quote:
Kristian Gkolomeev heeft zondag op de controversiële Enhanced Games in Las Vegas een tijd van 20.81 gezwommen op de 50 meter vrije slag. De 32-jarige Griek was daarmee zeven honderdsten van een seconde sneller dan het officiële wereldrecord van de Australiër Cameron McEvoy (20.88).
De prestatie wordt niet officieel erkend, omdat bij de Enhanced Games dopinggebruik door atleten is toegestaan. Zwemmers mogen ook volledig bedekkende zwempakken van polyurethaan dragen, hetgeen sinds 2010 verboden is bij officiële wedstrijden omdat ze de weerstand verminderen en het drijfvermogen verhogen.
Enige die beter doet
Gkolomeev was zondag na een dag vol competities in atletiek, gewichtheffen en zwemmen de enige atleet die beter kon doen dan een wereldrecord. Hij legde zijn prestatie af in het laatste onderdeel van de avond. De organisatoren hadden voorspeld dat er meerdere wereldrecords zouden worden gebroken, maar dat gebeurde niet. De bezetting en de tijden op de verschillende onderdelen waren minder indrukwekkend dan voorgespiegeld.
Op het allerlaatste onderdeel, de 50 meter vrije slag, lukte het dan toch. De Griek Kristian Gkolomeev tikte aan in 20,81 seconden, zeven honderdsten sneller dan het officiële wereldrecord. Het Monegaskische media RMC Sport stelt zich -op basis van analyses van zwemcoaches- zelfs vragen bij de betrouwbaarheid van de tijdsmeting.
Gkolomeev was al langer een uithangbord van het project. In een eerdere promotievideo claimde hij het wereldrecord al te hebben gebroken. Zondag lukte het hem opnieuw.
“Het was een geweldige race en ik heb het gedaan”, pufte Gkolomeev na zijn record. “Een miljoen erbij… daar ga ik niet over klagen. Dit verandert mijn leven en dat van mijn familie.” De Griek ontvangt voor zijn officieus record een premie van een miljoen dollar bovenop de 250.000 dollar die de winnaars van de onderdelen kregen . “Ik ga door. Misschien ben ik volgend jaar wel opnieuw sneller.”
Verboden middelen
De overgrote meerderheid van deelnemers aan de Enhanced Games, waaronder olympische medaillewinnaars in het zwemmen, James Magnussen, Cody Miller en Ben Proud, gebruikten testosteron, groeihormoon, peptiden, anabole steroïden en andere verboden middelen voor hun competitie.
Opvallend: enkele atleten verklaarden clean deel te nemen en wonnen van gedopeerde atleten. Elke winnaar van een onderdeel ontving 250.000 dollar. Bij een verbetering van een bestaand wereldrecord werd die premie opgetrokken naar een miljoen dollar.
De financiële incentives zijn een van de belangrijkste redenen waarom atleten deelnemen aan de Enhanced Games. Het sportevenement werd de voorbije maanden door internationale sportbonden massaal bekritiseerd en als gevaarlijk bestempeld omwille van de gezondheidsrisico’s en de morele bezwaren. World Aquatics erkent de resultaten niet. Het officiële wereldrecord blijft dus in handen van de Australiër Cameron McEvoy, die eerder dit jaar 20,88 seconden zwom in China.