abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61863149
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:13 schreef macca728 het volgende:
Speciaal voor jou

De wegwerp OV-chipkaart is te koop bij de Verkoop- en Oplaadautomaten op de metrostations. De prijs van deze OV-chipkaart is afhankelijk van het reisproduct dat op de kaart staat.

Die 1 of 2 rittenkaart moet je dus ook opladen. Simpel toch en makkelijk.
Geen idee wat de preciese constructie is. Maar dit is niet het eindproduct. De kaarten hebben genoeg flexibiliteit om verschillende producten op te zetten.
Als blijkt dat er veel vraag is naar enkele reizen kopen in de bus, dan zal dat vast wel komen. Het is nog lang niet zo dat de OV chipkaart het enige betaalmiddel is. Dus er kan nog veel gebeuren.
pi_61863194
Let op als je een 1 of 2 ritten kaart wil opladen moet je wel minimaal een anonieme kaart kopen van 7,50

Buschauffey\urs uitrusten met zoveel geld is natuurlijk levensgevaarlijk. Daarom is er geen losse verkoop in bussen meer straks
pi_61863196
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:14 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Denk je dat ook maar iemand de gegevens na zal lopen om te zien waar een bepaald individu naar toe is gegaan?
Met miljoenen reisbewegingen per dag zal er echt niet iemand zijn die dat gaat uitzoeken. Speld hooiberg in het 10voud.
Het is digitaal. Dus het lijkt me een geval van textje intikken, op zoeken klikken en even op een bepaalde manier sorteren.
Als dit niet kan ontgaat het nut me van het opslaan helemaal.
pi_61863259
Nee maar de OV chipkaart wordt wel het enige betaalmiddel en die moet je ZELF opladen.

En je kan heel veel soorten krijgen maar die moet je ook allemaal ZELF opladen. Bij de automaat

Ook enkele reizen, als dat zou komen, maar dat komt niet omdat je gewoon met een saldo in en uit kan checken. Waarom heb je dan ee\n enkeltje nodig ?
pi_61863286
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:14 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Kaarten met 1 of 2 ritten? Ik dacht betalen per kilometer een van de speerpunten van de ov chip was?
Dat is geen vaststaand feit. Ze zijn flexibel.
pi_61863330
Hoezo flexibel ? Je betaalt per kilometer ja
pi_61863358
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:16 schreef McKillem het volgende:

[..]

Dat ze mijn persoonlijke gegevens hebben vind ik niet zo de issue. Dat heeft de NS nu ook wel.
Het zit hem mij meer in het feit dat het zo wel erg makkelijk word om je te traceren. Of dit wel of niet gebeurd is een tweede.

Maar autorijden begint inderdaad ook een aannemelijke oplossing te worden. Ik ben nu 115 euro kwijt voor trein + bus. Dat is dus met de korting die je hebt als een maandabonnement neemt. Volgens mij scheelt dat niet zo heel erg veel meer met een auto als je een economisch dingetje koopt.
Intussen wel een vrachtlading extra vrijheid en minder afhankelijkheid.
Als men jou wilt traceren, dan kan dat nu ook al. Je gebruikt vast wel je GSM en betaalt regelmatig met je Pinpas. Dat is allemaal ook herleidbaar.
pi_61863368
Nogmaals je heb alleen een kaart nodig met SALDO erop.
pi_61863429
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:19 schreef McKillem het volgende:

[..]

Het is digitaal. Dus het lijkt me een geval van textje intikken, op zoeken klikken en even op een bepaalde manier sorteren.
Als dit niet kan ontgaat het nut me van het opslaan helemaal.
Ik denk dat er weinig persoonlijk tik werk aan te pas komt en dat het allemaal in grote computers blijft.
Wie zal het interesseren welke reisjes jij maakt? Die informatie wordt niet toegangkelijk voor je baas of andere mensen die er niks mee te maken hebben.
  dinsdag 23 september 2008 @ 22:26:19 #110
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_61863484
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:21 schreef Houtworm het volgende:
Dat is geen vaststaand feit. Ze zijn flexibel.
Met alle respect hoor voor je betoog voor de ov chip, maar wat is dan de toegevoegde waarde van die ov chip?
Dat je in de bus ipv een dal kaartje een dal chip koopt?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_61863588
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:23 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Als men jou wilt traceren, dan kan dat nu ook al. Je gebruikt vast wel je GSM en betaalt regelmatig met je Pinpas. Dat is allemaal ook herleidbaar.
Touché, maar die GSM druk ik uit en de pinpas hoef ik ook niet overal te gebruiken.
Toch als ik buiten deze stad wil zijn moet ik straks dat OV chipding te gebruiken. Subtiel detail.
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:24 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ik denk dat er weinig persoonlijk tik werk aan te pas komt en dat het allemaal in grote computers blijft.
Wie zal het interesseren welke reisjes jij maakt? Die informatie wordt niet toegangkelijk voor je baas of andere mensen die er niks mee te maken hebben.
Duh, het gaat hem mij dan ook puur om het principe.
pi_61863636
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:26 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Met alle respect hoor voor je betoog voor de ov chip, maar wat is dan de toegevoegde waarde van die ov chip?
Dat je in de bus ipv een dal kaartje een dal chip koopt?
Ziet het als een chipknip voor het openbaar vervoer. Op die pas staat een saldo wat je kunt gebruiken in tram en bus. Wat je uiteindelijk in de bus of tram betaald is afhankelijk van het aantal kilometers dat je reist en welk tarief daar tegenover staat. Dat kan een vol tarief zijn of een dal tarief.

De OV bedrijven gaan ervan uit dat iemand altijd een OV chip kaart bij zich heeft als die in de bus stapt. Net zoals ze er nu vanuit gaan dat iedereen altijd een strippenkaart op zak heeft.

Voor de trein is het iets anders. Dan moet je je kaart "opladen" met de route die je wil reizen. Je geeft bij een automaat aan waar je heen wilt, je betaald en die eindbestemming komt op je pas te staan.
pi_61863674
de OV chipkaart is met name in bewegende objecten zoals de bus en tram een DRAMA. Dit omdat het signaal van de censoren buiten vaak niet goed ontvangen word op de automaten IN de tram en of bus.

Dit is het grootste probleem van de chipkaart en daarom wordt hij alleen verplicht in de metro voorlopig in ROtterdam
pi_61863696
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:28 schreef McKillem het volgende:

[..]

Touché, maar die GSM druk ik uit en de pinpas hoef ik ook niet overal te gebruiken.
Toch als ik buiten deze stad wil zijn moet ik straks dat OV chipding te gebruiken. Subtiel detail.
[..]

Duh, het gaat hem mij dan ook puur om het principe.
Dat is dan wel een beetje raar. Die privacy geef je al op door af en toe een GSM te gebruiken en te pinnen. Ik denk dat je beide vaker gebruikt dan een OV chipkaart, want die hoef je ook niet overal te gebruiken. Het is niet zo dat die kaart een constant signaal uitzend.
pi_61863740
De OV chipkaart is na 3 jaar testen een groot drama in de testgebieden. De reden waarom bv Connexxion al gestopt is met de chipkaart in de bussen van Ridderkerk naar Rotterdam

Dat komt echt niet meer goed
pi_61863869
Lees de klachten op internet maar eens

In-en uitchecken
- Bij de automaten in de tram gebeurt het regelmatig dat het tarief dubbel afgeschreven wordt als de ov-chipkaart te lang tegen de lezer wordt gehouden.
- Het uitchecken mislukt vaak. Hierdoor betaalt de reiziger het maximum tarief van 4 euro.
- De afleesapparatuur werk in veel trams en bussen niet, of slecht. Zo wordt er een overstap geregistreerd terwijl het een nieuwe reis is (of andersom), of lukt het niet om uit te checken terwijl de tram of bus alweer weg rijdt.
- De afleesapparatuur geeft soms het verkeerde station aan.
- Het is voor vele reizigers onduidelijk dat er bij overstappen van de ene naar de andere tram (of bus of metro) steeds uitgecheckt en opnieuw ingecheckt moet worden. Ook hierdoor betalen reizigers het volledige tarief als dit verkeerd gaat.
- Het is onduidelijk wat reizigers moeten doen als de in-of uitcheckapparatuur niet werkt. Sommige chauffeurs en controleurs nemen reizigers mee, andere eisen dat een strippenkaart of los kaartje wordt gekocht, terwijl de reiziger over een ov-chipkaart beschikt maar deze niet kan gebruiken.
- Als een reiziger per ongeluk dubbel incheckt, ziet de apparatuur dit kennelijk als overstap en wordt er aan het einde van de rit een hoger bedrag afgeschreven.
- Ook abonnementhouders moeten telkens in-en uitchecken, wat de doorstroming belemmert.
- De afleesapparatuur in de trams en bussen is geplaatst bij de deuren. Hierdoor kunnen reizigers zich niet meer vasthouden.
- Het schermpje van afleesapparatuur die buiten geplaatst is, is in de zon niet of slecht leesbaar.
pi_61863883
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:31 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Dat is dan wel een beetje raar. Die privacy geef je al op door af en toe een GSM te gebruiken en te pinnen. Ik denk dat je beide vaker gebruikt dan een OV chipkaart, want die hoef je ook niet overal te gebruiken. Het is niet zo dat die kaart een constant signaal uitzend.
Nee, maar ik reis wel op dagelijkse basis.
Dit in tegenstelling tot mijn telefoon en mijn pinpas die ik net zo makkelijk uitzet en thuis laat.

Zoals ik al aangeef, principe kwestie. GSM en pinpas worden me ook niet opgedrongen. Zo'n OV chipkaart in feite wel als ik gebruik wil maken van het OV.
pi_61863925
Toegankelijkheid
- De poortjes werken niet altijd goed: ze klappen hard dicht wat met name onveilig en onhandig is voor mensen met kinderen (en kinderwagens) of met beperkingen.
- Tijdens de spits is het aantal poortjes onvoldoende. Hierdoor ontstaan er opstoppingen. Met name op drukke punten waar bijvoorbeeld veel mensen overstappen van metro naar trein missen reizigers hierdoor hun aansluiting en is de veiligheid in het geding.

Opladen
- Oplaadapparatuur werkt niet altijd naar behoren. Apparaten geven regelmatig foutmeldingen.
- Er zijn onvoldoende oplaadpunten. Reizigers willen ook graag bij bijvoorbeeld kiosken waar ook strippenkaarten te koop zijn hun ov-chipkaart kunnen opwaarderen.
- Het opladen zelf gaat vaak fout. Het is onduidelijk dat de kaart (los) in het apparaat moet blijven liggen terwijl deze opgewaardeerd wordt. Als de kaart eerder wordt uitgenomen wordt het bedrag w�l van de rekening afgeschreven, maar niet op de kaart bijgeschreven.

De kosten van de kaart
- De straf op verkeerd uitchecken (dan wordt het maximale bedrag van 4 euro afgeschreven) is, zeker voor de invoeringsperiode, onevenredig hoog.
- Het gebruik van de ov-chipkaart is in de meeste gevallen duurder dan de strippenkaart. Dit komt bijvoorbeeld omdat de mogelijkheid om binnen anderhalf uur heen en weer te reizen voor hetzelfde tarief beperkt zijn.
- De kosten van de rit worden berekend op basis van de afgelegde afstand. Niet alle lijnen rijden de optimale route, terwijl de kosten voor de langere route worden berekend. Dit geldt met name voor de bus.
- Als de noodknop wordt ingedrukt gaan alle poortjes open en kan er niet meer uitgecheckt worden; de kosten van het niet uitchecken zijn voor de reiziger.
- Bij vertragingen of uitval van lijnen komt het voor dat reizigers over moeten stappen op een vervoermiddel waar de ov-chipkaart nog niet werkt. De extra kosten voor de aanschaf van een kaartje of het afstempelen van strippen, zijn voor de reiziger. Het is onduidelijk of ook het opstaptarief opnieuw betaald moet worden als de overstaptijd overschreden wordt.
- Als de klok van de in-of uitcheckapparatuur niet goed is afgesteld, lopen reizigers het risico te veel te moeten betalen voor een rit. Het komt voor dat klokken meer dan een uur verkeerd lopen.
- Als de kaart verlopen is, vervalt het tegoed wat er nog op staat. Dit saldo laten uitkeren is mogelijk, maar kost � 2,50. Dit probleem speelt vooral bij ns-kaarten met ov-chip vanwege de kortere geldigheidsduur.
pi_61863947
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:35 schreef McKillem het volgende:

[..]

Nee, maar ik reis wel op dagelijkse basis.
Dit in tegenstelling tot mijn telefoon en mijn pinpas die ik net zo makkelijk uitzet en thuis laat.

Zoals ik al aangeef, principe kwestie. GSM en pinpas worden me ook niet opgedrongen. Zo'n OV chipkaart in feite wel als ik gebruik wil maken van het OV.
Als je je bezwaard voelt, er is ook een anonieme versie te krijgen.
pi_61864024
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:35 schreef macca728 het volgende:
Toegankelijkheid
- De poortjes werken niet altijd goed: ze klappen hard dicht wat met name onveilig en onhandig is voor mensen met kinderen (en kinderwagens) of met beperkingen.
- Tijdens de spits is het aantal poortjes onvoldoende. Hierdoor ontstaan er opstoppingen. Met name op drukke punten waar bijvoorbeeld veel mensen overstappen van metro naar trein missen reizigers hierdoor hun aansluiting en is de veiligheid in het geding.

Opladen
- Oplaadapparatuur werkt niet altijd naar behoren. Apparaten geven regelmatig foutmeldingen.
- Er zijn onvoldoende oplaadpunten. Reizigers willen ook graag bij bijvoorbeeld kiosken waar ook strippenkaarten te koop zijn hun ov-chipkaart kunnen opwaarderen.
- Het opladen zelf gaat vaak fout. Het is onduidelijk dat de kaart (los) in het apparaat moet blijven liggen terwijl deze opgewaardeerd wordt. Als de kaart eerder wordt uitgenomen wordt het bedrag w�l van de rekening afgeschreven, maar niet op de kaart bijgeschreven.

De kosten van de kaart
- De straf op verkeerd uitchecken (dan wordt het maximale bedrag van 4 euro afgeschreven) is, zeker voor de invoeringsperiode, onevenredig hoog.
- Het gebruik van de ov-chipkaart is in de meeste gevallen duurder dan de strippenkaart. Dit komt bijvoorbeeld omdat de mogelijkheid om binnen anderhalf uur heen en weer te reizen voor hetzelfde tarief beperkt zijn.
- De kosten van de rit worden berekend op basis van de afgelegde afstand. Niet alle lijnen rijden de optimale route, terwijl de kosten voor de langere route worden berekend. Dit geldt met name voor de bus.
- Als de noodknop wordt ingedrukt gaan alle poortjes open en kan er niet meer uitgecheckt worden; de kosten van het niet uitchecken zijn voor de reiziger.
- Bij vertragingen of uitval van lijnen komt het voor dat reizigers over moeten stappen op een vervoermiddel waar de ov-chipkaart nog niet werkt. De extra kosten voor de aanschaf van een kaartje of het afstempelen van strippen, zijn voor de reiziger. Het is onduidelijk of ook het opstaptarief opnieuw betaald moet worden als de overstaptijd overschreden wordt.
- Als de klok van de in-of uitcheckapparatuur niet goed is afgesteld, lopen reizigers het risico te veel te moeten betalen voor een rit. Het komt voor dat klokken meer dan een uur verkeerd lopen.
- Als de kaart verlopen is, vervalt het tegoed wat er nog op staat. Dit saldo laten uitkeren is mogelijk, maar kost � 2,50. Dit probleem speelt vooral bij ns-kaarten met ov-chip vanwege de kortere geldigheidsduur.
Je gaat nu problemen uit het begin erbij halen en doen alsof die nooit opogelost zijn en niet opgelost kunnen worden?
pi_61864093
Volgens de consumentenorganisaties, die nu zijn opgestapt zijn inderdaad de oude problemen nog steeds niet opgelost en hebben ze ook geen hoop meer dat dit gebeurt.

Dat stond toch in het nieuws gisteren ? Hoezo oude problemen.
pi_61864229
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:39 schreef macca728 het volgende:
Volgens de consumentenorganisaties, die nu zijn opgestapt zijn inderdaad de oude problemen nog steeds niet opgelost en hebben ze ook geen hoop meer dat dit gebeurt.

Dat stond toch in het nieuws gisteren ? Hoezo oude problemen.
Welke van de problemen die jij noemt zijn nog niet opgelost dan?
pi_61864277
Volgens een oud-RET medewerker werkte de apparatuur waarmee de chipkaart gecontroleerd werd in de metro door controleurs ook voor geen meter. Men kon niet zien of mensen daadwerkelijk ingecheckt waren wat bij controle bij de poortjes wel degelijk bleek te kloppen.

Vanavond gehoord bij en discussie over de chipkaart op Radio RIjnmond
pi_61864392
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 21:39 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Er zullen inderdaad stukken zijn waar het duurder wordt. Er zijn ook andere stukken waar het juist goedkoper wordt. Bij de zones die nu worden gehandhaafd was er een soort gemiddelde.
Daar kon je op een klein stukje al een zone verder zitten zoals ik nu al diverse malen heb uitgelegd.
Dus als we het even heel objectief bekijken was het systeem voor de strippenkaart gewoon een goed systeem, kaartje kopen naar wat voor plaats dan ook en daar hing een bedrag aan. Niks geen zones enz.

[ Bericht 0% gewijzigd door AchJa op 23-09-2008 22:56:41 ]
pi_61864420
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 22:24 schreef Houtworm het volgende:

[..]

Ik denk dat er weinig persoonlijk tik werk aan te pas komt en dat het allemaal in grote computers blijft.
Wie zal het interesseren welke reisjes jij maakt? Die informatie wordt niet toegangkelijk voor je baas of andere mensen die er niks mee te maken hebben.
En wie heeft er dan wel mee te maken? Want dat moet iemand zijn, anders wordt het niet opgeslagen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')