Nu kan ik me er niets bij voorstellen; we zijn mondig genoeg om dingen aan te geven en duidelijk zat (zo moeilijk is het volgens mij allemaal niet), maar als dit voor mensen werkt, hey....prima.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:33 schreef Belana het volgende:
ja five, dat wordt steeds vaker gedaan, zodat er vantevoren goede afspraken gemaakt zijn over zaken die je als a.s. vader en moeder belangrijk vind. is alleen maar goed vind ik
Dan zeg je ze toch gewoon ter plekke dat ze met hun handen uit je doos moeten blijven als je dat niet wilt?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:20 schreef Utrecht het volgende:
Ook iets om over na te denken, mogen er arts-assistenten bij zijn.
Ik voelde mij net een proefkonijn toen studenten mochten voelen en raden hoeveel ontsluiting ik had, daarna de verloskundige ter controle of de studenten het goed gedaan hadden (waren er 2 trouwens).
Bij mijn 2e bevalling wilde ik absoluut geen arts-assistenten.
Verder kun je opnemen of je pijnbestrijding wil.
Of je zittend, liggend, in bad, op de baarkruk etc. wilt bevallen.
Het stomme is dat je je echt heel klein en kwetsbaar kan voelen als je weeën hebt, aan tig banden en draadjes ligt en er een aantal witte jassen om je bed staan. Ik ben van mezelf echt niet op mijn mondje gevallen en ik had me van te voren ook stellig voorgenomen om heel duidelijk te zijn in wat ik wel en niet zou willen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:44 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dan zeg je ze toch gewoon ter plekke dat ze met hun handen uit je doos moeten blijven als je dat niet wilt?
quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:33 schreef Belana het volgende:
ja five, dat wordt steeds vaker gedaan, zodat er vantevoren goede afspraken gemaakt zijn over zaken die je als a.s. vader en moeder belangrijk vind. is alleen maar goed vind ik
uhm er is nogal een verschil tussen studenten en arts-assistent.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:20 schreef Utrecht het volgende:
Ook iets om over na te denken, mogen er arts-assistenten bij zijn.
Ik voelde mij net een proefkonijn toen studenten mochten voelen en raden hoeveel ontsluiting ik had, daarna de verloskundige ter controle of de studenten het goed gedaan hadden (waren er 2 trouwens).
Bij mijn 2e bevalling wilde ik absoluut geen arts-assistenten.
Verder kun je opnemen of je pijnbestrijding wil.
Of je zittend, liggend, in bad, op de baarkruk etc. wilt bevallen.
Eeehm... nee.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:35 schreef Five_Horizons het volgende:
Nu kan ik me er niets bij voorstellen; we zijn mondig genoeg om dingen aan te geven en duidelijk zat (zo moeilijk is het volgens mij allemaal niet), maar als dit voor mensen werkt, hey....prima.
Het is een richtlijn. Als er redenen zijn om er vanaf te wijken gebeurt dat natuurlijk.quote:Alleen: hoe werkt dat dan? Ga je dat tijdens de weeën uit je hoofd leren? Laat je de VK of pleeg even je boekje zien? De KV krijgt het als huiswerk mee? Hoe gebruik je het?
Toch nog 99 hits op Googlequote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:35 schreef p_iglet het volgende:
op te lijden
Het verbaast me dat het bij julie zo bekend is... misschien omdat een ziekenhuisbevalling nog steeds de minderheid is?quote:Op woensdag 1 oktober 2008 10:59 schreef lcicle het volgende:
Je moet je bij het maken van zo'n plan goed realiseren dat een bevalling niet te regisseren valt. Er zijn allerlei scenario's mogelijk en je kunt enkel aangeven wat je hoopt dat er gaat gebeuren.
Zoals eerder gezegd, zelfs mondige vrouwen vallen soms stil tijdens de weëen.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 15:35 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nu kan ik me er niets bij voorstellen; we zijn mondig genoeg om dingen aan te geven en duidelijk zat (zo moeilijk is het volgens mij allemaal niet), maar als dit voor mensen werkt, hey....prima.
Ja Five heeft geen flauw idee hoe het er bij een bevalling aan toe gaat...quote:Op woensdag 1 oktober 2008 16:32 schreef mgerben het volgende:
[..]
Eeehm... nee.
Die vrouw heeft op dat moment wel iets anders aan haar hoofd.
Als ze daar ligt moet het gebeuren en dat vereist alle concentratie. Je kunt een bevalling niet even stilleggen om te zeggen wat je wilt, en daarna weer verder gaan.
Het komt ook in eerste instantie over alsof men het oncontroleerbare wil controleren.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 21:24 schreef Iksje het volgende:
Hier is het behoorlijk alternatief en het wordt vaak op hoongelach onthaald, vooral in de omgeving van de zwangere vrouw.
Dat is echt grote onzin. Niets wat in zo'n plan staat kost extra tijd.quote:Het ziekenhuis heeft ook eerder iets van, als iedereen hier met z'n plannetje aankomt, gaan we nog lang bezig zijn.
Omdat het me fijner lijkt als het eerste wat de baby proeft BV isquote:Op woensdag 1 oktober 2008 22:00 schreef Reinhilde het volgende:
Ik ga ook wat dingen opschrijven, daarna bespreken met Nixxx, dan kan hij duidelijk maken wat en hoe.
Owlet, jij schreef 'geen vitamine K voor borstvoeding' wat is daar de reden voor?
Ik zie nu voor het eerst jouw geboorteplan en die van mij lijkt daar ook heel erg op, dus ik weet niet of owlet inderdaad alles van jou heeft overgenomenquote:Op vrijdag 7 november 2008 10:24 schreef Koosje het volgende:
Owlet, ik las elders je geboorteplan. (hier) Goed dat je zoveel aan het mijne hebt gehad en het bijna volledig hebt overgenomenLeuk te zien dat ik met mijn plan anderen kan inspireren en helpen. Ik hoop dat je na de bevalling met hetzelfde fijne gevoel zult terug kijken.
Al had ik een bronvermelding bij je plan wel op prijs gesteld.. ik heb er immers ook veel tijd en energie in gestoken. Pronken met de veren van een ander vind ik niet zo netjes.
Ja, maar dat is op te vangen door erin te zetten dat je het niet wilt totdat jij (of je partner) het specifiek aangeeftquote:Op vrijdag 1 mei 2009 08:24 schreef DJMO het volgende:
en nog ietsik had ook zo'n mooi plan geschreven, ik gaf onder meer aan bv geen ruggeprik te willen ook al had ik pijn .. mensen wat heb ik de afdeling bij elkaar geschreeuwd tot ik pijnstilling en vlak daarop een ruggeprik kreeg
het is dus ook mogelijk dat je zelf van je plan af wil wijken ook al zeg je van te voren dat het ziekenhuis er niet van af mag wijken... ik zou dus goed nadenken voor je iets opschrijft
en dat was ik dus vergetenquote:Op zondag 3 mei 2009 12:36 schreef Troel het volgende:
[..]
Ja, maar dat is op te vangen door erin te zetten dat je het niet wilt totdat jij (of je partner) het specifiek aangeeft
Mijn/ons plan zit al in het dossier, besproken met gyn en welquote:Op vrijdag 1 mei 2009 16:40 schreef DuchessX het volgende:
Ik wil mijn plan van te voren met de gyn doorspreken zodat ik ook van de kant van het zkhs zicht krijg op wat de mogelijkheden zijn etc. Tevens heb ik een ervaren persoon die samen met mij mijn plan opstelt want ik heb zelf (nog) geen verstand van bevallen
Tegenwoordig verloopt alles volgens een strak plan, als je sommige mensen mag geloven. Vakantieplanning, carriereplanning, belastingplanning en nu dus ook geboorteplanning. Ik zou er helemaal gek van worden.quote:
Geslacht: Manquote:Op dinsdag 28 juli 2009 01:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Tegenwoordig verloopt alles volgens een strak plan, als je sommige mensen mag geloven. Vakantieplanning, carriereplanning, belastingplanning en nu dus ook geboorteplanning. Ik zou er helemaal gek van worden.
Waarom zou een man hierover geen zinnige mening kunnen hebben..? Geboortes zijn écht niet alleen het gebied van de vrouw, ondanks dat vele vrouwen dat denken.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 01:47 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Geslacht: Man![]()
Denk dat je de intentie van een geboorteplan niet echt begrijpt en ook (nog?) geen idee hebt van de impact van een bevalling
Nou, dan moet je eens een of twee van die plannen zien. Daar zitten echt geen rare eisen bij.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 08:34 schreef Pyttpytt het volgende:
Ik kan het ook niet nalaten om te denken: Jee zeg, chill, het ziekenhuis heeft écht het beste met je voor, laat alles gewoon op je afkomen, komt echt goed.
Mij even verplaatsend in het ziekenhuis, lijkt het mij lastig om geen standaard protocol te kunnen volgen.
kan me dat goed voorstellen hoorquote:Op dinsdag 28 juli 2009 10:50 schreef Jelief het volgende:
Bij de geboorte van Emma (mijn eerste) zijn er wat dingen anders gegan dan ik mij voorgesteld had. Daardoor had ik ietwat nare nasmaak van het hele gebeuren. Bij de jongste wilde ik dat voorkomen. Daarom een geboorteplan, het was een hele geruststelling dat veel van wat ik had bedacht standaard praktijk was in het ziekenhuis, maar hé dat wist ik niet van tevoren.
Ik denk dat ik het dit keer in groot lettertype uitprint en op de deur van de verloskamer laat hangen, een kopie op de monitor en nog eentje in mijn kruisquote:Op maandag 27 juli 2009 20:02 schreef huuphuup het volgende:
oh, thnx voor de schop rocka!![]()
ik wil graag weten of ik echt een geboorteplan moet schrijven ofzo of is het voldoende om aan te geven bij mijn verloskundige dat ik bijvoorbeeld geen pethidine wil hebben maar dat ik verder wel graag pijnstilling wil zodra ik erom vraag?
Vooral die laatste is belangrijk, want dan heeft je baby het gelijk op z'n hoofd geplakt zitten bij geboortequote:Op donderdag 30 juli 2009 04:27 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het dit keer in groot lettertype uitprint en op de deur van de verloskamer laat hangen, een kopie op de monitor en nog eentje in mijn kruis
het werkt zeg maar net zoals een bedrijfsplan opstellen bolkie. je bedenkt van te voren goed wat de bedoeling is, dan begint de boel en met een hoop mazzel gaat het zo ongeveer als wat je voor ogen hebt. en wat anderen al zeggen; noodgevallen zijn uitgezonderd. maar wat moet je doen als het een spoedkeizersnee wordt. moet je partner dan bij jou blijven of bij de baby? het is wel handig dat soort dingen vooraf te bespreken.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 01:44 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Tegenwoordig verloopt alles volgens een strak plan, als je sommige mensen mag geloven. Vakantieplanning, carriereplanning, belastingplanning en nu dus ook geboorteplanning. Ik zou er helemaal gek van worden.
Dat klopt helemaal. En doordat ze bijvoorbeeld niet op mij hebben zitten wachten, liep het halve ziekenhuis mijn beval kamer in om gaasjes te pakken terwijl ik daar in mijn blote foef lag. En doordat ze het zo druk hadden moest ik na het werpen gelijk vertrekken en heb ik 4 uur lang moeten wachten voordat iemand zo goed was om me onder de douche te zetten, terwijl ik prima zelf in staat was om in de bevalkamer even onder de douche te springen en hier ook om gevraagd heb. Ook hadden ze bijna een spuit pethidine in mijn been gezet, ondanks dat ik bij de verloskundige aan had gegeven dat ik dat niet wilde. Maar de verloskundige was al uit het ziekenhuis vertrokken omdat ze het ook druk hadquote:Op dinsdag 28 juli 2009 08:34 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Hoe naar het misschien ook is om te beseffen, maar het ziekenhuis zit niet 9 maanden op jou te wachten, zoals jij 9 maanden op je kindje wacht. Daar gaat het leven gewoon door, terwijl voor jou de wereld even om jou en je baby lijkt te draaien.
Ik heb inmiddels ook aardige ziekenhuiservaring opgebouwd en ik denk er met veel warme gevoelens aan terug doordat de mensen juist niet zo laconiek waren als jij. De mensen van het OLVG gaven mij niet het gevoel dat ik de zoveelste patiënt was of dat ze wel iets beters te doen hadden. Dat was zo fijn!quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 07:28 schreef Pyttpytt het volgende:
En dan zul je moeten respecteren dat zulke gevallen dan echt voor jouw douche gaan. want er zijn nog veeeeele andere patienten. Het is echt niet alleen maar onwil van hun kant, meestal gewoon keiharde werkdruk. Het zou wat zijn zeg, "even wachten hoor met kind uitpoepen, de buuf eist een douche".
Ik had het eigenlijk precies hetzelfde, we zien wel hoe het komt... Ik heb alleen aan vriend gezegd dat ik echt geen knip wildequote:Op vrijdag 1 mei 2009 19:26 schreef MaLo het volgende:
Ik had geen geboorteplan, toen ik 5 jaar geleden beviel was dat ook helemaal niet "in" volgens mij. Ik heb er destijds niemand over gehoord, ook niet mijn mede-zwangeren van de zwangerschapsgym.
Ook met mijn partner eigenlijk niks doorgesproken; onze instelling was dat we het maar gewoon over ons heen lieten komen. En ik heb een heel goede bevalling gehad.
Dat soort dingen vallen bij mij in de categorie 'kan ik nu niks zinnigs over zeggen omdat ik geen flauw benul heb wat ik op het moment supreme wil'. Vooraf nadenken over een knip is vast erger dan een knip ondergaan als je hem eenmaal nodig hebt, vermoed ik. (Iemand schreef in het topic over bevallen geloof ik zelfs dat ze gesmeekt had om een knip.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:17 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik had het eigenlijk precies hetzelfde, we zien wel hoe het komt... Ik heb alleen aan vriend gezegd dat ik echt geen knip wilde
Ik had elf maanden ervoor met mijn neus erbovenop gestaan toen een knip gezet werd. Die ervaring was redelijk traumatischquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 09:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat soort dingen vallen bij mij in de categorie 'kan ik nu niks zinnigs over zeggen omdat ik geen flauw benul heb wat ik op het moment supreme wil'. Vooraf nadenken over een knip is vast erger dan een knip ondergaan als je hem eenmaal nodig hebt, vermoed ik. (Iemand schreef in het topic over bevallen geloof ik zelfs dat ze gesmeekt had om een knip.)
Gelukkig vergeet je in het hele verhaal de injectie met opiaat die ze bijna in mijn been hadden gestoken. Dat was dan zeker ook jammer voor mij geweest?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 07:28 schreef Pyttpytt het volgende:
Je kan wel in en plan zetten dat jij in een kamer met een dichte deur wilt, maar als elders de gaasjes op zijn, dan zullen ze toch echt binnenkomen om die te halen, of het nou in jouw plannetje staat of niet. Dat deden ze lijkt me niet om jou te pesten maar om een andere patient te helpen.
Ik heb veel ziekenhuiservaring (als dochter van twee patienten). Soms moesten mijn ouders ook in benarde posities wachten, maar als er even geen personeel beschikbaar is, dan is dat gewoon dikke pech. Gelukkig was ik er dan om mijn ouders' poepbroek te verschonen, want de nachtzusters hadden 4 andere poepbroeken en een sterfgeval. Overmacht heet zoiets, of onderbezetting... Dat laatste is aan de overheid te danken, en niet aan het ziekenhuis en al zeker niet aan het personeel. Medisch personeel, met name verpleegsters, lopen vaak op de toppen van hun kunnen.
En dat jij 4 uur op een douche hebt gewacht, heel jammer, kan ik me voorstellen, maar wie weet was het personeel wel bezig met een spoedbevalling elders, misschien een met minder gelukkige afloop dan bij jou. En dan zul je moeten respecteren dat zulke gevallen dan echt voor jouw douche gaan. want er zijn nog veeeeele andere patienten. Het is echt niet alleen maar onwil van hun kant, meestal gewoon keiharde werkdruk. Het zou wat zijn zeg, "even wachten hoor met kind uitpoepen, de buuf eist een douche".
Die spuit heb ik niet genoemd omdat ik eerder in dit topic al aan heb gegeven dat info over medicatie uiteraard wel gewoon even doorgegeven kan worden, evenals andere medische factoren Dit lijkt me ook besproken met de vk, dus hoeft niet in een lijstje lijkt me. En degene die jouw die spuit wou zetten, heeft kennelijk niet naar de vk geluisterd, dus dan is te betwijfelen of juist deze persoon wel in jouw boekwerk gelezen zou hebben. Is eerder aan haar persoonlijk te wijten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:21 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Gelukkig vergeet je in het hele verhaal de injectie met opiaat die ze bijna in mijn been hadden gestoken. Dat was dan zeker ook jammer voor mij geweest?. En ik moest inderdaad letterlijk wachten, want de gyneacoloog kwam niet meer terug. Zou dat zijn geweest omdat er iemand anders wel onder de douche mocht?
.
Ik heb het ook wel eens druk op mijn werk, dat betekent niet dat iedereen de volle laag en de helft van de service krijgt. Dat vind ik echt onzin om te stellen. Ik denk echter wel dat verplegend personeel niet helderziend is, en dat het best handig kan zijn om dingen op te schrijven die je belangrijk vind. Ook al kunnen ze niet overal aan voldoen, daar ben ik dan ook wel reeel in, als je maar niet helemaal vergeten wordt in het hele verhaal.
selene en ik moesten drie dagen in het ziekenhuis blijven, selene en het kindje van mijn kamergenote kregen allebei flesvoeding. mooi dat ze ons wel vergaten en beledigd waren toen ik 's nachts op die rotknop drukte hoor.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:37 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
En je wordt echt niet vergeten hoor, wat een onzin Er wordt achter de schermen veel meer over je gepraat dan je lief is. En niet dat ik hiermee jou specifiek bedoel, maar sommige patienten zijn echt niet te geloven, en denken écht dat de hele wereld om hen draait...
En dan kan het op zo'n moment handig zijn als je alleen hoeft te zeggen: lees het geboorteplan, ipv dat je alles nog een keermoet gaan uitleggen...geloof me, dat wil je niet, terwijl je weeen aan het wegpuffen bent of nog verder gevorderd bent met je bevalling.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:55 schreef Pyttpytt het volgende:
Dat is inderdaad niet netjes van deze persoon. Maar de vraag is of bij dit soort rare mensen een briefje dan wel zin heeft... sommige mensen lopen er de kantjes vanaf, helaas.
Ik vind het juist buitengewoon redelijk. Wat vind je er choquerend aan? Dat een arts zo zijn eigen idee heeft wat het beste is tijdens een bevalling en het liefst die procedure volgt? Ik vind het goed dat hij open kaart speelt en ik zou best bij die arts willen bevallen.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 14:58 schreef WupWup het volgende:
Tijdens het surfen kom ik zojuist het 'geboorteplan' van een Amerikaanse gynaecoloog tegen. Best shockerend! Linkje
Dat zijn precies de dingen die ik besproken heb, maar mijn verloskundigen zouden het eerder raar vinden als het niet zo zou gebeuren. Ze voelden zich volgens mij haast beledigd dat ik het nodig vond om zulke vanzelfsprekende zaken vast te leggen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 09:22 schreef amaranta het volgende:
Ik kreeg juist het advies van de vk om er een te schrijven. En ik heb het echt super simpel gehouden. Dingen zoals dat ik niet wéér ruim 30 uur thuis wil zitten met voorweeen maar dat ik verwacht van de vk dat ze me eerder doorstuurt naar het ziekenhuis.
Dingen zoals de baby even bij me laten liggen als ie net geboren is. En niet zoals bij Eva binnen 1 minuut bij me weghalen voor testjes.
De testjes kunnen op 'in mijn buurt'.
Dat soort dingen.
Dat mag papa doen (staat er in) en het aankleden mag papa ook doen (staat er ook in)quote:Op maandag 26 oktober 2009 11:07 schreef RockabeIIa het volgende:
Bij mij stond ook dat ik zelf de navelstreng wilde doorknippen. En dat heb ik gedaan
Het 'erge' aan deze link vind ik niet de eerlijkheid van deze arts. Dát punt is wat mij betreft inderdaad bewonderenswaardig. Waar het om gaat is dat deze arts totaal aan de autonomie van de vrouw voorbijgaat. Het maakt niet uit wat je als barende wilt, denkt, weet of voelt. De énige keuze die je tijdens de bevalling krijgt is of je een ruggenprik wilt. Zitten en staan kun je vergeten. Gedimd licht ook. Persen doe je op je rug in de beensteunen. Dat is namelijk, schrijft deze arts, het meest comfortabel voor jou. Om niet te hoeven knippen, past deze dokter perineummassage toe om je op te rekken. Vergeet maar even dat een knip alleen hoort te worden gezet bij foetale nood. En je wordt hoe dan ook ingeleid bij 39-40 weken. Inleiden brengt geen risico's met zich mee volgens dokter. De richtlijn 'Inductie van de baring' van de Nederlandse Vereniging van Obstetrie en Gynaecologie begint als volgt: Inductie van de baring is geïndiceerd wanneer voortbestaan van de zwangerschap om foeto- en/of maternale redenen ongewenst is. Inductie van de baring gaat echter ook gepaard met een verhoogd risico op maternale en perinatale morbiditeit en mortaliteit. Zij gebruiken als bronvermelding het volgende onderzoek: ACOG committee on practice bulletins. Induction of labor. ACOG Practice Bulletin no. 10, 1999.quote:Op maandag 26 oktober 2009 08:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het juist buitengewoon redelijk. Wat vind je er choquerend aan? Dat een arts zo zijn eigen idee heeft wat het beste is tijdens een bevalling en het liefst die procedure volgt? Ik vind het goed dat hij open kaart speelt en ik zou best bij die arts willen bevallen.
En wat de bevaling betreft ben ik nou juist niet blij dat ik in Nederland woon. Ik kan met mijn favoriete verloskundige erg goed praten over de anesthesiologen en hoe zij omgaan met het verzoek van een bevallende vrouw om een ruggenprik. Ze balen er bijvoorbeeld van als ze om half 12 opgeroepen worden omdat het zetten van een ruggenprik dan hun lunchplannen dwars zit.Te idioot voor woorden.
Ik heb het idee van een geboorteplan voorgelegd aan een van mijn verloskundigen en zij vond het duidelijk nogal overbodig, al stond ze er ook niet negatief tegenover. Ik heb de inhoud aan haar voorgelegd en ze vond elk punt volkomen vanzelfsprekend. Ik heb om die reden besloten mijn plan niet om papier in te leveren (ik heb alleen vast laten leggen dat ik een ruggenprik wil). We zullen zien of ik er achteraf spijt van krijg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |