abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61640558
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 14:19 schreef owlet het volgende:
Vervolg van Borstvoeding deel 46

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic
de laatste post:
quote:
Jelief, als ik hem eerder afkoppel gaat hij heel hard huilen. Als ik hem dan weer til kan krijgen komt hij binnen een half uur voor de volgende voeding. Werkt dus helaas niet.

Hij ligt nu in de draagdoek bij mij (wilde niet slapen -> huilen en dan slaapt hij wel in de doek) maar hij wordt al weer een beetje wakker en vingertjes sabbelen ed. Ik heb hem een half uur geleden afgekoppeld... Ik wil nog niet weer!
pi_61640729
Freecell ikzou even contact opnemen met een vrijwilligster van vbn of LLL. vóórdat je er zo moe van wordt dat het voeden je te veel wordt. Doen hoor!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_61640769
Ja, ik zou ook even hulp vragen, zo wordt je er echt moe van. Dan gaat het hele borstvoeden je tegen staan.

(Op je pink zuigen ipv tepel helpt ook niet?? Jen had een grote zuigebehoefte... Ze hing de hele dag aan mn borst of mn pink)
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 15 september 2008 @ 11:33:20 #4
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_61640844
Freecell, pakt Leander mss een speen?
Dan met speen in de doek? Is dat een idee?
Ik ben geen voorstander van spenen, maar mss helpt het.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_61641015
quote:
Op maandag 15 september 2008 11:33 schreef DaviniaHR het volgende:
Freecell, pakt Leander mss een speen?
Dan met speen in de doek? Is dat een idee?
Ik ben geen voorstander van spenen, maar mss helpt het.
Leander is nog maar een kleintje.... Ik zou juist geen speentje geven ivm tepel-speen verwarring... Net als drinken uit een flesje kun je daar beter even mee wachten tot ze het drinken uit de borst echt goed door hebben.
  maandag 15 september 2008 @ 11:42:20 #6
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_61641048
mijn vrouw heeft borst en fles afwisselend gegeven. Het consternatie buro was hier mordicus op tegen, maar wijzelf vonden het belangrijker dat ons mannetje voldoende te eten kreeg.
Heeft prima gewerkt.
Daarnaast had ie veel meer zuigbehoefte dan honger dus hij heeft ook een fopspeen gehad.
Geen enkel teken van de voorspelde 'verschrikkelijke tepel-speen-verwarring' gezien.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_61641088
quote:
Op maandag 15 september 2008 11:42 schreef DoctorB het volgende:
mijn vrouw heeft borst en fles afwisselend gegeven. Het consternatie buro was hier mordicus op tegen, maar wijzelf vonden het belangrijker dat ons mannetje voldoende te eten kreeg.
Heeft prima gewerkt.
Daarnaast had ie veel meer zuigbehoefte dan honger dus hij heeft ook een fopspeen gehad.
Geen enkel teken van de voorspelde 'verschrikkelijke tepel-speen-verwarring' gezien.
Gelukkig geldt dat ook niet voor elke baby, maar als het wel gebeurt dan ben je nog verder van huis...
pi_61641135
En alleen aan de borst kreeg hij niet voldoende
pi_61641276
quote:
Op maandag 15 september 2008 11:45 schreef Jelief het volgende:
En alleen aan de borst kreeg hij niet voldoende
ik sta niet raar te kijken van het verhaal hoor. Ik hoor wel meer verhalen dat moeders onzeker zijn over of een baby genoeg krijgt. Bij flesvoeding zie je gewoon hoeveel een kindje drinkt, bij borstvoeding ga je ervan uit dat als een kindje klaar is, dat hij/zij dan ook gewoon het buikje vol heeft.

Ik heb ook heel lang op zo'n 10 voedingen per dag gezeten. Pas toen Jen andere dingen ging eten ging dat aantal naar beneden. Nu nog zo'n 5 voedingen per dag.
pi_61641606
Leander heeft een speentje. Speentje werd aangeraden door de wijkverpleegkundige en door de verloskundige, omdat hij in het begin nogal aan clustervoeden deed en dan vooral 's nachts.
Hij snapt heel goed het verschil tussen mij en de speen Ná de voeding is een speen lekker om te sabbelen en in slaap te vallen (als hij bijna slaapt spuugt hij hem uit en gaat lekker slapen) maar als hij honger heeft helpt een speen geen bal

Ben nu weer aan het voeden. Hij huilde al om half, maar toen heb ik hem eerst in badje gedaan en dat was ook wel even goed
2:10 er tussen nu dus. Hij drinkt nu ook al 10 minuten behoorlijk fanatiek
pi_61641636
Ik sta er ook niet van te kijken en ik kan me de onzekerheid ook wel indenken. Ik vind het wel vaak jammer.
Niet dat een kind (deels) geen borstvoeding krijgt want dat is aan een ieder om zelf te beslissen. Maar wel omdat je een (al dan niet denkbeeldig) gebrek aan voeding juist erger maakt door kunstvoeding bij te gaan geven. Als dan je wens is om wel volledig BV te geven dan werk je het eigenlijk zelf om zeep zonder dat je het weet. Jammer.

Maar ja, zolang zelfs kinderartsen dat voorschrijven...

Idem met kindjes die weinig groeien. Dan komt het advies om KV bij te geven. En dan? Dan ga je dus een goed voedingsproduct vervangen door een ander voedingsproduct. KV is neit voedzamer dan BV dus je schiet er niets mee op behalve dan dat je de BVproductie in gevaar brengt.
pi_61641659
gisteren hier 12 voedingen. 2 van een kwartiertje en de rest gemiddeld een uur. Dat is een dagtaak
Woensdag ga ik naar het CB, dus ik zing het wel ff uit tot die tijd denk ik... Mocht ik voor die tijd gillend gek worden, dan bel ik wel met de vbn oid
pi_61641713
Echt ik krijg van al die onjuiste adviezen bijna de neiging om kinderarts of CB arts te gaan worden!
als er bij professionals nou eens wat meer juiste up-to-date kennis zou zijn.
Dat zou al zoveel schelen!
pi_61641767
Ik was weer wat kort door de bocht. Ik weet dat moeders onzeker kunnen zijn over hoeveel eenkindje binnen krijgt maar dan vind ik een fles niet de slimste oplossing.

Freecell, ik betwijfel of je cb voldoende kennis in huis heeft om je hiermee te helpen. Mochten ze dat wel hebben dan wordt ik je buurvrouw;)
pi_61641768
Het klinkt me nog steeds niet zorgwekkend of vreemd in de oren, maar ik kan me goed voorstellen dat je er moe van wordt.

Heb je het idee dat je CB op een positieve, BV-vriendelijke manier met je meedenkt?
  maandag 15 september 2008 @ 12:20:08 #16
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_61641874
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:08 schreef owlet het volgende:
Ik sta er ook niet van te kijken en ik kan me de onzekerheid ook wel indenken. Ik vind het wel vaak jammer.
Niet dat een kind (deels) geen borstvoeding krijgt want dat is aan een ieder om zelf te beslissen. Maar wel omdat je een (al dan niet denkbeeldig) gebrek aan voeding juist erger maakt door kunstvoeding bij te gaan geven. Als dan je wens is om wel volledig BV te geven dan werk je het eigenlijk zelf om zeep zonder dat je het weet. Jammer.

Maar ja, zolang zelfs kinderartsen dat voorschrijven...

Idem met kindjes die weinig groeien. Dan komt het advies om KV bij te geven. En dan? Dan ga je dus een goed voedingsproduct vervangen door een ander voedingsproduct. KV is neit voedzamer dan BV dus je schiet er niets mee op behalve dan dat je de BVproductie in gevaar brengt.
maar wat als je BV productie gewoonweg niet genoeg is? Dan kunnen die malloten van het consultatieburo wel roepen dat de voeding gewoon een paar dagen langer nodig heeft om 'goed' op gang te komen maar dat gebeurde dus gewoon niet. Moet je dan wachten totdat het cb zegt, 'ja nu is ie wel heel veel geboortegwicht kwijt geraakt, nu moet je naar het ziekenhuis. Daar hebben wij dus NIET op gewacht.
Het gebrek aan voeding was in ons geval NIET denkbeeldig.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_61641895
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:14 schreef owlet het volgende:
Het klinkt me nog steeds niet zorgwekkend of vreemd in de oren, maar ik kan me goed voorstellen dat je er moe van wordt.

Heb je het idee dat je CB op een positieve, BV-vriendelijke manier met je meedenkt?
Leander doet het volgens mij ook echt wel goed! Dat is mijn zorg niet. Ik houd dit alleen niet vol op de lange duur.

Ik ken het CB nog niet zo goed, maar woensdag is de kinderarts op het CB. Ik ga ze iig een kans geven daar Al blijf ik wel kritisch natuurlijk.
pi_61641966
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:20 schreef DoctorB het volgende:

[..]

maar wat als je BV productie gewoonweg niet genoeg is? Dan kunnen die malloten van het consultatieburo wel roepen dat de voeding gewoon een paar dagen langer nodig heeft om 'goed' op gang te komen maar dat gebeurde dus gewoon niet. Moet je dan wachten totdat het cb zegt, 'ja nu is ie wel heel veel geboortegwicht kwijt geraakt, nu moet je naar het ziekenhuis. Daar hebben wij dus NIET op gewacht.
te weinig voeding is HEEEEEEEL zeldzaam. waarom dan meteen kunstvoeding en niet hulp zoeken van een lactatiekundige of de borstvoedingsverenigingen om de bv zo optimaal mogelijk te krijgen?
er zit nog een heel gebied tussen, zelf doormodderen met de bv of over naar kunstvoeding.

er zouden meer mensen van de kennis en kunde van lactatiekundigen gebruik moeten maken, jammer dat die zo onbekend zijn.

Ben trouwens wel benieuwd of het nog lang lukt (gelukt is) om bv en kunstvoeding te combineren. Want vaak is het na de introductie van kv op jonge leeftijd heel snel gedaan met de bv.
pi_61642056
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:20 schreef DoctorB het volgende:

[..]

Als er echt een gebrek aan voeding is dan zou je natuurlijk gek zijn om de KV te weren.
Maar van alle vrouwen die "een gebrek aan voeding hebben" heeft maar een minimaal percentage dat echt. Of eigenlijk: bij een minimaal percentage kan er door verandering van het voedingsbeleid niets aan gedaan worden.
Bij verreweg de meeste vrouwen kan er nog een hoop veranderen met de juiste hulp.
Of dat bij jullie zo is laat ik in het midden. Daar kan ik niet over oordelen en wanneer jullie tevreden waren met de situatie dan is/was het toch prima

Ik vind het alleen jammer wanneer er wel de wens is om volledig te voeden maar die wens door verkeerde voorlichting en/of een gebrek aan kennis eigenlijk tegengewerkt wordt. Zoals bijvoorbeeld in het geval van bijvoeden bij een gebrek aan voeding, omdat je dat wel héél goed doordacht moet doen wil het geen effect op de productie hebben.
  maandag 15 september 2008 @ 12:33:02 #20
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_61642091
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:25 schreef p_iglet het volgende:

[..]

te weinig voeding is HEEEEEEEL zeldzaam. waarom dan meteen kunstvoeding en niet hulp zoeken van een lactatiekundige of de borstvoedingsverenigingen om de bv zo optimaal mogelijk te krijgen?
er zit nog een heel gebied tussen, zelf doormodderen met de bv of over naar kunstvoeding.

er zouden meer mensen van de kennis en kunde van lactatiekundigen gebruik moeten maken, jammer dat die zo onbekend zijn.

Ben trouwens wel benieuwd of het nog lang lukt (gelukt is) om bv en kunstvoeding te combineren. Want vaak is het na de introductie van kv op jonge leeftijd heel snel gedaan met de bv.
Tuurlijk. HEEEEEL zeldzaam.
Het komt heeeeeel vaak voor, maar het CB is doorgaans heel dwingend in het afwijzen van flesvoeding. In mijn omgeving zijn er een aantal moeders die maandenlang helemaal gek geworden zijn met het continu borstvoeden-en-toch-blijft-ie-maar-janken-en-om-meer-vragen. En rara politiepet, na de overstap naar flesvoeding hadden ze ineens een modelkind. Blijkbaar was die verschrikkelijke flesvoeding wel goed genoeg om de baby voldaan te krijgen.
Je kind maandenlang te weinig eten geven, je moet het maar willen.

Overigens hebben wij een aantal maanden FV en BV gegeven. En dat uiteindelijk bewust afgebouwd. Er was nl nog steeds genoeg BV voor 2 voedingen per dag (en nooit voor meer). Ook na een paar maanden.

Aan je commentaar te zien ben jij ook een uitdrager van de BV maffia.
Ik heb je nog niet horen zeggen dat BV veeeeeel beter is dan FV.
pi_61642176
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:33 schreef DoctorB het volgende:
Aan je commentaar te zien ben jij ook een uitdrager van de BV maffia.
Ik heb je nog niet horen zeggen dat BV veeeeeel beter is dan FV.
Spreek je jezelf in die twee laatste zinnetjes nou niet een beetje tegen?
pi_61642206
Je hoort het zo vreselijk vaak "Te weinig melk" / "Niet genoeg voedingswaarde" . In de meeste gevallen klopt het gewoon niet. Als gezonde vrouw heb je bijna altijd genoeg melk voor je kleintje met genoeg voedingswaarde.
Jammer dat er zo snel naar kv wordt gegrepen, zowel door het cb als door kinderartsen. Dat terwijl met goede begeleiding volledige borstvoeding wel degelijk doorgezet kan worden, ook voor de slechte starters.
  maandag 15 september 2008 @ 12:40:23 #23
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_61642259
quote:
Op maandag 15 september 2008 12:37 schreef owlet het volgende:

[..]

Spreek je jezelf in die twee laatste zinnetjes nou niet een beetje tegen?
ehhmmm, nee?
Die laatste zin is bedoeld als verbazing. Omdat de BV maffia-ers daar doorgaans ook op hameren...
pi_61642291
Ik moet vaker piepen in dit topic
Leander heeft net een half uurtje heel fanatiek gedronken en slaapt nu zowaar
Ik ga er van uit dat ik nu over een half uurtje wéér kan gaan voeden, maar hey, misschien heb ik mazzel deze keer
pi_61642312
Het komt natuurlijk wel voor, heel af en toe. Kijk naar Macka, of snoopy. Ik vind dan ook dat het zeker iets is om rekening mee te houden en absoluut ook iets is om niet te min over te doen want het is een hele prestatie om BV en KV te combineren.
Maar de diagnose is moeilijk zelf te stellen en verreweg de meeste vrouwen met een productieprobleem hebben wel een productieprobleem maar kunnen dat probleem zonder al te veel moeite oplossen door het vraag/aanbodbeleid te veranderen.

Dat heeft niets met maffia te maken en het wil ook niet zeggen dat vrouwen die op verzoek voeden hun kind maandenlang te weinig voeding geven.
Het is wel iets wat een andere kijk vergt dan het op schema geven van KV. Als dat laatste beter bij je past, prima. Maar ga dan niet zeggen dat kinderen die wél om de twee a drie uur willen eten continue honger hebben.
Daarvoor verschillen KV en BV te veel in zowel samenstelling als benodigd voedingsbeleid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')