Zoals jullie in het vorige topic hebben kunnen lezen was er wat onenigheid tussen de organisatrice van de Girasol Exclusive ontwerp wedstrijd en mij. Inmiddels is de lucht geklaard en wil ik graag het volgende nog vertellen cq recht zetten.
Nadat mijn design als winnaar uit de bus kwam, werd er op DenV gespeculeerd over de naamgeving. Ik vond het jammer dat de organisatrice mij niet eerst persoonlijk had gevraagd of ik een naam wist en voelde me op dat moment een beetje aan de kant gezet. Dit heb ik vriendelijk via mail kenbaar gemaakt.
Op dit punt ontstond het misverstand. Ik was teleurgesteld over de manier van naamgeving en van mening dat dat in overleg met de designer kon gebeuren. De organisatrice begreep hieruit dat ik mijn eigendomsrecht niet uit handen wilde geven.
Dit resulteerde in een aantal mailtjes waarin ik kenbaar maakte dat het auteursrecht bij mij bleef door het ontbreken van betreffende wedstrijdvoorwaarde en een ander mailtje waarin werd mede gedeeld dat mijn designs werden uitgesloten van deelname.
Door het gemoedelijke karakter van de wedstrijd was de organisatrice vergeten in de wedstrijdvoorwaarden te vermelden dat zij het auteursrecht verkrijgt over de ingezonden ontwerpen, iets wat normaal in veel wedstrijdenvoorwaarden staat opgenomen. Er stond echter wél in vermeld dat het winnende design door de organisatrice in productie werd genomen. Door het insturen van mijn designs heb ik hiermee ingestemd (en nogmaals enthousiast op DenV), maar juridisch gezien niet mijn auteursrecht afgestaan enkel een licentie voor het vervaardigen van een Girasol Exclusive. (Meer hierover op
Wikipedia.)
Plots las ik een officiele melding van de organisatrice op DenV waarin stond vermeld dat ik niet wilde voldoen aan de (ontbrekende) wedstrijdvoorwaarde, wat onjuist was. Wederom voelde ik me gepasseerd en de mond gesnoerd, omdat mijn tegenbericht werd verwijderd. Na een PM aan het beheer waarin ik zei niet meer met zoveel plezier als voorheen op het forum te komen, werd mijn account op non actief gezet. Allemaal begrijpelijk en terecht, maar op dat moment voor mij ook erg pijnlijk.
Gelukkig hebben de organisatrice en ik eergisteren een lang maar prettig telefoongesprek gevoerd waarin we beider ideeën en gevoelens besproken hebben. Hieruit is voortgekomen dat mijn design tóch in productie wordt genomen en ik de organisatrice officieel in een contract een licentie hiervoor zal verlenen. Bovendien heeft ze aangegeven alle verdiensten van mijn design te doneren aan het Kindertehuis Lugansk in Ukraïne (voor zwaar gehandicapte kinderen van 1 tot 3 jaar), wat ik een geweldig gebaar vind!
Omdat ik haar alle succes gun met de Girasol Exclusive lijn en ik alle misverstanden uit de wereld wil helpen, heb ik dit bericht opgesteld. Nogmaals bedankt voor alle stemmen en ik hoop dat we veel plezier zullen hebben van de Girasol Exclusive lijn!
[/einde bericht]
[ Bericht 0% gewijzigd door lcicle op 25-09-2008 16:32:06 ]