abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62096295
Een huis koop je wanneer je 't nodig hebt en kunt betalen op dat moment de huurflat te klein begin te worden.
Heb je geluk met instappen dan maak je goede winst en kun je een nog grotere woning veroorloven.
Dat dreigt tot stilstand te komen wanneer de rekensommetjes niet meer tellen.
***** Kraak.....
pi_62096312
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 01:13 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
http://www.berekenhet.nl/(...)flossen-of-niet.html

De wet Hillen..
Da's in deze casus niet relevant, aangezien er niet voldoende vermogen is om de hele hypotheek achterwege te laten. Slinks is wel dat men het heeft over 8% rendement.
Dat haalt de gemiddelde Nederlander gewoon niet. Dat een miljonair een hypotheek heeft, snap ik; die heeft immers meer mogelijkheden om z'n geld te laten groeien.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_62098913
quote:
Op donderdag 2 oktober 2008 23:43 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Als je geen geld heb moet je toch wat. In de VS gaat het ook zo.
Wat zou jij dan doen als je zonder geld op straat wordt gezet?
Genoeg geld hier
pi_62099372
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 09:06 schreef henkway het volgende:

[..]

Ja heb je de AH overvallen knul??
nee knul hard werken
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 12:20:45 #181
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62102911
Dikke kans dat het voor velen niet eens meer mogelijk is om een hypotheek te krijgen, al heb je alle financien op orde.
Zie stukje:

http://www.telegraaf.nl/o(...)theken__.html?p=27,1
L'Enfer, c'est les autres.
pi_62103096
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 12:20 schreef Maria2.0 het volgende:
Dikke kans dat het voor velen niet eens meer mogelijk is om een hypotheek te krijgen, al heb je alle financien op orde.
Zie stukje:

Prutsers. Je eisen aanscherpen, prima. Maar dit komt min of meer neer op misleidende reclame, lijkt me.

Iemand die weet of het (als je in de gelegenheid bent om al het bewijsmateriaal te verzamelen) aan te vechten is?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 12:33:25 #183
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62103134
Ik ben bearish tov de huizenmarkt: ik verwacht dat de prijzen de komende 2 jaar toch zeker 20% tot 30% gaan zakken. Wanneer je dus kopen wil, maar niet per se hoeft kan het lonend zijn om nog even te wachten.

Voor het gros van de mensen maakt het verder niets uit. Want zolang je niet verkoopt is he tallemaal slechts papieren winst of verlies, en wanneer je verhuist kun je ook goedkoper weer instappen. Lood om oud ijzer dus.

Ik zou nu echter wel altijd eerst zorgen dat ik mijn woning verkocht heb voordat ik een nieuwe koop. Een aantal collegae zit al anderhalf jaar met twee huizen in hun maag, en dat is op den duur echt stress, zeker als het financieel niet meer rond te breien is.
Wanneer je wil "cashen", dus op de top van de markt verkopen en daarna gaat emigreren ofzo, dan denk ik dat je nu snel moet handelen. Betere vooruitzichten dan op dit moment zullen er lang niet komen. Maar dat geldt maar voor een heel erg klein deel van de mensen.
The End Times are wild
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 12:34:32 #184
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62103153
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 12:31 schreef Litpho het volgende:

[..]

Prutsers. Je eisen aanscherpen, prima. Maar dit komt min of meer neer op misleidende reclame, lijkt me.

Iemand die weet of het (als je in de gelegenheid bent om al het bewijsmateriaal te verzamelen) aan te vechten is?
Dat lijkt me wel, maar of je daar echt zin in hebt...
Kijk dat ze rentes niet kunnen waarmaken is tot daar aan toe. Maar dat er hypotheken worden afgewezen met kutsmoezen....

Ik snap nu ineens waarom ik niet teruggebeld ben door hypotheekverstrekker X na maandag een contactformulier te hebben ingevuld....
pi_62103209
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 12:20 schreef Maria2.0 het volgende:
Zie stukje:

Fucking hell.
pi_62104164
Ik zit ook in de situatie dat ik wel een koopwoning zou kunnen betalen maar voorlopig toch maar even blijf huren. De hypotheekverstrekkers zijn op dit moment (kennelijk) niet in staat een goede deal aan te bieden en de verkopers raken steeds meer in de problemen: ik schat dat de huizenmarkt, die nu al duidelijk stagneert (hoewel Funda en de NVM je iets anders willen laten geloven), in de komende maanden echt gaat zakken en volgend jaar rond deze tijd wel eens fors lager zou kunnen zijn, mogelijk wel 15 tot 20 %. En zo snel kan ik het niet verdienen. Dus mijn eigen geld de oude sok in en nog maar een jaartje doorsparen dan.
Mu!
pi_62104234
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 13:22 schreef SingleCoil het volgende:
Ik zit ook in de situatie dat ik wel een koopwoning zou kunnen betalen maar voorlopig toch maar even blijf huren. De hypotheekverstrekkers zijn op dit moment (kennelijk) niet in staat een goede deal aan te bieden en de verkopers raken steeds meer in de problemen: ik schat dat de huizenmarkt, die nu al duidelijk stagneert (hoewel Funda en de NVM je iets anders willen laten geloven), in de komende maanden echt gaat zakken en volgend jaar rond deze tijd wel eens fors lager zou kunnen zijn, mogelijk wel 15 tot 20 %. En zo snel kan ik het niet verdienen. Dus mijn eigen geld de oude sok in en nog maar een jaartje doorsparen dan.
Volgens mij had je dit bericht 15 jaar geleden ook kunnen plaatsten toen gingen mensen ook wachten "want de prijzen" en guess what dat is niet gebeurd. Stabilisering ok, daling ik denk het niet
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 13:32:08 #188
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62104409
In Rosmalen stonden anderhalf jaar geleden gemiddeld zo'n 120 huizen te koop. Nu 370 en dat aantal groeit nog steeds. Aanbod neemt toe en dat zal resulteren in lagere prijzen. De huizenmarkt is echter veel en veel trager dan de geld- of aandelenmarkt.
The End Times are wild
pi_62108777
TVP, interessant
Wij hebben pas de koopakte voor een huis getekend (starters) en de hypotheekaanvraag ingediend. Spannend dus, of het allemaal rond gaat komen.
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 16:49:25 #190
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_62109140
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 16:34 schreef silverchairy het volgende:
TVP, interessant
Wij hebben pas de koopakte voor een huis getekend (starters) en de hypotheekaanvraag ingediend. Spannend dus, of het allemaal rond gaat komen.
Pfoe, ik duim met je mee
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 20:31:11 #191
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_62113817
Ik lees nu hier en daar dat de geldverstrekkers de hand op de knip houden, daar waar het vroeger allemaal gewoon kon. Bv. bij jaarcontracten. Iemand daar al tegenaan gelopen? Ik ben me nu net aan het orienteren op koop, maar ik heb net mijn vaste contract verruild voor een jaarcontract...Ik kan wel meer dan genoeg lenen en ik heb een overwaarde. Althans, dat denk ik...
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 21:56:21 #192
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_62116222
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 20:31 schreef Aventura het volgende:
Ik lees nu hier en daar dat de geldverstrekkers de hand op de knip houden, daar waar het vroeger allemaal gewoon kon. Bv. bij jaarcontracten. Iemand daar al tegenaan gelopen? Ik ben me nu net aan het orienteren op koop, maar ik heb net mijn vaste contract verruild voor een jaarcontract...Ik kan wel meer dan genoeg lenen en ik heb een overwaarde. Althans, dat denk ik...
Als er geen sprake is van een vast contract of een intentieverklaring zal de hypotheekverstrekker kijken naar het inkomen van de afgelopen drie jaar en daar het gemiddelde van nemen. Daarnaast zal worden gekeken naar eigen vermogen en/of overwaarde van de huidige woning.

De norm is dat je 4,5 keer je (gemiddelde) inkomen kan lenen. De hoogte van je eigen vermogen/overwaarde kan je vervolgens bij het maximale leenbedrag optellen.
That's...Montgomery Clift, honey!
  vrijdag 3 oktober 2008 @ 22:08:05 #193
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62116527
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 20:31 schreef Aventura het volgende:
Ik zou nu sowieso eerst verkopen voordat ik opnieuw kocht. Dan zit je altijd veilig, en weet je ook precies wat je overwaarde is en wat je kunt kopen.
The End Times are wild
pi_62123224
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2008 13:25 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Volgens mij had je dit bericht 15 jaar geleden ook kunnen plaatsten toen gingen mensen ook wachten "want de prijzen" en guess what dat is niet gebeurd. Stabilisering ok, daling ik denk het niet
15 jaar geleden was er geen kredietkrisis...

Ik zie gewoon op funda dat de prijzen dalen. Dat zal wel het eerst zijn bij aanbieders van nieuwe huizen, onroerendgoed ontwikkelaars zullen (schat ik) toch wel als eerste tegen de financieringskrapte aanlopen, omdat de waarde van hun onderpand zakt én de banken ook even geen geld hebben. Dus die zullen dan toch wel als eerste van hun dure kleine nieuwbouwflatjes in Amsterdam af moeten, en inderdaad, wat in januari nog 225 kostte, is nu voor 175 te koop, en wat in januari binnen 3 weken weg was, staat nu al drie maanden op funda. En wat verkocht was onder voorbehoud komt weer terug - kennelijk is het dus lastiger om een financiering rond te krijgen. Of de partikuliere markt ook volgt en zoja, hoe sterk, dat is natuurlijk de vraag. Maar omdat ik niet serieus rekening houd met een sterke stijging is 'ff w88' nu geen rare strategie, lijkt me.
Mu!
pi_62123322
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 09:55 schreef Maria2.0 het volgende:

[..]

Gister toevallig gelezen: Mensen hebben in 2003/4 en 5 een kortlopende hypotheek afgesloten met als gevolg dat die dus 2008/9/10 afloopt en ze ineens tegen een fikse rente aankijken.
Dat zou de reden zijn dat men verwacht dat de markt zou kunnen klappen vanaf nu.
gaan die mensen allemaal hun huis met korting verkopen dan?

Wat ik van makelaars regio Eindhoven begrijp is het lage segment en het hoge segment nog steeds gewild zijn, met name in de prijsklasse 400-500k is het huilen met de pet op. Met andere woorden: mensen zonder altternatief en mensen die er geen moer om hoeven te geven blijven kopen. Doorstromers haken af, omdat de stap te groot wordt.

Voor wat het hogere segment betreft: ik heb het aanbod in de hogere prijsklasse in landelijk gebied rondom Eindhoven nog nooit zo snel zien opdrogen dan in de laatste 6 maanden. Ik denk dat de prijzen niet echt zakken, het aantal transacties wel.
pi_62123341
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 10:23 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

15 jaar geleden was er geen kredietkrisis...

Ik zie gewoon op funda dat de prijzen dalen. Dat zal wel het eerst zijn bij aanbieders van nieuwe huizen, onroerendgoed ontwikkelaars zullen (schat ik) toch wel als eerste tegen de financieringskrapte aanlopen, omdat de waarde van hun onderpand zakt én de banken ook even geen geld hebben. Dus die zullen dan toch wel als eerste van hun dure kleine nieuwbouwflatjes in Amsterdam af moeten, en inderdaad, wat in januari nog 225 kostte, is nu voor 175 te koop, en wat in januari binnen 3 weken weg was, staat nu al drie maanden op funda. En wat verkocht was onder voorbehoud komt weer terug - kennelijk is het dus lastiger om een financiering rond te krijgen. Of de partikuliere markt ook volgt en zoja, hoe sterk, dat is natuurlijk de vraag. Maar omdat ik niet serieus rekening houd met een sterke stijging is 'ff w88' nu geen rare strategie, lijkt me.
oe, kun je een voorbeeld geven. Want de panden in A'dam waar ik naar kijk vliegen nog steeds binnen enkele weken tot een maand van de markt af. Courante locaties, die nog nooit of te nimmer goedkoop zijn geweest
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 12:53:41 #197
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62125361
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 10:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

oe, kun je een voorbeeld geven. Want de panden in A'dam waar ik naar kijk vliegen nog steeds binnen enkele weken tot een maand van de markt af. Courante locaties, die nog nooit of te nimmer goedkoop zijn geweest
Het aantal huizen dat in Rosmalen te koop staat heeft altijd rond de 150 geschommeld. Dat is nu in een half jaar tijd gegroeid tot 370. Dat is meer dan een verdubbeling van het aanbod! Dat gaat invloed hebben op de markt.

Los daarvan zijn er natuurlijk altijd nog genoeg mensen voor wie het inderdaad allemaal niet zoveel uitmaakt, en die gerust nog acht ton neertellen voor een appartementje op een top-locatie in Amsterdam. En die mensen tellen indien nodig ook zo twee miljoen neer. Dat is echter maar een heel klein percentage van de totale kopersmarkt.

Voor het gros van de mensen is honderdduizend euro wél veel geld. En die zullen best bereid zijn een jaartje te wachten met kopen als ze dat kunnen besparen.
The End Times are wild
pi_62125865
Het zit in dit topic volgens mij vol met mensen die gouden bergen zien en denken dat ze straks voor 2 kwartjes een vrijstaande villa kunnen kopen. Dream on.
pi_62125903
quote:
Op zaterdag 4 oktober 2008 13:19 schreef -scorpione- het volgende:
Het zit in dit topic volgens mij vol met mensen die gouden bergen zien en denken dat ze straks voor 2 kwartjes een vrijstaande villa kunnen kopen. Dream on.
nee dat zal niet maar een halvering van de huidige prijzen is goed mogelijk als rente ook nog sterk oploopt door de credietschaarste
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 13:25:11 #200
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62125956
Halvering van de prijzen is goed mogelijk.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')