Ik doe er vaak tomaten door! Gewoon kleinsnijden en lekker laten meepruttelen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 17:47 schreef TearSong het volgende:
Ooh hier heb ik ook zo'n pasta pesto fanIk wil eigenlijk alleen nog eens kijken of ik er wat groente ik kan verwerken want wij eten er salade bij om het wat gezonder te maken maar Tomas lust geen sla
quote:Op dinsdag 30 september 2008 08:59 schreef p_iglet het volgende:
bloemkool valt niet onder kool, is een andere soort net als broccoli
kolen zijn net als uien gasvormend. en daardoor lastig te verteren met kans op krampjes.
zuurkool is door het omzetten van witte kool in zuurkool al makkelijker te verteren.
als je kindje niet snel last heeft van krampjes dan zou je die dingen best water eerder kunnen proberen lijkt me.
Wij zijn met uien en knoflook ook eerder begonnen, beginnen met kleine beetjes en niet meteen uiensoep serverenKool krijgt Pepijn onderstussen ook al even, net als prei. Terwijl het borstvoedingsintroductieschema aanraad vanaf 1,5 jaar.
bruine bonen, kikkererwten en linzen zijn ook wat lastiger te verteren dan sperzieboontjes en doperwten. Daarom worden die ook pas aangeraden vanaf een maand of 9.
Maar ook dat verschilt weer per kindje.
Er is 1 hypergezonde, niet te mislukken, fantastische basissaus die zoveel voor ouder als kind heerlijk is:quote:Op zondag 5 oktober 2008 14:03 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Ik ben nog steeds op zoek naar een lekker tomatensausje voor mijn dames. Of een ander sausje waar je rijst/macaroni enzo lekkerderderder van kan maken. Of iets van een basissaus of zoiets....
quote:Op zondag 5 oktober 2008 12:51 schreef gr8w8 het volgende:
Bruine bonen (zoals in de potjes) was/is Roos ook helemaal gek op. Niet zo raar, dat smaakt wat zoeter.
Ze is nu bijna 11 maanden, en als we gewoon iets neutraals eten, expres zonder zout gekookt ed, eet ze geprakt gewoon mee. Alleen vlees niet, dat durven we nog niet zo goed. Bloemkool pureren met een vork gaat makkelijk, maar vlees?
Awww, de arme snuitquote:Op zondag 5 oktober 2008 14:52 schreef snoopy het volgende:
Ik heb ook wel eens gelezen dat tomaten uit blik juist meer goed dingen bevatten dan verse?
Affijn, vers is prima en dan zijn we ook van dat citroenzuur af.
En hijzelf vindt de saus dus heerlijk maar kan erg slecht tegen de uitwerking op zijn huid. We hebben dan ook meestal een vochtig doekje in de buurt om het zsm van zijn gezicht te halen.
Dat is een fabel, een vitamine neemt niet eens toe in een product omdat je'm anders klaarmaakt.quote:Op zondag 5 oktober 2008 15:06 schreef Troel het volgende:
Tomaten uit blik bevatten veel meer kalium dan verse tomaten
quote:Op woensdag 1 oktober 2008 21:12 schreef Moonah het volgende:
[..]
Mijn lief en ik hebben een discussie. Hij beweert dat volkorenpasta helemaal niet gezonder is dan witte pasta. ik ben nu een beetje aan het zoeken op i-net naar bewijs dat het wel zo is, maar verder dan vezels kom ik eigenlijk niet. Tenminste, ik zie wel wat meer maar dat snap ik dan weer niet voldoende om mijn lief te overtuigen.![]()
Kun jij het eens uitleggen, liefst met wat heldere linkjes erbij?
Voedingswaarden:quote:Op zondag 5 oktober 2008 21:41 schreef Moonah het volgende:
Ah, dit topic leeft nog, stel ik hier even mijn vraag aan SHE:
[..]
Ik verdraag ook geen ui. En ook van knof heb ik soms last.quote:Op zondag 5 oktober 2008 19:19 schreef Lois het volgende:
Dat klinkt geweldig lekker. Dat een ui zolang moest garen is echt nieuws voor mij, ik kan normaliter niets eten waar ui of ui-achtigen (bieslook,prei etc) inzitten maar dit ga ik zeker eens proberen.
Bedankt She!
(nu nog een stoofpan zien te regelen)
quote:Op zondag 5 oktober 2008 15:19 schreef SHE het volgende:
[..]
Dat is een fabel, een vitamine neemt niet eens toe in een product omdat je'm anders klaarmaakt.
Enige wat dieetiste/kinderarts hier melde, is dat ivm. allergenen wij heir dingen goed gaar moeten koken, daarmee kook je de allergenen tot op zekere hoogte kapot en geeft wel verleis van vitamines.quote:Op maandag 6 oktober 2008 09:26 schreef Troel het volgende:
[..]
Nou, dan wel een hartnekkige fabel die zelfs door endocrinologen ondersteunt wordt.
Ik heb 'm afgelopen week gemaakt voor de pasta. Het was echt verrukkelijkquote:Op woensdag 22 oktober 2008 19:36 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb vandaag die basis-saus van SHE gemaakt en er chili van gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat kinderen het echt lekker vinden! Heerlijk!
Het enige dat ik las... Ik dacht; OMFG, wat gééf je dat kind!!!quote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:51 schreef Brighteyes het volgende:
Het hart kan je er later uitvissen.
gewoon in zijn geheel erin flikkeren. Als dat 5/6 uur op het vuur staart dan blijft er echt niks van over hoor.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:48 schreef Extraordinare het volgende:
Even een vraagje over de SHE-saus: de tomaten hoef je dus niet te snijden? Je stapelt ze er gewoon ongesneden bovenop? Of moet je wel het 'hart' (of hoe het ook heet) eruit snijden? Alvast bedankt.
Precies, dat doe ik dus ook. Verder krijgt hij eigenlijk nooit suiker hier, niet op brood, geen snoep of limonadeachtige troep, alleen soms een koek, of een zelfgemaakte chocoladedetaart.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:03 schreef SHE het volgende:
Bananen zijn gezond hoor; lotsa Kalium![]()
Ik heb geen idee wat er in de fruithapjes van Olvarit zit, je zou het label eens moeten checken.
Voor de vezels hoef je het niet te doen, want die zullen er nauwelijks meer inzitten, maar als er niets aan toegevoegd is dan lijkt het me geen kwaad kunnen.
Ik zou dan wel de overige suikerinname beperken, zodat je niet dubbelop geeft. En ook niet na 5 uur geven; kinderen slapen beter als ze geen suikers meer binnenkrijgen na de middag.
( mama's ook trouwens )
Wederom een fabel. In bananen zit pectine, dat bindt vocht. Lang heeft men gedacht dat dat verstoppend zou werken.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:10 schreef Deepfreeze het volgende:
Misschien kun je die potjes stap voor stap steeds meer mengen met vers fruit?
Banaan wil nog wel eens verstoppen, heeft "het kind" daar geen last van?
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:32 schreef SHE het volgende:
Er zitten wel vitaminen in , waarschijnlijk ook toegevoegde. Een banaan is natuurlijk te eenzijdig om elke dag te geven. Als je gewoon om de dag geeft dan lijkt me dat meer dan voldoende.
Fruit leert het kind vanzelf wel eten en het meeste fruit is nu eenmaal te zuur voor een kleintje. Banaantjes zijn lekker zoet.
Je zou eens bepaalde tropische vruchten kunnen proberen die ook wat zoeter zijn ( goed rijpe mango )
Overigens zit de meeste vitamine C in rode paprika, dus voor de C hoef je geen fruit te geven
Ja, ik heb een beetje gesmokkeld. Eerst stond het vuur te laag en op het laatst stikte ik echt van de honger, dus hij heeft 3,5 uur opgestaan ofzo. En toen kon ik die stukken idd wel nog vinden. En behoorlijk wat velletje. De volgende keer dus maar in het weekend maken.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 09:02 schreef owlet het volgende:
konden jullie de tomatenharten nog herkennen dan? Bij ons was het gewoon een egale saus geworden, ik heb alleen een paar velletjes er uit gezeefd. Hij had wel veeeeel langer dan drie uur opgestaan. Denk een uur of zes
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 09:40 schreef Jarno het volgende:
[..]
Lijkt op een variant van de pastasaus van Aschwin die ik graag maak.
Of 't is 'm gewoon. Kan ook.
Toch typisch dat mijn kleintje de dag nadat hij banaan heeft gegeten geen poepluiers heeft.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:35 schreef SHE het volgende:
[..]
Wederom een fabel. In bananen zit pectine, dat bindt vocht. Lang heeft men gedacht dat dat verstoppend zou werken.
Is pertinente onzin; banaan is juist heel goed voor een goede darmflora.
Gewoon geven dus.
Klopt... geldt overigens net zo goed als de overstap van nr 1 naar nr 2. Veel scheelt het niet in prijs voor de consument, maar des te meer in de winstmarge van de fabrikant.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:32 schreef Troel het volgende:
Nog even terugkomend op poedermelk:
Maandag op het CB: "laat je niet verleiden tot de nummer 3 melk of opgroeimelk en dergelijke, dat is alleen maar verkooppraat, gewoon lekker 2 blijven geven en pas na het jaar overstappen op echte halfvolle koemelk"
Ow...quote:Op donderdag 23 oktober 2008 09:43 schreef Jarno het volgende:
Anna hoeft er trouwens niks van te hebben, die saus.. Zit ze gewoon droge pasta te knagen terwijl papa 6 uur op die saus staat te zweten. Zucht.
Ik vind hem echt super. Alleen wel erg afhankelijk van de kwaliteit van de tomaten die gebruikt. Vorige keer toma's uit de bonus van de AH gebruikt en daar vond ik 'm niet van opknappen. Goeie, stevige bio-tomaten lijken me een must. En die 6 uur pruttelen moet je wel proberen te halen idd.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 10:21 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ow...Heeft papa er dan wel van genoten?
Geen idee. Hier kan SHE wel wat over vertellen denk ik. Sowieso vul ik 'm aan met wat meer verse groente die er tussendoor nog eens in gaan (als in een stoofpot zeg maar).quote:Op donderdag 23 oktober 2008 10:36 schreef Iksje het volgende:
6 uur pruttelen? Lekker kan ik me voorstellen, maar heeft het dan nog iets van voedingswaarde?
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:48 schreef SHE het volgende:
Reversed psychology werkt nog weleens bij etterende peuters. Gewoon voor jezelf maken en er heel blij bij kijken, het liefst met de opmerking dat hij het toch niet lust en het bovendien meer iets is voor grote mensen.
Nee = ja en ja = nee en iets niet mogen is het willen en iets mogen is het afwijzen.
Het zijn net mannen
Wanneer doe je die er dan bij? Of maakt dat niet uit?quote:Sowieso vul ik 'm aan met wat meer verse groente die er tussendoor nog eens in gaan (als in een stoofpot zeg maar).
Beetje naar smaak en inzicht. Als je er paprika's bij wil, en je houdt van knapperige paprika's, moet je die natuurlijk geen uren laten stoven (alhoewel paprika's aardig wat kunnen hebben). Zelf zijn we nogal gek op champignons, vorige keer lekker bio kastanjechampi's doorgedaan, die doe ik ook niet zo heel lang.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:10 schreef sombie het volgende:
[..]
Wanneer doe je die er dan bij? Of maakt dat niet uit?
Hier ook niet meer hoorquote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:05 schreef renzell het volgende:
[..]
Dat doen we al, maar dat werkt hier eigenlijk niet (meer).
Dat is inzicht is hier niet zoquote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:12 schreef Jarno het volgende:
[..]
Beetje naar smaak en inzicht. Als je er paprika's bij wil, en je houdt van knapperige paprika's, moet je die natuurlijk geen uren laten stoven (alhoewel paprika's aardig wat kunnen hebben). Zelf zijn we nogal gek op champignons, vorige keer lekker bio kastanjechampi's doorgedaan, die doe ik ook niet zo heel lang.
Hier vroegen ze op het CB waarom Demi (3.5 jaar) geen peutermelk krijgt maar volle melk.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 23:32 schreef Troel het volgende:
Nog even terugkomend op poedermelk:
Maandag op het CB: "laat je niet verleiden tot de nummer 3 melk of opgroeimelk en dergelijke, dat is alleen maar verkooppraat, gewoon lekker 2 blijven geven en pas na het jaar overstappen op echte halfvolle koemelk"
Jawel hoor, het gaat natuurlijk om de tomaten. En de lypoceen heeft tijd nodig om zich te kunnen binden.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 10:36 schreef Iksje het volgende:
6 uur pruttelen? Lekker kan ik me voorstellen, maar heeft het dan nog iets van voedingswaarde?
Klopt natuurlijk. Het is gewoon een hele algemene basissaus. Maar kennelijk voor de meesten zo bijzonder dat het als 'de-saus-van-die-en-die' wordt gezien als ze 'm tegenkomen. Ik kan in ieder geval geen lol meer beleven aan k&k tomatensauzen sinds deze saus. (Los van het feit dat ze wel makkelijk zijn natuurlijk).quote:
Die ziet er idd echt lekker uit ook!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:25 schreef Jarno het volgende:
Denk dat ik van het weekend deze maar eens ga doen, mevrouw is gek op prutjes met vlees... En geschikt om een flinke hoeveelheid te maken (we zijn van het invriezen tegenwoordig).
Ja, dat is echt een nadeel.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:51 schreef Jarno het volgende:
[..]
Klopt natuurlijk. Het is gewoon een hele algemene basissaus. Maar kennelijk voor de meesten zo bijzonder dat het als 'de-saus-van-die-en-die' wordt gezien als ze 'm tegenkomen. Ik kan in ieder geval geen lol meer beleven aan k&k tomatensauzen sinds deze saus. (Los van het feit dat ze wel makkelijk zijn natuurlijk).
Ja verdorie SHE, nu wil ik én dat draadjesvlees én een pan tomatensaus met goede tomaten en pancetta maken.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:57 schreef SHE het volgende:
[..]
Ja, dat is echt een nadeel.
Ik probeer dan ook echt een paar liter ineens te maken en deze in te vriezen, want ik ben nu ook weer niet zo'n keukenprinses dat ik elke week zin heb om een halve dag boven de pannen te staan.
Enige lastige is idd het vinden van de juiste tomaten. Wat een hoop vieze tomaten zijn er verkrijgbaar zeg.
Hier doen de bio tomaten het ook wel goed en de roma's van de Turk.
Wellicht dat je de mannen-variant ook lekker vind: stukken pancetta mee laten garen en ipv gehakt hertenvlees malen ( hertengehakt )
Dat krijgt dan echt zo'n oer-smaak. Ik noem het de mannen versie omdat hij veelal favoriet is bij de heren bij ons thuis.
Dat maakt echt een wereld van verschil inderdaad.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 10:28 schreef Jarno het volgende:
Goeie, stevige bio-tomaten lijken me een must.n idd..
Waar heb je dat pakket van? Wij hebben ook een hele tijd zo'n bioloisch pakket gehad, maar die moest ik wekelijks ophalen aan de andere kant van de stad, niet handig dus. Maar op zich zou ik dat wel weer willen gebruiken!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 12:04 schreef owlet het volgende:
[..]
Dat maakt echt een wereld van verschil inderdaad.
Sowieso, sinds we een biogroentepakket hebben waar geregeld tomaten in zaten (nu is het weer wat meer wintergroente wat de pot schaft) is Ronja helemaal tomatengek. En ik ook, want in tegenstelling tot bij supermarkttomaten krijg ik van de biovariant geen blaartjes in mijn mond.
Dat groentepakket is ook een grote om Ronja groente te laten eten. Elke week als de "soentemenier" weer een krat aflevert moet ik een groot gedeelte meteen opbergen omdat ze anders alles wil proeven.
Ze lust niet alles, maar het is ineens wel interessant om te proeven en daar ben ik heel blij mee!
en voor M. en mij is het ook weer een goede stimulans om wat creatiever te gaan eten. Wat raak je toch snel in een sleur als je weinig tijd hebt. Nu móeten we wel uit die sleur stappen omdat anders de helft van de groente ligt te verpieteren
Zooooo'n onzin!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 11:58 schreef snakelady het volgende:
Wij eten ook veel vis, kind is iedere dag minimaal 2 uur buiten aan het spelen en heb niet het idee of vermoeden dat ze te weinig vitamientjes krijgt.
Maar ze ziet erg wit, dat is haar huidskleur, zowel ik als mijn moeder als mijn oma zijn licht van huid en mijn meiden hebben dat dus ook maar volgens het CB is dat dus omdat ze te weinig buiten komen.
Ik bescherm haar huid gewoonweg goed aangezien ik weet hoe het is om te verbranden met zo'n lichte huid.
En je hebt ook helemaal gelijk. Echt de grootste nonsens die ik gehoord heb.quote:Op donderdag 23 oktober 2008 12:05 schreef Fuente het volgende:
Snakelady, Sara krijgt ook geen vitamine D meer extra hoor. Ze speelt veel buiten, we eten heel gevarieerd. Het is vooral nodig bij kinderen die niet veel buiten komen. Hier op het CB zijn ze het niet met me eens, maar ik vind het onzin om extra vitaminen te geven voor iets dat natuurlijk wordt aangemaakt als je kind voldoende buiten komt.
quote:Op donderdag 23 oktober 2008 13:10 schreef p_iglet het volgende:
Alleen nog ontdekken wat ik toch met al die kolen moet
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |