abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62029029
Ooh hier heb ik ook zo'n pasta pesto fan Ik wil eigenlijk alleen nog eens kijken of ik er wat groente ik kan verwerken want wij eten er salade bij om het wat gezonder te maken maar Tomas lust geen sla
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_62030863
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 17:47 schreef TearSong het volgende:
Ooh hier heb ik ook zo'n pasta pesto fan Ik wil eigenlijk alleen nog eens kijken of ik er wat groente ik kan verwerken want wij eten er salade bij om het wat gezonder te maken maar Tomas lust geen sla
Ik doe er vaak tomaten door! Gewoon kleinsnijden en lekker laten meepruttelen.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  dinsdag 30 september 2008 @ 19:26:23 #103
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_62031407
Ik gooi altijd allerlei groenten door de pasta. Wat ik ook maar in huis heb, het smaakt bijna altijd. Worteltjes, spitskool, koolraap, knolselderij en broccoli. Het kan allemaal.

[ Bericht 5% gewijzigd door livelink op 30-09-2008 19:36:36 (bleekselderij moest knolselderij zijn) ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 2 oktober 2008 @ 15:12:52 #104
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_62078193
Hier bijna altijd champignons en paprika door de pasta. Vaste prik.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 2 oktober 2008 @ 17:21:36 #105
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_62081551
hier ook champignons, paprika en een uitje, alleen niet ieder kind kan goed tegen ui.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 2 oktober 2008 @ 18:01:04 #106
35189 Troel
scherp en bot
pi_62082376
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 08:59 schreef p_iglet het volgende:
bloemkool valt niet onder kool, is een andere soort net als broccoli

kolen zijn net als uien gasvormend. en daardoor lastig te verteren met kans op krampjes.
zuurkool is door het omzetten van witte kool in zuurkool al makkelijker te verteren.

als je kindje niet snel last heeft van krampjes dan zou je die dingen best water eerder kunnen proberen lijkt me.
Wij zijn met uien en knoflook ook eerder begonnen, beginnen met kleine beetjes en niet meteen uiensoep serveren Kool krijgt Pepijn onderstussen ook al even, net als prei. Terwijl het borstvoedingsintroductieschema aanraad vanaf 1,5 jaar.

bruine bonen, kikkererwten en linzen zijn ook wat lastiger te verteren dan sperzieboontjes en doperwten. Daarom worden die ook pas aangeraden vanaf een maand of 9.
Maar ook dat verschilt weer per kindje.

Ook bruine bonen zit al in potjes vanaf 4 maanden Heerlijk

Knoflook heeft Ruben al vanaf de zwangerschap meegekregen en daarna nog in het beetje borstvoeding wat hij kreeg. Nu krijgt hij het eigenlijk niet meer, als ik weet dat Ruben mee-eet met ons gebruik ik zelf geen knoflook. Maar dat kan dus wel gewoon, mooi
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 5 oktober 2008 @ 12:51:22 #107
15869 gr8w8
Better by design.
pi_62145135
Bruine bonen (zoals in de potjes) was/is Roos ook helemaal gek op. Niet zo raar, dat smaakt wat zoeter.
Ze is nu bijna 11 maanden, en als we gewoon iets neutraals eten, expres zonder zout gekookt ed, eet ze geprakt gewoon mee. Alleen vlees niet, dat durven we nog niet zo goed. Bloemkool pureren met een vork gaat makkelijk, maar vlees?
Welkom bij de V&D der webfora.
  zondag 5 oktober 2008 @ 12:53:45 #108
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62145175
Weet iemand hoeveel vis zo'n kleintje mag?
Van dwe eek was hij volgens mij aardig van plan om zo'n 100gr. blokje kabeljauwfilet weg te knagen, maar dat heb ik toch maar niet gedaan. Leek me zo veel.
pi_62145565
BE volgens mij zijn daar geen richtlijnen voor bij die kleintjes.

Het voedingscentrum geeft voor kinderen van 1-3 jaar een hoeveelheid van 60gr vis/vlees etc per dag aan.
Maar Sasha eet vast niet dagelijks 100gr vis per dag. Mijn gevoel zegt dat als je afwisselt en regelmatig een dagje geen vis of vlees dat het dan allemaal wel losloopt.
Ik kan me geen schadelijke gevolgen bedenken van 1x een beetje veel vis.

Pepijn smulde van de week ontzettend van de gerookte zalm, voor ik het wist had ie zo 100gram op. Naja dat eten we ook niet dagelijks, dus ik vind he twel best.
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:46:44 #110
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62146168
mag?
zeg maar moet.
je kunt je kind niet teveel vis geven. ( uiteraard wel altijd filets en zelfs dan controleren op graat )
  zondag 5 oktober 2008 @ 13:56:38 #111
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62146343
Kijk, dat wilde ik even horen!
Hij vindt het zo lekker dat hij van mij wel door mag smullen dan.
pi_62146467
Ik ben nog steeds op zoek naar een lekker tomatensausje voor mijn dames. Of een ander sausje waar je rijst/macaroni enzo lekkerderderder van kan maken. Of iets van een basissaus of zoiets....
pi_62146611
gewoon tomatenpuree (van die pakjes), met uitje, knoflook en italiaanse kruiden laten pruttelen.
Daar dan groenten naar keuze + evt gehakt door heen.

voor rijst kun je kokosmelk met wat kerriepoeder en blikje ananas laten pruttelen, doperwtjes, sperzieboontjes of andere groenten naar keuze erdoorhene + evt kip.
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:15:48 #114
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62146712
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 14:03 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Ik ben nog steeds op zoek naar een lekker tomatensausje voor mijn dames. Of een ander sausje waar je rijst/macaroni enzo lekkerderderder van kan maken. Of iets van een basissaus of zoiets....
Er is 1 hypergezonde, niet te mislukken, fantastische basissaus die zoveel voor ouder als kind heerlijk is:

3 kg mooie tomaten.
2 ui, gesnipperd
olijfolie
2 chilipeper ( zaadlijsten eruit halen ) deze sudder je helemaal stuk en kan geen kwaad voor kleintjes
1 glas rode wijn ( alcohol verdampt tijdens sudderen, kan ook geen kwaad )
evt gehakt ( voor pasta oid)
zout/peper
halve bol knoflook
paar laurierblaadjes

Zet een flinke stoofpan op het vuur, snipper de ui.
Giet een scheut olijfolie in de pan, ui erbij. Draai vuur laag en nu is het afwachten. De ui moet super langzaam garen.
Niet alleen wordt deze dan zoeter, maar tevens haal je de scherpte eraf, en is deze geschikt voor kindjes en ouders met lastige darmpjes.
Na 35 minuten ( serieus, zo lang moet het garen! ) doe je fijn gesneden chilipepers erbij.
De capsaicine uit de pepers bindt zich met de ui. Laat ook dit 15 min stoven.
Dan doe je de geperste knof erbij
( verander niets aan de volgorde!! )
Mocht je de saus met gehakt willen maken, dan moet je die er nu in doen. Flink zout en zwarte peper.
Even doorwarmen, en dan ga je de gwassen tomaten erop stapelen.
Niet bang zijn, gewoon de pan helemaal volstapelen.
Vuur moet op standje stoof staan.
Na een uurtje zul je zien dat de tomaten beginnen te zakken; dan giet je er een glas wijn bij en laat je het verder met rust.

Ook geen deksel op de pan!! De saus moet inkoken.

Na 2/3 uur zijn de tomaten helemaal opgelost en is de lycopeen uit de tomaten optimaal opgenomen.
Laat gewoon net zo lang sudderen tot je een mooie dikke , prachtig rode saus hebt.
Soms duurt het 3/4 uur, soms langer, afhankelijk van de tomaat die je gebruikt.

Dit is een fantastische basissaus die je goed kunt invriezen. Het is gezond en heerlijk, bij kleintjes absoluut favoriet.
Je kunt het gebruiken als basis voor pasta, of pizza..maar wat ik vaak deed bij lastige etertjes, is groenten die niet favoriet zijn zoals sperzieboon of spruitjes, bedelven onder deze saus. Dan vreten ze't ineens wel

Eet ze
pi_62146856
thx ! dat klinkt goed ! Dat is een prima klusje voor tijdens een middagdutje ! Dankjewel, SHE !
pi_62146925
SHE, ik hoop dat jij antwoord hebt op deze vraag:
wij eten regelmatig pasta en maken dan vaak saus met tomaten uit blik. Mijn zoon van 4 vindt het heerlijk maar heeft vaak last van de saus op zijn huid rond zijn mond. Ik denk door zuren. Zou dat kunnen? En is dit te neutraliseren door een ietsiepietsie suiker toe te voegen?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:39:58 #117
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62147232
Nee, de zuren kunnen dat niet veroorzaken.
Ik denk eerder dat hij een milde tomaten allergie heeft.
Hoe reageert hij op aardappels, aubergine en citrus?

Je zou dit kunnen ondervangen door hem melk te voeren bij de tomatensaus; daar zit vit A in en dat werkt goed tegen oxidatie.
Probeer eerst eens zelf tomatensaus te maken van tomaten. Als hij dat dan nog heeft, dan is hij gewoon licht allergisch voor tomaten.
Heeft hij het dan niet, dan zou ik geen gepelde tomaten/tomatenpuree meer gebruiken. Heb je het label gecheckt?
pi_62147299
Ok, dan vermoed ik een lichte tomatenallergie idd. Hij is wel voor meer dingen allergisch, pinda's bijvoorbeeld. Volgens mijn vriend zat er ook citroensap in het blik... Ik denk dat we het gaan proberen met verse tomaten. Jouw recept lijkt me een uitstekende basis. Bedankt voor het antwoord
  zondag 5 oktober 2008 @ 14:47:15 #119
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62147402
Als er idd citroensap in zit, dan klinkt het helemaal aannemelijk.
Veel mensen die een vorm van tomaten allergie hebben, zijn ook in zekere mate overgevoelig voor citrus.
Overigens is een lichte huidreactie geen enkel probleem, mits de kleine er zelf niet sip van wordt, maar wel iets wat je in de gaten moet houden.
Als hij goed reageert op de verse tomatensaus ( wat goed kan ), dan ben je snel klaar natuurlijk.
Sowieso ben ik er wel een voorstander van om kindjes geen blik of zakvoer voor te schotelen. Vaak zit deze vol met flink wat zout en allerhande toevoegingen waar ze gewoon raar op reageren.
pi_62147511
Ik heb ook wel eens gelezen dat tomaten uit blik juist meer goed dingen bevatten dan verse?
Affijn, vers is prima en dan zijn we ook van dat citroenzuur af.
En hijzelf vindt de saus dus heerlijk maar kan erg slecht tegen de uitwerking op zijn huid. We hebben dan ook meestal een vochtig doekje in de buurt om het zsm van zijn gezicht te halen.
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:06:59 #121
35189 Troel
scherp en bot
pi_62147793
Tomaten uit blik bevatten veel meer kalium dan verse tomaten
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:08:38 #122
35189 Troel
scherp en bot
pi_62147837
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 12:51 schreef gr8w8 het volgende:
Bruine bonen (zoals in de potjes) was/is Roos ook helemaal gek op. Niet zo raar, dat smaakt wat zoeter.
Ze is nu bijna 11 maanden, en als we gewoon iets neutraals eten, expres zonder zout gekookt ed, eet ze geprakt gewoon mee. Alleen vlees niet, dat durven we nog niet zo goed. Bloemkool pureren met een vork gaat makkelijk, maar vlees?

Ruben eet gewoon kleine blokjes kipfilet enzo, dat hoeft niet meer gepureerd En meestal is vlees ook wel goed klein te snijden.

Hier eten we overigens altijd zonder toegevoegd zout.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:11:07 #123
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62147899
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 14:52 schreef snoopy het volgende:
Ik heb ook wel eens gelezen dat tomaten uit blik juist meer goed dingen bevatten dan verse?
Affijn, vers is prima en dan zijn we ook van dat citroenzuur af.
En hijzelf vindt de saus dus heerlijk maar kan erg slecht tegen de uitwerking op zijn huid. We hebben dan ook meestal een vochtig doekje in de buurt om het zsm van zijn gezicht te halen.
Awww, de arme snuit

Nee, ze zijn niet gezonder. Integendeel zelfs, die gepelde tomaten komen overal en nergens vandaan. Dus ook uit landen waar de controle op pesticiden niet zo heel nauw genomen wordt als hier.
Veel mensen hebben last van de gepelde tomaten, maar niet van verse. Het is nog niet helemaal duidelijk wát daar de exacte reden van is, maar het lijikt erop dat het met de teelt te maken kan hebben.
In het hierboven gepostte recept maak je optimaal gebruik van de lypoceen uit de tomaten. Deze kan zich namelijk alleen binden aan vetmoleculen. Daarom is het gebruik van olijfolie ook zo essentieel ( of gehakt )
Als je dus moet kiezen tussen gepelde tomaten/tomatenpuree of zelfgemaakte tomatensaus zoals hierboven, dan is die laatste echt favoriet.

Heinz echter, heeft hele goede tomatensauzen op de markt. Als je dan toch een kant en klare saus zoekt, kies dan die van Heinz, OF die van AH eigen merk. Die heeft geen toevoegingen en geen suiker.
Heinz gebruikt ook een procede die de fijne aspecten van de tomaat optimaal benut.

En voor de kleintjes: tomaten ketchup. Je zou het niet denken, maar ketchup is echt een geniaal product.
Maak je dus geen zorgen als je kind overal ketchup overheen kwakt, sterker nog, het is aan te moedigen!
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:19:29 #124
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62148046
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:06 schreef Troel het volgende:
Tomaten uit blik bevatten veel meer kalium dan verse tomaten
Dat is een fabel, een vitamine neemt niet eens toe in een product omdat je'm anders klaarmaakt.
pi_62148141
Maar zit er niet heel veel suiker in ketchup?

Net even het blik tomaten bekeken, het is van AH en bevat tomaten, tomatensap en citroenzuur.
  zondag 5 oktober 2008 @ 15:36:54 #126
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62148367
Nee, Heinz heeft een ketchup genaamd Balanz, die heeft nauwelijks suiker. Ook die van McDonalds is suikervrij ( ook bij AH te koop )

Wellicht dat die combinatie tomaten-sap en citroenzuur hem nekt; als hij er overgevoelig voor is dan is zoiets natuurlijk dubbelop en dat zou zijn huidreactie verklaren. Ik ben wel benieuwd te horen of hij van die verse ook dezelfde reactie krijgt.
pi_62148412
Volgens mij heeft hij geen last van vers want hij 'vreet' van die kleine tomaatjes tijdens de lunch en tussendoor alsof het snoepjes zijn Dus vers it is vanaf nu.
pi_62151452
Wauw She, bedankt! Dat klinkt echt lekker
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  zondag 5 oktober 2008 @ 17:50:30 #129
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62152037
Oeh, die saus moet ik echt een keer gaan maken. Klinkt supergoed!

Volgens mij kan hij ook als basis dienen voor een super-chili con carne ofzo.
  zondag 5 oktober 2008 @ 17:56:21 #130
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62152235
Daar gebruik ik 'm ook voor , alleen gebruik ik dan hertengehakt/vlees , verdubbel ik de pepers en doe ik er wat chilipoeder bij.
Zo lekker

Chili is alleen niet goed voor mini's
  zondag 5 oktober 2008 @ 18:07:23 #131
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_62152560
Heb je ook een recept dat minder lang duurt?
Het klinkt erg goed daar niet van, maar uren lang pruttelen en doen...
Ben niet zo'n kookprinces
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_62154104
Davinia, lang niet vergelijkbaar met het zo te zien heerlijk recept van She maar wij maken altijd snelle pastasaus door een uitje zacht te garen, wat knoflook, (verse) kruiden en tomaten en net wat voor groente in huis hebben er bij te doen en dat dan te blenderen. Supersnel, erg lekker en een ideale manier om een kind groente te laten eten.

De volgende dag wordt de overgebleven pastasaus met wat bouillon, gehaktballetjes en macaroni's een snelle minestrone en zo heb je al weer twee dagen een groente bunkerend kind
  Jubileum moderator zondag 5 oktober 2008 @ 19:19:41 #133
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_62154300
Dat klinkt geweldig lekker. Dat een ui zolang moest garen is echt nieuws voor mij, ik kan normaliter niets eten waar ui of ui-achtigen (bieslook,prei etc) inzitten maar dit ga ik zeker eens proberen.
Bedankt She!

(nu nog een stoofpan zien te regelen )
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 5 oktober 2008 @ 21:41:04 #134
11682 Moonah
Jolie femme
pi_62158287
Ah, dit topic leeft nog , stel ik hier even mijn vraag aan SHE:
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 21:12 schreef Moonah het volgende:

[..]

Mijn lief en ik hebben een discussie. Hij beweert dat volkorenpasta helemaal niet gezonder is dan witte pasta. ik ben nu een beetje aan het zoeken op i-net naar bewijs dat het wel zo is, maar verder dan vezels kom ik eigenlijk niet. Tenminste, ik zie wel wat meer maar dat snap ik dan weer niet voldoende om mijn lief te overtuigen.
Kun jij het eens uitleggen, liefst met wat heldere linkjes erbij?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 5 oktober 2008 @ 22:02:26 #135
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62159045
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 21:41 schreef Moonah het volgende:
Ah, dit topic leeft nog , stel ik hier even mijn vraag aan SHE:
[..]

Voedingswaarden:

Vk pasta: 334 kcal per 100gr Witte/353
12 gr eiwit / 13,5
65 gr kh/67
2,5 suikers/3,7
2,5 vet/3,0
9,5 vezel/3,4
B1 0,50/0.17
B2 0, 12/0,07
B6 0,30/0,06
B11 6/-
Kalium 480mcg/160
Calcium 35mgr/30
Fosfor 350mg/200
Mgnesium 100 mg/-
Ijzer 3, 50 mg/1,60

U ziet , het verschil is marginaal.
Voor de vezels kun je beter fruit, groenten of brood eten. Geen volkorenpasta. Je vriend heeft echt gelijk hoor;)
Echter, als je gaat mierenneuken met je voeding, dan kies je automatisch voor die fractie meer B's , mineralen en vezels.
Strikt genomen, in een normaal voedingspatroon, heeft het geen enkele zin om uit gezondheidsoverwegingen volkorenpasta te eten, ipv witte.
  zondag 5 oktober 2008 @ 22:04:42 #136
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62159151
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 19:19 schreef Lois het volgende:
Dat klinkt geweldig lekker. Dat een ui zolang moest garen is echt nieuws voor mij, ik kan normaliter niets eten waar ui of ui-achtigen (bieslook,prei etc) inzitten maar dit ga ik zeker eens proberen.
Bedankt She!

(nu nog een stoofpan zien te regelen )
Ik verdraag ook geen ui. En ook van knof heb ik soms last.
Op deze manier blijft er dus niets van de irriterende eigenschappen over ( omdat je het helemaal doodsuddert) en kan ik het dus zonder buikpijn hebben.
  zondag 5 oktober 2008 @ 22:04:58 #137
11682 Moonah
Jolie femme
pi_62159162
Tnx voor je snelle antwoord!
Aan de ene kant: (want ik vind witte pasta veel lekkerer).
Aan de andere kant: (want nu moet ik hem zeggen dat hij gelijk heeft....
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 6 oktober 2008 @ 09:26:00 #138
35189 Troel
scherp en bot
pi_62165608
quote:
Op zondag 5 oktober 2008 15:19 schreef SHE het volgende:

[..]

Dat is een fabel, een vitamine neemt niet eens toe in een product omdat je'm anders klaarmaakt.

Nou, dan wel een hartnekkige fabel die zelfs door endocrinologen ondersteunt wordt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:01:43 #139
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_62169244
Heinz tomatenketchup wat moet ik zonder wat betreft de suikers, de dieetiste heeft me juist gezegd de normale te nemen, maar goed dat kan wellichtkomen omdat arwen via andere dingen practisch geen suikers krijgt?

Snoopy als vers echt eens niet lukt, dan kan je tomato frito van heinz proberen, die is heel zacht van smaak, makkelijk te gebruiken, alleen arwen kon er niet meer tegen ivm, de sojalecithine. maar die zit in ketchup niet .
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:05:10 #140
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_62169343
quote:
Op maandag 6 oktober 2008 09:26 schreef Troel het volgende:

[..]

Nou, dan wel een hartnekkige fabel die zelfs door endocrinologen ondersteunt wordt.
Enige wat dieetiste/kinderarts hier melde, is dat ivm. allergenen wij heir dingen goed gaar moeten koken, daarmee kook je de allergenen tot op zekere hoogte kapot en geeft wel verleis van vitamines.
Voor vitamine behoudt beter om beetgaar te koken, maar je kunt niet iets meer vitamines geven door het niet te koken/ beetgaar te koken/wokken/stomen of wat dan ook
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 6 oktober 2008 @ 12:53:15 #141
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_62170622
Ik neem altijd de volkorenpasta omdat je dan minder snel een hongergevoel krijgt, maar dat is dus helemaal niet waar?

Linde is gek op alle dingen los van elkaar eten. Dus geen prakje, maar een aardappeltje, dan een stukje vlees en dan een worteltje en dan weer van voren af aan Eigenlijk lust ze bijna alles alleen geen ei en pannenkoek. Pasta pesto is hier ook favoriet. Goed idee van de tomaten door de pesto! Vind het ook een ideaal snel gerecht. De avond ervoor maak je de pesto en dan 's avonds alleen nog pasta koken. Trouwens ook erg lekker met gerookte reepjes kip erdoor
  woensdag 22 oktober 2008 @ 19:36:55 #142
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62591126
Ik heb vandaag die basis-saus van SHE gemaakt en er chili van gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat kinderen het echt lekker vinden! Heerlijk!
pi_62591407
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 19:36 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb vandaag die basis-saus van SHE gemaakt en er chili van gemaakt, maar ik kan me voorstellen dat kinderen het echt lekker vinden! Heerlijk!
Ik heb 'm afgelopen week gemaakt voor de pasta. Het was echt verrukkelijk
Sara
Merel
Ukje
pi_62593319
Wat grappig, ik wilde net posten dat we afgelopen weekend een enorme pan she-saus hebben gemaakt en dat het zooooooo lekker was We hebben hem als saus op de zelfgemaakte pizza met geitenkaas en blauwe kaas gebruikt en de rest ligt lekker in de vriezer voor tijdens de kraamweek
pi_62595943
Even een vraagje over de SHE-saus: de tomaten hoef je dus niet te snijden? Je stapelt ze er gewoon ongesneden bovenop? Of moet je wel het 'hart' (of hoe het ook heet) eruit snijden? Alvast bedankt.
  woensdag 22 oktober 2008 @ 21:51:00 #146
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62596050
Het hart kan je er later uitvissen.
En ik had al zitten bedenken dat ik ze toch wrsch de volgende keer ontvel voor ik ze erin doe, want achteraf die vellen vissen vond ik te veel gedoe. Hoewel ze wel boterzacht waren ook hoor, de stukjes die er nog inzaten.

En als SHE nu hier een relaas af komt steken waarom de vellen erom moeten blijven doe ik dat uiteraard braaf wel.
  woensdag 22 oktober 2008 @ 22:55:43 #147
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_62598525
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:51 schreef Brighteyes het volgende:
Het hart kan je er later uitvissen.
Het enige dat ik las... Ik dacht; OMFG, wat gééf je dat kind!!!

Ik heb een vraag. Qua fruit is de banaan het enige dat ik in mijn kind gestopt krijg. Oké, en incidenteel een muizenhap appel. Aanbieden helpt geen flikker. Ook niet in shake-vorm, ook niet door de yoghurt, of in stukjes, of met kaneel, of zelf geplukt, of samen gekocht op de markt. Edoch, daar gaat mij vraag niet over. Potjes Olvaritfruit gaan er wél in hier, dus die geef ik soms als afwisseling met die eeuwige banaan. Want die jongen lijkt mij nou niet de allerbeste onder de vruchten. Of is het geen probleem als het kind iedere dag (minimaal) 1 zo'n ding naar binnen werkt? Wie kan mij hier iets zinnigs over vertellen?
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:03:48 #148
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62598780
Bananen zijn gezond hoor; lotsa Kalium
Ik heb geen idee wat er in de fruithapjes van Olvarit zit, je zou het label eens moeten checken.
Voor de vezels hoef je het niet te doen, want die zullen er nauwelijks meer inzitten, maar als er niets aan toegevoegd is dan lijkt het me geen kwaad kunnen.
Ik zou dan wel de overige suikerinname beperken, zodat je niet dubbelop geeft. En ook niet na 5 uur geven; kinderen slapen beter als ze geen suikers meer binnenkrijgen na de middag.
( mama's ook trouwens )
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:05:56 #149
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62598861
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 21:48 schreef Extraordinare het volgende:
Even een vraagje over de SHE-saus: de tomaten hoef je dus niet te snijden? Je stapelt ze er gewoon ongesneden bovenop? Of moet je wel het 'hart' (of hoe het ook heet) eruit snijden? Alvast bedankt.
gewoon in zijn geheel erin flikkeren. Als dat 5/6 uur op het vuur staart dan blijft er echt niks van over hoor.
Zelfs de velletjes lossen grotendeels op.

Kom je ze nog tegen en heb je er echt een hekel aan, dan moet je ze er gewoon uitvissen. Doet niets af aan de saus verder.
pi_62599041
Misschien kun je die potjes stap voor stap steeds meer mengen met vers fruit?
Banaan wil nog wel eens verstoppen, heeft "het kind" daar geen last van?
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:12:49 #151
105888 renzell
pi_62599142
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:03 schreef SHE het volgende:
Bananen zijn gezond hoor; lotsa Kalium
Ik heb geen idee wat er in de fruithapjes van Olvarit zit, je zou het label eens moeten checken.
Voor de vezels hoef je het niet te doen, want die zullen er nauwelijks meer inzitten, maar als er niets aan toegevoegd is dan lijkt het me geen kwaad kunnen.
Ik zou dan wel de overige suikerinname beperken, zodat je niet dubbelop geeft. En ook niet na 5 uur geven; kinderen slapen beter als ze geen suikers meer binnenkrijgen na de middag.
( mama's ook trouwens )
Precies, dat doe ik dus ook. Verder krijgt hij eigenlijk nooit suiker hier, niet op brood, geen snoep of limonadeachtige troep, alleen soms een koek, of een zelfgemaakte chocoladedetaart. Of kwarktaart, of muffins, of brownies, of koekjes. Aan die potjes is bij mijn weten trouwens geen zooi toegevoegd. Maar goed, voor de vezels hoef ik het niet te geven dus. En voor de vitaminen? Of kost het me alleen maar 99 cent per pot, terwijl ik er net zo goed die banaan in kan stoppen elke dag? In dat geval teken ik voor dat laatste namelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door renzell op 22-10-2008 23:43:26 ]
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:32:22 #152
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62599747
Er zitten wel vitaminen in , waarschijnlijk ook toegevoegde. Een banaan is natuurlijk te eenzijdig om elke dag te geven. Als je gewoon om de dag geeft dan lijkt me dat meer dan voldoende.
Fruit leert het kind vanzelf wel eten en het meeste fruit is nu eenmaal te zuur voor een kleintje. Banaantjes zijn lekker zoet.
Je zou eens bepaalde tropische vruchten kunnen proberen die ook wat zoeter zijn ( goed rijpe mango )

Overigens zit de meeste vitamine C in rode paprika, dus voor de C hoef je geen fruit te geven
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:32:25 #153
35189 Troel
scherp en bot
pi_62599754
Nog even terugkomend op poedermelk:

Maandag op het CB: "laat je niet verleiden tot de nummer 3 melk of opgroeimelk en dergelijke, dat is alleen maar verkooppraat, gewoon lekker 2 blijven geven en pas na het jaar overstappen op echte halfvolle koemelk"
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:35:29 #154
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62599831
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:10 schreef Deepfreeze het volgende:
Misschien kun je die potjes stap voor stap steeds meer mengen met vers fruit?
Banaan wil nog wel eens verstoppen, heeft "het kind" daar geen last van?
Wederom een fabel. In bananen zit pectine, dat bindt vocht. Lang heeft men gedacht dat dat verstoppend zou werken.
Is pertinente onzin; banaan is juist heel goed voor een goede darmflora.
Gewoon geven dus.
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:37:36 #155
105888 renzell
pi_62599893
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:32 schreef SHE het volgende:
Er zitten wel vitaminen in , waarschijnlijk ook toegevoegde. Een banaan is natuurlijk te eenzijdig om elke dag te geven. Als je gewoon om de dag geeft dan lijkt me dat meer dan voldoende.
Fruit leert het kind vanzelf wel eten en het meeste fruit is nu eenmaal te zuur voor een kleintje. Banaantjes zijn lekker zoet.
Je zou eens bepaalde tropische vruchten kunnen proberen die ook wat zoeter zijn ( goed rijpe mango )

Overigens zit de meeste vitamine C in rode paprika, dus voor de C hoef je geen fruit te geven

Dank je SHE. Het is overigens niet eens een kwestie van niet lusten hoor. Het gaat eerder over peuter zijn en DUS niet willen. Ik krijg de eerste hap er al niet in, maar ik weet bijvoorbeeld ZEKER dat ie mango, peer en zelfs framboos, heerlijk zou vinden, als ie die eerste stap maar eens zou zetten. Maar goed, dat komt wel, ooit. Gelukkig is hij verslaafd aan broccoli, dus dat trekt de boel weer een beetje recht.
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:40:21 #156
105888 renzell
pi_62599974
En liever niet elke dag dus, die banaan. Goed om te weten. Dan wissel ik zo nu en dan toch af met een pot en blijf ik putten uit de grote trucendoos om er zo nu en dan wat nieuws in te krijgen. Stap voor stap.
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:48:20 #157
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62600143
Reversed psychology werkt nog weleens bij etterende peuters. Gewoon voor jezelf maken en er heel blij bij kijken, het liefst met de opmerking dat hij het toch niet lust en het bovendien meer iets is voor grote mensen.
Nee = ja en ja = nee en iets niet mogen is het willen en iets mogen is het afwijzen.

Het zijn net mannen
  woensdag 22 oktober 2008 @ 23:49:49 #158
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62600182
Brocolli is powerfood. Als hij dat maar vaak genoeg eet dan hoef je je helemaal niet meer druk te maken om fruit. Een betere fixatie kun je echt niet hebben.
Vreemd trouwens, want brocolli is best een onaantrekkelijke groente.
pi_62600374
Mijn oudste lust ook graag broccoli
En fijn te lezen dat ketchup goed is, mijn jongste wil het nu overal bij. Zelfs zijn krentenbol ging er doorheen
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_62600933
en druiven? daar is onze Juul gek op. Op de fruitschaal ligt altijd in no-time alleen nog een kaal trosje. En in de AH legt ze zelf wel wat doosjes in haar winkelwagentje.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 00:32:28 #161
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62601170
Vooral rode druiven zijn goed; boordevol polyfenolen.
( zelfde stof als in rode wijn, druivensap en olijfolie )
pi_62603738
konden jullie de tomatenharten nog herkennen dan? Bij ons was het gewoon een egale saus geworden, ik heb alleen een paar velletjes er uit gezeefd. Hij had wel veeeeel langer dan drie uur opgestaan. Denk een uur of zes
pi_62603817
Renzell, en als je het fruit nou zelf pureert en in zo;n potje gooit? Ik heb wel eens gehoord dat het kinderen vooral om het idee van het 'uit het potje eten' gaat, misschien werkt dit dan?

Hier overigens een groentegek kind, ze eet werkeljk alle groenten. Maar bij fruit houdt ze het alleen bij appels en bananen.

Owlet, hier ook gewoon 1 egale saus. Ik heb er niets meer uit hoeven vissen.
Sara
Merel
Ukje
  donderdag 23 oktober 2008 @ 09:12:50 #164
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62603894
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 09:02 schreef owlet het volgende:
konden jullie de tomatenharten nog herkennen dan? Bij ons was het gewoon een egale saus geworden, ik heb alleen een paar velletjes er uit gezeefd. Hij had wel veeeeel langer dan drie uur opgestaan. Denk een uur of zes
Ja, ik heb een beetje gesmokkeld. Eerst stond het vuur te laag en op het laatst stikte ik echt van de honger, dus hij heeft 3,5 uur opgestaan ofzo. En toen kon ik die stukken idd wel nog vinden. En behoorlijk wat velletje. De volgende keer dus maar in het weekend maken.
pi_62603946
Het maakte het vast niet minder lekker!
  donderdag 23 oktober 2008 @ 09:28:19 #166
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62604186
Nee, dat zeker niet. Het was echt superlekker.
Het klinkt suf, maar je kan zo goed proeven dat je met vers spul gewerkt heb. De smaak is net even iets... tsja, frisser, puurder? Nou ja, echt gewoon lekker!
pi_62604430
*zucht, editten, quoten... lastig lastig*
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_62604450
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 09:40 schreef Jarno het volgende:

[..]

Lijkt op een variant van de pastasaus van Aschwin die ik graag maak.

Of 't is 'm gewoon. Kan ook.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_62604476
Anna hoeft er trouwens niks van te hebben, die saus. . Zit ze gewoon droge pasta te knagen terwijl papa 6 uur op die saus staat te zweten. Zucht.
pi_62604600
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:35 schreef SHE het volgende:

[..]

Wederom een fabel. In bananen zit pectine, dat bindt vocht. Lang heeft men gedacht dat dat verstoppend zou werken.
Is pertinente onzin; banaan is juist heel goed voor een goede darmflora.
Gewoon geven dus.
Toch typisch dat mijn kleintje de dag nadat hij banaan heeft gegeten geen poepluiers heeft.
En als hij tandjes luiers heeft (dus veel zachte poepluiers) hij met een banaan minder luiers heeft?

Ik heb wel eens gehoord dat er verschil zit tussen net-rijpe bananen en bijna-overrijpe bananen. Zit het daar misschien in?
pi_62605114
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:32 schreef Troel het volgende:

Maandag op het CB: "laat je niet verleiden tot de nummer 3 melk of opgroeimelk en dergelijke, dat is alleen maar verkooppraat, gewoon lekker 2 blijven geven en pas na het jaar overstappen op echte halfvolle koemelk"
Klopt... geldt overigens net zo goed als de overstap van nr 1 naar nr 2. Veel scheelt het niet in prijs voor de consument, maar des te meer in de winstmarge van de fabrikant.
Nr 3 is er dacht ik ook maar gekomen omdat er even een verbod op reclame op nr 2 is overwogen. (of misschien gewoon om in te spelen op de gevoelens van de moeders, die het 'beste' willen geven, dus verkopen ze hun product als "het meest aangepast aan de leeftijd van je baby")
Hier in België is het vanaf 1 jaar volle melk. Waarom is het bij jullie halfvolle?
Geven jullie dan meer vetstoffen bij de maaltijd om te compenseren?
  donderdag 23 oktober 2008 @ 10:21:16 #172
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62605192
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 09:43 schreef Jarno het volgende:
Anna hoeft er trouwens niks van te hebben, die saus. . Zit ze gewoon droge pasta te knagen terwijl papa 6 uur op die saus staat te zweten. Zucht.
Ow... Heeft papa er dan wel van genoten?
pi_62605311
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 10:21 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ow... Heeft papa er dan wel van genoten?
Ik vind hem echt super. Alleen wel erg afhankelijk van de kwaliteit van de tomaten die gebruikt. Vorige keer toma's uit de bonus van de AH gebruikt en daar vond ik 'm niet van opknappen. Goeie, stevige bio-tomaten lijken me een must. En die 6 uur pruttelen moet je wel proberen te halen idd.

Sowieso staan er erg leuke recepten op Aschwin's site. Moeite waard om eens door te browsen.
pi_62605483
6 uur pruttelen? Lekker kan ik me voorstellen, maar heeft het dan nog iets van voedingswaarde?
pi_62605599
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 10:36 schreef Iksje het volgende:
6 uur pruttelen? Lekker kan ik me voorstellen, maar heeft het dan nog iets van voedingswaarde?
Geen idee. Hier kan SHE wel wat over vertellen denk ik. Sowieso vul ik 'm aan met wat meer verse groente die er tussendoor nog eens in gaan (als in een stoofpot zeg maar).
  donderdag 23 oktober 2008 @ 11:05:10 #176
105888 renzell
pi_62606046
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:48 schreef SHE het volgende:
Reversed psychology werkt nog weleens bij etterende peuters. Gewoon voor jezelf maken en er heel blij bij kijken, het liefst met de opmerking dat hij het toch niet lust en het bovendien meer iets is voor grote mensen.
Nee = ja en ja = nee en iets niet mogen is het willen en iets mogen is het afwijzen.

Het zijn net mannen

Dat doen we al, maar dat werkt hier eigenlijk niet (meer). Een mooi verhaal er omheen breien levert soms wel iets op, of, opvoedkundig misschien níet echt verantwoord, maar hé, als de groenten er op die manier wél in gaan, dan teken ik de belofte aan iets anders moois/fijns/lekkers. Net mannen inderdaad.
pi_62606165
quote:
Sowieso vul ik 'm aan met wat meer verse groente die er tussendoor nog eens in gaan (als in een stoofpot zeg maar).
Wanneer doe je die er dan bij? Of maakt dat niet uit?
pi_62606218
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:10 schreef sombie het volgende:

[..]

Wanneer doe je die er dan bij? Of maakt dat niet uit?
Beetje naar smaak en inzicht. Als je er paprika's bij wil, en je houdt van knapperige paprika's, moet je die natuurlijk geen uren laten stoven (alhoewel paprika's aardig wat kunnen hebben). Zelf zijn we nogal gek op champignons, vorige keer lekker bio kastanjechampi's doorgedaan, die doe ik ook niet zo heel lang.
pi_62606274
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:05 schreef renzell het volgende:

[..]

Dat doen we al, maar dat werkt hier eigenlijk niet (meer).
Hier ook niet meer hoor
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_62606533
Denk dat ik van het weekend deze maar eens ga doen, mevrouw is gek op prutjes met vlees... En geschikt om een flinke hoeveelheid te maken (we zijn van het invriezen tegenwoordig).
pi_62606812
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:12 schreef Jarno het volgende:

[..]

Beetje naar smaak en inzicht. Als je er paprika's bij wil, en je houdt van knapperige paprika's, moet je die natuurlijk geen uren laten stoven (alhoewel paprika's aardig wat kunnen hebben). Zelf zijn we nogal gek op champignons, vorige keer lekker bio kastanjechampi's doorgedaan, die doe ik ook niet zo heel lang.
Dat is inzicht is hier niet zo maar ik ga gewoon lekker wat proberen.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 11:41:47 #182
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_62606955
quote:
Op woensdag 22 oktober 2008 23:32 schreef Troel het volgende:

Hier vroegen ze op het CB waarom Demi (3.5 jaar) geen peutermelk krijgt maar volle melk.
Ze adviseerde dus om peutermelk of vitamine D te geven.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 23 oktober 2008 @ 11:48:54 #183
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62607121
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 10:36 schreef Iksje het volgende:
Jawel hoor, het gaat natuurlijk om de tomaten. En de lypoceen heeft tijd nodig om zich te kunnen binden.
In dit geval gaat hoe langer, hoe beter op.

Als je zoals Jarno andere groenten toeveogt, dan zou ik deze iets korter mee laten garen dan de tomaten zelf.
Overigens is de saus noch van mij, noch van Aschwin. Hij is van Italie
En eigenlijk ook een beetje van de Grieken. Ik kwam 'm exact zo in mijn moeders Griekse bijbel tegen.
Je kunt er in feite alles mee doen wat je wilt, soep van maken, chili, stoofpot etc.

Vwb de bananen; onrijpe bananen kunnen lastig verteerd worden ja, maar ik denk niet dat iemand zijn kind onrijpe bananen geeft ?
pi_62607130
Oh hemel, bij jullie ook al. Wij kregen ook al de vitamine D riedel de vorige keer geloof ik.

Nouja, ze is gelukkig gek op de natuurlijke vitamine D bronnen zoals vette vis en eieren. En aan de paddo's krijgen we ze ook nog wel een keer .
pi_62607201
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:48 schreef SHE het volgende:

Hij is van Italie
Klopt natuurlijk. Het is gewoon een hele algemene basissaus. Maar kennelijk voor de meesten zo bijzonder dat het als 'de-saus-van-die-en-die' wordt gezien als ze 'm tegenkomen. Ik kan in ieder geval geen lol meer beleven aan k&k tomatensauzen sinds deze saus. (Los van het feit dat ze wel makkelijk zijn natuurlijk).
  donderdag 23 oktober 2008 @ 11:51:11 #186
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_62607202
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:25 schreef Jarno het volgende:
Denk dat ik van het weekend deze maar eens ga doen, mevrouw is gek op prutjes met vlees... En geschikt om een flinke hoeveelheid te maken (we zijn van het invriezen tegenwoordig).
Die ziet er idd echt lekker uit ook!
  donderdag 23 oktober 2008 @ 11:57:42 #187
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62607365
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:51 schreef Jarno het volgende:

[..]

Klopt natuurlijk. Het is gewoon een hele algemene basissaus. Maar kennelijk voor de meesten zo bijzonder dat het als 'de-saus-van-die-en-die' wordt gezien als ze 'm tegenkomen. Ik kan in ieder geval geen lol meer beleven aan k&k tomatensauzen sinds deze saus. (Los van het feit dat ze wel makkelijk zijn natuurlijk).
Ja, dat is echt een nadeel.
Ik probeer dan ook echt een paar liter ineens te maken en deze in te vriezen, want ik ben nu ook weer niet zo'n keukenprinses dat ik elke week zin heb om een halve dag boven de pannen te staan.
Enige lastige is idd het vinden van de juiste tomaten. Wat een hoop vieze tomaten zijn er verkrijgbaar zeg.

Hier doen de bio tomaten het ook wel goed en de roma's van de Turk.
Wellicht dat je de mannen-variant ook lekker vind: stukken pancetta mee laten garen en ipv gehakt hertenvlees malen ( hertengehakt )
Dat krijgt dan echt zo'n oer-smaak. Ik noem het de mannen versie omdat hij veelal favoriet is bij de heren bij ons thuis.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 11:58:13 #188
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_62607381
Wij eten ook veel vis, kind is iedere dag minimaal 2 uur buiten aan het spelen en heb niet het idee of vermoeden dat ze te weinig vitamientjes krijgt.
Maar ze ziet erg wit, dat is haar huidskleur, zowel ik als mijn moeder als mijn oma zijn licht van huid en mijn meiden hebben dat dus ook maar volgens het CB is dat dus omdat ze te weinig buiten komen.
Ik bescherm haar huid gewoonweg goed aangezien ik weet hoe het is om te verbranden met zo'n lichte huid.
pi_62607450
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:57 schreef SHE het volgende:

[..]

Ja, dat is echt een nadeel.
Ik probeer dan ook echt een paar liter ineens te maken en deze in te vriezen, want ik ben nu ook weer niet zo'n keukenprinses dat ik elke week zin heb om een halve dag boven de pannen te staan.
Enige lastige is idd het vinden van de juiste tomaten. Wat een hoop vieze tomaten zijn er verkrijgbaar zeg.

Hier doen de bio tomaten het ook wel goed en de roma's van de Turk.
Wellicht dat je de mannen-variant ook lekker vind: stukken pancetta mee laten garen en ipv gehakt hertenvlees malen ( hertengehakt )
Dat krijgt dan echt zo'n oer-smaak. Ik noem het de mannen versie omdat hij veelal favoriet is bij de heren bij ons thuis.
Ja verdorie SHE, nu wil ik én dat draadjesvlees én een pan tomatensaus met goede tomaten en pancetta maken. . Druk weekend dus.

(Bambivlees zal ik er thuis wel niet doorheen krijgen gok ik ).
pi_62607560
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 10:28 schreef Jarno het volgende:
Goeie, stevige bio-tomaten lijken me een must.n idd..
Dat maakt echt een wereld van verschil inderdaad.
Sowieso, sinds we een biogroentepakket hebben waar geregeld tomaten in zaten (nu is het weer wat meer wintergroente wat de pot schaft) is Ronja helemaal tomatengek. En ik ook, want in tegenstelling tot bij supermarkttomaten krijg ik van de biovariant geen blaartjes in mijn mond.
Dat groentepakket is ook een grote om Ronja groente te laten eten. Elke week als de "soentemenier" weer een krat aflevert moet ik een groot gedeelte meteen opbergen omdat ze anders alles wil proeven.
Ze lust niet alles, maar het is ineens wel interessant om te proeven en daar ben ik heel blij mee!
en voor M. en mij is het ook weer een goede stimulans om wat creatiever te gaan eten. Wat raak je toch snel in een sleur als je weinig tijd hebt. Nu móeten we wel uit die sleur stappen omdat anders de helft van de groente ligt te verpieteren
pi_62607594
Snakelady, Sara krijgt ook geen vitamine D meer extra hoor. Ze speelt veel buiten, we eten heel gevarieerd. Het is vooral nodig bij kinderen die niet veel buiten komen. Hier op het CB zijn ze het niet met me eens, maar ik vind het onzin om extra vitaminen te geven voor iets dat natuurlijk wordt aangemaakt als je kind voldoende buiten komt.
Sara
Merel
Ukje
pi_62607609
Zo'n biopakket heb ik ook wel eens aan gedacht ja. Zag dat ze dat ook deden bij onze wereldwinkel in het durrep. Echt heel duur was het ook niet geloof ik.
pi_62607637
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 12:04 schreef owlet het volgende:

[..]

Dat maakt echt een wereld van verschil inderdaad.
Sowieso, sinds we een biogroentepakket hebben waar geregeld tomaten in zaten (nu is het weer wat meer wintergroente wat de pot schaft) is Ronja helemaal tomatengek. En ik ook, want in tegenstelling tot bij supermarkttomaten krijg ik van de biovariant geen blaartjes in mijn mond.
Dat groentepakket is ook een grote om Ronja groente te laten eten. Elke week als de "soentemenier" weer een krat aflevert moet ik een groot gedeelte meteen opbergen omdat ze anders alles wil proeven.
Ze lust niet alles, maar het is ineens wel interessant om te proeven en daar ben ik heel blij mee!
en voor M. en mij is het ook weer een goede stimulans om wat creatiever te gaan eten. Wat raak je toch snel in een sleur als je weinig tijd hebt. Nu móeten we wel uit die sleur stappen omdat anders de helft van de groente ligt te verpieteren
Waar heb je dat pakket van? Wij hebben ook een hele tijd zo'n bioloisch pakket gehad, maar die moest ik wekelijks ophalen aan de andere kant van de stad, niet handig dus. Maar op zich zou ik dat wel weer willen gebruiken!
Sara
Merel
Ukje
pi_62608057
Wij hebben het geluk dat de reformwinkel in de stad zelf pakketten samenstelt en dat thuisbezorgd. Volgens mij doen de landelijke leveranciers zoals Odin dat niet.
Als ik iets uit de winkel nodig heb dan kan ik het ook doorgeven, dan wordt het meebezorgd.

We betalen een tientje per week voor een pakket berekend op twee volwassenen, twee kinderen. Alleen groente. In de praktijk komt het neer op een stuk of vijf verschillende dingen en we kopen maar heel af en toe wat bij omdat er ook altijd we een brooddag is en een dag dat we eten wat over is van de vorige dag.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 12:55:49 #195
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62608964
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 11:58 schreef snakelady het volgende:
Wij eten ook veel vis, kind is iedere dag minimaal 2 uur buiten aan het spelen en heb niet het idee of vermoeden dat ze te weinig vitamientjes krijgt.
Maar ze ziet erg wit, dat is haar huidskleur, zowel ik als mijn moeder als mijn oma zijn licht van huid en mijn meiden hebben dat dus ook maar volgens het CB is dat dus omdat ze te weinig buiten komen.
Ik bescherm haar huid gewoonweg goed aangezien ik weet hoe het is om te verbranden met zo'n lichte huid.
Zooooo'n onzin!
Ik heb ff gespiekt en jullie zijn gewoon 'fair-skinned'
Mijn moeder heeft ook zo'n huid ( ik heb duidelijk de huid van paps )
Dat heeft helemaal *niets* te maken met buitenspelen

CB's zijn echt zo vervelend soms. En nee, als je kind lekker buiten komt, dan is extra D geven gewoon onzinnig.
Als je genoeg vis, eieren en avocado's op het menu kwakt komt het echt niets tekort.

@ Jarno: Gewoon liegen over die Bambi's ! mooiste is als je een petroleum stelletje kunt fixen. Lekker in de tuin kwakken en een beetje peinzend op een kruk een beetje de oer-man uithangen.

Mijn vader doet het nog! ( wel met een glas whiskey, maar vooruit )
wel grappig te lezen dat je veel experimenteert met de basis saus, dat is namelijk ook echt de bedoeling. Van alles er doorheen flikkeren. Love it!
  donderdag 23 oktober 2008 @ 12:57:28 #196
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_62609020
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 12:05 schreef Fuente het volgende:
Snakelady, Sara krijgt ook geen vitamine D meer extra hoor. Ze speelt veel buiten, we eten heel gevarieerd. Het is vooral nodig bij kinderen die niet veel buiten komen. Hier op het CB zijn ze het niet met me eens, maar ik vind het onzin om extra vitaminen te geven voor iets dat natuurlijk wordt aangemaakt als je kind voldoende buiten komt.
En je hebt ook helemaal gelijk. Echt de grootste nonsens die ik gehoord heb.
pi_62609237
Een petroleumstelletje! . Geweldig! M'n oma had zo'n ding. Voorlopig ben ik al heel blij met m'n . gietijzeren pan . en zo'n heus warmhoud/stoofplaatje. Vind ik al helemaal retro.

Bij ons hebben ze dus de vitatas. Iemand daar ervaring mee? Die kunnen we zo'n beetje aan het eind van de straat ophalen...
pi_62609345
Jarno, wij hebben een vitatas.
2 persoons combitas, echt ideaal. Genoeg groenten voor zeker 4 maaltijden per week, en een aantal stuks fruit, zodat in ieder geval fruit voor Pepijn in huis is.
Fruit kopen wij verder vaak nog bij. En altijd wel dagen dat je gewoon net even iets anders wilt eten, en dat kan dus ook zonder dat je meteen van alles weg moet gooien.

Alleen nog ontdekken wat ik toch met al die kolen moet
pi_62610275
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 13:10 schreef p_iglet het volgende:

Alleen nog ontdekken wat ik toch met al die kolen moet

De mevrouw van ons groentepakket zei laatst nog dat ze bewust de kolen wat zijn gaan schrappen omdat mensen kwamen klagen! Tot nu toe heb ik nog geen kool gezien maar dat zal vast wel gaan veranderen naarmate de winter dichterbij komt.
Stamppot van witte kool met lekker veel peper
pi_62610366
ow over diversiteit niets te klagen hoor!
zit gemiddeld zeker niet vaker dan 1x per maand dezelfde kool in
maar... spitskool, witte kool, rode kool, groene kool, chinese kool, boerenkool.... er zijn er veel
en dan zijn die dingen vaak ook nog zo groot dat je er 2 dagen van kunt eten.

En gelukkig bleek pepijn gisteren dol op boerenkoolstamppot
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')