Ten eerste is het geen Amerika gebash. Persoonlijk vindt ik Amerika een prachtig land. Omdat er een goede vriend van mij woont ben ik er verschillende keren geweest en de meeste Amerikanen die ik ontmoet heb zijn prima lui.quote:Op woensdag 10 september 2008 19:01 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Echt TRIEST, dit soort reacties.Wat mij betreft wordt er eens beter gemod op dit soort stompzinnige automatische piloot-reacties. Er wordt een bepaald misstand in de wereld aangekaart en meteen volgt: jamaar Amerika doet het ook.
Als het al waar is - en dat waag ik te betwijfelen - maakt het de misstanden in landen als Iran niet minder erg. Jammer dat sommige mensen daar geen woord over zeggen, maar alleen maar kunnen USA-bashen.
Wanneer is dat dan gebeurd? En dan niet het neersteken maar het vrijlaten?quote:Op donderdag 11 september 2008 00:25 schreef zhe-devilll het volgende:
Klopt
denkt nog aan jongen die iemand neerstak op school en na de vakantie maar vrijgelaten werd, want stel je voor hij zou iets missen van school
Mensen die graag wraak willen moeten dat maar doen met risico dat ze gepakt worden en ook in zo'n cel met eindeloze rechtzaken terecht te komen.quote:Op donderdag 11 september 2008 06:45 schreef Isegrim het volgende:
Nabestaanden hebben helemaal niks aan de doodstraf. Ze wachten jaren op die executie en denken dan dat ze 'closure' krijgen. Dat valt vaak vies tegen. Het verandert niets, het brengt hun geliefde niet terug. In de VS is een aantal jaren een organisatie ontstaan van nabestaanden die actievoeren tegen de doodstraf (Murder Victims' Families for Reconciliation). Wraak lost echt helemaal niets op; het zorgt alleen maar voor meer slachtoffers. Want de echte slachtoffers van de doodstraf zijn niet degenen die ter dood gebracht worden, maar hun kinderen, moeders, vaders, echtgenoten etc. En die zijn onschuldig.
Ik denk dat je mijn punt niet begrijpt. Ik hoef geen fraaie woorden over Amerika te horen omdat ik het zo'n mooi land vind ofzo. In de VS is heel wat mis; daarover bestaat helemaal geen twijfel. Wat mij vooral stoort, is dat je in je eerste reactie niet verder komt dan een paar woorden over de VS. Daar kon (verleden tijd), daar kon (wat niet wil zeggen dat het massaal gebeurde) je als minderjarige de doodstraf krijgen. Dat terwijl het nieuwsbericht melding maakt van 26 geëxecuteerde minderjarigen in Iran. Jammer dat ik je daar dan niet over hoor.quote:Op donderdag 11 september 2008 06:40 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ten eerste is het geen Amerika gebash. Persoonlijk vindt ik Amerika een prachtig land. Omdat er een goede vriend van mij woont ben ik er verschillende keren geweest en de meeste Amerikanen die ik ontmoet heb zijn prima lui.
Ik geloof echter wel dat als je zulk soort berichten de wereld in helpt dat je dan volledig moet zijn. En tot voor kort kon je als minderjarige in Amerika ook gewoon de doodstraf krijgen. Heeft verder weinig met Amerika bashen te maken.
tja, het is nu eenmaal een treurig feit dat de States tot 2005 koploper waren in die statistieken, en blijkbaar wist niet iedereen dat dat voorlopig op non-actief is gesteld ..quote:Op donderdag 11 september 2008 09:24 schreef Elfletterig het volgende:
Ik denk dat je mijn punt niet begrijpt. Ik hoef geen fraaie woorden over Amerika te horen omdat ik het zo'n mooi land vind ofzo. In de VS is heel wat mis; daarover bestaat helemaal geen twijfel. Wat mij vooral stoort, is dat je in je eerste reactie niet verder komt dan een paar woorden over de VS. Daar kon (verleden tijd), daar kon (wat niet wil zeggen dat het massaal gebeurde) je als minderjarige de doodstraf krijgen. Dat terwijl het nieuwsbericht melding maakt van 26 geëxecuteerde minderjarigen in Iran. Jammer dat ik je daar dan niet over hoor.
Ik zou het echt liever willen hebben over de genoemde vijf landen en dan vooral Iran, met 26 geëxecuteerde minderjarigen. Kinderen die ter dood worden gebracht en waarbij vaak de aanklacht ook nog aan alle kanten rammelt. Aanklachten die soms ook verzonnen worden om minderjarigen te straffen voor iets (zoals homoseksualiteit) dat officieel niet met de dood wordt bestraft. Dan wordt er een nep-aanklacht bijverzonnen, voor bijvoorbeeld verkrachting.
En hun handlangers dan?quote:Op woensdag 10 september 2008 19:46 schreef El_Matador het volgende:
Het definitief uit de samenleving verwijderen van notoire criminelen en bewezen pedoseksuelen bijvoorbeeld. Saddam Hussein, Marc Dutroux, etc.
[..]
Ik heb de indruk dat de fundamentalistische, islamitische wetgeving een grote rol speelt in Iran. Ik weet niet of eerwraak wel of niet mag in Iran; binnen de islam is dit wel toegestaan voor zover ik weet. Ik zie ook geen direct verband tussen eerwraak en de executie van minderjarigen. Ik kan me namelijk niet heugen dat ik berichten heb gezien van minderjarigen die ter dood zijn veroordeeld wegens het plegen van eerwraak. Maar bronnen daaromtrent zijn natuurlijk welkom en goed voor de discussie.quote:Op donderdag 11 september 2008 09:57 schreef moussie het volgende:
maar idd, ik vraag mij ook af hoe het komt dat het in Iran zo'n vlucht neemt, van 7 kinderen in 12 jaar naar 26 kinderen in 3 jaar, en dan idd met van die rare aanklachten die je het idee geven dat het er met de haren bij is gesleept .. wat ik mij dan afvraag is of het doden van kinderen/jongeren uit naam van de stammenwet en de familie-eer tegelijkertijd vermindert is ?
Zover ik weet is de wet daar namelijk verandert, eerwraak mag niet meer, toch ? Zou het kunnen dat deze enorme groei daaraan te danken is, dat dit een soort tussenstap is naar een eerwraakloos Iran?
Iran was ooit Perzië met Sjah en vrouw met luxe voorkeuren.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:44 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat de fundamentalistische, islamitische wetgeving een grote rol speelt in Iran. Ik weet niet of eerwraak wel of niet mag in Iran; binnen de islam is dit wel toegestaan voor zover ik weet. Ik zie ook geen direct verband tussen eerwraak en de executie van minderjarigen. Ik kan me namelijk niet heugen dat ik berichten heb gezien van minderjarigen die ter dood zijn veroordeeld wegens het plegen van eerwraak. Maar bronnen daaromtrent zijn natuurlijk welkom en goed voor de discussie.
Het is maar net waar je de berichtgeving over Iran vandaan haalt. FOX News zal niet de meest objectieve bron zijn, maar de Iraanse regering schetst net zo goed een situatie die van de werkelijkheid afwijkt. Onder meer door nep-redenen te verzinnen waarom tieners worden geëxecuteerd, als een dekmantel voor de ware reden.quote:Op donderdag 11 september 2008 10:24 schreef Dagonet het volgende:
Niet dat ik een groot Iranfan ben ofzo, maar er worden wel de afgelopen jaren de meest onzinnige en onware berichten de wereld ingeslingerd over dat land om het zwart te verven waardoor ik alle berichtgeving over dat land wantrouw.
Het is inderdaad opvallend te noemen dat sinds de retoriek van de as van het kwaad Iran op alle fronten een ruk naar het fundamentalisme en verharding heeft gemaakt terwijl berichtgeving over het dagelijks leven voornamelijk spreekt over de gematigdheid van de normale burger, het flirtgedrag van de jongeren onderling en een juist steeds minder fundamentalistisch ingestelde maatschappij. Het is de toplaag die zich ingraaft in retoriek en regelgeving en steeds meer de band met hun bevolking verliest.
Dat ze daarbij ook meer minderjarigen executeren dan voorheen lijkt mij onder die verharding te scharen. Op de niet al te lange termijn zal dat vanzelf ervoor zorgen dat de bevolking er helemaal klaar mee is en de religieuze leiding aan de kant schuift.
Je woont er?quote:Op donderdag 11 september 2008 11:59 schreef Elfletterig het volgende:
Hoe het dagelijks leven in Iran is, vind ik niet zo relevant. Het is niet de bakker om de hoek die executies voltrekt, het regime is daar verantwoordelijk voor. Dat regime is ultra-orthodox en zeer fundamentalistisch. En de cijfers bewijzen dat.
Nee, die gegevens in al die krantenartikelen kloppen niet. Die zijn gebaseerd op een artikel van Human Rights Watch, dat op zijn beurt rapporten van Anmesty aanhaalt als bronnen.quote:Op donderdag 11 september 2008 09:57 schreef moussie het volgende:
[..]
tja, het is nu eenmaal een treurig feit dat de States tot 2005 koploper waren in die statistieken, en blijkbaar wist niet iedereen dat dat voorlopig op non-actief is gesteld ..
maar idd, ik vraag mij ook af hoe het komt dat het in Iran zo'n vlucht neemt, van 7 kinderen in 12 jaar naar 26 kinderen in 3 jaar, en dan idd met van die rare aanklachten die je het idee geven dat het er met de haren bij is gesleept .. wat ik mij dan afvraag is of het doden van kinderen/jongeren uit naam van de stammenwet en de familie-eer tegelijkertijd vermindert is ?
Zover ik weet is de wet daar namelijk verandert, eerwraak mag niet meer, toch ? Zou het kunnen dat deze enorme groei daaraan te danken is, dat dit een soort tussenstap is naar een eerwraakloos Iran ?
Dat is zoals de westerse wereld werkt.quote:Op donderdag 11 september 2008 16:53 schreef voyeur het volgende:
[..]
Nee, die gegevens in al die krantenartikelen kloppen niet
duh, je dacht : laat ik even een open deur intrappen ?quote:Op donderdag 11 september 2008 11:44 schreef Elfletterig het volgende:
Ik heb de indruk dat de fundamentalistische, islamitische wetgeving een grote rol speelt in Iran.
Eerwraak mag niet binnen de Islam, het is dan ook eigenlijk een veel oudere gewoonte uit de gebieden rond de Middellandse Zee. Wat je wel hebt is de sharia met haar vaak rigoureuze straffen en geestelijken uit afgelegen gebieden die eerwraak rechtvaardigen vanuit de sharia, die voor zo'n overtreding de doodstraf zou hebben gegeven. Waar het kort samen gevat op neer komt is dat er een moord wordt gepleegd en de moordenaar komt ermee weg omdat zijn daad uit religieuze overwegingen zou zijn gepleegd .. en daar is dus verandering in aan het komen heb ik begrepen, er is meer controle op de geestelijken op het plattelandquote:Ik weet niet of eerwraak wel of niet mag in Iran; binnen de islam is dit wel toegestaan voor zover ik weet.
ik bedoel dan ook dat die kinderen anders het slachtoffer zouden zijn geworden van eerwraakquote:Ik zie ook geen direct verband tussen eerwraak en de executie van minderjarigen. Ik kan me namelijk niet heugen dat ik berichten heb gezien van minderjarigen die ter dood zijn veroordeeld wegens het plegen van eerwraak. Maar bronnen daaromtrent zijn natuurlijk welkom en goed voor de discussie.
Je bent gewoon jaloers dat je niet in Amerika woont maar in Nederlandquote:Op donderdag 11 september 2008 09:24 schreef Elfletterig het volgende:
Ik denk dat je mijn punt niet begrijpt. Ik hoef geen fraaie woorden over Amerika te horen omdat ik het zo'n mooi land vind ofzo. In de VS is heel wat mis; daarover bestaat helemaal geen twijfel. Wat mij vooral stoort, is dat je in je eerste reactie niet verder komt dan een paar woorden over de VS. Daar kon (verleden tijd), daar kon (wat niet wil zeggen dat het massaal gebeurde) je als minderjarige de doodstraf krijgen. Dat terwijl het nieuwsbericht melding maakt van 26 geëxecuteerde minderjarigen in Iran. Jammer dat ik je daar dan niet over hoor.
Ik zou het echt liever willen hebben over de genoemde vijf landen en dan vooral Iran, met 26 geëxecuteerde minderjarigen. Kinderen die ter dood worden gebracht en waarbij vaak de aanklacht ook nog aan alle kanten rammelt. Aanklachten die soms ook verzonnen worden om minderjarigen te straffen voor iets (zoals homoseksualiteit) dat officieel niet met de dood wordt bestraft. Dan wordt er een nep-aanklacht bijverzonnen, voor bijvoorbeeld verkrachting.
Dat de cijfers niet kloppen vind ik uiterst kwalijk. Hoe kan je dan in hemelsnaam heldere uitspraken doen of een mening vormen, laat staan een waterdichte klacht naar anderen formuleren...MAAR! is niet elk geëxecuteerd kind er eentje teveel? Wil je zeggen dat 12 minder erg is dan 26? (denk ik niet, maar ben benieuwd)quote:Op donderdag 11 september 2008 16:53 schreef voyeur het volgende:
[..]
Nee, die gegevens in al die krantenartikelen kloppen niet. Die zijn gebaseerd op een artikel van Human Rights Watch, dat op zijn beurt rapporten van Anmesty aanhaalt als bronnen.
Wat zegt HRW: Iran al acht minderjarigen in 2007 met een noot die verwijst naar het Amnesty rapport. Wat staat er echter in dat bewuste Amnesty rapport: 3 minderjarigen in 2007. Niet een fraai staaltje 'citeren'.
In 2005 waren het er 5 volgens Amnesty en over 2006 zijn er geen gegevens voor zover ik weet. Het aantal executies in totaal lag in Iran echter vrij laag vergeleken met de andere jaren, dus het lijkt me stug dat er toen juist relatief veel minderjarigen geexuteerd werden.
Kortom een lul bericht dat gretig opgepakt is door de nieuwsredacties. Vermoedelijk waren er maximaal 12 executies van minderjarigen in Iran in plaats van 26.
mwah, ik denk dat het feit dat iemand, wie die iemand dan ook moge zijn, meent te moeten goochelen met die cijfers om het erger neer te zetten dan het anyway al is, op zich ook wel aandacht verdient .. het sluit wel aan bij de eerder genoemde anti-Iran propaganda waarmee wij de laatste jaren dood worden gegooidquote:Op zaterdag 13 september 2008 20:27 schreef BOTER.... het volgende:
[..]
Dat de cijfers niet kloppen vind ik uiterst kwalijk. Hoe kan je dan in hemelsnaam heldere uitspraken doen of een mening vormen, laat staan een waterdichte klacht naar anderen formuleren...MAAR! is niet elk geëxecuteerd kind er eentje teveel? Wil je zeggen dat 12 minder erg is dan 26? (denk ik niet, maar ben benieuwd)
Iran is een vrijheidsgezinde modeldemocratie en Ahmadinejad, de president die een "wetenschappelijke discussie" over de Holocaust wilde openen, is een voorbeeldig vrijdenkend leider.quote:Op zaterdag 13 september 2008 21:21 schreef moussie het volgende:
het sluit wel aan bij de eerder genoemde anti-Iran propaganda waarmee wij de laatste jaren dood worden gegooid
lekker makkelijk zo .. even over dat 'anyway te veel' heen lezen om niet op hetgeen er gezegd wordt in te hoeven gaan ?quote:Op zaterdag 13 september 2008 21:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Iran is een vrijheidsgezinde modeldemocratie en Ahmadinejad, de president die een "wetenschappelijke discussie" over de Holocaust wilde openen, is een voorbeeldig vrijdenkend leider.
Welkom in de zieke wereld van moussie.
Ieder geexecuteerd kind is een slachtoffer van een idioot systeem waar het ook gebeurt. Geen statistiek, maar een mens in de dop met potentie waarvan je niet weet wat er van had kunnen worden. Daarom plaats ik ook de details hier en net daaronder.quote:Op zaterdag 13 september 2008 20:27 schreef BOTER.... het volgende:
[..]
Dat de cijfers niet kloppen vind ik uiterst kwalijk. Hoe kan je dan in hemelsnaam heldere uitspraken doen of een mening vormen, laat staan een waterdichte klacht naar anderen formuleren...MAAR! is niet elk geëxecuteerd kind er eentje teveel? Wil je zeggen dat 12 minder erg is dan 26? (denk ik niet, maar ben benieuwd)
Theorie en praktijk ontlopen elkaar vaak in de wereld van wetgeving en rechtspraak.quote:Op zondag 14 september 2008 09:44 schreef Isegrim het volgende:
Nogmaals, de VS staat geen executies van minderjarigen meer toe. Gelukkig niet. De eerste stap richting afschaffing was dat imo.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |