quote:Genationaliseerd
Ten aanzien van de hypotheekbanken Fannie Mae en Freddie Mac had de Amerikaanse overheid nog een andere strategie. Die banken zijn feitelijk genationaliseerd.
.quote:AMSTERDAM (Dow Jones)--Bank of America Corp. heeft een overeenkomst bereikt over de overname van de Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch & Co. Dat hebben de partijen maandagochtend bekendgemaakt. Bank of America koopt Merrill via een aandelenruil met een totale waarde van $50 miljard
.quote:Lehman Brothers Holding vraagt faillissement aan
AMSTERDAM (Dow Jones)--De Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers Holding Inc. heeft maandagochtend een zogenoemd Chapter 11 failissementsbeschermingsaanvraag ingediend. De aankondiging komt na een weekend van onderhandelingen waarbij de bank er niet in is geslaagd een koper te vinden voor de door de kredietcrisis geplaagde investeringsbank.
De Britse bank Barclays en de Amerikaanse bank Bank of America, die interesse hadden getoond in Lehman Brothers, trokken zich zondag terug nadat bleek dat de Amerikaanse overheid geen financiele garanties wilde verlenen voor een dergelijke transactie
http://www.sopn.nl/modules/news/article.php?storyid=45642quote:Een bericht op een van mijn favoriete (dagelijkse) blogs trok mijn aandacht. Lehman Brothers houdt kennelijk vergaderingen in het weekend net voor het openbaren van de 2e kwartaalcijfers. Uit bronnen die verbonden zijn aan Lehman Brothers blijkt dat dergelijke vergaderingen in het weekend ongebruikelijk zijn.
Lehman Brothers ligt al even onder vuur van investeerders vanwege gerapporteerde verliezen die telkens de verwachtingen negatief overtreffen. Je hoeft maar de beurskoers van Lehman Brothers erbij te pakken om te zien welke kant het op gaat.
Dit bericht van weekendvergaderingen roepen een beeld op van een bank met een probleem. Welke kwestie is zo prangend dat voor de 2e kwartaalcijfers het hogere management in het weekend op mag komen draven? Een ding lijkt zeker: vast niet omdat het zo goed gaat met Lehman Brothers.
Deze kwestie vormt een mooie aanleiding om kort de status van de kredietcrisis te evalueren. Zoals bekend startte de kredietcrisis met de zogenaamde subprime leningen. Aggressieve leningen aan minderbedeelden waarvan de waarde thans flink wat minder is dan 100%. De verliezen die daarmee op zijn getreden, hebben al tot vele berichten van verliezen bij banken geleid. Miljarden dollars zijn afgeschreven op deze leningen en daarvan afgeleide producten (o.a. CDO). Wat ik nog steeds niet in volle omvang voorbij heb zien komen, zijn de verliezen die andere partijen dan banken geleden moeten hebben op deze producten, zoals pensioenfondsen. Wellicht dat dit nog volgt.
Banken hebben er alles aan gedaan om de effecten van de verliezen uit te smeren in tijd. Hetzij door creatief boekhouden (de eerder besproken Level 3 accounting), hetzij door het niet op de balans hebben van financiele bezittingen (in de zogeheten SIV's). Ook werden verliezen langzaam en beetje bij beetje aan het publiek gevoerd, in plaats van in één keer. De hoge heren spreken zelfs van een mogelijkheid dat 'het ergste voorbij is'.
De realiteit is anders. Het lijkt er op dat we nu een volgende fase van de kredietcrisis ingaan. Alle troep die verborgen zit op de balansen van banken komt langzamerhand naar voren. Bezittingen die niet op de balans stonden maar 'off balance' in SIV's door het leven gaan, moeten langzamerhand toch echt op de balans van de daaraan verbonden bank worden gezet. De verliezen die daaraan verbonden zijn, gaan de bank dan uiteindelijk raken. Daarnaast gaan de verliezen steeds meer hun tol eisen van de winstgevendheid van banken. Sterker nog, banken hebben de afgelopen maanden veel kapitaal opgehaald om hun eigen vermogen enigszins op peil te houden. Zonder genoeg eigen vermogen, kunnen/mogen ze geen geld meer uitlenen!
Ik denk het niet, ik volg AEX al 7 jaar sinds 2000 hou ik het bijquote:Op zaterdag 20 september 2008 23:18 schreef SpecialK het volgende:
Meki. Er zijn echt honderd-duizenden economen die er voor gestudeerd hebben die er veel meer vanaf weten dan jij en ik. En al die mensen komen niet tot dezelfde conclusie als jij. Wellicht ben je met dit topic een beetje buiten je eigen kennisveld aan het spelen?
Bron / lees meer: news.bbc.co.ukquote:Het fonds krijgt een groote van 800 miljard dollar en met deze pot geld kan minister van Financiën Paulson redden wie hij wil redden.
In het kort het financiële reddingsplan van de regering Bush om de huidige crisis op te lossen.
Het fonds moet "slechte schulden" van in problemen geraakte financiële instituten overnemen. We kunnen dus spreken van het "nationaliserne van schuld". Met het plan zal geen nieuw overheidsorgaan worden gesteld. In plaats daarvan zal Paulson samen met "inversteringsmanagers gaan samenwerken".
Ook is tijdelijk een stop gezet op het "short sellen" in 799 bedrijven. Met short sellen wordt gespeculeerd op een waardevermindering van de onderliggende waarden.
Het volgende slachtoffer van de crisis meldt zich al weer Morgan Stanley is op zoek naar een partner.
Effectief komen de nu genomen maatregelen neer op het omzetten van bankschulden in staatsschuld.
Alleen jammer dat je de oorzaak niet vermeld. Amerikaanse burgers die al jaren boven hun stand leven en gewend zijn alles op krediet te kopen. Daarbij inderdaad de subprime hypotheken die aan de economisch zwakkeren werden geleverd (diezelfde burgers die als gevolg van een terugval in de economie die hypotheken niet meer konden betalen) en ziedaar de ineenstorting van een systeem dat vanaf dag 1 al gedoemd was.quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:20 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik denk het niet, ik volg AEX al 7 jaar sinds 2000 hou ik het bij
AEX is zelf een complottheorie , makkelijke manier van geld stelen via aandelen.
Check dit
Chronologisch zagen we dus het volgende sinds half 2007:oplopende verliezen sub prime producten; crisis zou beperkt zijn tot subprime; banken die verliezen rapporteren; banken die nog meer verliezen rapporteren; bevestigingen over en weer dat niemand dit had kunnen voorzien (leugens natuurlijk); banken die aandelen uitgeven om kapitaal binnen te halen; nog meer rondjes aandelen uitgeven om kapitaal binnen te halen; eerste banken die ten onder gaan (Bear Stearns); economie begint in te zakken, b.v. slechte werkloosheidscijfers, VS gemeenten die failliet gaan (kortom, kredietcrisis natuurlijk niet beperkt tot subpprime); andere financiële producten lopen verliezen op (o.a. Alt-A); banken verlagen hun dividend; en nu: grotere banken die kennelijk het water echt tot de lippen hebben staan.
Oorzaak is 100 % Bush en USA en de kapatalismequote:Op zaterdag 20 september 2008 23:25 schreef WeerWachtwoordVergeten het volgende:
[..]
Alleen jammer dat je de oorzaak niet vermeld. Amerikaanse burgers die al jaren boven hun stand leven en gewend zijn alles op krediet te kopen. Daarbij inderdaad de subprime hypotheken die aan de economisch zwakkeren werden geleverd (diezelfde burgers die als gevolg van een terugval in de economie die hypotheken niet meer konden betalen) en ziedaar de ineenstorting van een systeem dat vanaf dag 1 al gedoemd was.
quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:46 schreef Meki het volgende:
[..]
Ik heb hierover gestudeerd en ik kan je 100 % aanraden je geld niet naar de bank te brengen
waarom zouden er niet een paar bevriende saoedische fat-ass oliesheiks in het complot kunnen zitten..??quote:Op zondag 21 september 2008 01:25 schreef mirved het volgende:
Citibank de grootste bank van amerika is door financiering uit het midde-oosten gered. Daar gaat je complot. byebye
Dat is bij 90% van Meki's topics.quote:Op zondag 21 september 2008 00:24 schreef EldorkoGrande het volgende:
maar ik durf er grof geld op in te zetten dat het mallotige onzin is ipv discussiewaardige materie.
96% is goochelen met cijfers.quote:Op zondag 21 september 2008 02:32 schreef cerror het volgende:
[..]
Dat is bij 90% van Meki's topics.
En ik ben goed met statistieken.
Leg even uit hoe banken die amper nog geld hebben om zichzelf overeind te houden, Russische banken over kunnen nemen? En de government sponsored enterprises zoals freddie mac en fannie mae, staan zoals de term al doet vermoeden wat dichter bij de overheid dan een regulier bedrijf, alhoewel het wel separate entiteiten zijn. Daardoor worden zij wel gered, en laat de Amerikaanse overheid een Lehman Brothers omdonderen. Wat veel verwarring geeft is de willekeur in het beleid, want ze grepen bij Bear Stearns ook in, dus niemand weet eigenlijk welke banken/instituten de overheid wel het redden waard vindt, en welke niet.quote:Op zaterdag 20 september 2008 23:11 schreef Meki het volgende:
De kredietcrisis is een complot van de Amerikanen om zoveel andere banken over te nemen. om hun machten in het buitenland te vergroten.
Zo heeft de Amerikaanse overheid nu de macht over zeer belangrijke banken in USA. Waar de Amerikaanse overheid nu met zijn wereldplan doorgaan om de wereld over te nemen.
[..]
[..]
.
[..]
.
Via deze weg willen ze een crisis over de hele wereld maken, zo moest in Rusland snel de overheid ingrijpen, anders had de Amerikaanse banken Rusland overgenomen.
Er zit hier meer wat achter... meer dan huizencrisis of bankencrisis.. de kapatalisme vervalt dankzij hebzucht
Ik denk dat dat hypotheekcrisis een dekmantel is om de echte smerig handelszaken te verbloemen.quote:Op maandag 22 september 2008 08:45 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Leg even uit hoe banken die amper nog geld hebben om zichzelf overeind te houden, Russische banken over kunnen nemen? En de government sponsored enterprises zoals freddie mac en fannie mae, staan zoals de term al doet vermoeden wat dichter bij de overheid dan een regulier bedrijf, alhoewel het wel separate entiteiten zijn. Daardoor worden zij wel gered, en laat de Amerikaanse overheid een Lehman Brothers omdonderen. Wat veel verwarring geeft is de willekeur in het beleid, want ze grepen bij Bear Stearns ook in, dus niemand weet eigenlijk welke banken/instituten de overheid wel het redden waard vindt, en welke niet.
Waar het mis ging, is dat men ging handelen in die sub-prime hypotheken, en deze pakketten vertroebelde met andere producten. (en de ratings van die producten werden weer toegekend door Moody's en S&P, instituten die niet onafhankelijk waren, want de eigenaren waren de grote banken....) En ach, als een paar joe's en jane's es een hypotheek niet terug betalen was het geen ramp, want er zat zoveel overwaarde in die huizen dat ze dat met een gedwongen verkoop zo weer terug pakten. Nu weet dus niemand meer wie op welke producten echt risico loopt, en dus moet men afschrijven, en dat balletje ging trouwens rollen doordat de Amerikaanse overheid strengere boekhoudregels invoerde, waardoor men de courante waarde van de sub-prime producten op de balans moest zetten, en niet de boekwaarde. Moet je maar eens kijken naar de tijdslijn van al dit gedonder, de sneeuwbal begon te rollen toen de grote banken met hun jaarcijfers kwamen..
Maar als dit een masterplan is, waarom worden de grote Amerikaanse banken dan gered door staatsfondsen van landen met veel olie geld, of landen zoals China waar de economie nog wel goed draait?
Lousy hypotheekjes? Even ter info, in Nederland hebben we voor ~490 miljard aan hypotheken lopen.. Maar ook ~220 miljard aan spaargeld, dus dat moet er eigenlijk nog van af getrokken worden. Ter vergelijking, het BNP is voor dit jaar berekend op 560 miljard..quote:Op maandag 22 september 2008 10:00 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Ik denk dat dat hypotheekcrisis een dekmantel is om de echte smerige handelszaken te verbloemen.
Wat nu als het miljarden gepompt hebben in Iraq-oorlog wat ettelijke triljarden kost in middels. De oorlog blijkt niet zo productiet te zijn als het lijkt.
Het is raar dat de ene bank wel staatshandje krijgt en de andere express omgeduwd wordt.
Het lijkt me duidelijk dat wij de consument niet het ECHTE verhaal te horen krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat een paar lousy hypotheekjes de boel zou laten klappen. Zijn we nu echt zo makkelijk te sussen met het hypotheek-verhaal ?!?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |