wat een land hea.quote:Vader krijgt bpm als boete bij noodrit
Van onze financiële redactie
AMSTERDAM, dinsdag
Een Nederlandse vader die zijn zoontje met spoed moest ophalen, krijgt onverwacht een belastingaanslag van duizenden euro’s, omdat hij daarvoor een auto met Belgisch kenteken van familie had geleend.
Het ritje vanuit België naar Nederland, waar de vader werd aangehouden, kostte hem in Nederland 6066 euro, de volledige importbelasting op de auto.
Dat blijkt uit een in belastingvakblad Fiscaal up to Date gepubliceerde uitspraak, die daarmee voor het eerst is vrijgegeven. Niet de eigenaar, maar degene die de buitenlandse auto in Nederland bestuurt, krijgt de importaanslag opgelegd.
De Brabantse vader had geen eigen auto, maar werd in België gebeld omdat zijn kind in Nederland snel hulp nodig had. Daarop kreeg hij de sleutels van de Belgische auto. Op weg naar zijn kind werd hij in Nederland vanwege zijn snelle rit geflitst door een controleauto van de Belastingdienst en aangehouden.
Omdat hij reed met een buitenlands kenteken in Nederland, krijgt de man de gehele aanschafbelasting voor nieuwe auto’s berekend, 6066 euro. De wet staat het volgens het gerechtshof Den Bosch namelijk niet toe de heffing in een noodsituatie te schrappen. Bovendien mag de vader de kosten niet verhalen op de eigenaar van de auto.
Ja hoor. Anders zouden toeristen er ook niet in mogenquote:Op maandag 22 september 2008 21:10 schreef Johnns het volgende:
Zonder je topic te willen kapen, maar ik vroeg mij ook het volgende af
Mag ik als Nederlander, wonende in Oostenrijk met mijn Oostenrijkse auto in NL rijden, terwijl ik in Nederland nog ingeschreven sta bij een Hogeschool?
Die moeten zich meldenquote:Op dinsdag 23 september 2008 12:16 schreef Ultralaser het volgende:
Volgens mij is dat met een huur auto niet het geval toch? Zou een beetje raar zijn heb je pech met je eigen bolide krijg je een vervang auto met frans kenteken om thuis te komen mag je voor dat ding BPM betalen :S. Wat denk je dan van de huur wagens die naar het buitenland rijden vanuit NL?
Link 1quote:Voorwaarden vrijstelling BPM bij kortstondig gebruik
Met ingang van 1 februari 2007 wordt vrijstelling van de BPM verleend onder de volgende voorwaarden:
1. Het gezin/lichaam mag de auto de voorgaande 12 maanden niet in Nederland hebben gebruikt.
2. Een beroep op de vrijstelling moet worden gedaan vóór aanvang van het gebruik van de weg met het motorrijtuig in Nederland door middel van een electronische melding.
3. In de twaalf maanden vanaf aanvang van de twee wekenperiode mag slechts gedurende de periode van twee weken gebruik worden gemaakt van de Nederlandse weg.
4. De vrijstelling kan mede worden verleend indien door aantoonbare overmacht geen melding is gedaan en mits zo snel als mogelijk alsnog melding wordt gedaan onder opgaaf van redenen van overmacht en aanvang van gebruik in Nederland.
5. Indien niet of niet langer aan de voorwaarden wordt voldaan, dient dit direct te worden gemeld aan de Inspecteur.
6. Wordt binnen twaalf maanden weer van de weg in Nederland gebruik gemaakt of bij verlenging van het gebruik na verloop van de twee weken, dan is direct alsnog BPM verschuldigd.
als je zo durft te gokken kun je beter een avondje naar het casino gaan en op kleur spelen. De kans dat je daar wat aan overhoud is groter.quote:Op donderdag 15 april 2010 15:02 schreef Hiya het volgende:
Volgens mij niet.. maar als jij bij je staande houding je inschrijfbewijs laat zien die je van Servie gekregen hebt gaat geen agent je nog natrekken in GBA denk ik
Het bedrijf kan gewoon in Polen geregistreerd zijn. Of misschien is het iemand die zijn eigen bus mee heeft genomen. Het is niet verboden om een andere taal belettering aan te brengen dan waar je volgens je kenteken vandaan komtquote:Op vrijdag 16 april 2010 00:23 schreef childintime het volgende:
Maar hoe zit dat dan met bv al die Poolse kentekens waarvan de bestuurders hier soms heel lang in Nederland verblijven? Hier in de buurt rijdt steeds een busje van 1 of ander Nederlands klusbedrijf (Nederlandse belettering) en met een Pools kenteken. Mag dat dan wel?
Dat bedrijf is een Nederlands bedrijf. De naam van de eigenaar is een Nederlandse naam (bv Dekker, elektrotechniek). Bij mijn vorige woning in de straat kwam een Pool wonen die daar een huis had gekocht. Echter, na een jaar stond het kenteken nog steeds als een Pools kenteken geregistreerd. Hoe kan dat dan? Lijkt mij dan dat als je een huis hier koopt, hier werkt, je je auto op zijn minst in moet voeren en een Nederlands kenteken aan moet vragen, toch?quote:Op vrijdag 16 april 2010 00:52 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Het bedrijf kan gewoon in Polen geregistreerd zijn. Of misschien is het iemand die zijn eigen bus mee heeft genomen. Het is niet verboden om een andere taal belettering aan te brengen dan waar je volgens je kenteken vandaan komt.
Of je een NL paspoort hebt is niet van belang, van belang is of je ingezetene bent in Nederland.quote:Op vrijdag 16 april 2010 11:06 schreef klusfoobje het volgende:
Je kunt wonen in Duitsland, werken in duitsland, daar een huis hebben gekocht, daar een bedrijf hebben gestart... daar bakken met geld verdienen en 20 Ferrari's op de oprit hebben staan...
Als jij een NL paspoort hebt mag jij met die Duitse Ferrari's NIET in nederland op de weg rijden, althans niet besturen. ( op die ene uitzondering na dan)
uitzondering hierop is dat als je wel gewoon bijvoorbeeld bijtelling betaalt. Er zijn genoeg grensarbeiders met een buitenlandse auto, die ze wel moeten opgeven aan de belastingdienst.quote:Op vrijdag 16 april 2010 11:06 schreef klusfoobje het volgende:
Je kunt wonen in Duitsland, werken in duitsland, daar een huis hebben gekocht, daar een bedrijf hebben gestart... daar bakken met geld verdienen en 20 Ferrari's op de oprit hebben staan...
Als jij een NL paspoort hebt mag jij met die Duitse Ferrari's NIET in nederland op de weg rijden, althans niet besturen. ( op die ene uitzondering na dan)
Wrom niet ? Omdat jij met een Nederlands paspoort belastingplichtig bent in Nederland. Ga jij hier met een voertuig rijden waar een buitenlandse plaat gehangen is, een duitse in dit voorbeeld, dan heb jij dus geen belasting afdracht gedaan voor dit voertuig en ben je strafbaar.
Bij mijn weten heb je alleen een NL paspoort als je een NL ingezetene bent., maar je snapt wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 16 april 2010 12:56 schreef Alicey het volgende:
[..]
Of je een NL paspoort hebt is niet van belang, van belang is of je ingezetene bent in Nederland.
Nee, als Nederlander kan ik prima in Duitsland wonen. Ik ben dan een Duits ingezetene, zonder Duits paspoort en met Nederlands paspoort.quote:Op maandag 19 april 2010 10:54 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Bij mijn weten heb je alleen een NL paspoort als je een NL ingezetene bent., maar je snapt wat ik bedoel.
Helemaal fout.quote:Op vrijdag 16 april 2010 11:06 schreef klusfoobje het volgende:
Je kunt wonen in Duitsland, werken in duitsland, daar een huis hebben gekocht, daar een bedrijf hebben gestart... daar bakken met geld verdienen en 20 Ferrari's op de oprit hebben staan...
Als jij een NL paspoort hebt mag jij met die Duitse Ferrari's NIET in nederland op de weg rijden, althans niet besturen. ( op die ene uitzondering na dan)
Wrom niet ? Omdat jij met een Nederlands paspoort belastingplichtig bent in Nederland. Ga jij hier met een voertuig rijden waar een buitenlandse plaat gehangen is, een duitse in dit voorbeeld, dan heb jij dus geen belasting afdracht gedaan voor dit voertuig en ben je strafbaar.
Als die man in je straat met dat Poolse kenteken nog steeds een pools paspoort heeft mag hij hier gewoon rondrijden...
woensdag is mijn cursus communiceren afgelopen, voorlopig gooi ik het daar ff opquote:Op maandag 19 april 2010 12:27 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Helemaal fout.
Mezelf als voorbeeld, ik woon in belgie, werk in nederland, heb een nederlands paspoort, nederlands belastingplichtig en een belgische auto met belgische kenteken. Alles volgens het boekje. Zoals er al staat gaat het om het land waar je woont. Dat is het enige meetpunt.
- Edit - ik lees nu het andere stukje, je kan dus ook in een ander land wonen dan nederland met een NL paspoort. Dus waarschijnlijk bedoel je het goede alleen staat het er onduidelijk.
Onzin dus. Ik woon in DLD, heb een NL paspoort en een auto met Duits kenteken. En ik mag daarmee gewoon NL rijden hoor. Als het zou kloppen wat jij zegt mogen toeristen ook de grens niet overquote:Op vrijdag 16 april 2010 11:06 schreef klusfoobje het volgende:
Je kunt wonen in Duitsland, werken in duitsland, daar een huis hebben gekocht, daar een bedrijf hebben gestart... daar bakken met geld verdienen en 20 Ferrari's op de oprit hebben staan...
Als jij een NL paspoort hebt mag jij met die Duitse Ferrari's NIET in nederland op de weg rijden, althans niet besturen. ( op die ene uitzondering na dan)
Wrom niet ? Omdat jij met een Nederlands paspoort belastingplichtig bent in Nederland. Ga jij hier met een voertuig rijden waar een buitenlandse plaat gehangen is, een duitse in dit voorbeeld, dan heb jij dus geen belasting afdracht gedaan voor dit voertuig en ben je strafbaar.
Als die man in je straat met dat Poolse kenteken nog steeds een pools paspoort heeft mag hij hier gewoon rondrijden...
Hier moest ik dus ook aan denken toen ik dit topic las....quote:Op donderdag 3 maart 2011 23:53 schreef Halcon het volgende:
Is die boete niet in strijd met de EU-regelingen voor vrij verkeer van goederen en personen?
de opmerking over de toeristen snap ik niet helemaal. Maar laat ik het anders zeggen, een nederlandse belastingplichtige mag niet in NL met een auto rijden die een buitenlands kenteken heeft....quote:Op vrijdag 4 maart 2011 08:31 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Onzin dus. Ik woon in DLD, heb een NL paspoort en een auto met Duits kenteken. En ik mag daarmee gewoon NL rijden hoor. Als het zou kloppen wat jij zegt mogen toeristen ook de grens niet over
Als je aangehouden wordt, moet je wel kunnen aantonen dat je in DLD woont.
Nope, dat is een heel ander verhaal.Het "goed" de auto met andere dan NL platen mag idd gewoon de grens over en houders van een EU paspoort ook. Het gaat hier om de belastingplicht van de bestuurder van dit specifieke goed.quote:Op donderdag 3 maart 2011 23:53 schreef Halcon het volgende:
Is die boete niet in strijd met de EU-regelingen voor vrij verkeer van goederen en personen?
Ik vermoed dat den Nederlandsche burger het er zelf naar gemaakt heeft, door te proberen de BPM, verzekering en weg. bel. te ontduiken door een buitenlands voertuig aan te schaffen.quote:Op maandag 19 april 2010 12:37 schreef Schuifpui het volgende:
Dit is echt belachelijk.![]()
![]()
Nederland, hoe naai je je eigen inwoners zo hard mogelijk.
De BPM is ook oneerlijk.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:19 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Ik vermoed dat den Nederlandsche burger het er zelf naar gemaakt heeft, door te proberen de BPM, verzekering en weg. bel. te ontduiken door een buitenlands voertuig aan te schaffen.
Klopt ook niet, ik werk in NL en betaal er ook belasting. En ik mag echt gewoon met mijn Duitse platen rondrijden. Sterker nog, ik mocht niet met NL-platen blijven rijden. Als je in DLD woont moet je die binnen een paar maanden laten vervangen door Duitse (en dus je auto importeren) of een auto met Duits kenteken aanschaffen.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:03 schreef klusfoobje het volgende:
de opmerking over de toeristen snap ik niet helemaal. Maar laat ik het anders zeggen, een nederlandse belastingplichtige mag niet in NL met een auto rijden die een buitenlands kenteken heeft....
quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:06 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Nope, dat is een heel ander verhaal.Het "goed" de auto met andere dan NL platen mag idd gewoon de grens over en houders van een EU paspoort ook. Het gaat hier om de belastingplicht van de bestuurder van dit specifieke goed.
quote:Op vrijdag 4 maart 2011 09:37 schreef Maharbal het volgende:
Het Europese Hof heeft al aangegeven dat de Nederlandse BPM heffing op auto's met buitenlandse kentekens sowieso al in strijd is met Europees Recht, en heeft Nederland ook het (dwingende) advies gegeven de BPM af te gaan schaffen.
Er is ook veel discussie gaande in de literatuur/jurisprudentie of de BPM nou mag of niet. De BD houdt zich erg fanatiek aan de regels van de BPM, maar de algemene consensus is toch dat die regels in strijd zijn met Europees Recht. Het duurt alleen zo lang eer het HvJ uitspraak doet, maar de uitspraken beginnen nu wat binnen te rollen.
In de fiscaliteit kan deze regel zeker wel in strijd zijn met het vrije verkeer van <x>, het gaat immers on een regeling die ervoor zorgt dat het importeren van auto's extra kosten met zich meebrengt, en in die zin discriminerend is/zou kunnen zijn. Er is ook al een hoop over geschreven overigens. Het gaat vrijwel altijd om fiscale aangelegenheden.
De eigenaar van het specifieke goed heeft al BPM voldaan in het land waar de auto vandaan komt...quote:Op vrijdag 4 maart 2011 11:06 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Nope, dat is een heel ander verhaal.Het "goed" de auto met andere dan NL platen mag idd gewoon de grens over en houders van een EU paspoort ook. Het gaat hier om de belastingplicht van de bestuurder van dit specifieke goed.
Dat is niet wat ik bedoel en dat is ook niet wat er stond.Helemaal aangezien er alleen in ons landje sprake is van BPM.....quote:Op vrijdag 4 maart 2011 18:39 schreef Halcon het volgende:
[..]
De eigenaar van het specifieke goed heeft al BPM voldaan in het land waar de auto vandaan komt...
In het kort:quote:Op zaterdag 5 maart 2011 17:44 schreef klusfoobje het volgende:
Er word hier wel ene hoop gereageerd met klopt niet, mag wel en weet ik veel wat zonder daarna met de specifieke regels te komen behalve dan dan men net die ene uitzondering is.
Je mag als nederlander gewoon niet in Nederland een motor voertuig besturen welk in het buitenland geregistreerd is.; En jaaaa, voor de paar mensen die in D wonen en hier werken of weet ik veel wat. Er zijn uitzonderingen op de regel die je bij de BD kunt aanvragen.
Hoofdregel is, nederlander bestuurd in nederland een nederlands geregistreerd motorvoertuig. Als dat niet zo zou zijn... waarom rijd iedereen dan met gele platen terwijl andere platen een stuk goedkoper zijn ?
het zelfde verhaal loopt overigens ook op het politie forum...
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=13688
Wat Fogel zegt klopt. En:quote:Op zaterdag 5 maart 2011 22:22 schreef Fogel het volgende:
In het kort:
* Zolang je niet in Nederland staat ingeschreven maakt het geen bal uit welk kenteken er op je auto zit. Of je al dan niet een Nederlandse nationaliteit hebt is compleet irrelevant.
* Als je wel in Nederland ingeschreven bent moet je per definitie met een Nederlands kenteken rijden, enkele uitzonderingen daargelaten. Of je al dan niet een Nederlandse nationaliteit hebt is ook in dit gevan compleet irrelevant.
Jij verkondigt hier zelf onzin.quote:Op zondag 6 maart 2011 00:58 schreef stephano_mc het volgende:
maar als je gewoon een auto leent van iemand die in het buitenland woont maakt dat echt niets uit
er staat een hoop onzin tussen de reacties in dit topic
Tenzij degene waarvan de auto geleend wordt een auto op Nederlands kenteken heeftquote:Op zondag 6 maart 2011 08:24 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Wat Fogel zegt klopt. En:
[..]
Jij verkondigt hier zelf onzin.
Ik geloof niet dat ie dat bedoeldequote:Op zondag 6 maart 2011 09:13 schreef Fogel het volgende:
Tenzij degene waarvan de auto geleend wordt een auto op Nederlands kenteken heeft
what do you mean?quote:Jij verkondigt hier zelf onzin.
Waar wonen ze officieel?quote:Op zondag 13 maart 2011 19:31 schreef Oceanblue het volgende:
Even wat anders, mijn Poolse flexwerkers werken 52 weken in Nederland waarvan ze tussendoor 7x1 week naar Polen gaan.
Hier rijden ze gewoon in die Poolse auto, mag dat?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |