Jezus zeg, wat wil je nou?quote:Op zondag 14 september 2008 11:48 schreef Appelboom1983 het volgende:
Dank voor de bemoedigende woorden, maar soms moet ik echt gewoon huilen, omdat ik in vergelijking met mijn vrienden nog niet echt iets concreets bereikt heb.
Mooie herinneringen heb ik er dan wel aan overgehouden.
quote:k besef dat de vrijheid die ik nu heb een luxe is, werken lijkt mij echt lame. Toch voel ik dat er echt aan een degelijke baan toe ben
Goede instelling!quote:nu is de 'loonslaaf-tijdperk' aangebroken
Jij bent liever afhankelijk van andere mensen dan dat je het zelf regelt?quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:03 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het is wel zo, in ieder geval wel in mijn sector de economische. Zolang jij veel bekenden en vrienden hebt die verbonden zijn bij veel bedrijven kom je er wel. Ik heb zelfs een vriend die z'n studie niet heeft afgerond en als adviseur aan het werk ging. Die jongen was maar in 1 ding goed, praten praten en nog eens praten. Hij is voor zich zelf begonnen als zijnde een soort 'dokter' voor bedrijven. Binnen komen en kijken wat er gebeurt en wat er moet veranderen, en hij geeft elke week lezingen ook op universiteiten. Een papiertje stelt geen fuck voor, ja er staat dat je op een bepaald moment in je leven bepaalde stof onder de knie had. Nou wooptied00!
Hoe noem je dat nou, afhankelijkheid toch? Meer om het vragen van een gunst, en daar krijg je eerder mee dingen gedaan dan dat als je alles zelf zou moeten doen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:27 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
Jij bent liever afhankelijk van andere mensen dan dat je het zelf regelt?
Wanneer het eenmaal de juiste richting uitgaat is dat nog slechts een confrontatie met iets uit het verleden, en is dat probleem meteen heel veel kleiner.quote:Op maandag 15 september 2008 23:31 schreef Appelboom1983 het volgende:
En ten tweede vind ik het irritant om met mensen colleges te volgen die ruim 3 á 4 jaar jonger zijn dan mij, dan wordt ik er steeds weer mee geconfronteerd dat ik allang afgestdeerd had kunnen zijn.
Dat is eigenlijk ook het enige wat een diploma is. Loonslaaf zijn is ook best wel relaxed, je bent wel veel tijd kwijt, maar de tijd die je niet kwijt bent is ook echt helemaal voor jezelf. Een baan is een van buiten opgelegde structuur die je productief maakt, het is best lekker om productief te zijn en het is heel erg lekker dat je daar zelf niet meer voor hoeft te zorgen, want dat kost veel energie en discipline en kennelijk ben je er niet erg goed in. Dan krijg je snel dat je vrije tijd en je productieve tijd allebei een schemergebied worden, zodat je zelden lekker productief bent, en ook nooit helemaal vrij omdat je ergens het gevoel hebt dat je wat moet of meer had moeten doen.quote:Aan de andere kant was het student zijn een heerlijke tijd, en heb ik het er echt van genomen, maar nu is de 'loonslaaf-tijdperk' aangebroken. Ik zie wel wat doe, misschien begin ik wel mijn eigen bedrijf. Ik wil alleen mijn diploma behalen als een soort 'zekerheidsstelling'.
Vermoedelijk wel ja.quote:Op maandag 15 september 2008 18:27 schreef KonnieKipke het volgende:
Degenen die ik ken, die nog niet afstuderen en wat blijven hangen, zijn of mensen die kampen met faalangst, of snel in autoriteitsconflicten komen en zich verzetten tegen wat de prof hen leert. Kortom of eigenwijs/narcistisch zijn.
Zit ook wat in. Ik zou dan ook iedereen aanraden om vooral het halen van het papiertje volledig gescheiden te houden van je eventuele inhoudelijke ambities: Gewoon braaf opzitten, pootjes geven en puntjes scoren, jezelf ontplooien doe je maar in je eigen tijd.quote:Ik vind het een zwakte bod om het niet kunnen behalen of lang doen over een studie op het systeem te externaliseren.
De vraag is natuurlijk of de universiteit een plek moet zijn waar getalenteerde nieuwsgierige en kritische mensen zich kunnen ontplooien, met hun bijbehorend narcisme en met de bijbehorende neiging om autoriteit niet voor vanzelfsprekend aan te nemen. De universiteit blijkt dat niet te zijn, terwijl het die verwachting wel heeft gewekt en zelfs dat imago cultiveert. Dan vind ik het niet fair om dat alleen de worstelende student te verwijten en ik vind het niet goed dat die mensen slechts bij een handjevol zeer kleine studies terecht kunnen.quote:Het heeft imho weinig met een overdaad aan creativiteit en sociaal zijn te maken. Als je zo creatief en intelligent was, wist je ook wel die studie in te passen in je leven.
ow dat valt reuze mee. Ben zelf dus 26 en net begonnen met een nieuwe studie. Had ook allaaaaaaaaang afgestudeerd kunnen zijn maar goed. DIe opleiding liep niet, ben er te lang mee doorgegaan en daarna iets te lang niet zoveel aanpepakt. (uitstelgedrag bladibla). En idd, mn klasgenoten zijn rond de 21 maar ach... Ik kies de opleiding omdat ik verder wil en ik kies het in voltijd omdat dat beter bij me past. Leeftijd zegt op zich niet zoveel. Als ze zich maar niet als pubers gaan gedragenquote:Op maandag 15 september 2008 23:31 schreef Appelboom1983 het volgende:
En ten tweede vind ik het irritant om met mensen colleges te volgen die ruim 3 á 4 jaar jonger zijn dan mij, dan wordt ik er steeds weer mee geconfronteerd dat ik allang afgestdeerd had kunnen zijn.
then i agreequote:Op maandag 15 september 2008 17:14 schreef RPD het volgende:
[..]
ik hecht waarde aan een leuke studenten tijd waar ik met plezier op kan terug kijken, ik zie genoeg mensen die op hun 22 klaar zijn en dat ongetwijfeld niet hebben gehad.. dus ja dan vind ik dat een gemiste kans.. wat is de lol nu om klaargestoomd te voor een werkend leven... 9 tot 5 hele week lang, ik zie het niet zitten om zo'n leven te leiden, nu nog niet tenminste.
en dan misschien een nuance ik lach ze uit is als figure of speech
Ah, ik ben het met je eens dat een universiteit, en sommige faculteiten niet creativiteitsbevorderend zijn. Sterker nog, de VU waar ik studeerde had uitgesproken frontaal onderwijs. Je deed gewoon je ding, leerde tentamens, gaf een pootje aan de professor als dat nodig was en je kreeg een 8. Maar hey, je komt daar toch om een studie te leren? Niet om de universiteit te veranderen? Ik heb gezien dat het leven aan een universiteit behoorlijk overeenkomt met de samenleving. Soms moet je je even vormen naar het systeem, daarna kan je weer jezelf zijn...quote:Op dinsdag 16 september 2008 15:05 schreef Weltschmerz het volgende:
De vraag is natuurlijk of de universiteit een plek moet zijn waar getalenteerde nieuwsgierige en kritische mensen zich kunnen ontplooien, met hun bijbehorend narcisme en met de bijbehorende neiging om autoriteit niet voor vanzelfsprekend aan te nemen. De universiteit blijkt dat niet te zijn, terwijl het die verwachting wel heeft gewekt en zelfs dat imago cultiveert. Dan vind ik het niet fair om dat alleen de worstelende student te verwijten en ik vind het niet goed dat die mensen slechts bij een handjevol zeer kleine studies terecht kunnen.
Je moet toch ergens beginnen? Studiegenoten die 8 jaar over hun studie deden, zesjes haalden, en constant in de kroeg hingen hadden dankzij hun enorme netwerk sneller een baan dan ik (4 jaar over m'n studie gedaan, cum laudequote:Op dinsdag 16 september 2008 14:27 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
Jij bent liever afhankelijk van andere mensen dan dat je het zelf regelt?
Netwerken zijn erg belangrijk, maar kennis van zaken evenzeer.quote:Op dinsdag 16 september 2008 17:47 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Je moet toch ergens beginnen? Studiegenoten die 8 jaar over hun studie deden, zesjes haalden, en constant in de kroeg hingen hadden dankzij hun enorme netwerk sneller een baan dan ik (4 jaar over m'n studie gedaan, cum laudeVerkeerde prioriteiten). En als je dan eenmaal dankzij je netwerk ergens binnen bent, dan lukt het meestal wel.
* _Arual_ wilde dat ze nog studeerde. Langer studeren was beter voor haar geweest.
x2quote:Op dinsdag 16 september 2008 19:42 schreef Bombshell het volgende:
Ben 26 en net afgestudeerd... dan blijkt maar weeris hoe mooi je studententijd is. Niet elke dag vroeg uit bed, beetje aanrommelen op school en veel stappen. Het elke dag werken valt me zwaar tot nu toe haha
Jeps, maar wie zegt dat dat meteen een sleur oid betekent. Ik merk dat sinds ik werk, en goed verdien een huis kan kopen, een auto kan kopen, leuke vakanties kan doen, mezelf verder verdiepen in zaken. Mijn persoonlijkheid ontwikkelt juist door mijn werk en de mogelijkheden die ik krijg.quote:Op dinsdag 16 september 2008 20:48 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Je moet toch met de maatschappij meedoen, hoe loos je het ook vindt. You can't beat the system
Dat is een keuze.quote:Op dinsdag 16 september 2008 20:48 schreef VaLkyRie het volgende:
Je moet toch met de maatschappij meedoen, hoe loos je het ook vindt.
Definieer 'de maatschappij'.quote:Op dinsdag 16 september 2008 22:50 schreef boskameel het volgende:
[..]
Hoe wil je er dan aan ontkomen?
Je hebt inkomsten nodig voor je lasten (huis, vervoer, voeding).. dus dan kom je snel op 'werk' uit.quote:Op dinsdag 16 september 2008 22:50 schreef boskameel het volgende:
[..]
Hoe wil je er dan aan ontkomen?
Inderdaad, ik moet er niet aan denken om school -> studie - werk - > 65+ en dan genieten van mn leven cker ,riightquote:Op dinsdag 16 september 2008 23:12 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Je hebt inkomsten nodig voor je lasten (huis, vervoer, voeding).. dus dan kom je snel op 'werk' uit.
Dan hebben we het over NL. Daarnaast is het de vraag of je een 40-urige werkweek wil of niet.
School -> studie -> werk -> 65+ 'genieten' van je verdiensten. Dát is een keus. Dat het zo'n beetje de standaard weg is voor het gros in Nederland, is wat anders.
Alleen al op FOK! zijn er mensen die het geheel anders aanpakken.
ik geloof er sterk in dat je overal zal moeten werken voor je kost en inwoning. Dat is echt niet iets wat we in Nederland uitgevonden hebben..?quote:
Dat is zeker de handigste aanpak. Het lijkt me alleen dat de universiteit zich heel anders presenteert en dat juist degenen die zich sterk aangetrokken voelen tot dat wat de universiteit van andere opleidingen zou onderscheiden daarmee worstelen. Niet iedereen slaagt erin tijdig om te schakelen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 17:23 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
Ah, ik ben het met je eens dat een universiteit, en sommige faculteiten niet creativiteitsbevorderend zijn. Sterker nog, de VU waar ik studeerde had uitgesproken frontaal onderwijs. Je deed gewoon je ding, leerde tentamens, gaf een pootje aan de professor als dat nodig was en je kreeg een 8. Maar hey, je komt daar toch om een studie te leren? Niet om de universiteit te veranderen? Ik heb gezien dat het leven aan een universiteit behoorlijk overeenkomt met de samenleving. Soms moet je je even vormen naar het systeem, daarna kan je weer jezelf zijn...
Eens in de zoveel tijd komt er weer eens iemand namens de werkgevers klagen over het gebrek aan creativiteit, nieuwe ideeen en 'thinking outside the box'. Daar doel ik op. Dat is natuurlijk ook niet zo gek als dat stelselmatig onderdrukt wordt en de mensen met aanleg daarvoor worden uitgeselecteerd op studieduur. Eerst leren we mensen om braaf in de pas te lopen en trucjes te doen, en vervolgens wordt er geklaagd dat ze geen nieuwe trucjes verzinnen.quote:Mensen die weinig vormbaar zijn, of 'creatief'What's in a name.. Creatief... Ik lees in creatief flexibel, oplossingsgericht. Als je onder creatief verstaat, jezelf kunnen ontplooien is dat eigenlijk een hele rigide houding.
Daarom, kijk naar kunstenaars.. allemaal erg creatief en kunstzinnig, maar compatibel met de maatschappij? Totaal niet.
Ja, het is ook heel leuk als je een vrouw mee naar huis neemt en je vader en moeder zitten beneden te wachten totdat je thuis bentquote:Op maandag 15 september 2008 07:54 schreef hersenchirurg het volgende:
[..]
Ik zou echt nog wel thuis willen wonen eigenlijk, weet je hoe chill?
Dan hoop ik maar dat je snel wat vind wat bij je opleiding aansluit, want over een paar jaar is die opleiding zonder werkervaring niks meer waardquote:Op woensdag 17 september 2008 13:03 schreef Michael16000 het volgende:
heb een ander probleem, ben 26 en al tijdje afgestudeerd.
maar krijg niks van de grond, blijf maar in kansloze baantjes hangen en weet niet wat ik wil.
ook kut.
Dat weet ik, maar ja heb een studie die me niet echt boeit. Rechtenquote:Op woensdag 17 september 2008 13:37 schreef Heider00sje het volgende:
[..]
Dan hoop ik maar dat je snel wat vind wat bij je opleiding aansluit, want over een paar jaar is die opleiding zonder werkervaring niks meer waard![]()
Een werkgever heeft niets aan iemand die een paar jaar geleden een opleiding heeft gehaald, en er niks voor heeft gedaan om deze kennis uit te breiden
Ik weet niet waar jij rechten hebt gedaan maar waar ik het studeer is men uitermate kritisch en zegt men vaak als een wet niet klopt en wordt er ook van je verwacht dat je uitermate kritisch bent en wordt het aangemoedigd om naar de zere plekken te wijzen. Men stelt vaak zelfs de tentamenvragen zo op dat er geen eenduidig antwoord is, maar men kijkt naar je onderbouwing. Of men stelt tentamenvragen waar men zelf het antwoord niet op weet en die momenteel voorwerp van onderzoek zijn om te kijken of de student een beetje na kan denken.quote:Op woensdag 17 september 2008 11:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb ook rechten gedaan, en ik zie een rechtstreekse link tussen de cultuur op die faculteit waarbij je vooral niet mag doorvragen over bepaalde zaken en ja en amen moet knikken wanneer een prof zich op zijn autoriteit beroept, en het huidige geblunder in het strafrecht. Dat laatste kan alleen maar ontstaan wanneer je nog niet eens naar de zere plekken mag wijzen.
Daar gaat het fout. eigenlijk moet je een studiekeuze kiezen die je leuk en interessant vindt. Dan komt het goed studeren en tentamens halen vanzelf wel.quote:Op woensdag 17 september 2008 13:39 schreef Michael16000 het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar ja heb een studie die me niet echt boeit. Rechten
Sterker nog ik heb de studie 2 jaar geleden al afgerond.quote:Op woensdag 17 september 2008 22:32 schreef Shadowlyse het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel makkelijk praten. Ik kan me zo voorstellen dat je zoiets hebt van: ik ben nu al zo ver laat ik het dan ook maar afmaken.
Met een klein beetje assertiviteit kun je nooit een HBO/WO diploma goedpraten, dat bedoel ik te zeggen.quote:Op dinsdag 16 september 2008 14:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Zelfs talent heb je er niet voor nodig, slechts dat kleine beetje assertiviteit. Een assertiviteits curus kan alleen maar in de goede richting helpen, en als je niet zo assertief bent, zorg dat je in een situatie komt te zitten dat je verplicht wordt je bek open te trekken, ipv de 3 of 4 jaar bij je ouders thuis zitten, niet werken en met nipte cijfers je diploma halen, sja .. dat mensen dan niet om je staan te springen is zo gek nog niet of wel?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |