Kijk en vooral luister eerst eens naar dat filmpje voordat je weer gaat roepen. Ik hoor Hamilton daar niet van z'n gas afgaan.quote:Op donderdag 11 september 2008 13:05 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij?Heb je de race wel gezien?
Raikkonen + nat = weg grip!
Als Hamilton zich niet in had gehouden was Raikkonen er NOOIT meer voorbij gekomen. Kimi reed z'n bolide niet voor niets in een spin en later nog tegen de muur.
Volgens mij loop je nu gewoon te stangen ... het kan gewoon niet dat iemand die van autosport houdt of zelfs maar een rijbewijs heeft dit niet ziet

Je spreekt jezelf tegenquote:Op donderdag 11 september 2008 13:18 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Dat Hamilton op dat moment veel sneller was is niet relevant!
vs
Hamilton had meer snelheid door het afsnijden van de chicane.

Alsof ik dat fimpje nog niet genoeg heb gezienquote:Op donderdag 11 september 2008 13:31 schreef wimderon het volgende:
[..]
Kijk en vooral luister eerst eens naar dat filmpje voordat je weer gaat roepen. Ik hoor Hamilton daar niet van z'n gas afgaan.

Nee, hij was sneller per ronde! Door het afsnijden van de chicane was hij op dat punt sneller.(dus voordeel) Dat voordeel had hij duidelijk moeten terug geven. Dat is het punt waar hij straf voor gekregen heeft.quote:

Hamilton was sneller "per ronde" omdat hij op de langzame stukken (in bochten, bij het uitaccelereren van bochten) meer grip had in de regen. Dat voordeel kwam echt niet van de rechte stukken, hoor (waar de Ferrari's duidelijk sneller zijn).quote:Op donderdag 11 september 2008 13:54 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Nee, hij was sneller per ronde! Door het afsnijden van de chicane was hij op dat punt sneller.(dus voordeel) Dat voordeel had hij duidelijk moeten terug geven. Dat is het punt waar hij straf voor gekregen heeft.

Puntje 1 en 3 doen helemaal niet terzake, Hamilton pakt aanmerkelijk voordeel en dat heeft verder niks te maken met sneller zijn of fouten van Raikkonen.quote:Op donderdag 11 september 2008 13:52 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Alsof ik dat fimpje nog niet genoeg heb gezienIk hoor dat wel (niet van gas afgaan maar wel minder dan vol accelereren) maar da's niet belangrijk ... wat wel telt is:
1) Hamilton was veel sneller doordat hij meer grip had, hij gaf de plek terug aan Kimi maar kon meteen weer pareren.
2) McLaren vroeg aan Race Control of het in orde was en ze kregen tot twee keer toe te horen dat het goed zat.
3) Raikkonen maakte een cruciale fout in La Source waardoor hij meteen het voordeel (dat Hamilton 'm gaf in de vorm van plek VOLLEDIG teruggeven) kwijt was.

Hij heeft het voordeel niet op dat moment terug gegeven, dat hij de baan een keer afgaat en daar door later over start/finish rijdt maakt niet uit.quote:Op donderdag 11 september 2008 14:00 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Hamilton was sneller "per ronde" omdat hij op de langzame stukken (in bochten, bij het uitaccelereren van bochten) meer grip had in de regen. Dat voordeel kwam echt niet van de rechte stukken, hoor (waar de Ferrari's duidelijk sneller zijn).
Direct na de busstop lag Hamilton voor, op start/finish lag Hamilton achter ... hoe kan dat nou sneller zijn, joh!

Lees meer door op link te klikken ...quote:Mark Hughes on 'Chicanegate'
Wednesday, 10 September 2008 00:00
There's only big story after the Belgian Grand Prix – and sadly it’s not the incredibly dramatic race with its sensational climax, but the stewards’ decision to strip Lewis Hamilton of victory and the controversy it has provoked.
In his latest feature for itv.com/f1, Mark Hughes addresses the question of whether Hamilton gained an unfair advantage with a detailed analysis of the incident at the Bus Stop chicane; and then considers the repercussions for Formula 1’s credibility given the highly charged political backdrop to the decision.
The sporting question
Lewis Hamilton was pushed out across the Spa chicane escape road by Kimi Raikkonen, rejoined ahead, backed off to allow Kimi to repass as required by the rules, went round the back of him and overtook him again. It seemed very clear-cut.
But if you were a lawyer tasked with pushing Ferrari’s case, looking for any bit of legal daylight in which to create doubt, you would question whether Lewis would have been close enough to do that move if he'd not missed the chicane, regardless of the reason why he missed it.
It’s actually a ‘what if’ question to which there can be no answer.
To compare the two scenarios – what happened, with what would have happened had Hamilton not missed the chicane – is impossible.
At this stage of the race the McLaren had vastly more grip than the Ferrari because of the way the red car loses dry tyre temperature far more quickly and totally than the McLaren in wet conditions.
So, had Lewis tucked in behind the Ferrari through the chicane, he’d have accelerated out of there far faster because of his vastly superior traction.
He would have crossed the start/finish line going faster than the Ferrari and therefore have been perfectly placed to have made full use of his vastly superior braking grip to make an outbraking move into La Source.
As it was, he crossed the start/finish line alongside the Ferrari but travelling 6km/h slower, as he was in the process of allowing Kimi by.
Which of those two scenarios would have made for a more advantageous situation for Lewis – alongside but going slower or partly behind but going faster – is impossible to judge.
Exactly how much more tyre grip did he have? Which way would it have led Kimi to move? Impossible to determine.
Which leaves us with the question: If it’s impossible to judge (which it was) then why the hell make a judgement?

dat roep ik ook al de hele tijdquote:Op donderdag 11 september 2008 16:03 schreef Googolplexian het volgende:
Nou ... dan nog maar een analyse:
[..]
Lees meer door op link te klikken ...
Het is in ieder geval de enige goede analyse. De rest zijn uitingen door zijlijn-experts.

dus wat je nu zegt is dat iedereen die een chicane afsnijdt bestraft moet worden, want hij is immers op dat punt sneller en haalt daar voordeel uit.quote:Op donderdag 11 september 2008 13:54 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Nee, hij was sneller per ronde! Door het afsnijden van de chicane was hij op dat punt sneller.(dus voordeel) Dat voordeel had hij duidelijk moeten terug geven. Dat is het punt waar hij straf voor gekregen heeft.

quote:Massa hopes rain reports are wrong
Thursday, 11 September 2008
Sep.11 (GMM) Championship challenger Felipe Massa on Thursday said he would prefer if the Italian grand prix at Monza this weekend was not disturbed by wet weather. Local reports cite the possibility of rain throughout the three days of official action at the fabled Autodromo Nazionale di Monza.
Ferrari driver Massa said: "There is that possibility. This season we have already had to deal with rain, we'll see. I'd prefer if it didn't."

Ik heb ook weer zin in Monza, regen is tof, maar spectaculaire races zijn meestal minder goed voor ferrari.quote:Q: (Dan Knutson - National Speed Sport News) Could I ask the other four drivers what they thought about that incident and Kimi, and as a follow-up, do you think you and other drivers might be afraid to fight for a position now that you might get a penalty?
Giancarlo Fisichella: I have just seen pictures, so it is difficult for me to say whether what happened was right or not. For sure, maybe, he took a small advantage, that's why he had the possibility, as Felipe said, to overtake him again in braking for turn one. But obviously, a 25s penalty was quite a strong penalty. As for the second question: when we get in the car and we're fighting to overtake a car, we don't think about that. We just try to do our best. Obviously we know if we cut a chicane or we take an advantage we need to back off and give the position back.
Sebastien Bourdais: Yes, I think the rules are very clear. Maybe the penalty was a bit hard, but I think he's made the same mistake twice: he's done it in Magny-Cours and he's done it again in Spa. I don't really understand why there's been such a mess around it. There's a rule book and everybody has to obey the same thing. The penalty is really rough but in the end it's up to you to give the position back or not. Pretty straightforward.
Nico Rosberg: Yeah, I definitely agree, because he did get an advantage, because he wouldn't have been that close behind Kimi had he not cut the chicane. But then again, I also think the penalty was a bit harsh as that did not have such a big effect on the actual race result in the end.
Jarno Trulli: Well, I agree completely with my colleagues. The penalty was quite big but I'm not a steward and I cannot decide what kind of penalty should be given. But on the other hand, it was very clear that he got an advantage out of it, so that's where it is. The rules are very clear. If you cut the chicane and you get an advantage, you just have to drop back and give back the position and in Lewis's case he shouldn't have attacked straight away at the next corner; that was it. On the other hand, with this new chicane, there is a lot of run-off, it gives you more chance to attack because in the case of a mistake, you wouldn't end up in a wall or in the gravel. If it was the case of Lewis in Spa, he wouldn't have gone much further than that. We have more chances to overtake.
SB: I think it was very clear and I agree as well. You have to be responsible for what you decide to do, and in this particular case, if you do gain an advantage like I said, you just give it back and make sure that you don't expose yourself to penalties. I think it's the easiest way to handle it. In my previous experience, my previous life in the States, it was actually a common thing. The stewards would not take action if you gave the position back, so I think it's only fair.
NR: I agree and I don't think it's going to stop us from trying to attack, definitely.

Deze coureurs zeggen nagenoeg exact wat ik ook al sinds zondagmiddag roep: onreglementair voordeel door Lewis. En die had sinds Magny Cours beter moeten weten.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:49 schreef Schuifpui het volgende:
En wat andere courreurs ervan vinden. (bron F1.com)
[..]
Ik heb ook weer zin in Monza, regen is tof, maar spectaculaire races zijn meestal minder goed voor ferrari.

maar ze zeggen ook dat de straf te zwaar wasquote:Op donderdag 11 september 2008 21:20 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Deze coureurs zeggen nagenoeg exact wat ik ook al sinds zondagmiddag roep: onreglementair voordeel door Lewis. En die had sinds Magny Cours beter moeten weten.
Mooi. Op naar de volgende GP.
Dus hij is het er niet mee eens?quote:The stewards would not take action if you gave the position back, so I think it's only fair.

Voordeel dat hij had teruggegeven en dat was goed bevonden door de stewards,die achteraf op hun beslissing terugkomen. Dat kan dus niet!quote:Op donderdag 11 september 2008 21:20 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Deze coureurs zeggen nagenoeg exact wat ik ook al sinds zondagmiddag roep: onreglementair voordeel door Lewis. En die had sinds Magny Cours beter moeten weten.
Mooi. Op naar de volgende GP.

Inderdaad, de regels zijn totaal niet duidelijk wat dat betreft. Ja, je mag geen voordeel hebben. Maar hoe weet je precies hoeveel voordeel je hebt behaald en hoe weet je of je dit goed genoeg corrigeert?quote:Op donderdag 11 september 2008 22:33 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Voordeel dat hij had teruggegeven en dat was goed bevonden door de stewards,die achteraf op hun beslissing terugkomen. Dat kan dus niet!
En wat een plek teruggeven betreft, waar Bourdais het over heeft. Hij zou beter moeten weten. In de champcar en Indycar wordt altijd door de stewards aangegeven of iemand een plek terug moet geven, omdat een coureur dat niet altijd kan beoordelen. Zoals bij Lewis op Magny-Cours. Dat zouden ze hier ook moeten doen, dat maakt het wel een stuk duidelijker.

Tuuuuurlijk!quote:Op vrijdag 12 september 2008 00:21 schreef Sally het volgende:Punten ronde 13 - nu wel goed
Let op! De wissels van na puntenuitdeling zijn teruggedraaid! Denk daar aan als je al gewisseld had.

Wat denk je ervan als ik gewoon het de manager drop en heel erg blij ben dat ik dit jaar geen prijzen-sponsor heb aangedragen (wel, maar niet voor de F1 manager)?quote:Op vrijdag 12 september 2008 01:10 schreef Peterselieman het volgende:
Alles is vanaf het begin opnieuw berekend, dus je zou nu een kloppend budget moeten hebben. Dat het negatief uitvalt, komt doordat je mogelijk wissels hebt gedaan die eigenlijk niet zouden hebben kunnen plaatsvinden. Reken alles maar eens vanaf het begin door, dan kom je waarschijnlijk uit op het budget dat je nu hebt.

Ik begrijp je reactie, je wil niet weten hoe ik er gistgravond over dacht...quote:Op vrijdag 12 september 2008 01:12 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Wat denk je ervan als ik gewoon het de manager drop en heel erg blij ben dat ik dit jaar geen prijzen-sponsor heb aangedragen (wel, maar niet voor de F1 manager)?
Bovendien een beetje bullshit want de race waarbij Barrichello (die ik NET uit m'n team heb KUNNEN gooien sinds vlak voor vorige race) z'n podium is ook nooit meegerekend. Meeste goede races die ik had zijn teniet gedaan.

Neuh ... ik zou lekker gaan slapen, meidquote:Op vrijdag 12 september 2008 01:22 schreef Sally het volgende:
[..]
Ik begrijp je reactie, je wil niet weten hoe ik er gistgravond over dacht...
En ik heb echt zin om nu te gaan slapen, maar ik blijf nog even reacties opvangen.

Klein probleem: we hebben niet tien keer de prijs voor plek vierquote:Op vrijdag 12 september 2008 01:25 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Neuh ... ik zou lekker gaan slapen, meidIk zit er totaal niet mee maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik dan ook niet tot 1 van de prijswinnaars behoor.
Er is weinig dat je er nu nog aan munt doen dus wakker blijven is zinloos ... morgen weer een dag.
Mijn advies : SCHRAP de prijzen voor dit jaar en geef plek 1 t/m 10 allemaal een gemiddelde prijs (wat plek 4 zou krijgen bijvoorbeeld).
Volgend jaar een TOP-manager ... ik ben alvast vrijwilliger voor de graphics ^^

quote:Op vrijdag 12 september 2008 01:24 schreef Peterselieman het volgende:
Wel mooi dat jij een prijzensponsor hebt aangedragen voor FOK!sport

Dat was indd beter geweest. Er zijn echter mensen die ondanks de problemen door wilden spelen en daarom is er niet mee gestopt.quote:Op vrijdag 12 september 2008 04:21 schreef Atreidez het volgende:
Die manager heb ik bij Canada meteen gedropt.. Het was beter geweest m gewoon te cancellen. Straks zijn de prijzen uitgereikt maar moeten mensen m terugsturen omdat de scores alsnog niet goed waren
De manager is leuk, maar alleen als t het hele seizoen goed werkt zonder rectificaties en aanpassingen; of erger, races waarvan de scores niet meetellen..

Ik denk dat je daar dan volledig toe in het recht staat (en dat je die prijzen-sponsor volgend jaar maar wel moet aandragen voor de nieuwe managerquote:Op vrijdag 12 september 2008 01:12 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Wat denk je ervan als ik gewoon het de manager drop en heel erg blij ben dat ik dit jaar geen prijzen-sponsor heb aangedragen (wel, maar niet voor de F1 manager)?

Regels zijn volgens die coureur wel duidelijk, want ze zeggen nagenoeg allemaal hetzelfde: als ie de chicane niet af had gestoken dan had ie nooit bij La Source kunnen inhalen. Of dat FIA-regels zijn en afspraken tijdens een rijdersbriefing laat ik in het midden.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:36 schreef kepler het volgende:
[..]
Inderdaad, de regels zijn totaal niet duidelijk wat dat betreft. Ja, je mag geen voordeel hebben. Maar hoe weet je precies hoeveel voordeel je hebt behaald en hoe weet je of je dit goed genoeg corrigeert?
Ik kan me heel goed voorstellen dat Hamilton dacht dat de plaats terug geven genoeg was, want dat was het jarenlang ook(en volgens mij was dat ook gewoon genoeg, voordeel door het afsnijden was gewoon minimiem en niet overduidelijk)

Daar is geen regel voor hoorquote:Op vrijdag 12 september 2008 09:30 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Regels zijn volgens die coureur wel duidelijk, want ze zeggen nagenoeg allemaal hetzelfde: als ie de chicane niet af had gestoken dan had ie nooit bij La Source kunnen inhalen.
Ze zeggen ook allemaal dat Hamilton veel te zwaar en buitenmaats gestraft is ... precies wat we al dagen roepenquote:Exact wat ik al dagen roep

En dat roep ik ook al sinds zondagquote:Op vrijdag 12 september 2008 10:01 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Daar is geen regel voor hoor![]()
[..]
Ze zeggen ook allemaal dat Hamilton veel te zwaar en buitenmaats gestraft is ... precies wat we al dagen roepen

Dan zijn we het stiekum al dagen met elkaar eensquote:Op vrijdag 12 september 2008 10:04 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
En dat roep ik ook al sinds zondag

Gezien het in het verleden ook geen probleem was,quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:10 schreef sanger het volgende:
Wat was een passendere straf geweest dan in jullie ogen? 10 plaatsen gridpenalty voor Monza?

quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:12 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Gezien het in het verleden ook geen probleem was,
gezien hij wel een plek terug gaf, Niet duidelijk genoeg.
gezien de uitkomst van de race exact hetzelfde was gebleven, is niet relevant.
gezien de regels hier niet duidelijk over zijn, Volgens de coureurs nu juist wel.
gezien Race Control tot twee keer toe gezegd had dat de actie geen probleem was ... Wat is het nut om het pietje te vragen indien peter de beslissing neemt?
geen straf! Prima straf!

Dat gaat misschien ook wat ver de andere kant op.quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:12 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Gezien het in het verleden ook geen probleem was,
gezien hij wel een plek terug gaf,
gezien de uitkomst van de race exact hetzelfde was gebleven,
gezien de regels hier niet duidelijk over zijn,
gezien Race Control tot twee keer toe gezegd had dat de actie geen probleem was ... geen straf!

Gezien het in het verleden ook geen probleem was... regels kunnen alleen regels zijn als ze voor iedereen hetzelfde zijnquote:

Het verleden wijst uit dat coureurs per definitie met de FIA meelullen ... wellicht omdat ze bang zijn dat ze een pispaal kunnen worden en voor ze het weten gekke penalties krijgen?quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:22 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat gaat misschien ook wat ver de andere kant op.
Als de meeste coureurs (dus ook die van teams die hier niet bij betrokken zijn) aangeven dat hij voordeel heeft behaald dan ga ik daar vanuit en verdient hij een straf.
Ik ben het wel eens dat de hoogte van de straf wat fors is op zijn minst.

I'll get free meals for life in Italy, jokes the steward who made McLaren star Lewis Hamilton choke in Spaquote:Op vrijdag 12 september 2008 10:31 schreef Giem het volgende:
Zo zijn we er nog niet over uit gepraat?
quote:Then it emerges that Alan Donnelly, who permanently 'co-ordinates' the three stewards who rotate from one round to the next - as well as officially representing FIA president Max Mosley at races - has taken the Ferrari shilling, through his London-based lobbying firm Sovereign Strategy.
The FIA confirmed the company worked with the Italian manufacturers' road car division, though not the F1 team on Thursday night.
Ferrari's name was erased from the list of clients a few months ago but there remains a tribute from Mosley on Sovereign's website.
This drip-drip of information will do nothing to dispel the theory that the wrong people decided to impose a 25-second penalty on Hamilton for cutting a chicane and not conceding an adequate lead (the rules do not say how much the gap must be) back to Ferrari's Kimi Raikkonen as they grappled in the wet last Sunday.
Tens of thousands of fans have signed on-line petitions demanding the verdict should be rescinded.

quote:Teams to test new SC system again
By Jonathan Noble Friday, September 12th 2008, 08:11 GMT
The FIA is to conduct further safety car tests at the end of this afternoon's second free practice sessions as work continues on revamping the regulations.
Teams and the sport's governing body have been considering ways to change the safety car regulations to get rid of the need to close the pits during the initial part of any caution period.
It is hoped that such a regulation change can be brought about with the introduction of a speed limit on the parts of a track where an incident has occurred. Drivers will be informed of this through a dashboard readout - and tests have also taken place of an audio warning signal through a driver's radio.
During the FIA's Sporting Working Group Meeting on Wednesday it was agreed that a test on the latest software development will be tried out in Monza.
A statement issued by FIA Formula One race director Charlie Whiting on Friday confirmed that after the chequered flag in this afternoon's session, safety car boards and warning flags will be shown, and drivers will have to select a safety car mode before returning to the pits.

Ben al blij dat het over iets anders gaatquote:Op vrijdag 12 september 2008 10:31 schreef Giem het volgende:
Zo zijn we er nog niet over uit gepraat?

Een verstrengeling van belangen dus. Dus eerder een bevestiging dan een ontkrachting van de TT.quote:Op vrijdag 12 september 2008 10:34 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
I'll get free meals for life in Italy, jokes the steward who made McLaren star Lewis Hamilton choke in Spa
Nu snap ik waarom Kenyaans.
[..]
![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |