Normaal gesproken was er ook niets aan de hand maar nu is er ineens de "kredietcrisis"quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:57 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die mensen zouden dan sowieso in de problemen zijn gekomen. Die kunnen dat normaal gesproken prima betalen, aangezien men destijds die toetsing heeft gedaan tegen 6%.
Was daar laatst niet zo'n huillie-aflevering van Kassa/Radar over?quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:55 schreef Maria2.0 het volgende:
[..]
Gister toevallig gelezen: Mensen hebben in 2003/4 en 5 een kortlopende hypotheek afgesloten met als gevolg dat die dus 2008/9/10 afloopt en ze ineens tegen een fikse rente aankijken.
Dat zou de reden zijn dat men verwacht dat de markt zou kunnen klappen vanaf nu.
Dat heeft nogal weinig te maken met of ik m'n hypotheek kan betalen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:59 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Normaal gesproken was er ook niets aan de hand maar nu is er ineens de "kredietcrisis"
Niet als je het toen voor 20 jaar vast hebt gezet.quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:59 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Was daar laatst niet zo'n huillie-aflevering van Kassa/Radar over?
Van die mensen die zich in 2003 helemaal rijk rekenden met hun (eigenlijk veel te) dure huis + tophypotheek tegen een hele lage kortlopende rente? En er blijkbaar geen seconde bij hadden nagedacht dat dat rentepercentage niet eeuwig laag blijft, en je 5 jaar later in dat geval de rekening gepresenteerd krijgt?
En ach ende wee, wat waren ze zielig. Nee, je bent gewoon een domme lul.
Nou, mensen "pushen hun luck" zogezegd denk ik. Sluiten een 5 jarige hypotheek af voor 4% rente omdat ze denken: Over 5 jaar kan ik hem mooi oversluiten tegen 3,7% oid.quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:59 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Van die mensen die zich in 2003 helemaal rijk rekenden met hun (eigenlijk veel te) dure huis + tophypotheek tegen een hele lage kortlopende rente? En er blijkbaar geen seconde bij hadden nagedacht dat dat rentepercentage niet eeuwig laag blijft, en je 5 jaar later in dat geval de rekening gepresenteerd krijgt?
Daar ging het niet over.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:02 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Niet als je het toen voor 20 jaar vast hebt gezet.
Toen kon dat.quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:54 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Op het dieptepunt van de markt kocht ik ooit een huis in 1987 , 10 jaar later was het de dubbele prijs.
Dat was toen al ongeloofelijk en heb die truc daarna nog een keer gedaan.
Als je met plezier in je huis woont en je kunt de lasten elke maand opbrengen is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:00 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat heeft nogal weinig te maken met of ik m'n hypotheek kan betalen.
Als dat wél zo is, dan zijn spaarhypotheken en rvp's van 30 jaar blijkbaar ook problematisch.
Ik zie een huis vooral een object om in te wonen. En vind het mooi dat dat straks mijn bezit is. Ik ben niet zo bezig met dat hele object als 'investering'.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:03 schreef Narcolepticus het volgende:
Afijn, ik zou op dit moment nooit een huis kopen. Maar dat komt meer omdat ik er eigenlijk geen reet om geef (een dak met een kachel en een douche eronder is voor mij voldoende) en het vooral als investering zie.
quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:06 schreef Narcolepticus het volgende:
Uiteindelijk komt het allemaal door die wijven. Die kijken de hele dag naar al die achterlijke woon/tuin/klus/kook-programma's, en denken dan "dat wil ik ook!!!". En dus gaat iedereen aan z'n limiet zitten. Want die kerel, die wil z'n wijf niet kwijt.
Heb je een aflossingsvrije hypotheek?quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie een huis vooral een object om in te wonen. En vind het mooi dat dat straks mijn bezit is. Ik ben niet zo bezig met dat hele object als 'investering'.
Naja, menig hypotheek adviseur adviseerde dat dan ook. "Het gaat zo goed met de economie, blahblahblah" Evenals beleggingshypotheken "Beleggingshypotheken hebben in het verleden altijd meer rendement opgeleverd" werd er tegen mij letterlijk gezegd.quote:Op dinsdag 30 september 2008 09:59 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Ieder z'n ding. Ik geef totaal niks om spullen, maar wel om een dikke bankrekening. Dat is niet uit hebberigheid, maar dat getalletje fascineert me gewoon. Hoe hoger hoe beter. En als ik doodga gaat het allemaal naar een goed doel.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie een huis vooral een object om in te wonen. En vind het mooi dat dat straks mijn bezit is. Ik ben niet zo bezig met dat hele object als 'investering'.
Ik durf het je niet te zeggen. Ben zelf een vrouw, werk de hele dag de hele week en kijk amper tv.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:12 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Tsja. Zo werkt het wel. Of niet soms?
Het woongenot was ooit ook een erg goede investering, 120.000 gulden lenen van de bank met ouderwetse hypotheek bracht met 260.000 gulden, waarvan ruim de helft voor mij.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:08 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Ieder z'n ding. Ik geef totaal niks om spullen, maar wel om een dikke bankrekening. Dat is niet uit hebberigheid, maar dat getalletje fascineert me gewoon. Hoe hoger hoe beter. En als ik doodga gaat het allemaal naar een goed doel.
Dus als het woongenot je het risico waard is, dan moet je het lekker doen.
Het gaat niet om de buren. Het gaat erom dat de vrouwelijke hersentjes bijzonder gevoelig zijn voor dit soort verlokkingen. Als de buren een kookeiland hebben dan wil zij dat ook. Niet omdat de buren het hebben, maar omdat ze denkt dat ze er gelukkig van wordt. Minstens net zo gelukkig als de buurvrouw. Die stiekem ook helemaal niet gelukkig is, ondanks dat kookeiland, maar dat weet zij natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:14 schreef Maria2.0 het volgende:
[..]
Ik durf het je niet te zeggen. Ben zelf een vrouw, werk de hele dag de hele week en kijk amper tv.
Dat zou dan een doelgroep: Vrouwen met kinderen die zichzelf niet meer ontwikkelen betreffen?
Sowieso een enorm trieste mentaliteit: De buren hebben een nieuwe auto dus wij ook/Ik zie een kek huis op tv die moeten wij ook
Nee niet helemaal, 70% spaar en 30% aflossingsvrij. 30 jaar vaste rente van 5.1% .quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:08 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Heb je een aflossingsvrije hypotheek?
Helaas. Toen dit zich allemaal afspeelde was ik net iets te jong. Maar als (en ik zeg als) de huizenmarkt ploft komen die vroeg of laat vanzelf wel weer.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:18 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Het woongenot was ooit ook een erg goede investering, 120.000 gulden lenen van de bank met ouderwetse hypotheek bracht met 260.000 gulden, waarvan ruim de helft voor mij.
Volgende huis van 120.000 euro deed 220.000 paar jaar later.
Ik woon nu in een huurflat en heb mijn winst in grond gestoken.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:21 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Helaas. Toen dit zich allemaal afspeelde was ik net iets te jong. Maar als (en ik zeg als) de huizenmarkt ploft komen die vroeg of laat vanzelf wel weer.
Overigens rekenen mensen zich op deze manier vaak wel onterecht rijk, omdat ze de volledige winst in een volgend huis stoppen.
Nuancering: Sommige vrouwelijke hersentjes. Ikzelf heb daar totaal geen last van, terwijl mijn broertje bijvoorbeeld wel weer zo is.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:19 schreef Narcolepticus het volgende:
[..]
Het gaat niet om de buren. Het gaat erom dat de vrouwelijke hersentjes bijzonder gevoelig zijn voor dit soort verlokkingen. Als de buren een kookeiland hebben dan wil zij dat ook. Niet omdat de buren het hebben, maar omdat ze denkt dat ze er gelukkig van wordt. Minstens net zo gelukkig als de buurvrouw. Die stiekem ook helemaal niet gelukkig is, ondanks dat kookeiland, maar dat weet zij natuurlijk niet.
Mensen denken gewoon niet meer na. "Heb ik dit werkelijk nodig?" is altijd een vraag die je je moet stellen voordat je iets koopt.
Netjes. Zo wil ik het in principe ook.quote:Op dinsdag 30 september 2008 10:22 schreef kraaksandaal het volgende:
[..]
Ik woon nu in een huurflat en heb mijn winst in grond gestoken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |