abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61935149
quote:
Geachte heer/mevrouw,

Op dit moment zijn wij uitgezonden naar Uruzgan als onderdeel van de Battlegroup. We zitten hier nu ruim 7 weken, en maken deel uit van de 7e rotatie naar Uruzgan. Wij, het personeel van de Battlegroup, zijn zeer gemotiveerd om tijdens deze rotatie zo goed mogelijk werk af te leveren.

Helaas zijn wij genoodzaakt om jullie te informeren over zeer dringende situatie die, op dit moment dat wij deze email samenstellen, levens van Nederlandse militairen op het spel zet.

Zoals ik net aanhaalde zijn wij, het personeel, nog steeds zeer gemotiveerd, maar alleen met personeel kan je hier geen opdrachten uitvoeren. Daar heb je materieel voor nodig.

Wij willen jullie hierbij dan ook op de hoogte stellen omtrent de huidige situatie v.w.b. het materieel dat wij hier ter beschikking hebben in Uruzgan om onze opdrachten mee uit te voeren. Logistiek gezien zijn de problemen dusdanig groot en is de staat van het materieel zo slecht dat dit in de praktijk onnodig gevaar oplevert voor de Nederlandse militairen. Wij zullen dit met een aantal voorbeelden toelichten.

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat het materieel hier in Uruzgan, gezien het terrein, de omstandigheden en het weer, veel te lijden heeft. Zeker de (pantser-)voertuigen waarmee wij onze verplaatsingen uitvoeren hebben veel te verduren. Logischerwijs zijn er dus veel defecten aan de voertuigen.

Het grote probleem is op dit moment dat veel voertuigen niet gerepareerd kunnen worden door de herstelspecialisten omdat er een zeer groot tekort aan allerlei onderdelen is. Er zijn voertuigen bij die officieel afgekeurd zijn door de onderhoudspecialisten, maar die toch worden ingezet om opdrachten mee uit te voeren.

U kunt zich voorstellen dat, op het moment dat wij verplaatsen door gebied waar er een grote kans is op een gevecht met de Taliban, dat het “niet wenselijk” is dat ons voertuig niet voorruit komt of compleet stil komt te staan omdat dit voertuig niet gerepareerd kon worden. Maar dit soort situaties doen zich dagelijks voor. Om een praktijk voorbeeld te noemen.

Tijdens een verplaatsing van Tarin Kowt naar een vooruitgeschoven post in Chora (de White Compound), moest een Patria voertuig tot 4 keer toe een aanloop nemen om een flauwe heuvel op te komen omdat de turbo van dit voertuig defect is. Turbo’s zijn niet voorradig in Uruzgan en ook niet in Nederland, dus kan dit voertuig niet gemaakt worden.

Tijdens een zelfde soort verplaatsing raakte bij het begin van deze verplaatsing een Patria voertuig van de Geneeskundige Dienst defect. Dit voertuig is het enige voertuig die ingericht is voor het vervoer van gewonden. Omdat dit voertuig defect raakte, is het personeel en materieel wat normaal gesproken in dit voertuig zat verdeeld over de rest van de voertuigen en heeft de lange verplaatsing naar Chora alsnog plaatsgevonden.

Het voertuig zelf is achtergelaten op de basis in Tarin Kowt. Gedurende deze verplaatsing is er dus geen adequate medische afvoer capaciteit middels een voertuig geweest! Doordat ook geneeskundig personeel en materieel verdeeld was over de rest van de voertuig kon er niet direct worden gehandeld indien er gewonde was gevallen tijdens deze verplaatsing. In onze ogen volledig onacceptabel.

Omdat de voertuigen dus niet adequaat kunnen worden gerepareerd zijn bepaalde opdrachten niet uitvoerbaar, danwel worden er niet inzetbare voertuigen op een missie gestuurd die een gevaar opleveren voor de gehele eenheid. Er wordt tussen verschillende eenheden continue voertuigen uitgewisseld om zo de opdrachten die aan de eenheden verstrekt worden te kunnen blijven uitvoeren, maar ook dit houdt op een gegeven moment op.

Een voorbeeld: doordat eenheid A een Patria uitleent aan eenheid B, kan eenheid B zijn opdracht uitvoeren. Maar als eenheid A zelf een opdracht krijgt heeft hij zijn eigen voertuig weer nodig om zijn eigen opdracht te kunnen uitvoeren. Dit is een constant getouwtrek en zo blijven we constant naar de fout toe corrigeren.

Er is niet alleen een tekort aan reserve onderdelen voor voertuigen maar ook voor ander materieel zoals bepaalde wapen systemen <geknipt>

Naast het tekort aan reserve onderdelen, is hier ook een tekort aan voldoende pantservoertuigen zoals de Patria en de Bushmaster. Op dit moment is de grootste dreiging in het inzetgebied, de dreiging van IED’s, oftewel bermbommen. Een voertuig zoals de Bushmaster blijkt tegen IED’s de beste bescherming te bieden. Helaas hebben wij, als luchtmobiele infanterie compagnie maar 3 van deze voertuigen (1 per peloton).

Het PRT (het reconstructie team) heeft een aantal van deze voertuigen in bezit, maar maakt hier nauwelijks gebruik van. Meerdere malen hebben de infanterie eenheden (de Battlegroup) aangegeven dat zij deze voertuigen heel goed kunnen gebruiken, maar op hoger niveau wordt dit tegengehouden.

De Bushmaster is een perfect voertuig voor het inzetgebied, er zitten goede gordels in die bij een IED aanslag het personeel op hun stoel houden in plaats van dat dit personeel door het voertuig wordt geslingerd (op deze manier zijn er al veel gewonden gevallen).
http://www.trouw.nl/nieuw(...)itairen_Uruzgan.html

Misschien dus toch maar gewoon voor de Gripen gaan en onze jongens van fatsoenlijk materieel voorzien in plaats van te extreem dure F-35 aan te schaffen.

Ik vind het ronduit te schandalig dat zij hun leven op het spel moeten zetten doordat de overheid niet genoeg geld aan Defensie besteedt. Het is kiezen of delen. Of zulke missies uitvoeren en de jongens voorzien van het materieel dat zij nodig hebben om hun werk goed en zo veilig mogelijk te kunnen uitvoeren of gewoon helemaal geen Nederlandse meedoen-met-de-grote-jongens-missies meer doen. Ze geven in Den Haag werkelijk heel veel om onze militairen.
pi_61935740
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 16:54 schreef Dvm86 het volgende:

[..]

http://www.trouw.nl/nieuw(...)itairen_Uruzgan.html

Misschien dus toch maar gewoon voor de Gripen gaan en onze jongens van fatsoenlijk materieel voorzien in plaats van te extreem dure F-35 aan te schaffen.

Ik vind het ronduit te schandalig dat zij hun leven op het spel moeten zetten doordat de overheid niet genoeg geld aan Defensie besteedt. Het is kiezen of delen. Of zulke missies uitvoeren en de jongens voorzien van het materieel dat zij nodig hebben om hun werk goed en zo veilig mogelijk te kunnen uitvoeren of gewoon helemaal geen Nederlandse meedoen-met-de-grote-jongens-missies meer doen. Ze geven in Den Haag werkelijk heel veel om onze militairen.
Meer geld naar defensie.
Of meteen naar huis gaan. Als de politiek wil dat onze krijgsmacht een missie in het buitenland uitvoerd moet de politiek zorgen voor voldoende middelen. Graag zou ik zien dat de verantwoordelijk minister op zo'n missie meegaat in die kapotte patria.
pi_61935973
Dat je deze discussie gelijk weer naar de JSF doorschuift
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_61936120
Op mij komt dit over dat de missie niet helemaal van A tot Z goed doordacht is.
Make my day!
  vrijdag 26 september 2008 @ 17:46:46 #5
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_61936288
beetje overtrokken allemal.. Elke natie heeft hiermee te kampen.
Yanks rijden ook met hun Abraham M1a2 tanks op een aanlegger achter een vrachtwagen rond door Bhagdad.

Maargoed, dit is geen nieuws ofzo hoor..
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_61936462
Dus als ik het goed begrijp neem jij onze militairen niet serieus, Pumatje? Ze schrijven zo'n brief echt niet omdat ze niks beters te doen hebben hoor.
  vrijdag 26 september 2008 @ 18:06:34 #7
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_61936674
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 17:54 schreef Dvm86 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp neem jij onze militairen niet serieus, Pumatje? Ze schrijven zo'n brief echt niet omdat ze niks beters te doen hebben hoor.


ik ben er zelf 1, dusja.. ik neem mezelf ook serieus.
en die brief neem ik ook serieus, en het materiaal probleem is bekend en daar moet iets aan worden gedaan, maar wat ik wil zeggen.. wat wil je nu met zo'n brief bereiken.

Dat is me niet helemaal duidelijk. Ik snap zoiezo niet waarom niet alle ypr's gerouleerd worden, die gaan er toch uit. En die Patria's zijn gloedjenieuw.. kapotte turbo's zal door het vele stof komen en die moeten meteen worden vervangen, helemaal mee eens.. maar dit probleem ligt gewoon bij leveranciers denk ik.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 26 september 2008 @ 18:27:51 #8
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61937051
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 17:37 schreef agter het volgende:
Op mij komt dit over dat de missie niet helemaal van A tot Z goed doordacht is.
Al doordenk je iets nog zo goed, er zijn altijd factoren waar geen rekening mee is gehouden. En hoe stom het ook klinkt, dat was hier vrij logisch, het stof. Materiaal gaat gewoon eerder kapot dan "normaal" gesproken.

Overigens zou dit deels opgelost kunnen worden als we netjes naar de 2% norm toe zouden werken...
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_61937181
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 18:27 schreef Esses het volgende:

[..]

Al doordenk je iets nog zo goed, er zijn altijd factoren waar geen rekening mee is gehouden. En hoe stom het ook klinkt, dat was hier vrij logisch, het stof. Materiaal gaat gewoon eerder kapot dan "normaal" gesproken.

Overigens zou dit deels opgelost kunnen worden als we netjes naar de 2% norm toe zouden werken...
Of als we geen avonturen aan gaan waarvan we van te voren weten dat we er onvoldoende funding voor hebben.

En dat kapot gaan en slijtage, dat is al maanden en maanden bekend.
Make my day!
  vrijdag 26 september 2008 @ 18:38:33 #10
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61937254
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 18:34 schreef agter het volgende:

[..]

Of als we geen avonturen aan gaan waarvan we van te voren weten dat we er onvoldoende funding voor hebben.

En dat kapot gaan en slijtage, dat is al maanden en maanden bekend.
Onvoldoende geld? Volgens mij is de hele missie financieel gedekt. Kan aan mij liggen.

Dat het maanden en maanden bekend is, klopt. Maar iets bestellen dan heb je het nog niet direct, zo werkt het nou eenmaal niet. Er zijn wachtlijsten van kilometers lang enz. enz.. Zie elders op 't forum, kan je achtergrond info opbouwen met betrekking tot dit onderwerp, heb ook al eens uitgelegd hoe dit werkt mbt. apaches.

Nu is het alleen speciaal door de Finnen voor nederlanders ontworpen. Maar dan nog moet de fabricage capaciteit er maar net zijn
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_61937348
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 18:38 schreef Esses het volgende:

[..]

Onvoldoende geld? Volgens mij is de hele missie financieel gedekt. Kan aan mij liggen.

Dat het maanden en maanden bekend is, klopt. Maar iets bestellen dan heb je het nog niet direct, zo werkt het nou eenmaal niet. Er zijn wachtlijsten van kilometers lang enz. enz.. Zie elders op 't forum, kan je achtergrond info opbouwen met betrekking tot dit onderwerp, heb ook al eens uitgelegd hoe dit werkt mbt. apaches.

Nu is het alleen speciaal door de Finnen voor nederlanders ontworpen. Maar dan nog moet de fabricage capaciteit er maar net zijn
Precies wat ik zeg dus...onvoldoende doordacht, anders was het wel op tijd besteld.
Make my day!
  vrijdag 26 september 2008 @ 19:25:09 #12
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_61938204
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 18:43 schreef agter het volgende:

[..]

Precies wat ik zeg dus...onvoldoende doordacht, anders was het wel op tijd besteld.
hoe weet jij nou of dit aan defensie ligt, of aan de leverancier, dus in deze de fabrikant van de patria's?

hou je bijdehandte commentaar maar voor je, je weet niets.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_61938403
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 19:25 schreef Pumatje het volgende:

[..]

hoe weet jij nou of dit aan defensie ligt, of aan de leverancier, dus in deze de fabrikant van de patria's?

hou je bijdehandte commentaar maar voor je, je weet niets.
Leuke mod ben jij zeg. Waarom mag ik hier geen commentaar geven?

Dat maakt toch niet uit aan wie het ligt? Een goede organisatie zorgt voor goede backup.

Lijkt me normaal dat als de zaakjes daar niet 100% in orde zijn en militairen vragen aandacht hiervoor in de krant, dat ik me afvraag of de organisatie goed is...dat doet de militair in kwestie ook, met andere woorden.
Make my day!
  vrijdag 26 september 2008 @ 21:04:12 #14
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61940617
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 19:25 schreef Pumatje het volgende:

[..]

hoe weet jij nou of dit aan defensie ligt, of aan de leverancier, dus in deze de fabrikant van de patria's?

hou je bijdehandte commentaar maar voor je, je weet niets.
Ik ben het niet gauw met agter eens, maar in dit geval is er wel degelijk een punt. Twee eigenlijk.

1. Er is niet voldoende over de logistiek nagedacht. De missie heeft prio-1, en is een NAVO operatie, dus zouden de spullen zonder problemen geleverd moeten kunnen worden. Dat dit uitgerekend bij de Patria voorkomt is schrijnend: die dingen zijn juist voor dit doel aangeschaft: expeditionaire missies. Als je ze voor dat doel aanschaft moet je er rekening mee houden dat je ook wel eens in gortdroge gebieden komt te zitten, en dus last van stof hebt.
2. En da's meer algemeen, niet speciaal tegen jou: Of je nou mod bent of niet, het simpele feit dat je (ex-)militair bent betekent niet dat je alwetend bent en dus een grote bek kunt hebben tegen wie je maar wilt. Of je het leuk vindt of niet: burgers betalen wel je salaris, dus je kunt ze op zijn minst netjes te woord staan. Je hoeft je niet te laten beledigen, maar dat geldt omgekeerd net zo hard. Voor mods en (onder-)officieren geldt dat dubbel. Gedraag je een beetje.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator vrijdag 26 september 2008 @ 21:30:39 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_61941350
wat een onzin ... mods zijn koning en keizer tegelijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 26 september 2008 @ 21:42:34 #16
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_61941602
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 21:30 schreef sp3c het volgende:
wat een onzin ... mods zijn koning en keizer tegelijk
  vrijdag 26 september 2008 @ 21:49:24 #17
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61941755
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 21:30 schreef sp3c het volgende:
wat een onzin ... mods zijn koning en keizer tegelijk
Heul nie. Mods zijn gewone userts, met een paar extra knopjes. Ook milmods.

Maarreh: inhoudelijk? On topic, dus?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 27 september 2008 @ 11:34:49 #18
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61949113
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 21:04 schreef RonaldV het volgende:

[..]

1. Er is niet voldoende over de logistiek nagedacht. De missie heeft prio-1, en is een NAVO operatie, dus zouden de spullen zonder problemen geleverd moeten kunnen worden. Dat dit uitgerekend bij de Patria voorkomt is schrijnend: die dingen zijn juist voor dit doel aangeschaft: expeditionaire missies. Als je ze voor dat doel aanschaft moet je er rekening mee houden dat je ook wel eens in gortdroge gebieden komt te zitten, en dus last van stof hebt.
De Sisu Pasi word door meerdere landen gebruikt. Niet enkel en specifiek door Nederland. Stel dat Sisu Auto ons garandeerde dat er genoeg onderdelen etc. geleverd kunnen worden, dan is er rekening mee gehouden. Stel nu alleen dat de 8 andere "landen" (lees: ook de UN) spontaan bestellingen plaatsen, dan kan Sisu Auto ons niet meer op tijd leveren. Het enige wat ons dan te verwijten is, is dat we het niet in eigen beheer hebben genomen (eigen ontwerp enz.).

Last van stof, onvoldoende bepantsering tegen IED's, ga zo maar door. Klopt, zijn ze achter en daarom ook de Bushmaster aangekocht.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zaterdag 27 september 2008 @ 11:55:23 #19
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61949371
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 11:34 schreef Esses het volgende:

[..]

De Sisu Pasi word door meerdere landen gebruikt. Niet enkel en specifiek door Nederland. Stel dat Sisu Auto ons garandeerde dat er genoeg onderdelen etc. geleverd kunnen worden, dan is er rekening mee gehouden. Stel nu alleen dat de 8 andere "landen" (lees: ook de UN) spontaan bestellingen plaatsen, dan kan Sisu Auto ons niet meer op tijd leveren. Het enige wat ons dan te verwijten is, is dat we het niet in eigen beheer hebben genomen (eigen ontwerp enz.).
Als je contracten afsluit voor het leveren van onderdelen moet je zorgen dat die contracten waterdicht zijn. Niet alleen om je "dagelijkse" inkopen te kunnen garanderen, maar vooral ook op piekmomenten. En dat die piekmomenten gaan komen kun je met een expeditionair leger verwachten. Er heeft dus iemand enorm zitten slapen toen hij het Patria-project aan het managen was. Er is blijkbaar geen fatsoenlijke Service Level Agreement in elkaar gezet. Dat het druk is kan nooit het excuus zijn, niet als klant, en niet als leverancier van militaire producten. Het was in de jaren 70 reden om niet de Viggen maar de F-16 aan te schaffen: men maakte zich zorgen over de levering van onderdelen als Nederland/de NAVO daadwerkelijk in oorlog zou geraken. Dat had hier ook moeten gebeuren.
quote:
Last van stof, onvoldoende bepantsering tegen IED's, ga zo maar door. Klopt, zijn ze achter en daarom ook de Bushmaster aangekocht.
Dat is me bekend. Maar naast Bushmasters zijn er ook Patrias meegenomen. Als je die dingen gaat inzetten moet je zorgen dat er onderdelen geleverd kunnen worden, dat ben je verplicht aan de mannen en vrouwen die je wegstuurt. Zij horen de hoogste prioriteit te hebben. Ik kan me herinneren dat de wereld zich krom lachte om het Amerikaanse leger toen Rumsfeld in Irak van zijn millitairen de vraag kreeg waarom ze geen fatsoenlijk materiaal kregen. In feite gebeurt nu exact hetzelfde met de Nederlanders in Afghanistan. Verschuilen achter "de voertuigen worden gepoold" is een manager-oplossing. Op die manier heb je op papier altijd voldoende spullen, maar heb je aan het front alleen maar tekorten. Er moet wat kont geschopt worden in de logistiek van Defensie, en de pollitiek moet ASAP zorgen dat dit probleem wordt opgelost. Nederland wil A-team zijn, maar dan moet je daar wel je stinkende best voor doen, ook als het zeer doet.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_61949921
Ben het helemaal met RonaldV eens. Er is hier gewoon sprake van mismanagement. Het argument dat de fout bij de leveranciers ligt vind ik vrij zwak. Van te voren had de militaire top immers kunnen weten dat materieel zou slijten in Afghanistan. In dat geval zorg je dus dat je genoeg reserveonderdelen op voorraad hebt. Ik begrijp dat de stock levels bij defensie zo laag mogelijk gehouden wordt i.v.m. kostenbesparingen, maar als een constant tekort hebt van onderdelen in crisisgebied, dan kun je niet anders concluderen dat er mismanagement heeft plaatsgevonden binnen defensie.
  zaterdag 27 september 2008 @ 12:38:43 #21
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_61949925
ben ik het helemaal mee eens Ronald, maar nog steeds weet niemand waar de kern van dit probleem ligt, bij de leverancier van Patria's, bij de fabrikant van Patria's, bij de Leverancier van de Motoren in de patria's, bij de Fabrikant van de Turbo's voor de motoren van de Patria's of bij de leverancier voor de onderdelen van de Fabrikant van de Turbo's van de Patria's, of bij defensie etc.. Dus trek nog geen conclusies.

En dan wat, stel de fabrikanten , leveranciers zijn the one to blame.. contracten opzeggen? en die honderden patria's lekker laten staan..?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 27 september 2008 @ 12:42:29 #22
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_61949965
feit is dat het een lastig verhaal is, hoe het ook zit.
  zaterdag 27 september 2008 @ 12:44:44 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_61950001
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 16:54 schreef Dvm86 het volgende:

[..]

http://www.trouw.nl/nieuw(...)itairen_Uruzgan.html

Misschien dus toch maar gewoon voor de Gripen gaan en onze jongens van fatsoenlijk materieel voorzien in plaats van te extreem dure F-35 aan te schaffen.

Ik vind het ronduit te schandalig dat zij hun leven op het spel moeten zetten doordat de overheid niet genoeg geld aan Defensie besteedt. Het is kiezen of delen. Of zulke missies uitvoeren en de jongens voorzien van het materieel dat zij nodig hebben om hun werk goed en zo veilig mogelijk te kunnen uitvoeren of gewoon helemaal geen Nederlandse meedoen-met-de-grote-jongens-missies meer doen. Ze geven in Den Haag werkelijk heel veel om onze militairen.
Het zijn beroepssoldaten. Dus ze moeten niet klagen. Maar gewoon doen wat de staat en de legerleiding ze opdraagt of anders een ander beroep kiezen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 27 september 2008 @ 12:53:26 #24
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61950116
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 12:38 schreef Pumatje het volgende:
ben ik het helemaal mee eens Ronald, maar nog steeds weet niemand waar de kern van dit probleem ligt, bij de leverancier van Patria's, bij de fabrikant van Patria's, bij de Leverancier van de Motoren in de patria's, bij de Fabrikant van de Turbo's voor de motoren van de Patria's of bij de leverancier voor de onderdelen van de Fabrikant van de Turbo's van de Patria's, of bij defensie etc.. Dus trek nog geen conclusies.

En dan wat, stel de fabrikanten , leveranciers zijn the one to blame.. contracten opzeggen? en die honderden patria's lekker laten staan..?
En in dat tweede stuk maak jij duidelijk dat jij het snapt

Het zelfde probleem is er met ieder "ding". Voorraden raken eens op, en ja als iedereen tegelijk iets moet bestellen..... Het perfecte voorbeeld ise n blijft de apache.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zaterdag 27 september 2008 @ 12:55:27 #25
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_61950143
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 12:53 schreef Esses het volgende:

[..]

En in dat tweede stuk maak jij duidelijk dat jij het snapt

Het zelfde probleem is er met ieder "ding". Voorraden raken eens op, en ja als iedereen tegelijk iets moet bestellen..... Het perfecte voorbeeld ise n blijft de apache.
dat longbow verhaal
  zaterdag 27 september 2008 @ 13:00:28 #26
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61950214
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 12:55 schreef Bob-B het volgende:

[..]

dat longbow verhaal
Wat is er met LongBow? Ik meen me te herinneren dat NL piloten in de VS met Longbow gevlogen hadden, en de voordelen van de radar niet vonden opwegen tegen de nadelen (ander zwaartepunt, minder wendbaar). Daarna werd Longbow van het wensenlijstje geschrapt.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 27 september 2008 @ 13:01:56 #27
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_61950230
Oorlog kost geld en mensenlevens. Als oorlog langdurig is gaat dat ten koste van mensen materieel enz. Wat dat aangaat duurt de oorlog in Afghanistan al te lang. Terwijl er relatief goedkope wapen systemen op de markt zijn die een snelle einde aan die oorlog kunnen maken. Dit zal in de eerste instantie ten koste gaan van veel burger levens. En is dat moreel te verantwoorden? Wil je de laatste afweging niet maken. Dan hadden we er waarschijnlijk er niet eens aan moeten beginnen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 27 september 2008 @ 13:03:35 #28
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61950255
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 12:55 schreef Bob-B het volgende:

[..]

dat longbow verhaal
En meer voertuigen :p
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_61950335
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 12:44 schreef Megumi het volgende:

[..]

Het zijn beroepssoldaten. Dus ze moeten niet klagen. Maar gewoon doen wat de staat en de legerleiding ze opdraagt of anders een ander beroep kiezen.
Wat een gelul. Als je ergens werkt moet je werkgever gewoon voor fatsoenlijk materiaal zorgen.
  zaterdag 27 september 2008 @ 13:22:38 #30
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61950480
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 12:53 schreef Esses het volgende:

[..]

En in dat tweede stuk maak jij duidelijk dat jij het snapt

Het zelfde probleem is er met ieder "ding". Voorraden raken eens op, en ja als iedereen tegelijk iets moet bestellen..... Het perfecte voorbeeld ise n blijft de apache.
Als je denkt dat je het snapt door dat tweede stuk, moet je echt nog een boel leren over de commerciele wereld.

Dat was namelijk de kern van mijn verhaal: in het voortraject had defensie in het contract moeten laten opnemen hoe om te gaan met leveringen in crisistijden (zoals nu). Dat is niet gebeurd, en daar lijdt Defensie nu onder. Terecht: als ik leverancier was zou ik me ook netjes aan iets meer dan de minimale eisen van het contract houden, maar ik zou echt mijn fabriek niet verdubbelen in capaciteit zonder keiharde contractuele garanties. Voor de leverancier is het geen oorlog, voor hem is het gewoon een product waar vraag naar is. Hij heeft er meer belang bij om die vraag over merdere jaren uit te smeren, dan om nu even snel te scoren, en over een jaar weer werknemers op straat te moeten zetten en aan de aandeelhouders uit te moeten leggen waarom hij die piekverkopen uit 2008 niet meer haalt.

In de RFP voor het programma dat leidde tot de aanschaf van Patria had gewoon keihard moeten staan:
-levering van X aantal voertuigen
-ondersteuning voor onderdelen voor een periode van (pakbeet) 30 jaar
-minimale afname van onderdelen per jaar ter waarde van Y-miljoen Euro (als garantie voor de leverancier)gedurende de eerste 25% van de looptijd van het contract.
-leverancier is contractueel verplicht om gedurende de gehele looptijd altijd een het 4-voudige aan onderdelen tegen normale prijs te kunnen leveren: het 8-voudige tegen 150% van de prijs, en het 12-voudige tegen 180% van de prijs.
We hebben het niet over de aanschaf van een nieuwe vloot voertuigen voor Rijkswaterstaat. Daarvan weet je dat ze 4-5 jaar in gebruik zijn, hoeveel kilometers ze gemiddeld zullen maken, over wat voor soort wegen, en dus wat je onderhoudskosten ongeveer zullen zijn. Bij Defensie is de aard van het gebruik totaal anders. Voertuigen die uitsluitend voor oefeningen in een koele regenachtige/vochtige omgeving in de Marnewaard worden gebruikt slijten op een heel andere manier dan voertuigen die je bijvoorbeeld meeneemt de hete en gortdroge Afghaanse/Afrikaanse/wherever bush in, die beschoten enbekogeld worden, en die in het veld onderhouden worden in een geïmproviseerde werkplaats met minder dan optimale gereedschappen. Ik snap werkelijk niet waarom Defensie daar in zijn contracten geen rekening mee heeft gehouden. Het is nou niet alsof we vorig jaar pas bedacht hebben om expeditionair te gaan worden, dat wisten we al toen we de Patrias gingen kopen. Sterker nog: dat was de reden om ze te kopen!

Dezelfde fouten worden overigens ook gemaakt bij de KLu: ook daar is een onderdelen tekort (en niet voor het eerst) omdat de leveranciers zich drukker maken over de levering voor andere klanten (de Franse luchtmacht, de USAF en USArmy), die hun contracten wel goed in elkaar hebben zitten.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 27 september 2008 @ 13:27:13 #31
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61950535
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 13:09 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wat een gelul. Als je ergens werkt moet je werkgever gewoon voor fatsoenlijk materiaal zorgen.
precies. En aan leveringsproblemen bij de leverancier heb je aan het front geen enkele boodschap: dan kopen ze maar een ander stuk gereedschap.

Als een timmerman geen zaag kan krijgen bij de Gamma zal hij ook naar de Karwei rennen om zijn klus op tijd af te krijgen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_61950601
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 12:38 schreef Pumatje het volgende:
maar nog steeds weet niemand waar de kern van dit probleem ligt, bij de leverancier van Patria's, bij de fabrikant van Patria's, bij de Leverancier van de Motoren in de patria's, bij de Fabrikant van de Turbo's voor de motoren van de Patria's of bij de leverancier voor de onderdelen van de Fabrikant van de Turbo's van de Patria's, of bij defensie etc..
We zijn niet over één nacht ijs gegaan toen we beslisten om naar Afghanistan te gaan, het is inmiddels al twee jaar geleden sinds onze troepen in Afghanistan aankwamen. Er dus een aanzienlijke periode geweest om reserveonderdelen, waarvan men achtte dat ze noodzakelijk zouden kunnen zijn tijdens de missie, te bestellen.

Ook al is het theoretisch mogelijk dat het probleem bij de leveranciers ligt, het lijkt mij toch meer waarschijnlijker dat er bij Defensie het een en ander niet goed is geregeld voor en tijdens de missie, dan dat de leveranciers onderdelen voor meer dan twee jaar niet kunnen leveren.
pi_61950628
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 13:01 schreef Megumi het volgende:
Dit zal in de eerste instantie ten koste gaan van veel burger levens. En is dat moreel te verantwoorden? Wil je de laatste afweging niet maken. Dan hadden we er waarschijnlijk er niet eens aan moeten beginnen.
Ja en? Wat voor relevantie heeft dit tot het onderwerp?
  zaterdag 27 september 2008 @ 15:48:55 #34
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_61952319
ignore him

doet de rest ook..
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_61952563
quote:
Op vrijdag 26 september 2008 19:25 schreef Pumatje het volgende:

[..]

hoe weet jij nou of dit aan defensie ligt, of aan de leverancier, dus in deze de fabrikant van de patria's?

hou je bijdehandte commentaar maar voor je, je weet niets.
Vrij simpel: Defensie is verantwoordelijk voor de uitvoer vd missie.

En zelfs als dan blijkt dat bv de leverancier zich niet aan afspraken houdt, is Defensie nog steeds verantwoordelijk voor het opvangen van dat probleem.

Als je kunt stellen (en ik weet niet of dat zo is) dat er willens en wetens onaanvaardbare risico's worden genomen, dan zal Defensie het dus moeten oplossen.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  zaterdag 27 september 2008 @ 16:10:45 #36
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61952628
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 13:22 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Als je denkt dat je het snapt door dat tweede stuk, moet je echt nog een boel leren over de commerciele wereld.

Dat was namelijk de kern van mijn verhaal: in het voortraject had defensie in het contract moeten laten opnemen hoe om te gaan met leveringen in crisistijden (zoals nu). Dat is niet gebeurd, en daar lijdt Defensie nu onder. Terecht: als ik leverancier was zou ik me ook netjes aan iets meer dan de minimale eisen van het contract houden, maar ik zou echt mijn fabriek niet verdubbelen in capaciteit zonder keiharde contractuele garanties. Voor de leverancier is het geen oorlog, voor hem is het gewoon een product waar vraag naar is. Hij heeft er meer belang bij om die vraag over merdere jaren uit te smeren, dan om nu even snel te scoren, en over een jaar weer werknemers op straat te moeten zetten en aan de aandeelhouders uit te moeten leggen waarom hij die piekverkopen uit 2008 niet meer haalt.

In de RFP voor het programma dat leidde tot de aanschaf van Patria had gewoon keihard moeten staan:
-levering van X aantal voertuigen
-ondersteuning voor onderdelen voor een periode van (pakbeet) 30 jaar
-minimale afname van onderdelen per jaar ter waarde van Y-miljoen Euro (als garantie voor de leverancier)gedurende de eerste 25% van de looptijd van het contract.
-leverancier is contractueel verplicht om gedurende de gehele looptijd altijd een het 4-voudige aan onderdelen tegen normale prijs te kunnen leveren: het 8-voudige tegen 150% van de prijs, en het 12-voudige tegen 180% van de prijs.
We hebben het niet over de aanschaf van een nieuwe vloot voertuigen voor Rijkswaterstaat. Daarvan weet je dat ze 4-5 jaar in gebruik zijn, hoeveel kilometers ze gemiddeld zullen maken, over wat voor soort wegen, en dus wat je onderhoudskosten ongeveer zullen zijn. Bij Defensie is de aard van het gebruik totaal anders. Voertuigen die uitsluitend voor oefeningen in een koele regenachtige/vochtige omgeving in de Marnewaard worden gebruikt slijten op een heel andere manier dan voertuigen die je bijvoorbeeld meeneemt de hete en gortdroge Afghaanse/Afrikaanse/wherever bush in, die beschoten enbekogeld worden, en die in het veld onderhouden worden in een geïmproviseerde werkplaats met minder dan optimale gereedschappen. Ik snap werkelijk niet waarom Defensie daar in zijn contracten geen rekening mee heeft gehouden. Het is nou niet alsof we vorig jaar pas bedacht hebben om expeditionair te gaan worden, dat wisten we al toen we de Patrias gingen kopen. Sterker nog: dat was de reden om ze te kopen!

Dezelfde fouten worden overigens ook gemaakt bij de KLu: ook daar is een onderdelen tekort (en niet voor het eerst) omdat de leveranciers zich drukker maken over de levering voor andere klanten (de Franse luchtmacht, de USAF en USArmy), die hun contracten wel goed in elkaar hebben zitten.
KLU heeft te maken met voornamelijk het voortrekkingsbeleid van de Amerikaanse regering. De regering bepaald wie geleverd word, niet anders.

Overigens, je geeft 't zelf al perfect aan, de fabriek wil het over tig jaar uitsmeren, dus zal die niet een dergelijk contract accepteren. Die contracten is altijd juist om deze reden zo'n enorme discussie over. En om heel eerlijk te zijn, al zou je het precies hebben zoals jij wilt, dan zal op moment X het alsnog zover komen dat er een tekort is, waarom? Omdat onze vraag gaat stijgen want "we hebben 't toch wel".

En hij snapte hem, sloeg op 't tweede stukje als in de huidige situatie. Doh.
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 13:27 schreef RonaldV het volgende:

[..]

precies. En aan leveringsproblemen bij de leverancier heb je aan het front geen enkele boodschap: dan kopen ze maar een ander stuk gereedschap.

Als een timmerman geen zaag kan krijgen bij de Gamma zal hij ook naar de Karwei rennen om zijn klus op tijd af te krijgen.
Nee, maar een motor is net iets anders dan een zaag, of een zaag moet zwaar computer gestuurd zijn enz. enz. Zo makkelijk is het helaas niet.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zaterdag 27 september 2008 @ 16:12:33 #37
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61952647
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 13:31 schreef Dvm86 het volgende:

[..]

We zijn niet over één nacht ijs gegaan toen we beslisten om naar Afghanistan te gaan, het is inmiddels al twee jaar geleden sinds onze troepen in Afghanistan aankwamen. Er dus een aanzienlijke periode geweest om reserveonderdelen, waarvan men achtte dat ze noodzakelijk zouden kunnen zijn tijdens de missie, te bestellen.

Ook al is het theoretisch mogelijk dat het probleem bij de leveranciers ligt, het lijkt mij toch meer waarschijnlijker dat er bij Defensie het een en ander niet goed is geregeld voor en tijdens de missie, dan dat de leveranciers onderdelen voor meer dan twee jaar niet kunnen leveren.
Er zijn meer landen die om diezelfde onderdelen zitten te springen, niet alleen defensie. Niemand zegt ook dat defensie ze NIET krijgt, enkel dat het er niet genoeg zijn. Ja, het ligt wel grotendeels aan de leveranciers. Ook een van de redenen overigens waarom ik voor eigen ontwikkeling ben.

Trouwens, meer geld? Dat is nu begroot, te weinig geld in 't verleden? Bullshit, 't is altijd dekkend geweest.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  Moderator zaterdag 27 september 2008 @ 17:13:39 #38
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_61953927
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 13:31 schreef Dvm86 het volgende:

[..]

We zijn niet over één nacht ijs gegaan toen we beslisten om naar Afghanistan te gaan, het is inmiddels al twee jaar geleden sinds onze troepen in Afghanistan aankwamen. Er dus een aanzienlijke periode geweest om reserveonderdelen, waarvan men achtte dat ze noodzakelijk zouden kunnen zijn tijdens de missie, te bestellen.

Ook al is het theoretisch mogelijk dat het probleem bij de leveranciers ligt, het lijkt mij toch meer waarschijnlijker dat er bij Defensie het een en ander niet goed is geregeld voor en tijdens de missie, dan dat de leveranciers onderdelen voor meer dan twee jaar niet kunnen leveren.
de druk is gewoon te groot, defensie moest van de Politiek dusdanig hard in de reserve en mobilisabele eenheden gaan snijden (met een VVD minister van defensie notabene) dat er populair gezegd geen rek meer inzit ... als je dan daarbovenop steeds grotere missies in steeds onherbergzame gebieden en steeds gevaarlijkere omstandigheden (Ethiopie/Eritrea=>Irak=>Afghanistan) dan knapt het op een gegeven moment. Kun je defensie moeilijk de schuld van geven tenzij we ook met zijn allen winkelcentra en nachtclubs enzo moeten gaan runnen om aan extra geld te komen net als Indonesie

daardoor komen dit soort problemen, dat riep ik toendertijd ook al en nu zie je het in de praktijk gebeuren
knap werk staaltje werk van Balkenende & consorten

enige manier om dit in de toekomst te voorkomen is ofwel meer geld investeren ofwel niet zo fok!king veel hooi meer op de vork nemen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 27 september 2008 @ 18:22:19 #39
184568 elilim
videre nec videri
pi_61955234
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 17:13 schreef sp3c het volgende:
enige manier om dit in de toekomst te voorkomen is ofwel meer geld investeren ofwel niet zo fok!king veel hooi meer op de vork nemen
wat hij zegt.
  Moderator zaterdag 27 september 2008 @ 19:07:24 #40
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_61955982
dat van die Patria betwijfel ik overigens dat de leverancier hier de schuldige is
je ziet al sinds jaar en dag op vrijwel elke foto en elke video van elk noemenswaardig incident en over het algemeen ook bij niet noemenswaardige incidenten vrolijk een Patria rondtuffen, vaak meerdere. van die docu over de commando's in Afghanistan, tot het PRT in Baghlan en van mariniers in Irak tot god weet waar nog allemaal meer

en we hebben er maar 50?
en die hebben er nog flink wat extra pantser bijgekregen ook!

dat gaat een keer op, misschien is het handig om een stuk of 100 strykers van de Amerikanen te lenen/huren/stelen, kun je nog onderdelen met de Canadezen delen ook
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 27 september 2008 @ 19:49:08 #41
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61956919
We hebben er geen 50, we hebben er 90

Nederland heeft overigens ook enkele strykers.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  Moderator zaterdag 27 september 2008 @ 20:06:52 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_61957328
point remains the same
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 27 september 2008 @ 20:54:33 #43
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_61958371
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 19:49 schreef Esses het volgende:
We hebben er geen 50, we hebben er 90

Nederland heeft overigens ook enkele strykers.

strykers? wattefok! ?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 27 september 2008 @ 20:58:24 #44
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61958453
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 16:10 schreef Esses het volgende:

[..]

KLU heeft te maken met voornamelijk het voortrekkingsbeleid van de Amerikaanse regering. De regering bepaald wie geleverd word, niet anders.
Ik moet je teleurstellen: da's niet waar. Het is namelijk prima mogelijk om aan spullen te komen, maar je moet je contracten goed in elkaar hebben zitten. Verschillende luchtmachten hebben de problemen niet die wij wel hebben. Maar dat zijn wel de luchtmachten die bereid zijn te investeren in goede contracten.
quote:
Overigens, je geeft 't zelf al perfect aan, de fabriek wil het over tig jaar uitsmeren, dus zal die niet een dergelijk contract accepteren. Die contracten is altijd juist om deze reden zo'n enorme discussie over. En om heel eerlijk te zijn, al zou je het precies hebben zoals jij wilt, dan zal op moment X het alsnog zover komen dat er een tekort is, waarom? Omdat onze vraag gaat stijgen want "we hebben 't toch wel".
Dan heb je niet goed gelezen wat ik schreef. Fabrieken willen maar al te graag uitsmeren over meerdere jaren, zeker als de afname gegarandeerd is. Het probleem is juist dat de overheid die contracten niet wil uitsmeren over meerdere jaren, want dan gaat het parlement morren dat het zo duur is. Men kijkt altijd korte termijn, niet de middellange termijn, zeker niet de lange termijn. Dat ligt niet aan Defensie trouwens, dat is Overheid eigen. Het voorbeeld dat ik gaf voorkomt juist tekorten, want je hebt contractueel afgesproken dat je altijd geleverd krijgt. Alleen kost het wat meer als je heel veel wilt. Maar dat is gewoon vraag en aanbod. Iets waar de overheidsboekhouder niet goed mee overweg kan.
quote:
En hij snapte hem, sloeg op 't tweede stukje als in de huidige situatie. Doh.
[..]

Nee, maar een motor is net iets anders dan een zaag, of een zaag moet zwaar computer gestuurd zijn enz. enz. Zo makkelijk is het helaas niet.
Zo makkelijk is het wel. Zie de aanschaf van de Bushmaster. De Patria bleek niet aan te passen naar wat Nederland wilde, dus kochten we iets anders. Patria blijkt niet in staat om op tijd onderdelen te leveren, dus neemt de vraag naar Bushmasters toe.

Oorlog is gewoon handel. Vraag en aanbod blijven van kracht.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 27 september 2008 @ 21:08:15 #45
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61958682
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 20:58 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ik moet je teleurstellen: da's niet waar. Het is namelijk prima mogelijk om aan spullen te komen, maar je moet je contracten goed in elkaar hebben zitten. Verschillende luchtmachten hebben de problemen niet die wij wel hebben. Maar dat zijn wel de luchtmachten die bereid zijn te investeren in goede contracten.
[..]

Dan heb je niet goed gelezen wat ik schreef. Fabrieken willen maar al te graag uitsmeren over meerdere jaren, zeker als de afname gegarandeerd is. Het probleem is juist dat de overheid die contracten niet wil uitsmeren over meerdere jaren, want dan gaat het parlement morren dat het zo duur is. Men kijkt altijd korte termijn, niet de middellange termijn, zeker niet de lange termijn. Dat ligt niet aan Defensie trouwens, dat is Overheid eigen. Het voorbeeld dat ik gaf voorkomt juist tekorten, want je hebt contractueel afgesproken dat je altijd geleverd krijgt. Alleen kost het wat meer als je heel veel wilt. Maar dat is gewoon vraag en aanbod. Iets waar de overheidsboekhouder niet goed mee overweg kan.
[..]

Zo makkelijk is het wel. Zie de aanschaf van de Bushmaster. De Patria bleek niet aan te passen naar wat Nederland wilde, dus kochten we iets anders. Patria blijkt niet in staat om op tijd onderdelen te leveren, dus neemt de vraag naar Bushmasters toe.

Oorlog is gewoon handel. Vraag en aanbod blijven van kracht.
Ik zal de juiste bronnen er even bij zoeken voor je die bewijzen dat de Amerikaanse overheid dit enorm reguleert. Ik heb ze zo niet bij de hand. Ik had overigens je post inderdaad niet goed gelezen dan. Je hebt dan wel deels gelijk idd
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zaterdag 27 september 2008 @ 21:08:29 #46
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61958693
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 20:54 schreef Pumatje het volgende:

[..]

strykers? wattefok! ?
Yes, 2 stuks
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  zaterdag 27 september 2008 @ 21:15:56 #47
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_61958898
Wat doen we ermee? en die hebben wij echt in bezit of geleased ofzo?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 27 september 2008 @ 21:18:47 #48
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61958986
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 16:12 schreef Esses het volgende:

[..]

Er zijn meer landen die om diezelfde onderdelen zitten te springen, niet alleen defensie. Niemand zegt ook dat defensie ze NIET krijgt, enkel dat het er niet genoeg zijn. Ja, het ligt wel grotendeels aan de leveranciers. Ook een van de redenen overigens waarom ik voor eigen ontwikkeling ben.

Trouwens, meer geld? Dat is nu begroot, te weinig geld in 't verleden? Bullshit, 't is altijd dekkend geweest.
12 jaar defensie-ervaring vertelt me dat er nooit een dekkende begroting is geweest. Boekhoudkundig misschien, maar aan de squadrons, of op de pelotons niet. Een heel simpel voorbeeldje:
Toen ik bij de KLu kwam trof ik tegen de kerst een DO aan: we zitten een beetje krap qua budget, dus let even op wat je gebruikt. Hoef je niet te printen? Print dan niet.
Elk jaar kwamen dit soort bezuinigingen vroeger. Oefeningen die een paar weken voor vertrek werden gecancelled kwamen jaarlijks voor, en steeds vroeger in het jaar. Toen ik in 2000 vertrok hing die boodschap er al in maart.
En dat was niet uniek voor de (boekhoudkundig destijds beruchte) KLu: De landmacht werkte in 1998 nog steeds met PCs (2-, 3-, en 486ers) waarop DOS draaide en had eigenlijk geen geld om ze in het kader van het Millenium te vervangen door (destijds) moderne Pentium-IIs met Windows. De Marine had soortgelijke problemen.
En het loopt nu nog steeds door. De 4-tonners (YA-444x serie uit eind jaren 70) waar jullie mee rondrijden zijn de 4-tonners die jarenlang in MOB-complexen stonden te wachten. Elke zoveel tijd worden ze omgeruild voor wagens die al veel kilometers op de teller hebben. Dat kun je een tijdje volhouden, maar op een zeker moment heeft alles veel kilometers op de teller. De vrachtwagens zijn op, en moeten vervangen worden, maar in plaats daarvan gaan ze nog mee op uitzending.

Er is gewoon te veel bezuinigd. Er moet weer geld bij, ook al omdat de Russen al weer een tijdje aan het herbewapenen zijn, en ze niet bepaald vriendschapelijk naar de NAVO kijken. Nederland is het aan haar stand, maar vooral aan haar militairen verplicht om modern, maar vooral goed materieel aan te schaffen, in fatsoenlijke aantallen. Niet dat gerommel in de marge dat we nu doen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 27 september 2008 @ 21:27:56 #49
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61959259
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 17:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

de druk is gewoon te groot, defensie moest van de Politiek dusdanig hard in de reserve en mobilisabele eenheden gaan snijden (met een VVD minister van defensie notabene) dat er populair gezegd geen rek meer inzit ... als je dan daarbovenop steeds grotere missies in steeds onherbergzame gebieden en steeds gevaarlijkere omstandigheden (Ethiopie/Eritrea=>Irak=>Afghanistan) dan knapt het op een gegeven moment. Kun je defensie moeilijk de schuld van geven tenzij we ook met zijn allen winkelcentra en nachtclubs enzo moeten gaan runnen om aan extra geld te komen net als Indonesie

daardoor komen dit soort problemen, dat riep ik toendertijd ook al en nu zie je het in de praktijk gebeuren
knap werk staaltje werk van Balkenende & consorten

enige manier om dit in de toekomst te voorkomen is ofwel meer geld investeren ofwel niet zo fok!king veel hooi meer op de vork nemen
Precies mijn punt. Waarbij ik wel de voorkeur heb voor de investeeringen, want niet zo veel hooi op de vork nemen leidt in Nederland (en daarbuiten waarschijnlijk ook ) niet tot het vervangen van de ouwe meuk die we nu hebben.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 27 september 2008 @ 21:37:58 #50
211797 Esses
Splendide mendax
pi_61959531
quote:
Op zaterdag 27 september 2008 21:15 schreef Pumatje het volgende:
Wat doen we ermee? en die hebben wij echt in bezit of geleased ofzo?
Die zijn ons "geschonken" in verband met het testen voor mogelijke aankoop.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')