abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61732636

Spanje heeft een handelstekort (het meer importeren dan exporteren, cq het ruwweg meer consumeren dan produceren) van meer dan 10% van het BBP (!). Uiteraard, omdat Spanje bij de eurozone zit, en de eurozone een redelijk gebalanceerd handelsbalans heeft, heeft Spanje's tekort weinig invloed op de sterkte van de euro.

Maar hoe lang kan Spanje nog 10% boven haar stand leven? Hoe financieren zij die 10% uberhaupt? Let wel: in het handelsbalans zitten investeringen over en weer en toerisme enzovoorts ook al ingecalculeerd.
pi_61732720
De afbeelding zegt ook weer niet al te veel want er staat niet bij uit welke landen men hoofdzakelijk importeert. Misschien is het handelsoverschot van Nederland wel hoofdzakelijk te danken aan de export van Goudse kaas naar Spanje, weet jij veel.
pi_61732745
quote:
Op donderdag 18 september 2008 15:20 schreef schoelje het volgende:
De afbeelding zegt ook weer niet al te veel want er staat niet bij uit welke landen men hoofdzakelijk importeert. Misschien is het handelsoverschot van Nederland wel hoofdzakelijk te danken aan de export van Goudse kaas naar Spanje, weet jij veel.
Ehm, dus? Dat maakt geen verschil in mijn betoog.
pi_61732765
quote:
Op donderdag 18 september 2008 15:17 schreef pberends het volgende:
Hoe financieren zij die 10% uberhaupt?
Nog bekend met de EU? Dat halve land is van ons. .
Ik ga naar huis.
pi_61732788
quote:
Op donderdag 18 september 2008 15:22 schreef nietzman het volgende:

[..]

Die geldstromen zitten allemaal in het handelsbalans verwerkt.
pi_61732847
quote:
Op donderdag 18 september 2008 15:22 schreef nietzman het volgende:

[..]

Ik wou net zeggen; overal waar ook maar enigsinds ontwikkleing is staat een groot bord met funded by the European Union. Gaat helemaal nergens over; grote snelwegen die van nergens naar niets gaan, huizen op plekken waar niemand wil gaan wonen en kantoren tussen de leegstaande gebouwen...

En spanjaarden geven zelf ook toe dat ze er misbruik van maken, maar ja de mentaliteit is daar, als je geld krijgt waarom zou je daar dan iets aan doen...
pi_61732912
quote:
Op donderdag 18 september 2008 15:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Ehm, dus? Dat maakt geen verschil in mijn betoog.
Ja, tuurlijk wel. Ik geloof dat je nog steeds niet in de gaten hebt wat de EU precies inhoudt. Als Limburg een handelstekort heeft dan liggen we daar in Zeeland toch ook niet wakker van?
  donderdag 18 september 2008 @ 15:33:34 #8
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61733017
quote:
[ afbeelding ]

Spanje heeft een handelstekort (het meer importeren dan exporteren, cq het ruwweg meer consumeren dan produceren) van meer dan 10% van het BBP (!). Uiteraard, omdat Spanje bij de eurozone zit, en de eurozone een redelijk gebalanceerd handelsbalans heeft, heeft Spanje's tekort weinig invloed op de sterkte van de euro.

Maar hoe lang kan Spanje nog 10% boven haar stand leven? Hoe financieren zij die 10% uberhaupt? Let wel: in het handelsbalans zitten investeringen over en weer en toerisme enzovoorts ook al ingecalculeerd.
Tja, dat komt, gok ik even, meer doordat Spanje door een aantal factoren nog geen volledige overgang heeft gemaakt van een land dat een mono-economie heeft, Tourisme, naar een land met een meer gevarieerde economie dat kan terug vallen op Industrie en/of service diensten.

Wat natuurlijk funest kan zijn geweest in deze is dat ze lang hebben geleund op financiele steun uit Europa, enkel in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ireland, hebben ze dat niet gebruikt om hun economie om te vormen.

Daarbij lag het comsumptie niveau tot zeker in de jaren 90 toch redelijk laag zover ik weet, zeker in vergelijking met andere Europese landen, maar mede door hogere lonen gaat de Spaanse bevolking steeds meer mee wat betreft Europa wat consumeren betreft.

Even zo snel zouden dat redenen kunnen zijn voor het extreme handels tekort. Het is hoe dan ook niet echt gezond.

Wellicht komt daar in de komende jaren verandering in?
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_61733284
quote:
Op donderdag 18 september 2008 15:29 schreef schoelje het volgende:

[..]

Ja, tuurlijk wel. Ik geloof dat je nog steeds niet in de gaten hebt wat de EU precies inhoudt. Als Limburg een handelstekort heeft dan liggen we daar in Zeeland toch ook niet wakker van?
De kans is vrij groot dat het dan met Limburg een stuk slechter gaat dan met de rest van Nederland.
pi_61737508
De Spanen hebben net als de Britten en de Amerikanen een totaal verkrampte huizenmarkt. Je ziet dus ook precies dat die landen de grootste negatieve balans hebben. Zo wordt er teveel geld in het land rondgepompt denk ik, maar ik weet van economie niet zoveel.

Bovendien hebben de VS en Spanje een chronisch gebrek aan olie. Spanje heeft een paar producerende veldjes, maar allemaal erg schamel. Dat helpt ook mee, dat maakt ze erg kwetsbaar voor schommelingen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 18 september 2008 @ 19:22:22 #11
228277 MarlaSinger
whacked out bald freak
pi_61737909
Hé lul, da's mijn plaatje!
I took what was left of a bottle. It might have been too much.
pi_61738871
quote:
Op donderdag 18 september 2008 19:02 schreef El_Matador het volgende:
De Spanen hebben net als de Britten en de Amerikanen een totaal verkrampte huizenmarkt. Je ziet dus ook precies dat die landen de grootste negatieve balans hebben. Zo wordt er teveel geld in het land rondgepompt denk ik, maar ik weet van economie niet zoveel.

Bovendien hebben de VS en Spanje een chronisch gebrek aan olie. Spanje heeft een paar producerende veldjes, maar allemaal erg schamel. Dat helpt ook mee, dat maakt ze erg kwetsbaar voor schommelingen.
In Nederland zie je ook hele hoge huizenprijzen, maar toch een enorm handelsoverschot.

Gebrek aan olie of andere fossiele brandstoffen is ook niet echt een garantie voor een handelstekort, zie Japan, China en Duitsland.
pi_61739040
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:00 schreef pberends het volgende:

[..]

In Nederland zie je ook hele hoge huizenprijzen, maar toch een enorm handelsoverschot.

Gebrek aan olie of andere fossiele brandstoffen is ook niet echt een garantie voor een handelstekort, zie Japan, China en Duitsland.
In Nederland zijn de huizenprijzen niet zo gigantisch hoog, maar goed. De hoogte van de Nederlandse prijzen wordt veroorzaakt door het meest krampachtige stelsel ooit; de hypotheekrenteaftrek. Direct afschaffen die onzinnige herverdeling van geld.

Blijkbaar zijn Duitsland, Japan en Zweden nog steeds erg goed in hun exportproducten (auto's, techniek, ikea, degelijkheid). Spanje had sowieso altijd al een gevoelige economie die keihard groeide de afgelopen jaren. Dat blijf je niet volhouden.

India en China gaan ook keihard klappen.

Gelukkig.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 19 september 2008 @ 08:39:12 #14
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61750119
quote:
Op donderdag 18 september 2008 20:06 schreef El_Matador het volgende:

[..]

In Nederland zijn de huizenprijzen niet zo gigantisch hoog, maar goed. De hoogte van de Nederlandse prijzen wordt veroorzaakt door het meest krampachtige stelsel ooit; de hypotheekrenteaftrek. Direct afschaffen die onzinnige herverdeling van geld.

Blijkbaar zijn Duitsland, Japan en Zweden nog steeds erg goed in hun exportproducten (auto's, techniek, ikea, degelijkheid). Spanje had sowieso altijd al een gevoelige economie die keihard groeide de afgelopen jaren. Dat blijf je niet volhouden.

India en China gaan ook keihard klappen.

Gelukkig.
Is de huizenmarkt niet aan het klappen nu in Spanje? Ik hoor aan alle kanten dat het nu een goed moment is om te kopen daar, want de prijzen zijn in elkaar gedonderd, kennelijk.

Nu heb ik zelf nog niet nagegaan, omdat ik nu toch niks kan kopen, maar goed dat is wat ik hoorde. Wat ook verder niks hoeft te zeggen uiteraard.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_61750155
In Spanje zou ik geen huis gaan kopen hoor, het wordt een Sahara-gebied daar ivm opwarming van de aarde .
  vrijdag 19 september 2008 @ 08:49:12 #16
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_61750271
quote:
Op vrijdag 19 september 2008 08:41 schreef pberends het volgende:
In Spanje zou ik geen huis gaan kopen hoor, het wordt een Sahara-gebied daar ivm opwarming van de aarde .
Zeg...mischien houd ik wel van een Sahara-gebied!
pi_61750584
quote:
Hoe financieren zij die 10% uberhaupt?
met hun GDP, of anders hun spaartegoeden?
quote:
Let wel: in het handelsbalans zitten investeringen over en weer en toerisme enzovoorts ook al ingecalculeerd.
investeringen horen niet bij de current account balance, die zitten bij de capital account balance
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')