Dit gaat werkelijk waar helemaal nergens overquote:Op dinsdag 16 september 2008 05:49 schreef NorthernStar het volgende:
"Pak ze wanneer ze nog jong zijn" doet het me aan denken. Indoctrinatie werkt het best bij jonge kinderen. Vertel ze een doemverhaal en biedt dan "gepast gedrag" aan. En dat is nog in het beste geval want vaak zat wordt er weinig oplossing aangeboden. Een kind ziet ook wel dat zo'n "Actie voor Afrika" geen moer uitmaakt. Het is het aanleren van fatalisme en nihilisme.
De ene week krijgen kids te horen dat de wereld naar de kloten gaat en week erop vragen we wat ze later willen worden... Logisch? Nee, maar de retalin verhelpt dat wel.
Dus als jij kids zou hebben zou je het niet erg vinden dat ze belast worden met doemverhalen?quote:Op dinsdag 16 september 2008 06:34 schreef starla het volgende:
[..]
Dit gaat werkelijk waar helemaal nergens over
Ach, doemverhalen...quote:Op dinsdag 16 september 2008 06:43 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dus als jij kids zou hebben zou je het niet erg vinden dat ze belast worden met doemverhalen?
Met zulke ouders ben je dan mooi klaar mee, als kind zijnde.
Bewust worden van dit soort zaken lijkt me geen slechte zaak. En het is niet zo dat ze geen rekenen en schrijven meer krijgen hoorquote:Op dinsdag 16 september 2008 06:43 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dus als jij kids zou hebben zou je het niet erg vinden dat ze belast worden met doemverhalen?
Met zulke ouders ben je dan mooi klaar mee, als kind zijnde.
Helemaal mee eens! Op deze manier produceert het linkse onderwijs linkse hippies/kiezers...quote:Op dinsdag 16 september 2008 05:49 schreef NorthernStar het volgende:
Voor het eerst dat ik het met de PVV eens ben.
Wij werden op de basisschool doodgegooid met rampverhalen en ellende. Dan was het weer Afrika, dan was het weer de olifant of tijger dat aan het uitsterven was, dan weer vervuiling en de ozonlaag enz. Nee dat is erg goed voor kinderen, vooral wanneer ze wat gevoelig zijn voor dat soort dingen.
Het gaat er niet om of die pool nu wel of niet wegsmelt, het gaat erom dat je kinderen er niet mee moet belasten. Het is voor de meesten al moeilijk zat een toekomstperspectief te ontwikkelen zonder al die ellende.
"Pak ze wanneer ze nog jong zijn" doet het me aan denken. Indoctrinatie werkt het best bij jonge kinderen. Vertel ze een doemverhaal en biedt dan "gepast gedrag" aan. En dat is nog in het beste geval want vaak zat wordt er weinig oplossing aangeboden. Een kind ziet ook wel dat zo'n "Actie voor Afrika" geen moer uitmaakt. Het is het aanleren van fatalisme en nihilisme.
De ene week krijgen kids te horen dat de wereld naar de kloten gaat en week erop vragen we wat ze later willen worden... Logisch? Nee, maar de retalin verhelpt dat wel.
Maar het ijs op de noordpool smelt (om wat voor reden dan ook) wat is er mis kinderen dat te vertellen op school?quote:Op dinsdag 16 september 2008 08:15 schreef Waaghals het volgende:
er ligt een recordhoeveelheid ijs op de zuidpool
Help dit is wel heel eng ik ben het met je eens.. voor het eerst.quote:Op dinsdag 16 september 2008 05:49 schreef NorthernStar het volgende:
Wij werden op de basisschool doodgegooid met rampverhalen en ellende. Dan was het weer Afrika, dan was het weer de olifant of tijger dat aan het uitsterven was, dan weer vervuiling en de ozonlaag enz. Nee dat is erg goed voor kinderen, vooral wanneer ze wat gevoelig zijn voor dat soort dingen.
Het gaat er niet om of die pool nu wel of niet wegsmelt, het gaat erom dat je kinderen er niet mee moet belasten. Het is voor de meesten al moeilijk zat een toekomstperspectief te ontwikkelen zonder al die ellende.
En de oorzaak daarvan is? Het gat in de ozonlaag.quote:Op dinsdag 16 september 2008 08:24 schreef Waaghals het volgende:
En nu blijkt er een recordhoeveelheid ijs te liggen.
http://www.nu.nl/news/155(...)Zuidpool_kouder.htmlquote:Het enorme ozongat boven Antarctica zorgt er echter tijdens de zomer op het zuidelijk halfrond voor, dat de westenwind harder waait en het zuidelijke continent gedeeltelijk beschermt voor de effecten van klimaatverandering.
Alleen het schiereiland van Antarctica wordt niet beschermd en daar "zijn de effecten van klimaatverandering dramatisch", aldus een van de wetenschappers.
Waar ik op doel is dat paar jaar geleden het afbreken van de ijskappen ook werd toegewezen aan het gat in de ozonlaag. En toen hoorde je nog niemand over de noordpool.quote:Op dinsdag 16 september 2008 08:27 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En de oorzaak daarvan is? Het gat in de ozonlaag.
[..]
http://www.nu.nl/news/155(...)Zuidpool_kouder.html
OK, één ervaring van iemand op vakantie in Spitsbergen... denk je nu niet dat een beetje een breder beeld van de gehele toestand handiger zou zijn?quote:Op dinsdag 16 september 2008 08:59 schreef Felixa het volgende:
Ik was onlangs in Spitsbergen op vakantie en sommige gebieden konden we niet in met de boot omdat er te veel en te dik pakijs lag. Dat was nog niet ontdooid van de vorige winter en deze zomer was korter en kouder dan normaal en de winter is nu 2 weken eerder begonnen dit jaar (half augustus ipv begin september).
Wij dachten ook wel even rondom het eiland te kunnen varen vanwege het smeltende ijs, dat hadden we zo in de pers gelezen en gezien, maar niets was minder waar: heel veel ijs overal!!
Inderdaad ja, één ervaring.quote:Op dinsdag 16 september 2008 09:28 schreef Chancard het volgende:
[..]
OK, één ervaring van iemand op vakantie in Spitsbergen... denk je nu niet dat een beetje een breder beeld van de gehele toestand handiger zou zijn?
Ach ja voor de persoon zelf is 1 ervaring altijd veel overtuigender dan alle verhalen die dagelijks over je heen worden gestrooid. Het geeft misschien geen compleet beeld van de situatie, maar het is logisch dat mensen meer vertrouwen op hun eigen waarneming dan die van anderen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 09:37 schreef Felixa het volgende:
[..]
Inderdaad ja, één ervaring.
Even als tegenreactie op al die doemscenario's die in de pers worden geschetst.
Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat je de kids helemaal niets van de wereldproblematiek mag lerenquote:Op dinsdag 16 september 2008 10:38 schreef botterfly het volgende:
Met mijn 46 jaar heb ik de de jaren die vervlogen zijn, al heel wat rampen gezien op TV. Wat me al die jaren is bijgebleven zijn de doembeelden van die arme hongerlijdende kindjes in Afrika. Heel triest wat je als 6-jarige over je heen krijgt bij het kijken naar de nieuwsbeelden.
Wat ik nog steeds triester vind van mijzelf is dat ik na verloop van enkele jaren een eeltlaag op mijn ziel heb gekrgen. Al die verhalen door de jaren heen met de, toendertijd , preken van meneer pastoor, en les krijgen van de nonnen die ook een duit in het zakje deden, hebben bereikt dat ik die eeltlaag nooit meer ben kwijtgeraakt.
Ook nu met het millieu, doemverhalen het een na het ander wordt verteld waarvan je over 5,10 jaar misschien hoort of leest wat er nu van klopte.
Ja, ik hou rekening met het millieu, maar niet met oogkleppen op. Ik heb eelt gekregen om de reden die PVV nu verkondigd.
Ah, we mogen alleen "Zekere Dingen" leren aan kinderen. Dus we hoeven ze ook geen taal en wiskunde te leren, want die zijn ook niet "Zeker" en aan verandering onderhevig. Ook geen statistiek leren dus, als er iets politiek gebruikt wordt is het dat wel. Even kijken. Geschiedenis schrappen we sowieso maar, dat is nooit "Zeker". Kunst & cultuur, dat is maar subjectief, hoppa, kan geschrapt worden. Maatschappijleer? Nogal politiek hè, niet meer leren. Aardrijkskunde? Tja, ook een nogal politiek beladen onderwerp hè, doe maar niet. Sport? Hè, dat kan wel. Zolang het maar geen wedstrijdjes worden, dat kan alleen maar ellende veroorzaken.quote:Op dinsdag 16 september 2008 08:05 schreef RemcoDelft het volgende:
20 jaar geleden werd ik op de basisschool ook al doodsbang gemaakt dat de zeespiegel 60 meter ging stijgen! Ik was toen blij als het winter werd, dan hadden we weer even uitstel....
PVV heeft dus gelijk, 't slaat nergens op om onzekere politieke (!!) voorspellingen van het IPCC (volgens eigen zeggen 90% zeker) aan kinderen op te dringen.
De eigen waarneming is net zo betrouwbaar als die van een ander, namelijk helemaal niet.quote:Op dinsdag 16 september 2008 09:41 schreef Waaghals het volgende:
[..]
Ach ja voor de persoon zelf is 1 ervaring altijd veel overtuigender dan alle verhalen die dagelijks over je heen worden gestrooid. Het geeft misschien geen compleet beeld van de situatie, maar het is logisch dat mensen meer vertrouwen op hun eigen waarneming dan die van anderen.
Nee, er moet juist bij verteld worden wat de kans is!quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:28 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ah, we mogen alleen "Zekere Dingen" leren aan kinderen.
Ja, waarom leren we 99% van de dingen aan kinderen? Wat moeten ze ermee? Waarom zouden we ze literatuur laten lezen? Waarom laten we ze aan de hand van de zon de tijd lezen als we horloges en mobieltjes hebben? Waarom geven we ze scheikunde en natuurkunde als de meeste toch niet dat gaan studeren? Waarom laten we ze musicals spelen? Allemaal niet nuttig uiteindelijk. Gewoon weer net als vroeger kinderen op hun 11e jaar in de leer zetten bij een vakman, niks van dat hedonistische kunst en cultuur leren, of leren dat bepaald gedrag van de mens bepaalde effecten heeft.quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:40 schreef Monidique het volgende:
Het lijkt mij voldoende om basisschoolleerlingen (de twee hoogste klassen dan) te leren dat de mensheid de samenstelling van de atmosfeer verandert door onze industriële activiteit en dat dat bepaalde gevolgen heeft, zoals verwoestijning en een zeespiegelstijging. Kan mooi bij aardrijkskunde. Het hoeft van mij niet eens, want wat heb je er nou aan? Wat moeten kinderen daarmee? Als natuurkundig gegeven, als onderdeel van geografie en aardrijkskunde kan het een minimaal onderdeel zijn, maar ja, wat je er verder mee wilt?
Bewust worden van iets dat niet bestaat is pure onzin.quote:Op dinsdag 16 september 2008 07:43 schreef TimmyAsd het volgende:
[..]
Bewust worden van dit soort zaken lijkt me geen slechte zaak. En het is niet zo dat ze geen rekenen en schrijven meer krijgen hoor
quote:Op dinsdag 16 september 2008 05:49 schreef NorthernStar het volgende:
Nee dat moet het ook niet betekenen. Maar zoals ik het te horen heb gekregen zo wordt het nu nog steeds uitgedragen en daar heb ik hele grote problemen mee. En dat is ook een klein beetje wat ik proef uit het artikel over de uitspraak van de PVV.quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:25 schreef Parafernalia het volgende:
[..]
Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat je de kids helemaal niets van de wereldproblematiek mag leren
Er was een probleem met zure regen, doordat we onze fossiele brandstoffen nu zijn gaan ontzwavelen is het zure regen probleem in de westerse wereld flink verminderd. Daarom horen we nu niets meer van zure regen. Om nu te zeggen dat het zomaar uit het niets opgekomen is en verdwenen is, als dat is wat de PVV wilt nou dan liever niet hoor.quote:Op dinsdag 16 september 2008 16:40 schreef botterfly het volgende:
Nee dat moet het ook niet betekenen. Maar zoals ik het te horen heb gekregen zo wordt het nu nog steeds uitgedragen en daar heb ik hele grote problemen mee. En dat is ook een klein beetje wat ik proef uit het artikel over de uitspraak van de PVV.
Natuurlijk is bewustwording noodzakelijk maar dan wel op een open en eerlijke wijze niet alleen het verhaal van een kant belichten en er voor zorgen dat een tegengeluid niet uitgedragen wordt.
Volgens mij zeg ik nergens dat het allemaal uit het niets komt.quote:Op dinsdag 16 september 2008 16:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er was een probleem met zure regen, doordat we onze fossiele brandstoffen nu zijn gaan ontzwavelen is het zure regen probleem in de westerse wereld flink verminderd. Daarom horen we nu niets meer van zure regen. Om nu te zeggen dat het zomaar uit het niets opgekomen is en verdwenen is, als dat is wat de PVV wilt nou dan liever niet hoor.
Jammer dat je artikelen over goede resultaten echt moet zoeken en artikelen over hoe slecht het wel niet gaat staan dagelijks wel ergens in het nieuws.quote:Het ozogat onstaat voornamelijk door drijfgassen (freonen) die we ook al in de ban hebben gedaan uit onze koelkasten en airco's
En juist dat uit het verband rukken dat levert verkeerde discussies op.quote:Veel van de klimaathype is totaal wel wetenschappelijk onderbouwd, en bewezen. Maar nog meer beweringen worden totaal uit hun verband getrokken door voor en tegenstanders alleen maar om hun gelijk/ongelijk te willen bewijzen.
Ja, duh. Ik doe even 2 krantenkoppen voor:quote:Op dinsdag 16 september 2008 19:49 schreef botterfly het volgende:
[..]
Jammer dat je artikelen over goede resultaten echt moet zoeken en artikelen over hoe slecht het wel niet gaat staan dagelijks wel ergens in het nieuws.
Dat is ook meteen mijn probleem met de nieuwsgeving. Zowel die van vroeger en die van nu.
[..]
What's next? Kinderen verbieden het journaal te kijken/de krant te lezen? Volwassenen verbieden om te praten over wereldproblemen wanneer er een kind binnen gehoortsafstand is?quote:Op dinsdag 16 september 2008 05:08 schreef Superfast het volgende:
,,Onze kinderen moeten leren spellen en rekenen en niet dat er zielige ijsbeertjes op schotsen ronddrijven, omdat wij met het vliegtuig op vakantie gaan"; stelt Tweede Kamerlid Martin Bosma in Kamervragen aan staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs.
En dát het ijs smelt, mede doordat we (ja, we hebben invloed, zelfs Palin erkent dat) weet ik hoeveel ton CO2 uitstoten door industriele processen en industrieel gehouden dieren (koeien-, varkens-, en kippenboerderijen/batterijen) is natuurlijk helemaal geen teken dat er wel eens iets veranderd mag worden aan dat gedrag?quote:Op dinsdag 16 september 2008 08:31 schreef Waaghals het volgende:
[..]
Waar ik op doel is dat paar jaar geleden het afbreken van de ijskappen ook werd toegewezen aan het gat in de ozonlaag. En toen hoorde je nog niemand over de noordpool.
Korte termijn paniek dus, iedereen roept vanalles over de lange termijn gevolgen terwijl eigenlijk niemand het gewoon weet.
Je gaat me toch niet vertellen dat ze complete klimaatmodellen in groep 5 bestuderen, als ze niet eens de Engelse tekst erbij kunnen begrijpen?quote:Op dinsdag 16 september 2008 20:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe meer ik van klimaatmodellen hoor, hoe meer ik het idee heb dat ze het allemaal ook niet weten!
Bijvoorbeeld: het model moet "gepatcht" worden om het klimaat over de afgelopen eeuw goed te voorspellen. Zonder dat klopt er niets van! Dus wie zegt dat-ie voor de toekomst wel goed is?
De diverse modellen lopen ook enorm ver uiteen, temperatuurstijgingen van 2 tot 12 graden worden aangeboden! Oftewel een en al onzekerheden, en het lijkt me dat er betere dingen te leren zijn op lagere scholen.
Gelukkig weet ik er iets meer van dan de gemiddelde Nederlander, en al die klimaatmodellen zijn wat het zijn; modellen. De Aarde, en met name de atmosfeer, is een waanzinnig complex geheel van factoren. Maar nee, Gore Goebbels schijnt het te weten...quote:Op dinsdag 16 september 2008 20:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe meer ik van klimaatmodellen hoor, hoe meer ik het idee heb dat ze het allemaal ook niet weten!
Bijvoorbeeld: het model moet "gepatcht" worden om het klimaat over de afgelopen eeuw goed te voorspellen. Zonder dat klopt er niets van! Dus wie zegt dat-ie voor de toekomst wel goed is?
De diverse modellen lopen ook enorm ver uiteen, temperatuurstijgingen van 2 tot 12 graden worden aangeboden! Oftewel een en al onzekerheden, en het lijkt me dat er betere dingen te leren zijn op lagere scholen.
De aarde, de hele wereld, heeft inderdaad waanzinnig veel parameters en variabelen. Boven- en ondergronds oppervlak wat al dan niet door de mens wijzigt. Zeestromen en windrichtingen, temperatuurverlopen, methaangas wat weer ergens in opgelost zit, alggroei, zonnewinden, CO2 uitstoot door vulkanen, wilde dieren, dieren 'kunstmatig' door de mens in leven gehouden en uitstoot van industriële processen, om maar wat te noemen. Zoiets volledig tot op het laatste proces in kaart brengen is onmogelijk, alleen al omdat de aarde continu bezig is te veranderen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 23:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Gelukkig weet ik er iets meer van dan de gemiddelde Nederlander, en al die klimaatmodellen zijn wat het zijn; modellen. De Aarde, en met name de atmosfeer, is een waanzinnig complex geheel van factoren. Maar nee, Gore Goebbels schijnt het te weten...
Ik durf 3 beweringen hard te maken:quote:Op dinsdag 16 september 2008 23:16 schreef Yildiz het volgende:
[..]
De aarde, de hele wereld, heeft inderdaad waanzinnig veel parameters en variabelen. Boven- en ondergronds oppervlak wat al dan niet door de mens wijzigt. Zeestromen en windrichtingen, temperatuurverlopen, methaangas wat weer ergens in opgelost zit, alggroei, zonnewinden, CO2 uitstoot door vulkanen, wilde dieren, dieren 'kunstmatig' door de mens in leven gehouden en uitstoot van industriële processen, om maar wat te noemen. Zoiets volledig tot op het laatste proces in kaart brengen is onmogelijk, alleen al omdat de aarde continu bezig is te veranderen.
Ik heb dan ook absoluut niet de verwachting dat een compleet, volledig model er komt. Een model bij benadering wel, dat wellicht wel.
Echter, door het ontbreken van een volledig juist model, betekent dat niet dat je er helemaal niets over kunt zeggen.
quote:Op dinsdag 16 september 2008 23:09 schreef El_Matador het volgende:
De PVV heeft groot gelijk. Politieke propaganda hoort niet in de lesstof. Ook niet dat moslims allemaal kutterroristen zijn.
Wel natuurlijk dat zigeuners kut zijn, maar dat lijkt me algemene kennis.
Wat is er "feitelijk" aan het gebeuren? Daar ben ik nou wel benieuwd naar.quote:Op dinsdag 16 september 2008 23:56 schreef Superfast het volgende:
[..]
Het gaat niet om politieke propeganda maar om iets dat FEITELIJK aan het gebeuren is........
Het interesseert mij verder ook weinig of dit nu door de mensen komt of dat er andere oorzaken zijn maar dan moet je het niet gewoon compleet gaan ontkennen...........
Zie de OP , het is is aan het smelten en dus niet aan het "afbrokkelen" (hetgeen volgens mij vaak samengaat met smelten)quote:Op woensdag 17 september 2008 00:02 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wat is er "feitelijk" aan het gebeuren? Daar ben ik nou wel benieuwd naar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |