FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Buitenlandse auto rijden in NL
autootjemaandag 22 september 2008 @ 20:43
Hallo,

Weer een vraag. Ik heb een familielid die grensarbeider is. Woont in het buitenland, werkt in Nederland. Dit familielid reist met haar auto (buitenlands kenteken en daar geregistreerd) van haar werk naar huis en v.v. Ik mag van haar weleens de auto lenen maar alvorens ik dat doe. Mag dit wel? Mag ik als NL ingezetene in haar buitenlandse auto rijden? Wat als de politie je aanhoudt?

En als het niet mag, in welke regeling/wet kun je dit terugvinden?

Alvast bedankt.
appelsjapmaandag 22 september 2008 @ 20:44
nee mag niet, maar ik kan je geen bron geven, heb het wel eens gelezen.
Godtjemaandag 22 september 2008 @ 20:46
De douane kan je een boete geven.
Deze boete is geloof ik de BPM dus zo een 35% van de waarde van de auto.

Er was laatst nog een nieuwsbericht over.
Dus ik zou het niet doen als ik jou was.
Johnnsmaandag 22 september 2008 @ 21:10
Zonder je topic te willen kapen, maar ik vroeg mij ook het volgende af

Mag ik als Nederlander, wonende in Oostenrijk met mijn Oostenrijkse auto in NL rijden, terwijl ik in Nederland nog ingeschreven sta bij een Hogeschool?
autootjedinsdag 23 september 2008 @ 07:04
Johnns, geen probleem. Maar wat ik nu uit de reacties en verder onderzoek begrijp is dat je niet in een buitenlandse auto mag rijden tenzij je deze auto registreert danwel BMP daarover betaald. Maar misschien is er iemand die ook op jouw specifieke vraag antwoord kan geven.

Alle anderen, vriendelijk bedankt voor de reacties.
appelsjapdinsdag 23 september 2008 @ 07:43
Kijk, sta je ingeschreven in NEDERLAND, dan mag je geen buitelandse auto rijden, ook al 'leen' je het. Woon je in Duitsland of ieder ander land, sta je daar ingeschreven, dan mag het natuurlijk wel, mits je verzekerd bent (gewoon een normale verzekering).
quote:
Vader krijgt bpm als boete bij noodrit

Van onze financiële redactie


AMSTERDAM, dinsdag
Een Nederlandse vader die zijn zoontje met spoed moest ophalen, krijgt onverwacht een belastingaanslag van duizenden euro’s, omdat hij daarvoor een auto met Belgisch kenteken van familie had geleend.
Het ritje vanuit België naar Nederland, waar de vader werd aangehouden, kostte hem in Nederland 6066 euro, de volledige importbelasting op de auto.
Dat blijkt uit een in belastingvakblad Fiscaal up to Date gepubliceerde uitspraak, die daarmee voor het eerst is vrijgegeven. Niet de eigenaar, maar degene die de buitenlandse auto in Nederland bestuurt, krijgt de importaanslag opgelegd.
De Brabantse vader had geen eigen auto, maar werd in België gebeld omdat zijn kind in Nederland snel hulp nodig had. Daarop kreeg hij de sleutels van de Belgische auto. Op weg naar zijn kind werd hij in Nederland vanwege zijn snelle rit geflitst door een controleauto van de Belastingdienst en aangehouden.

Omdat hij reed met een buitenlands kenteken in Nederland, krijgt de man de gehele aanschafbelasting voor nieuwe auto’s berekend, 6066 euro. De wet staat het volgens het gerechtshof Den Bosch namelijk niet toe de heffing in een noodsituatie te schrappen. Bovendien mag de vader de kosten niet verhalen op de eigenaar van de auto.
wat een land hea.
autootjedinsdag 23 september 2008 @ 08:10
Hey bedankt voor dit stuk. Wel heel erg zeg, je kindje willen helpen en daarvoor dan 6000 euro moeten betalen. Vreselijk.
Sabelhoutdinsdag 23 september 2008 @ 08:40
Het mag alleen als de eigenaar van de auto ook in het voertuig aanwezig is.

Mijn vader heeft nl een auto van de zaak op Duits kenteken, daar mag ik volgens de wet alleen in rijden als mijn vader ook in de auto zit. Overigens woont mijn vader ook gewoon in Nederland, maar heeft hij een vergunning/goedkeuring van de belastingdienst om in die auto te mogen rijden.
Rewimodinsdag 23 september 2008 @ 09:50
quote:
Op maandag 22 september 2008 21:10 schreef Johnns het volgende:
Zonder je topic te willen kapen, maar ik vroeg mij ook het volgende af

Mag ik als Nederlander, wonende in Oostenrijk met mijn Oostenrijkse auto in NL rijden, terwijl ik in Nederland nog ingeschreven sta bij een Hogeschool?
Ja hoor. Anders zouden toeristen er ook niet in mogen

Ik werk in NL maar woon in DLD en kar dus elke dag met mijn Duitse kenteken over het Nederlandse wegennet. Zolang je maar aan kunt tonen dat je in DLD woont (kopie verblijfsvergunning) is er niks aan de hand Overigens ben ik nooit aangehouden, al wordt er geregeld gecontroleerd door de Marechaussee (bij Beek aan de grens).
just.in.casedinsdag 23 september 2008 @ 10:30
En als je nu een auto huurt in Duitsland? Mag je die dan niet de grens over rijden? Dat zou echt absurd zijn.
Sabelhoutdinsdag 23 september 2008 @ 11:42
Kan wel, niet langer dan 14 dagen en je moet een vrijstelling hebben van de douane.

Bron: http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-37.html#P996_71430
Ultralaserdinsdag 23 september 2008 @ 12:16
Volgens mij is dat met een huur auto niet het geval toch? Zou een beetje raar zijn heb je pech met je eigen bolide krijg je een vervang auto met frans kenteken om thuis te komen mag je voor dat ding BPM betalen :S. Wat denk je dan van de huur wagens die naar het buitenland rijden vanuit NL?
Godtjedinsdag 23 september 2008 @ 12:19
quote:
Op dinsdag 23 september 2008 12:16 schreef Ultralaser het volgende:
Volgens mij is dat met een huur auto niet het geval toch? Zou een beetje raar zijn heb je pech met je eigen bolide krijg je een vervang auto met frans kenteken om thuis te komen mag je voor dat ding BPM betalen :S. Wat denk je dan van de huur wagens die naar het buitenland rijden vanuit NL?
Die moeten zich melden
quote:
Voorwaarden vrijstelling BPM bij kortstondig gebruik

Met ingang van 1 februari 2007 wordt vrijstelling van de BPM verleend onder de volgende voorwaarden:

1. Het gezin/lichaam mag de auto de voorgaande 12 maanden niet in Nederland hebben gebruikt.
2. Een beroep op de vrijstelling moet worden gedaan vóór aanvang van het gebruik van de weg met het motorrijtuig in Nederland door middel van een electronische melding.
3. In de twaalf maanden vanaf aanvang van de twee wekenperiode mag slechts gedurende de periode van twee weken gebruik worden gemaakt van de Nederlandse weg.
4. De vrijstelling kan mede worden verleend indien door aantoonbare overmacht geen melding is gedaan en mits zo snel als mogelijk alsnog melding wordt gedaan onder opgaaf van redenen van overmacht en aanvang van gebruik in Nederland.
5. Indien niet of niet langer aan de voorwaarden wordt voldaan, dient dit direct te worden gemeld aan de Inspecteur.
6. Wordt binnen twaalf maanden weer van de weg in Nederland gebruik gemaakt of bij verlenging van het gebruik na verloop van de twee weken, dan is direct alsnog BPM verschuldigd.
Link 1
Link 2
kumganci1donderdag 15 april 2010 @ 13:35
hoi!!! ik ben ingeschreven in Nederland en ook in Servie mag ik dan auto rijden met buitlandse kenteken
Hiyadonderdag 15 april 2010 @ 15:02
Volgens mij niet.. maar als jij bij je staande houding je inschrijfbewijs laat zien die je van Servie gekregen hebt gaat geen agent je nog natrekken in GBA denk ik
klusfoobjedonderdag 15 april 2010 @ 15:40
quote:
Op donderdag 15 april 2010 15:02 schreef Hiya het volgende:
Volgens mij niet.. maar als jij bij je staande houding je inschrijfbewijs laat zien die je van Servie gekregen hebt gaat geen agent je nog natrekken in GBA denk ik
als je zo durft te gokken kun je beter een avondje naar het casino gaan en op kleur spelen. De kans dat je daar wat aan overhoud is groter.

Ik vermoed dat elke KLPD-er wel degelijk in het GBA gaat vissen als hij een correct nederlads sprekend persoon in een auto aantreft met een buitenlands kenteken..
childintimevrijdag 16 april 2010 @ 00:23
Maar hoe zit dat dan met bv al die Poolse kentekens waarvan de bestuurders hier soms heel lang in Nederland verblijven? Hier in de buurt rijdt steeds een busje van 1 of ander Nederlands klusbedrijf (Nederlandse belettering) en met een Pools kenteken. Mag dat dan wel?
Mikkievrijdag 16 april 2010 @ 00:52
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 00:23 schreef childintime het volgende:
Maar hoe zit dat dan met bv al die Poolse kentekens waarvan de bestuurders hier soms heel lang in Nederland verblijven? Hier in de buurt rijdt steeds een busje van 1 of ander Nederlands klusbedrijf (Nederlandse belettering) en met een Pools kenteken. Mag dat dan wel?
Het bedrijf kan gewoon in Polen geregistreerd zijn. Of misschien is het iemand die zijn eigen bus mee heeft genomen. Het is niet verboden om een andere taal belettering aan te brengen dan waar je volgens je kenteken vandaan komt .
childintimevrijdag 16 april 2010 @ 01:05
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 00:52 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Het bedrijf kan gewoon in Polen geregistreerd zijn. Of misschien is het iemand die zijn eigen bus mee heeft genomen. Het is niet verboden om een andere taal belettering aan te brengen dan waar je volgens je kenteken vandaan komt .
Dat bedrijf is een Nederlands bedrijf. De naam van de eigenaar is een Nederlandse naam (bv Dekker, elektrotechniek). Bij mijn vorige woning in de straat kwam een Pool wonen die daar een huis had gekocht. Echter, na een jaar stond het kenteken nog steeds als een Pools kenteken geregistreerd. Hoe kan dat dan? Lijkt mij dan dat als je een huis hier koopt, hier werkt, je je auto op zijn minst in moet voeren en een Nederlands kenteken aan moet vragen, toch?
noutievrijdag 16 april 2010 @ 09:38
Dat lijkt me ook. Gewoon even doorbellen. :-)
klusfoobjevrijdag 16 april 2010 @ 11:06
Je kunt wonen in Duitsland, werken in duitsland, daar een huis hebben gekocht, daar een bedrijf hebben gestart... daar bakken met geld verdienen en 20 Ferrari's op de oprit hebben staan...

Als jij een NL paspoort hebt mag jij met die Duitse Ferrari's NIET in nederland op de weg rijden, althans niet besturen. ( op die ene uitzondering na dan)

Wrom niet ? Omdat jij met een Nederlands paspoort belastingplichtig bent in Nederland. Ga jij hier met een voertuig rijden waar een buitenlandse plaat gehangen is, een duitse in dit voorbeeld, dan heb jij dus geen belasting afdracht gedaan voor dit voertuig en ben je strafbaar.

Als die man in je straat met dat Poolse kenteken nog steeds een pools paspoort heeft mag hij hier gewoon rondrijden...
Aliceyvrijdag 16 april 2010 @ 12:56
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 11:06 schreef klusfoobje het volgende:
Je kunt wonen in Duitsland, werken in duitsland, daar een huis hebben gekocht, daar een bedrijf hebben gestart... daar bakken met geld verdienen en 20 Ferrari's op de oprit hebben staan...

Als jij een NL paspoort hebt mag jij met die Duitse Ferrari's NIET in nederland op de weg rijden, althans niet besturen. ( op die ene uitzondering na dan)
Of je een NL paspoort hebt is niet van belang, van belang is of je ingezetene bent in Nederland.
Tokusvrijdag 16 april 2010 @ 13:05
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 11:06 schreef klusfoobje het volgende:
Je kunt wonen in Duitsland, werken in duitsland, daar een huis hebben gekocht, daar een bedrijf hebben gestart... daar bakken met geld verdienen en 20 Ferrari's op de oprit hebben staan...

Als jij een NL paspoort hebt mag jij met die Duitse Ferrari's NIET in nederland op de weg rijden, althans niet besturen. ( op die ene uitzondering na dan)

Wrom niet ? Omdat jij met een Nederlands paspoort belastingplichtig bent in Nederland. Ga jij hier met een voertuig rijden waar een buitenlandse plaat gehangen is, een duitse in dit voorbeeld, dan heb jij dus geen belasting afdracht gedaan voor dit voertuig en ben je strafbaar.
uitzondering hierop is dat als je wel gewoon bijvoorbeeld bijtelling betaalt. Er zijn genoeg grensarbeiders met een buitenlandse auto, die ze wel moeten opgeven aan de belastingdienst.
klusfoobjemaandag 19 april 2010 @ 10:54
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 12:56 schreef Alicey het volgende:

[..]

Of je een NL paspoort hebt is niet van belang, van belang is of je ingezetene bent in Nederland.
Bij mijn weten heb je alleen een NL paspoort als je een NL ingezetene bent., maar je snapt wat ik bedoel.
Aliceymaandag 19 april 2010 @ 10:56
quote:
Op maandag 19 april 2010 10:54 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Bij mijn weten heb je alleen een NL paspoort als je een NL ingezetene bent., maar je snapt wat ik bedoel.
Nee, als Nederlander kan ik prima in Duitsland wonen. Ik ben dan een Duits ingezetene, zonder Duits paspoort en met Nederlands paspoort.

Andersom zijn er zat Polen die in Nederland wonen, een Pools paspoort hebben, maar omdat ze in Nederland wonen Nederlands ingezetene zijn.
boegschroefmaandag 19 april 2010 @ 12:27
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 11:06 schreef klusfoobje het volgende:
Je kunt wonen in Duitsland, werken in duitsland, daar een huis hebben gekocht, daar een bedrijf hebben gestart... daar bakken met geld verdienen en 20 Ferrari's op de oprit hebben staan...

Als jij een NL paspoort hebt mag jij met die Duitse Ferrari's NIET in nederland op de weg rijden, althans niet besturen. ( op die ene uitzondering na dan)

Wrom niet ? Omdat jij met een Nederlands paspoort belastingplichtig bent in Nederland. Ga jij hier met een voertuig rijden waar een buitenlandse plaat gehangen is, een duitse in dit voorbeeld, dan heb jij dus geen belasting afdracht gedaan voor dit voertuig en ben je strafbaar.

Als die man in je straat met dat Poolse kenteken nog steeds een pools paspoort heeft mag hij hier gewoon rondrijden...
Helemaal fout.

Mezelf als voorbeeld, ik woon in belgie, werk in nederland, heb een nederlands paspoort, nederlands belastingplichtig en een belgische auto met belgische kenteken. Alles volgens het boekje. Zoals er al staat gaat het om het land waar je woont. Dat is het enige meetpunt.

- Edit - ik lees nu het andere stukje, je kan dus ook in een ander land wonen dan nederland met een NL paspoort. Dus waarschijnlijk bedoel je het goede alleen staat het er onduidelijk.
Schuifpuimaandag 19 april 2010 @ 12:37
Dit is echt belachelijk.

Nederland, hoe naai je je eigen inwoners zo hard mogelijk.
klusfoobjemaandag 19 april 2010 @ 15:26
quote:
Op maandag 19 april 2010 12:27 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Helemaal fout.

Mezelf als voorbeeld, ik woon in belgie, werk in nederland, heb een nederlands paspoort, nederlands belastingplichtig en een belgische auto met belgische kenteken. Alles volgens het boekje. Zoals er al staat gaat het om het land waar je woont. Dat is het enige meetpunt.

- Edit - ik lees nu het andere stukje, je kan dus ook in een ander land wonen dan nederland met een NL paspoort. Dus waarschijnlijk bedoel je het goede alleen staat het er onduidelijk.
woensdag is mijn cursus communiceren afgelopen, voorlopig gooi ik het daar ff op
Halcondonderdag 3 maart 2011 @ 23:53
Is die boete niet in strijd met de EU-regelingen voor vrij verkeer van goederen en personen?
Rewimovrijdag 4 maart 2011 @ 08:31
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 april 2010 11:06 schreef klusfoobje het volgende:
Je kunt wonen in Duitsland, werken in duitsland, daar een huis hebben gekocht, daar een bedrijf hebben gestart... daar bakken met geld verdienen en 20 Ferrari's op de oprit hebben staan...

Als jij een NL paspoort hebt mag jij met die Duitse Ferrari's NIET in nederland op de weg rijden, althans niet besturen. ( op die ene uitzondering na dan)

Wrom niet ? Omdat jij met een Nederlands paspoort belastingplichtig bent in Nederland. Ga jij hier met een voertuig rijden waar een buitenlandse plaat gehangen is, een duitse in dit voorbeeld, dan heb jij dus geen belasting afdracht gedaan voor dit voertuig en ben je strafbaar.

Als die man in je straat met dat Poolse kenteken nog steeds een pools paspoort heeft mag hij hier gewoon rondrijden...
Onzin dus. Ik woon in DLD, heb een NL paspoort en een auto met Duits kenteken. En ik mag daarmee gewoon NL rijden hoor. Als het zou kloppen wat jij zegt mogen toeristen ook de grens niet over ;)

Als je aangehouden wordt, moet je wel kunnen aantonen dat je in DLD woont.
Snapcount2vrijdag 4 maart 2011 @ 08:36
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 23:53 schreef Halcon het volgende:
Is die boete niet in strijd met de EU-regelingen voor vrij verkeer van goederen en personen?
Hier moest ik dus ook aan denken toen ik dit topic las....
klusfoobjevrijdag 4 maart 2011 @ 11:03
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 08:31 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Onzin dus. Ik woon in DLD, heb een NL paspoort en een auto met Duits kenteken. En ik mag daarmee gewoon NL rijden hoor. Als het zou kloppen wat jij zegt mogen toeristen ook de grens niet over ;)

Als je aangehouden wordt, moet je wel kunnen aantonen dat je in DLD woont.
de opmerking over de toeristen snap ik niet helemaal. Maar laat ik het anders zeggen, een nederlandse belastingplichtige mag niet in NL met een auto rijden die een buitenlands kenteken heeft....

ik heb een tijdje terug een buitenlandse auto geïmporteerd. Vlak voor de NL grens zijn er groene platen op gezet. Als ik met de franse platen in NL was aangehouden had ik absoluut het risico gelopen van een stevige boete obv naheffing enzo.
Mijn uitgangspunt van een NL paspoort was dat je NL belastintgplichtige bent, dat schijnt dus niet altijd zo te hoeven zijn.
klusfoobjevrijdag 4 maart 2011 @ 11:06
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 23:53 schreef Halcon het volgende:
Is die boete niet in strijd met de EU-regelingen voor vrij verkeer van goederen en personen?
Nope, dat is een heel ander verhaal.Het "goed" de auto met andere dan NL platen mag idd gewoon de grens over en houders van een EU paspoort ook. Het gaat hier om de belastingplicht van de bestuurder van dit specifieke goed.
mcintoshvrijdag 4 maart 2011 @ 11:19
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2010 12:37 schreef Schuifpui het volgende:
Dit is echt belachelijk. :D :')

Nederland, hoe naai je je eigen inwoners zo hard mogelijk. :')
Ik vermoed dat den Nederlandsche burger het er zelf naar gemaakt heeft, door te proberen de BPM, verzekering en weg. bel. te ontduiken door een buitenlands voertuig aan te schaffen.
Muridaevrijdag 4 maart 2011 @ 11:23
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 11:19 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Ik vermoed dat den Nederlandsche burger het er zelf naar gemaakt heeft, door te proberen de BPM, verzekering en weg. bel. te ontduiken door een buitenlands voertuig aan te schaffen.
De BPM is ook oneerlijk.
Rewimovrijdag 4 maart 2011 @ 11:50
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 11:03 schreef klusfoobje het volgende:

de opmerking over de toeristen snap ik niet helemaal. Maar laat ik het anders zeggen, een nederlandse belastingplichtige mag niet in NL met een auto rijden die een buitenlands kenteken heeft....
Klopt ook niet, ik werk in NL en betaal er ook belasting. En ik mag echt gewoon met mijn Duitse platen rondrijden. Sterker nog, ik mocht niet met NL-platen blijven rijden. Als je in DLD woont moet je die binnen een paar maanden laten vervangen door Duitse (en dus je auto importeren) of een auto met Duits kenteken aanschaffen.
Maharbalvrijdag 4 maart 2011 @ 12:20
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 11:06 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Nope, dat is een heel ander verhaal.Het "goed" de auto met andere dan NL platen mag idd gewoon de grens over en houders van een EU paspoort ook. Het gaat hier om de belastingplicht van de bestuurder van dit specifieke goed.
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 09:37 schreef Maharbal het volgende:
Het Europese Hof heeft al aangegeven dat de Nederlandse BPM heffing op auto's met buitenlandse kentekens sowieso al in strijd is met Europees Recht, en heeft Nederland ook het (dwingende) advies gegeven de BPM af te gaan schaffen.

Er is ook veel discussie gaande in de literatuur/jurisprudentie of de BPM nou mag of niet. De BD houdt zich erg fanatiek aan de regels van de BPM, maar de algemene consensus is toch dat die regels in strijd zijn met Europees Recht. Het duurt alleen zo lang eer het HvJ uitspraak doet, maar de uitspraken beginnen nu wat binnen te rollen.

In de fiscaliteit kan deze regel zeker wel in strijd zijn met het vrije verkeer van <x>, het gaat immers on een regeling die ervoor zorgt dat het importeren van auto's extra kosten met zich meebrengt, en in die zin discriminerend is/zou kunnen zijn. Er is ook al een hoop over geschreven overigens. Het gaat vrijwel altijd om fiscale aangelegenheden.
JohnDDDvrijdag 4 maart 2011 @ 13:53
Is ook wel terecht, het zou anders wel heel makkelijk zijn een auto met buitenlands kenteken te gaan voeren en dan veel minder wegenbelasting te betalen en bijv. ook geen boetes te betalen
Halconvrijdag 4 maart 2011 @ 18:39
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 11:06 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Nope, dat is een heel ander verhaal.Het "goed" de auto met andere dan NL platen mag idd gewoon de grens over en houders van een EU paspoort ook. Het gaat hier om de belastingplicht van de bestuurder van dit specifieke goed.
De eigenaar van het specifieke goed heeft al BPM voldaan in het land waar de auto vandaan komt...
klusfoobjezaterdag 5 maart 2011 @ 17:44
Er word hier wel ene hoop gereageerd met klopt niet, mag wel en weet ik veel wat zonder daarna met de specifieke regels te komen behalve dan dan men net die ene uitzondering is.

Je mag als nederlander gewoon niet in Nederland een motor voertuig besturen welk in het buitenland geregistreerd is.; En jaaaa, voor de paar mensen die in D wonen en hier werken of weet ik veel wat. Er zijn uitzonderingen op de regel die je bij de BD kunt aanvragen.

Hoofdregel is, nederlander bestuurd in nederland een nederlands geregistreerd motorvoertuig. Als dat niet zo zou zijn... waarom rijd iedereen dan met gele platen terwijl andere platen een stuk goedkoper zijn ?

het zelfde verhaal loopt overigens ook op het politie forum...

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=13688

[ Bericht 38% gewijzigd door klusfoobje op 05-03-2011 17:51:18 ]
klusfoobjezaterdag 5 maart 2011 @ 17:51
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 18:39 schreef Halcon het volgende:

[..]

De eigenaar van het specifieke goed heeft al BPM voldaan in het land waar de auto vandaan komt...
Dat is niet wat ik bedoel en dat is ook niet wat er stond.Helemaal aangezien er alleen in ons landje sprake is van BPM.....
Microtubulizaterdag 5 maart 2011 @ 22:01
Zowat alle auto's die in NL rijden komen uit het buitenland.
Fogelzaterdag 5 maart 2011 @ 22:22
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 17:44 schreef klusfoobje het volgende:
Er word hier wel ene hoop gereageerd met klopt niet, mag wel en weet ik veel wat zonder daarna met de specifieke regels te komen behalve dan dan men net die ene uitzondering is.

Je mag als nederlander gewoon niet in Nederland een motor voertuig besturen welk in het buitenland geregistreerd is.; En jaaaa, voor de paar mensen die in D wonen en hier werken of weet ik veel wat. Er zijn uitzonderingen op de regel die je bij de BD kunt aanvragen.

Hoofdregel is, nederlander bestuurd in nederland een nederlands geregistreerd motorvoertuig. Als dat niet zo zou zijn... waarom rijd iedereen dan met gele platen terwijl andere platen een stuk goedkoper zijn ?

het zelfde verhaal loopt overigens ook op het politie forum...

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=13688

In het kort:
* Zolang je niet in Nederland staat ingeschreven maakt het geen bal uit welk kenteken er op je auto zit. Of je al dan niet een Nederlandse nationaliteit hebt is compleet irrelevant.
* Als je wel in Nederland ingeschreven bent moet je per definitie met een Nederlands kenteken rijden, enkele uitzonderingen daargelaten. Of je al dan niet een Nederlandse nationaliteit hebt is ook in dit geval compleet irrelevant.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fogel op 06-03-2011 09:14:02 ]
stephano_mczondag 6 maart 2011 @ 00:58
Het is sinds kort volgens mij niet meer toegestaan om permanent in een auto te rijden op buitenlands kenteken, het is lange tijd mogelijk geweest om auto's te leasen in Luxemburg voor minder geld omdat je in principe overal goederen mag aanschaffen in de EU en je met je auto ook overal vrij mag verplaatsen ;)

maar als je gewoon een auto leent van iemand die in het buitenland woont maakt dat echt niets uit ;)
er staat een hoop onzin tussen de reacties in dit topic ;)
Rewimozondag 6 maart 2011 @ 08:24
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2011 22:22 schreef Fogel het volgende:
In het kort:
* Zolang je niet in Nederland staat ingeschreven maakt het geen bal uit welk kenteken er op je auto zit. Of je al dan niet een Nederlandse nationaliteit hebt is compleet irrelevant.
* Als je wel in Nederland ingeschreven bent moet je per definitie met een Nederlands kenteken rijden, enkele uitzonderingen daargelaten. Of je al dan niet een Nederlandse nationaliteit hebt is ook in dit gevan compleet irrelevant.
Wat Fogel zegt klopt. En:

quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 00:58 schreef stephano_mc het volgende:
maar als je gewoon een auto leent van iemand die in het buitenland woont maakt dat echt niets uit ;)
er staat een hoop onzin tussen de reacties in dit topic ;)
Jij verkondigt hier zelf onzin.
Fogelzondag 6 maart 2011 @ 09:13
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 08:24 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Wat Fogel zegt klopt. En:

[..]

Jij verkondigt hier zelf onzin.
Tenzij degene waarvan de auto geleend wordt een auto op Nederlands kenteken heeft ;)
Rewimozondag 6 maart 2011 @ 09:14
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2011 09:13 schreef Fogel het volgende:
Tenzij degene waarvan de auto geleend wordt een auto op Nederlands kenteken heeft ;)
Ik geloof niet dat ie dat bedoelde :P
Catch_medinsdag 8 maart 2011 @ 13:55
Ze verzinnen wel elke keer wat nieuws om je te naaien zeg in dit land :) Volgens mij noemen ze dat diefstal, maar dat terzijde.
stephano_mczondag 13 maart 2011 @ 16:58
quote:
Jij verkondigt hier zelf onzin.
what do you mean?
je mag een auto lenen die op naam van iemand anders staat, ik rij regelmatig terug naar nederland in de auto op naam van mijn gastgezin. waarom zou dit niet mogen?

je mag alleen niet (zonder speciale vergunnig) rondrijden in een auto die op jou naam staat.
Oceanbluezondag 13 maart 2011 @ 19:31
Even wat anders, mijn Poolse flexwerkers werken 52 weken in Nederland waarvan ze tussendoor 7x1 week naar Polen gaan.
Hier rijden ze gewoon in die Poolse auto, mag dat?
Rewimozondag 13 maart 2011 @ 19:50
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 19:31 schreef Oceanblue het volgende:
Even wat anders, mijn Poolse flexwerkers werken 52 weken in Nederland waarvan ze tussendoor 7x1 week naar Polen gaan.
Hier rijden ze gewoon in die Poolse auto, mag dat?
Waar wonen ze officieel?
Oceanbluezondag 13 maart 2011 @ 19:53
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 19:50 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Waar wonen ze officieel?
Polen, en ze logeren dan hier in een huis.
Rewimozondag 13 maart 2011 @ 19:53
Ah kijk, een hoop antwoorden:

quote:
WANNEER MOET er voor het rijden in een auto met buitenlands kenteken belasting worden betaald? vragen onze lezers zich herhaaldelijk af. Het gaat dan om belasting van personenautos en motorrijwielen (bpm) en motorrijtuigenbelasting (mrb).

Auto met buitenlands kenteken

IN NEDERLAND WONEN?

Altijd bpm en mrb!

door BERT WOUDENBERG

Voor het rijden in een personenauto, bestelwagen of motor met een buitenlands kenteken moet iemand die in Nederland woont (tijdelijk of permanent) of wiens bedrijf hier is gevestigd, altijd belasting betalen. Wáár een persoon of de onderneming zijn of haar hoofdverblijf heeft, beoordeelt de Belastingdienst (douane) aan de hand van de omstandigheden.

Als ons land de woonplaats is, mag er ook bij personen en bedrijven van buitenlandse afkomst niet van de openbare weg gebruik worden gemaakt zonder dat er eerst belasting is betaald. Het doet er niet toe of het daarbij gaat om een auto van de zaak, een huurauto of een leasewagen.

Vrijstelling voor bpm en mrb is sinds 1 februari 2007 alleen voor een korte periode van maximaal twee aaneengesloten weken per jaar mogelijk als het motorrijtuig in het buitenland is geregistreerd. Vooraf melden is dan wel een vereiste.

Wie als Nederlandse ingezetene in een motorrijtuig met buitenlands kenteken rijdt en bij aanhouding geen belasting betaalt, krijgt als waarschuwing een informatieformulier uitgereikt en niet meteen een naheffingsaanslag met boete. Daardoor ontstaat er de gelegenheid de auto alsnog te laten registreren en belasting te betalen of om vrijstelling aan te vragen. Er kan ook nog worden afgesproken dat het motorrijtuig direct weer naar het buitenland gaat.

Voorbeelden
U woont in Nederland, werkt in Duitsland en rijdt in een auto van uw werkgever met Duits kenteken. Vrijstelling van bpm en mrb kan op grond van de wet en onder bepaalde voorwaarden.

U woont in België, werkt in Nederland en rijdt in een eigen auto met Belgisch kenteken. Er hoeft geen bpm en mrb te worden betaald.

U bent een Pool, verblijft tijdelijk voor werk in Nederland en rijdt in een auto met Pools kenteken. Zodra een Pool in Nederland gaat wonen (tijdelijk of niet), is hij verplicht bpm en mrb te betalen voor het gebruik van de openbare weg met een in het buitenland geregistreerd motorrijtuig. De Belastingdienst (douane) bepaalt het karakter van het woonbegrip: wonen of logeren.

U woont in Nederland, krijgt regelmatig een Engelse vriendin op bezoek en voor het boodschappen doen gebruikt u haar auto met Brits kenteken. Een Nederlandse ingezetene mag alleen in een auto met buitenlands kenteken rijden als daarvoor belasting is betaald. Hooguit twee weken per jaar kan daarvoor vrijstelling worden verkregen. Dat de buitenlandse vriendin in de auto zit terwijl haar vriend rijdt, verandert hier niets aan, omdat hij op dat moment de feitelijke beschikking heeft over het motorrijtuig. Ook hier is dus bpm en mrb verschuldigd.

U woont in Nederland, bent eigenaar van een bedrijf in Frankrijk en u laat zich ook hier vervoeren in een auto met Frans kenteken en een buitenlandse particuliere chauffeur. Omdat de buitenlandse particuliere chauffeur de wagen niet feitelijk tot zijn beschikking heeft en zijn baas wel, wordt laatstgenoemde gezien als de in Nederland wonende gebruiker, die dus belasting moet betalen voor het rijden op de openbare weg. Onder de gebruiker vallen ook inwonende gezinsleden.

Als volgens de kilometerregistratie per jaar minstens 50 procent voor zakelijke doeleinden in het buitenland wordt gereden, waarbij de afstand tussen de woonplaats in Nederland en het eigen bedrijf in het buitenland buiten beschouwing wordt gelaten, kan op verzoek vrijstelling worden verleend voor bpm en mrb.
Sjeenzondag 13 maart 2011 @ 20:50
quote:
Op zondag 13 maart 2011 16:58 schreef stephano_mc het volgende:

[..]

what do you mean?
je mag een auto lenen die op naam van iemand anders staat, ik rij regelmatig terug naar nederland in de auto op naam van mijn gastgezin. waarom zou dit niet mogen?

je mag alleen niet (zonder speciale vergunnig) rondrijden in een auto die op jou naam staat.
Nope, jij mag in Nederland niet in de auto op naam van jouw gastgezin rijden. Als je aangehouden wordt, kost je dat een aardig bedrag. Zie ook de quote van Rewimo...
stephano_mczondag 13 maart 2011 @ 21:01
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 20:50 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Nope, jij mag in Nederland niet in de auto op naam van jouw gastgezin rijden. Als je aangehouden wordt, kost je dat een aardig bedrag. Zie ook de quote van Rewimo...
hmm, wist niet dat het zo zat,
dan vind ik het overigens wel vreemd dat mijn pa's buurman die een bedrijf in zwitserland heeft wel z'n audi A8 kan rijden op zwitsers kenteken.

overigens gaat die regel voor mij nog steeds niet op, ik heb de nederlandse nationaliteit, maar omdat ik woon in Monaco dus dan mag ik ook een auto op Monegaskisch kenteken rijden :)
Sjeenzondag 13 maart 2011 @ 21:10
quote:
Op zondag 13 maart 2011 21:01 schreef stephano_mc het volgende:

[..]

hmm, wist niet dat het zo zat,
dan vind ik het overigens wel vreemd dat mijn pa's buurman die een bedrijf in zwitserland heeft wel z'n audi A8 kan rijden op zwitsers kenteken.
Dat is niet vreemd, daar kun je vrijstelling voor aanvragen.
quote:
overigens gaat die regel voor mij nog steeds niet op, ik heb de nederlandse nationaliteit, maar omdat ik woon in Monaco dus dan mag ik ook een auto op Monegaskisch kenteken rijden :)
Mits je daar officieel ingeschreven bent :)
von_Preussenzondag 13 maart 2011 @ 21:22
quote:
Op zondag 13 maart 2011 20:50 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Nope, jij mag in Nederland niet in de auto op naam van jouw gastgezin rijden. Als je aangehouden wordt, kost je dat een aardig bedrag. Zie ook de quote van Rewimo...
Nee, als hij wordt aangehouden dan krijgt hij een waarschuwing of hij moet beloven snel met die auto weer de grens over te gaan.

Maar goed, veel agenten kan dat hele belastingverhaal toch niet schelen, is mijn ervaring.
Innisdemonzondag 13 maart 2011 @ 21:27
Rijden in Duitse auto
intenginedinsdag 26 april 2011 @ 22:11
Veel over dit onderwerp gelezen maar nu het volgende:

Ik woon officieel in USA, ben regelmatig in NL en wil daar een auto hebben. Kwam er achter dat dat niet kan omdat ik nergens ingeschreven sta, krijg de auto niet eens op mijn naam.

Uitvoerig overleg gehad met de belasting dienst, alleen tel want ze zetten niets op papier, en de oplossing is gewoon een auto in USA kopen en daar zou ik oznder problemen mee in NL kunnen rijden.

Auto is nu onderweg, staat op de boot, en de douane meldt nu dood leuk dat dit ik deze voor maximaal 6 maanden in EUropa mag rijden. Iemand ervaring of weet iemand hoe dit gaat ?
Kapt-Ruigbaarddinsdag 26 april 2011 @ 22:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 22:11 schreef intengine het volgende:

Auto is nu onderweg, staat op de boot, en de douane meldt nu dood leuk dat dit ik deze voor maximaal 6 maanden in EUropa mag rijden. Iemand ervaring of weet iemand hoe dit gaat ?
Bedoelen ze niet dat jij binnen 6 maanden een Nederlands rijbewijs moet halen?
von_Preussendinsdag 26 april 2011 @ 22:27
Hoezo zou je hem op Nederlands kenteken moeten zetten als je zelf in het buitenland woont? Dan is er toch niets aan de hand als de politie je aanhoudt en je op kenteken XY zit terwijl je zelf ook woonachtig in XY bent?

Voor dat geld was ik trouwens steeds naar Düsseldorf gevlogen en had daar een Duitse huurauto (= goedkoper dan in NL) gepakt.
intenginedinsdag 26 april 2011 @ 22:51
nee, heeft niets met NL rijbewijs te maken, dat heb ik namelijk ook nog wel ergens.
Na 6 maanden zou de auto Europa weer uit moeten, of importeren maar dat kan niet omdat ik niet in NL woon, dus blijft het eerste over.

Klopt, ik weet wel dat huren in NL of waar dan ook goedkoper is, maar ik wil gewoon een auto in Nl.
NationalSnipervrijdag 27 mei 2011 @ 13:54
Idiote regeltjes allemaal.

Dat ze wat wegenbelasting willen heffen daar kan ik inkomen. Een boete kan ik ook wel inkomen.
Maar hele BPM nahefffen? :| Dan krijg je een 'boete' die niet meer in proporties staat ten opzichte van de daad.
Dat gaat wel erg ver. Geef gewoon een boete of hef (een deel van) de wegenbelasting.

Stel iemand heeft een laag inkomen maar een rijke vriend of familielid uit België met een Ferrari op bezoek. Hij kent de regels niet. Hij mag even een rondje in die Ferrari tijden. Wordt hij betrapt dan kan hij dus mogelijk de rest van zijn leven gaan afbetalen voor die BPM.

Kijken ze trouwens naar de nieuwwaarde of dagwaarde? Met dagwaarde zou wel handig zijn: gewoon in een oude Belgische auto gaan rijden met dagwaarde 0. :)
Maar ze zullen wel de BMP berekenen van de nieuwwaarde.

Als iemand het nou het hele jaar door doet, OK, maar iemand die even een auto leent van familie of vriend in het buitenland en even de grens over gaat dat moet op zich kunnen.

Stel een Belg en NLer rijden in een Belgische auto. De NLer woont in NL. De Belg bestuurd maar rijdt te hard waardoor zijn rijbewijs wordt ingenomen. Dan mag de Nederlander dus niet het stuur overnemen om de auto terug naar België te rijden.
De politieagent mag dan ook de auto niet ergens wegzetten want als Nederlands ingezetene mag hij ook niet in de auto rijden.

Als iemand het hele jaar door in NL met buitenlandse auto gaat rijden dat klopt niet. Maar als iemand een keer even een auto leent van een buitenlandse vriend of familielid dat zou even moeten kunnen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 22:51 schreef intengine het volgende:
nee, heeft niets met NL rijbewijs te maken, dat heb ik namelijk ook nog wel ergens.
Na 6 maanden zou de auto Europa weer uit moeten, of importeren maar dat kan niet omdat ik niet in NL woon, dus blijft het eerste over.

Klopt, ik weet wel dat huren in NL of waar dan ook goedkoper is, maar ik wil gewoon een auto in Nl.
MIsschien op naam van familie in NL laten zetten?

Of je hier tijdelijk inschrijven. Auto aanschaffen en daarna weer uitschrijven.

Ik heb een auto. Stel ik verhuis naar het buitenland maar mijn auto hier die hou ik gewoon en laat ik in NL staan voor de keren dat ik hier op bezoek kom. Ik kan me toch niet voorstellen dat ik die dan in zou moeten leveren.
NationalSnipervrijdag 27 mei 2011 @ 14:11
Wat betreft BPM. Die wordt alleen betaald door de eerste eigenaar.
Dus als ik een tweedehands koop dan heb ik ook geen BPM betaald maar mag ik gewoon rijden. Het zal misschien voor een deel nog te vinden zijn in de waarde.
Maar als het een oud barrel is van een paar honderd euro dan zit daar echt geen BPM meer in die waarde hoor. :)

Wat er mis is met de naheffing zoals die nu is, dat is dat er niet gekeken wordt naar de termijn waarin de auto in NL is gebruikt.

Zo zou het eerlijk zijn:

Iemand gebruikt 1 dag een buitenlandse auto.
Neem het bedrag van de wegenbelasting en deel het door 365.

BPM is iets eenmaligs bij aanschaf en geld voor de hele levensduur van de auto.
Bij BPM naheffing zouden ze dan moeten kijken naar de hele levensduur van de auto (dat kun je ongeveer wel nagaan of schatten) Gaat deze 20 jaar mee dan neem je het BPM bedrag deel het door 20 en vervolgens door 365.
Of bereken de BPM van de dagwaarde en deel het dan door 365.

Als iemand het niet heeft aangemeld dan zou je er nog administratieokosten of een boete op kunnen leggen.

Maar het zijn natuurlijk ambtenaren bij de belastingdienst dus dat zou te moeilijk zijn. En iemand een boete van duizenden Euro's geven is vast veel leuker. :)
Leuker kunnen we het niet maken, wel oneerlijker en duurder. :)

In wegmisbruikers was een keer iemand met een camper gehuurd in het buitenland. Die wist niet dat dat niet mocht. De agent was gelukkig geen naaier en gaf hem een waarschuwing en legde uit hoe het zat.
childintimezaterdag 28 mei 2011 @ 22:39
Weet iemand hoe het zit als je in Frankrijk woont en een Nederlandse auto op je naam wilt laten zetten en ook een Frans kenteken aanvraagt? Ik heb gisteravond even gezocht en kwam op een aantal sites met hoe dat in zijn werk gaat. Wat me opviel was dat er vaak bij stond dat het handiger was als de auto bv al een half jaar op je naam staat. Waarom is dit handiger?

Op de ene site staat dat je een uitvoerkenteken nodig hebt, op de andere site echter weer dat je in Frankrijk de auto moet laten overschrijven en Frans kenteken aanvragen en dat zodoende de inschrijving bij het RDW vanzelf komt te vervallen. Ik vraag me dan af of al die mensen die in het buitenland zijn gaan wonen en hun auto bv pas een jaar later hebben ingeschreven eerst even naar Nederland gaan voor een uitvoerkenteken.

De auto gaat dus naar Frankrijk, wordt daar op naam van iemand gezet die daar woont en er moet een Frans kenteken aangevraagd worden, hij moet dus in Nederland uitgeschreven worden. Ik werd een beetje overspoeld door alle info, maar misschien is hier wel iemand die het gedaan heeft en weet welke stappen te ondernemen?
Rewimozondag 29 mei 2011 @ 09:10
Ik heb mijn eigen auto in DLD geïmporteerd, 4 jaar geleden. Ik weet niet of het in Frankrijk precies hetzelfde werkt, maar hier ging het als volgt. Ik heb mijn auto eerst laten keuren bij de TÜV. Verder heb ik bij de garage een zgn. CoC-verklaring gehaald. Dat is een papier waarop alle gegevens van de auto staan (chassisnummer, technische gegevens e.d.). Vervolgens kon ik in DLD een nieuw kenteken aanvragen en nummerplaten laten maken. Daarna mocht ik er meteen mee rijden. Het NL-kentekenbewijs heb ik opgestuurd naar de RDW en daar heb ik een vrijwaringsbewijs van gekregen.
FkTwkGs2012zondag 29 mei 2011 @ 09:14
Van de eu mag het. Van de beladtingdient niet. Sue them. Genoeg mensen dieh het doen en ermee weg komen.
Palomarzondag 29 mei 2011 @ 11:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 13:54 schreef NationalSniper het volgende:
Idiote regeltjes allemaal.

Dat ze wat wegenbelasting willen heffen daar kan ik inkomen. Een boete kan ik ook wel inkomen.
Maar hele BPM nahefffen? :| Dan krijg je een 'boete' die niet meer in proporties staat ten opzichte van de daad.
Ik vind die hoge boete niet eens zo gek hoor. Anders kan er veel te makkelijk mee gefraudeerd worden. Veel mensen zouden dan auto's op kenteken laten zetten in een of andere bananenrepubliek en dan zonder bpm of wegenbelasting te betalen in NL ermee rondrijden. Van het geld dat je dan bespaart (bij een nieuwe Mercedes zijn dat tienduizenden euro's) kun je prima af en toe een boete betalen.

Bij luxe jachten wordt hier ook enorm mee gesjoemeld. Kijk maar aan de Franse zuidkust. Al die jachten staan geregistreerd op de Kaaimaneilanden e.d. terwijl ze daar ws. nooit komen.
childintimezondag 29 mei 2011 @ 23:01
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 09:10 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb mijn eigen auto in DLD geïmporteerd, 4 jaar geleden. Ik weet niet of het in Frankrijk precies hetzelfde werkt, maar hier ging het als volgt. Ik heb mijn auto eerst laten keuren bij de TÜV. Verder heb ik bij de garage een zgn. CoC-verklaring gehaald. Dat is een papier waarop alle gegevens van de auto staan (chassisnummer, technische gegevens e.d.). Vervolgens kon ik in DLD een nieuw kenteken aanvragen en nummerplaten laten maken. Daarna mocht ik er meteen mee rijden. Het NL-kentekenbewijs heb ik opgestuurd naar de RDW en daar heb ik een vrijwaringsbewijs van gekregen.
Zoiets las ik ook op een site van Frankrijk. Maar de auto moet niet alleen een Frans kenteken krijgen, maar ook overgeschreven worden. Kan een auto met NL kenteken op iemands naam staan die in FR woont? Ik denk zodra'ie overgeschreven is (wat trouwens hartstikke duur is in FR :X ), dat dan het FR kenteken aangevraagd moet worden. Maar kun je als ingezetene van Frankrijk een auto met buitenlands kenteken op je naam zetten.......Ik lees ook dat NL geen homologatieverklaringen meer afgeeft, maar dat dat in FR wel nodig is, wat een gedoe zeg.
nikkymaandag 30 mei 2011 @ 00:06
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 23:01 schreef childintime het volgende:

[..]

Zoiets las ik ook op een site van Frankrijk. Maar de auto moet niet alleen een Frans kenteken krijgen, maar ook overgeschreven worden. Kan een auto met NL kenteken op iemands naam staan die in FR woont? Ik denk zodra'ie overgeschreven is (wat trouwens hartstikke duur is in FR :X ), dat dan het FR kenteken aangevraagd moet worden. Maar kun je als ingezetene van Frankrijk een auto met buitenlands kenteken op je naam zetten.......Ik lees ook dat NL geen homologatieverklaringen meer afgeeft, maar dat dat in FR wel nodig is, wat een gedoe zeg.
Je kunt een auto die op NL kenteken staat niet op naam zetten van iemand die niet in ingeschreven bij de GBA.
childintimemaandag 30 mei 2011 @ 00:29
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 00:06 schreef nikky het volgende:

[..]

Je kunt een auto die op NL kenteken staat niet op naam zetten van iemand die niet in ingeschreven bij de GBA.
Degeen die de auto koopt, woont en staat ingeschreven in FR. Maar om een FR kenteken aan te vragen, moet de auto eerst op zijn naam staan. Maar kun je als ingezetene een auto met een buitenlands kenteken op je naam zetten? Ik neem aan dat de auto eerst op naam van die persoon moet staan en dat je dan pas een kenteken van dat land aan kunt vragen.
Rewimomaandag 30 mei 2011 @ 07:07
Bel de RDW even zou ik zeggen. Er zullen wel vaker auto's worden overgeschreven zo.

Het zou ook kunnen dat jij hem eerst moet importeren en dat hij daarna pas overgeschreven kan worden.
DiegoArmandoMaradonamaandag 30 mei 2011 @ 07:35
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2008 20:46 schreef Godtje het volgende:
De douane kan je een boete geven.
Deze boete is geloof ik de BPM dus zo een 35% van de waarde van de auto.

Er was laatst nog een nieuwsbericht over.
Dus ik zou het niet doen als ik jou was.
Tuurlijk :')
Drive-rdinsdag 31 mei 2011 @ 13:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2008 12:19 schreef Godtje het volgende:

[..]

Die moeten zich melden

[..]

Link 1
Link 2
Hm, ik rij af en toe in Nederland rond met een Duitse/Belgische huurauto. De verhuurbedrijven maken er verder geen probleem van ofzo, en ook bij politiecontroles heb ik er nooit een agent moeilijk over horen doen.
Fogeldinsdag 31 mei 2011 @ 13:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 13:34 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Hm, ik rij af en toe in Nederland rond met een Duitse/Belgische huurauto. De verhuurbedrijven maken er verder geen probleem van ofzo, en ook bij politiecontroles heb ik er nooit een agent moeilijk over horen doen.
Maar jij woont dan ook niet in Nederland, en dus heb je dat probleem niet.
Drive-rdinsdag 31 mei 2011 @ 14:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 13:42 schreef Fogel het volgende:

[..]

Maar jij woont dan ook niet in Nederland, en dus heb je dat probleem niet.
Maar die hele boete is volgens mij onzin, zoals in een van de artikelen hierboven al wordt aangegeven, kan je altijd de auto direct weer de grens over brengen. Daarbij werd ik bij controle gewoon gevraagd naar legitimatie en rijbewijs, waaruit bij beide enkel blijkt dat ik Nederlander ben. Nergens blijkt uit dat ik in Engeland woon, en daar werd ook niet naar gevraagd.

Daarbij ben ik ook geen echte ingezetene van de UK. Ik pendel tussen beide (da's belasting technisch voordeliger...), heb een huis in Londen en A'dam. Heb een vriendin in Zweden en familie in Nederland. Werk in Londen, maar ook deels in Nederland...

Enfin, nooit problemen mee gehad, en vrienden ook niet.
DiegoArmandoMaradonadinsdag 31 mei 2011 @ 17:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 14:34 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Maar die hele boete is volgens mij onzin, zoals in een van de artikelen hierboven al wordt aangegeven, kan je altijd de auto direct weer de grens over brengen. Daarbij werd ik bij controle gewoon gevraagd naar legitimatie en rijbewijs, waaruit bij beide enkel blijkt dat ik Nederlander ben. Nergens blijkt uit dat ik in Engeland woon, en daar werd ook niet naar gevraagd.

Daarbij ben ik ook geen echte ingezetene van de UK. Ik pendel tussen beide (da's belasting technisch voordeliger...), heb een huis in Londen en A'dam. Heb een vriendin in Zweden en familie in Nederland. Werk in Londen, maar ook deels in Nederland...

Enfin, nooit problemen mee gehad, en vrienden ook niet.
Huurauto is ook niet van jou.

Is geen onzin maar ik zou gewoon het risico nemen, stelt inderdaad weinig voor die boete, heeft maar 4 getallen en een auto invoeren in Nederland is ook goedkoop

Succes he
von_Preussendinsdag 31 mei 2011 @ 17:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 17:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Huurauto is ook niet van jou.

Is geen onzin maar ik zou gewoon het risico nemen, stelt inderdaad weinig voor die boete, heeft maar 4 getallen en een auto invoeren in Nederland is ook goedkoop

Succes he
Als je een huurauto hebt mag je er max. 48 uur in Nederland mee rijden, dus als je wordt aangehouden en op de auto wordt aangesproken kan je die alsnog binnen dat tijdvak naar het buitenland (terug)brengen.
Drive-rdinsdag 31 mei 2011 @ 17:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 17:33 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Als je een huurauto hebt mag je er max. 48 uur in Nederland mee rijden, dus als je wordt aangehouden en op de auto wordt aangesproken kan je die alsnog binnen dat tijdvak naar het buitenland (terug)brengen.
Nogmaals, ik heb dit zelfs bij controle nooit meegemaakt en het lijkt me sterk dat huurmaatschappijen je daar ook niet op attenderen. Net na een week in NL een Luxemburgse huurauto in A'dam ingeleverd, geen centje pijn. Verhuurder op Schiphol hebben trouwens vaker buitenlandse kentekens in hun wagenpark.
DiegoArmandoMaradonadinsdag 31 mei 2011 @ 18:40
Er zijn zoveel dingen die ik ook nooit meegemaakt heb maar toch niet mogen.
jpjedidinsdag 31 mei 2011 @ 18:41
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 17:58 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nogmaals, ik heb dit zelfs bij controle nooit meegemaakt en het lijkt me sterk dat huurmaatschappijen je daar ook niet op attenderen. Net na een week in NL een Luxemburgse huurauto in A'dam ingeleverd, geen centje pijn. Verhuurder op Schiphol hebben trouwens vaker buitenlandse kentekens in hun wagenpark.
Klopt, ik heb ook tijdje huurauto met Frans kenteken gereden in NL. Huurauto's vallen niet onder BPM net als taxi's.
von_Preussendinsdag 31 mei 2011 @ 18:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 17:58 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Nogmaals, ik heb dit zelfs bij controle nooit meegemaakt en het lijkt me sterk dat huurmaatschappijen je daar ook niet op attenderen. Net na een week in NL een Luxemburgse huurauto in A'dam ingeleverd, geen centje pijn. Verhuurder op Schiphol hebben trouwens vaker buitenlandse kentekens in hun wagenpark.
Same here hoor, ik ben al meerdere malen aangehouden met een "buitenlandse huurauto", en de agenten keken er niet van op c.q. hebben mij er ook niet op aangesproken.

En volgens de regelgeving mag je er 48 uur in rondrijden, dus mocht je door een agent worden aangehouden die er wél een probleem van maakt, kan je alsnog die auto "op tijd" wegbrengen.