Gevalletje verkeerd pieken.quote:■ Roland Schoeman heeft op de nationale kampioenschappen kortebaan in Germiston het wereldrecord op de 50 meter vrije slag verbroken. De Zuid-Afrikaan tikte aan na 20,64.
De Kroaat Duje Draganja was sinds de WK 2008 in Manchester de snelste man ter wereld met 20,81.Schoeman legde twee jaar geleden de 50 vrij op de kortebaan als eerste binnen de 21 seconden af. Op de Olympische Spelen van Peking werd de Zuid-Afrikaan teleurstellend zevende.
http://www.nos.nl/nosstudiosport/voorpagina/index.html
Nou ja, korte baan hè, dat is op de 50 meer starten en keren dan zwemmen en dat kan Schoeman als de beste.quote:Op zondag 7 september 2008 20:24 schreef Leatherface het volgende:
De Spelen zijn voorbij, maar volgens mij ontbrak er een centraal topic voor zwemmen op topniveau.
Meteen maar opmerkelijk nieuws
[..]
Gevalletje verkeerd pieken.In tegenstelling tot Cielo en de Fransen zwemt Schoeman hard als de Spelen al voorbij zijn.
Ja, maar hij heeft natuurlijk wel al een aantal langebaan titels.quote:Op maandag 8 september 2008 00:18 schreef wimderon het volgende:
[..]
Nou ja, korte baan hè, dat is op de 50 meer starten en keren dan zwemmen en dat kan Schoeman als de beste.
Daar (kortebaan) hebben ook nog niet alle toppers in topvorm in de nieuwe pakken gezwommen.
Dat is waar, maar de jaren gaan toch ook tellen en voor zo'n pure sprinter nog eerder dan voor iemand als Van den Hoogenband. Op de 100 vrij mocht hij trouwens niet meedoen in Beijing.quote:Op maandag 8 september 2008 00:31 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ja, maar hij heeft natuurlijk wel al een aantal langebaan titels.
Ik had hem toch wel in de finale verwacht van de 50 of 100 m vrij. In Peking dus.
Als je het zo bekijkt is het buitengewoon knap dat Popov zo lang aan de top stond.quote:Op maandag 8 september 2008 00:54 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat is waar, maar de jaren gaan toch ook tellen en voor zo'n pure sprinter nog eerder dan voor iemand als Van den Hoogenband.
Jammer. Was toch een grote zwemmer. De tweede grote Aussie in relatief korte tijd die ermee stopt.quote:Grant Hackett stopt met wedstrijdzwemmen. De drievoudig olympisch kampioen liet dit weten tijdens de uitreiking van de Australian Swimmer of the Year Award.
De 28-jarige Australiër won twee keer goud op de Olympische Spelen. In Sydney en Athene was hij de beste op de 1.500 meter vrije slag. In Peking eindigde Hackett als tweede, achter Oussama Mellouli uit Tunesië. In totaal won Hackett zeven olympische medailles en won hij tien wereldtitels.
Hackett, in bezit van het wereldrecord op de 800 en 1.500 meter, neemt tevreden afstand van de sport. "Deelnemen aan de Spelen van Sydney voor eigen publiek en deel uit maken van het succesvolle zwemteam: dat waren de hoogtepunten".
http://www.nos.nl/nosstud(...)ckettstoptermee.html
Zeker een groot zwemmer. Jammer dat hij zich niet kon plaatsen voor de 10k, daar had hij wellicht nog de beste kansen gehad.quote:Op maandag 27 oktober 2008 11:56 schreef Leatherface het volgende:
Grant Hackett hangt zijn zwempak aan de wilgen.
[..]
Jammer. Was toch een grote zwemmer. De tweede grote Aussie in relatief korte tijd die ermee stopt.
Alhoewel in Peking en vorig jaar op het WK al bleek dat hij niet meer de absolute scherpte had van zijn beste jaren (2000 t/m 2005)
quote:De Franse zwemster Laure Manaudou is opnieuw het mikpunt van de Franse media.
Na een zwemmeeting in Champagne-Ardenne doen de geruchten de ronde dat Manaudou haar borsten heeft laten vergroten? Oordeel zelf op basis van de verschillen tussen foto's van de Olympische Spelen en van haar meest recente optreden. Eerder al lekten naaktfoto's van Manaudou uit.
Die progressie ineens, niet normaal he?quote:Op zondag 7 december 2008 15:30 schreef pfaf het volgende:
Wat is het toch eigenlijk snel gegaan de afgelopen 2 jaar met het zwemmen.
Ongekend. Uiteraard speelt chauvinisme en nostalgie mee, maar als ik die krachtmensen zie zwemmen wil ik graag weer Popov - VDH terug. Het lijkt bijna een bodybuildwedstrijd. Overigens niets dan respect hoor, zoveel kracht en toch zoveel souplesse en explosiviteit, wat een arbeid moet daar in zitten.quote:Op zondag 7 december 2008 15:30 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Die progressie ineens, niet normaal he?
Njah, Eamon Sullivan is een ranke, slanke zwemmer in de stijl van Popov.quote:Op zondag 7 december 2008 15:36 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ongekend. Uiteraard speelt chauvinisme en nostalgie mee, maar als ik die krachtmensen zie zwemmen wil ik graag weer Popov - VDH terug. Het lijkt bijna een bodybuildwedstrijd. Overigens niets dan respect hoor, zoveel kracht en toch zoveel souplesse en explosiviteit, wat een arbeid moet daar in zitten.
Dat is zo inderdaad. Ik ben benieuwd of Bernard nog 4 of zelfs 8 jaar mee zal gaan trouwens, om een dynastie in de lijn van Popov-VDH neer te gaan zetten...quote:Op zondag 7 december 2008 15:40 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Njah, Eamon Sullivan is een ranke, slanke zwemmer in de stijl van Popov.
Bernard is natuurlijk een pure krachtpatser. Die botsing van stijlen is wel mooi.
Dat vraag ik me af.quote:Op zondag 7 december 2008 15:51 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat is zo inderdaad. Ik ben benieuwd of Bernard nog 4 of zelfs 8 jaar mee zal gaan trouwens, om een dynastie in de lijn van Popov-VDH neer te gaan zetten...
Ik had heus wel gekeken, had alleen geen tijd eerder vandaag.quote:Op vrijdag 12 december 2008 17:27 schreef TheArt het volgende:
Even over het EK kortebaan.
Veldhuis goud nu op de 100 vrij, Kromowidjojo erg verrassend brons in een dik PR. Gisteren had Moniek Nijhuis al brons.
Wat weinig aandacht hier zeg.
Knap van die Leveaux.quote:Op vrijdag 12 december 2008 17:34 schreef TheArt het volgende:
Omfg, Leveaux zwemt een dik WR op de 100 vrij: 45,12. 0,57 sec. sneller dan Bernard.
En het debiele is dat we Femke Heemskerk nog achter de hand hebben, en daarachter ook nog Saskia de Jonge, de pas 17-jarige Clarissa van Rheenen en Chantal Groot. Kortom, een belachelijk aantal goede vrijeslagzwemsters.quote:Op vrijdag 12 december 2008 19:20 schreef DeeBee het volgende:
Die 4x50 meter.
Die Engelse commentator was er na één baantje ook al van overtuigd dat Nederland never nooit verslagen zou worden in die race...
Maar wat een splits, nog 1.02 onder hun eigen WR...en Veldhuis zwom nog goede drietiende harder dan toentertijd.
Wel gaaf om te zien dat Schreuder ook individuele nummers wint en Kromowidjojo zich zo verbetert...
Bij het Sportjournaal komen meestal wel beelden van goede Nederlandse sportprestaties.quote:Op vrijdag 12 december 2008 20:26 schreef tukkeronline het volgende:
Zijn er beelden van?
Tja, die reactie lag voor de hand....quote:Op vrijdag 12 december 2008 20:31 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Bij het Sportjournaal komen meestal wel beelden van goede Nederlandse sportprestaties.
Dat weet ik wel zeker, maar toch blijft zoiets zuur. Ze blijft zich gigantisch verbeteren, op zowat alle korte nummers. Kromowidjojo ook weer zeer knap.quote:Op zaterdag 13 december 2008 18:18 schreef Leatherface het volgende:
Ja, maar ja, ze heeft al medailles dus dit kan ze wel verteren lijkt me.
Jammer kijk zo wel het Sportjournaalquote:Op zaterdag 13 december 2008 18:36 schreef TheArt het volgende:
[..]
Eurosport. Maar het programma van vandaag is afgelopen. Morgen weer live.
Vanavond laat pas dan, op zaterdag komt er nooit een Sportjournaal om 18.45.quote:Op zaterdag 13 december 2008 18:36 schreef Sporttv het volgende:
[..]
Jammer kijk zo wel het Sportjournaal
Niet eens zo heel verrassend eigenlijk.quote:Einde carrière 'VDW' lijkt nabij
Door onze Telesportredactie
Het einde van de zwemcarrière van Maarten van der Weijden in het open water lijkt nabij. De olympisch kampioen op de tien kilometer, vandaag de belangrijkste gegadigde om in Amsterdam te worden uitgeroepen tot Sportman van het Jaar, heeft zijn trainer Marcel Wouda laten weten zich niet langer voor de volle honderd procent te kunnen motiveren voor de trainingen. Tevens heeft hij laten weten op korte termijn een definitief besluit te nemen over zijn sportieve toekomst. 'VdW' zou in 2009 in Rome zijn wereldtitel op de 25 kilometer verdedigen.
De sportieve ambities van Van der Weijden (27) laten zich moeilijk verenigen met de vele activiteiten die hij sinds zijn gouden succes in het open water van Peking ontplooit. De man die het schopte van leukemiepatiënt tot winnaar van olympisch goud, is uitgegroeid tot een veelgevraagde gast voor lezingen. Daarnaast is hij als boegbeeld verbonden aan KWF Kankerbestrijding.
En nu, alle recente records schrappenquote:Zwembond FINA in actie tegen zwempakken
LAUSANNE (ANP) - Zwemcoach Jacco Verhaeren heeft de wereldzwembond FINA in beweging gekregen met zijn kritiek op de hypermoderne zwempakken. De bond laat voorlopig geen nieuwe revolutionaire zwemkleding toe in de wedstrijden en belegt voor 20 januari een speciale bijeenkomst. Alle toonaangevende fabrikanten van zwemkleding zijn uitgenodigd.
Verhaeren nam tijdens de Europese kampioenschappen kortebaan in het Kroatische Rijeka het initiatief voor een petitie tegen de wildgroei in zwempakken. De technisch directeur van de KNZB kreeg vrijwel alle Europese coaches aan zijn zijde. Verhaeren wil dat er duidelijke regelgeving komt over materiaal en vormgeving van de zwempakken.
Sinds de introductie begin dit jaar van de LZR van Speedo, een pak met stabiliserend korset en compressie, vallen de wereldrecords bij bosjes. Andere merken zijn als reactie ook met nieuw materiaal gekomen, waarvan de meeste te veel drijfvermogen hebben. Bij de EK in Rijeka hield de recordregen bestendig aan. Er zijn dit jaar inmiddeld meer dan honderd wereldrecords gezwommen.
De FINA kan pas regels invoeren op het eerstkomende congres in maart in Dubai.
Ik denk dat de regel ingesteld gaat worden dat je maar één zwempak mag aanhebben en niet meer meerdere zwempakken over elkaar. Dan zullen ook de wereldrecords die met meerdere zwempakken over elkaar aan gezwommen zijn, geschrapt worden. De rest zal wel blijven staan, want dat allemaal schrappen is ondoenlijk.quote:Op maandag 22 december 2008 15:11 schreef wimderon het volgende:
[..]
En nu, alle recente records schrappen?
Of deze records laten staan, die met normale zwemkleding op een uitzondering na onbreekbaar zijn?
Of ze maken een aparte categorie, zoals met het werelduurrecord.quote:Op maandag 22 december 2008 15:11 schreef wimderon het volgende:
[..]
En nu, alle recente records schrappen?
Of deze records laten staan, die met normale zwemkleding op een uitzondering na onbreekbaar zijn?
quote:Uit welke vijver vist Thorpe?
Ian 'Thorpedo' Thorpe zou al drie jaar samenwonen met de Braziliaanse zwemmer Daniel Mendes. Dit roept uiteraard vragen op over de geaardheid van de Australische ex-zwemmer. Hier wordt hij gespot met een vriend...
Wordt dus al weer hard gezwommen. Komt er binnenkort een groot internationaal toernooi aan?quote:Jackson pakt record 400 vrij
De Britse Joanne Jackson heeft bij de nationale kampioenschappen in Sheffield het wereldrecord op de 400 meter vrije slag verbeterd. Jackson, die in Peking brons veroverde op die afstand, was met 4.00,66 bijna een seconde sneller dan de Italiaanse Federica Pellegrini, die recordhoudster was met 4.01,53.
Ook tweevoudig olympisch kampioene Rebecca Adlington dook onder de door Pellegrini in Eindhoven gezwommen tijd: 4.00,89.
18 juli t/m 2 augustus.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 08:33 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Wordt dus al weer hard gezwommen. Komt er binnenkort een groot internationaal toernooi aan?
Het WK langebaan is toch pas in de zomer?
Ja dus. 1:54.47 tijdens de Italiaanse kampioenschappen in Riccione (op 8 maart)quote:Op dinsdag 17 maart 2009 08:54 schreef Leatherface het volgende:
Pellegrini zwom van de week ook een wereldrecord, ik dacht op de 200 meter.
Zat er wel aan te komen. Ze was al een aantal jaartjes niet echt heel fanatiek meer bezig. Volgens mij deed ze in Beijing alleen zo'n beetje mee om de vlag te dragen tijdens de opening.quote:Klotsjkova zet punt achter zwemloopbaan
Uitgegeven: 19 maart 2009 18:58
Laatst gewijzigd: 19 maart 2009 18:58
AMSTERDAM - Jana Klotsjkova heeft donderdag haar zwemcarrière beëindigd. De Oekraïense verklaarde tijdens een persconferentie dat andere aspecten van haar leven momenteel belangrijker zijn dan zwemmen.
De 26-jarige Klotsjkova veroverde vier gouden Olympische medailles. Twee op de 200 meter wisselslag en twee op de 400 meter wisselslag.
“Dit was een moeilijke beslissing”, zei Klotsjkova, die haar laatste twee gouden plakken in 2004 veroverde in Athene. “Er is ook leven na de sport. Ik heb alles bereikt wat ik kon bereiken. Het is nu tijd om succesvol te worden in het gewone leven.”
http://www.nusport.nl/200(...)-achter-zwemloopbaan
(c)Infostrada Sports
Dat artikel is wel behoorlijk optimistisch voor wat betreft Nederlandse kansen op goud op die afstand. Maar ik zou me Inge Dekker of Marleen Veldhuis zijnde niet te vroeg rijk rekenen.quote:Trickett mist startbewijs WK op 100 vlinder
Uitgegeven: 20 maart 2009 12:45
Laatst gewijzigd: 20 maart 2009 12:45
SYDNEY - Zwemsters Inge Dekker en Marleen Veldhuis hoeven in juli bij de wereldkampioenschappen in Rome geen rekening te houden met Lisbeth Trickett als concurrente op de 100 meter vlinderslag.
De olympisch kampioene slaagde er vrijdag bij de Australische kampioenschappen niet in een startbewijs op het nummer af te dwingen.
Trickett eindigde slechts als vierde. “Misschien stond er iets te veel druk op voor mij, omdat ik op dit nummer olympisch kampioen ben. Maar ik zou als sporter volwassen genoeg moeten zijn om hiermee te kunnen omgaan”, reageerde Trickett. Trickett behaalde wel al startbewijzen op de 50 meter vlinderslag en 100 meter vrij.
Haar landgenoot Eamon Sullivan wist zich te plaatsen voor de 100 meter vrij. De wereldrecordhouder op het koningsnummer onderging acht weken geleden een operatie aan de heup, maar zegevierde overtuigend in 48,34.
http://www.nusport.nl/200(...)js-wk-op-100-vlinder
(c)ANP
quote:Phelps: "Ik probeer nieuwe zwemstijl uit"
Michael Phelps, die in Peking 8 gouden zwemmedailles veroverde, gooit ondanks die successen toch zijn zwemtechniek om. Phelps doet wel nog geheimzinnig over hoe hij zijn slag bijgesleuteld heeft.
"Ik wil er niet te veel over vertellen. Jullie zullen het wel zien wanneer we ermee uitpakken", zegt de 23-jarige Phelps.
"Het is een opvallende en duidelijke wijziging aan mijn techniek, die vanaf de eerste slag zal opvallen. Ik probeer deze stijl een jaar uit. Pakt het niet goed uit, dan keer ik terug naar m'n oude zwemstijl."
"The new Phelps" zwemt voor het eerst op 14 mei. Hij wil vooral sneller door het water klieven op de kortere zwemafstanden.
quote:Wie draagt welk pak bij de WK?
AMSTERDAM - Nederlandse zwemmers mogen het snelle pak van het nieuwe Italiaanse merk Jaked niet dragen bij de WK in Rome. Dat stelt Coen Stoker, de Nederlandse woordvoerder van zwempakkenfabrikant Speedo.
Speedo heeft een contract met de Nederlandse bond dat zwemmers bij titeltoernooien verplicht zijn pakken te dragen. Gebeurt dat niet, dan treedt een boeteclausule in werking. Dat kan de bond vele duizenden euro’s kosten, afhankelijk van het aantal zwemmers dat aantreedt in een ander merk dan Speedo.
Volgens Stoker is de bond contractueel en moreel verplicht de Nederlandse deelnemers in Speedo te laten zwemmen. Het bedrijf verstrekt al decennia materiaal aan Nederlandse toppers: ‘Het kan niet zo zijn dat je in een pak van Jantje gaat zwemmen als je een contract met Pietje hebt. Als je dat wilt, moet je geen contract aangaan.’
Stoker reageert met zijn opmerking op bondscoach Jacco Verhaeren en topzwemster Marleen Veldhuis. Die spraken afgelopen weekeinde, tijdens de Swim Cup in Amsterdam, de verwachting uit dat Speedo begrip zou kunnen opbrengen voor de keuze voor een ander pak, als dat aantoonbaar sneller zou zijn.
In het pak van Jaked werden diverse Nederlandse records gezwommen. Veldhuis verbeterde twee wereldrecords: één in Jaked en één in de LZR Racer van Speedo.
Volgens Verhaeren is het in het belang van de zwemsport dat Nederlanders goed presteren bij de WK. Hij zei zaterdag dat zij te hard trainen om te willen verliezen van concurrenten die beschikken over beter materiaal. ‘Ik denk dat iedereen erbij gebaat is dat wij toptijden realiseren, ook onze sponsor’, zei Verhaeren, die de mogelijkheid openliet dat Speedo voor de WK nog met een nieuw, beter pak zou kunnen komen dan de LZR Racer.
Veldhuis gaat ervan uit dat zij de vrije keuze heeft. Zij zei zaterdag dat ze bewust geen individueel contract met een fabrikant heeft afgesloten, uit vrees dat ze niet zou kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen.
Haar ploeggenoot Pieter van den Hoogenband moest zich onder een contract met Nike uitwurmen, voordat hij bij de Olympische Spelen het water in kon in het revolutionaire Speedo-pak. In de LZR Racer werden vorig jaar 80 van de 108 wereldrecords gevestigd.
Veldhuis: ‘Ik heb bewust geen contracten getekend, omdat ik alles wilde testen. Je kunt contracten afsluiten en vervolgens heel lomp toch een ander pak aantrekken, maar zo zit ik niet in elkaar. Pieter had al een contract afgesloten voordat er nieuwe pakken kwamen. Dat had mij ook kunnen overkomen. Dat geeft veel onrust.’
Ook Jan Kossen, de directeur van de bond, is van mening dat de zwemmers een vrije keuze hebben. Hij legt het contract met Speedo anders uit dan woordvoerder Stoker. Volgens Kossen is in navolging van de Amerikanen en Australiërs doelbewust een keuzeclausule opgenomen in het contract met Speedo. Het staat zwemmers vrij een ander pak te dragen, mits geen logo’s van het concurrerende merk te zien zijn. ‘Het moet de look en feel hebben van Speedo.’
De bond accepteert dat er moet worden betaald voor die keuzevrijheid. Er wordt geld ingehouden van het sponsorbedrag dat Speedo jaarlijks betaalt. Dat bedraagt volgens Kossen tienduizenden euro’s. ‘We kijken primair naar de prestaties. We gaan niet zeggen: trek een trager pak aan omdat het anders geld kost. Je ziet nu rond Jaked een zekere gekte ontstaan. Maar laat ik zeggen dat ik hoop dat iedereen straks Speedo draagt.’
Veel coaches en zwemmers gaan ervan uit dat het pak van Jaked tijdens het mondiale titeltoernooi in de Italiaanse hoofdstad gedragen mag worden, ook al verwacht Speedo-woordvoerder Stoker dat de wereldzwembond binnen enkele weken meer duidelijkheid zal verschaffen over de regels waaraan pakken moeten voldoen.
Het pak van Jaked is controversieel. Het is volledig bedekt met een ondoordringbare kunststof. Dat vergroot het drijfvermogen en vermindert de weerstand. Directeur Kossen: ‘Ik denk dat het met ingang van volgend jaar wordt afgekeurd.’
Bij de WK is het pak naar verwachting wel toegestaan. De nationale ploeg van Italië draagt het merk, dat in korte tijd populair is geworden. De wereldzwembond zou de organisatoren niet voor het hoofd willen stoten met een verbod.
quote:Pakkendiscussie laait weer op
AMSTERDAM - Marleen Veldhuis zwom gisteren op de Swim Cup in Amsterdam twee wereldrecords Maar haar prestaties werden overschaduwd door de discussie over zwempakken die nog altijd niet voorbij is.
Ditmaal is het hete hangijzer het pak van de Italiaanse fabrikant Jaked, dat zwemmers op de schoolslag en de vlinderslag naar razendsnelle tijden brengt.
Terwijl de andere zwemmers al op bed lagen om uit te rusten voor de finales, liet Lennart Stekelenburg zich gistermiddag met hulp van maar liefst drie mensen in een Jakedpak hijsen. Hij en zijn trainer Martin Truijens hadden een time- trial aangevraagd om een punt te maken.
De Swim Cup was voor de Nederlandse zwemmers het laatste moment om zich te kwalificeren voor de WK van juli in Rome. De limiet op de 100 meter schoolslag had Stekelenburg al binnen voor het toernooi begon, maar de zwemmer van NZA en zijn trainer hadden tot hun verbazing geconstateerd dat dit weekeinde met het Jakedpak 'bizarre tijden' werden gezwommen. En bij selectiewedstrijden moet iedereen in hetzelfde pak aan de start verschijnen, anders ontstaat er een vertroebeld beeld, vinden zij.
Stekelenburg zwom vervolgens in het bewuste pak een spetterend Nederlands record van 59.50, de vijfde tijd ooit. Hij haalde daarmee ruim een seconde van zijn eigen oude nationale record af en was anderhalve seconde sneller dan die ochtend in de series in zijn gewone pak, de LZR van Speedo.
Het pak van Jaked voldoet aan de globale Fina-regels die onlangs van kracht werden, maar het wachten is nog altijd op de lijst die de internationale zwemfederatie gaat opstellen waarin voor elk pak afzonderlijk wordt vastgelegd of het wel of niet is toegestaan.
Tot die tijd staat het zwemmers vrij te kiezen voor het snelste materiaal, maar Stekelenburg weigerde tijdens de Swim Cup in het snelle Jakedpak te zwemmen. "Ik ben van mening dat dit concurrentievervalsing is en gewoon niet kan. Aan de andere kant moet je er ook gewoon in meegaan als topsporter, maar ik weiger dat hier in de wedstrijd. Dit is een kwalificatiewedstrijd en dan gaat het erom dat de beste zwemmer naar Rome gaat. Als er pakken gedragen worden die sneller zijn dan andere pakken, dan is een objectieve selectie niet meer mogelijk."
Zijn trainer Truijens had graag gezien dat Jacco Verhaeren in zijn hoedanigheid als technisch directeur van de Nederlandse zwembond elke discussie over pakken had voorkomen. "Voor nationale evenementen moet je een regel stellen dat de concurrentie zo eerlijk mogelijk is en dat betekent dat zo veel mogelijk mensen in hetzelfde materiaal aan de start verschijnen. Marleen had in elk pak Rome gehaald, zij is gewoon in bloedvorm en er zijn een hoop gevallen waar het voor het selectiesysteem geen zak uitmaakt, maar op de schoolslag wel."
Marleen Veldhuis was inderdaad in bloedvorm. Ze zwom in de eerste finale van de middag een wereldrecord op de 50 meter vlinderslag in het Jakedpak. Ze scherpte het oude record met dertien honderdste aan tot 25.33. Vijf kwartier later zwom ze opnieuw een wereldrecord, ditmaal op de 50 meter vrije slag en in het gangbare pak van Speedo. Ze was met 23.96 seconden één honderdste sneller dan het oude record van Libby Trickett. "Het gaat in allebei de pakken snel dus misschien is de discussie nu opgelost", lachte Veldhuis na afloop.
"Maar de Fina moet heel snel met die lijst komen, er is een andere wereld ontstaan. De vraag is niet meer hoe je het hebt gedaan, maar in welk pak. Daarom ben ik ook blij dat ik dit in twee verschillende pakken heb gedaan."
Verhaeren, die voorop loopt in de strijd tegen de pakken, herhaalde nog maar eens het standpunt dat hij al langer uitdraagt. "Mijn stelling is heel duidelijk. Als je wil weten wie de beste zwemmer is dan moeten heren in een zwembroek zwemmen en dames in een badpak. Maar als je dat doet, doe je internationaal niet meer mee. Zolang die lijst van de Fina er niet is, moeten mensen in het pak zwemmen waarin ze het hardst zwemmen."
Die 15-jarige is wel een enorm talent en de rugslag is zeker niet het sterkste nummer van Heemskerk. Bovendien, 15 jaar is niet extreem jong voor zwemmen, zeker niet voor vrouwen.quote:Op donderdag 23 april 2009 15:52 schreef marcodej het volgende:
Het huidige zwemmen is toch nauwelijks serieus te nemen. Nu weer de Jaked-pakken waarmee ze seconden sneller gaan dan de Speedopakken. Zo las ik vandaag ook weer in de krant: een 15-jarige zwemster (!) verbeterd het NR op de 100m rugslag dat Heemskerk zwom op de Swim Cup afgelopen weekend.
Leuk hoor, dat Veldhuis twee wereldrecords zwemt en het WR van De Bruijn uit 2000 tot op 0.08 benaderd. Maar De Bruijn deed het nog in een redelijk normaal zwempak. Veldhuis heeft een speedboot aangetrokken.
Inderdaad. Sharon van Rouwendaal is een gigantisch talent en niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. En de rugslag en schoolslag zijn inderdaad slagen waar de minste kracht voor nodig is en dan zie je ook dat daar vaker jonge zwemsters al tot de top behoren.quote:Op donderdag 23 april 2009 19:01 schreef wimderon het volgende:
[..]
Die 15-jarige is wel een enorm talent en de rugslag is zeker niet het sterkste nummer van Heemskerk. Bovendien, 15 jaar is niet extreem jong voor zwemmen, zeker niet voor vrouwen.
Nee, ze gaat definitief voor Nederland uitkomen. Ze denkt er ook over na om over een paar jaar terug te komen naar Nederland.quote:Op donderdag 23 april 2009 21:48 schreef DeeBee het volgende:
Bernard zwemt een WR op de 100 meter vrij, maar direct even de kant-tekening dat het dus in een nog niet legaal verklaard pak schijnt te zijn gebeurd.
Serieus, bende dit natuurlijk zo...
En dacht dat van Rouwendaal ook nog voor Frankrijk ging uitkomen misschien?
Ze is wel een onwijs talent natuurlijk, goed voor de breedte van het Nederlandse zwemmen...
Gaat natuurlijk nergens meer over, 0,34 af van een record van in de 21 seconden.quote:Bousquet zwemt Sullivan van de tabellen
De WR's blijven vlot sneuvelen in het zwemmen. Frederick Bousquet heeft het WR op de 50m vrije slag aangescherpt. De nieuwe toptijd: 20"94.
Frankrijk heeft niet alleen Alain Bernard om wereldrecords te zwemmen, want zondag verbeterde Frederick Bousquet het WR op de 50 meter vrije slag. Hij tikte aan na 20"94.
Bousquet zwom 34 hondersten van een seconde sneller dan de Australiër Eamon Sullivan in maart 2008. Alain Bernard, die ook onder de tijd van Sullivan zwom, eindigde in Montpellier als tweede.
quote:Nieuwe startblok moet zwemtijden omlaag halen
Australische zwemmers experimenteren nu reeds volop met een nieuwe startblok die vanaf 2010 voor een nieuwe stortvloed aan wereldrecords moet gaan zorgen.
De startblok, met aanpasbare steun voor het achterste been, is geïnspireerd op de startblokken die in de atletiek worden gebruikt. De Internationale zwembond FINA keurde het ontwerp goed voor gebruik vanaf 2010.
Door de nieuwe technologie nu al te installeren wil de Australische sportbond haar atleten een voorsprong geven op de concurrentie.
'Australische zwemmers kunnen zich nu al aanpassen aan een technologie die vanaf 2010 op alle internationale wedstrijden zal gebruikt worden.' aldus Peter Fricker, directeur van het AIS.
Wat uiteindelijk het effect zal zijn van de nieuwe blokken op de zwemtijden is nog niet erg duidelijk. Maar men verwacht alvast een significante verbetering.
'Het zou me niet verbazen dat zwemmers tot een tiende van hun tijden kunnen afdoen', voorspelt zwemtrainer Shannon Rollason. 'Nu kunnen ze de kracht in hun achterste been ten volle benutten.'
quote:Wereldbond keurt 10 snelle zwempakken af
De internationale zwemfederatie FINA heeft tien zwempakken afgekeurd, omdat ze de zwemmers te veel ondersteunen bij het drijven. De fabrikanten krijgen wel nog een maand om de pakken aan te passen.
Bij de afgekeurde pakken zitten ook de zwempakken waarmee de Nederlandse Marleen Veldhuis en de Fransen Alain Bernard en Frédérick Bousquet de afgelopen maand wereldrecords gebroken
hebben.
"Maar we willen speculatie of concontroverse vermijden", zegt de FINA. De zwemmers zijn hun wereldrecords nog niet kwijt. Volgens de FINA moeten de records via een andere procedure goedgekeurd of verworpen worden.
quote:Fabrikant Jaked woedend op zwembond FINA
Uitgegeven: 22 mei 2009 12:20
Laatst gewijzigd: 22 mei 2009 12:20
ROME - De fabrikant van het zwempak Jaked is woedend op de wereldzwembond FINA. De federatie keurde eerder deze week de belangrijkste outfit (Jaked 01) van het Italiaanse merk af omdat het niet aan de eisen zou voldoen.
In het pak werden de afgelopen maanden een reeks wereldrecords gezwommen, onder anderen door Marleen Veldhuis op de 50 meter vlinderslag.
''We waren er tot op de laatste seconde van overtuigd dat ons pak zou worden goedgekeurd'', aldus Francesco Fabbrica namens Jaked.
''Het voldoet aan alle regels. We hebben altijd volledig legaal gewerkt. Het pak had ook voor een jaar goedkeuring gekregen. Ik ben woedend, want we hebben hier zo enorm veel in geïnvesteerd.''
Aanpassen
De fabrikant heeft nog een maand de tijd gekregen om de outfit aan de eisen aan te passen. Het zou dan toch bij de wereldkampioenschappen in juli in Rome gebruikt kunnen worden. Maar Jaked voelt daar niet veel voor. Het overweegt stappen te ondernemen tegen de FINA.
''We zijn een fenomeen met ons pak geworden. We hebben het systeem in de war gebracht en zullen hier niet stoppen. De strijd is nu pas begonnen, want we gaan verder om het pak nog beter te maken'', stelde Fabbrica.
quote:Michael Phelps wint op zijn dooie gemak
De Amerikaanse zwemmer Michael Phelps heeft vannacht met sprekend gemak de 200 meter vlinderslag gewonnen in de Santa Clara International Grand Prix in eigen land.
De superster van de Olympische Spelen hoefde zich nauwelijks in te spannen. Phelps tikte aan na 1'54"31 en zette de concurrentie op meer dan vijf seconden. David Mosko was tweede. Hij bleef nog net onder de twee minuten (1'59"98).
Voor Phelps is het zijn tweede meeting na zijn schorsing voor de affaire met de waterpijp. Hij zwemt in Santa Clara met een snor zoals Mark Spitz, de Amerikaan die op de Olympische Spelen van 1972 zeven gouden medailles won.
Goed initiatief. Het gaat nergens meer overquote:Op donderdag 25 juni 2009 13:59 schreef thijsdetweede het volgende:
En Roland Schoemann is bezig een zwemmersvakbond op poten te zetten, die zich hard maakt voor het verbieden van al dit soort zwempakken. En die tegen de incompetentie van de FINA ageert.
Peter Mankoc waarschuwde hem al voor een flinke hoeveelheid extra dopingcontroles.
Onbegrijpelijk die FINAquote:Op zondag 28 juni 2009 02:39 schreef wimderon het volgende:
Steffen zwemt 52''56, nog maar eens 3 tienden eraf dus
Ze hebben de records van Alain Bernard al geschrapt, die van Marleen Veldhuis daarentegen hebben ze laten staan..quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:20 schreef Szura het volgende:
Steffen verbetert het WR op de 100m vrij.
52.85 in een nieuw zwempak uiteraard.
Ik vraag me af wat ze eigenlijk met die snelle tijden gaan doen als ze in 2010 besluiten deze pakken toch te verbieden. Laten staan? Schrappen? Of een aparte categorie maken net als toen Boardman zijn uurrecord fietste op een in mekaar geflanste fiets?
In een buitenbad ook echtquote:Wildeboer zwemt wereldrecord 100 meter rugslag
De 23-jarige Spanjaard Aschwin Wildeboer heeft woensdag het wereldrecord op de 100 meter rugslag scherper gesteld. Tijdens de Middellandse Zee Spelen in het Italiaanse Pescara tikte hij als eerste zwemmer in het Spaanse team voor de 4x100 meter wisselslag aan in 52.38.
Wildeboer doet daarmee zestien honderdsten af van de 52.54 die de Amerikaan Aaron Peirsol op 12 augustus 2008 tijdens de Olympische Spelen van Peking op de tabellen had gezet.
Dinsdag had Wildeboer met 52.87 al het Europees record op zijn naam gebracht.
Dat buitenbad gedeelte maakt echt wel uit. Bewolkt of onbewolkt, het blijft irritant. Als ik een wedstrijd heb in een buitenbad en ik moet rugslag dan zwem ik wel meer dan 100mquote:Op woensdag 1 juli 2009 23:44 schreef thijsdetweede het volgende:
Volgens mij maakt dat buitenbad gedeelte (mits behoorlijk windstil) geen donder uit. Dat degelijke zwemmers als Wildeboer op een willekeurig wedstrijdje ineens wereldrecords gaan zwemmen, dat maaktg natuurlijk wel uit. Dit is 1.2s sneller dan zijn in Peking gezwommen tijd, een spaans record waarmee hij 7de werd.
Ja hoor het gaat maar doorquote:Record Bousquet op 50 vrij erkend
Uitgegeven: 7 juli 2009 19:28
Laatst gewijzigd: 7 juli 2009 19:28
PARIJS - De internationale zwemfederatie FINA heeft het wereldrecord van Frédérique Bousquet op de 50 meter vrije slag dinsdag erkend. De Fransman zwom de afstand op 26 april tijdens de nationale titelstrijd in Montpellier in 20,94 seconden.
Hij droeg bij die gelegenheid een omstreden Jaked-pak van polyurethaan.
De oude toptijd stond op naam van Eamon Sullivan, die eind maart 2008 tot 21,28 kwam. De Australiër had in vergelijking tot het huidige materiaal dat het drijfvermogen verbetert zo ongeveer een gebreide zwembroek aan. De FINA heeft inmiddels bepaald dat onder andere de Jaked toegestaan is tijdens de komende WK in Rome.
dat dus.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:43 schreef thijsdetweede het volgende:
Gelukkig, het 100rug record is weer terug bij de rechtmatig eigenaar: Aaron Peirsol zwom 51,94. Een stevig PR, overigens.
quote:INDIANAPOLIS - De Amerikaanse zwemmer Aaron Peirsol heeft woensdag (lokale tijd) tijdens nationale zwemkampioenschappen het wereldrecord op de 100 meter rugslag verbeterd. In Indianapolis zette hij met 51,94 seconden een nieuwe toptijd neer.
Daarmee heroverde de 25-jarige Peirsol het wereldrecord op de voor Spanje uitkomende Nederlander Aschwin Wildeboer. Die had de afstand vorige week tijdens de Spelen van de Middellandse Zee in Pescara afgelegd in 52,38 seconden.
Voor de recordrace van Wildeboer had Peirsol het wereldrecord op de 100 meter rugslag een stuk langer in handen, namelijk sinds de Olympische Spelen in Peking. De Amerikaan won toen goud door de afstand af te leggen in 52,54 seconden. Peirsol won ook al een gouden medaille tijdens de Spelen in Athene in 2004 en geldt als topfavoriet tijdens de wereldkampioenschappen in Rome. Die beginnen op 18 juli en duren tot 2 augustus.
Tijdens kwalificatiewedstrijden in Canada sneuvelde woensdag nog een ander wereldrecord zwemmen. De 15-jarige Amanda Reason raffelde de 50 meter borstslag af in 30,23 seconden, waarmee ze de oude recordtijd van 30,31 van de Australische Jade Edmistone uit de boeken zwom.
Michael Phelps ook hoorquote:Op donderdag 9 juli 2009 17:51 schreef DeeBee het volgende:
Kids van 15 met wereldrecords.
Zwemmen blijft toch apart...
Er kan er maar 1 de koning zijnquote:Op vrijdag 10 juli 2009 01:40 schreef wimderon het volgende:
Phelps heeft het WR op de 100 vlinder afgenomen van landgenoot Crocker, 50.22 nu, waar het 50.40 was.
Zonder supersonisch pak
quote:Phelps is ook wereldrecordhouder op de 200 meter vrije slag, de 200 meter vlinderslag, de 200 meter wisselslag, de 400 meter wisselslag en met de Verenigde Staten op de 4x100 meter vrije slag, de 4x200 meter vrije slag en de 4x100 meter wisselslag
quote:Stijve nek houdt Phelps weg van 100 m vrij
Michael Phelps zal op het WK in Rome (17/7-2/8) zeker niet starten op de 100 meter vrije slag.
De veertienvoudige olympische kampioen besliste vrijdag om het nummer links te laten liggen op de Amerikaanse kampioenschappen, die gelden als plaatsingswedstrijden voor het WK. Phelps, dinsdag nog goed voor een wereldrecord op 100 meter vlinder, heeft naar eigen zeggen last van een stijve nek.
Nee, dat niet. Maar na de Olympische Spelen had hij aangekondigd dat hij zich op andere onderdelen zou concentreren, zoals de 100 vrij dus. Ik had wel willen zien hoe dat zou aflopen. Maar dat gaat dus niet doorquote:Op zaterdag 11 juli 2009 00:13 schreef Szura het volgende:
Verdedigde hij daar ook een titel of op dat nummer niet?
Misschien, maar ik weet als zwemmer zijnde dat als je ergens last van hebt, je beter een nummer kan laten schieten. Michael kiest dan liever voor een 100 en 200 vlinder omdat hij daar natuurlijk meer kans op heeft.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 00:14 schreef Ambrosius het volgende:
Hij heeft nu last van een stijve nek en kan daarom precies dat onderdeel niet zwemmen? Wat een onzin, hij is bang om die te verliezen zeker.
Dit is dus wel even wat anders dan de oortjes in het wielrennen. Tuurlijk moet de zwemmer/ster het altijd nog zelf doen, maar waar iemand zonder pak profijt heeft van zijn techniek + kracht, kan iemand als Alain Bernard met pak, zonder techniek en met kracht veel sneller zijn. Terwijl dat natuurlijk nergens op slaat dat je een pak nodig hebt om goed te kunnen zwemmen.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 18:14 schreef Barca het volgende:
Ik vind het echt complete bullshit! Sport behoort niet los te staan van technologische ontwikkelingen! Zo'n badpak is geen motor. De zwemmer/zwemster moet nog altijd een school-/vlinderslag of crawl doen.
Al net zo dom als de poging om oortjes te verbieden bij wielrennen. Gaan we bij wielrennen ook de huidige fietsen en helmen verbieden?!
Bernard zwom ook snel in een oud pak.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 18:21 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Dit is dus wel even wat anders dan de oortjes in het wielrennen. Tuurlijk moet de zwemmer/ster het altijd nog zelf doen, maar waar iemand zonder pak profijt heeft van zijn techniek + kracht, kan iemand als Alain Bernard met pak, zonder techniek en met kracht veel sneller zijn. Terwijl dat natuurlijk nergens op slaat dat je een pak nodig hebt om goed te kunnen zwemmen.
Ergens geef ik je gelijk, maar we zitten niet alleen met de toppers. Alle kinderen (minioren & junioren) zien op tv dus dat hun idool zo'n pak draagt. Zij gaan dus naar hun mama en papa toe en een paar dagen later is het pak gekocht. Natuurlijk zijn er ook ouders die dit niet kunnen betalen. Een beetje competitievervalsing is dit, erg zonde voor de sport. Een wedstrijd kan ook best spannend zijn zonder die pakken.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 18:25 schreef Barca het volgende:
[..]
Bernard zwom ook snel in een oud pak.
Een oortje is weliswaaranders maar ik geef er maar mee aan dat je technologische ontwikkelingen niet moet afremmen. Tenzij niet wordt besloten om een motor op een fiets of badpak te plaatsen zodat de standaard bewegingen niet meer behoeven te worden gemaakt.
Maar dat sommige ouders zo'n badpak niet kunnen betalen geldt ook voor voetbalschoenen, racefietsen, enz.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 18:32 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Ergens geef ik je gelijk, maar we zitten niet alleen met de toppers. Alle kinderen (minioren & junioren) zien op tv dus dat hun idool zo'n pak draagt. Zij gaan dus naar hun mama en papa toe en een paar dagen later is het pak gekocht. Natuurlijk zijn er ook ouders die dit niet kunnen betalen. Een beetje competitievervalsing is dit, erg zonde voor de sport. Een wedstrijd kan ook best spannend zijn zonder die pakken.
Leuke vergelijking want men heeft inderdaad ooit bepaalde tijdrijdfietsen verboden (Graeme Obree, anyone?)quote:Op vrijdag 24 juli 2009 18:14 schreef Barca het volgende:
Gaan we bij wielrennen ook de huidige fietsen en helmen verbieden?!
Ook een compleet belachelijke beslissing! Het was nog steeds een fiets en geen auto of motor!quote:Op vrijdag 24 juli 2009 20:48 schreef Mark het volgende:
[..]
Leuke vergelijking want men heeft inderdaad ooit bepaalde tijdrijdfietsen verboden (Graeme Obree, anyone?)
Niet waar. Dat wil zeggen, hij was best wel snel, maar in 2007 had niemand ooit gedacht dat Bernard kans zou hebben olympisch kampioen te worden/wereldrecordhouder te worden. Zelfde verhaal (wat betreft WR) voor Wildeboer. In speedo was vermoedelijk Eamon Sullivan olympisch kampioen geworden. Gok ik.quote:
Is dat die vrouw die tijdens de WK een dag in de studio zat?quote:Oud-zwemster Wielema overleden
Oud-zwemster Geertje Wielema is op 75-jarige leeftijd overleden.
Wielema behoorde op de rugslag in de jaren vijftig van de vorige eeuw tot de wereldtop. Van 1949 tot 1954 behaalde ze op diverse nummers twaalf Nederlandse titels. Haar internationale doorbraak kwam bij de Olympische Spelen van 1952 in Helsinki waar Wielema de zilveren medaille won op de 100 meter rugslag.
Twee jaar later behaalde de zwemster van De Robben bij de EK in Turijn goud (100m rug), zilver (4x100m meter vrij) en brons (100m vrij). Wielema, in 1954 de eerste Nederlandse vrouw die verkozen werd tot sporter van het jaar, vestigde in totaal drie wereldrecords.
quote:Libby Trickett stopt (even) met zwemmen
De Australische Libby Trickett, drievoudig olympisch kampioene, stopt voor onbepaalde tijd met zwemmen. Dat heeft ze beslist na haar teleurstellend WK in Rome. "Ik denk aan mijn pensioen."
Libby Trickett keerde teleurgesteld terug van het WK zwemmen in Rome. Voor de eerste keer in vijf jaar pakte ze geen gouden medaille op een grote competitie. Ook omdat ze weigert de "nieuwe" zwempakken te dragen.
"Ik neem momenteel een pauze en ik heb pensioen in mijn hoofd, maar het is nog niet definitief", zegt de 24-jarige Trickett. "Ik heb nog 50 jaar te leven op deze planeet. Ik hou van zwemmen. Ik zal zien waar ik over enkele maanden sta"
Trickett veroverde op de Spelen in Peking goud op de 100 meter vlinderslag. Ze heeft ook acht wereldtitels achter haar naam staan.
Ik denk dat ze gewoon even moet wachten totdat het gedoe rond de pakken voorbij is. Ik geloof dat ze dan heus wel weer wereldkapioen kan worden.quote:
Tja in de motivatie lag het misschien niet eens.quote:08:28 18 September 2009
Manaudou beëindigt zwemcarrière
Laure Manaudou zegt haar sportieve loopbaan definitief vaarwel. Dat heeft de 22-jarige Franse zwemster gezegd in een interview in de krant Ajourd'hui.
Manaudou, dochter van de Nederlandse oud-badmintonster Olga Schippers, won in 2004 in Athene op 17-jarige leeftijd al goud op de 400 meter vrij, zilver op de 800 meter vrij en brons op de 100 meter rugslag. Het gaf haar in Frankrijk een heldenstatus, maar ze werd ook een prooi voor de Franse roddelbladen. Een gegeven waar ze maar moeilijk mee om kon gaan.
Nadat ze de Spelen in Peking met lege handen en in tranen had afgesloten, was de motivatie weg. Ook na een lange pauze kwam de 'honger' niet terug
Al weer een topzwemster die jong stopt. Ik herinner me Henry vooral van Athene 2004. Als de zwemster die daar Inge de Bruijn het nakijken gaf.quote:Jodie Henry (25) heeft haar loopbaan als wedstrijdzwemster beëindigd.
De Australische behaalde in Athene in 2004 drie gouden olympische medailles: individueel op de 100 meter vrije slag en met de estafette op de 4 x 100 meter vrij en de 4 x 100 meter wisselslag. Op alle afstanden ging dat gepaard met een wereldrecord.
Henry werd in 2004 ook tot zwemster van het jaar uitgeroepen. Als gevolg van een aangeboren bekkenafwijking, die tijdens de Australische selectiewedstrjden voor hevige pijn zorgde, kon Henry zich niet plaatsen voor de OS in Peking en kon ze haar titels niet verdedigen.
Bron: NOS
Ze heeft haar doelen bereikt. Hiermee is nu bijna heel de succesvolle Australische lichting van Sydney-Athene wel gestopt.quote:Topzwemster Libby Trickett gestopt
Update: maandag 14 dec 2009, 09:07
Drievoudig olympisch kampioene Libby Trickett stopt met wedstrijdzwemmen. De 24-jarige Australische sprak van "het moeilijkste besluit uit haar leven", maar "is blij dat ze de knoop heeft doorgehakt."
Aan het eind van de zomer had ze al een pauze ingelast, omdat de WK in Rome voor haar teleurstellend waren verlopen. Voor het eerst in vijf jaar keerde Trickett (meisjesnaam Lenton), die weigerde om de supersnelle zwempakken te dragen, zonder titel van een WK of de OS terug.
Trickett won één gouden medaille bij de Olympische Spelen in Athene van 2004. In Peking won ze vorig jaar twee gouden medailles.
NOS
Alleen Liesel Jones en Ashley Callus nog van degenen die in de prijzen vielen. Verder ook Tarnee White en Adam Pine die in de series zwommen in de estafettenummers. En o.a. Schipper en Mills ook nog, maar die waren er pas in Athene bij.quote:Op maandag 14 december 2009 09:45 schreef Leatherface het volgende:
Trickett stopt ermee.
[..]
Ze heeft haar doelen bereikt. Hiermee is nu bijna heel de succesvolle Australische lichting van Sydney-Athene wel gestopt.
Jammer, vond haar altijd wel tof. Ook nog maar 24 jaar oud, erg jong om te stoppen.quote:Op maandag 14 december 2009 09:45 schreef Leatherface het volgende:
Trickett stopt ermee.
[..]
Ze heeft haar doelen bereikt. Hiermee is nu bijna heel de succesvolle Australische lichting van Sydney-Athene wel gestopt.
Nog net op tijd voor London als ze nu zou beginnen. 50 vrij en 4x100 estafette moet ze een rol van betekenis kunnen spelen als ze weer enigszins op niveau komt, al weet ik niet of dat de ambitie is.quote:Inge de Bruijn overweegt rentree
Inge de Bruijn overweegt een rentree als zwemster. De voormalig olympisch kampioene sluit niet uit dat ze deelneemt aan de Europese kampioenschappen kortebaan, die eind november in Eindhoven worden gehouden.
Dat vertelde de Barendrechtse, die in 2007 haar sportieve carrière beëindigde, maandag in Boedapest. In de Hongaarse stad worden momenteel de Europese kampioenschappen langebaan gehouden. „Ik heb eigenlijk nooit getwijfeld dat ik de juiste keuze heb gemaakt om te stoppen”, sprak de viervoudig olympisch kampioene. „Tot Tenerife.”
Op dat Spaanse eiland was De Bruijn (36) twee weken geleden aanwezig bij een trainingskamp van de Nederlandse zwemploeg. De voormalige zwemvedette ging daar - aan de hand van een schema van coach Jacco Verhaeren - weer eens trainen en zwom binnen de kortste tijd weer 4500 meter per training. „Het voelde echt heel lekker”, zei ze. „Je merkt dat je het nog niet verleerd bent.”
Verhaeren keek met grote bewondering naar zijn voormalige pupil, die als vanouds in het water lag. De coach liet zich daarop ontvallen dat De Bruijn bij de komende EK kortebaan (25-28 november) goud zou kunnen veroveren als ze vanaf nu drie maanden vol in training ging. Die opmerking bracht de zwemdiva nóg meer aan twijfelen. „Dat het kriebelt, dat is wel zeker”, erkende ze. „Maar goed, je moet je afvragen of het verstandig is. Ik heb bewust afscheid genomen omdat het mooi was geweest. Ik stopte nadat ik olympisch goud had gewonnen, een mooier afscheid kun je niet krijgen.”
De Bruijn, die in Boedapest aanwezig is om namens de zwembond reclame te maken voor de EK kortebaan in Eindhoven, is echter razend benieuwd of zij inderdaad nog een keer de beste van Europa kan worden. En die vraag kan ze voor zichzelf alleen beantwoorden, wanneer ze inderdaad weer in het zwembad duikt. „Tja, dat klopt”, sprak ze met enige aarzeling. „Maar ik hou helemaal niet van verliezen. Dus ik weet het nog niet.”
Lange bedenktijd wordt haar echter niet gegund: „Als ik in Eindhoven wil starten, dan moet ik nu wel ongeveer beginnen met trainen.”
quote:AMSTERDAM - Het WK zwemmen wordt in 2013 in Barcelona gehouden. De Spaanse stad werd maandag tijdens het congres van de wereldzwembond Fina in het Uruguayaanse Punta del Este gekozen.
Barcelona was in 2003 ook al eens gastheer van het WK. In 2011 is het Chinese Sjanghai plaats van handeling. Het laatste mondiale titeltoernooi werd vorig jaar in Rome gehouden.
Fina-voorzitter Julio Maglione verklaarde de keuze voor Barcelona door te wijzen op de 'sterke infrastructuur en de steun van de nationale en lokale overheden' voor het toernooi.
Ook is Barcelona deels gekozen als een hommage aan voormalig IOC-baas Juan Antonio Samaranch. Die werd in Barcelona geboren en stierf vijf maanden geleden ook in de Catalaanse hoofdstad.
Bron: Teletekst.quote:***WEMMEN******************************
**** Femke Heemskerk zwemt weer record
**Femke Heemskerk heeft op dag twee van
de WB-wedstrijden kortebaan in Berlijn
weer een Nederlands record gezwommen.Op
de 100 meter rugslag tikte ze in haar
serie aan in 58,05. Op 21 december 2008
kwam Hinkelien Schreuder tot 58,64.
Heemskerk scherpte zaterdag al haar
nationale record op de 200 meter vrije
slag aan tot 1.52,42. Nooit eerder zwom
een zwemster sneller in gewoon textiel.
Het wereldrecord staat met 1.51,17 op
naam van Federica Pellegrini (Ita),maar
zij zwom die toptijd vorig jaar in een
pak van polyurethaan.
Hinkelien Schreuder liet zaterdag op de
50 vrij Therese Alshammar en Britta
Steffen achter zich en won in 24,06.
zwemkroniek.nlquote:Met een magistrale 51.96 op de 100 vrij heeft Femke Heemskerk bij de wereldbeker in Berlijn opnieuw laten zien dat er met haar rekening moet worden gehouden op de aanstaande grote toernooien. Na een opening van 25.13 nam zij in het tweede stuk van de race overduidelijk afstand van de concurrenten van wie de Amerikaanse Dana Vollmer tweede werd in 52.50 en de Zweedse Sjostrom derde in 52.65.
De thuisfavoriete en publiekslieveling Britta Steffen kwam na 53.45 terecht op de zesde plaats.
Dankzij de 51.96 van Femke Heemskerk heeft Nederland nu VIER zwemsters binnen de 52 seconden op de 100 vrij. Zij is inmiddels de snelste in textiel.
De top 6 op de eeuwige ranglijst is:
51.35 Inge Dekker (2009 EK Istanbul)
51.44 Ranomi Kromowisdjojo (2009 EK Istanbul)
51.74 Marleen Veldhuis (2008 NK Amsterdam)
51.96 Femke Heemskerk (2010 Worldcup Berlijn)
52.65 Inge de Bruijn (2001 EK Antwerpen)
52.88 Hinkelien Schreuder (2008 NK Amsterdam)
quote:BOLZANO - Ranomi Kromowidjojo van het Nationaal Zweminstituut Eindhoven heeft zaterdag tijdens de eerste dag van het internationale zwemgala in het Italiaanse Bolzano zeges geboekt op de 100 vrij en de 50 vlinder.
Kromowidjojo's ploeggenote Marleen Veldhuis werd op beide afstanden derde.
NZE-zwemster Sharon van Rouwendaal was in Bolzano de beste op de 100 rug. Zij finishte op die afstand in 59,42 seconden.
Van Rouwendaal, Veldhuis en Kromowidjojo kwamen in Bolzano ook uit op de 4x50 wisselslag. Zij tikten aan na een minuut en 53,12 seconden. Daarmee eindigden ze als tweede. Het Duitse kwartet van SG Essen won.
Bij de mannen werd Bastiaan Lijesen van NZE zesde op de 100 rugslag.
Video in link.quote:Op de 1500m vrijeslag bij de heren wist Yang Sun een tijd neer te zetten van 14:35.43, waarbij hij minder dan een seconde verwijderd bleef van het enige textielen wereldrecord wat de snelle pakken heeft overleefd. Grant Hackett zwom op 29 juli 2001 bij de wereldkampioenschappen in Fukuoka naar 14:34.56 en die tijd staat nog steeds in de recordboeken.
Wat een heldquote:Op zondag 21 november 2010 20:22 schreef scalefactor het volgende:
De Aziatische Spelen:
[..]
Video in link.
bron
Zeer snel dus. En Hackett droeg een (textiel) bodysuit. Sun is pas 18, bijna 19, en 1.98 lang. Misschien een nieuwe Hackett, ook gezien wat ie kan op de 200 en 400m (3.42).
Hierin posten ging niet:quote:Werkt zwemmer Ian Thorpe aan een comeback?
De Australische ex-topzwemmer Ian Thorpe (28) is opnieuw aan het zwemen geslagen. Hij sluit een comeback niet uit. Zijn doel zou dan de Olympische Spelen worden van 2012 in Londen.
Ian Thorpe stopte in 2006 met zwemmen omdat hij het allemaal beu was en zich niet meer kon opladen. Hij had toen al 5 gouden olympische plakken en 11 wereldtitels binnengehaald.
Als Thorpe Londen nog wil halen, moet hij zich wel snel beschikbaar stellen voor dopingcontroles. Zijn manager laat de deur open. "Hij geniet van het zwemmen en hij zegt "nooit nooit"".
quote:'Ian Thorpe gaat zwemrentree aankondigen'
SYDNEY - Ian Thorpe geeft morgen een persconferentie over zijn toekomst als zwemmer. Dat maakte zijn manager vanmorgen bekend. De Australiër stopte in 2006 met zijn sport, maar hervatte vorige maand de training.
De 28-jarige Thorpe beëindigde zijn zwemloopbaan vijf jaar geleden door motivatieproblemen. Hij was jaren de grote rivaal van Pieter van den Hoogenband. De Nederlander kaapte bij de Olympische Spelen van 2000 in Sydney het goud op de 200 vrij voor de neus van favoriet Thorpe weg.
Voor Thorpe weer serieus aan wedstrijden kan meedoen, moet hij eerst negen maanden op het register voor dopingtesten staan. (ANP/AFP)
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ee-aankondigen.dhtml
Met zijn maat 50 wel inderdaad. Hij gaat zich overigens concentreren op 50, 100 en misschien 200m. Hij zal nog een hele kluif hebben aan de Braziliaan Cesar Cielo Filho..quote:Op dinsdag 1 februari 2011 09:24 schreef DeeBee het volgende:
Zoals hij er laatst uitzag zou 'ie vooral zinken ipv zwemmen...
Maar eehm, ja... Ik weet het niet, op zich was Thorpe legendary op de langere vrije slag nummers, maar in hoe verre hij dat nu nog heeft. Weet ook niet of de zonder pakken-regel nu gunstig zal zijn voor hem of niet, die halve flippers die 'ie als voeten heeft die komen iig nog wel te pas natuurlijk.
quote:5-voudig olympisch kampioen Peirsol zwemt niet meer
De Amerikaan Aaron Peirsol, de beste rugslagzwemmer van zijn generatie, houdt het competitiezwemmen voor bekeken. "Ik ben nog jong, maar ik ben ook erg jong begonnen", zegt de 27-jarige. Hij pakte vijf keer olympisch goud en 16 wereldtitels.
Peirsol domineerde het voorbije decennium de 100 meter rugslag: tussen 2003 en 2008 won hij op die afstand drie keer op het WK (in groot bad) en twee keer op de Spelen (in Athene en Peking).
Het overgrote deel van zijn andere medailles veroverde hij vooral op de 200 meter rugslag en in de 4x100 meter wisselslag. Peirsol is zwemmoe. De Amerikaan kwam voor het laatst in actie op de Pan Pacific Games in augustus.
"Om eerlijk te zijn, nog eens naar de Spelen gaan, nog meer medailles winnen of wereldrecords verbeteren, het interesseert me niet meer", zegt Peirsol in een Amerikaanse krant. "Ik ben erg tevreden met wat ik heb bereikt. Het is goed geweest."
Peirsol verlaat de zwemsport met de wereldrecords op de 100 en 200 meter rugslag achter zijn naam, en met de VS-ploeg ook op de 4x100 meter wisselslag.
quote:In navolging van Ian Thorpe maakt ook de Australische zwemmer Michael Klim, zesvoudig olympisch medaillewinnaar, op 33-jarige leeftijd z'n comeback, met de Olympische Spelen van 2012 in Londen als doel.
Klim hing in juni 2007 zijn badmuts aan de haak wegens onder meer een terugkerende schouderblessure. Hij volgt nu in de sporen van zijn landgenoten Ian Thorpe en Libby Trickett, die de voorbije maanden ook hun terugkeer aankondigden. Hij zwemt weer sinds september vorig jaar.
De Australiër behaalde twee olympische titels in de aflossing (4x200m en 4x100m vrij) op de Spelen van Sydney in 2000, en heeft ook 10 WK-medailles op zijn palmares. Hij heeft daarnaast een tijd de wereldrecords op de 100m vrij en de 100m vlinder in handen gehad.
Zwemkroniek.comquote:Veldhuis,Kromowidjojo en Lijesen winnen in Uppsala
door Jos van Kuijeren - 14/02/2011, 09:45u. -
Bij de Swedish Grand Prix in Uppsala heeft Marleen Veldhuis de 50 vrij gewonnen en Ranomi Kromowidjojo de 100 vrij. Bastiaan Lijesen zegevierde in Zweden op de 50 en 100 meter rugslag.
Veldhuis en Kromowidjojo bleven op de 50 vrij met respectievelijk 25.13 en 25.20 binnen de WK-norm van 25.27. De Swim Cups van Amsterdam en Eindhoven zijn de evenementen waar het echt moet gebeuren voor beide dames.
Sharon van Rouwendaal verdraaide een dag voor de wedstrijden haar knie en moest afzien van deelname, omdat starten en keren niet optimaal kon verlopen. Wel trainde zij tussen de wedstrijden door.
Op de 100 rugslag verbeterde Ilse Kraaijeveld haar pr en werd derde in 1.04.92.
De resultaten van de Nederlanders bij hun eerste wedstrijd van 2011 op de lange baan:
Zaterdag 12 februari
100m vrije slag M: 5. Jurjen Willemsen 52.48 (serie 52.34)
200m vrije slag V: 5. Ranomi Kromowidjojo 2.04.53 (serie 2.03.77)
100m vlinderslag V: 4. Marleen Veldhuis 1.00.34
100m rugslag M: 1. Bastiaan Lijesen 56.03; 3. Jurjen Willemsen 57.80
50m vrije slag V: 1. Marleen Veldhuis 25.13; 2. Ranomi Kromowidjojo 25.20; 7. Ilse Kraaijeveld 26.29;
Zondag 13 februari
100m vrije slag V: 1. Ranomi Kromowidjojo 55.09; 3. Marleen Veldhuis 55.37; 9. Ilse Kraaijeveld 57.98
200m vrije slag M; 3. Jurjen Willemsen 1.55.63
100m rugslag V: 3. Ilse Kraaijeveld 1.04.92
50m rugslag M: 1. Bastiaan Lijesen 25.86
50m vlinderslag V: 2. Marleen Veldhuis 26.53 3. Ranomi Kromowidjojo 27.17
200m rugslag M: 2. Jurjen Willemsen 2.07.13
Sun heeft weer eens laten zien wat ie kan, deze week bij de Chinese Kampioenschappen in Wuhan.quote:Op zondag 21 november 2010 20:22 schreef scalefactor het volgende:
De Aziatische Spelen:
[..]
Video in link.
bron
Zeer snel dus. En Hackett droeg een (textiel) bodysuit. Sun is pas 18, bijna 19, en 1.98 lang. Misschien een nieuwe Hackett, ook gezien wat ie kan op de 200 en 400m (3.42).
quote:Drie zwemsters onder WK-limiet 50m vlinderslag
door Jos van Kuijeren - 07/04/2011, 18:42u. -
Het klapstuk van de dag was de 50 meter vlinderslag dames. Drie zwemsters bleven wederom de WK-norm de baas en van hen was Ranomi Kromowidjojo de snelste met 25.76. Daarmee passeert ze zelfs Inge Dekker op de WK-lijst.
Of ze de vlindersprint zal zwemmen in Shanghai is echter de vraag, omdat deze afstand niet 'matcht' met de 100 meter vrije slag. Dat het zo goed gaat komt volgens Kromowidjojo omdat vlinderslag en vrije slag erg aan elkaar verwant zijn. "Een beetje meer aandacht in de training en dan krijg je deze vooruitgang" , was haar nuchtere commentaar.
Marleen Veldhuis verbeterde zich vandaag naar 26.01 en zij lijkt de ' logische' WK-ganger te zijn ingeval Kromowidjojo inderdaad voorrang geeft aan de 100 vrij.
Hinkelien Schreuder (26.14), in Rome twee jaar geleden nog de tweede Nederlandse, valt dan ondanks een limiet voor Shanghai buiten de boot op dit onderdeel.
Lennart Stekelenburg slaagde erin met 27.70 vormbehoud te tonen op de 50 meter schoolslag. De schoolslagsprint heeft echter echter geen prioriteit meer. "Het gaat mij nu veel meer om de 200 meter", zei hij tijdens de prijsuitreiking. Niettemin mag hij in Shanghai starten op de 50 en 100 meter.
Geen WK-limiet op de 50 meter schoolslag voor Moniek Nijhuis. De nummer vier van Rome 2009 zwom technisch geen vlekkeloze race en slaagde er zelfs niet in haar serietijd (31.28) te verbeteren. Na 31.50 bleef er niets anders over dan het teleurgesteld weg smijten van haar badmuts. Ook Tessa Brouwer miste de macht om voluit te kunnen sprinten.
Geen WK-limiet ook voor Sebastiaan Verschuren, maar dat was niet zozeer zijn uitgangspunt op de 400 meter. Hij was meer met de vraag bezig geweest of het NR van Pieter van den Hoogenband (3.47.20) uit 2002 haalbaar was. Het werd 3.48.9 en dus weet hij nu dat dit niet de laatste keer was dat hij de 400 meter gezwommen heeft. Qua sensatie was het de mooiste wedstrijd van de middag, waarin hij bij het ingaan van de laatste 100 meter meer dan twee seconden moest goed maken op de Dominique Meichtry uit Zwitserland en dat ook deed.
Bij de dames liet Judith Stap blijken dat de uitbreiding in het aantal kilometers van vier naar maximaal zeven per sessie niet voor niets is geweest. Haar winnende 4.20 op de 400 meter was daarvan een voorbeeld. Zondag wil zij zich via de 1500 meter in de voorlopige ploeg zwemmen voor de EJK 5 kilometer open water deze zomer.
De 200 meter wisselslag was bij de mannen een Portugees/Zweedse zaak, maar bij de vrouwen zegevierde na een flinke ' struggle' Lieke Verouden. Alleen resulterde een iets ingehouden race-opbouw niet in een beter eindresultaat dan s' morgens.: 2.16.00 tegenover 2.15.34. Geen benadering van een WK-limiet, maar als troost wel de limiet voor de EK korte baan.
De EJK-equipe van Titus Mennen werd definitief uitgebreid met Gavin van der Werff. Met 28.88 was de Fries weer enkele tienden sneller dan vanmorgen en bleef binnen de avondlimiet van 29.05.
quote:NR en WK-limiet voor Job Kienhuis op 800 vrij
door Jos van Kuijeren - 08/04/2011, 11:54u. -
Met een tijd van 7.51.92 heeft Job Kienhuis zich aan het eind van de morgen verzekerd van een plaats in de WK-ploeg voor Shanghai. De stayer uit de NZE-ploeg van Marcel Wouda had geen enkele moeite met de limiet van 7.57.52. Bovendien was hij in een mooi opgebouwde race met aflopende 100 meter tijden in de buurt van de 59 seconden uiteindelijk 3,2 seconden sneller dan zijn Nederlands record van 2009 in Sheffield.
Voor Kienhuis was het bedwingen van de WK-limiettijd heel bijzonder omdat hij in november de WK-kwalificatie voor Dubai (korte baan) miste op enkele honderdsten en niet werd afgevaardigd. Blij was hij met dit resultaat, maar zondag wordt voor de geboren Denekamper toch de dag waarop het echt moet gebeuren. Een toptijd zwemmen, die goed genoeg is voor een Shanghai-start op de 1500 meter vrije slag. "Dat is een olympische afstand. En daar gaat het om richting Londen."
Tussentijden:
100m 0.56.64
200m 1.56.44
300m 2.56.54
400m 3.56.11
500m 4.55.43
600m 5.55.14
700m 7.54.65
800m 7.51.92
quote:Opnieuw Nederlandse Records tijdens Finale
door Willie Stoetman - 09/04/2011, 17:55u. -
Met veel Chinese dans, begeleid door zwaar tromgeroffel werden de zwemmatadoren figuurlijk richting Shanghai geblazen.
De zesde sessie begon met de finales 100 meter van de Pietercup waarin Marrit Steenbergen een verbeten duel uitvocht met Marieke Tienstra. Het Friese zwemtalent verbeterde opnieuw haar Nederlandse Record dat zij eerder in de middag had gezwommen en bracht het naar 1.03.14, maar ook de tweede tijd van Marieke Tienstra, 1.03.54 is beslist het vermelden waard. Isobel Bowring liet zich de bronzen medaille door Pieter van den Hoogenband om de nek hangen.
Bij de jongens ging de titel in 1.00.68 naar Niels Korstanje die zijn naaste concurrent Luuk Veldman ruim voor bleef. Luuk kwam tot een tijd van 1.02.80. De derde plaats werd met 1.03.09 ingenomen door Torben Lammerdink van de Berkelduikers.
Dames 200 meter vrije slag
Vanochtend bleven Esmee Vermeulen (2.05.26) en Rosa Veerman (2.05.51) net boven de limiet voor Belgrado. Beide zwemsters van E-on NZA kregen vanmiddag in de B-finale een herkansing. Esmee greep die kans met beide handen aan door 2.02.43 te laten klokken. Rosa Veerman moet de komende maanden proberen om nog een kleine twee seconden van haar PR af te zwemmen en dan krijgt zij begin juni nog een kans om zich te plaatsen.
De A-finale beloofde een spannende aangelegenheid te worden aangezien drie zwemsters binnen zeventiende van een seconde van elkaar geplaatst waren. Uiteindelijk was het de zeventien jarige Sarah Sjostrom die er geen twijfel over liet bestaan wie de sterkste was in het veld. De zwemster van Sodertorns Swim Team noteerde een prima 1.57.12.
Heren 200 meter vrije slag
Vanochtend ging Joost Reijns al voluit en bleef hij op achthonderste steken van de WK-limiet. Vanmiddag ging hij vanuit baan 4 opnieuw in de hoogste versnelling en ook dit keer lukte het niet. Met 1.48.24 bleef hij drietiende boven de tijd uit de ochtendsessie.
De overwinning in de finale ging naar Zwitserland in de persoon van nationaal kampioen Dominik Meichtry. De zwemmer van het Swiss Swimming team bleef met 1.47.99 de Nederlanders voor. Dion Dreesens zwom in de ochtendseries al de EJK-limiet en toonde vanmiddag opnieuw dat het behalen van die limiet geen toeval was, want door 1.50.36 te zwemmen verbeterde hij zijn PR opnieuw met een kleine seconde
Dames 400 meter wisselslag
Hannah Miley is één van de grote namen op deze Swim Cup en zij maakte deze status vanmiddag weer volop waar. Met overmacht won zij deze finale in een tijd van 4.41.24. Lieke Verouden zwom vorige maand tijdens de Amsterdam Swim Cup een nieuw Nederlands record met 4.47.47. Vanmiddag wist zij niet in het spoor van Hannah Miley te blijven, maar had haar wel in het vizier waardoor zij zich aan de Britse kon optrekken en uiteindelijk een nieuw Nederlands record vestigde met een tijd van 4.46.60.
Judith Stap van de Eiffel Swimmers PSV zorgde ook vanochtend voor een sportief hoogtepunt door met 4.57.29 een nieuw Nederlands Record meisjes 18 jaar te zwemmen, maar zij had blijkbaar vanochtend nog niet al het kruit verschoten want tijdens de finale verbeterde zij haar record naar 4.56.38.
Heren 400 meter wisselslag
Dat de 400 meter wisselslag een niet erg geliefd zwemnummer is bleek wel uit de bezetting van de finale. Pedro Miguel Pinotes en Diogo Carvalho vochten onderling uit wie zich de winnaar mocht noemen. De Portugees besliste de strijd in zijn voordeel met een tijd van 4.19.59. De Angolees legde beslag op de tweede plaats met 4.23.60 en Sebas van Lith was de beste Nederlander op een derde plaats met 4.39.60.
Dames 50 meter rugslag
Hinkelien Schreuder plaatste zich vanochtend als snelste voor de finale en die favorieten rol bevestigde zij vanmiddag door als eerste aan te tikken in 28.59. De Zweedse Emma Svensson wist zich de aanstormende Nederlandse jeugd niet van het lijf te houden en moest Maaike de Waard voor zich dulden. Maaike en Sylvia Dik behaalden vanochtend beiden de EJK limieten voor Belgrado en in deze finale kwamen de jeugdig talenten tot een interessante race waarbij Maaike een ultieme poging deed om het NR, dat op met 29.47 op naam staat van concurrente Sylvia Dik, aan te vallen. Dat lukte net niet, want met 29.48 bleef zij slechts een honderdste daarvan verwijderd.
Heren 50 meter rugslag
De 50 meter rugslag beloofde op voorhand een titanengevecht te worden tussen Bastiaan Lijesen en Nick Driebergen. Vanochtend zwom Bastiaan Lijesen een nieuw NR met 25.04 en daarmee bleef hij slechts tweehonderdste van de WK-limiet verwijderd. Vanmiddag lukte het de zwemmer van Eiffelswimmers PSV ook niet om de limiet te halen. Met 25.10 was hij een fractie langzamer dan vanochtend. Nick Driebergen deed een poging om zijn vanmorgen verloren record terug te pakken maar kwam op het einde net te kort. Hij tikte als tweede aan in 25.30.
Dames 100 meter vlinderslag
Geen Marleen Veldhuis in de finale 100 meter vlinderslag. De finale was een prooi voor Sarah Sjostrom die met 57.32 de concurrentie ver voor bleef. Sara Oliveira en Emilia Pikkarainen zullen de Zweedse vergezellen op het podium die ook al de finale 200 meter vrij op haar naam bracht.
Heren 100 meter vlinderslag
Joeri Verlinden toonde vanochtend al aan dat het met zijn vorm wel goed zat door met 52.21 ruim te voldoen aan de limiet voor vormbehoud (52.88). In de finale moest hij het opnemen tegen Milorad Cavic en Jason Dunford. Een ijzersterke tweede vijftig meter bracht hem naar een tijd die slechts drie honderdste van zijn eigen Nederlands record verwijderd bleef, 51.85.
UITSLAGEN FINALES SWIMCUP DAG DRIE
Dames 200 meter vrije slag
1. Sarah Sjostrom – 1.57.12
2. Hanah Miley – 1.59.61
3. Ido Marko-Varga – 1.59.86
4. Gabriella Fagundes – 2.00.18
5. Sharon van Rouwendaal – 2.00.67
Heren 200 meter vrije slag
1. Dominik Meichtry – 1.47.99
2. Joost Reijns – 1.48.24
3. Bas van Velthoven – 1.50.35
4. Dion Dreesens – 1.50.36
5. Stefan de Die – 1.50.45
Dames 400 meter Wisselslag
1. Hanah Miley – 4.41.24
2. Lieke Verouden – 4.46.60 NR
3. Sycerika McMahon – 4.49.87
4. Nadia Viera – 4.50.28
5. Sara Thyden – 4.51.48
Judith Stap – 4.56.38 NR Meisjes 18 jaar
Heren 400 meter Wisselslag
1. Diogo Carvalho – 4.19.59
2. Pedro Miguel Pinotes – 4.23.60
3. Sebas van Lith – 4.39.60
4. Lucas Greven – 4.45.08
5. Julien Henx – 4.47.74
Dames 50 meter Rugslag
1. Hinkelien Schreuder – 28.59
2. Maaike de Waard – 29.48
3. Emma Svensson – 29.60
4. Sylvia Dik – 29.90
5. Evy Witlox – 30.17
Heren 50 meter Rugslag
1. Bastiaan Lijesen – 25.10
2. Nick Driebergen – 25.30
3. Joey de Ruiter – 26.42
4. Vitaly Melnikov – 26.62
5. Alexis Santos – 26.64
Dames 100 meter vlinderslag.
1. Sarah Sjostrom – 57.32
2. Sara Oliveira – 59.19
3. Emilia Pikkarainen – 1.00.13
4. Petra Granlund – 1.00.24
5. Lenneke van Schaik – 1.00.62
100 meter Vlinderslag Heren:
1. Joeri Verlinden – 51.85
2. Milorad Cavic – 52.10
3. Jason Dunford – 52.32
4. Simao Morgado – 52.95
5. Duarte Mourao – 53.05
quote:WK ticket en NR Job Kienhuis
door Willie Stoetman - 10/04/2011, 16:45u. -
Heren Finale 1500 meter vrij
Lukte het vorig jaar net niet om de limiet voor Dubai te halen dit keer liet Job Kienhuis er geen twijfel over bestaan wat zijn bedoeling was.: een verbetering van zijn eigen Nederlands Record en daardoor automatisch plaatsing voor de WK in Shanghai. In een uitermate vlak opgebouwde race lag hij op 750 meter op het schema om deze doelstelling te verwezenlijken en ook in de tweede helft van zijn race verslapte hij niet en met een 28.25 op de laatste 50 meter kwam er uiteindelijk 15.06.10 op het bord te staan en kan ook Job Kienhuis zich nu volledig richten op Shanghai.
Heren 200 meter rugslag
De 200 rug werd met 2.02.85 een prooi voor de Zweed Mattias Carlsson die zich onder anderen Jurjen Willemsen van het lijf hield. De zwemmer van Eiffelswimmers PSV zwom zich met 2.04.66 naar een verdienstelijke tweede plaats.
Dit had de middag van Daniël van der Deen moeten worden. De getalenteerde zwemmer van het RTC-Drachten is tijdens deze Swim Cup duidelijk niet in goeden doen. Nadat hij vanochtend met 2.10.83 al boven de EYOF-limiet finishte deed hij het vanmiddag niet veel beter door slechts tweetiende sneller te eindigen. Voor Daniël rest de NJK in Dordrecht om zich te revancheren voor dit weekend en dat gaat ongetwijfeld lukken.
Dames 200 meter rugslag
Was het vanochtend al raak voor Sharon van Rouwendaal met een nieuw Nederlands Record van 2.11.17, vanmiddag deed zij het nog eens dunnetjes over door haar tijd van de ochtendserie opnieuw te verbeteren naar 2.10.84. Het was niet alleen een nieuw nationaal record maar deze tijd was bovendien goed voor een ticket naar Shanghai, want die WK-limiet stond op ‘2.10.84’.
In het kielzog van Van Rouwendaal lukte het Annemarie Worst om een EJK-limiet te veroveren. Bleef de zwemster van Orca vanochtend nog ruim boven de limiet van 2.17.51, vanmiddag dook ze er met 2.16.77 ruim onder en behaalde zij haar tweede EJK-ticket.
Meer info:quote:Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar celeste@alpine.nl, o.v.v. test pluggies, met uw naam, telefoonnummer en de leeftijd van uw kind.
Er is een maximum gesteld aan het aantal proefpersonen, dus wees er snel bij!
quote:Janet Evans (39) gaat opnieuw zwemmen
Janet Evans heeft haar comeback aangekondigd. De nu 39-jarige Amerikaanse is al zes maanden aan het trainen en wil erbij zijn op de Spelen in Londen. "Ik geloof echt dat het kan", zegt Evans.
Janet Evans is niet de eerste de beste. Toen ze in 1996 stopte, had ze vier gouden olympische medailles en twee wereldrecords op haar naam staan. Haar records op de 400 m en 800 m vrij bleven 18 en 19 jaar lang op de tabellen staan.
"Ik had altijd het gevoel dat er iets in mijn achterhoofd bleef knagen. Nu is het tijd om terug te keren naar het zwembad", zegt de vrijeslagspecialiste.
Komend weekend zwemt Janet Evans haar eerste wedstrijden. Londen 2012 is het doel. "Ik weet dat er twijfelaars zijn, maar ik weet tot wat ik in staat ben. Je onderschat me beter niet", zegt ze.
"Ik moet geloven dat ik me kan plaatsen voor Londen, anders hou ik de zware trainingen niet vol. Mijn winnaarsmentaliteit is er nog altijd. Als ik dit wil doen, dan wil ik het goed doen."
De carrière van Evans lag 15 jaar stil. "Het vergt veel moed om terug te komen, maar ik zet mijn medailles niet op het spel. Wanneer ik in het water lig, dan voel ik me ook geen 39 jaar oud."
Wat is dit dan weer? Ben ik erg conspiracy bezig als ik een 'interne gezondheidscontrole' niet uitsluit?quote:EINDHOVEN - Hinkelien Schreuder mag volgende maand niet meedoen aan de wereldkampioenschappen zwemmen in Shanghai. De zwemster meldt dit dinsdag op haar website.
Haar coach Marcel Wouda heeft per direct het vertrouwen in de samenwerking tussen hen opgezegd.
Technisch directeur Jacco Verhaeren heeft haar daarop laten weten dat hij haar niet zal opstellen in de series van de 4x100 meter vrij. Schreuder had zich alleen voor dit onderdeel gekwalificeerd.
Toekomst
''Ik heb me altijd volledig ingezet voor het welslagen van deze voorbereiding en de WK. Ik vind het onbegrijpelijk dat mijn trainer het vertrouwen in de samenwerking op dit moment in de voorbereiding opzegt."
"De komende weken neem ik de tijd om me te beraden op de wijze waarop ik het vervolg van mijn zwemcarrière wil inrichten'', aldus Schreuder.
Opzich wel. Hinkelien zwemt namelijk al een hele tijd niet super goed meer, en tijdens de NK was ze ook al "ziek." Daarbij is het verschil tussen haar en Maud van de Meer al zo klein, dat dat ook niet meer uitmaakt.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 10:35 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Wat is dit dan weer? Ben ik erg conspiracy bezig als ik een 'interne gezondheidscontrole' niet uitsluit?
Hier meer nieuws over Hinkelien:quote:Op dinsdag 21 juni 2011 10:35 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Wat is dit dan weer? Ben ik erg conspiracy bezig als ik een 'interne gezondheidscontrole' niet uitsluit?
quote:Technisch directeur KNZB Jacco Verhaeren heeft vandaag de ploeg bekend gemaakt die Nederland zal vertegenwoordigen bij de Europese kampioenschappen korte baan in Szczecin (Polen). Dit toernooi wordt van 8 t/m 11 december gehouden in het Szczecin Sports House.
De ploeg telt 14 zwemsters en 10 zwemmers:
Vrouwen (14): Elise Bouwens, Tessa Brouwer, Jovanna Koens, Ilse Kraaijeveld, Maud van der Meer, Hinkelien Schreuder, Judith Stap, Rieneke Terink, Kira Toussaint, Tamara van Vliet, Esmee Vermeulen, Lieke Verouden, Annemarie Worst, Wendy van der Zanden
Mannen (10): Robin van Aggele, Jens Bakker, Dion Dreesens, Job Kienhuis, Bastiaan Lijesen, Mike Marissen, Arjen van der Meulen, Joost Reijns, Roy Smeenge en Joeri Verlinden.
In verband met planning van trainingen en/of deelname aan andere wedstrijden hebben Ranomi Kromowidjojo, Marleen Veldhuis, Sharon van Rouwendaal, Inge Dekker, Femke Heemskerk, Moniek Nijhuis, Lennart Stekelenburg, Nick Driebergen en Sebastiaan Verschuren besloten dit jaar niet mee te doen aan het evenement in Polen.
De ploeg bestaat nu deels uit de overgebleven toppers die aan de limiet voldaan hebben en deels uit zwemmers uit de Olympic Talent Team selectie van de KNZB. Voor deze veelal jongere zwemmers is hun eerste start op een senioren toernooi een waardevolle ervaring voor de toekomst.
Tot de EK-afvaardiging behoort ook Hinkelien Schreuder, die zoals bekend deze zomer de WK van Shanghai aan zich voorbij moest laten gaan. Schreuder gaat voor haar 10-de EK-deelname. Bij de voorgaande edities won zij 16x goud, 5xzilver en 5x brons.
Binnen het Olympic Talent Team, dat vandaag op de hoogte gebracht werd van de uitverkiezing voor Szeczin tijdens een Kick-offdag in Harderwijk, is Jens Bakker de absolute debutant op een internationaal toernooi. De anderen hebben allemaal minstens EJK-ervaring.
Inderdaad leuk en goed dat de jeugd mee mag. Vooral voor Vermeulen, die volgens mij zelfs mogelijkheden heeft zich voor de OS te plaatsen (al moet ze zich dan wel enorm verbeteren ... maar het kan snel gaan in een jaar ... dat zag je aan Van Rouwendaal).quote:Op zaterdag 24 september 2011 12:19 schreef TheArt het volgende:
Esmee Vermeulen mag mee
Net als Koens, Stap, Toussaint, Van Vliet, Worst, Bakker, Dreesens, Marissen en SmeengeGoed dat op zulke toernooien vol de kaart van de jeugd wordt getrokken!
Heel leuk inderdaad maar nu missen er absoluut namen die zich dit jaar ook hebben laten zien. Tijdens de NK Sprint was er Timon Evenhuis met 3 titels. Opvallend was vooral zijn tijd op de 100m wisselslag, 53.99, de 2e tijd ooit in de Nederlandse geschiedenis na Robin van Aggele (51.93). Als ze dan toch bezig zijn, vind ik dit wel vreemd (en met mij nog een paar anderen).quote:Op zondag 25 september 2011 22:00 schreef Vancoen het volgende:
[..]
Inderdaad leuk en goed dat de jeugd mee mag. Vooral voor Vermeulen, die volgens mij zelfs mogelijkheden heeft zich voor de OS te plaatsen (al moet ze zich dan wel enorm verbeteren ... maar het kan snel gaan in een jaar ... dat zag je aan Van Rouwendaal).
quote:De Australiër Ian Thorpe is zevende geworden in de finale van de 100 meter wisselslag op de wereldbeker kortebaan in Singapore. 'Thorpedo', die na een afwezigheid van vijf jaar zijn wederoptreden maakte, tikte aan in 56.33 seconden.
Zijn chrono was meer dan drie seconden trager dan die van de Zuid-Afrikaanse winnaar Chad Le Clos (53.06). Hij deed wel beter dan in de reeksen, toen hij met 56.74 de zesde tijd van alle deelnemers liet noteren.
Zaterdag start Thorpe in Singapore ook op de 100 meter vlinderslag, volgende week neemt hij deel aan de wereldbekers in Peking en Tokyo.
De Australiër zette in 2006 een punt achter zijn carrière, met vijf olympische gouden medailles en elf wereldtitels op zijn palmares. In februari kondigde hij zijn comeback aan, met als doel de Spelen van volgend jaar in Londen.
quote:Nieuwe ontgoocheling voor Thorpe in Tokio
Ian Thorpe heeft zich zondag ook op de 100 meter vlinderslag van de wereldbeker kortebaan in Tokio niet kunnen plaatsen voor de finale. De Australiër strandde roemloos met een 26e tijd in de reeksen. Zaterdag had hij op de 100m vrij ook slechts de twaalfde tijd gezwommen.
De 29-jarige Thorpe tikte aan in 53.59 seconden en bleef daarmee ver boven de tijd van 51.39 waarmee de Japanner Takeshi Matsuda de snelste was in de reeksen.
'Deze week was moeilijk, maar ook heel goed, reageerde de vijfvoudige olympische kampioen niettemin. 'Ik zou dit alles eigenlijk willen doen zonder dat iemand toekijkt, maar dat kan jammer genoeg niet. Maar ik ben heel tevreden met mijn huidige niveau.'
Het hoofddoel van Thorpe, die zijn rentree maakte na een afwezigheid van vijf jaar, is om zich op de Australische kampioenschappen in maart te plaatsen voor de Olympische Spelen. Zijn comeback schiet echter maar moeizaam uit de startblokken: enkel in zijn eerste wedstrijd, de 100m wisselslag op de wereldbeker in Singapore, haalde hij de finale.
Was al een hele tijd bekend dat ie erin leefde, maar leuk dat er nu ook een reportage over kwam.quote:Op dinsdag 22 november 2011 22:51 schreef borisz het volgende:
Het tentje van Maarten vd Weijden heeft een nieuwe bestemming gekregen. De nieuwe bewoner is Job Kienhuis
http://nos.nl/video/315774-kienhuis-in-van-der-weijdententje.html
quote:Inge Dekker door hielblessure niet naar Open NK
door Jos van Kuijeren - 22/11/2011, 17:16u. - Bron: NOS
Inge Dekker mist op 2,3 en 4 december week de Open NK in Eindhoven. De wereldkampioene op de 50 meter vlinderslag is nog niet geheel hersteld van een stressfactuur in haar hiel. Dat meldde de NOS zojuist.
De titelstrijd in Eindhoven geldt ook als kwalificatietoernooi voor de Spelen van Londen. Volgend jaar krijgt Dekker bij de Swim Cups in Amsterdam en Straatsburg nog een kans om zich voor de Olympische Spelen te plaatsen
quote:Bij limietwedstrijden korte baan in Drachten heeft Marrit Steenbergen weer huis gehouden op de lijst van Nederlandse records voor 11-jarigen. Op de 100 meter rugslag was zij met 1.07.84 al weer 0,95 seconde sneller dan haar eigen record dat zij op 6 november in Amsterdam bracht op 1.08.79.
Op de dubbele afstand ging een enorme hap af van het record, dat met 2.37.10 sinds 14 september 2003 (Den Haag) op naam stond van Miranda Nijenhuis (de Columbiaan). Marrit Steenbergen was in 'de Welle' een tijd van 2.25.42 liefst 11,68 seconden sneller!!!!!
Dat zij van vele markten thuis is bewees de jonge zwemster op de 100 meter schoolslag. Het record op deze afstand stond sinds 12 december 1993 met 1.18.00 op naam van Britta Moonen (MZ&PC) en werd gezwommen in Blerick. Marrit besloot haar recordavondje met 1.17.28!
Marrit Steenbergen is nu op elf van de achttien nummers de Nederlandse recordhoudster.
Marrit Steenbergen is sowieso bizar. Oke ze is pas 11, maar ze zwemt me elke keer weer een portie oude records uit de boeken en dan niet met een paar honderdsten, maar echt gigantische happen.quote:Op zondag 27 november 2011 19:04 schreef franklop het volgende:
Even wat nieuws van het talentenfront;
[..]
Ik zwom zelf ook op die wedstrijd, maar het is zelfs zo erg dat er bijna niemand meer applaudiseert.quote:Op zondag 27 november 2011 19:04 schreef franklop het volgende:
Even wat nieuws van het talentenfront;
[..]
quote:De discussie rond snelle zwempakken laait mogelijk weer op wanneer 14-voudig olympisch kampioen Michael Phelps zijn outfit voor de Spelen van Londen 2012 presenteert. Phelps was een groot tegenstander van de hightech-pakken die in 2009 een regen aan records opleverden.
De Amerikaan dreigde zelfs te stoppen maar zag zwembond FINA uiteindelijk ingrijpen. Zwemmers mogen sinds januari 2010 slechts te water met zwembroeken die niet meer dan de zone tussen navel en knie bedekken. De nieuwe pakken van Speedo zijn volgens de makers revolutionair en zullen opnieuw tot toptijden leiden.
Dit is niet alleen het nieuwe pak van Phelpsquote:
quote:Speedo baanbrekend met Racing System Fastskin3
door Jos van Kuijeren - 30/11/2011, 15:45u. - Bron: Speedo
Onder het motto “Drie in een” en met de volledige FINA -goedkeuring op zak heeft Speedo vandaag wereldwijd een nieuw concept gepresenteerd, de Speedo Fastskin3. De badmuts, zwembril en zwempak zijn zodanig op elkaar afgestemd, dat tijdens het zwemmen een maximaal effect bereikt wordt.
Michael Phelps, de meest succesvolle zwemmer aller tijden, is laaiend enthousiast over het concept en zegt daarover: "In de Speedo FASTSKIN3 voel ik me helemaal één met het water. Ik voel me comfortabel en ik voel dat ik het snelste materiaal draag. "
Het resultaat is de meest geavanceerde Speedo zwemkleding sinds de invoering van de nieuwe richtlijnen van de FINA in januari 2010. Het bevestigt Speedo's reputatie als een van de meest innovatieve merken in sport.
Het nieuwe damesbadpak kenmerkt zich niet alleen door de dichte rug, waarbij het pak via een armsgat moet worden aangetrokken. Bijzonder is ook dat het materiaal op de ene plaats dikker is geweven dan op de andere plaats. Dat geldt vooral wanneer het de plaats betreft waar de compressie belangrijk is. Daar is de stof steviger.
Bij de mannen is de zwembroek koordloos en is qua pasvorm hoger naar de grens van de navel gebracht. Dat gedeelte loopt als het ware naadloos over in de huid. Sebastiaan Verschuren heeft de broek getest. Het was wel even wennen, maar hij is er super enthousiast over.
Het thema “verminderde weerstand” is door het toepassing van de meest verfijnde technologie in het materiaal wederom verbeterd. Zo merkte een testzwemmer bij CN Marseille dat hij bijvoorbeeld de onderwaterfase bij de rugslag moest bijstellen. In plaats van het bovenkomen na 15 meter, werd het in de nieuwe outfit 16 meter.
De spectaculaire ontwikkeling van het zwembrilletje springt het meest in het oog. Het aerodynamische frame is veel groter dan gebruikelijk. Opvallend is dat er tijdens het zwemmen een zicht is van 180 graden en dat is een haast bizarre ervaring.
De badmuts valt nu gemakkelijk over de rand.
Op bril en badmuts zijn markeringspunten aangepast waardoor veel gemakkelijker bepaald wordt of alles precies op de juiste plaats zit.
De nieuwe Speedo Fastskin3 mag met ingang van 1 januari 2012 bij wedstrijden worden gebruikt. Helaas dus nog niet bij de ONK in Eindhoven.
En dan is er natuurlijk een prachtig filmpje, dat je hier kunt bekijken.
Pakken is wat overdreven natuurlijk. Bij de heren is het nog steeds maar een broekje.quote:
Gisteren was er een samenvatting in het Sportjournaal, vandaag ook en morgen schijnen de finales live te zijn.quote:Op zaterdag 3 december 2011 10:59 schreef danos het volgende:
Wordt dt zwemmen nog ergens uitgezonden?
quote:Ryan Lochte en Melissa Franklin zijn door de wereldzwembond FINA uitgeroepen tot zwemmers van het jaar. De verkiezing werd gehouden onder de 202 bij de FINA aangesloten bonden en enkele insiders.
De 27-jarige Amerikaan Lochte veroverde dit jaar bij de WK goud op de 200 meter vrije slag, 200 meter rugslag, 200 en 400 meter wisselslag en 4x200 meter vrije slag. De drievoudig olympisch kampioen kwam daardoor op twaalf wereldtitels (langebaan). Daarnaast staan veertien kortebaan-wereldtitels op z'n palmares.
Zijn landgenote 'Missy' Franklin, nog maar zestien jaar, was bij de WK goed voor goud op de 200 meter rugslag, 4x200 meter vrije slag en 4x100 meter wisselslag.
Ergens jammer dat het 2 Amerikanen zijn, maar wmb terecht.quote:
Terink zwom nu knap onder de 2 minuten, maar laten we haar afronden op 2.00.00. Vervolgens De Jonge erbij die ook dat ongeveer moet kunnen zwemmen. Dan Bouwens, die over 5 maanden ook weer veel sterker gaat zijn, maar laten we die ook afronden op 2.00.00 (wat ze nu dus ook zwom). Dan mag je dus een 4e erbij hebben die 2.02,30 mag zwemmen. Nou, een Esmee Vermeulen in vorm, een Wendy van der Zanden in vorm, een Andrea Kneppers weer 5 maanden sterker moeten dat echt wel kunnen (normaal met hun ogen dicht zelfs).quote:Herkansing voor OS-kwalificatie op 4x200 vrij
door Jos van Kuijeren - 05/12/2011, 12:02u. -
Bij de Swim Cup in Eindhoven ( 8 t/m 10 april) is er voor Nederlandse zwemmers op de 4x200 meter vrije slag een herkansing als het om Olympische kwalificatie gaat. Bij de ONK stond een race op het programma, maar de 100 vrij en 4x200 vrij was in het programma van zondagmiddag/avond eigenlijk een lastige combinatie.
Voor Londen zijn de eerste twaalf landenploegen van de WK van Shanghai geplaatst. De aanvulling tot zestien gebeurt met de vier tijdsnelsten in de loop van het seizoen 2011/2012.
Dames
Vast stond dat in Eindhoven Femke Heemskerk zeker niet zou meedoen. In Londen wacht haar net als in Shanghai het geval was een intensief programma, waarin normaal gesproken geen plaats is voor series op de estafette.
Toch leken er vooraf mogelijkheden te zijn voor andere zwemsters om nu al aan de twaalfde WK-tijd (8.02.30) toe te komen. Maar duidelijk werd weer eens dat ranglijsten in de prognose geen garantie zijn voor het moment dat het echt moet gebeuren. Zo raakte Lieke Verouden (pr 2.00.84) geblesseerd in Eindhoven en gaf Sharon van Rouwendaal (2.00.67) al voor het toernooi aan dat haar borstcrawl niet echt ‘liep’.
Een derde kandidate, Wendy van der Zanden (pr 2.01.03), bleek na haar veelbelovende pr op de 200 wissel niet bij machte ook op de 200 vrij richting de 2 minuten te zwemmen. Saskia de Jonge (in de series 2.00.14) koos in Eindhoven voor haar estafette kansen op de 4x100 vrij. Zij staat in de voorlopige rangorde nu zesde.
Toch kwam er een kwartet in actie op de afsluitende estafette. De tijdens het ONK wat wisselvallige Esmee Vermeulen opende sterk, maar moest op de tweede en derde baan te veel inleveren. Zij gaf na 2.03.05 het denkbeeldige stokje over aan Rieneke Terink, bij wie het beste bovenkwam met een bijdrage van 1.59.66. Ook Andrea Kneppers (2.01.07) en Elise Bouwens (2.00.11) waren sneller dan ooit, maar de eindtijd van 8.03.89 was niet voldoende Bovendien was Spanje met 8.00.69 duidelijk sneller. In de Olympische rangorde staat Nederland bij de vier tijdsnelsten op de derde plaats achter Italië en Spanje.
Zwemkroniek
Verrek, ik wist dat ik er 2 vergeten was.quote:Op donderdag 8 december 2011 12:33 schreef DeLuna het volgende:
Vergeet Annemarie Worst en Kira Toussaint niet op de 100 rugslag. Respectievelijk 1.00.19 en 59.68. Dikke PR's en halve finales voor de beide dames!
31.24quote:Op donderdag 8 december 2011 17:11 schreef TheArt het volgende:
Waarom lukt Brouwer het nu opeens wel en vorige week op het ONK zwom ze belachelijk slecht. Ze wordt in haar halve finale op de 50 school 4e en gaat dus vrijwel zeker naar de finale.
Vaag, goede tijd namelijk. Vorige week leek ze wel compleet uit vorm. Ze werd aan alle kanten voorbij gezwommen door meiden die een paar jaar jonger zijn en in niets leek ze op de Brouwer van de medailles die ze heeft gehaald en die nog een kans heeft om de OS te halen.quote:
Ja, ik weet het ook niet. Ik weet alleen dat ze een blessure heeft gehad maar of dat al over is weet ik niet. Maar wel apart inderdaad..quote:Op donderdag 8 december 2011 17:13 schreef TheArt het volgende:
[..]
Vaag, goede tijd namelijk. Vorige week leek ze wel compleet uit vorm. Ze werd aan alle kanten voorbij gezwommen door meiden die een paar jaar jonger zijn en in niets leek ze op de Brouwer van de medailles die ze heeft gehaald en die nog een kans heeft om de OS te halen.
Netjes inderdaad.quote:
Vast wel, hij is van hoger niveau dan Arjen v/d Meulen en zijn PR ligt ook op 3.42, terwijl Job vanochtend een PR zwom.quote:Op donderdag 8 december 2011 17:15 schreef TheArt het volgende:
[..]
Netjes inderdaad.
Nu Job in de finale 400 vrij. Kijken of er nog wat verbetering mogelijk is van de tijd van vanochtend, je zou denken van wel.
Job blies zich echt helemaal op in het begin om bij te blijven, wat logisch is voor een lange afstandzwemmer. Dat bekoopt hij uiteindelijk. 9e zal wel, maar ook de tijd was gewoon een stuk langzamer dan vanochtend.quote:
Niet helemaal, 9equote:
Ja ik kijk de livestream maar die snijdt net dat laatste regeltje af.quote:Op donderdag 8 december 2011 17:22 schreef TheArt het volgende:
[..]
Job blies zich echt helemaal op in het begin om bij te blijven, wat logisch is voor een lange afstandzwemmer. Dat bekoopt hij uiteindelijk. 9e zal wel, maar ook de tijd was gewoon een stuk langzamer dan vanochtend.
Ik had top-6 heel erg knap gevonden, deze plaats lag in de lijn der verwachting.
[..]
Niet helemaal, 9e
Gebruik je deze?quote:Op donderdag 8 december 2011 17:23 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Ja ik kijk de livestream maar die snijdt net dat laatste regeltje af.
Nee, deze http://www.ecszczecin2011.eu/en/online-broadcast/quote:
Die van mij is een stuk beter. Die van jou gebruik ik alleen 's ochtends als er geen andere streams zijn.quote:Op donderdag 8 december 2011 17:25 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Nee, deze http://www.ecszczecin2011.eu/en/online-broadcast/
Ze boekt echt heel snel progressie. Heel netjes. Net als Toussaint, kijken of die richting de 59 rond kan.quote:
Nee, er is nog zo'n Deense uit 1996.quote:Op donderdag 8 december 2011 17:33 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ze boekt echt heel snel progressie. Heel netjes. Net als Toussaint, kijken of die richting de 59 rond kan.
Ze zijn ook beide de jongsten in deze halve finales.
Oh wacht ja, hoe kon ik Nielsen missen inderdaad. Die haalt trouwens heel knap de finale. Enorm toptalent.quote:Op donderdag 8 december 2011 17:36 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Nee, er is nog zo'n Deense uit 1996.
twitter:HinkSchreuder twitterde op vrijdag 09-12-2011 om 10:07:44My rib is causing me too much pain to swim decently, therefor I withdrew from the 50 fly this morning. #unfortunatemoment reageer retweet
Die blessure heeft ze vorige week opgelopen dus ik denk dat ze daar nog wel last van heeft..quote:Op vrijdag 9 december 2011 10:19 schreef TheArt het volgende:
Verouden plaatst zich nipt voor de halve finales van de 100 wissel, maar ze is wel behoorlijk uit vorm. Tenzij die ribblessure (jaja ook zij had een ribblessure) haar nog last bezorgt.
Op twitter meldde ze van de week nog dat het een stuk beter was, maar dan is het nog niet helemaal over. Want dit was niet echt best (oke ze haalt nog net de halve finales), maar de 200 wissel was helemaal dramatisch.quote:Op vrijdag 9 december 2011 10:20 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Die blessure heeft ze vorige week opgelopen dus ik denk dat ze daar nog wel last van heeft..
Maar nu moet hij helaas wel gewoon in baan 9 starten.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:01 schreef TheArt het volgende:
Joost wint ruim de swim-off in eindelijk een tijd onder de 48 seconden. Reijns in de finale van de 100 vrij dus.
Als Joost deze tijd nou gewoon een uurtje eerder had gezwommen, had het hem de swim-off bespaard, want dan had hij de 4e tijd van alle halve finalisten gehad
Zeker jammer is dat.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:47 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Maar nu moet hij helaas wel gewoon in baan 9 starten.
twitter:jreijns twitterde op vrijdag 09-12-2011 om 19:48:521e reactie na de halve finale, uhm dat wordt een swim-off. 2e reactie maakt niet uit tegen wie ik ga naar de finale en jij niet #ecsc11 reageer retweet
twitter:jreijns twitterde op vrijdag 09-12-2011 om 19:50:041e reactie na de swim-off, yeah onder de 48!! 2e reactie, had dat een rondje eerder gedaan dan lag je als 4e in de finale!! #ecsc11 reageer retweet
Dit danquote:Op vrijdag 9 december 2011 19:54 schreef DeLuna het volgende:
twitter:jreijns twitterde op vrijdag 09-12-2011 om 19:48:521e reactie na de halve finale, uhm dat wordt een swim-off. 2e reactie maakt niet uit tegen wie ik ga naar de finale en jij niet #ecsc11 reageer retweet
twitter:jreijns twitterde op vrijdag 09-12-2011 om 19:50:041e reactie na de swim-off, yeah onder de 48!! 2e reactie, had dat een rondje eerder gedaan dan lag je als 4e in de finale!! #ecsc11 reageer retweet
twitter:jreijns twitterde op vrijdag 09-12-2011 om 19:53:18Ik heb nog nooit iemand zo druk zien doen bij de voorstart...ik zat lekker rustig en te denken "ga zo door!" #ecsc11 reageer retweet
Wat een baas.quote:Op vrijdag 9 december 2011 19:55 schreef TheArt het volgende:
[..]
Dit dantwitter:jreijns twitterde op vrijdag 09-12-2011 om 19:53:18Ik heb nog nooit iemand zo druk zien doen bij de voorstart...ik zat lekker rustig en te denken "ga zo door!" #ecsc11 reageer retweet
Hij is wel lekker bezigquote:
twitter:jreijns twitterde op vrijdag 09-12-2011 om 19:57:421e reactie na de halve finale race was trouwens @*# wat een bagger finish!! reageer retweet
Hè bah, wat sneu voor hem. Hoop niet dat het ernstig is en dat hij snel weer kan beginnen. Hij was zo goed bezig.quote:BREAKING: Joost Reijns (NZA) in het ziekenhuis.
Tijdens de Europese Kampioenschappen korte baan in Szczenin (Polen) is er bij een doping test bij zwemmer Joost Reins een afwijking in zijn waarden gevonden die duidde op een ernstige ziekte. Na constatering door de FINA kreeg Joost van dr Andrew Pipe, DCRB, direct een medische waarschuwing. Enkele maanden geleden had Joost al wat pijnklachten; na onderzoeken en behandeling met medicijnen leek het probleem te zijn verdwenen. Op aanwijzing van de sportartsen is Joost onmiddellijk in het ziekenhuis onderzocht en bleek het vermoeden waarheid te zijn.
Vandaag is Joost Reijns geopereerd. Joost wil zo spoedig mogelijk zijn trainingen hervatten.
De hoop is dat Joost, niet voor niets met als bijnaam ‘The Warrior’, tijdig hersteld is om zich nog te kwalificeren voor de OS in London.
Hollandswimming
Hij is in ieder geval heel positief. Dat ze nog denken aan de OS zijn in ieder geval goede tekenen. Als de situatie echt zeer ernstig zou zijn, zou men dat niet eens in de mond durven nemen.quote:Op zondag 15 januari 2012 16:22 schreef franklop het volgende:
jezus zeg![]()
laten we hopen dat de operatie dan zijn nut heeft gehad.
quote:Olympische strijd om gezondheid
Geplaatst op 24 januari 2012 door Joost
Lieve mensen!
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor zijn/haar beterschapswens! Het doet mij heel goed om al jullie lieve bemoedigende woorden te lezen. Het geeft mij enorm veel positieve energie om deze zware tijd goed door te komen.
De komende weken zullen erg spannend worden. Om weer 100% gezond te worden zal ik een chemokuur krijgen. Hierdoor zal ik, zoals het er nu naar uitziet, een andere Olympus beklimmen met een route vol obstakels waarvan ik niet weet hoe mijn lichaam daarop reageert. De kuur zal minimaal 9 en maximaal 12 weken duren. De kuur bestaat uit 3 of 4 cycli van elk 3 weken. Wat zeker is is dat ik in het begin van elke cyclus lig ik 5 dagen in het ziekenhuis. Op 25 januari hoor ik meer over de dagopnames.
Voorlopig zal ik niet te zien zijn in het water, maar zal ik mijn strijd om weer helemaal gezond te worden voeren bij mijn ouders in Grootebroek en in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis in Amsterdam.
In vogelvlucht alle gebeurtenissen op een rij:
12-1: Telefoontje met het bericht dat er afwijkende waardes in urine bij dopingcontrole gevonden waren. Met spoed volgende dag naar uroloog in Lucas Andreas Ziekenhuis in Amsterdam.
13-1: Echo + bloed bevestigen teelbalkanker, fertiliteitspoli.
15-1: Operatie, teelbal verwijderd, nacht in ziekenhuis
16-1: Bloedprikken, 2x CT-scan
18-1: Officiële uitslag ct-scan, uitzaaiingen in lymfeklieren t.h.v. onderste rib langs de baan waarin de teelballen zakken, fertiliteitspoli OLV Gasthuis Amsterdam.
20-1: Bloedprikken, uitslag van de kweek van teelbal (radicaal verwijderd), fertiliteitspoli.
23-1: Behandelend arts gesproken, bevestiging van chemokuur.
24-1: Opname in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis.
Via JOOSTREIJNS.NL probeer ik jullie op de hoogte te houden van mijn nieuwe Olympus, 100% gezond worden!
“Ook deze tegenstander kan je hebben” – Diederik Smit, trainingsmaat bij Zv Hoorn
Groeten Joost!
quote:12-jarige zwemt 58.66 op de 100 meter vrij
door Jos van Kuijeren - 05/02/2012, 16:49u. -
In haar negende NJK-race in Amsterdam heeft Marrit Steenbergen supersnel gezwommen op de 100 meter vrije slag. De twaalfjarige zwemster uit Drachten legde de afstand af in 58.66. Snelste in die leeftijdsklasse was tot nu toe Esmee Vermeulen met 59.27, gezwommen op 19 december 2008 in Amsterdam.
Met haar tijd was Marrit de allersnelste uit de drie junioren categorieen.
Ze is en blijft echt bizar bezigquote:
Zoals Kim Busch op de 100 en 200m schoolslag. Had ik ook echt niet verwacht.quote:Op zondag 5 februari 2012 22:03 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ze is en blijft echt bizar bezig
Er zijn nog meer hele mooie records gezwommen dit weekend op de NJK.
Klopt, hele mooie records van Kim Busch, maar idd ook de jaargang '98 bij de jongens met vooral Skotadis, maar ook Kotterink en Laarhuis.quote:Op zondag 5 februari 2012 22:04 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Zoals Kim Busch op de 100 en 200m schoolslag. Had ik ook echt niet verwacht.
Daarnaast is de jaargang 1998 bij de jongens ook echt uitzonderlijk goed.
Ze zullen vast niet allemaal doorbreken, maar als er twee of drie al kunnen doorstromen naar de top dan zal het al mooi zijnquote:Op zondag 5 februari 2012 22:08 schreef TheArt het volgende:
[..]
Klopt, hele mooie records van Kim Busch, maar idd ook de jaargang '98 bij de jongens met vooral Skotadis, maar ook Kotterink en Laarhuis.
Mooi om te zien dat er heel wat NK´s bij de junioren sneuvelen, dat is alleen maar goed voor later.
Dat is het ook vooral. Als er meer grote talenten zijn, breken er altijd wel wat door. Een paar kunnen blijven hangen, maar dat heb je altijd wel.quote:Op zondag 5 februari 2012 22:13 schreef franklop het volgende:
[..]
Ze zullen vast niet allemaal doorbreken, maar als er twee of drie al kunnen doorstromen naar de top dan zal het al mooi zijn
Maar goed je ziet het wel vaker (ook in andere sporten) dat de grootste talenten het niet halen. Laten we hopen dat het Steenbergen niet overkomt, het is nog steeds een lange weg naar de topquote:Op zondag 5 februari 2012 22:21 schreef TheArt het volgende:
[..]
Dat is het ook vooral. Als er meer grote talenten zijn, breken er altijd wel wat door. Een paar kunnen blijven hangen, maar dat heb je altijd wel.
Maar wat Marrit Steenbergen al een seizoen lang voor tijden neerzet, is echt ongekend. Zelfs gigatalent Esmee Vermeulen kon daar niet bij in de buurt komen. En met Esmee gaat het ook al hard. Als ze deze maanden nog wat progressie blijft boeken en op de Swim Cups de juiste vorm te pakken heeft, kan ze zomaar op haar 16e haar debuut maken op de OS en dat is echt bizar voor het Nederlandse zwemmen.
Het is alleen jammer dat de familie Kotterink (Ensger en Floris) zo vaak van club/land wisselen. Ensger zwemt op dit moment in Engeland maar heeft in Amsterdam gezwommen en daarvoor (en na) nog bij een aantal clubs. Floris zit weer bij een andere club dan dat zijn broer heeft gezeten. Lijkt mij dat ze beide dus nog harder kunnen als ze eens op hun plek blijven.quote:Op zondag 5 februari 2012 22:21 schreef TheArt het volgende:
[..]
Dat is het ook vooral. Als er meer grote talenten zijn, breken er altijd wel wat door. Een paar kunnen blijven hangen, maar dat heb je altijd wel.
Maar wat Marrit Steenbergen al een seizoen lang voor tijden neerzet, is echt ongekend. Zelfs gigatalent Esmee Vermeulen kon daar niet bij in de buurt komen. En met Esmee gaat het ook al hard. Als ze deze maanden nog wat progressie blijft boeken en op de Swim Cups de juiste vorm te pakken heeft, kan ze zomaar op haar 16e haar debuut maken op de OS en dat is echt bizar voor het Nederlandse zwemmen.
Ensger staat elke wedstrijd zowat met een andere club ingeschreven jaquote:Op zondag 5 februari 2012 22:25 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Het is alleen jammer dat de familie Kotterink (Ensger en Floris) zo vaak van club/land wisselen. Ensger zwemt op dit moment in Engeland maar heeft in Amsterdam gezwommen en daarvoor (en na) nog bij een aantal clubs. Floris zit weer bij een andere club dan dat zijn broer heeft gezeten. Lijkt mij dat ze beide dus nog harder kunnen als ze eens op hun plek blijven.
ze blijft maar bezigquote:Twee weken geleden verpulverde zij, tijdens het NJK in Amsterdam, het Nederlands Record op de 100 vrij korte baan. Haar 58.66 was van internationale allure en werd terecht opgemerkt door (zelfs) de Amerikaanse zwempers.
Zaterdagavond toonde Marrit Steenbergen tijdens een limietwedstrijd in Drachten aan dat haar recordhonger nog lang niet is gestild. In haar thuisbad zwom de 12-jarige Oosterwoldse het Nederlands Record, dat Mariska Taribuka op 15 juni 2008 tijdens het NJK lange baan in het zelfde wedstrijdbad De Welle op 1.02.12 had gezet, aan diggelen. Met 1.01.58 haalde zij een vette streep door de tijd van de zwemster van DWK.
Halsall 24.13quote:Op vrijdag 9 maart 2012 22:38 schreef franklop het volgende:
Veldhuis wint 50 meter vrij in Londen
24,49, zeer sterk
Een PR moet makkelijk kunnen maar 22.02 lijkt me erg hooggegrepen. Maar we hebben nog 2 Swim Cups, je weet maar nooit.quote:Op maandag 12 maart 2012 09:25 schreef TheArt het volgende:
Zeker een mooie tijd voor de kortebaan. Probleem is dat de OS-limiet op 22.02 staat en dat is echt heel scherp. Van Mierlo heeft een PR van ergens 22.7 staan geloof ik, dus dan moet er echt nog heel veel gebeuren in een hele korte tijd.
Nog maar 0,03 af van de beste tijd die Veldhuis zwom. Kortom dat wordt nog heel spannend voor dat 2e ticket op de 50 vrij naast Ranomi.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 10:34 schreef franklop het volgende:
Kromo/Veldhuis/Dekker weer onder olympische limiet 50 vrij, dekker sneller dan veldhuis
Logisch, dat was gewoon rustig aan werk in de series, al kwam er vooral voor Stekelenburg al een prima tijd uitrollen. Die zal nog wel een stukje harder kunnen en Driebergen kan sowieso nog seconden harder.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 10:35 schreef franklop het volgende:
stekelenburg (200 school) en driebergen (200 rug) nog ver van OS limiet af
Het was vanaf het begin al een mislukte rentree.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 12:40 schreef DeeBee het volgende:
Die tijden van Thorpe trouwens, 1:49.91 op de 200 meter vrij, wtf?!![]()
Wel een heel erg mislukte rentree zeg...
Het zijn de series maar he. Ik zie Veldhuis nog wel harder gaan vanmiddag.quote:Op vrijdag 16 maart 2012 12:23 schreef Vancoen het volgende:
Oeee ... Dekker zal toch niet het afscheidsfeestje van Veldhuis gaan verstieren? Ik gun Dekker alles, maar Veldhuis het ticket op de 50 vrij.
Tenzij Dekker straks ineens tienden sneller blijkt te zijn natuurlijk, dan kan zij beter gaan!
quote:De Australische zwemster Leisel Jones (26) heeft zich voor de vierde keer geplaatst voor de Olympische Spelen.
De drievoudig olympisch kampioene werd bij de Australische kwalificatiewedstrijden in Adelaide tweede op de 100 meter schoolslag.
Jones was veertien jaar oud toen ze zich voor het eerst plaatste voor de Spelen, die in 2000 in Sydney werden gehouden. Toen won ze zilver op die afstand. Vier jaar later moest ze met brons genoegen nemen op de 100 meter schoolslag in Athene. In 2008 in Peking was er eindelijk goud.
Jones won in 2004 en 2008 ook goud op de 4x100 meter wisselslag. Ook veroverde 'Lethal Leisel' zeven gouden medailles op de WK langebaan.
Helaas allemaal net niet gehaald.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:46 schreef TheArt het volgende:
Vanochtend in de series zaten Dekker (100 vlinder), Stekelenburg (100 school) en Lijesen (100 rug) net boven de limiet voor de OS. Straks in de finale een herkansing. Van Rouwendaal moet dan ook in de buurt komen van de limiet op de 100 rug.
Zeer sterke tijden van die twee. Echt, het Nederlandse zwemmen heeft talenten zat. Meer dan ooit zou ik zelfs willen zeggen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:43 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Helaas allemaal net niet gehaald.
Wel in de finale 2 EJK zwemsters erbij. Esmée Bos (2.18.87) en Cynthia Verkaik (2.19.66) op de 200m wisselslag.
Kut.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:55 schreef TheArt het volgende:
[..]
Zeer sterke tijden van die twee. Echt, het Nederlandse zwemmen heeft talenten zat. Meer dan ooit zou ik zelfs willen zeggen.
Jammer van Dekker, Stekelenburg en Lijesen. Nu moet het in Eindhoven gebeuren.
Ik zag jouw tijd vanochtend ook nog even passeren. Hoe ging ie?
Ik zag dat je tijd inderdaad behoorlijk wat boven je PR zat, maar dit verklaart het inderdaad welquote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:01 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Kut.Ik zat in de serie bij de Paralympische zwemmers en samen met nog een andere valide zwemster. Die valide zwemster was er niet dus mocht ik de race helemaal zelf doen. Ik opende wel goed maar mijn slagfrequentie zakte 10 slagen naar beneden waardoor ik ook geen water meer pak. De race was wel constant maar veel te langzaam.
En doordat ik alleen zwom had ik ook niet echt een realistisch idee van hoe het ging..
Morgen nog 50 vlinder, we zien wel weer.![]()
Gelukkig op de 50m vlinder wel een PRquote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:08 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ik zag dat je tijd inderdaad behoorlijk wat boven je PR zat, maar dit verklaart het inderdaad wel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |