abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61513525
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:25 schreef Triptamine het volgende:
"Zonderrrrrrrrr bekakte R maar ouderwets normaal"
Precies
Op woensdag 22 mei 2013 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet er ook idd niet zo over zaniken. Sorry :P
  dinsdag 9 september 2008 @ 23:51:35 #52
107984 The-Hcs
Heet stiekem gewoon Henk.
pi_61513727

Dit is het betere voorbeeld inderdaad..
On the third, look out for Otis Wright. Until then, keep your head up.
pi_61514507
Ik spreek de 'r' uit zoals iedereen het hier in Limburg doet ..
Maar als ik in de steden boven in Nederland kom hoor ik andere soorten 'r'en ..
Alhoewel ik het verschil er niet echt in hoor, sommigen spreken de 'r' op zijn Engels uit .. Maar de rest klinkt toch allemaal hetzelfde?
Hehe, ik moet volgens mij wat meer tussen de mensen komen ..
  woensdag 10 september 2008 @ 00:39:50 #54
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
  woensdag 10 september 2008 @ 11:14:17 #55
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_61519463
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 18:55 schreef Lakitu het volgende:

[..]

Hier stopte ik met lezen.
Eensch. Met alle respect, maar Limburgers mensen die een zachte g hebben moeten niet het nieuws gaan voorlezen op de radio.... kost veel te veel inspanning om te verstaan wat er gezegd wordt.
Hetzelfde geldt voor (plat) Gronings, dat moet je anderen niet aan doen (*hand in eigen boezem steek*)
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_61523655
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:21 schreef Frollo het volgende:
Goede klacht.

Als ik zo'n Tooske hoor, of een Sacha, of een soortgelijk presenteergevalletje, dan weiger ik te geloven dat dat hun natuurlijke manier van praten is. Ze hebben zichzelf op een geven moment die r aangeleerd omdat... ja, waarom eigenlijk?
Waarschijnlijk hebben ze het niet eens door. Ik heb een tijdje een Alkmaarse als huisgenote gehad, die reageerde heel verontwaardigd ("ik heb geen accent! ") toen we haar vertelden dat we wel konden horen dat ze uit die regio kwam. Dat was overigens een reactie op haar opmerking "je hoort wel een beetje dat jullie uit Groningen komen" (beide Friezen ), ik wijs mensen doorgaans niet zomaar op hun accent.
pi_61526034
Mensen die hun r niet kunnen laten rollen maar een vies keelgeluid a la 'hgrggggggrgrgg' maken
pi_61526593
Voorrrvorrrkverrring

Om te janken.

Gelukkig doen we niet aan de letter r in Zwolle
pi_61532479
Aahh no Sir, I am the first Ploppy to rise to be jailer. My father Daddy Ploppy was known as Ploppy The Slopper, it was from him that I inherited my fascinating skin diseases.
pi_61533364
De kak-r is niet eens een officiele Nederlandse r, toegestaan zijn de tongpunt-r (die voor in de mond wordt gemaakt) en de huig-r (die achter in de keel wordt gemaakt).

Wat betreft de g: Harde en zachte g mogen allebei.
pi_61534516
ik heb 'm ook

maar ik kan er niets aan doen!
pi_61534519
quote:
Op woensdag 10 september 2008 20:34 schreef DanseMacabre het volgende:
De kak-r is niet eens een officiele Nederlandse r, toegestaan zijn de tongpunt-r (die voor in de mond wordt gemaakt) en de huig-r (die achter in de keel wordt gemaakt).

Wat betreft de g: Harde en zachte g mogen allebei.
Welke instantie heeft bepaald wat de officiële Nederlandse r is?

Van mij mag de zachte g helemaal niet. Klink toch voor geen meter, en iedereen hoort meteen dat je uit dat nep-België komt.
pi_61534758
Ik heb volgens mijn Brabantse vriendin een Leidsche 'r'
Het is PATAT!! :(
pi_61534776
quote:
Op woensdag 10 september 2008 21:07 schreef Apfelsaft het volgende:

[..]

Van mij mag de zachte g helemaal niet. Klink toch voor geen meter, en iedereen hoort meteen dat je uit dat nep-België komt.
In België wordt ook Nederlands gesproken, ontzettende flapdrol. En met de zachte-G is niets mis. Het is klinkt misschien zelfs mooier dan de harde-G, wat in feite niet meer is dan een rochelgeluid wat lijkt op stikken.
  woensdag 10 september 2008 @ 21:15:28 #65
204660 JanusAnus
Zitten te rieleksen
pi_61534792
Zo'n zachte g vind ik wel gezellig (heb hem zelf niet), die "r" en boers zijn irritant, maar eindhovens en rotterdams kan ik echt niet uitstaan. Iemand die zo praat halt gewoon het bloed onder mijn nagels vandaan.

Voor degenen die discussiëren over waar men het beste ABN spreekt, dat is ooit eens onderzocht (bron heb ik niet dus als je het niet geloven wil, doe dat gerust) en in de omgeving Haarlem schijnt men het beste ABN te spreken.
pi_61534925
quote:
Op woensdag 10 september 2008 21:15 schreef Beauregard het volgende:

[..]

In België wordt ook Nederlands gesproken, ontzettende flapdrol. En met de zachte-G is niets mis. Het is klinkt misschien zelfs mooier dan de harde-G, wat in feite niet meer is dan een rochelgeluid wat lijkt op stikken.
Ach, dat rochelgeluid hebben Brabanders/Limburgers dan weer als ze de R moeten uitspreken
pi_61535613
quote:
Op woensdag 10 september 2008 21:15 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat ze daar geen Nederlands spreken? Niet zo'n helder licht jij hè? Als jullie die zachte g nou eens afleren, dan zouden wij in de Randstad jullie misschien nog enigszins serieus nemen. Met je friet.
pi_61537380
Hahaha, Apfelsaft heeft gelijk. Maar buuite de Randstad ies het auk mooi!
Maar is alle eerlijkheid spreeek ik ook niet het perfekte ABN. Mensen horen direkt waar ik vandaan kom, wel randstad.
  woensdag 10 september 2008 @ 22:17:45 #69
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_61537483
quote:
Op woensdag 10 september 2008 21:33 schreef Apfelsaft het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat ze daar geen Nederlands spreken? Niet zo'n helder licht jij hè? Als jullie die zachte g nou eens afleren, dan zouden wij in de Randstad jullie misschien nog enigszins serieus nemen. Met je friet.
Alsof wij dat zouden willen. Doe maar lekker uit de hoogte daar int westen, wij zijn togggg veel ggggezelligggger!!
En friet ftw
Wat je vindt, ...
pi_61538063
quote:
Op woensdag 10 september 2008 21:14 schreef Koskettimet het volgende:
Ik heb volgens mijn Brabantse vriendin een Leidsche 'r'
Een Leidsche R is prima imo.
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
pi_61540358
quote:
Op woensdag 10 september 2008 21:07 schreef Apfelsaft het volgende:

[..]

Volgens de opleiding voor Logopedie is dat zo.
pi_61540621
Ik kan geen rollende "r. "

Dus ik zal wel bekakt praten
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_61540742
Een rollende r hoeft ook helemaal niet.
pi_61540760
quote:
Op donderdag 11 september 2008 00:08 schreef DanseMacabre het volgende:
Een rollende r hoeft ook helemaal niet.

Gelukkig maar, ik maak er een "rrggg" van
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_61543892
quote:
Op woensdag 10 september 2008 23:50 schreef DanseMacabre het volgende:

[..]

Volgens de opleiding voor Logopedie is dat zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')