Zou jij blijven plakken als jij meer dan 40 ruggen had uit staan bij Fortis?quote:
Nee, ik bedoel dat een beetje klant van Fortis hier ver overheen gaat en dat die als de sodemieter z'n geld moet wegtrekken.quote:Op zaterdag 27 september 2008 11:52 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Zou jij blijven plakken als jij meer dan 40 ruggen had uit staan bij Fortis?
Maar dat is niet zoals mensen het zien,quote:Op zaterdag 27 september 2008 11:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, je hebt je hypotheek dan met 38000 euro verlaagd. Het spaargeld is dus niet weg, je kunt er alleen niet meer vrij over beschikken omdat je je hypotheek er voor een deel mee hebt afgelost. Maar ik erken wel dat dit niet volledig aan zal sluiten bij het beeld die de meeste mensen zullen hebben van de DNB-regeling.
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=112quote:Geruchten over opsplitsing Fortis
Fortis wordt mogelijk verkocht en ABN Amro Nederland gaat zelfstandig verder. Dit gerucht werd door Willem Middelkoop naar buiten gebracht bij Pauw & Witteman. DNB president Wellink breekt een bezoek aan de VS onverwachts af. Volgens de zakenkrant De Tijd vind er dit weekeinde topoverleg plaats tussen een aantal grootbanken en toezichthouders over de toekomst van Fortis.
zoals ik eerder al zei: het is nog geen zondagquote:Op zaterdag 27 september 2008 12:27 schreef Q. het volgende:
Hmmmmz... dit wordt het weekend van de waarheid voor Fortis.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=JK213IHB&kanaalid=9quote:Overname of ontmanteling van Fortis?
BRUSSEL - Hoe kunnen de autoriteiten in de Benelux het vertrouwen van de markt in Fortis terugwinnen? Plan A is een overname. Maar het kan ook een gedeeltelijke ontmanteling worden. Een kapitaalinjectie door Benelux-investeerders en een nationalisatie liggen moeilijker.
De Belgische financiële wereld houdt dit weekeinde zijn adem in. Spoedberaad op het allerhoogste niveau zal beslissen over de toekomst van Fortis, de grootste bank van België en de grootste privé-werkgever van het land. Door de aanhoudende geruchten over liquiditeitsproblemen en de daaruit volgende speculatiegolf staat het water Fortis aan de lippen.
Of zoals een bankier het uitdrukte: 'Het glas van Fortis is overvol, er mag geen druppel meer bijkomen. Maatregelen dringen zich op. Je kan natuurlijk hopen dat het stopt met regenen en het waterniveau zal zakken. Maar dat is zeer gevaarlijk.'
De kans is dan ook levensgroot dat de autoriteiten dit weekeinde al ingrijpende maatregelen zullen nemen om het vertrouwen in Fortis te herstellen. En dit zowel om te vermijden dat klanten onnodig hun geld weghalen of erger nog, dat banken hun kredietlijnen opzeggen en er daadwerkelijk liquiditeitsproblemen ontstaan.
Maar wat kunnen de autoriteiten op zo'n korte termijn beslissen? Aangezien de regering de situatie van 'uur tot uur' nauwgezet opvolgt en er dit weekeinde nog allerlei ontwikkelingen kunnen zijn, is de afloop nog hoogst onzeker. Volgens goedgeplaatste bronnen liggen er dan ook nog meerdere opties op tafel.
Plan A is een volledigeovername door een kapitaalkrachtige bank, zodat zowel de twijfels over de solvabiliteit als de liquiditeit verdwijnen. En dan kom je automatisch terecht bij de weinige Europese banken die de kredietcrisis goed hebben doorstaan.
Meerdere banken worden genoemd. De meeste geciteerde namen gisteren waren BNP Paribas, dat eerder al dicht bij een fusie stond met Fortis, en ING, dat al langer op een groter marktaandeel in België aast. Maar ook Santander, en HSBC zouden gecontacteerd zijn. Andere mogelijke namen zijn Deutsche Bank, Crédit Agricole en Rabobank. Société Générale en KBC lijken onwaarschijnlijk, maar zijn niet helemaal uit te sluiten.
Het is echter de vraag of zij zullen toehappen en of het technisch haalbaar is. Want volgens sommigen is er geen kant-en-klaar pakket referentieaandelen beschikbaar om overgenomen te worden en voor een kapitaalverhoging moet een BAV worden georganiseerd. Bovendien zijn er nog veel onduidelijkheden.
Plan B is een gedeeltelijke ontmanteling van Fortis. De verkoop van activa zoals de Turkse bankdochter of de Chinese verzekeringsactiviteiten is geen echte oplossing voor het dreigende liquiditeitsprobleem. Fortis heeft nu geld nodig en niet binnen drie maanden. Bovendien brengen deze activa te weinig geld op.
Daarom wordt er gedacht aan een meer drastische oplossing, zoals de verkoop van ABN Amro. Bijvoorbeeld aan ING of Rabobank, maar dan is de toestemming van Europa nodig. Een ander optie isde verkoop van de volledige bankactiviteiten aan een Franse bank. Maar ook de verzekeringstak van Fortis kan losgeknipt en verkocht worden. Mogelijke kopers zijn Generali, Allianz en Axa.
Plan C is een kapitaalinjectie van minstens 5 miljard euro, genre Warren Buffett. De voorkeur daarbij zou gaan naar een of meerdere investeerders uit de Benelux, al is ook een staatsfonds mogelijk. Maar de vraag is of zo'n grote som snel gevonden kan worden. Bovendien is het toegestaan kapitaal bijna uitgeput en is er geen tijd om groen licht te vragen aan de aandeelhouders.
Plan D is een nationalisatie van Fortis, waarna een gecontroleerde uitverkoop volgt. Maar Fortis is een binationaal bedrijf en heeft de overheid genoeg geld in kas?
Dat was gisteren dus ook al bekend dat onze doemdenker dat had gezegd. Oud-nieuws dus en volstrekt irrelevant omdat Middelkoop geen enkele invloed zal hebben op de gang van zaken rondom Fortis.quote:Op zaterdag 27 september 2008 12:08 schreef HansAEX het volgende:
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=112
Ja, laten we vanuit het koersverloop voorspelligen gaan doen (technische analyse, volgens een prof beleggingsleer op de EUR kun je net zo goed gaan gokken) en daarbij volledig voorbij gaan aan de bedrijfsspecifieke omstandigheden.quote:Op zaterdag 27 september 2008 12:55 schreef Demophon het volgende:
De meer serieuze website Beleggers Belangen: koersverloop Fortis toont gelijkenis met gevallen banken
Ja, wel zou ik het nieuws in de gaten houden. Maar als ik bij Fortis momenteel nog steeds het gunstigste af zou zijn, dan zou ik het nog bij Fortis laten staan. Juist in lastige tijden moet je blijven nadenken en naar de feiten kijken.quote:Op zaterdag 27 september 2008 13:35 schreef JohnDope het volgende:
Bolkesteijn zou jij je munten bij Fortis laten staan als het bedrag groter is dan 40 ruggen?
Jij moet wel bij Fortis werken, want ik geloof hier helemaal niks van.quote:Op zaterdag 27 september 2008 13:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, wel zou ik het nieuws in de gaten houden. Maar als ik bij Fortis momenteel nog steeds het gunstigste af zou zijn, dan zou ik het nog bij Fortis laten staan.
Je hebt altijd een kennisachterstand, tenzij je binnen het bedrijf zit op een fatsoenlijke post. Dus: durf je dat risico wel aan, als het reeel lijkt dat het ernstig mis kan gaan?quote:Op zaterdag 27 september 2008 13:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, wel zou ik het nieuws in de gaten houden. Maar als ik bij Fortis momenteel nog steeds het gunstigste af zou zijn, dan zou ik het nog bij Fortis laten staan. Juist in lastige tijden moet je blijven nadenken en naar de feiten kijken.
Ik werk niet bij Fortis, ik werk helemaal niet, maar ik erger mij gewoon aan mensen die een redelijk bedrijf naar beneden zitten te praten. Nog steeds gepikeerd over de ABN-Amro overname?quote:Op zaterdag 27 september 2008 13:44 schreef JohnDope het volgende:
Jij moet wel bij Fortis werken, want ik geloof hier helemaal niks van.
De wraak van Voutron op zijn vroegere collega's van de ABN AMRO is de enige reden van de overname, en Barclays liep met een opsteker van 100 miljoen de poort uit.quote:Op zaterdag 27 september 2008 14:28 schreef elcastel het volgende:
Nou Bolkie, die overname is gewoon een verkeerde inschatting van de markt geweest, niemand wist toen precies wat er speelde (misschien), maar iedereen wist dat er luchtkastelen waren gebouwd. Om dan op je achterste poten te gaan staan om hoe dan ook ABN te kopen (bij opbod !) ... ik weet het niet. Verder hebben ze niet echt op gelukkige wijze gecommuniceerd met de aandeelhouders. Dan vraag je ook 'een beetje' om negatief sentiment vindt je niet ?
die indruk krijg ik ookquote:Op zaterdag 27 september 2008 14:50 schreef henkway het volgende:
[..]
De wraak van Voutron op zijn vroegere collega's van de ABN AMRO is de enige reden van de overname, en Barclays liep met een opsteker van 100 miljoen de poort uit.
hoe weet je dit? was jij in het hoofdgebouw?quote:Zag hem triomfantelijk het hoofdgebouw van de ABN AMRO binnen wandelenWat zal hij een lol hebben gehad toen hij zijn vroegere collega's ontslag gaf
Maar luchtkastelen zijn noch bij Fortis noch bij ABN-Amro aangetroffen (in tegenstelling tot bij de banken in de VS en UK). De reden dat Fortis nu in de problemen zit is omdat zij geen geld meer van de financiële markt kunnen halen omdat die markt volkomen in paniek handelt. Je komt dan dus uit bij de vraag of Fortis had moeten inzien dat het een jaar na de aankop beslissing deze paniek een feit zou zijn. Dat is denk ik onmogelijk zeker om ook nog het tijdstip van de crisis te plannen.quote:Op zaterdag 27 september 2008 14:28 schreef elcastel het volgende:
Nou Bolkie, die overname is gewoon een verkeerde inschatting van de markt geweest, niemand wist toen precies wat er speelde (misschien), maar iedereen wist dat er luchtkastelen waren gebouwd. Om dan op je achterste poten te gaan staan om hoe dan ook ABN te kopen (bij opbod !) ... ik weet het niet.
Oke, daar heb je wel een beetje gelijk in. Het 'Wij ontkennen alle actuele geruchten'-persbericht was niet het toonbeeld van goede informatieverstrekking. Dat valt de top van Fortis zeker aan te rekenen want zij handelden allerminst in het belang van het bedrijf, iets wat de RvC natuurlijk ook zwaar aan te rekenen valt want van ingrijpen is niks gebleken.quote:Verder hebben ze niet echt op gelukkige wijze gecommuniceerd met de aandeelhouders. Dan vraag je ook 'een beetje' om negatief sentiment vindt je niet ?
Misschien geef ik het wat ongelukkig aan, met luchtkastelen bedoel ik dat iedereen kon zien aankomen dat er problemen op de financiele markt zouden ontstaan, wat - hoe goed je zelf ook zit - direct problemen kan opleveren voor andere financials, linke soep dus.quote:Op zaterdag 27 september 2008 15:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
Maar luchtkastelen zijn noch bij Fortis noch bij ABN-Amro aangetroffen (in tegenstelling tot bij de banken in de VS en UK). De reden dat Fortis nu in de problemen zit is omdat zij geen geld meer van de financiële markt kunnen halen omdat die markt volkomen in paniek handelt. Je komt dan dus uit bij de vraag of Fortis had moeten inzien dat het een jaar na de aankop beslissing deze paniek een feit zou zijn. Dat is denk ik onmogelijk zeker om ook nog het tijdstip van de crisis te plannen.
Een beetje ? Ik zou me knap genaaid voelen als aandeelhouder. Deze week is het goed en volgende week is het helemaal kut. Toegegeven het kan verkeren in de financiele markt momenteel, maar het stond wel erg haaks op elkaar. Vervolgens de arrogantie van hoe er met de kritiek werd omgegaan ... nee, dan ben ik het vertrouwen snel kwijt en dan heeft Fortis nog lang het geluk (gehad) dat er veel rustige en betrouwbare aandeelhouder zijn (het volksaandeel verhaal).quote:Oke, daar heb je wel een beetje gelijk in. Het 'Wij ontkennen alle actuele geruchten'-persbericht was niet het toonbeeld van goede informatieverstrekking. Dat valt de top van Fortis zeker aan te rekenen want zij handelden allerminst in het belang van het bedrijf, iets wat de RvC natuurlijk ook zwaar aan te rekenen valt want van ingrijpen is niks gebleken.
Ik denk dat de meeste mensen helemaal geen 40.000 euro spaargeld hebben, laat staan bij één bank. Hooguit 5-10% zou (veel) spaarcentjes verliezen.quote:Op zaterdag 27 september 2008 11:54 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat een beetje klant van Fortis hier ver overheen gaat en dat die als de sodemieter z'n geld moet wegtrekken.
zin wel mensen die hun hypotheeek op max hebben en de overwaarde op een spaarrekening hebben staan of een kleine erfenis apartquote:Op zaterdag 27 september 2008 16:07 schreef Schadenfreude het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste mensen helemaal geen 40.000 euro spaargeld hebben, laat staan bij één bank. Hooguit 5-10% zou (veel) spaarcentjes verliezen.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF27092008_045&ref=rss#quote:Crisisberaad over Fortis in België en Nederland
Zoals verwacht wordt er vandaag op het hoogste politieke niveau overleg gevoerd over een reddingsplan voor Fortis. Naast overleg met de toezichthouders en de centrale bank, volgt er deze namiddag een uitgebreide telefonische consultatieronde met alle toplui in de Belgische financiële wereld.
In Brussel was er in zaterdagvoormiddag een extra ministerraad, waar naast de eerste minister Yves Leterme en de minister van Financiën, Didier Reynders, ook de hoogste vertegenwoordigers aanwezig waren van de Nationale Bank en toezichthouder CBFA.
Deze namiddag volgt er dan een telefonische consultatieronde met de topbankiers van zowat alle grote en middelgrote Belgische banken en verzekeraars. Ook in Nederland is er deze namiddag topoverleg over Fortis. Bij De Nederlandsche Bank (DNB) op het Frederiksplein in Amsterdam is rond kwart voor drie president Nout Wellink gearriveerd, die ijlings was teruggekeerd uit de VS. Voor hem waren al drie andere directieleden van de Nederlandse centrale bank aangekomen. Dat meldt de website van het Financieele Dagblad. Volgens niet bevestigde berichten komt de directie van DNB vanavond rond negen uur weer bij elkaar voor verder overleg.
Sinds deze morgen hebben ook de Nederlandse minister van Financiën, Wouter Bos, en zijn Belgische collega Didier Reynders (MR) op geregelde tijdstippen telefonisch contact met elkaar.
Verder zijn er ook geruchten dat er in dit weekeinde een speciale crisisvergadering zou komen tussen de ministers Bos, Reynders en voorzitter Jean-Claude Juncker van de Eurogroep.
Opvallend daarbij is dat de Nederlandse autoriteiten zich naar buitenuit erg terughoudend opstellen en het initiatief in het Belgische kamp lijken te leggen. Op de vraag of Fortis gesplitst zal worden en de staat het Nederlandse verzekeringsdeel (het voormalige Amev) overneemt zegt Bos vandaag in het NRC Handelsblad: ‘Er is van alles mogelijk, maar de eigenaren van Fortis, het bestuur van Fortis en de toezichthouder zijn verantwoordelijk.’ Waarop Bos laat weten dat Nederland ‘zeer terughoudend’ is met ingrepen in het particuliere bedrijfsleven, tenzij de stabiliteit van het financiële systeem bedreigd wordt. nta
quote:Fortis ontkent ten stelligste de actuele geruchten in de markt en bevestigt vroegere verklaringen.
25 september 2008
Fortis ontkent ten stelligste de actuele geruchten in de markt en bevestigt vroegere verklaringen.
quote:Fortis verschaft opheldering over commerciële en financiële situatie
26 september 2008
Naar aanleiding van aanhoudende marktgeruchten en vragen komt Fortis met een update over haar financiële situatie. • Ontwikkeling van de deposito’s van klanten bij Fortis. Wij willen hier vooral de solide positie van de bank benadrukken. In een lastig klimaat van internationale onrust op de markten, een klimaat waarin negatieve berichten over Fortis bij klanten de nodige vragen oproepen, een klimaat dat door hevige concurrentie wordt gekenmerkt, is slechts sprake van een beperkte uitstroom van klanten. Ten opzichte van 1 januari 2008 gaat het hier om minder dan 3% van de totale activa uit retail- en private banking-activiteiten in de Benelux (exclusief markteffecten). Deze beperkte uitstroom is te danken aan onze langdurige relaties met onze klanten, de extra inspanningen van onze medewerkers om de klanten te informeren en hun vragen te beantwoorden en de positieve uitkomsten van voortgaande gerichte commerciële inspanningen, zoals de e-spaarrekening die in juli in België de lucht in ging.
http://www.fortis.nl/pers/persberichten_nl.aspquote:Fortis draagt Filip Dierckx voor als nieuwe CEO
26 september 2008
De Raad van Bestuur van Fortis heeft vandaag unaniem besloten Filip Dierckx voor te dragen als de nieuwe CEO van Fortis. Filip volgt Herman Verwilst op. Hij zal formeel tot CEO benoemd worden na verkrijging van de goedkeuring van een algemene vergadering van aandeelhouders die te zijner tijd zal worden belegd. Met ingang van vandaag en tot op dat moment is Filip bekleed met alle bevoegdheden van de CEO.
Zou jij je geld bij de ABN AMRO laten staan als het bedrag groter is dan 40.000 euro?quote:Op zaterdag 27 september 2008 13:35 schreef JohnDope het volgende:
Bolkesteijn zou jij je munten bij Fortis laten staan als het bedrag groter is dan 40 ruggen?
Ze waren/zijn toch nog geeneens begonnen?quote:Op zaterdag 27 september 2008 19:29 schreef Drugshond het volgende:
Ook de moeilijke integratie met ABN-Amro was bijzonder pijnlijk (net alsof beide systemen niet passen).
Dat niemand anders daar nog op was gekomenquote:Op zaterdag 27 september 2008 23:22 schreef Meki het volgende:
Ik zie dit als een groot complot dat USA de Nederlandse banken wilt overnemen.
daarom al die geruchten
Meki, Kan jij niet terug naar je woestijn? Alles wat jij zegt op eenieder onderwerp raakt kant noch wal. Opzouten uit NL lijkt mij de beste oplossing.quote:Op zaterdag 27 september 2008 23:22 schreef Meki het volgende:
daarom al die geruchten
quote:Op zaterdag 27 september 2008 22:02 schreef henkway het volgende:
Bailout dit weekend !
Maandagochtend trekt iedereen de internetrekening leeg
Denk dat de handel in Fortis maandag zal stilgelegd zijn
quote:Op zaterdag 27 september 2008 23:36 schreef sooty het volgende:
[..]
Meki, Kan jij niet terug naar je woestijn? Alles wat jij zegt op eenieder onderwerp raakt kant noch wal. Opzouten uit NL lijkt mij de beste oplossing.
iesie goed bedoelde advisie.
Extern zijn de banken nog niet geïntegreerd, maar nog steeds: niets is zeker.quote:Op zaterdag 27 september 2008 23:19 schreef HarryP het volgende:
[..]
Zou jij je geld bij de ABN AMRO laten staan als het bedrag groter is dan 40.000 euro?
Aangezien die bank is overgenomen door Fortis kunnen die wel eens mee tenonder gaan.
Inderdaad, het was inderdaad alleen maar het beginonderwerp van het journaal, ze proberen het gewoon weg te moffelenquote:Op zondag 28 september 2008 03:45 schreef TC03 het volgende:
Spannend hoor. Waarom krijgt dit zo weinig aandacht?
Hans Laroes heeft vast z'n deposito's net voor 10 jaar vast gezet bij Fortis.quote:Op zondag 28 september 2008 04:20 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Inderdaad, het was inderdaad alleen maar het beginonderwerp van het journaal, ze proberen het gewoon weg te moffelen
Jij ziet wel meer dingen in dat wazige hoofd van je.quote:Op zaterdag 27 september 2008 23:22 schreef Meki het volgende:
daarom al die geruchten
zoiets lijkt me niet geheel ondenkbaar.quote:Op zondag 28 september 2008 08:39 schreef henkway het volgende:
Of ze moeten ABN AMRO weer zelfstandig maken, en Fortis verkopen
Ja de integratie ongedaan maken kan niet, maar de borden Fortis van de gevel en vervangen door ABN AMRO, en de merknaam Fortis verkopen kan wel.quote:Op zondag 28 september 2008 09:14 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
zoiets lijkt me niet geheel ondenkbaar.
Ik dacht dat die integratie nog amper begonnen was, dus dan is het alweer wat makkelijker. Zo niet, dan is het afstoffen en verwisselen van de bebording een goed alternatief.quote:Op zondag 28 september 2008 09:18 schreef henkway het volgende:
[..]
Ja de integratie ongedaan maken kan niet, maar de borden Fortis van de gevel en vervangen door ABN AMRO, en de merknaam Fortis verkopen kan wel.
Daarnaast een keiharde garantie van de CB Nederland en Belgie en klaar issie
*broek omlaag doetquote:Op zaterdag 27 september 2008 16:46 schreef Roi het volgende:
Mag ik je aanraken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |