abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61773863
hmmm ben je toevallig niet gelovig?
tsja...het zijn twee zeer uiteenlopende visies...je kan er achter staan of niet...beide hebben overtuigingskracht...
  zaterdag 20 september 2008 @ 01:25:16 #52
225864 henkvs58
lekker bezig vandaag
pi_61773897
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 01:20 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Je zegt het zelf al bewijs verzamelen. Bestaan doen we sowieso anders hadden jij en ik dit niet kunnen typen. We weten over het algemeen heel erg goed wat er in ons lichaam gebeurd, door waarnemingen die niet te weerleggen zijn. Uit deze bewezen waarnemingen valt eigenlijk alleen maar te concluderen dat er niets is na de dood.
[..]
Meneer Bioloogje, bovenstaande zin komt niet erg wetenschappelijk op mij over. Met name jeukt het mij dat je beweert dat uit bewezen waarnemingen iets valt te concluderen, zonder te vermelden welke waarnemingen dat zijn of hoe die conclusies tot stand zijn gekomen.
Pas op, nudistels in de berm
pi_61773920
B en D

Ik geloof dat je een lichaam en een ziel hebt en je alleen het lichaam achterlaat zodra je dood gaat en doorgaat met je ziel met/naar "iets". Het is alleen de vraag in welke vorm en heb je een bewustzijn? Gaat je ziel door met alle kennis en ervaringen tijdens je leven of begin je weer op nul? Als het met bewustzijn is, hoe zit het als je dement was toen je stierf? Ben je met je ziel weer terug zoals in de bloei van je leven of zoals je stierf als demente ouwe opa?

Naar de hemel gaan sluit ik niet uit en lijkt me een geweldige gedachte. De hel lijkt me onwaarschijnlijker, want alles wat je als mens gedaan hebt moet toch te vergeven zijn. Je bent immers een dom mens die wellicht door een foute jeugd opgegroeid is tot een "fout" mens die foute dingen doet. Ik denk dat je omgeving allesbepalend is of je christen, 2-cellige lopendebandmedewerker of seriemoordenaar wordt.

C lijkt me onwaarschijnlijk, omdat ik hier eigelijk nog nooit een interessant verhaal over heb gehoord wat m'n gedachtes kon verbreden.

A In iets tijdsloos wordt een proces in gang gezet daardoor een universum ontstaat met een planeet aarde met een wezen dat 80 jaar lanterfant en weer doodgaat. Ik zou doodongelukkig worden bij de gedachte dat ik me alleen nuttig maakt om richting die 80 jaar te gaan en daarna alles nutteloos is. Ik geloof niet dat het allemaal toeval is zonder reden.
  zaterdag 20 september 2008 @ 01:32:21 #54
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_61773970
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 01:25 schreef henkvs58 het volgende:

[..]

Meneer Bioloogje, bovenstaande zin komt niet erg wetenschappelijk op mij over. Met name jeukt het mij dat je beweert dat uit bewezen waarnemingen iets valt te concluderen, zonder te vermelden welke waarnemingen dat zijn of hoe die conclusies tot stand zijn gekomen.
Ik hoop dat je het wel met me eens bent dat uit bewezen zaken conclusies zijn te trekken (wat deze zaken/waarnemingen ook zijn).

Ik kan je nu een hele lading boeken gaan geven waarin alles staat wat we nu over het lichaam weten en over hoe het werkt. Daarnaast kan ik je ook hele boeken geven over evolutie en wat daarvan ondertussen al vaststaat. Zelf vond ik het een beetje overdreven om die wetenschappelijke feiten hier allemaal neer te gaan zetten. Maar dat zijn de feiten waar ik het over heb.

Dit in tegenstelling tot wat veel gelovigen denken te weten. (Daar is namelijk nog niets van bewezen)
pi_61773998
heheh dat is ook geschreven hoor... niet alles wat in boeken staat klopt...of moet DE waarheid zijn...
en we zijn inderdaad uit moleculen gemaakt...maar dat betekent niet dat we geen hoger doel dienen
we zijn hier toch niet om straks weer op te lossen? erg zinloos dan....
  zaterdag 20 september 2008 @ 01:37:52 #56
163216 bioloogje
pi_61774034
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 01:34 schreef dutchgal het volgende:
heheh dat is ook geschreven hoor... niet alles wat in boeken staat klopt...of moet DE waarheid zijn...
en we zijn inderdaad uit moleculen gemaakt...maar dat betekent niet dat we geen hoger doel dienen
we zijn hier toch niet om straks weer op te lossen? erg zinloos dan....
Het is idd geschreven maar wel geschreven vanuit onderzoek en dus gebaseerd op feiten. Dit kun je niet zeggen van bijv. de bijbel.
Waarom zou ons leven weer een hoger doel moeten hebben. Waar komt die arrogantie van ons mensen vandaan?
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 20 september 2008 @ 01:39:08 #57
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_61774054
Of je gaat de oven in, of je ligt aan de andere kant van het gras.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zaterdag 20 september 2008 @ 01:42:10 #58
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_61774080
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 00:27 schreef heartz het volgende:

[..]

Op een aurofoto schijn je toch iemand zijn 'energie' te kunnen zien en aan de hand van de 'aurakleuren' kan je bepalen hoe iemand zich voelt? Dus wij zijn allemaall energieën?
Maar natuurlijk.

Ik kan je dit allemaal gaan uitleggen maar heb een site gevonden waar (in de kern) de informatie staat hoe ik het zie , niet helemaal maar wel grotendeels.
Daarnaast duidelijk uitgelegd ook , als je tijd hebt moet je maar eens op je gemak lezen (het is wel een aardige lap tekst maar dat zie je meer hier dus vooruit)

http://www.espavo.nl/pages/welkom/de-mens-als-energie.php

Overigens heb jij ook iets waar ik mee connect , gevoelsmatig dan.
Volgens mij weet jij het heus wel (mensen die ergens mee zitten zoeken jou niet zomaar willekeurig op hoor om hun verhaal te doen ) maar ben je ook wel weer nuchter in bepaalde dingen weet echter dat e.e.a. elkaar niet uitsluit en dat het goed te combineren is
-je avatar gaf een malware melding bij verschillende users, vandaar verwijderd-
  zaterdag 20 september 2008 @ 01:44:04 #59
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61774093
Voor mij een combinatie tussen B en C. Ik geloof dat je na je dood eerst op een plek terecht komt van 'gelijkgestemden'. Kort door de bocht: Goede mensen komen op een mooie plek vol positiviteit, slechte mensen komen op een nare plek vol negativiteit. Dit zou je kunnen vertalen naar hemel en hel, maar dan met de kanttekening dat ik dat als 'tijdelijk' zie.

Er zou dan een moment komen dat de ziel beslist opnieuw te incarneren. Onervaren zielen hebben hier misschien minder eigen keuze in dan ervaren zielen.

Goed, het zijn allemaal maar theorieën maar ik voel me er prettig bij. Angst voor optie A heb ik zeker, maar mijn keuze voor B/C is niet volledig gevoed door angst maar ook door ervaringen en af en toe zelfs rationeel nadenken.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  zaterdag 20 september 2008 @ 01:46:04 #60
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_61774107
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 01:42 schreef Superfast het volgende:

[..]

Maar natuurlijk.

Ik kan je dit allemaal gaan uitleggen maar heb een site gevonden waar (in de kern) de informatie staat hoe ik het zie , niet helemaal maar wel grotendeels.
Daarnaast duidelijk uitgelegd ook , als je tijd hebt moet je maar eens op je gemak lezen (het is wel een aardige lap tekst maar dat zie je meer hier dus vooruit)

http://www.espavo.nl/pages/welkom/de-mens-als-energie.php
Kan je dit ook in je eigen woorden uitleggen?
quote:
Overigens heb jij ook iets waar ik mee connect , gevoelsmatig dan.
Volgens mij weet jij het heus wel (mensen die ergens mee zitten zoeken jou niet zomaar willekeurig op hoor om hun verhaal te doen ) maar ben je ook wel weer nuchter in bepaalde dingen weet echter dat e.e.a. elkaar niet uitsluit en dat het goed te combineren is
Ooh ja , wat heb ik waar jij je mee verbonden voelt?
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_61774138
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 01:13 schreef bioloogje het volgende:
Je lichaam is niet meer dan een hoop stoffen die gebonden zijn en daarmee je cellen vormen, die vormen dan weer je organen etc. Je bewustzijn wordt door wat elektrische signalen en leuke stofjes gecreëerd. Wanneer je dood bent doen je cellen het niet meer bewustzijn valt weg en er is niets meer van over. Het antwoord is volgens mij dus.....A.

B en C zijn bedacht door en voor mensen die bang zijn voor A en zichzelf zo wijsmaken dat er iets is om zo om te kunnen gaan met hun angst.
je zegt..je bewustzijn valt weg...wie zegt dat?
behalve dat klopt jouw verhaal over het menselijk lichaam...het past precies in de visie dat de wereld eigenlijk niet echt is...allemaal moleculen...en waar halen mensen dan de arrogantie vandaan om in boeken te beweren dat wij gelijk hebben? wij proberen overal te heersen en beheersen... verklaringen die we niet volgens ons-mensen-wetenschappelijk-gemaakte-manier kunnen verklaren zijn altijd fout? of zijn mensen gewoon angstig voor iets wat ze (nog) niet kunnen zien?
we gebruiken tenslotte maar 5 procent van onze hersenen...
  zaterdag 20 september 2008 @ 02:01:08 #62
163216 bioloogje
pi_61774237
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 01:50 schreef dutchgal het volgende:

[..]

je zegt..je bewustzijn valt weg...wie zegt dat?
behalve dat klopt jouw verhaal over het menselijk lichaam...het past precies in de visie dat de wereld eigenlijk niet echt is...allemaal moleculen...en waar halen mensen dan de arrogantie vandaan om in boeken te beweren dat wij gelijk hebben? wij proberen overal te heersen en beheersen... verklaringen die we niet volgens ons-mensen-wetenschappelijk-gemaakte-manier kunnen verklaren zijn altijd fout? of zijn mensen gewoon angstig voor iets wat ze (nog) niet kunnen zien?
we gebruiken tenslotte maar 5 procent van onze hersenen...
het past precies in de visie dat de wereld eigenlijk niet echt is
Hoe bedoel je "niet echt"?

verklaringen die we niet volgens ons-mensen-wetenschappelijk-gemaakte-manier kunnen verklaren zijn altijd fout?
Ze zijn niet per definitie fout. Ze zijn pas fout wanneer ze ingaan tegen feiten (Feiten zijn per definitie bewezen)

of zijn mensen gewoon angstig voor iets wat ze (nog) niet kunnen zien?

Ikzelf ben er niet bang voor, maar ik erken ook dat er een theoretische kans bestaat dat er wel iets is. Ik acht die kans echter heel erg klein omdat er geen feiten zijn die in die richting wijzen. In dit topic wordt er ook naar mijn mening gevraagd. Ik baseer mijn mening namelijk graag op feiten en niet op ongefundeerde verzinsels.
pi_61774330
hehe leuk he...2 visies tegenover elkaar....
  zaterdag 20 september 2008 @ 02:15:35 #64
163216 bioloogje
pi_61774366
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 02:12 schreef dutchgal het volgende:
hehe leuk he...2 visies tegenover elkaar....
Klopt het blijft ook altijd lekker nutteloos

Gelovigen geloven niet maar zeggen te weten, en wetenschap wil daar bewijzen voor zien maar die zijn er niet, want gelovigen bewijzen hun geloof niet maar proberen de wetenschap onderuit te halen.
pi_61774376
hahaha..nog even een steekje na? heheh...
nou ja je verdedigt jezelf in ieder geval wel...
ik ga slapen!
  zaterdag 20 september 2008 @ 02:17:25 #66
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_61774378
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 02:15 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Klopt het blijft ook altijd lekker nutteloos

Gelovigen geloven niet maar zeggen te weten, en wetenschap wil daar bewijzen voor zien maar die zijn er niet, want gelovigen bewijzen hun geloof niet maar proberen de wetenschap onderuit te halen.
Moah, ik vind veel gelovigen en wetenschappers net zo koppig.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
  zaterdag 20 september 2008 @ 02:20:21 #67
163216 bioloogje
pi_61774407
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 02:17 schreef dutchgal het volgende:
hahaha..nog even een steekje na? heheh...
nou ja je verdedigt jezelf in ieder geval wel...
ik ga slapen!
Was niet bedoelt als steek. Maar de gelovigen zoeken nu eenmaal bewijs dat bijv. de evolutie onderuit haalt. Zo hebben ze de leeftijd van een levende slak bepaald met koolstof datering en de slak bleek 1000 jaar oud te zijn.

Gelovigen halen dat nu aan als bewijs dat koolstof datering onbetrouwbaar is, en dat daarom de leeftijd van fossielen niet nauwkeurig gemeten kan worden.
  zaterdag 20 september 2008 @ 02:20:45 #68
163216 bioloogje
pi_61774410
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 02:17 schreef Strani het volgende:

[..]

Moah, ik vind veel gelovigen en wetenschappers net zo koppig.
Zeker zijn ze ook echt. Ze hechten alleen waarde aan totaal andere zaken, en in die behoefte kunnen ze elkaar niet tegemoet komen. Daarom is het zo'n eeuwig durende discussie.
  zaterdag 20 september 2008 @ 02:22:25 #69
163216 bioloogje
pi_61774421
Maar nu ga ik ook slapen.
  zaterdag 20 september 2008 @ 04:44:54 #70
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_61774916
quote:
Die zogenaamde tunnel schijnt te komen doordat bloedvaten in de hersenen zich vernauwen, of zoiets.
Reuze interessant die BDE's, maar ik geloof toch echt in A.
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zaterdag 20 september 2008 @ 05:02:27 #71
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_61774929
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 04:44 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Die zogenaamde tunnel schijnt te komen doordat bloedvaten in de hersenen zich vernauwen, of zoiets.
Reuze interessant die BDE's, maar ik geloof toch echt in A.
Je moet je gevoel volgen als jij bij A een beter gevoel hebt moet je daarvoor kiezen.

Die tunnel van licht zou komen door je bloedvaten zeg je? Kun je dit met feiten ondersteunen of is het lekker makkelijk om zo e.e.a. te verklaren?
pi_61774934
---> TRU
Waarom?
BDE & NDE icm POLL
  zaterdag 20 september 2008 @ 05:12:03 #73
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_61774938
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 05:02 schreef Superfast het volgende:

[..]

Je moet je gevoel volgen als jij bij A een beter gevoel hebt moet je daarvoor kiezen.

Die tunnel van licht zou komen door je bloedvaten zeg je? Kun je dit met feiten ondersteunen of is het lekker makkelijk om zo e.e.a. te verklaren?
Ik heb daar ooit wat over gelezen. Ik weet alleen niet meer waar. 't was - volgens mij - een betrouwbare bron.
Maar goed, echt veel kan je hier niet mee
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  zaterdag 20 september 2008 @ 05:19:53 #74
226867 Superfast
Keep on smiling
pi_61774942
quote:
Op zaterdag 20 september 2008 05:12 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

Ik heb daar ooit wat over gelezen. Ik weet alleen niet meer waar. 't was - volgens mij - een betrouwbare bron.
Maar goed, echt veel kan je hier niet mee
Ik heb die berichten ook wel eens gelezen en misschien heb je wel gelijk hoor.
Wat ik dubieus vind zijn de gedetailleerde ervaringen die mensen hebben gehad inclusief ervaringen met al overleden familie leden .
Het zou kunnen dat het fantasie is maar ik hoop zelf maar van niet (hoewel ik wel moet toegeven dat jouw stelling de beste papieren heeft om stand te houden in deze discussie)
pi_61774969
er gebeurt niks. ja je bent dood maar er is dan niks. want wij zijn niet meer als organisme. niets meer en niets minder. jammer ik had er wat meer van willen maken maarja. dood is dood en niets is niks.

[ Bericht 4% gewijzigd door bloedhond op 20-09-2008 06:20:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')