Hoi hoi, Koning David.
Ik redde het niet eerder. Mijn dochtertje was ook ziek deze week, dus zij had mijn optimale zorg en aandacht nodig.
We zijn gelukkig allebei weer beter.............
quote:
Op maandag 29 september 2008 12:46 schreef koningdavid het volgende:[..]
Wat heeft dat er nou weer te maken? Jij tracht een soort redenering te geven waarom de mens God gecreëerd zou hebben en ik wijs erop dat die beredenering niet bepaald sterk is. Sterker nog, het is non-sequitur als je het mij vraagt.
[..]
Dat antwoord is JOUW mening. Jij hebt nog steeds geen argumenten gegeven waarom de mens God NIET gecreeërd heeft. Ik heb duidelijke argumenten gegeven, waarom de mens God wel gecreeërd heeft. Waarom heeft God zich nog steeds niet laten zien. De bijbel is nog een goed argument, waar ik mijn redenering van heb. Dat is nou geen boek met verantwoorde historische gegevens. Om weer terug te komen op je antwoord; dat jij dingen symbolisch wil opvatten zegt nog niet dat het zo is, het is wat jij wil geloven. De grootse lariekoek, sommige verhalen kan je symbolisch en anderen verhalen niet. Wat is dat nou voor een vaag antwoord, het is niet eens een antwoord, het is jouw eigen interpretatie. Hiermee wil ik zeggen dat jouw argument al helemaal niet waterdicht is, maar vrij van interpretatie.
quote:
Hoezo? Wat voor verklaringen hadden we dan al gehad?
Dan had God ons kunnen laten weten dat de mens bijvoorbeeld ook deel uit maakt of produkt is van de evolutie. En zo veel andere verklaringen, het ontdekken van planeten. Je weet toch ook dat mensen dachten dat de wereld plat was, waarom heeft God ons niet even ingelicht. En zo zijn er wel nog meer voorbeelden, sprinkhanenplagen, ziektes waar toen nog geen medicijnen tegen waren. Waarom heeft God 'de goeie' mensen die in hem geloofden geen informatie gegeven hoe je ziektes kan tegenhouden of hoe je kan genezen van een ziekte.
quote:
En inderdaad, mensen zochten vroeger volop naar een verklaring voor natuurverschijnselen. Daarom had je zonnegoden, maangoden, vruchtbaarheidsgoden, regengoden, landbouwgoden, zeegoden, bliksemgoden, etc.
Waarom denk je dat al die religies nu zijn uitgestorven en de Abrahamistische religies nog fier overeind staan?
Wat een slecht argument. Er zijn nog wel andere geloven (met meerdere goden) die wel overeind staan. Het hindoeïsme bijvoorbeeld. Nooit gehoord van de Hare Krishna's???? Dus wat is je punt??
quote:
Omdat het geen 'natuurverschijnsel-religie' is. Als jij dat wel vindt zou je toch echt een keer met overtuigende argumenten moeten komen.
[..]
Wat is dit nou weer voor een argument???!!! Omdat het geen natuurverschijnsel- religie is??? Ik zeg ook niet dat het een natuurverschijnsel- religie is haha

. Ik zeg dat er veel reden is om aan te nemen dat het zo is ontstaan. En jij geeft geen tegenargumenten.
quote:
Dat ik geloof in de eerste hoofdstukken van Genesis is vooral een kwestie van geloof en is niet goed wetenschappelijk te onderbouwen. Ik geloof heilig in een Schepper en ik geloof in een zondeval, de verklaring die in Genesis wordt gegeven vind ik zeer geloofwaardig en waarachtig.
[..]
Dus je kan niet eens uitleggen wat het inhoudt? Dat jij erin gelooft is echt geen antwoord op mijn vraag. Dus je kan het nergens op baseren, behalve op je eigen geloof en interpretatie.
quote:
Hoezo sluit dat elkaar uit? Als de schrijver het symbolisch bedoeld heeft kan het nog steeds de waarheid zijn toch?
[..]
Ik zeg niet dat het elkaar uitsluit (hoewel de mogelijkheid wel groot is), ik zeg dat als iedereen vrij is om het verhaal te interpreteren hoe hij wil, je niet kan weten wat de waarheid is.
quote:
Ik had het nauwkeuriger moeten formuleren: ik geloof dat het 100% de waarheid is.
[..]
Dus het kan in jouw ogen wel 100% de waarheid zijn..... dat betekent dus niet dat het zo is.
Als je het over de waarheid hebt, heb je het over feiten. Maar het verhaal is symbolisch bedoeld, dus niet feitelijk. Als je het scheppingsverhaal wel letterlijk zou kunnen opvatten, zou het een feit moeten zijn dat we allemaal van Adam en Eva komen (wat niet zo is). Als je het verhaal symbolisch opvat, kan je er miljoenen verschillende interpretaties aangegeven en dus (volgens jou) miljoenen verschillende waarheden. Dat klopt niet. Wat zie jij als 100% de waarheid. Geef niet zo een vaag antwoord..... beschrijf letterlijk hoe jij het ziet en wat voor jou die waarheid is. En als een andere gelovige een andere 'waarheid' heeft, wat is dan juist. Hoe weet je wat je moet geloven en wat juist is...........Hiermee wil ik laten zien, dat wij het zelf creeëren (God, geloof), omdat er simpelweg niet één opvatting over geloof is.
quote:
Hier sla je weer de plank mis, dit is simpelweg niet waar. Al lang voordat Darwin leefde namen bepaalde gelovigen Genesis 1 al niet letterlijk. Het meest bekende voorbeeld is Augustinus in de vierde eeuw n.c..
[..]
Omdat ze waarschijnlijk doorhadden, dat het onmogelijk was, om het verhaal letterlijk op vatten.
quote:
Tja, dat zou waar kunnen zijn. Of het zou puur toeval kunnen zijn? De slang is een markant dier dat je wel vaker als symbool tegen zult komen in culturen.
[..]
Ja dat klopt. Misschien is het toeval, maar het is geen toeval dat de Filistijnen toch vijanden of tegenstanders waren van de Hebreewen. En toch veel slangendingen gebruikten, die zijn wel terug gevonden. Waren de Filistijnen dan slecht of duivels??
quote:
Blij dat je zelf al aangeeft dat jouw argument geen verdere onderbouwing hebt.
Sorry hoor maar het JOUW argument........
quote:
quote:Jezus vertelde gelijkenissen omdat mensen het anders niet zouden begrijpen. Ik denk dat met de eerste hoofdstukken van Genesis min of meer hetzelfde is gebeurd.
Je geeft geen argumenten of misschien vind jij het een goed argument dat het verhaal van Jezus in alle 4 evangeliën terug komt. Maar ik vind het geen argument. Ik heb je al verschillen argumenten en links gegeven waarom ik denk dat het verhaal dat de Bijbel over Jezus beschrijft geen verantwoorde historische Jesus- geschiedenis informatie is. Anders zou het wel in geschiedenislessen op school gegeven worden, maar dat is niet is niet zo.... De bijbel bevat geen historisch verantwoorde verhalen.
Dus ik neem aan dat je verder geen argumenten hebt met onderbouwing.
quote:
Dat Jezus in gelijkenissen sprak kent weinig twijfel. In alle vier de evangeliën komen ze duidelijk aan bod en ik zou niet weten waarom ze verzonnen zouden zijn.
Ik ga niet nog een keer die links neerzetten waarom het historisch gezien geen verantwoorde Jezus biografie is. Als jij dat niet wilt zien, jammer. Ik heb geen argumenten gezien die het verhaal van Jezus opeens wel tot een historisch verantwoorde biografie maken. De bijbel is nou ook geen bron met historisch verantwoorde verhalen.
quote:
JIj hebt een beeld van de evangeliën dat de schrijvers maar wat raak klooiden en alles verzonnen, ik ben benieuwd waar je dat beeld op baseert?
Op dat de bijbel dus geen bron is met historisch verantwoorde verhalen. Ik zeg trouwens niet dat alles wat in de bijbel staat is verzonnen. Ik vind het persoonlijk wel een mooi boek, dat een beeld geeft over hoe de mensen vroeger dachten en leefden. Ook al komt er wel geweld in de bijbel voor, het idee erachter (wat jij symbolisch noemt) heeft meestal wel een mooie betekenis.
quote:
Heb je daar argumenten voor?
[..]
Jaaa, dat de bijbel dus geen bron is met historisch verantwoorde verhalen. Ik val een beetje in de herhaling geloof ik

.
quote:
Dat klopt! Ik weet niet alles! Verrast dat je dan? Ik heb al vanaf het begin gezegd, de eerste keer dat je het mij vroeg, dat de bijbel niet op alles een pasklaar antwoord geeft.
[..]
Nee gelukkig moeten we allemaal nog leren of kunnen we allemaal nog leren

.
Maar ik snap niet dat als er aan 1 verhaal, 10 verschillende interpretaties hangen, je kan opmaken dat het toch 100% de waarheid is. Ja jouw waarheid, in jouw ogen. Maar niet DE waarheid.
quote:
Vind je het echt zo moeilijk om te begrijpen dat als ik reflecteer op het wel of niet bestaan van God dat ik niet bezig ben met of de kinderen van Adam en Eva nou incest hebben bedreven of dat er andere families door God zijn geplant? Ik vind dat niet zo'n heel relevante vraag.
[..]
Jaa. Als jij daarin gelooft, je gelooft dat het 100% de waarheid is. Maar je hecht geen waarde aan de logica en dus de echtheid van het verhaal. Dat vind ik vreemd ja.
quote:
Altijd leuk, amateurpsychologie. Maar vertel eens, wat komt daardoor?
[..]
quote:
quote:Die heb ik best wel, maar ze zijn niet dermate groot dat ze mijn geloof aantasten.
[..]
Je zegt hier dat je wel vragen hebt, maar die zijn niet groot genoeg om je geloof aan te tasten.
Ik zeg dat ik denk dat het komt, doordat het prettig is om houvast of richtlijnen in je leven te hebben. Iedereen zoekt houvast en de meeste mensen hebben richtlijnen. Maar je kan ze altijd veranderen.............
quote:
Prima dat jij dat denkt, moet je helemaal zelf weten. Mijn 'samenvatting' van de bijbel heb ik al gegeven.
De bijbel is in mijn ogen het meest gezaghebbende boek over het bovennatuurlijke. In de bijbel openbaart God (JHWH) Zijn bestaan en vertelt Hij wie wij als mensen zijn en waar we vandaan komen. Ook vertelt de bijbel hoe het komt dat wij 'gevallen' zijn en wat er moet gebeuren willen wij weer 'goed' worden.
[..]
Okee. Dat kan. Maar mag ik hier wat vragen over stellen?
Waarom is de bijbel in jouw ogen het meeste gezaghebbende boek over het bovennatuurlijke?
Hoe weet jij dat wat in de bijbel staat, waar is?
Okee dus wij zijn gevallen, ondanks dat wij gevallen zijn, zijn er toch positieve ontwikkelingen geweest. De kerk en staat zijn gescheiden, economische ontwikkelingen, wetenschappelijke ontwikkelingen. Wat versta jij onder gevallen? En wat moet er gebeuren als wij 'goed' willen worden?
quote:
Nou ja, er zijn ontelbaar veel mensen die menen God ervaren te hebben. Een wonder, een genezing, een visioen, een profetie die uitkwam, een 'aanraking', hoe je het ook wenst te definieëeren. Anderen 'zien God' misschien in de impact van een bijbeltekst of het verhoor van een gebed.
[..]
Dat kan jij wel heeel leuk vertellen. Maar is geen bewijs dat het zo is.......... Dit is geen voorbeeld, dat snap je zelf ook toch?
quote:
Tuurlijk kan dat. Het gaat erom dat jij zegt "hoe kan het dat God zich nog steeds niet heeft laten zien". Dat God zich niet heeft laten zien is jouw persoonlijke mening en daar zullen miljoenen mensen het mee oneens zijn. Die vraag wordt bepaald door jouw vooronderstellingen, als ik diezelfde vooronderstellingen niet deel kan ik de vraag ook niet beantwoorden. Simpel gezegd: ik geloof dat God zich wel heeft laten zien en dat nog steeds doet. Op allerlei verschillende manieren.
[..]
Okee dus JIJ gelooft. Dat zegt niet dat het zo is. Ik geloof niet dat God zich heeft laten zien. Ik denk dat mensen vroeger dacht dat hij in de hemel was, en nu is duidelijk dat er planeten, hemellichamen en sterren zijn. Mensen zijn naar de Maan geweest, zonder hulp van God. Waarom is er geen groep mensen die dat meemaakt, zoals staat beschreven in het verhaal van Mozes. Het zijn allemaal individuen, geen groepen mensen. Als er een orkaan komt weten we dat het gebeurt, behalve dat we ook op het nieuws kunnen zien, zijn er groepen mensen die dit meemaken. Er zijn nou niet echt groepen mensen (die niet met elkaar verbonden door middel van geloof of levensbeschouwing) die het wonder hebben meegemaakt dat God zich heeft laten zien. Verder is het nog steeds geen wereldwonder..... maar nog steeds geloof.
quote:
Nou je had het over de tweede wereldoorlog, vandaar.
[..]
Jaa over de mensen die leden. En Hitler was daar deels verantwoordelijk voor. Ik snap wat je bedoelt met je uitleg, maar ik dacht er eerder dat God de Joden zou moeten redden (dan aan Hitler straffen), helemaal als het vergelijkt met het verhaal van Mozes. Daar vindt God al dat zijn volk lijdt toch, nou dan had hij wel even wat drastischer in mogen grijpen, dan bij de Egyptenaren.
quote:
Dat hoor je mij ook nergens zeggen. Maar jij vraagt om een verklaring vanuit 'christelijk perspectief', dus daarom geef ik jou een antwoord in christelijk perspectief.
[..]
Je begrijpt het begrip 'vrije wil' niet helemaal volgens mij, althans niet zoals ik het bedoel. Ik heb niet over wettelijk vastgelegde vrijheden en beperkingen. Ik heb het over de vrije wil om 'ja' of 'nee' te zeggen tegen allerlei zaken zoals bijvoorbeeld geloof.
Ik heb de vrije wil om in Jezus Christus te geloven als mijn verlosser. Ook al word ik morgen voor dat geloof vermoord. Dat doet niks aan mijn vrije wil.
[..]
Misschien niet aan jouw vrije wil. Maar niet iedereen heeft een vrije wil en altijd een vrije wil gehad. Als jij gedwongen wordt om te geloven (zoals in kruistochten), heb je geen vrije wil. Als je in land wordt geboren waar je als kind moet vechten voor je leven, en wordt vermoord als je geen moslim bent, ben je ook niet vrij. En zo zijn er meer situaties waarin mensen niet vrij zijn om te kiezen voor een geloof, zoals jij hebt gekozen. Ook bijvoorbeeld Indianen in het bos, die nooit van een God of Jezus gehoord hebben, kunnen daar niet voor kiezen. Ze kennen het niet, ze weten het niet, dus zijn ze niet vrij om daarvoor kiezen. Maakt dat al deze mensen slecht?
quote:
Dit zijn allemaal vragen die ik niet kan beantwoorden. Waarom niet? Omdat ik God niet ben. God oordeelt over deze zaken, ik niet. Ik weet dat JHWH een rechtvaardig God is die mensen rechtvaardig zal beoordelen.
Ok. Dus moet je er maar in geloven, toch?
quote:
Paulus spraak ook min of meer over dit onderwerp op de Areopagus met Griekse filosofen.
Handelingen 17:
22 Paulus richtte zich tot de leden van de Areopagus en zei: ‘Atheners, ik heb gezien hoe buitengewoon godsdienstig u in ieder opzicht bent. 23 Want toen ik in de stad rondliep en alles wat u vereert nauwlettend in ogenschouw nam, ontdekte ik ook een altaar met het opschrift: “Aan de
onbekende god”. Wat u vereert zonder het te kennen, dat kom ik u verkondigen. 24 De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat er leeft, hij die over hemel en aarde heerst, woont niet in door mensenhanden gemaakte tempels. 25 Hij laat zich ook niet bedienen door mensenhanden alsof er nog iets is dat hij nodig heeft, hij die zelf aan iedereen leven en adem en al het andere schenkt. 26 Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald. 27 Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. 28 Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.” 29 Maar als wij dan uit God voortkomen, mogen we niet denken dat het goddelijke gelijk is aan een beeld van goud of zilver of steen, het werk van een ambachtsman, door mensen bedacht. 30 God slaat echter geen acht op de tijd waarin men hem niet kende, maar roept nu overal de mensen op om een nieuw leven te beginnen, 31 want hij heeft bepaald dat er een dag komt waarop hij een rechtvaardig oordeel over de mensheid zal laten vellen door een man die hij voor dat doel heeft aangewezen. Het bewijs dat het om deze man gaat, heeft hij geleverd door hem uit de dood te doen opstaan.’
[..]
Dit geloof ik niet. Het is wel een mooi stukje.
Ik denk dat wij deel zijn van de natuur, en de natuur zit in ons allen. De natuur is 'goed' en 'slecht' en 'mooi' en 'lelijk'.
quote:
Omdat de wereld sinds de zondeval is 'gebroken', we zijn besmet met zonde met alle gevolgen van dien. Dit leven is niet rechtvaardig... onschuldige mensen worden zonder pardon vermoord, onschuldige mensen komen om in natuurrampen, onschuldige mensen worden ziek geboren. Het moge duidelijk zijn, de wereld is kapot. Ondanks de ongerechtigheid van dit leven mogen we echter, d.m.v. Jezus, uitzien op een volmaakt rechtvaardig leven hierna.
Jaa we leven in een keiharde wereld. Maar er gebeuren ook heel veel positieve dingen. Voor de zieken wordt het bijvoorbeeld in Nederland wel zo leefbaar mogelijk gemaakt. Misschien moeten we proberen het zelf te verbeteren in plaats van te wachten tot God ons 'verlost'. Als er helemaal geen geloof zou zijn, zou we er al een heel stuk op vooruit kunnen gaan.
quote:
En vergeleken met een volmaakte eeuwigheid is het lijden in dit leven niets meer dan een 'zucht'.
[..]
Ja misschien. Ik vraag me af wat de eeuwige volmaaktheid is. Ik vind het juist prettig dat niet alles en iedereen perfect is, dat maakt het echt en toch weer perfect. Als je snapt wat ik bedoel. Imperfect maakt perfect.
quote:
Welke verklaring is er nodig behalve het gegeven dat mensen bekrompen zijn en elkaar vaak het licht in de ogen niet gunnen?
[..]
Nee, maar misschien kan God er met zijn macht, invloed op hebben.
quote:
Ik zie de link ff niet tussen de rol van mensen in oorlogen en de rol van mensen bij het ontstaan van de bijbel.
Het gaat om geloofsoorlogen, die mensen zelf creeëren. Waarom zou de bijbel (het geloof) niet door de mens gecreeërd zijn, de mensen maken ruzie om het geloof. Als er daadwerkelijk 1 God is, zou er ook 1 geloof moeten zijn. Ik bedoel het ging in Ierlang om dezelfde God, maar de mensen willen bepalen wat 'goed' en 'slecht' is en hoe je moet geloven..... zo zie je dat het in de mens zit om interpretaties eigen te maken en zo door te geven, of het echt zo is/ geweest is.
quote:
En de bijbel is inderdaad door de mensen gecreëerd, God heeft het niet letterlijk gedicteerd ofzo. Al geloof ik wel dat het een goddelijk geïnspireerd boek is waar God dus wel zeker mee te maken heeft gehad.
[..]
Tja je bent vrij om te geloven wat je wilt. Gelukkig

.
quote:
Dit heb ik al uitgelegd. Wij kunnen allemaal nog zo goed proberen te leven, het is nooit genoeg voor Gods volmaakte 'standaard'. Maar waarom is God dan zo veeleisend?
Als volmaakt wezen, kan Hij simpelweg niet anders. Het is niet 'moreel perfect' om ons kwaad te negeren, om een oogje toe te knijpen als wij zondigen. Dat zou afdoen aan zijn rechtvaardigheid. God, als volmaakt goed wezen, haat het kwaad. Goed en kwaad kunnen netzomin samengaan als licht en donker.
Om in de aanwezigheid te verkeren van een perfecte God en te leven in een perfecte hemel moeten wij dus ook perfect zijn, anders doen wij af aan de pefectie.
Geen enkel mens is perfect of goed genoeg om hier aan te voldoen. De enige manier waarop wij deze perfectie kunnen bereiken is door vergeving te ontvangen van al onze zonden omdat de enige pefecte heilige mens, Jezus, al onze zonden op zich nam en de straf heeft gedragen die ons toekomt.
Dit geloof ik niet. Ik weet dat ik weer in de herhaling val. Maar waarom zouden goed en slecht niet samen kunnen. Kijk 1 dagje naar een National Geographigs ofzo en kijken een dierendocu over de leeuw of puma ofzo, dan wordt het wel duidelijk dat goed en slecht wel samen gaan. Sommige mensen hebben wel een leven als hemel op aarde.
quote:
En ik geloof dat iedereen de kans krijgt het verzoenoffer van Jezus aan te nemen, ook de geïsoleerde stammen in Zuid-Amerika of Afrika. Is het niet nu dan wellicht na hun dood. God is rechtvaardig.
[..]
Maar wie zegt dit. De bijbel? Je mag natuurlijk geloven wat je wil, maar dit komt op mij heel ongeloofwaardig over.
quote:
Omdat ze zo geschreven zijn. Je zal het toch niet met mij oneens zijn dat dit in in veel gevallen uit de tekst op te maken is.
Neem bijvoorbeeld Jesaja 40:
12 Wie heeft de wateren met holle hand omvat,
de hemel gemeten met een ellenmaat?
Wie heeft het stof van de aarde met een maatlepel afgepast?
Wie heeft de bergen gewogen op een weegschaal,
de heuvels met balans en gewichten?
13 Wie heeft de geest van de HEER gemeten?
Heeft iemand hem ooit raad gegeven?
14 Wie raadpleegt hij, wie biedt hem inzicht?
Wie leidt hem op de paden van het recht?
Wie leidt hem naar de wijsheid?
Wie toont hem de weg van het inzicht?
15 In zijn ogen zijn de volken
als een druppel in een emmer,
als een stofje op een weegschaal;
de eilanden weegt hij als zandkorrels.
Dit is toch overduidelijk symbolisch bedoeld?
[..]
In dit stuk is het wel redelijk duidelijk. Maar in het verhaal van Adam en Eva vind ik niet duidelijk. Ik weet ook niet wat ik van het verhaal van Mozes moet vinden. Wat vindt jij nou van het verhaal van Mozes, ik heb duidelijke argumenten en links gegeven met betrekking tot het verhaal van Mozes.
quote:
Hoezo? Wellicht vond God het niet zo relevant om Genesis 1 alleen al duizenden pagina's te laten tellen door een ingewikkelde beschrijving van de big-bang en evolutie te geven die alleen te vatten is voor de beste geleerden.
De bijbel is voor iedereen. Soms begrijpen kinderen of gehandicapten de bijbel beter dan de beste theologen.
[..]
Dan heeft God daar niet goed over nagedacht

!!! Hij kan alles, dus hij had het op een manier kunnen laten beschrijven waardoor het voor iedereen te begrijpen is. Dan zouden we nu allemaal geloven... misschien bijna allemaal
Bovendien zijn er wel mensen die het letterlijk geloven of geloofden, zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheppingsverhaal_(Genesis), kopje geschiedenis.
quote:
Bewijzen voor het bestaan van God zul je nooit vinden, het bovennatuurlijke bewijzen is nogal lastig namelijk.
Dat niets erop duidt dat Jezus echt wonderen heeft verricht is natuurlijk onzin. Je mening hierop is erg afhankelijk van je vooronderstelling (geloof je in wonderen of niet?) maar zonder een naturalistische vooronderstelling kan je eigenlijk enkel aannemen dat Jezus wel wonderen (hoe je die ook invult) heeft verricht. Nagenoeg elke bron verhaalt daarover. Zelfs vijanden van Jezus (Celsus, Talmoed, Porphyrios) halen dit aan.
[..]
Nee omdat hij niet bestaat of heeft bestaan. Waarom is het onzin?
Ik vind het juist onzin dat Jezus wel wonderen verricht zou hebben. Heb je ook links van deze bronnen, want ik vind het zo niet betrouwbaar. Misschien kan je me overtuigen en heb ik wat over het hoofd gezien. En het aannemen dat hij wonderen heeft verricht is iets anders dan als er echt wonderen zijn verricht. Ik wil wel bronnen zien waarin wordt duidelijk gemaakt, dat hij echt wonderen heeft verricht. Ik ben er van overtuigd dat de er geen enkele betrouwbare bron is die hier zekerheid over kan geven.
Daarentegen zijn er wel bronnen die bevestigen dat het Jezus verhaal niet betrouwbaar is.
De oude vertrouwde links:http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Jezus/tijdgenoten.html,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch_benaderd)quote:
En je punt is?
[..]
Dat je de wonderen die Jezus verricht zou hebben, niet kan vergelijken met het bestaan van deze mensen.
quote:
Huh? Hoe bedoel je dit?
[..]
Haha, deze was offtopic bedoelt.
quote:
Dat valt wel mee hoor. Vrijwiel iedere christen zal Jezus noemen als 'hoeksteen'. Dat jij met Mozes als 'hoeksteen' komt aanzetten is iets dat ik nog nooit eerder gehoord heb.
[..]
Ik kon niets vinden over Christenen die het verhaal van Mozes als de hoeksteen zien.
Wel over de Joden.
http://mens-en-samenlevin(...)ijbel-10-misjna.htmlMaar al is het verhaal van Mozes niet de hoeksteen. Het is ook een verhaal uit de bijbel, aangezien jij de bijbel als meest gezaghebbende boek ziet..... Het verhaal maakt de geboden. Zijn die niet belangrijk?
quote:
Bedankt dat je de vragen zelf al beantwoord.
[..]
Is niet zo moeilijk,
quote:
Dan gebruiken ze het woord 'perfect' verkeerd.
[..]
Wat is het dan??
quote:
Dat je zonder zonde bent.
[..]
Maar we zijn toch al zondig, in de zondige natuur, alles is toch zondig zeg je

??? Hoe dan??
quote:
Huh? Lees beter s.v.p. Het idee van de 'dood' is juist dat je het imperfecte lichaam, met alle ziektes en gebreken, kan achter laten opdat je een 'perfect hemels lichaam' zal krijgen in de hemel of op de nieuwe aarde.
[..]
Dat is een mooie gedachte, alleen je kan niet zeker weten dat het zo is. Iedereen gaat dan naar de hemel, want mensen die niet weten dat God bestaat, leren volgens jouw God na de dood kennen. Mensen die moorden door een ziekte gaan ook naar hemel. Is het dan win- win ?
quote:
Hier kan ik heel lang over uitwijden maar ik zal het simpel houden, 'zonde' is God niet gehoorzamen.
[..]
Dat je als mens, door de gebroken staat van de wereld, al met een zondige natuur geboren wordt. Dat wil zeggen dat je een natuurlijke neiging tot zondigen hebt.
Het is een beetje net als een 'crackbaby' die door het drugsgebruik van de moeder al met een natuurlijke verslaving geboren wordt.
[..]
OOhh ok, dus alles is slecht. We leven op een slechte wereld, met bijna allleen maar slechte dingen. En omdat wij al slecht geboren zijn, zijn we verslaafd aan slechte dingen. Alleen wat er in de bijbel staat is goed. Jaa, dit komt heel realistisch en praktisch op mij over.............

Nogmaals, wat is goed en wat is slecht??
quote:
Uhmm.... nee? Is iedereen zondig? Ja.
[..]
Dus seks voor huwelijk is niet zondig, priesters die kinderen verkrachten zijn niet zondig. Wat is zondig? Is dansen zondig, voor jezelf opkomen, je eigen mening hebben (ook als die niet hetzelfde is als wat de bijbel zegt of wil zeggen) en anderen uit problemen helpen ook al kom je zelf in de problemen?
quote:
Hoe bedoel je dit precies?
[..]
Dat vraag ik aan jou. Ik vraag aan jou hoe je alles ziet? Wat is goed (wit/ zwart), wat is slecht (wit/ zwart)?
Misschien kan je dit aanduiden met een voorbeeld uit het dagelijks leven.
quote:
Markus, Lukas, Matteus, Johannes en de brieven van Paulus o.a. Tevens nog andere nieuwtestamentische brieven en brieven van vroege kerkvaders.
[..]
Dat ik de bijbel geen betrouwbare bron vind, weet je inmiddels al.
quote:
Romeinse historicus
Dr. Colin Hemer heeft een lijst gemaakt van Lukas/Handelingen met checkbare gegevens. Hij heeft alleen al 84 kloppende checkbare gegevens van de laatste 13 hoofdstukken van Handelingen. Die ga ik niet allemaal overtypen, dus hieronder volgt een selectie.
1. De natuurlijke oversteek tussen correct aangeduide havens (Hand. 13: 4-5)
2. de juiste haven (Perge) op de directe route van een schip dat oversteekt vanuit Cyprus (Hand. 13:13)
4. de ongewone maar correcte verbuiging van de naam 'Lystra'
8. de correcte volgorde van de steden die men passeerde vanaf de Cicilische Poort: eerst derbe en dan Lystra (16:1, vgl. 15:41_
13. de juiste beschrijving van Tyatira als een centrum van de purperververijen (16:14)
17. de juiste term ('politarchen') voor de magistraten daar (17:6)
22. het gebruik van een typisch Atheense scheldnaam voor Paulus (
spermologos, 17:18) en voor het hof (
Areios pagos, 17:19)
28. de correcte aanduiding van Gallio als proconsul, wonend in Korinte.
30. de naam Tyrannus zoals we die kennen van eerste-eeuwse inscripties uit Efeze (19:9)
46. de beste route over open zee ten zuiden van Cyprus dankzij aanhoudende noordwestenwinden (21:3)
52. de gebruikelijke manier om in die tijd het Romeinse burgerrecht te verwerven (22:28)
54. het feit dat Ananias toen hogepriester was (23:2)
55. het feit dat Felix toen procurator was (23:34)
59. de naam Porcius Festus, die precies overeenkomt met de naam die Josephus noemt (24:27)
68. de locaties van de Goede Havens en het naburige Lasea (27:8)
76. de precieze term (
Bolisantes) voor peilingen en de correcte diepte van het water bij Malta (27:28)
80. de correcte titel
protes tes nesou (28:7)
82. Forum Appii en Tres Tabernae als pleisterplaatsen op de juiste locaties langs de Via Appia (28:15)
Lukas was geen koekebakker, hij was een geweldig historicus die gegevens klaarblijkelijk nauwkeurig controleerde. Dat hij het zelfs belangrijk vindt het waterpeil in Malta correct weer te geven maakt het voor mij ook waarschijnlijker dat hij niet van plan was een broddelwerk te maken van Jezus en zijn uitspraken.
[..]
Nergens zie ik iets staan over de wonderen van Jezus. Wel interessante info.
quote:
Nou, zo kan je niets in de geschiedenis nog serieus nemen natuurlijk. Wie zegt dat 'Veni Vidi Vici' exact de woorden van Julius Caesar waren?
Nou niemand, maar ik ken ook niemand die Julius Ceaser aanbidt of in hem gelooft als een soort God ofzo.
quote:
Dat we Jezus woorden in verschillende, m.i. betrouwbare, bronnen in nagenoeg dezelfde bewoordingen tegenkomen maakt het voor mij waarschijnlijk dat hij het zo gezegd heeft. En voeg daar nog de andere redenen aan toe die ik heb genoemd.
[..]
Nou ik heb er geen één gezien. Geen betrouwbare bronnen. Wel mooie theorieën.
quote:
Nee, precies, zo kan je niks zeker weten. Het gaat bij geschiedenis altijd om 'aannemelijkheden'.
[..]
Hieraan kan je zien, dat je volgens mij niet zoveel verstand hebt van geschiedenis. Ga ik je weer het voorbeeld van de Egyptenaren geven. Wij nemen niet aan dat piramides bestaan hebben, ze hebben echt bestaan (sommige nog steeds). Wij nemen niet aan de dat de Indianen op Amerika leefden voor de Europeanen daar kwamen, dat is een feit, het is zo. En is niet aannemelijk. Wel zijn er zaken waar ze niet zeker van zijn, die zijn aannemelijk, maar dat wordt ook zo vermeldt.
quote:
De opsomming hierboven van Handelingen is al een goed voorbeeld natuurlijk.
Maar ik zal je nog wat simpele voorbeelden geven.
Historische personen:
Pilatus, wordt in andere bronnen buiten de bijbel genoemd (Josephus, Filo en Tacitus), men heeft zelfs een inscriptie gevonden.
Herodes (Josephus o.a.)
Caiafas de hogepriester (o.a. Josephus en de Talmoed)
Wat voor inscriptie? Wat wijst erop dat Jezus wonderen heeft verricht?
quote:
Historische gebeurtenissen:
Jezus' kruisiging, bronnen buiten de bijbel o.a. Josephus, Tacitus, Lucianus en de Talmoed
Ooh ja, Jezus zal vast wel gekruisigd zijn, net zoals 1000 anderen Joden. Maar niets wijst erop dat hij wonderen heeft verricht.
quote:
Historische plaatsen:
Jeruzalem, Nazareth, Bethlehem, etc.
[..]
Wijst er ook niet op dat hij wonderen heeft verricht. Wie zegt dat hij geen bastaardkind was, dat zijn moeder verkracht was door een soldaat. En dat Jezus zichzelf als een bovennatuurlijke goeroe gezien zou hebben.......... dat zou ook waar kunnen zijn.
quote:
De evangeliën worden door geleerden gedateerd tussen 50-100 n.c. Ik dateer zelf Markus, Matteus en Lukas van voor 62 n.c. en Johannes ergens in de jaren 80 of 90 n.c.
De brieven van Paulus worden over het algemeen begin jaren 50 tot begin jaren 60 gedateerd.
[..]
Dan weet je nog niet hoe of wanneer de mythen zijn opgeschreven. Ooit gehoord van Indogermanen. Die leefden tegerlijkertijd met Hebreewen en hebben zich anders ontwikkeld. Het hindoeïsme heeft geschriften die ouder zijn dan van het Christendom.
quote:
Lees eens het Nieuwe Testament, lees dan eens bekende mythen, bijvoorbeeld Griekse mythen en zie het verschil.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je dat ooit gedaan hebt.
[..]
Tja, ik ga niet elke mythe een voor een ontkrachten, dat begrijp je hopelijk. Noem maar een mythe die volgens jou zich qua betrouwbaarheid goed kan meten met de verhalen over Jezus in het NT en ik vertel je waarom ik die mythe minder betrouwbaar vind. Deal?
[..]
Je snapt de vergelijking niet. Als ik in de Liefdesgod wil geloven, kan ik duizenden argumenten bedenken waarom hij wel bestaan zou hebben. Het gaat niet per se om de inhoud, maar om de waarheid. Waarom zou die verhalen niet waar kunnen zijn. De verhalen zouden net zo waar kunnen zijn als dat van God, er is net zo min bewijs voor.
quote:
Nogmaals, het gaat bij geschiedenis niet zozeer om bewijs maar om 'aannemelijkheden'. Dat stuk van prof. Stein laat uitstekend zien waarom het aannemelijk is dat Jezus 'wonderachtige' dingen gedaan heeft.
Reageer eens inhoudelijk voor de verandering anders.
[..]
Aannemelijk, zou kunnen............... het wil allemaal niet zeggen dat het zo is. Dus om er dan voor 100% in te geloven.... Ik val weer in de herhaling, maar volgens mij heb je weinig verstand van geschiedenis..................
quote:
Omdat de nieuwtestamentische geschriften natuurlijk voor geen meter te vergelijken is met het verhaal van 'de groene reus'. Dit wel doen op een dergelijke simplistische manier is zeer dom en getuigt van weinig kennis van zaken.
[..]
Ja natuurlijk ben ik zeer dom en heb ik weinig kennis van zaken. Dat is totaal niet bevooroordeelt ofzo, maar ja....
Het is een sprookje, wat misschien een beetje waarheid heeft. Misschien was de groene reus wel een Neanderthaler, weet jij veel. Het is een verhaal met een beetje waarheid. Zo zijn de verhalen uit de bijbel ook, met een beetje waarheid.
quote:
Waar zeg ik dan dat jij dat gebruikt?
[..]
Deze heb ik dan verkeerd opgevat, ik dacht je dat bedoelde

.
quote:
Haha, heb je het over wetenschapelijke en historisch verantwoorde bronnen kom je aan met zo'n link.
Wat is er mis met deze link?
quote:
Wat moet ik eigenlijk met die link?
Jij zegt dit: "Nee dat is een feit. Dat het verhaal van Jezus geen historisch verantwoorde verhaal is, is wel duidelijk"
Ik vraag om onderbouwing en jij geeft een of andere link die over totaal iets anders gaat.
Dat is niet waar. Lees goed wat er beschreven staat. Maar deze link is toch ook duidelijk:
http://nl.wikipedia.org/w(...)-kritisch_benaderd).quote:
Geef eens argumenten waarom het verhaal van Jezus historisch onjuist is en vooral waarom dit "een feit" is.
Ik doe telkens mijn best om jou uitgebreid te beantwoorden, jij mag ook wel eens een keer iets onderbouwen. Het moet van twee kanten komen he?
[..]
Nou ik doe mijn best. Ik ben nu al bijna 2 uur bezig. En in de vorige posts was ik ook wel even bezig, dus die coclusie is niet juist. Ik ben degene met vragen, dus het lijkt me logisch dat als een antwoord mij niet bevredigd (weinig onderbouwing, geen feiten of eigen interpretatie) dat er meer vragen volgen. Ik doe zeker mijn best, want als ik informatie zal zien, die wel bevestigd dat het een verantwoorde historische Jezus- biografie is, dat eerlijk zal zeggen tegen je.
quote:
Wat een kromme redenering.
1. Niet iedereen gelooft in Jezus
2. Daarom is het geen feit dat het 'Jezusverhaal' 'historisch verantwoord' is.
Conclusie: Het is een feit dat het 'Jezusverhaal' historisch gezien onverantwoord is.
Waar the fok slaat dit op?
[..]
Nee je verdraait wat ik zeg. Ik zeg dat als Jezus echt wonderen verricht zou hebben, en het een feit zou zijn, een verantwoord historische biografie, dat iedereen er wel in zou moeten geloven. Dan weten we zeker dat Jezus wonderen heeft verricht, en kan je er niet meer omheen. Het zou dan een feit zijn dat Jezus wonderen verricht zou hebben en dan iedereen er wel in moeten geloven. Ik zeg niet dat omdat niet iedereen in Jezus gelooft, het daarom ook een historisch gezien niet verantwoord is. Goed lezen............
quote:
Huh? We hadden het over oude 'Jezus-bronnen' niet over geschiedenisboeken. Welke oude Jezus bronnen kunnen zich qua betrouwbaarheid meten met de nieuwtestamentische volgens jou?
[..]
Geschiedenisboeken over de Oude Tijd.
quote:
Hoe moet ik dat opmaken uit dat artikel? Ik kan ook artikelen posten die het tegendeel beweren, daar schieten we niet zoveel mee op. Onderbouw zelf eens iets! Doe eens je best!
[..]
Het is een betrouwbare bron. Hiermee wil ik laten zien, dat als wat onderbouw het niet uit mijn duim zuig.
Dat jij vindt dat ik niet onderbouw, vind ik wel jammer, want ik ben best wel even bezig met het beantwoorden van jouw posts. Als jij het niet wil zien................. Nou heb ik je weer onderbouwing gegeven bij jouw vraag/ mening: wat een een kromme redenering. Ik kan mijn argumenten wel 20 keer hetzelfde argument neer gaan zetten, maar dat werkt niet. Als een argument goed is, kunnnen daar nog geen 30 slechte argumenten tegenop

.
quote:
Dit is ronduit bespottelijk. Je kwam met wat vaag geblaat over natuurverschijnselen, de positie van vrouwen en Mozes aan, maar ik heb geen onderbouwing gezien waarom de mens God gecreëerd heeft. En toch noemde je dat een "feit".
Ik onderbouw alles voor jou, doe me een plezier en maak even een 'positive case' voor bovenstande boude bewering a.u.b.
[..]
Hier komen de argumenten:
argument: de bijbel is door mensen geschreven
onderbouwing: allerlei profeten en kerkvaders, zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbel_(christendom)argument: de verhalen worden op verschillende manieren opgevat, is vrij voor eigen interpretatie
onderbouwing: als je verhalen symbolisch kan zien en eigen interpretatie aan kan geven, weet je niet welke interpretatie juist is, dus niet wat de waarheid is.
argument: er is geen bewijs dat Jezus wonderen heeft verricht
onderbouwing: Wat is dan het bewijs dat Jezus Christus als mens in deze wereld geleefd heeft? De bronnen waarop vertrouwd wordt om de realiteit van Christus te bewijzen zijn de vier Evangeliën in het Nieuwe Testament – Mattheüs, Markus, Lucas en Johannes. Deze evangeliën, en zij alleen, vertellen het verhaal van zijn leven. Nu weten we absoluut niets over Mattheüs, Markus, Lucas en Johannes, behalve wat er over hen gezegd wordt in de Evangeliën. Bovendien beweren de Evangeliën zelf niet dat ze door deze mensen geschreven zijn. Ze staan niet bekend als ‘Het Evangelie van Mattheüs’, of ‘Het Evangelie van Markus’, maar als ‘Het Evangelie volgens Mattheüs’, ‘Het Evangelie volgens Markus’, ‘Het Evangelie volgens Lucas’ en ‘Het Evangelie volgens Johannes’. Geen mens weet wie ook maar een enkele regel van deze Evangeliën geschreven heeft. En geen mens weet wanneer ze geschreven werden, of waar. Bijbelse geleerden hebben het feit vastgesteld dat ‘Het Evangelie volgens Markus’ het oudste van de vier is. De voornaamste reden voor deze conclusie is dat dit Evangelie korter is, eenvoudiger en natuurlijker dan de andere drie. Er is aangetoond dat de Evangeliën van Mattheüs en Lucas uitvergrotingen van het Evangelie van Markus zijn. Het Evangelie van Markus weet niets van de maagdelijke geboorte, van de Bergrede, van het ‘Onze Vader’ of van andere belangrijke feiten in het veronderstelde leven van Christus. Deze bijzonderheden werden door Mattheüs en Lucas toegevoegd.
Er bestaat absoluut niets dat zou kunnen aantonen dat deze Evangeliën – de enige gezaghebbende bronnen over het bestaan van Christus – eerder geschreven zouden zijn dan honderdvijftig jaar na de gebeurtenissen die zij voorwenden te beschrijven. Walter R. Cassels, de geleerde auteur van ‘Supernatural Religion’ (Bovennatuurlijke religie), één van de grootste werken ooit geschreven over de oorsprong van het christendom, zegt: ‘Na uitputtend onderzoek van de literatuur en de verklaringen die op dit onderwerp betrekking hebben, hebben we geen enkel duidelijk spoor gevonden van één van deze Evangeliën tijdens de eerste anderhalve eeuw na de dood van Christus.’ Hoe kunnen Evangeliën die niet eerder geschreven werden dan honderdvijftig jaar nadat Christus verondersteld wordt gestorven te zijn, en die niet berusten op enige betrouwbare getuigenverklaring, ook maar de geringste waarde hebben als bewijs dat hij ooit geleefd heeft? Historie dient gegrond te zijn op onvervalste documenten of op levend bewijs. Als iemand vandaag zou proberen het leven te beschrijven van een veronderstelde figuur van honderdvijftig jaar geleden, zonder enige historische documenten om zijn verhaal op te baseren, zou hij niet een geschiedkundig boek produceren, maar slechts een roman. Op geen enkele bewering daarin zou men kunnen vertrouwen.
In de vroege eeuwen waren veel Evangeliën in omloop, en een groot aantal daarvan waren vervalsingen. Hieronder waren het ‘Evangelie van Paulus’, het ‘Evangelie van Bartholomeüs’ het ‘Evangelie van Judas Iscariot’, het ‘Evangelie van de Egyptenaren’, het ‘Evangelie of de herinneringen van Petrus’, de ‘Orakels of gezegden van Christus’, en dozijnen andere vrome werken, waarvan een verzameling nog steeds gelezen kan worden in ‘Het apocriefe Nieuwe Testament’. Onbekende mensen produceerden Evangeliën en schreven die dan toe aan prominente christelijke figuren, om ze belangrijk te doen schijnen. Op naam van de apostelen, en soms zelfs van Christus, werden vervalsingen geproduceerd. De grootste christelijke leiders verkondigden dat het een deugd was om te misleiden en te liegen ter bevordering van het geloof. Dean Milman, de vooraanstaande christelijke historicus, zegt: ‘Vrome fraude werd openlijk erkend.’ De Eerwaarde Dr. Giles schrijft: ‘Er kan geen twijfel over bestaan dat veel boeken destijds geschreven werden met geen ander doel dan om te misleiden.’ Professor Robertson Smith zegt: ‘Er was een enorme massa vervalste literatuur in omloop, gecreëerd om partijbelangen te dienen.’ De vroege kerk was bedolven onder vervalste religieuze geschriften. Vanuit deze massa literatuur werden door priesters onze Evangeliën geselecteerd, en werden ze het geïnspireerde woord van God genoemd. Waren deze Evangeliën ook vervalst? Er bestaat geen zekerheid over dat ze dit niet waren. Maar laat me dit vragen: Als Christus een historische figuur was, waarom was het dan nodig geschriften te vervalsen om zijn bestaan te bevestigen? Heeft iemand er ooit over gedacht om documenten te vervalsen om het bestaan van een persoon te bewijzen waarvan we weten dat hij geleefd heeft? De vroegchristelijke vervalsingen zijn een overweldigende getuigenis voor de zwakte van de christelijke zaak.
Nou genoeg onderbouwing, dat Jezus geen verantwoorde historische biografie is. Of wil je nog meer onderbouwing.......
Ik heb nog wel meer argumenten met onderbouwingen, maar nu is het al lang genoeg. Doe ik in de volgende post, als je ernaar vraagt (dus als jij het wil)
quote:
Omdat ik de christelijke, bijbelse visie op de werkelijkheid geloofwaardiger vindt dan een 'atheïstische' visie.
[..]
Okay, dat kan. Maar je geeft niet echt redenen, waarom het jouw heeft overtuigd. Maar dat hoeft niet, als je dat niet wil.
quote:
Dus misschien dachten ze dat God niet echt was? Ok... dus?
[..]
Vind ik het raar dat ze misbruik maakten van het geloof, zonder angst te hebben (voor God).
quote:
Niemand is objectief. Als jij denkt dat jij wel objectief bent geloof je in je eigen illusie.
Dat weet je niet. Misschien loopt er iemand rond die wel in alles objectief kan zijn. Misschien God.....
Ik denk niet dat jij mij goed genoeg kent om mij daarop te beoordelen of bevooroordelen moet ik misschien zeggen.