Preciesquote:Op dinsdag 9 september 2008 14:25 schreef Triptamine het volgende:
"Zonderrrrrrrrr bekakte R maar ouderwets normaal"
Eensch. Met alle respect, maar Limburgers mensen die een zachte g hebben moeten niet het nieuws gaan voorlezen op de radio.... kost veel te veel inspanning om te verstaan wat er gezegd wordt.quote:
Waarschijnlijk hebben ze het niet eens door. Ik heb een tijdje een Alkmaarse als huisgenote gehad, die reageerde heel verontwaardigd ("ik heb geen accent!quote:Op dinsdag 9 september 2008 14:21 schreef Frollo het volgende:
Goede klacht.
Als ik zo'n Tooske hoor, of een Sacha, of een soortgelijk presenteergevalletje, dan weiger ik te geloven dat dat hun natuurlijke manier van praten is. Ze hebben zichzelf op een geven moment die r aangeleerd omdat... ja, waarom eigenlijk?
Welke instantie heeft bepaald wat de officiële Nederlandse r is?quote:Op woensdag 10 september 2008 20:34 schreef DanseMacabre het volgende:
De kak-r is niet eens een officiele Nederlandse r, toegestaan zijn de tongpunt-r (die voor in de mond wordt gemaakt) en de huig-r (die achter in de keel wordt gemaakt).
Wat betreft de g: Harde en zachte g mogen allebei.
In België wordt ook Nederlands gesproken, ontzettende flapdrol. En met de zachte-G is niets mis. Het is klinkt misschien zelfs mooier dan de harde-G, wat in feite niet meer is dan een rochelgeluid wat lijkt op stikken.quote:Op woensdag 10 september 2008 21:07 schreef Apfelsaft het volgende:
[..]
Welke instantie heeft bepaald wat de officiële Nederlandse r is?
Van mij mag de zachte g helemaal niet. Klink toch voor geen meter, en iedereen hoort meteen dat je uit dat nep-België komt.
Ach, dat rochelgeluid hebben Brabanders/Limburgers dan weer als ze de R moeten uitsprekenquote:Op woensdag 10 september 2008 21:15 schreef Beauregard het volgende:
[..]
In België wordt ook Nederlands gesproken, ontzettende flapdrol. En met de zachte-G is niets mis. Het is klinkt misschien zelfs mooier dan de harde-G, wat in feite niet meer is dan een rochelgeluid wat lijkt op stikken.
Waar zeg ik dat ze daar geen Nederlands spreken? Niet zo'n helder licht jij hè? Als jullie die zachte g nou eens afleren, dan zouden wij in de Randstad jullie misschien nog enigszins serieus nemen. Met je friet.quote:Op woensdag 10 september 2008 21:15 schreef Beauregard het volgende:
[..]
In België wordt ook Nederlands gesproken, ontzettende flapdrol. En met de zachte-G is niets mis. Het is klinkt misschien zelfs mooier dan de harde-G, wat in feite niet meer is dan een rochelgeluid wat lijkt op stikken.
Alsof wij dat zouden willen. Doe maar lekker uit de hoogte daar int westen, wij zijn togggg veel ggggezelligggger!!quote:Op woensdag 10 september 2008 21:33 schreef Apfelsaft het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat ze daar geen Nederlands spreken? Niet zo'n helder licht jij hè? Als jullie die zachte g nou eens afleren, dan zouden wij in de Randstad jullie misschien nog enigszins serieus nemen. Met je friet.
Een Leidsche R is prima imo.quote:Op woensdag 10 september 2008 21:14 schreef Koskettimet het volgende:
Ik heb volgens mijn Brabantse vriendin een Leidsche 'r'
Volgens de opleiding voor Logopedie is dat zo.quote:Op woensdag 10 september 2008 21:07 schreef Apfelsaft het volgende:
[..]
Welke instantie heeft bepaald wat de officiële Nederlandse r is?
Van mij mag de zachte g helemaal niet. Klink toch voor geen meter, en iedereen hoort meteen dat je uit dat nep-België komt.
quote:Op donderdag 11 september 2008 00:08 schreef DanseMacabre het volgende:
Een rollende r hoeft ook helemaal niet.
quote:Op woensdag 10 september 2008 23:50 schreef DanseMacabre het volgende:
[..]
Volgens de opleiding voor Logopedie is dat zo.
Wat een onzin.quote:Op dinsdag 9 september 2008 18:45 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Limburgers praten trouwens ook met een harde G. Alleen gebruiken ze deze op de plaats waar mensen boven de rivieren een R gebruiken. Openbaar vervoer uitgesproken door een zuiderling klinkt als openbaag vegvoehg.
Bovendien wordt Nederlands oorspronkelijk gesproken met de zachte g. Daarbij klinkt het beter en gezelliger.quote:Het Nederlands heeft in het buitenland vaak de naam een lelijke, gutturaal klinkende taal te zijn en wordt wel eens schertsend een keelziekte genoemd. Wanneer anderstaligen zich negatief over de uitspraak van het Nederlands uitlaten, noemen ze vooral de schraperige harde g als reden. Anderstaligen die voldoende vertrouwd zijn met het Nederlands om het onderscheid tussen een noordelijk en een zuidelijk accent te horen, vinden over het algemeen een accent met een zachte g het aangenaamst klinken. Bron: Wikipedia
Bron graag vuige Belg.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:52 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
Bovendien wordt Nederlands oorspronkelijk gesproken met de zachte g. Daarbij klinkt het beter en gezelliger.
Het houd het midden tussen ummehhjgg en ummehj, maar een R kunnen ze niet uitspreken.quote:Op donderdag 11 september 2008 10:26 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Wat een onzin.
De Limburgse keel-r heeft helemaal niet dat rasperige van een G, het is een juist een heel vloeiende klank, die klinkt alsof een Nederlander een R probeert te zeggen terwijl hij een lading slijm in zijn keel heeft zitten.
Luister hier bv. naar de uitspraak van het woord 'ummer' (+- 1:17). Dat klinkt meer als 'ummehj' dan als het door jou voorgestelde 'ummeg'.
Ik heb nooit gezegd dat de Limburgse R rasperig klonk. Alleen dat hij klinkt als hoe een randstedeling de G uitspreekt.quote:Op donderdag 11 september 2008 10:26 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Wat een onzin.
De Limburgse keel-r heeft helemaal niet dat rasperige van een G, het is een juist een heel vloeiende klank, die klinkt alsof een Nederlander een R probeert te zeggen terwijl hij een lading slijm in zijn keel heeft zitten.
Luister hier bv. naar de uitspraak van het woord 'ummer' (+- 1:17). Dat klinkt meer als 'ummehj' dan als het door jou voorgestelde 'ummeg'.
Dat verschil hoor je echt wel.quote:Op donderdag 11 september 2008 15:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Okee, een Brabander is niet helemaal hetzelfde als een Limburger, maar ze klinken wel hetzelfde, althans als ze ABN proberen te praten.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik hoor duidelijk verschil tussen een Limburgs en een Brabants accent.quote:Op donderdag 11 september 2008 15:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Okee, een Brabander is niet helemaal hetzelfde als een Limburger, maar ze klinken wel hetzelfde, althans als ze ABN proberen te praten.
Welnee, al die lui beneden de rivieren zijn 1 pot nat. Met hun zachte g en hun carnaval..........quote:Op donderdag 11 september 2008 19:15 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik hoor duidelijk verschil tussen een Limburgs en een Brabants accent.
Oh, het is weer Brabander en Limburger-bashtijd.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:20 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Welnee, al die lui beneden de rivieren zijn 1 pot nat. Met hun zachte g en hun carnaval..........
Nee, dat is juist ABN. "Hoor" uitspreken als "heur" en bijvoorbeeld "weurd" voor "woord", maar dan wel zonder de bekakte R.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:56 schreef Sapstengel het volgende:
Je praat pas bekakt als je bijvoorbeeld "hoor" uitspreekt als "heur". En natuurlijk de R, maar dat is van ondergeschikt belang.
ABN stond* voor algemeen beschaafd Nederlands, niet voor arrogant bekakt Nederlands...quote:Op donderdag 11 september 2008 21:24 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Nee, dat is juist ABN. "Hoor" uitspreken als "heur" en bijvoorbeeld "weurd" voor "woord", maar dan wel zonder de bekakte R.
Het is altijd Brabander en Limburger-bashtijd.quote:Op donderdag 11 september 2008 21:10 schreef DanseMacabre het volgende:
[..]
Oh, het is weer Brabander en Limburger-bashtijd.
quote:Op woensdag 10 september 2008 00:39 schreef Da_Ripper het volgende:![]()
http://www.dumpert.nl/med(...)iddeld_oud_zuid.html
Juist andersom..quote:Op donderdag 11 september 2008 20:14 schreef J-heronimus het volgende:
Geef mij maar gewoon een zachte G.
Zo'n harde G met een rollende R, klinkt echt voor geen meter. Dat komt zo triest over vind ik altijd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |