Uit de metro van vandaag. Moest er aan denken omdat ik toevallig vorige week zo'n asociale reiziger was. Er was een treinstel, en bij den helder zuid (station #2) waren de coupe's 2e klas al vol. Mensen zaten al op de trap. Ik ben toen gewoon naar een 1e klas coupe gelopen en heb me kont in een stoel geplempt. Er komt toch geen conducteur langs (geen zin in aanvaringen met reizigers denk ik zo) en meestal roepen ze 2 haltes toch wel om dat men ook in de 1e klas mag plaatsnemen.quote:1e klas zitten met 2e klas kaartje asociaal
PRIJS. Voor mij zijn de grootste asocialen de reizigers die vinden dat zij bij drukte in de tweede klas wel eerste klas kunnen gaan zitten. Ik koop een kaartje eerste klas (60 procent duurder dan tweede) om vrijwel zeker een zitplaats te hebben en om ruimer en rustiger te kunnen zitten. Die keuze staat iedereen vrij. Mensen die tweede klas reizen hebben een grotere kans dat ze een keer moeten staan, maar meestal zit daar ook iedereen. Het is een soort loterij, met in de eerste klas meestal prijs en in de tweede klas soms niet. Maar dan moet je niet zo onsportief zijn om als je verliest, te gaan doen alsof je toch gewonnen hebt, met minder inleg. Als je bijna altijd zeker wilt zijn van een zitplaats, moet je gewoon voor de eerste klas betalen. Zo simpel is het. En vanmij mogen conducteurs al die aso’s die voor veel minder geld dan ik heb betaald naast mij willen zitten, gewoon een boete geven omdat ze geen geldig kaartje hebben.
C.BLOOIJS, WAGENINGEN
Heldenpost. :S.quote:Op dinsdag 23 september 2008 12:25 schreef Foefna het volgende:
mja, indd DD, die eerste klas is ook heus niet sneller :S
quote:Op dinsdag 23 september 2008 12:25 schreef Foefna het volgende:
mja, indd DD, die eerste klas is ook heus niet sneller :S
Is ook maar een vervoersbewijs. Het geeft recht op het zich bevinden in de eerste klas, of je daar nu staat of zit.quote:Op dinsdag 23 september 2008 12:44 schreef kasper het volgende:
Vraagje: mag de NS eigenlijk op een dag meer 1e klas treinkaartjes verkopen dan er 1e klas (zit)plaatsen zijn?
Okquote:Op dinsdag 23 september 2008 12:51 schreef Deliah het volgende:
Is ook maar een vervoersbewijs. Het geeft recht op het zich bevinden in de eerste klas, of je daar nu staat of zit.
voor jou ben ik voor de 3e klassequote:Op dinsdag 23 september 2008 12:22 schreef DroogDok het volgende:
Sowieso tijd om die klassen maar eens af te schaffen lijkt me.
Maarja zolang er idioten zijn die 60% meer voor dezelfde dienst willen betalen zal dat wel niet gebeuren.
jah want iet iedereen gebruikt hem meteen op de zelfde dag je kunt ook datum loos kaartjes kopenquote:Op dinsdag 23 september 2008 12:54 schreef kasper het volgende:
[..]
Ok
Mag de NS op een dag meer vervoersbewijzen verkopen dan er zit/staanplaatsen in de trein zijn?
Je kunt ongestempelde kaarten kopen, of een abonnement of ov-jaarkaart hebben. NS kan dus niet eens bijhouden hoeveel mensen op een bepaalde dag een bepaalde trein willen nemen, laat staan per uur (wat je waarschijnlijk bedoeldequote:Op dinsdag 23 september 2008 12:54 schreef kasper het volgende:
[..]
Ok
Mag de NS op een dag meer vervoersbewijzen verkopen dan er zit/staanplaatsen in de trein zijn?
Natuurlijk mag dat. Als je een kaartje koopt om 8.00 kun je nog de hele dag in de trein.quote:Op dinsdag 23 september 2008 12:54 schreef kasper het volgende:
[..]
Ok
Mag de NS op een dag meer vervoersbewijzen verkopen dan er zit/staanplaatsen in de trein zijn?
Ja. Het gebeurt ook dat de NS extra treinen inzet. Meestal is een dergeiljke drukte verwacht (neem een evenement als Lowlands bijvoorbeeld). Een dergelijke onverwachte drukte komt zelden voor en ook daar zullen zij gewoon op inspelen door extra treinen in te zetten.quote:Op dinsdag 23 september 2008 13:22 schreef kasper het volgende:
Maar..... stel er rijden 20 treinen per dag van A naar B. Elke trein heeft bv. een capaciteit van max 1000 zit/staanplaatsen.
Mag de NS voor die dag dan meer dan 20.000 vervoersbewijzen (met datum van die dag!) verkopen?
vind dat die studentjes met overjaarkaarten moetten staanquote:Op dinsdag 23 september 2008 13:42 schreef zwahiel het volgende:
Ik ben 't wel deels met de briefschrijver eens, als je in de eerste klasse van een vliegtuig gaat zitten terwijl je voor de tweede klasse betaald hebt met een of ander kut excuus wordt je er ook uitgeveegd.
Eerste klasse is eerste klasse, het verwerft het recht om eerste klasse te reizen. En tweede klasse is tweede klasse. Vervelend dat je moet staan, so what big deal. Wat zegt NS dan, wil je zitten? Dat kan, moet je eerste klasse kaartjes kopen dan kun je in de meeste gevallen zitten.
Ik vind 't aso als je dan als met je 2e klasse kaartje dan in de eerste klasse gaat zitten omdat er geen plaats is. Plek zat. Een conducteur zei ooit: "Als ik voor elke beschikbare plek een euro krijg, mag jij eerste klasse gaan zitten!". Overigens helemaal aso zijn mensen die 't doen met een SOV, opzouten nou!
Je bent echt gek als je denkt dat ik ga staan met 30 anderen op 5 vierkante meter omdat de NS niet fatsoenlijk genoeg treinstellen kan regelen, terwijl er in eerste klas genoeg zitplaats is waar niets meer wordt gedaan.quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:19 schreef Harajuku. het volgende:
Met een tweedeklas kaartje moet je opflikkeren uit eersteklas. Maar aan de andere kant zijn er altijd véél te weinig tweedeklas plaatsen
overjaarkaartenquote:Op dinsdag 23 september 2008 15:13 schreef T42 het volgende:
[..]
vind dat die studentjes met overjaarkaarten moetten staan(3e klasse) en betalende mensen zitte
![]()
![]()
![]()
![]()
halleloeia!quote:Op dinsdag 23 september 2008 15:19 schreef Harajuku. het volgende:
Met een tweedeklas kaartje moet je opflikkeren uit eersteklas. Maar aan de andere kant zijn er altijd véél te weinig tweedeklas plaatsen
Dat kaartje betalen de meesten van die mensen niet zelf, maar wordt voor ze betaald door 'de baas', en dus door de belastingbetaler. Dus ze moeten niet huilen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 18:01 schreef Mr.Adams het volgende:
Er zijn mensen die veel meer geld voor dezelfde reis betalen om rustig en met meer ruimte te kunnen zitten, ik ben het dus ook helemaal eens met de bovenstaande schrijver in de Metro. Ik heb het zelf ook meerdere keren ervaren dat ik rustig in de eerste klas zat en andere mensen in de eerste klas gingen zitten omdat het in de tweede klas te druk was: Jammer, koop dan ook een eerste klas kaartje! Het vervelendste is vooral dat deze mensen geen rekening lijken te houden met het feit dat er andere mensen in de eerste klas zitten die betaald hebben voor de rust en ruimte: rustig zitten lezen lukt dan echt niet meer...
Dat maakt natuurlijk niets uit, wellicht dat de baas het betaalt zodat ze kunnen werken of wat dan ook in de eerste klasse.quote:Op dinsdag 23 september 2008 18:26 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Dat kaartje betalen de meesten van die mensen niet zelf, maar wordt voor ze betaald door 'de baas', en dus door de belastingbetaler. Dus ze moeten niet huilen.
Óf de NS zorgt gewoon dat er meer 2eklasplaatsen komen. Het is toch gewoon belachelijk dat al die ruimtes overvol zijn? Zet gewoon een extra wagon in, en het probleem is al een stuk verder opgelost...quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:04 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Dat maakt natuurlijk niets uit, wellicht dat de baas het betaalt zodat ze kunnen werken of wat dan ook in de eerste klasse.
Ik kan me wel vinden in het standpunt van de briefschrijver. Het zou toch te gek voor woorden zijn als mensen die een eersteklas kaartje hebben gekocht in de spits nog steeds moeten staan omdat mensen uit de tweede klasse in de stoelen van de eerste klasse zitten.
Wil je per se ruimte in de spits, dan pak je óf de auto, of koop je zelf een eerste klas kaartje.
Kan jij dat überhaupt hard maken dat bedrijven treinkaartjes in het geheel van de belasting kunnen terugvorderen? Want het lijkt mij heel erg sterk dat het in Nederland mogelijk is, volgens mij heb je de bel niet goed gehoord, en weet je al helemaal niet waar de klepel hangt.quote:Op dinsdag 23 september 2008 18:26 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Dat kaartje betalen de meesten van die mensen niet zelf, maar wordt voor ze betaald door 'de baas', en dus door de belastingbetaler. Dus ze moeten niet huilen.
Zeker nooit als student zijnde in de ochtendspits ergens heen geweest met de trein? Als de trein hier aankomt is die al bomvol. De enige vrije plaatsen zijn dan 1e klas. Zelfs de conducteur zegt dat je er mag zitten.quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:04 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Dat maakt natuurlijk niets uit, wellicht dat de baas het betaalt zodat ze kunnen werken of wat dan ook in de eerste klasse.
Ik kan me wel vinden in het standpunt van de briefschrijver. Het zou toch te gek voor woorden zijn als mensen die een eersteklas kaartje hebben gekocht in de spits nog steeds moeten staan omdat mensen uit de tweede klasse in de stoelen van de eerste klasse zitten.
Wil je per se ruimte in de spits, dan pak je óf de auto, of koop je zelf een eerste klas kaartje.
Voor een vliegtuig krijg je ook een zitplaats toegewezen, voor een treinreis nietquote:Op dinsdag 23 september 2008 13:42 schreef zwahiel het volgende:
Ik ben 't wel deels met de briefschrijver eens, als je in de eerste klasse van een vliegtuig gaat zitten terwijl je voor de tweede klasse betaald hebt met een of ander kut excuus wordt je er ook uitgeveegd.
Mijn vriendin kreeg bij haar vorige werkgever gewoon een 1ste klas abo. Ik neem aan dat dat voor een bedrijf grotendeels af te schrijven is van de belastingen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:24 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Kan jij dat überhaupt hard maken dat bedrijven treinkaartjes in het geheel van de belasting kunnen terugvorderen? Want het lijkt mij heel erg sterk dat het in Nederland mogelijk is, volgens mij heb je de bel niet goed gehoord, en weet je al helemaal niet waar de klepel hangt.
Onmogelijk.quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:24 schreef von_Preussen het volgende:
Zelfs bij een lage snelheid zal je door de trein vliegen, ...
de conducteur roept het vaak genoeg om dat iedereen plaats mag nemen in de eerste klas wanneer hetd ruk isquote:Op dinsdag 23 september 2008 13:42 schreef zwahiel het volgende:
Ik ben 't wel deels met de briefschrijver eens, als je in de eerste klasse van een vliegtuig gaat zitten terwijl je voor de tweede klasse betaald hebt met een of ander kut excuus wordt je er ook uitgeveegd.
Eerste klasse is eerste klasse, het verwerft het recht om eerste klasse te reizen. En tweede klasse is tweede klasse. Vervelend dat je moet staan, so what big deal. Wat zegt NS dan, wil je zitten? Dat kan, moet je eerste klasse kaartjes kopen dan kun je in de meeste gevallen zitten.
Ik vind 't aso als je dan als met je 2e klasse kaartje dan in de eerste klasse gaat zitten omdat er geen plaats is. Plek zat. Een conducteur zei ooit: "Als ik voor elke beschikbare plek een euro krijg, mag jij eerste klasse gaan zitten!". Overigens helemaal aso zijn mensen die 't doen met een SOV, opzouten nou!
Een verkapte, ik heb slechte baan en ik ben jaloers op mensen die meer verdienen reactie.quote:Op dinsdag 23 september 2008 18:26 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Dat kaartje betalen de meesten van die mensen niet zelf, maar wordt voor ze betaald door 'de baas', en dus door de belastingbetaler. Dus ze moeten niet huilen.
Vaak genoeg, hoewel ik op mijn traject nog nooit heb horen zeggen dat men mag gaan zitten in de 1e klas, maar te horen aan de reacties hier komt dat vaak genoeg voor...quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:30 schreef tevebe het volgende:
[..]
Zeker nooit als student zijnde in de ochtendspits ergens heen geweest met de trein? Als de trein hier aankomt is die al bomvol. De enige vrije plaatsen zijn dan 1e klas. Zelfs de conducteur zegt dat je er mag zitten.
Daar betaal je helemaal niet voor.quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:58 schreef Bartaz het volgende:
... als je een eerste klas kaartje koopt betaal je meer ... voor een gegarandeerde zitplaats.
De conducteurs geven dagelijks toe dat er op het traject een extra treinstel nodig is. Tot die tijd mag je 1e klas zitten. Tuurlijk is het klote voor de mensen die een kaartje voor 1e klas hebben gekocht. Ik ben ook al vaker blijven staan op het station omdat zelfs de 1e klas vol zat/stond. Daar word je niet blij van als je eamens hebt.quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:58 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Vaak genoeg, hoewel ik op mijn traject nog nooit heb horen zeggen dat men mag gaan zitten in de 1e klas, maar te horen aan de reacties hier komt dat vaak genoeg voor...
Toch vind ik dat geen juiste gang van zaken, als je een eerste klas kaartje koopt betaal je meer voor meer comfort én voor een gegarandeerde zitplaats. Daar horen dan niet mensen met een tweede klas kaartje te zitten, waardoor mensen die minder hebben betaald een betere plaats hebben. Als er niets wordt gezegd hoor je daar natuurlijk al helemaal niet te zitten.
Maar wel meer recht dan iemand met een tweede klas kaartje. Pas als het vol is (dus staan en zitten), dan wordt er wel eens gezegd dat er in de eerste klas plaats genomen mag worden. Lijkt me een pragmatische oplossing. Veel mensen die eerste klas reizen doen dat idd ivm werk, dus lekker laten werken die mensen.quote:Op dinsdag 23 september 2008 20:00 schreef Deliah het volgende:
[..]
Daar betaal je helemaal niet voor.
Ook met een eerste klas kaartje heb je geen recht op een zitplaats in de eerste klas.
Hoe de exacte regelgeving omtrent treinkaartjes in Nederland is weet ik niet, maar volgens mij kan je alleen maar BTW terugvorderen als bedrijf, wat natuurlijk een schijntje is als je het vergelijkt met de totale prijs. Dus niet zo zitten mauwen dat de belastingbetaler ervoor opdraait (wat sowieso een kromme redenatie is, want je krijgt geen geld van de overheid, maar hoeft slechts minder te betalen.).quote:Op dinsdag 23 september 2008 19:40 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Mijn vriendin kreeg bij haar vorige werkgever gewoon een 1ste klas abo. Ik neem aan dat dat voor een bedrijf grotendeels af te schrijven is van de belastingen.
dat traject doe ik ook, wordt wellicht 1x per week eens gecontroleerdquote:Op dinsdag 23 september 2008 21:21 schreef Verluste het volgende:
Ik merk wel dat in de spits ze nauwelijks controleren. Ik heb in al die weken dat ik in de spits reis het nog niet meegemaakt dat er een conducteur langskwam. Traject Den Helder-Amsterdam.
Kijk. Maar van de andere kant is het even slecht. Ik heb een jaarabonnement. Heb daarvoor veel betaald, en nog vooruit ook. Dat is dus geld in 't handje voor de NS, in plaats van alleen maar 'mogelijke verkopen'. Maar wat krijg ik daar voor terug..? Meestal moet ik 's morgens in de trein staan. Ik koop dus het recht op een zitplaats, maar ik krijg een staanplaats als het er op aankomt.quote:Op dinsdag 23 september 2008 13:42 schreef zwahiel het volgende:
Ik ben 't wel deels met de briefschrijver eens, als je in de eerste klasse van een vliegtuig gaat zitten terwijl je voor de tweede klasse betaald hebt met een of ander kut excuus wordt je er ook uitgeveegd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |