abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61497836
Omdat ze denken dat dit ABN is.

De edele Nederlandse taal dient te worden gesproken met een harde G en een harde, rollende R.

Dat is ABN, niet dat mutserige ik woon net 1,5 jaar in Amsterdam Centrum en oh wat ik ben ik wereldwijs bekakte erretje.

Uitzonderlijk vervelend, temeer daar dit er voor zorgt dat ABN nog verder in de verdrukking raakt.

[ Bericht 36% gewijzigd door Pappie_Culo op 09-09-2008 14:18:00 ]
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  dinsdag 9 september 2008 @ 14:14:19 #2
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_61498514
En weer open. Bagger is trap onder de ballen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_61498572
Goede klacht!
Op dinsdag 1 februari 2011 17:41 schreef ß het volgende:
11% per 25 gram? Dus er zit totaal 74,8% zout in?
pi_61498648
Zoetermeerse piraten R rules :'D Al ben ik zelf Amsterdammer, ben wel trots op mijn piraten R. :$
  dinsdag 9 september 2008 @ 14:20:34 #5
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_61498676
Gewoon op z'n Rotterdams die R uitspreken!
  dinsdag 9 september 2008 @ 14:21:16 #6
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_61498686
Goede klacht.

Als ik zo'n Tooske hoor, of een Sacha, of een soortgelijk presenteergevalletje, dan weiger ik te geloven dat dat hun natuurlijke manier van praten is. Ze hebben zichzelf op een geven moment die r aangeleerd omdat... ja, waarom eigenlijk?
pi_61498734
Niks mis met een beetje gooise "r"

Ik noem het mijn spraakgebrek, heb een vrij bekakte "r" namelijk, normaal gaat het redelijk, dan is het vooral erg netjes abn met een ietwat bekakte "r", met wat alcohol of andere drugs op wordt het heel bekakt, is wel grappig
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_61498741
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 13:49 schreef Pappie_Culo het volgende:

De edele Nederlandse taal dient te worden gesproken met een harde G en een harde, rollende R.

Dat is ABN, niet dat mutserige ik woon net 1,5 jaar in Amsterdam Centrum en oh wat ik ben ik wereldwijs bekakte erretje.

Uitzonderlijk vervelend, temeer daar dit er voor zorgt dat ABN nog verder in de verdrukking raakt.
Eh, nee.

Het had een goed topic kunnen zijn, maar die bewering in je OP maakt dit hele topic tot een ontzettend zwaktebod.
pi_61498758
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:22 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Eh, nee.

Het had een goed topic kunnen zijn, maar die bewering in je OP maakt dit hele topic tot een ontzettend zwaktebod.
Vertel.
  dinsdag 9 september 2008 @ 14:24:49 #10
188728 Lyzio
why do we fall
pi_61498796
Mijn vaderrrrr heeft 'n open Merrrrrrcedes sporrrrrrtwagen, en daarrrrr rrrrrrijdt hij elke dag mee naarrrrrr z'n werrrrrrk. UR UR UR!

Napalm!
live as if you'll die today
dream as if you'll live forever
- james 'jimmy' dean
pi_61498806
"Zonderrrrrrrrr bekakte R maar ouderwets normaal"
A king in the making, and the throne is for the taking
So I climb the mountain top and put my stake in
Got the weight of the world on my shoulder
Not a nigga nor a hoodrat bitch can stop me from taking it over
pi_61498841
quote:

Ik kan alleen maar met zo'erretje praten
pi_61498875
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:26 schreef BOTER.... het volgende:

[..]

Ik kan alleen maar met zo'erretje praten
Is niet erg
pi_61498932
Alles wat anders klinkt dan ABN zoals Brabants, Fries of Limburgs (m.u.v. Rotterdams ofc) moet onderworpen worden aan de taalnazi's
Steun ons studieproject! Bezoek ons op: http://www.nextgen-navigation.com
pi_61498982
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:23 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Vertel.
De consensus in Nederland is inderdaad zoals jij beschrijft: ABN hoort met een harde G. Ik moet het eerste officiele document waar dat in beschreven staat nog tegenkomen, maar goed.

Uiteraard spreek ik met de zachte 'G' en ik vind het een beetje jammer dat het een bepaald stigma heeft: ongeschoold, boers, Belgisch, carnavalesk, etc. Het schijnt zo te zijn dat men studenten Journalistiek afleert om met de zachte 'G' te spreken. Waarom? Ronduit schandalig.

De alinea hierboven is absoluut geen aanval richting jou, maar meer iets wat ik gewoon effe wilde zeggen zonder verder iemand tegen te spreken.
  dinsdag 9 september 2008 @ 14:33:47 #16
212689 MDMAtjuh
Techno Inside
pi_61499022
zachte g's
Ik pak je bij je lurven! Schavuit!
pi_61499032
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:32 schreef Beauregard het volgende:

[..]

De consensus in Nederland is inderdaad zoals jij beschrijft: ABN hoort met een harde G. Ik moet het eerste officiele document waar dat in beschreven staat nog tegenkomen, maar goed.

Uiteraard spreek ik met de zachte 'G' en ik vind het een beetje jammer dat het een bepaald stigma heeft: ongeschoold, boers, Belgisch, carnavalesk, etc. Het schijnt zo te zijn dat men studenten Journalistiek afleert om met de zachte 'G' te spreken. Waarom? Ronduit schandalig.

De alinea hierboven is absoluut geen aanval richting jou, maar meer iets wat ik gewoon effe wilde zeggen zonder verder iemand tegen te spreken.
Ik begreep iets heel anders

Ik ben alleen een taalnazi wat betreft de geschreven taal. Enerzijds omdat ik zelf een hardnekkig Amsterdams accent heb dat ik alleen aan de telefoon echt kan onderdrukken, anderzijds omdat ik vind dat spreektaal levendig moet blijven. Is leuk.

Maar het gaat me meer om mensen die de bekakte R willen neerzetten als het summum van correcte spreektaal. Dat is het niet.
pi_61499149
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:34 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Ik begreep iets heel anders

Ik ben alleen een taalnazi wat betreft de geschreven taal. Enerzijds omdat ik zelf een hardnekkig Amsterdams accent heb dat ik alleen aan de telefoon echt kan onderdrukken, anderzijds omdat ik vind dat spreektaal levendig moet blijven. Is leuk.

Maar het gaat me meer om mensen die de bekakte R willen neerzetten als het summum van correcte spreektaal. Dat is het niet.
Hmm, ja ik heb me iets te veel gefocust op de G, terwijl dit topic over de R gaat. Maar goed.

In feite gaat mijn verhaaltje ook op voor de manier waarop de R uitgesproken wordt. Rollende-R is volgens mij wat als ABN en als 'goed' beschouwd wordt, terwijl de huig-R natuurlijk net zo correct is.

Leuke lemma op Wikipedia trouwens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitspraak_van_de_r_in_het_Nederlands
pi_61499176
Net zoals sommigen alleen met een zachte g kunnen praten, kunnen anderen alleen met de bekakte r praten. Ik voel me aangevallen
pi_61499196
Lawl, check die geluidsfragmenten op Wikipedia ook eens.

RRrraaa, aawrrrraaa. Wat een idioot.
pi_61499253
Volgens mij zijn alleen mensen in het noorden van nederland in staat om ABN te spreken. De rest praat met een debiele G, praten alsof ze dronken zijn en hebben dus moeite om woorden te accentueren (brabo's) en anderen kunnen niet eens fatsoenlijk de 'r' uitspreken.
pi_61499336
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:43 schreef Heathen. het volgende:
Volgens mij zijn alleen mensen in het noorden van nederland in staat om ABN te spreken. De rest praat met een debiele G, praten alsof ze dronken zijn en hebben dus moeite om woorden te accentueren (brabo's) en anderen kunnen niet eens fatsoenlijk de 'r' uitspreken.
Waar kom je zelf vandaan? Dan weet ik in hoeverre ik je post serieus kan nemen.
pi_61499416
Een tegenargument is makkelijker ter overweging.
pi_61499438
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:39 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Hmm, ja ik heb me iets te veel gefocust op de G, terwijl dit topic over de R gaat. Maar goed.

In feite gaat mijn verhaaltje ook op voor de manier waarop de R uitgesproken wordt. Rollende-R is volgens mij wat als ABN en als 'goed' beschouwd wordt, terwijl de huig-R natuurlijk net zo correct is.

Leuke lemma op Wikipedia trouwens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitspraak_van_de_r_in_het_Nederlands
Waar haal je vandaan dat de huig-R, zoals jij het noemt, ook correct is?

Amsteghhhhdam is wat anders dan AmsteRdam.
pi_61499512
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:40 schreef Antisociaal het volgende:
Net zoals sommigen alleen met een zachte g kunnen praten, kunnen anderen alleen met de bekakte r praten. Ik voel me aangevallen
Ik ook. Vandaar het topic.
pi_61499610
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:50 schreef Heathen. het volgende:
Een tegenargument is makkelijker ter overweging.
Waarom een tegenargument? Je doet een belachelijke bewering, waarschijnlijk omdat je zelf in het noorden woont. Ik zou kunnen zeggen dat het gelul in de ruimte is, omdat noordelingen boeren zijn en de helft van hun woorden inslikken, maar dan verlaag ik me tot een niveau waarop jij bezig lijkt te zijn.

Maar als je hier serieus op verder wil gaan, toon dan eerst eens op een fatsoenlijke manier aan dat noorderlingen heer en meester in het ABN zijn. Ik wacht af.
  dinsdag 9 september 2008 @ 15:00:57 #27
191281 Gupje
straatsoldaat
pi_61499668
lekker lullig voor mensen die de R niet kunnen zeggen, zoals ik! ik kan hem alleen van achter me keel krijgen...
Blub
pi_61499673
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:51 schreef 16meter het volgende:

[..]

Waar haal je vandaan dat de huig-R, zoals jij het noemt, ook correct is?

Amsteghhhhdam is wat anders dan AmsteRdam.
Dat haal ik nergens vandaan. Wel weet ik dat je nergens een regel zult vinden die stelt dat het incorrect is, dus vandaar mijn uitspraak.

Ik geef me gewonnen als jij me een bron kunt tonen die laat zien dat men officieel van de rollende R gebruik moet maken in de uitspraak van onze taal.
pi_61499722
Spraakgebrek. Best sneu eigenlijk.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
  dinsdag 9 september 2008 @ 15:08:21 #30
168840 Sant
Jealousy is a Motherf*cker!!
pi_61499824
En wie zegt er dat dat "noord-hollands-boven-de-rivieren-gejank" ABN is??
Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
pi_61499840
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:58 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Waarom een tegenargument? Je doet een belachelijke bewering, waarschijnlijk omdat je zelf in het noorden woont. Ik zou kunnen zeggen dat het gelul in de ruimte is, omdat noordelingen boeren zijn en de helft van hun woorden inslikken, maar dan verlaag ik me tot een niveau waarop jij bezig lijkt te zijn.

Maar als je hier serieus op verder wil gaan, toon dan eerst eens op een fatsoenlijke manier aan dat noorderlingen heer en meester in het ABN zijn. Ik wacht af.
Omdat de meeste geen Nederlands spreken
En dus de taal ook aan moeten leren en dus fatsoenlijk Nederlands aanleren
pi_61500078
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:09 schreef Heathen. het volgende:

[..]

Omdat de meeste geen Nederlands spreken
En dus de taal ook aan moeten leren en dus fatsoenlijk Nederlands aanleren
Probeer je nu als laatste redmiddel je 'humor' in de strijd te gooien?

Schei toch uit.
  dinsdag 9 september 2008 @ 15:32:44 #33
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_61500482
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:18 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Schei toch uit.
Die Beauregard heeft dus echt op alles en iedereen commentaar en kritiek. En altijd afgesloten met een

Mèn.
How can I make this topic about me?
pi_61500904
Mensen buiten de randstad versta ik amper.
Die mogen dus ook niet het nieuws doen imo.
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_61501634
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:32 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Die Beauregard heeft dus echt op alles en iedereen commentaar en kritiek. En altijd afgesloten met een

Mèn.
Ja, man. Een forum is natuurlijk veel leuker als niemand kritiek op elkaar heeft. Met ja-knikkers kun je lachen.
pi_61501683
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:49 schreef Agiath het volgende:
Mensen buiten de randstad versta ik amper.
Die mogen dus ook niet het nieuws doen imo.
Mankeer je toevallig iets aan je oren? Mensen buiten de Randstad spreken ook ABN, zij het met een accent. Onder elkaar spreken ze wellicht zoiets als dialect. Waarschijnlijk is dat waar jij naar refereert.

Ben je echt zo achterlijk, of denk je dat een NOS nieuwslezer uit Twente het 8-uur journaal wel even fijntjes in het plat Twents zal presenteren als hij daar zin in heeft? Niet, he. Simpele.
pi_61504845
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:08 schreef Sant het volgende:
En wie zegt er dat dat "noord-hollands-boven-de-rivieren-gejank" ABN is??
Gaarne je calimero complexje (zelfs die is klein) buiten dit topic houden.

Dit gaat niet over het niet spreken van ABN, dit gaat over het hanteren van een sluitende definitie van ABN.

Hoe ik doorgaans spreek is ook geen ABN, dus rustig aan maar.
pi_61505379
quote:

[..]

Limburgers praten trouwens ook met een harde G. Alleen gebruiken ze deze op de plaats waar mensen boven de rivieren een R gebruiken. Openbaar vervoer uitgesproken door een zuiderling klinkt als openbaag vegvoehg.
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
pi_61505432
Kerel, doe mij nog eens zo'n gouden rakker!
  dinsdag 9 september 2008 @ 18:55:26 #40
160521 Lakitu
De allervieste.
pi_61505616
quote:

[..]
Uiteraard spreek ik met de zachte 'G'
Hier stopte ik met lezen.
Op maandag 7 juni 2010 23:23 schreef Skylark. het volgende:
Nu je op de webcam door Elia met "Ryan ik wil je pijpen" en door Giovanni van Bronckhorst met "LAKITU LAKITU" gequote wordt leg ik me nederig aan je voeten. _O_
  dinsdag 9 september 2008 @ 18:58:40 #41
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_61505709
Puur een vorm van spraakgebrek
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_61506819
quote:

So fucking true. Van die meisjes die praten alsof ze uit 't Gooi komen maar ondertussen 3 bijbaantjes moeten hebben om rond te komen en dan nog niet eens in het centrum wonen maar in amstelveen en omstreken.
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
pi_61507873
Dit had ik dus in de klas ook aangekaart bij een meisje uit de klas, ik beweerde dat ze er moeite voor moest doen om die R uit te spreken en ze heeft die nare R niet eens thuis geleerd, ze gaf me geen ongelijk....
pi_61507909
Welke bijvoorbeeld bekende Nederlander spreekt dan volgens jullie ABN?
pi_61507940
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 20:15 schreef BOTER.... het volgende:
Waarom zou je zo iets willen weten?
  dinsdag 9 september 2008 @ 21:16:29 #47
223335 B.E.D
Ik spring van de hoogste berg
pi_61509775
quote:
Sacha de Boer
Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef steeg het volgende:
haha als je BED in kleine letters schrijft... bed dan lijkt het ook op een bed! wooooowwwww!
  dinsdag 9 september 2008 @ 21:22:25 #48
188728 Lyzio
why do we fall
pi_61509915
quote:
Tiny en Lau natuurlijk.
live as if you'll die today
dream as if you'll live forever
- james 'jimmy' dean
pi_61509933
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 15:18 schreef Beauregard het volgende:

Schei toch uit.
Wat een zuurpruim ben je zeg. En nee het is niet als laatste redmiddel. Ik dacht laat ik het topic maar een beetje wat levendig houden. En er zit een kern van waarheid in. Als ik het Nederlands vergelijk met andere groepen Nederlanders dan valt mij op dat wat het dichtst bij ABN komt (want echte ABN bestaat niet) toch wel mensen uit het noorden zijn. Mensen die woorden inslikken verwar jij met mensen uit het oosten van Nederland btw.
pi_61512657
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 21:22 schreef Lyzio het volgende:

[..]

Tiny en Lau natuurlijk.
pi_61513525
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:25 schreef Triptamine het volgende:
"Zonderrrrrrrrr bekakte R maar ouderwets normaal"
Precies
Op woensdag 22 mei 2013 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik moet er ook idd niet zo over zaniken. Sorry :P
  dinsdag 9 september 2008 @ 23:51:35 #52
107984 The-Hcs
Heet stiekem gewoon Henk.
pi_61513727

Dit is het betere voorbeeld inderdaad..
On the third, look out for Otis Wright. Until then, keep your head up.
pi_61514507
Ik spreek de 'r' uit zoals iedereen het hier in Limburg doet ..
Maar als ik in de steden boven in Nederland kom hoor ik andere soorten 'r'en ..
Alhoewel ik het verschil er niet echt in hoor, sommigen spreken de 'r' op zijn Engels uit .. Maar de rest klinkt toch allemaal hetzelfde?
Hehe, ik moet volgens mij wat meer tussen de mensen komen ..
  woensdag 10 september 2008 @ 00:39:50 #54
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
  woensdag 10 september 2008 @ 11:14:17 #55
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_61519463
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 18:55 schreef Lakitu het volgende:

[..]

Hier stopte ik met lezen.
Eensch. Met alle respect, maar Limburgers mensen die een zachte g hebben moeten niet het nieuws gaan voorlezen op de radio.... kost veel te veel inspanning om te verstaan wat er gezegd wordt.
Hetzelfde geldt voor (plat) Gronings, dat moet je anderen niet aan doen (*hand in eigen boezem steek*)
How can I make this topic about me?
pi_61523655
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 14:21 schreef Frollo het volgende:
Goede klacht.

Als ik zo'n Tooske hoor, of een Sacha, of een soortgelijk presenteergevalletje, dan weiger ik te geloven dat dat hun natuurlijke manier van praten is. Ze hebben zichzelf op een geven moment die r aangeleerd omdat... ja, waarom eigenlijk?
Waarschijnlijk hebben ze het niet eens door. Ik heb een tijdje een Alkmaarse als huisgenote gehad, die reageerde heel verontwaardigd ("ik heb geen accent! ") toen we haar vertelden dat we wel konden horen dat ze uit die regio kwam. Dat was overigens een reactie op haar opmerking "je hoort wel een beetje dat jullie uit Groningen komen" (beide Friezen ), ik wijs mensen doorgaans niet zomaar op hun accent.
pi_61526034
Mensen die hun r niet kunnen laten rollen maar een vies keelgeluid a la 'hgrggggggrgrgg' maken
pi_61526593
Voorrrvorrrkverrring

Om te janken.

Gelukkig doen we niet aan de letter r in Zwolle
pi_61532479
Aahh no Sir, I am the first Ploppy to rise to be jailer. My father Daddy Ploppy was known as Ploppy The Slopper, it was from him that I inherited my fascinating skin diseases.
pi_61533364
De kak-r is niet eens een officiele Nederlandse r, toegestaan zijn de tongpunt-r (die voor in de mond wordt gemaakt) en de huig-r (die achter in de keel wordt gemaakt).

Wat betreft de g: Harde en zachte g mogen allebei.
pi_61534516
ik heb 'm ook

maar ik kan er niets aan doen!
pi_61534519
quote:
Op woensdag 10 september 2008 20:34 schreef DanseMacabre het volgende:
De kak-r is niet eens een officiele Nederlandse r, toegestaan zijn de tongpunt-r (die voor in de mond wordt gemaakt) en de huig-r (die achter in de keel wordt gemaakt).

Wat betreft de g: Harde en zachte g mogen allebei.
Welke instantie heeft bepaald wat de officiële Nederlandse r is?

Van mij mag de zachte g helemaal niet. Klink toch voor geen meter, en iedereen hoort meteen dat je uit dat nep-België komt.
pi_61534758
Ik heb volgens mijn Brabantse vriendin een Leidsche 'r'
Het is PATAT!! :(
pi_61534776
quote:
Op woensdag 10 september 2008 21:07 schreef Apfelsaft het volgende:

[..]

Van mij mag de zachte g helemaal niet. Klink toch voor geen meter, en iedereen hoort meteen dat je uit dat nep-België komt.
In België wordt ook Nederlands gesproken, ontzettende flapdrol. En met de zachte-G is niets mis. Het is klinkt misschien zelfs mooier dan de harde-G, wat in feite niet meer is dan een rochelgeluid wat lijkt op stikken.
  woensdag 10 september 2008 @ 21:15:28 #65
204660 JanusAnus
Zitten te rieleksen
pi_61534792
Zo'n zachte g vind ik wel gezellig (heb hem zelf niet), die "r" en boers zijn irritant, maar eindhovens en rotterdams kan ik echt niet uitstaan. Iemand die zo praat halt gewoon het bloed onder mijn nagels vandaan.

Voor degenen die discussiëren over waar men het beste ABN spreekt, dat is ooit eens onderzocht (bron heb ik niet dus als je het niet geloven wil, doe dat gerust) en in de omgeving Haarlem schijnt men het beste ABN te spreken.
pi_61534925
quote:
Op woensdag 10 september 2008 21:15 schreef Beauregard het volgende:

[..]

In België wordt ook Nederlands gesproken, ontzettende flapdrol. En met de zachte-G is niets mis. Het is klinkt misschien zelfs mooier dan de harde-G, wat in feite niet meer is dan een rochelgeluid wat lijkt op stikken.
Ach, dat rochelgeluid hebben Brabanders/Limburgers dan weer als ze de R moeten uitspreken
pi_61535613
quote:
Op woensdag 10 september 2008 21:15 schreef Beauregard het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat ze daar geen Nederlands spreken? Niet zo'n helder licht jij hè? Als jullie die zachte g nou eens afleren, dan zouden wij in de Randstad jullie misschien nog enigszins serieus nemen. Met je friet.
pi_61537380
Hahaha, Apfelsaft heeft gelijk. Maar buuite de Randstad ies het auk mooi!
Maar is alle eerlijkheid spreeek ik ook niet het perfekte ABN. Mensen horen direkt waar ik vandaan kom, wel randstad.
  woensdag 10 september 2008 @ 22:17:45 #69
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_61537483
quote:
Op woensdag 10 september 2008 21:33 schreef Apfelsaft het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat ze daar geen Nederlands spreken? Niet zo'n helder licht jij hè? Als jullie die zachte g nou eens afleren, dan zouden wij in de Randstad jullie misschien nog enigszins serieus nemen. Met je friet.
Alsof wij dat zouden willen. Doe maar lekker uit de hoogte daar int westen, wij zijn togggg veel ggggezelligggger!!
En friet ftw
Wat je vindt, ...
pi_61538063
quote:
Op woensdag 10 september 2008 21:14 schreef Koskettimet het volgende:
Ik heb volgens mijn Brabantse vriendin een Leidsche 'r'
Een Leidsche R is prima imo.
Anybody seen in a bus over the age of thirty has been a failure in life.
pi_61540358
quote:
Op woensdag 10 september 2008 21:07 schreef Apfelsaft het volgende:

[..]

Volgens de opleiding voor Logopedie is dat zo.
pi_61540621
Ik kan geen rollende "r. "

Dus ik zal wel bekakt praten
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_61540742
Een rollende r hoeft ook helemaal niet.
pi_61540760
quote:
Op donderdag 11 september 2008 00:08 schreef DanseMacabre het volgende:
Een rollende r hoeft ook helemaal niet.

Gelukkig maar, ik maak er een "rrggg" van
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_61543892
quote:
Op woensdag 10 september 2008 23:50 schreef DanseMacabre het volgende:

[..]

Volgens de opleiding voor Logopedie is dat zo.
pi_61544961
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 18:45 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Limburgers praten trouwens ook met een harde G. Alleen gebruiken ze deze op de plaats waar mensen boven de rivieren een R gebruiken. Openbaar vervoer uitgesproken door een zuiderling klinkt als openbaag vegvoehg.
Wat een onzin.

De Limburgse keel-r heeft helemaal niet dat rasperige van een G, het is een juist een heel vloeiende klank, die klinkt alsof een Nederlander een R probeert te zeggen terwijl hij een lading slijm in zijn keel heeft zitten.
Luister hier bv. naar de uitspraak van het woord 'ummer' (+- 1:17). Dat klinkt meer als 'ummehj' dan als het door jou voorgestelde 'ummeg'.
  donderdag 11 september 2008 @ 11:52:08 #77
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_61546822
quote:
Het Nederlands heeft in het buitenland vaak de naam een lelijke, gutturaal klinkende taal te zijn en wordt wel eens schertsend een keelziekte genoemd. Wanneer anderstaligen zich negatief over de uitspraak van het Nederlands uitlaten, noemen ze vooral de schraperige harde g als reden. Anderstaligen die voldoende vertrouwd zijn met het Nederlands om het onderscheid tussen een noordelijk en een zuidelijk accent te horen, vinden over het algemeen een accent met een zachte g het aangenaamst klinken. Bron: Wikipedia
Bovendien wordt Nederlands oorspronkelijk gesproken met de zachte g. Daarbij klinkt het beter en gezelliger.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_61546859
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:52 schreef MrFl0ppY het volgende:

[..]

Bovendien wordt Nederlands oorspronkelijk gesproken met de zachte g. Daarbij klinkt het beter en gezelliger.
Bron graag vuige Belg.
pi_61546947
Je praat pas bekakt als je bijvoorbeeld "hoor" uitspreekt als "heur". En natuurlijk de R, maar dat is van ondergeschikt belang.
pi_61548928
quote:
Op donderdag 11 september 2008 10:26 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Wat een onzin.

De Limburgse keel-r heeft helemaal niet dat rasperige van een G, het is een juist een heel vloeiende klank, die klinkt alsof een Nederlander een R probeert te zeggen terwijl hij een lading slijm in zijn keel heeft zitten.
Luister hier bv. naar de uitspraak van het woord 'ummer' (+- 1:17). Dat klinkt meer als 'ummehj' dan als het door jou voorgestelde 'ummeg'.
Het houd het midden tussen ummehhjgg en ummehj, maar een R kunnen ze niet uitspreken.
pi_61551826
quote:
Op donderdag 11 september 2008 10:26 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Wat een onzin.

Ik heb nooit gezegd dat de Limburgse R rasperig klonk. Alleen dat hij klinkt als hoe een randstedeling de G uitspreekt.

Luister maar eens naar de Interpolis reclame, met de Brabantse rapper Extince, en hoe hij rond 0:09 het woord "waarvoor" uitspreekt. Dat klinkt nog het meeste als "waarvoogh".

Okee, een Brabander is niet helemaal hetzelfde als een Limburger, maar ze klinken wel hetzelfde, althans als ze ABN proberen te praten.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_61556265
quote:
Op donderdag 11 september 2008 09:20 schreef Apfelsaft het volgende:

[..]

Wat een argument, ik ben onder de indruk.
pi_61556322
quote:
Op donderdag 11 september 2008 15:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:

Okee, een Brabander is niet helemaal hetzelfde als een Limburger, maar ze klinken wel hetzelfde, althans als ze ABN proberen te praten.
Dat verschil hoor je echt wel.
pi_61558029
quote:
Op donderdag 11 september 2008 15:16 schreef Kramerica-Industries het volgende:

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik hoor duidelijk verschil tussen een Limburgs en een Brabants accent.
pi_61558146
quote:
Op donderdag 11 september 2008 19:15 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik hoor duidelijk verschil tussen een Limburgs en een Brabants accent.
Welnee, al die lui beneden de rivieren zijn 1 pot nat. Met hun zachte g en hun carnaval..........
  donderdag 11 september 2008 @ 20:14:24 #86
191163 J-heronimus
Ulpia Noviomagus Batavorum
pi_61559657
Geef mij maar gewoon een zachte G.

Zo'n harde G met een rollende R, klinkt echt voor geen meter. Dat komt zo triest over vind ik altijd
pi_61561151
quote:
Op donderdag 11 september 2008 19:20 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Welnee, al die lui beneden de rivieren zijn 1 pot nat. Met hun zachte g en hun carnaval..........
Oh, het is weer Brabander en Limburger-bashtijd.
pi_61561511
Het is inderdaad erg merkwaardig dat sommige mensen (meestal zijn dat van die proleten die zich het nu kunnen veroorloven om op een wat hogere stand te leven en dat graag willen laten zien) denken dat de 'rrrrr' ABN is . Pure onzin. ABN is hoe mensen zoals Bolkestein spreken.
pi_61561551
quote:
Op donderdag 11 september 2008 11:56 schreef Sapstengel het volgende:
Je praat pas bekakt als je bijvoorbeeld "hoor" uitspreekt als "heur". En natuurlijk de R, maar dat is van ondergeschikt belang.
Nee, dat is juist ABN. "Hoor" uitspreken als "heur" en bijvoorbeeld "weurd" voor "woord", maar dan wel zonder de bekakte R.
pi_61563066
"Hoor" uitspreken als "heur" is geen ABN (ABN is tegenwoordig trouwens AN). De "O" moet gewoon uitgesproken worden als een "O"
pi_61571160
quote:
Op donderdag 11 september 2008 21:24 schreef servus_universitas het volgende:

[..]

Nee, dat is juist ABN. "Hoor" uitspreken als "heur" en bijvoorbeeld "weurd" voor "woord", maar dan wel zonder de bekakte R.
ABN stond* voor algemeen beschaafd Nederlands, niet voor arrogant bekakt Nederlands...

* de term is nu verouderd en vervangen door AN (algemeen Nederlands), omdat de oude term de suggestie zou wekken dat regionale uitspraakvarianten van het Nederlands niet beschaafd kunnen zijn.
  vrijdag 12 september 2008 @ 13:54:12 #92
160521 Lakitu
De allervieste.
pi_61575926
quote:
Op donderdag 11 september 2008 21:10 schreef DanseMacabre het volgende:

[..]

Oh, het is weer Brabander en Limburger-bashtijd.
Het is altijd Brabander en Limburger-bashtijd.
Op maandag 7 juni 2010 23:23 schreef Skylark. het volgende:
Nu je op de webcam door Elia met "Ryan ik wil je pijpen" en door Giovanni van Bronckhorst met "LAKITU LAKITU" gequote wordt leg ik me nederig aan je voeten. _O_
  vrijdag 12 september 2008 @ 14:01:19 #93
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_61576094
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  vrijdag 12 september 2008 @ 14:03:17 #94
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_61576145

Het is werrrrrrkelijk een grrrrrrrote daling van de koerrrrsen.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_61587384
[G]/[X] en [r]

(x-sampa fyi)
pi_61589963
"Geaf maj maah amstehdam"
de h-r dus
pi_61592830
quote:
Op donderdag 11 september 2008 20:14 schreef J-heronimus het volgende:
Geef mij maar gewoon een zachte G.

Zo'n harde G met een rollende R, klinkt echt voor geen meter. Dat komt zo triest over vind ik altijd
Juist andersom..
pi_61596072
Nu krijg je weer zo'n welles nietes discussie.l
pi_61596208
De enigste stad waar ze ABN spreken is Haarlem. En nee ik woon niet in Haarlemn.
><(({°>
pi_61596218
Meisjes met een zachte g
><(({°>
pi_61596226
Mannen met een zachte g
><(({°>
pi_61596253
quote:
Op vrijdag 12 september 2008 14:03 schreef Posdnous het volgende:
[ afbeelding ]

Het is werrrrrrkelijk een grrrrrrrote daling van de koerrrrsen.
De "r" uit werkelijk en koersen is een andere r dan die van "grote"

Als je de "r" uit grote uit wil spreken zoals die eerste en de laatste, klink je als een Amerikaan die Nederlands spreekt
OEH!!AAAAHH UNIVERSAAJAJAJAJAHHEEOEEUEUE
pi_61596296

die google ads ook altijd
OEH!!AAAAHH UNIVERSAAJAJAJAJAHHEEOEEUEUE
pi_61596363
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 10:41 schreef Nappeklapperapper het volgende:
[ afbeelding ]

die google ads ook altijd
God wacht op je !
><(({°>
pi_61602521
quote:
Op zaterdag 13 september 2008 10:38 schreef Nappeklapperapper het volgende:

[..]

De "r" uit werkelijk en koersen is een andere r dan die van "grote"

Als je de "r" uit grote uit wil spreken zoals die eerste en de laatste, klink je als een Amerikaan die Nederlands spreekt
verschilt ook per dialect hoor...

je hebt trills (werkelijk/koersen b.v.), tap/flaps (grote/ radar), approximants/liquids (britse r) en uvular fricative/approximants (franse/achterhoek R, achter in de keel). Amerikanen hebben soms eventueel een trill retroflex (tipje of je tong zit dus meer naar achter, achter een riggeltje aan je gehemelte)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')