Okee, daar ben ik creatief mee.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 15:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Probeer maar eens creatief met je verbindingen te zijn op een plat vlak.
Op een plat vlak kan je niet zo maar verbindingen wijzigen, dan moet je de hele chip opnieuw ontwerpen.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 15:35 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Okee, daar ben ik creatief mee.
Maar ga je nu nog uitleggen wat "3d" ermee te maken heeft of blijf je
willekeurige irrelevante opmerkingen maken ?![]()
Dat is langzaam en foutgevoelig.quote:
Verder zou ik dynamische verbindingen lekker in software maken, dan kun je zo creatief zijn als je wilt en niet gestoord worden door dimensies.
Iedere 12-jarige met een beetje basic-kennis kan een neuraal netwerk programmeren waarbij je de nodes zo dynamisch kan verbinden als je maar wilt, niks geen "3d processor" of "3d optisch geheugen" voor nodig om dat te doen.
Weer zo'n vaag statement. Waarom zou dat voor 2d gelden en niet voor 3d ?quote:Op donderdag 2 oktober 2008 17:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Op een plat vlak kan je niet zo maar verbindingen wijzigen, dan moet je de hele chip opnieuw ontwerpen.
Langzaam ? Dat hangt toch af van de processor waarop je de software draait ?quote:Dat is langzaam en foutgevoelig.
Omdat je in 3d gewoon om bestaande verbindingen heen kan, op een plat vlak lukt dat niet.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 17:16 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Weer zo'n vaag statement. Waarom zou dat voor 2d gelden en niet voor 3d ?
[..]
Heb je wel eens geprogrammeerd?quote:
Langzaam ? Dat hangt toch af van de processor waarop je de software draait ?
En foutgevoelig ? Waarom zou het foutgevoeliger zijn dan hardware ?
Okee, we zijn dat over gedachten eens.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 00:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat er 1000 input signalen zijn betekent niet dat je parallele processing nodig hebt. Zo worden er volgens mij al wel redelijke vorderingen gemaakt op het gebied van bijvoorbeeld aansturing van een prothese d.m.v. de hersenen. Dat zijn zaken waarbij vrij goed te bepalen is wat precies de signalen zijn die naar b.v. de arm worden gestuurd bij bepaalde bewegingen, zodat bij een persoon met een prothese de signalen geanalyseerd kunnen worden en omgezet in aansturing van de prothese. Dat is goed te doen aangezien er een beperkt aantal mogelijkheden zijn. Het aantal manieren waarop je je arm kunt bewegen is niet zo geweldig groot.
Gedachten zijn een volstrekt ander verhaal. Het aantal mogelijke gedachten is oneindig en daarnaast zou je kunnen zeggen datgedachten 'in de hersenen' plaatsvinden, in plaats van dat de hersenen bepaalde signalen naar buiten sturen. De activiteit van de hersenen bij bepaalde gedachten zijn daarbij ook erg afhankelijk van het hele proces van leren voor zover ik weet.
Het vereist het heel erg nauwkeurig in beeld brengen van signalen en hun relatie tot bewegingen. Die zijn niet bij iedereen gelijk natuurlijk, dat is een complexe structuur die tot stand komt tijdens de ontwikkeling en de vraag is of je ooit zulke nauwkeurige metingen kunt doen dat je een prothese met netjes dezelfde 'zenuwaansluitinge' kunt creeeren. Een vorm van terugkoppeling is denk ik inderdaad noodzakelijk om een prothese fatsoenlijk te laten functioneren.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 18:09 schreef Mastertje het volgende:
[..]
Okee, we zijn dat over gedachten eens.
Stel je eens voor, Marleen verliest d'r been tot haar heup aan toe. De enige protheses die ik heb gezien worden aangestuurd door spiertjes/bewegingen in haar heup die ze nog kan bewegen, waar vervolgens sensortje opgeplakt/geïmplementeerd wordt (die werkt met behulp van rekstrookjes/magnetische veld sensors oid). Zou het niet veel beter zijn om de uiteinden waar ooit de zenuwen aan zaten die alle functies van het been bestuurden weer 'aan te sluiten' op je nieuwe prothese? Ik weet niet al in hoeverre dit gedaan wordt maar naar mijn kennis is er nog weinig vooruitgang. ( Natuurlijk is de weg terug net zo belangrijk voor het voelen van druk en temperatuur )
Ik weet ook niet hoeveel data door deze zenuwen te behappen is en hoe het nou precies werkt, maar het bied ongeëvenaarde potentie. Wat wel belangrijk is dat het niet plug en play is, maar je echt moet leren deze nieuwe apparatuur te gebruiken. Waar wellicht de terugkoppeling van het voelen essentieel voor is..
Hoezo ? Ik kan in 2d op een vel papier ook om bestaande verbindingen heen tekenen hoorquote:Op donderdag 2 oktober 2008 17:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat je in 3d gewoon om bestaande verbindingen heen kan, op een plat vlak lukt dat niet.
* L.Denninger switch even van z'n development-environment naar firefox om te antwoorden...quote:Heb je wel eens geprogrammeerd?
Films ? VG staat voor "Videogame", die nemen ze tegenwoordig ook op in imdb omdat veel acteurs voice-acting en motion-capture doen voor videogamesquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 10:07 schreef EggsTC het volgende:
L. Denninger, mag ik vragen wat jij voor die films hebt gedaan "Programmer" ?? Montage van die films als in video-editting?
quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 10:08 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Films ? VG staat voor "Videogame", die nemen ze tegenwoordig ook op in imdb omdat veel acteurs voice-acting en motion-capture doen voor videogames
Dat zeg ik, dan moet je m opnieuw ontwerpen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 09:54 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Hoezo ? Ik kan in 2d op een vel papier ook om bestaande verbindingen heen tekenen hoor![]()
Dan weet je dus hoeveel fouten er in soft- en hardweare zitten en hoeveel tijd het kost om die er uit te halen (voor zover mogelijk). In een dynamische 3d chip kunnen fouten hersteld worden zonder meteen (een gedeelte) van de chip opnieuw te hoeven ontwerpen, omdat verbindingen gewoon omgelegd kunnen worden. De Noord-zuid lijn op een plat vlak lukt je niet.quote:
En zeggen dat het sneller is is nogal raar als je niet eens weet hoe je zo'n systeem in hardware in elkaar zou moeten zetten.
Heb je al technische specs ? Hoe maak je zo'n dynamische verbinding in hardware dan ? En hoeveel nanoseconden duurt dat ?
[quote] Dat is de uitdaging. Jij gaat er meteen vanuit dat het onzin is. [quote]
* L.Denninger switch even van z'n development-environment naar firefox om te antwoorden...
Men zegt van wel
http://www.mobygames.com/developer/sheet/view/developerId,146474/
http://www.imdb.com/name/nm2066383/
Pc, Playstation2, Playstation3 games,
en nu bij een marketmaker een financial strategy die geautomatiseerd 24 uur per dag in opties/futures handelt / geld binnenharkt.
En jij ?
Oh, en dan mag je mij ook even uitleggen waarom je bij het ontwerpen van hardware minder fouten zou kunnen maken dan bij het ontwerpen van software
Mag ik vragen hoever jouw kennis van chipontwerp en -architectuur reikt? Ik zie nogal veel claims die nou niet bepaald stroken met enige kennis van de praktijk.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 15:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zeg ik, dan moet je m opnieuw ontwerpen.
[..]
Dan weet je dus hoeveel fouten er in soft- en hardweare zitten en hoeveel tijd het kost om die er uit te halen (voor zover mogelijk). In een dynamische 3d chip kunnen fouten hersteld worden zonder meteen (een gedeelte) van de chip opnieuw te hoeven ontwerpen, omdat verbindingen gewoon omgelegd kunnen worden. De Noord-zuid lijn op een plat vlak lukt je niet.
Oh, en in 3d kunnen verbindingen wel dwars door elkaar lopen ? Of moeten ze daar toch ook om elkaar heen ?quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 15:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat zeg ik, dan moet je m opnieuw ontwerpen.
quote:Dat is de uitdaging. Jij gaat er meteen vanuit dat het onzin is.
Aha, je bedoelt zoals ik even een nieuwe executable compile zonder dat ik gelijk een nieuwe chip hoef te ontwerpen,quote:Dan weet je dus hoeveel fouten er in soft- en hardweare zitten en hoeveel tijd het kost om die er uit te halen (voor zover mogelijk). In een dynamische 3d chip kunnen fouten hersteld worden zonder meteen (een gedeelte) van de chip opnieuw te hoeven ontwerpen, omdat verbindingen gewoon omgelegd kunnen worden.
Dat heb ik ook helemal mniet gezegd, maar in 2d lukt het alleen gesimuleert en dat is langzaam. Je moet mij niet in jouw beperkt hoekje drukken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 15:15 schreef L.Denninger het volgende:
Nee hoor, helemaal niet.
Ik zeg alleen dat wat jij verkondigt onzin is.
Een "3d microprocessor" lost niet automagisch parallelisatie-problemen voor je op, en zorgt er niet automagisch voor dat computers gaan werken als onze hersenen.
Nee dat komt nog. Je blijft wel erg hangen in je eigen kleine wereldje.quote:
De "3d microprocessor" waar momenteel wel aan gewerkt wordt is niks anders dan een technische oplossing : het plaatst cores dichter bij elkaar - boven en naast elkaar in plaats van op het platte vlak van de wafer - waardoor de verbindingen korter zijn. Maar eigenlijk is het dus niks anders dan "yet another multicore design".
Dat ding heeft dus ook niks te maken met "het dynamisch aanpassen van links" of wat dan ook.
Ik heb er wat op gestudeert maar ik zit niet in de "industrie" als je dat bedoelt. Maar uit jouwe reactie zie ik daar ook geen voordeel in. Jij maakt alleen maar gebruik van de jouw aangereikte tools. ls iets niet in je boekje staat zeg je gewoon nee zonder verder na te denken.quote:
Aha, je bedoelt zoals ik even een nieuwe executable compile zonder dat ik gelijk een nieuwe chip hoef te ontwerpen,
of zoals we ook al jaren onze bios-chip even opnieuw kunnen flashen als er een bugfix uitkomt,
of zoals ik shader-code upload naar m'n videokaart die ie uit mag voeren ?
[quuote] Ik bedoel een 3d-blob die zichzelf aanpast aan de ingeprikte hardware. [quote]
Je hebt trouwens geen antwoord gegeven op de tegenvraag of je zelf wel enig verstand hebt van programmeren, maar ik denk dat ik het antwoord al een beetje kan inschatten inmiddels - iets met bel en klepel
Wat lukt alleen in 2D, en welke "2D" bedoel je dan ? Wees nou eens duidelijk !quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 17:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat heb ik ook helemal mniet gezegd, maar in 2d lukt het alleen gesimuleert en dat is langzaam.
Leg dan eens uit waarom nou specifiek dat "3D" gebeuren (?) de oplossing is ?quote:Nee dat komt nog. Je blijft wel erg hangen in je eigen kleine wereldje.
Nee hoor, ik zeg alleen dat jij een aantal compleet ongerelateerde dingen roept, en doet alsof die opeens magischerwijs een soort hersenstructuur zullen creeeren.quote:Ik heb er wat op gestudeert maar ik zit niet in de "industrie" als je dat bedoelt. Maar uit jouwe reactie zie ik daar ook geen voordeel in. Jij maakt alleen maar gebruik van de jouw aangereikte tools. ls iets niet in je boekje staat zeg je gewoon nee zonder verder na te denken.
Lees je eigen posts eens terug, ik ben harstikke duidelijk. Het soort parallel processing waar we het over hadden lukt alleen in 2d chips als je het software matig simuleert.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 17:37 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Wat lukt alleen in 2D, en welke "2D" bedoel je dan ? Wees nou eens duidelijk !
Omdat je veel meer mogelijkheden hebt op verbindingen te maken.quote:
Leg dan eens uit waarom nou specifiek dat "3D" gebeuren (?) de oplossing is ?
Waardoor krijgen we daardoor opeens "een blob die zich automatisch aanpast aan ingeprikte hardware" ?
Nee, dat maak jij er van. Ik ben alleen te lui om pagina's ideen en onderzoeken hier te posten omdat ik er vanuit ga dat mensen die geïnteresseerd zijn zelf op onderzoek gaan hoe zo iets zou moeten. Jij probeert alleen de discussie te winnen.quote:
Nee hoor, ik zeg alleen dat jij een aantal compleet ongerelateerde dingen roept, en doet alsof die opeens magischerwijs een soort hersenstructuur zullen creeeren.
Het zijn allemaal mogelijke stappen in de ontwikeling van dit soort technologie.quote:
Je hebt het over 3d-processoren en 3d-geheugen, en van daar maak je opeens de rare sprong naar "een blob die zich automatisch aanpast aan ingeprikte hardware".
Die dingen hebben helemaal niks met elkaar te maken.
Is/word ook onderdeel van de technoliogie. Waarom probeer je zo wanhopig in hokjes te denken?quote:"Wacht maar op 3d-processoren, dan wordt het allemaal opgelost !"
"Uhhhh... Nee hoor."
"Jawel, want dan hebben we een blob die zichzelf aanpast aan alles zodat ie alles doet wat ik wil en dan heel snel !"
Als je het nou had over bio-engineering zou ik het nog een beetje kunnen begrijpen,
Ik claim helemaal niks, ik probeer alleen vooruit te denken.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 15:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mag ik vragen hoever jouw kennis van chipontwerp en -architectuur reikt? Ik zie nogal veel claims die nou niet bepaald stroken met enige kennis van de praktijk.
Ik zie weinig tussenstations in een huidige chip.quote:
Om even een concrete vraag te stellen, denk jij dat een chip simpelweg als een treinnetwerk met stations is? Oftewel is volgens jou de werking van een chip hetzelfde als een trein van station A naar station Z te krijgen en via welk zie tussenliggende stations je dit doet boeit niet?
Je wilt zeggen dat je eigenlijk maar wat slap in de ruimte lult zonder enig benul van de praktijkquote:Op vrijdag 3 oktober 2008 18:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik claim helemaal niks, ik probeer alleen vooruit te denken.
[..]
Ik zie weinig tussenstations in een huidige chip.
In de praktijk bestaat zo'n chip ook nog niet, maar als daardoor in jouw wereld de zon weer gaat schijnen: Ik lul maar wat.quote:Op zaterdag 4 oktober 2008 13:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je wilt zeggen dat je eigenlijk maar wat slap in de ruimte lult zonder enig benul van de praktijk
Onzin, als we 16 cores naast elkaar hebben doen we prima aan parallel-processing.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 18:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lees je eigen posts eens terug, ik ben harstikke duidelijk. Het soort parallel processing waar we het over hadden lukt alleen in 2d chips als je het software matig simuleert.
Okee, en hoeveel mogelijkheden is dan 'genoeg' ?quote:Omdat je veel meer mogelijkheden hebt op verbindingen te maken.
Nee, ik probeer jou zover te krijgen dat je wil uitleggen waar de links liggen tussen die ongerelateerde dingen die je roept.quote:Nee, dat maak jij er van. Ik ben alleen te lui om pagina's ideen en onderzoeken hier te posten omdat ik er vanuit ga dat mensen die geïnteresseerd zijn zelf op onderzoek gaan hoe zo iets zou moeten. Jij probeert alleen de discussie te winnen.
Sci-fi-fantaseren kan iedereen, ik kan ook roepen "Zodra we 3d-processoren hebben kunnen we teleporteren, wacht maar !" en iedereen die het niet met me eens is (of vraagt waarom dat gerelateerd zou zijn) vertellen "dat ie zich er niet genoeg in verdiept" of "dat ie niet ver genoeg door durft te denken".quote:Het zijn allemaal mogelijke stappen in de ontwikeling van dit soort technologie.
Waarom probeer jij verzinsels af te doen als feiten ?quote:Is/word ook onderdeel van de technoliogie. Waarom probeer je zo wanhopig in hokjes te denken?
Er zit een verschil tussen over de toekomst filosoferen (leuk !) of bepaalde ideeen als feiten poneren terwijl je de feitelijke kennis ontbeert om er eigenlijk ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen (dom !).quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 18:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik claim helemaal niks, ik probeer alleen vooruit te denken.
Natuurlijk niet. Waarom denk je dat ze het viadukt hebben uitgevonden? Waarom kan je niet gewoon een snelweg er naast bouwen?quote:Op maandag 6 oktober 2008 09:55 schreef L.Denninger het volgende:
Want als je de verbindingen smaller maakt op een 2d-vlak kun je er ook meer kwijt, en bereik je dus eigenlijk hetzelfde.
[..]
Omdat de verbindingsafstand dan korter is en minder ruimte inneemt als een omweg.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 08:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Waarom denk je dat ze het viadukt hebben uitgevonden? Waarom kan je niet gewoon een snelweg er naast bouwen?
quote:Op woensdag 1 oktober 2008 22:03 schreef dutchgal het volgende:
bah...lijkt me vreselijk gevaarlijk...niet doen dus.. maar ja waarom zou het niet kunnen? we gebruiken tenslotte maar 5% 10% van onze hersenen.... tegelijkertijd!!! (Vergeet dat laatste niet!)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |