abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 13 september 2008 @ 17:52:36 #151
36461 Joppy
geen colaboy
pi_61603943
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 15:35 schreef BertMaalderink het volgende:
Jammer dat die nerds van de uni steeds de essentie van het topic missen. Het gaat er om hoe je in een informele sfeer (met vrienden) over je opleiding praat. En als ik vraag naar welk gebouw we moeten, of zeg dat ik morgenochtend les heb, dan is het echt royale treurnis als je daar over gaat vallen.
Het maakt mij geen flikker uit hoe je het noemt, maar het is nu eenmaal zo dat de activiteit waarbij een docent de stof uitlegt aan de studenten op de universiteit college wordt genoemd. In alle communicatie vanuit de organisatie universiteit (roosters, vakbeschrijvingen etc..) wordt dit zo genoemd. Dan is het toch niet meer dan logisch dat de studenten dit dan ook zo noemen?
Bovendien is het ook duidelijker. De zin "ik heb morgen om 11 uur college" impliceert niet alleen dat diegene morgen om 11 uur les heeft, maar ook dat de les wordt gegeven in het kader van een universitaire opleiding. De zin "ik heb morgen om 11 uur les" kan veel meer betekenen, rijles, sportles, muziekles, hbo etc.....

En het was al gezegd, maar faculteiten zijn geen gebouwen. Een faculteit is een organisatorische eenheid, die al dan niet in een specifiek gebouw is gevestigd. De vraag naar welk gebouw je moet, is gewoon een valide vraag, in Groningen tenminste.
Let the beat control your body!
pi_61604115
Maar je hoeft tegen mensen met wie je dagelijks door de universiteit loopt toch niet meer duidelijk te maken dat je op de universiteit zit? Als jij dan praat over lessen of studeren, dan weten ze echt wel wat je bedoelde. En een niet zielig persoon houdt op zo'n moment dan ook z'n waffel.

En daar ging dit topic over. Die mensen die topicstarter verbeteren hebben in principe wel gelijk, maar het zijn gewoon kneuzen.
pi_61604118
Daarnaast heb je naast Colleges (Lectures) ook nog Tutorials en Interactive Lectures, wat ook weer andere vormen van 'les' zijn.
pi_61604323
Ja, maar die specificaties doen er toch geen zier toe, tenzij er naar gevraagd wordt? Ik begrijp niet waarom men niet gewoon genoegen neemt met de woorden les, gebouw, studeren, school als je met met vrienden van de uni onder elkaar bent. Je begrijpt toch wat de ander probeert te zeggen? Is dat een bepaald minderwaardigheidscomplex ofzo?
  zaterdag 13 september 2008 @ 18:11:05 #155
36461 Joppy
geen colaboy
pi_61604343
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 18:01 schreef BertMaalderink het volgende:
Maar je hoeft tegen mensen met wie je dagelijks door de universiteit loopt toch niet meer duidelijk te maken dat je op de universiteit zit? Als jij dan praat over lessen of studeren, dan weten ze echt wel wat je bedoelde. En een niet zielig persoon houdt op zo'n moment dan ook z'n waffel.
Je hoeft die mensen idd niet duidelijk te maken dat je een universitaire opleiding volgt. Maar misschien wel dat je de betreffende les volgt in het kader van die opleiding.
quote:

En daar ging dit topic over. Die mensen die topicstarter verbeteren hebben in principe wel gelijk, maar het zijn gewoon kneuzen.
Overigens hoor ik niemand in mijn omgeving praten over les als er college wordt bedoeld, een enkeling wil de universiteit nog wel eens school noemen. Maarja, mensen verbeteren is ook zo triest.
pi_61604382
Ik ben nog nooit op een universiteit geweest. Ik nam gewoon aan dat er mensen zijn die zo praten en dat er weer andere mensen zijn die dat dan weer verbeteren. Als topicstarter dat zegt
pi_61604516
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 14:52 schreef Shadowlyse het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
omg een typefout Wanneer word ik geëxecuteerd?
Dat was dus geen typefout, droeftoeter.
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 18:10 schreef BertMaalderink het volgende:
Ja, maar die specificaties doen er toch geen zier toe, tenzij er naar gevraagd wordt? Ik begrijp niet waarom men niet gewoon genoegen neemt met de woorden les, gebouw, studeren, school als je met met vrienden van de uni onder elkaar bent. Je begrijpt toch wat de ander probeert te zeggen? Is dat een bepaald minderwaardigheidscomplex ofzo?
Wie heeft er nou last van een minderwaardigheidscomplex als het gebruiken van de correcte benamingen als arrogant wordt gezien?
  zaterdag 13 september 2008 @ 18:18:53 #158
36461 Joppy
geen colaboy
pi_61604558
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 18:12 schreef BertMaalderink het volgende:
Ik ben nog nooit op een universiteit geweest. Ik nam gewoon aan dat er mensen zijn die zo praten en dat er weer andere mensen zijn die dat dan weer verbeteren. Als topicstarter dat zegt
Studenten hebben het gewoon over college omdat het consequent zo wordt genoemd door de universiteit en docenten, bovendien is het wezenlijk anders dan de lessen op de middelbare school.
pi_61604759
Ik zie het ook gewoon als scholing, dus waarom zou je het dan geen school mogen noemen?
Ken ook wel mensen die er niet tegen kunnen als je het een school i.p.v. college/universiteit noemt. Ik snap dat niet. Gaan ze je helemaal verbeteren enzo, helemaal beledigd. Je gaat toch naar beide om iets te leren? Nou, dan is het dus een school. Lekker boeiend. Tuurlijk noem het zoals je wil, maar ga anderen er niet zo dom op aanspreken als ze het verkeerd zeggen.

Of willen ze zich persé verheven voelen nu ze eindelijk naar college of de uni gaan en niet meer naar 'school'?
Ik zal in elk geval zeker niet mensen gaan verbeteren als ze het gewoon school noemen.

[ Bericht 15% gewijzigd door -Strawberry- op 13-09-2008 18:36:35 ]
  zaterdag 13 september 2008 @ 18:36:20 #160
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_61604892
Dus elke plek waar je iets leert, is een school?
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
pi_61604941
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 18:36 schreef Ladidadida het volgende:
Dus elke plek waar je iets leert, is een school?
Nee, oké. Dat was misschien een beetje kort door de bocht.
Maar ik vind de middelbare en de universiteit allebei scholen, die bedoeld zijn voor onderwijs/scholing.
En je hebt er gewoon les.
pi_61605039
Overigens zou ik na de basisschool ook geen meester/juf meer zeggen. Maar tussen docent en leraar zie ik dan weer geen verschil. Of onderwijzer, alleen dat woord gebruik je meestal niet.
pi_61605818
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 14:27 schreef Shadowlyse het volgende:

[..]

Blijkbaar kun je na 4 jaar onderzoek (!) nog steeds niet de kern uit een simpel stukje tekst halen.
Ik stel hierboven dat het gaat over tijd die de instelling besteed aan onderzoek, niet de student.......
Dat stel je niet dat zeg je nu pas.

De enige kern in dat stukje tekst is dat jij denkt dat er op het hbo niet aan onderzoek gedaan wordt. En dat wordt er wel. Simpel. Als er iets is wat ik niet gedaan heb is het domme feitjes en weetjes in m'n kop stampen, maar onderzoek doen naar jezelf en naar je manier van werken.

Ook op andere "zweverige" studies ( filosofie bijvoorbeeld ) gaat het niet om dingen leren, maar jezelf een plek geven tussen de opvattingen van anderen, en zelf iets toevoegen aan de wereld.

Maar goed, de meese WO'ers zitten heel erg vastgeroest in hun denkbeeld van andere opleidingen/niveaus dat daadwerkelijk onderzoek doen na een andere studie allemaal te moeilijk en onzinnig is. Typisch.
  zaterdag 13 september 2008 @ 19:22:32 #164
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_61606025
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 19:13 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Als er iets is wat ik niet gedaan heb is het domme feitjes en weetjes in m'n kop stampen, maar onderzoek doen naar jezelf en naar je manier van werken.
Elke week een reflectieverslag schrijven over je buikpijnmoment en vlindermoment van die week is niet echt onderzoek doen naar jezelf hoor..
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
  zaterdag 13 september 2008 @ 19:31:31 #165
98000 Biels
Spreekt boekdelen
pi_61606227
quote:

[..]

De enige kern in dat stukje tekst is dat jij denkt dat er op het hbo niet aan onderzoek gedaan wordt. En dat wordt er wel. Simpel. Als er iets is wat ik niet gedaan heb is het domme feitjes en weetjes in m'n kop stampen, maar onderzoek doen naar jezelf en naar je manier van werken.

Ook op andere "zweverige" studies ( filosofie bijvoorbeeld ) gaat het niet om dingen leren, maar jezelf een plek geven tussen de opvattingen van anderen, en zelf iets toevoegen aan de wereld.

Maar goed, de meese WO'ers zitten heel erg vastgeroest in hun denkbeeld van andere opleidingen/niveaus dat daadwerkelijk onderzoek doen na een andere studie allemaal te moeilijk en onzinnig is. Typisch.
Nee, dat stelt hij wel, dat staat er duidelijk. Maargoed, jij verklaart "onderzoek naar jezelf doen" ook als echt onderzoek, dus hoe serieus ben je dan nog te nemen .

"God, ik ga promoveren op mijn eigen manier van werken en op wie ik eigenlijk ben."
pi_61606699
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 19:22 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Elke week een reflectieverslag schrijven over je buikpijnmoment en vlindermoment van die week is niet echt onderzoek doen naar jezelf hoor..
?? Waar slaat dit op, ik schrijf nooit onderzoeksverslagjes.

Ik heb afgestudeerd als illustrator/animator en een wezenlijk onderdeel van onze studie was kijken naar hoe je met de dingen omgaat, waarom je de persoon bent geworden die je bent. Proberen te achterhalen waarom er een ingetogen of sarcastische sfeer in je werk zit. Dat heeft in dit geval niet zoveel met psychologie te maken, maar hoe je de wereld om je heen ervaart en weergeeft.

Hoe dan ook, niet dat dat heel boeiend is, maar we zijn altijd bezig geweest met onderzoek naar je eigen handschrift en je persoonlijke omgang met de dingen. Dat heeft niets te maken met domweg leren wat je opgedragen wordt.

Maar goed je mag denken wat je wil hoor; ik hoef me niet af te zetten tegen mensen die een lagere opleiding genoten hebben.
pi_61606700
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 18:17 schreef Emimich het volgende:

Wie heeft er nou last van een minderwaardigheidscomplex als het gebruiken van de correcte benamingen als arrogant wordt gezien?
Het gaat niet om het gebruiken van de woorden, koekwaus. Het gaat om het verbeteren ervan terwijl je prima begrijpt wat de ander bedoelde. Dat is gewoon irritant gedrag. En dat die nerds in principe gelijk hebben doet er niet toe.

Leuk en aardig die universiteit hoor, maar de m'n spastische neefje van 5 leest nog beter.
pi_61606772
HBO'ers die willen dat college school is en faculteit gebouw Weer een typisch gevalletje Nederlandse nivelleringsdrang. Men kan het blijkbaar niet verkroppen dat de universiteit intellectueel gezien verheven is boven het HBO en dus haar eigen jargon hanteert.

Even ter herinnering: de universiteit heeft zo'n acht eeuwen traditie, het HBO niet meer dan anderhalve eeuw.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61606848
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 19:50 schreef BertMaalderink het volgende:

[..]

Het gaat niet om het gebruiken van de woorden, koekwaus. Het gaat om het verbeteren ervan terwijl je prima begrijpt wat de ander bedoelde. Dat is gewoon irritant gedrag. En dat die nerds in principe gelijk hebben doet er niet toe.

Leuk en aardig die universiteit hoor, maar de m'n spastische neefje van 5 leest nog beter.
Helder licht, zou er toevallig een verband bestaan tussen het gebruiken van de correcte benamingen en het verbeteren van onverlaten?

Nee, begin dan maar snel over 'de m'n spastische neefje' als je een discussie op intellectueel niveau niet meer aan kan gaan.
pi_61606940
Het verschil tussen college en les verschilt net zoveel van elkaar als een auto en een vrachtwagen. Om het maar even simpel te houden.
pi_61607062
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 19:57 schreef Emimich het volgende:

Helder licht, zou er toevallig een verband bestaan tussen het gebruiken van de correcte benamingen en het verbeteren van onverlaten?

Nee, begin dan maar snel over 'de m'n spastische neefje' als je een discussie op intellectueel niveau niet meer aan kan gaan.
Je noemt dit een discussie op intellectueel niveau? Daar heb je precies de zelfoverschatting waar ik op doel

Wat ik al tien keer heb gezegd, omdat het waar is, is dat het gebruiken van de woorden universiteit en school qua informatieve waarde geen verschil maken als je met je collega's praat. Je vriendjes begrijpen precies wat je wil zeggen, maar ze hebben ondanks dat toch de irritante pisneiging om je te gaan verbeteren. En dat is irritant.
pi_61607132
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 19:53 schreef Scaurus het volgende:
HBO'ers die willen dat college school is en faculteit gebouw Weer een typisch gevalletje Nederlandse nivelleringsdrang. Men kan het blijkbaar niet verkroppen dat de universiteit intellectueel gezien verheven is boven het HBO en dus haar eigen jargon hanteert.

Even ter herinnering: de universiteit heeft zo'n acht eeuwen traditie, het HBO niet meer dan anderhalve eeuw.
Koop een lolly en ga het vieren. Alsof het mij een kont kan schelen dat jij universiteit doet en ik niet. Ik heb de opleiding gevolgd die ik wilde, de baan die ik wilde, de vriendin die ik wilde, in de stad die ik wilde...dus kap eens met die zelfoverschatting. Niemand vind je tof, behalve jij en je uni-maatjes.
pi_61607170
Ik ruik veel onderhuidse jaloezie en wrok.
pi_61607186
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 20:05 schreef BertMaalderink het volgende:

[..]

Je noemt dit een discussie op intellectueel niveau? Daar heb je precies de zelfoverschatting waar ik op doel
Als ik het over een discussie op intellectueel niveau heb dan hoeft dat niet te betekenen dat het niveau van de discussie daadwerkelijk ook hoog ligt. Denk daar maar eens even over na.
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 20:05 schreef BertMaalderink het volgende:
Wat ik al tien keer heb gezegd, omdat het waar is, is dat het gebruiken van de woorden universiteit en school qua informatieve waarde geen verschil maken als je met je collega's praat. Je vriendjes begrijpen precies wat je wil zeggen, maar ze hebben ondanks dat toch de irritante pisneiging om je te gaan verbeteren. En dat is irritant.
Ah, natuurlijk want als je iets maar vaak genoeg herhaalt dan wordt het natuurlijk vanzelf waar.

Het is bizar om te stellen dat je iemand niet zou mogen verbeteren wanneer diegene een fout maakt mocht je toch begrijpen wat de persoon in kwestie in dat geval bedoelt.
pi_61607242
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 19:49 schreef Batsnek het volgende:

[..]

?? Waar slaat dit op, ik schrijf nooit onderzoeksverslagjes.

Ik heb afgestudeerd als illustrator/animator en een wezenlijk onderdeel van onze studie was kijken naar hoe je met de dingen omgaat, waarom je de persoon bent geworden die je bent. Proberen te achterhalen waarom er een ingetogen of sarcastische sfeer in je werk zit. Dat heeft in dit geval niet zoveel met psychologie te maken, maar hoe je de wereld om je heen ervaart en weergeeft.

Hoe dan ook, niet dat dat heel boeiend is, maar we zijn altijd bezig geweest met onderzoek naar je eigen handschrift en je persoonlijke omgang met de dingen. Dat heeft niets te maken met domweg leren wat je opgedragen wordt.

Het feit dat je deze manier van "onderzoek" doen gelijkstelt aan onderzoek op de universiteit geeft echter precies weer wat je van het laatste weet: niks
pi_61607361
Ik werd gister nog gebasht omdat ik het had over professor ipv docent

Je blijft het toch ook niet juf en meester roepen...
hehehehehehehehehehhaeaheaehaehheahaehahaeheheheheheheheh :D;D:D::D;d:D:d;d;d
pi_61607413
Een hoogleraar mag je toch gewoon professor noemen? Toegegeven, het klinkt wat onderdanig, maar het is niet incorrect om je hoogleraar professor te noemen.
pi_61607427
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 20:12 schreef Heldopsokken het volgende:

[..]

Het feit dat je deze manier van "onderzoek" doen gelijkstelt aan onderzoek op de universiteit geeft echter precies weer wat je van het laatste weet: niks
En dit is weer zo'n typisch WO-reactie; jullie zijn minder, dus jullie begrijpen ons niet. In de brugklas leer je al dat een autoriteitsargument de reinste bullshit is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Batsnek op 13-09-2008 20:32:34 ]
pi_61607641
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 20:10 schreef Emimich het volgende:

Als ik het over een discussie op intellectueel niveau heb dan hoeft dat niet te betekenen dat het niveau van de discussie daadwerkelijk ook hoog ligt. Denk daar maar eens even over na.
Nee, je noemde het voor de lol zo.
quote:
Ah, natuurlijk want als je iets maar vaak genoeg herhaalt dan wordt het natuurlijk vanzelf waar.
Nee, het was de eerste keer al waar, maar ik moet het gewoon regelmatig herhalen.
pi_61607703
dubbel
pi_61607706
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 20:17 schreef stFz het volgende:
Ik werd gister nog gebasht omdat ik het had over professor ipv docent

Je blijft het toch ook niet juf en meester roepen...
Dat juf-meester argument slaat echt helemaal nergens op. Zie ik hier bij vrijwel iedereen terugkomen. Op de basisschool noem je je leraar juf en meester, omdat je dan nog niet op een zelfde sociaal niveau zit. Vanaf de middelbare school en verder mag je toch verwachten dat jonge mensen oudere mensen gewoon aanspreken met meneer en mevrouw.

Een professor is voor mij ook gewoon meneer Flipsen.
  zaterdag 13 september 2008 @ 20:37:09 #182
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_61607828
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 19:33 schreef SwiffMeister het volgende:
ff tussendoor over spellingsfouten.
T'is niet dat je een opleiding (van wat voor hoogte dan ook) volgt dat je ook goed bent in Nederlands.
Mijn laatste lessen Nederlands kreeg ik alweer een jaar of 5 geleden. Tja, en aangezien ik toen al wist dat ik toch een technische vervolgopleiding zou gaan doen die grotendeels in het Engels zou verlopen vond ik een 6je meer dan genoeg. En stak ik de daardoor vrijgekomen tijd liever in andere vakken.
Volgens mij geldt dit net zo voor een hele hoop anderen.
Dus leg aub niet op alle slakken zout, of open zelf een klaagtopic waarin je klaagt over het niveau van de Nederlandse teksten dat op internet wordt neergegooid.
Mijn god.

Nederlands is de voertaal in Nederland. Ik mag toch wel aannemen dat iemand die in Nederland danwel student is aan een HBO-instelling, danwel student is aan een universiteit het Nederlands beheerst. Hoger Beroeps Onderwijs, of Wetenschappelijk Onderwijs. Dan mag ik toch wel hopen dat je weet hoe je een zin bouwt, dat 'en' niet aan een begin van een zin voorkomt etc. Overigens is het argument met betrekking op het Engels flauwekul (een Engelse zin mag ook niet met And... beginnen).
pi_61607841
quote:

[..]

Het gaat erom dat het personeel aan onderzoek doet. Dat stelt hij wel degelijk. Wetenschappelijk onderzoek dus.
.
pi_61607965
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 20:29 schreef BertMaalderink het volgende:
Nee, je noemde het voor de lol zo.
Een discussie op intellectueel niveau hoeft geen discussie van hoog intellectueel niveau te zijn.
pi_61608026
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 20:37 schreef Toet het volgende:

[..]

Het gaat erom dat het personeel aan onderzoek doet. Dat stelt hij wel degelijk. Wetenschappelijk onderzoek dus.
Nou dat lees ik nergens, maar dat gebeurde bij ons op dezelfde manier als dat met studenten gebeurde. Onderzoek naar de oorsprong van hoe je bezig met je het maken van beeld, en hoe je omgaat met de dingen die je tegenkomt.
pi_61608248
Nou, al die HBO'ers die doen alsof ze net zo hoog zijn als de universiteit zijn ook niet bij hun hoofd. Ik distantieer mij van hen.

Ik ben van de eenmansbeweging die vindt dat de universiteit hoger, beter en intellectueler is dan het HBO, maar dat die dropsleutels van de uni het niet bij elk woord hoeven te corrigeren, omdat dat dik irritant is.
  zaterdag 13 september 2008 @ 20:51:09 #187
98000 Biels
Spreekt boekdelen
pi_61608249
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 20:43 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Nou dat lees ik nergens, maar dat gebeurde bij ons op dezelfde manier als dat met studenten gebeurde. Onderzoek naar de oorsprong van hoe je bezig met je het maken van beeld, en hoe je omgaat met de dingen die je tegenkomt.
Je snapt het gewoon niet. Ik leg het wel even simpel uit. Op de universiteit heb je docenten. Dit zijn in de eerste plaats géén mensen die je dingen komen leren, maar mensen die ook zelf onderzoek uitvoeren en met dingen bezig zijn, en daarnaast nog college geven.

Op het HBO heb je leraren. Deze mensen worden aangenomen om les te geven, niet om een wetenschappelijk onderzoek ernaast te doen. En een onderzoekje naar jezelf is geen wetenschappelijk onderzoek, nee.
pi_61608308
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 20:43 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Nou dat lees ik nergens [...].
Niet?
quote:
Een universiteit heeft als hoofddoel het vergaren van wetenschappelijke kennis. Dit doet men door het verrichten van onderzoek. Een universiteit is dus primair een instelling die wetenschappelijk onderzoek doet in diverse disciplines. Al deze vergaarde kennis moet natuurlijk wel behouden blijven en daarom wordt deze kennis ook onderwezen. Mutatis mutantis besteed het universitaire personeel ongeveer 70% van de tijd aan onderzoek en 30% aan onderwijs. (Ondersteunend personeel zoals: catering, ict, administratie etc uiteraard niet meegerekend).
quote:
[...], maar dat gebeurde bij ons op dezelfde manier als dat met studenten gebeurde. Onderzoek naar de oorsprong van hoe je bezig met je het maken van beeld, en hoe je omgaat met de dingen die je tegenkomt.
Het gaat er nu juist om dat de academische staf wetenschappelijk onderzoek doet. Dit heeft in veel gevallen weinig tot niets met de studenten te maken, met name als het om jongerejaars gaat. Het idee is dikwijls dat je, naarmate je academische carrière vordert, steeds directer met wetenschappelijk onderzoek in aanraking komt en er qua onderwijs steeds minder sprake is van eenrichtingsverkeer tussen de docent en de student.
.
pi_61608442
Aan de andere kant is dit stukje van Wikipedia wel een interessant weetje, als men het heeft over eeuwenlange academische tradities:
quote:
Vanouds waren de termen "hogeschool" en "universiteit" min of meer inwisselbaar: tot in de negentiende eeuw werd de Universiteit Leiden aangeduid als de "Hogeschool te Leiden". Tot halverwege de jaren 1980 was de naam "hogeschool" voorbehouden aan instellingen voor hoger onderwijs die op universitair niveau functioneerden, maar niet het (volledige) aanbod van de "klassieke", brede universiteiten hadden.
.
pi_61608471
Hoe zit het trouwens met de technische universiteiten, voorheen bekend als technische hogescholen aka een veredeld hbo? Zijn dat ook scholen? Engineering kun je nou niet bepaald onderzoek noemen en de studenten van deze instellingen gaan in het algemeen amper verder met echt wetenschappelijk onderzoek.

Krijgen undergrads in nederland echt zoveel te maken met state of the art onderzoek zoals velen hier beweren?
pi_61608481
'Hogeschool' is gekaapt om de HTS, HBS en HEAO een mooie naam te geven.
pi_61608513
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 21:00 schreef devzero het volgende:
Engineering kun je nou niet bepaald onderzoek noemen en de studenten van deze instellingen amper verder met echt wetenschappelijk onderzoek.
Quatsch. Waarom zou je in 'engineering' geen onderzoek kunnen doen? De TU Delft behoort tot de wereldtop in sommige vakgebieden. Zo is haar instituut voor de nanotechnologie de beste in Europa.
pi_61608635
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 20:51 schreef Biels het volgende:

[..]

Je snapt het gewoon niet. Ik leg het wel even simpel uit. Op de universiteit heb je docenten. Dit zijn in de eerste plaats géén mensen die je dingen komen leren, maar mensen die ook zelf onderzoek uitvoeren en met dingen bezig zijn, en daarnaast nog college geven.

Op het HBO heb je leraren. Deze mensen worden aangenomen om les te geven, niet om een wetenschappelijk onderzoek ernaast te doen. En een onderzoekje naar jezelf is geen wetenschappelijk onderzoek, nee.
Die "leraren" komen ons géén les geven, maar proberen ons bewust te maken van hoe jezelf beeld ervaart. Natuurlijk hebben wij ook wel lessen gehad in kunstgeschiedenis, filosofie en economie, maar de basis van mijn opleiding is de begeleiding die je krijgt mij het onderzoeken naar je eigen kijk op de dingen. Deze "leraren" zijn zelf ook beeldmensen en hebben mij nog nooit gezegd wat ik moest doen, of wat ik moest leren. Ze zijn er om je bewust te maken van jezelf, en om hun ervaringen te delen. Collega's, dat is een betere benaming.

Leren, zoals jij denkt dat het is, bestaat simpelweg niet op een kunstacademie. Ook niet op een conservartorium en op een filosofische opleiding bijvoorbeeld ook niet. Allemaal HBO-opleidingen en ik neem aan dat dat niet de enige uitzonderingen zijn.

En het zal me aan mn reet roesten of wat wij doen nou wel geen wetenschappelijk onderzoek is; dingetjes leren is bij ons een gegeven dat nooit het uitgangspunt van de opleiding zal uitmaken. Ik weet niet precies wat er op een universiteit allemaal "gedoceerd" wordt. maar ik weet wel wat er bij ons niet onderwezen wordt. En die onzin die jij over mijn opleiding denkt te weten is gewoon uit de lucht gegrepen.

Alleen al het feit dat je steeds beweert dat ik je niet begrijp is al genoeg bewijs van die arrogante balletjes cultuur die er op universiteiten kennelijk heerst. Denken dat je intellectueler dan ander bent is voor debielen. Die leven ook in hun eigen bekrompen wereldje.
pi_61608755
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 20:54 schreef Toet het volgende:

[..]

Niet?
[..]

[..]

Het gaat er nu juist om dat de academische staf wetenschappelijk onderzoek doet. Dit heeft in veel gevallen weinig tot niets met de studenten te maken, met name als het om jongerejaars gaat. Het idee is dikwijls dat je, naarmate je academische carrière vordert, steeds directer met wetenschappelijk onderzoek in aanraking komt en er qua onderwijs steeds minder sprake is van eenrichtingsverkeer tussen de docent en de student.
Oke, ik had het alleen over die quote. In die quote stond dit verhaal er niet bij.

Anyway; het verhaal over eenrichtingsverkeer is eigenlijk voor een groot deel gelijk met de relatie tussen de docenten ( kunstenaars/illustratoren/grafisch ontwerpers, etc ) en de studentenbij ons. Vaak was het zo dat in de latere jaren docenten, studenten om advies vroegen bij een illustratie en de studenten gaven aan wat zij graag voor begeleiding van de docenten wilden hebben. Er was niet echt sprake van een afstand.
pi_61608899
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 21:08 schreef Batsnek het volgende:

[..]

En het zal me aan mn reet roesten of wat wij doen nou wel geen wetenschappelijk onderzoek is; dingetjes leren is bij ons een gegeven dat nooit het uitgangspunt van de opleiding zal uitmaken. Ik weet niet precies wat er op een universiteit allemaal "gedoceerd" wordt. maar ik weet wel wat er bij ons niet onderwezen wordt. En die onzin die jij over mijn opleiding denkt te weten is gewoon uit de lucht gegrepen.
Als dat je "aan je reet zal roesten", wat doe je dan in dit topic? Dit topic gaat over de vraag of de universiteit wel of niet "gewoon" een school is. Wat je daar ook van vindt, wetenschappelijk onderzoek is hét essentiële verschil tussen het WO en het HBO.
.
  zaterdag 13 september 2008 @ 21:19:59 #196
207555 Sowflow
Spelfauten verplicht op FOK!
pi_61608911
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 20:37 schreef Boomfluisteraar het volgende:

[..]

Mijn god.

Nederlands is de voertaal in Nederland. Ik mag toch wel aannemen dat iemand die in Nederland danwel student is aan een HBO-instelling, danwel student is aan een universiteit het Nederlands beheerst. Hoger Beroeps Onderwijs, of Wetenschappelijk Onderwijs. Dan mag ik toch wel hopen dat je weet hoe je een zin bouwt, dat 'en' niet aan een begin van een zin voorkomt etc. Overigens is het argument met betrekking op het Engels flauwekul (een Engelse zin mag ook niet met And... beginnen).
Ach joh, ga lekker tegen een boom fluisteren.
Taalvaardigheid is een vaardigheid op zich, kijk even naar de inhoud en loop niet zo te knauwen over zinsconstructie. En FOK! is helemaal de place-to-be voor het officiële taalwerk...

TS, wees jij maar lekker nuchter, sommigen gebruiken hun opleiding om hun ego op te blazen. *En* sommigen hebben dat niet nodig, die halen hun zelfvertrouwen ergens anders vandaan.
*The more we see, the more we understand, the less we feel the need to blame. -S2008-
*Wees niet bang dat het leven zal eindigen, wees bang dat het nooit zal beginnen.
*OP ZOEK NAAR OVERWINTERINGSPLEK! 20 GRADEN.
pi_61609123
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 21:13 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Anyway; het verhaal over eenrichtingsverkeer is eigenlijk voor een groot deel gelijk met de relatie tussen de docenten ( kunstenaars/illustratoren/grafisch ontwerpers, etc ) en de studentenbij ons. Vaak was het zo dat in de latere jaren docenten, studenten om advies vroegen bij een illustratie en de studenten gaven aan wat zij graag voor begeleiding van de docenten wilden hebben. Er was niet echt sprake van een afstand.
Ik begrijp dat het onderwijs niet als dag en nacht hoeft te verschillen. Ik heb geen directe ervaring met het HBO, maar mijn broer heeft bijvoorbeeld bouwkunde gedaan, en ik begrijp natuurlijk wel dat dat geen kwestie is van tekenles volgen; maar dat men daar op niveau bezig is. Dat doet echter niets af aan wat ik vóór die laatste zin schrijf.
.
pi_61609348
Eindhoven
"When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story"
pi_61609480
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 21:27 schreef Toet het volgende:

[..]

Ik begrijp dat het onderwijs niet als dag en nacht hoeft te verschillen. Ik heb geen directe ervaring met het HBO, maar mijn broer heeft bijvoorbeeld bouwkunde gedaan, en ik begrijp natuurlijk wel dat dat geen kwestie is van tekenles volgen; maar dat men daar op niveau bezig is. Dat doet echter niets af aan wat ik vóór die laatste zin schrijf.
Ik begrijp niet precies wat je wil zeggen, maar ik wil alleen maar aangeven dat een hoop dingen die hier over het HBO geroepen worden onzin zijn, en dat er heel veel verschillende opleidingen binnen het HBO zijn die je niet allemaal over 1 kam kan gooien met lesjes volgen.
pi_61609645
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 18:07 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Weet je zeker dat je universiteit doet?
hij is een HBO-doorstromer dat zijn ook niet de besten van de Masterclass
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')