quote:Op maandag 6 oktober 2008 20:33 schreef McDucky het volgende:
[..]
Ben nieuw in dit topic, maar denk erover om minimaal een deel van mijn spaargeld van een rabobank internetspaarrekening over te zetten naar een NIBC Direct spaarrekening tegen 5,25%. Heb hier wel wat vragen over.
Vraag 1: de quote hierboven geeft aan dat het overhevelen van geld je handen vol met geld kost, is dat altijd zo of was dat alleen bij de gequote persoon zo ivm ijslandse bank?
Vraag 2: heeft er iemand ervaring met de NIBC, en wat zijn die ervaringen? Hoe werkt bijvoorbeeld het internetbankieren?
Alvast bedankt!
Dankje! CEB is Credit Europe Bank, dan de Top Interest rekening neem ik aan. Maar wat is het voordeel van deze bank? Zoals ik al aangaf zit ik momenteel alleen nog bij de rabobank, ben daar gewend om met dat apparaatje te werken (weet ff de naam niet van zo'n ding). Dus dat van die TAN codes klinkt niet echt handig.quote:Op maandag 6 oktober 2008 20:41 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
1) Overhevelen betekent dat je een paar dagen geen rente krijgt, en dat is idd handen vol geld voor sommigen. Niet dat je het merkt, want je hebt het nooit gehad.
2) storten is makkelijk, maar terugstorten gebeurt met ouderwetse TAN-codes. NIet echt handig.Als je nog geen bank hebt, kan je beter CEB gebruiken. Deze heeft net zoveel rente en werkt makkelijker.
Voor zover ik weet is de BBB+ van NIBC juist hoger dan de Baa3 van CEB (Vanwege: De bbb+ rating van S&P staat gelijk aan Baa1 bij Moody's. )quote:Op maandag 6 oktober 2008 20:59 schreef athlonkmf het volgende:
CEB heeft een hogere waardering en minder slechte nieuwsberichten vergeleken met NIBC.
Is er ergens ene lijst voorhanden met ratings en presentatie in een puntenscore qua veiligheid?quote:Op maandag 6 oktober 2008 21:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is de BBB+ van NIBC juist hoger dan de Baa3 van CEB (Vanwege: De bbb+ rating van S&P staat gelijk aan Baa1 bij Moody's. )
ratings aside, gewoon bij beiden een rekening openen en geld daarover verdelen.quote:Op maandag 6 oktober 2008 21:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Voor zover ik weet is de BBB+ van NIBC juist hoger dan de Baa3 van CEB (Vanwege: De bbb+ rating van S&P staat gelijk aan Baa1 bij Moody's. )
Inderdaad. Ook al is er de depositogarantie, het duurt dan minimaal 3 tot 6 maanden eer je je geld terug hebt. Door over twee of meer rekeningen te spreiden kun je altijd bij een deel van je spaargeld.quote:Op maandag 6 oktober 2008 20:26 schreef PirE het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je niet gelijk je spaargeld terugkrijgt als er een bank failliet gaat, dan is het altijd handig als je een rekening bij een andere bank hebt voor het geval je wat spaargeld nodig hebt.
True, maar als ATB over de kop gaat mag ik bij de DNB aankloppen. Bij Icesave zal ik toch bij de IJslandse aankloppen. Nou zal dit denk ik geen probleem zijn maar ik wil voor die paar euro het risico niet lopen. Een nieuwe bankrekening heb je binnen 5 dagen immers.quote:Op maandag 6 oktober 2008 17:59 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Hmmm heb je de russische beurzen de afgelopen tijd niet gevolgd?
ATB lijkt mij nu ook niet echt een plek die veilig is.
Als die failliet zijn, kan heel Rusland niets meerquote:Alfa Group Consortium (Russian: Консорциум «Альфа-Групп») is one of Russia's largest privately owned financial-industrial conglomerates, with interests in oil and gas, commodities trading, commercial and investment banking (Alfa Bank), insurance, retail trade and telecommunications. The group was founded by Mikhail Fridman (one of the most influential business leaders in Russia and one of the Russian oligarchs) and Peter Aven. The Consortium was built on Alfa-Eco, a trading company established in 1988 by Mr. Fridman. Its headquarters are in Moscow.
Moody's is het minst overzichtelijk:quote:Op maandag 6 oktober 2008 21:56 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Is er ergens ene lijst voorhanden met ratings en presentatie in een puntenscore qua veiligheid?
Die letters zeggen mij niets.
Misschien de nieuwe site, o.a. met on-line deposito's.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 08:14 schreef RemcoDelft het volgende:
AK Bank internetbankieren ligt plat... Dat zijn geen grapjes in deze tijden!
Dank je.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 07:11 schreef Aether het volgende:
[..]
Moody's is het minst overzichtelijk:
[ link | afbeelding ]
Eea zit mij ook niet lekker. Het is een gevecht tussen risico en rendement.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:12 schreef dyna18 het volgende:
Tijd om eens even de balans op te maken nu ik mijn geld bij Icesave heb weggehaald.
Ook al is er een garantieregeling, ik heb geen zin in al dat gedoe om geld terug te moeten claimen als mijn bank omvalt. Een bank moet gewoon veilig zijn voor mijn spaargeld. Dus wat zou een goed VEILIG alternatief zijn?
Wat is tegen een sattelietvestiging?quote:De volgenden vallen voor mij af:
Icesave: Te veel onzekerheid in IJsland op dit moment
NIBC: Zitten vuistdiep in slechte hypotheken + moeten binnen enkele maanden vele miljarden aan schuld aflossen.
Akbank / ATbank / Anadolubank: Zijn slechts sattelietvestigingen met een moedermaatschappij in Turkije / Rusland
Wat is het probleem om een betaalrekening te openen?quote:Argenta: valt onder Belgisch garantieregeling
ABN-AMRO: Zover ik kan zien is voor de ABN-AMRO direct rekening internetbankieren nodig, en internetbankieren krijg je alleen als je een betaalrekening opent.
In dit geval gaat het om moedermaatschappijen buiten Europa in landen waar ik weinig kennis en zicht op heb. Dat vind ik in het huidige klimaat een risico hebben.quote:
- Kost geldquote:Wat is het probleem om een betaalrekening te openen?
De kosten waarschijnlijk! Dat gaat weer van de rente af.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:24 schreef EchtGaaf het volgende:
Wat is het probleem om een betaalrekening te openen?
Tja, dat is ook zo. Het beste gevoel krijg ik ook bij onze bekende banken. Maar ja, Rabo geeft heel weinig rente, met 3% inflatie teer je daar gewoon in. Postbank is dan een aantrekkelijk alternatief.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:30 schreef dyna18 het volgende:
[..]
In dit geval gaat het om moedermaatschappijen buiten Europa in landen waar ik weinig kennis en zicht op heb. Dat vind ik in het huidige klimaat een risico hebben.
[..]
Ik zou even naar de site gaan en ze even bellen, je krijgt vast antwoord.quote:Als ik de voorwaarden van MoneYou lees is dit echter puur ABN-AMRO?
Betekent dit dat zij nu ook onder de staatsgarantie vallen?
Dat is ook weer zo.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De kosten waarschijnlijk! Dat gaat weer van de rente af.
Op zich snap ik het wel, maar toch zou ik als spaarder niet blij zijn als ik niet meer bij m'n geld kon. Het is immers míjn geld.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:42 schreef MrFl0ppY het volgende:
Landsbanki (Icesave) is zojuist genationaliseerd.
http://www.ft.com/cms/s/0(...)dc-000b5df10621.html
Geld is denk ik aardig veilig geworden. Engelse klanten kunnen overigens niet meer bij hun rekening. Nederlanders (nog) wel.
Denk je?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:42 schreef MrFl0ppY het volgende:
Landsbanki (Icesave) is zojuist genationaliseerd.
http://www.ft.com/cms/s/0(...)dc-000b5df10621.html
Geld is denk ik aardig veilig geworden. Engelse klanten kunnen overigens niet meer bij hun rekening. Nederlanders (nog) wel.
MoneYou is idd van ABN-AMRO en daarbij ook gedekt door de DNB. Zelf gisteren nagekeken voordat ik een rekening opende. ABN is op dit moment 1 van de veiligste banken en de rekening is makkelijk via internet te openen itt CE waarbij je eerst een brief moet versturen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:12 schreef dyna18 het volgende:
Mogelijk:
MoneYou: Deze heb ik eigenlijk niet gevolgd. Is dit van ABN-AMRO?
Credit Europe: ?
De rest is lager dan 5%, dan blijf ik liever bij de 4% van de Postbank.
Staat in de voorwaarden; tegoeden kunnen 60 dagen bevroren worden in het VK.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:42 schreef MrFl0ppY het volgende:
Engelse klanten kunnen overigens niet meer bij hun rekening. Nederlanders (nog) wel.
Ah k... dat kan wel eens de redding zijn voor Nederlandse spaarders.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:58 schreef Aether het volgende:
[..]
Staat in de voorwaarden; tegoeden kunnen 60 dagen bevroren worden in het VK.
Net even een rekening daar geopendquote:Op maandag 6 oktober 2008 17:41 schreef feedmyfear het volgende:
Iemand een rekening bij Moneyou? Heb net m'n geld overgeboekt van m'n Icesave naar m'n nederlandse rekening.
Stond eerst ook in de Nederlandse voorwaarden, maar is er vrij snel uitgehaald vanwege klachten, gelukkigquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:58 schreef Aether het volgende:
[..]
Staat in de voorwaarden; tegoeden kunnen 60 dagen bevroren worden in het VK.
wat wel fijn is je kunt niet meer inloggen bij icesave de server zal het wel te druk hebbenquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:31 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Stond eerst ook in de Nederlandse voorwaarden, maar is er vrij snel uitgehaald vanwege klachten, gelukkig
quaquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:34 schreef Fugie het volgende:
klopt het als ik zeg dat het dom is om je geld weg te halen bij icesave omdat je daarmee jezelf en de rest van de icespaarders geen plezier mee doet ?
Nu de bank genationaliseerd is lijkt het me niet dat die failliet gaat. Zeker niet met de bescherming van scandinavie en rusland.
In Nederland is een centrale uitvoerder die betalingen tussen banken regelt. Dit bedrijf heet Equens.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Heb net ook alles van mijn icesave rekening gehaald.
Maar heb een vraag hoe gaat dat terugstorten van je spaargeld in zijn werk
Moet je langskomen, gebeurd het automatisch, moet je Wellink bedrijgen, etc.
want daar weet ik niets vanaf, ik weet dat het gegarandeerd is maar hoe (en hoelang het duurt) ik het terugkrijg is mij compleet onduidelijk
Tsja, natuurlijk doe je wel mee als je het geld er af haalt. Het is dan ook de vraag of je wil riskeren om alleen achter te blijven...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:34 schreef Fugie het volgende:
klopt het als ik zeg dat het dom is om je geld weg te halen bij icesave omdat je daarmee jezelf en de rest van de icespaarders geen plezier mee doet ?
Nu de bank genationaliseerd is lijkt het me niet dat die failliet gaat. Zeker niet met de bescherming van scandinavie en rusland.
Je doet er andere spaarders inderdaad geen plezier mee door bij te dragen aan paniek en financiële problemen door je geld weg te halen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:34 schreef Fugie het volgende:
De AK-bank bijvoorbeeld is gewoon een Nederlandse bank: http://www.registers.dnb.nl/dnb/DNB_mt_template.aspx?FolderID=2039&LanguageID=NLDquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 11:30 schreef dyna18 het volgende:
[..]
In dit geval gaat het om moedermaatschappijen buiten Europa in landen waar ik weinig kennis en zicht op heb. Dat vind ik in het huidige klimaat een risico hebben.
Als ik op inloggen online bank klik en de cursor daar op houdt dan laadt hij wel, maar wel heeeel langzaam. Uiteindelijk kom je dan wel in het inlogscherm, maar je moet wel geduld hebben.quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
wat wel fijn is je kunt niet meer inloggen bij icesave de server zal het wel te druk hebben![]()
nee dat snap ik, ik bedoel meer wanneer de bank klapt en de nederlandse bank garant moet staan, hoe gaat dat in zijn werkquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:38 schreef dyna18 het volgende:
[..]
In Nederland is een centrale uitvoerder die betalingen tussen banken regelt. Dit bedrijf heet Equens.
Normale gang van zaken is dus dat Icesave jouw geld overmaakt naar Equens, en Equens stuurt het dan weer door naar jouw Postbank/Rabobank/etc rekening.
Dit duurt gemiddeld 1 dag. Soms kan het echter al in een paar uur uitgevoerd zijn (vooral als je de transactie vroeg op de dag maakt) en soms iets langer.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:42 schreef dyna18 het volgende:
Vraagje over MoneYou..... ziet iemand daar nog risico's liggen, waarom het oppassen is voor die partij?
Dan krijg ik mijn geld zeker terugquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:40 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Tsja, natuurlijk doe je wel mee als je het geld er af haalt. Het is dan ook de vraag of je wil riskeren om alleen achter te blijven...
Veel mensen, waaronder ik, vallen over het feit dat je garantie onder handen valt van IJsland. Net iets minder veilig dan onder Nederland. Of dat in de praktijk ook werkelijk zo is moet nog blijken maar onder het motto..better save then sorry...quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:48 schreef Fugie het volgende:
[..]
Dan krijg ik mijn geld zeker terug
Ik vind het een beetje matig dat iedereen zich laat opnaaien. Volgens mij waren de half jaar cijfers in augustus nog goed van landsbankski, en aangezien mijn geld toch veilig is zie ik niet in waarom je zou overstappen naar een 'veiligere' bank (wat als de ceb straks wat lijken uit de kast haalt ?).
Oh het is wel veilig echter is de ijslandse economie 10x zo klein als de spaartegoeden van de banken daarquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:48 schreef Fugie het volgende:
[..]
Ik vind het een beetje matig dat iedereen zich laat opnaaien. Volgens mij waren de half jaar cijfers in augustus nog goed van landsbankski, en aangezien mijn geld toch veilig is zie ik niet in waarom je zou overstappen naar een 'veiligere' bank (wat als de ceb straks wat lijken uit de kast haalt ?).
ik heb het gisteravond overgemaakt, is mijn geld dan veilig, het staat nog niet op mijn gewone betaalrekening, ik knijp hem echtquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:38 schreef dyna18 het volgende:
[..]
In Nederland is een centrale uitvoerder die betalingen tussen banken regelt. Dit bedrijf heet Equens.
Normale gang van zaken is dus dat Icesave jouw geld overmaakt naar Equens, en Equens stuurt het dan weer door naar jouw Postbank/Rabobank/etc rekening.
Dit duurt gemiddeld 1 dag. Soms kan het echter al in een paar uur uitgevoerd zijn (vooral als je de transactie vroeg op de dag maakt) en soms iets langer.
quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:03 schreef DJKoster het volgende:
Icesave online bankieren is erg langzaam.. Hoe zou dat toch komen?
Ik kwam tot het 'overboeken' schermquote:Sessie is verlopen
* Uw sessie is verlopen, u dient opnieuw in te loggen.
De jaarcijfers van Fortis waren toch ook allemaal goed?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 13:48 schreef Fugie het volgende:
[..]
Dat wil ik ook graag weten. Ik heb mijn deel er gisteren afgehaald en dat van mijn ouders vandaag, beide rekeningen staan nu dan ook op 0 euro, maar kan ik dan zeker weten dat het er echt af is en dat het dus 'onderweg' is naar de andere rekening?quote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:15 schreef hplaserjet het volgende:
[..]
ik heb het gisteravond overgemaakt, is mijn geld dan veilig, het staat nog niet op mijn gewone betaalrekening, ik knijp hem echt
geen idee, die cijfers ken ik nietquote:Op dinsdag 7 oktober 2008 14:21 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De jaarcijfers van Fortis waren toch ook allemaal goed?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |