abonnement Unibet Coolblue
pi_63989733
Zo erg kleine verschillen zeg !!
pi_63989756
Nou, we gaan er eens voor zitten.
pi_63989808
Weer goud

En weer een WR
pi_63989866
Waar is het te zien?
pi_63989876
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 18:35 schreef Sporttv het volgende:
Waar is het te zien?
Eurosport. Maar het programma van vandaag is afgelopen. Morgen weer live.
pi_63989892
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 18:36 schreef TheArt het volgende:

[..]

Eurosport. Maar het programma van vandaag is afgelopen. Morgen weer live.
Jammer kijk zo wel het Sportjournaal
pi_63990235
quote:
Op zaterdag 13 december 2008 18:36 schreef Sporttv het volgende:

[..]

Jammer kijk zo wel het Sportjournaal
Vanavond laat pas dan, op zaterdag komt er nooit een Sportjournaal om 18.45.
sig verwijderd door FA
pi_63990294
O wist ik niet
pi_63990366
En dat met zo'n username , is pas een paar jaar.
sig verwijderd door FA
pi_64060200
quote:
Einde carrière 'VDW' lijkt nabij
Door onze Telesportredactie

Het einde van de zwemcarrière van Maarten van der Weijden in het open water lijkt nabij. De olympisch kampioen op de tien kilometer, vandaag de belangrijkste gegadigde om in Amsterdam te worden uitgeroepen tot Sportman van het Jaar, heeft zijn trainer Marcel Wouda laten weten zich niet langer voor de volle honderd procent te kunnen motiveren voor de trainingen. Tevens heeft hij laten weten op korte termijn een definitief besluit te nemen over zijn sportieve toekomst. 'VdW' zou in 2009 in Rome zijn wereldtitel op de 25 kilometer verdedigen.

De sportieve ambities van Van der Weijden (27) laten zich moeilijk verenigen met de vele activiteiten die hij sinds zijn gouden succes in het open water van Peking ontplooit. De man die het schopte van leukemiepatiënt tot winnaar van olympisch goud, is uitgegroeid tot een veelgevraagde gast voor lezingen. Daarnaast is hij als boegbeeld verbonden aan KWF Kankerbestrijding.
Niet eens zo heel verrassend eigenlijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_64246222
quote:
Zwembond FINA in actie tegen zwempakken

LAUSANNE (ANP) - Zwemcoach Jacco Verhaeren heeft de wereldzwembond FINA in beweging gekregen met zijn kritiek op de hypermoderne zwempakken. De bond laat voorlopig geen nieuwe revolutionaire zwemkleding toe in de wedstrijden en belegt voor 20 januari een speciale bijeenkomst. Alle toonaangevende fabrikanten van zwemkleding zijn uitgenodigd.

Verhaeren nam tijdens de Europese kampioenschappen kortebaan in het Kroatische Rijeka het initiatief voor een petitie tegen de wildgroei in zwempakken. De technisch directeur van de KNZB kreeg vrijwel alle Europese coaches aan zijn zijde. Verhaeren wil dat er duidelijke regelgeving komt over materiaal en vormgeving van de zwempakken.

Sinds de introductie begin dit jaar van de LZR van Speedo, een pak met stabiliserend korset en compressie, vallen de wereldrecords bij bosjes. Andere merken zijn als reactie ook met nieuw materiaal gekomen, waarvan de meeste te veel drijfvermogen hebben. Bij de EK in Rijeka hield de recordregen bestendig aan. Er zijn dit jaar inmiddeld meer dan honderd wereldrecords gezwommen.

De FINA kan pas regels invoeren op het eerstkomende congres in maart in Dubai.
En nu, alle recente records schrappen ?

Of deze records laten staan, die met normale zwemkleding op een uitzondering na onbreekbaar zijn ?
pi_64246769
quote:
Op maandag 22 december 2008 15:11 schreef wimderon het volgende:

[..]

En nu, alle recente records schrappen ?

Of deze records laten staan, die met normale zwemkleding op een uitzondering na onbreekbaar zijn ?
Ik denk dat de regel ingesteld gaat worden dat je maar één zwempak mag aanhebben en niet meer meerdere zwempakken over elkaar. Dan zullen ook de wereldrecords die met meerdere zwempakken over elkaar aan gezwommen zijn, geschrapt worden. De rest zal wel blijven staan, want dat allemaal schrappen is ondoenlijk.
pi_64247398
Het is niet dat er niks meer van die technologieen mag, alleen wordt een wildgroei beperkt nu.

Dat lijkt mij verder een uitstekende zaak. Gewoon richtlijnen waaraan materiaal en ontwerp moeten voldoen en anders die pakken afkeuren als ze op de markt worden gebracht.
Jack does it in real time...
pi_64248126
quote:
Op maandag 22 december 2008 15:11 schreef wimderon het volgende:

[..]

En nu, alle recente records schrappen ?

Of deze records laten staan, die met normale zwemkleding op een uitzondering na onbreekbaar zijn ?
Of ze maken een aparte categorie, zoals met het werelduurrecord.
pi_64282141
Dat is misschien niet het enige probleem met de LZR pakken. De zwemmers in de Nationale selecties krijgen zo'n pak, daar zitten ook kinderen bij die nog maar 11/12/13 jaar zijn. De andere kinderen van die leeftijd die nog net niet goed genoeg zijn voor zo'n selectie moeten zo'n pak zelf betalen. Niet iedere ouder heeft daar het geld voor en zo ontstaat ook de oneerlijke concurrentie binnen Nederland.
pi_65680722
quote:
Uit welke vijver vist Thorpe?

Ian 'Thorpedo' Thorpe zou al drie jaar samenwonen met de Braziliaanse zwemmer Daniel Mendes. Dit roept uiteraard vragen op over de geaardheid van de Australische ex-zwemmer. Hier wordt hij gespot met een vriend...


Hoe dan ook, echt in vorm is ie niet meer
pi_65682856
Ach njah, who cares?

Ik herinner me Thorpe vooral als een fantastisch zwemmer en van zijn mooie duels met VDH.
pi_67126305
quote:
Jackson pakt record 400 vrij

De Britse Joanne Jackson heeft bij de nationale kampioenschappen in Sheffield het wereldrecord op de 400 meter vrije slag verbeterd. Jackson, die in Peking brons veroverde op die afstand, was met 4.00,66 bijna een seconde sneller dan de Italiaanse Federica Pellegrini, die recordhoudster was met 4.01,53.

Ook tweevoudig olympisch kampioene Rebecca Adlington dook onder de door Pellegrini in Eindhoven gezwommen tijd: 4.00,89.
Wordt dus al weer hard gezwommen. Komt er binnenkort een groot internationaal toernooi aan?

Het WK langebaan is toch pas in de zomer?
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 17 maart 2009 @ 08:37:09 #69
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_67126359
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 08:33 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Wordt dus al weer hard gezwommen. Komt er binnenkort een groot internationaal toernooi aan?

Het WK langebaan is toch pas in de zomer?
18 juli t/m 2 augustus.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_67126610
Pellegrini zwom van de week ook een wereldrecord, ik dacht op de 200 meter.
pi_67126646
quote:
Op dinsdag 17 maart 2009 08:54 schreef Leatherface het volgende:
Pellegrini zwom van de week ook een wereldrecord, ik dacht op de 200 meter.
Ja dus. 1:54.47 tijdens de Italiaanse kampioenschappen in Riccione (op 8 maart)
pi_67248598
quote:
Klotsjkova zet punt achter zwemloopbaan

Uitgegeven: 19 maart 2009 18:58
Laatst gewijzigd: 19 maart 2009 18:58
AMSTERDAM - Jana Klotsjkova heeft donderdag haar zwemcarrière beëindigd. De Oekraïense verklaarde tijdens een persconferentie dat andere aspecten van haar leven momenteel belangrijker zijn dan zwemmen.

De 26-jarige Klotsjkova veroverde vier gouden Olympische medailles. Twee op de 200 meter wisselslag en twee op de 400 meter wisselslag.

“Dit was een moeilijke beslissing”, zei Klotsjkova, die haar laatste twee gouden plakken in 2004 veroverde in Athene. “Er is ook leven na de sport. Ik heb alles bereikt wat ik kon bereiken. Het is nu tijd om succesvol te worden in het gewone leven.”

http://www.nusport.nl/200(...)-achter-zwemloopbaan

(c)Infostrada Sports
Zat er wel aan te komen. Ze was al een aantal jaartjes niet echt heel fanatiek meer bezig. Volgens mij deed ze in Beijing alleen zo'n beetje mee om de vlag te dragen tijdens de opening.

Klochkova behoort met Krisztina Egerszegi en Janet Evans toch wel tot de grootste wisselslagzwemsters ooit.
pi_67248743
Overigens nog iets:
quote:
Trickett mist startbewijs WK op 100 vlinder

Uitgegeven: 20 maart 2009 12:45
Laatst gewijzigd: 20 maart 2009 12:45
SYDNEY - Zwemsters Inge Dekker en Marleen Veldhuis hoeven in juli bij de wereldkampioenschappen in Rome geen rekening te houden met Lisbeth Trickett als concurrente op de 100 meter vlinderslag.

De olympisch kampioene slaagde er vrijdag bij de Australische kampioenschappen niet in een startbewijs op het nummer af te dwingen.

Trickett eindigde slechts als vierde. “Misschien stond er iets te veel druk op voor mij, omdat ik op dit nummer olympisch kampioen ben. Maar ik zou als sporter volwassen genoeg moeten zijn om hiermee te kunnen omgaan”, reageerde Trickett. Trickett behaalde wel al startbewijzen op de 50 meter vlinderslag en 100 meter vrij.

Haar landgenoot Eamon Sullivan wist zich te plaatsen voor de 100 meter vrij. De wereldrecordhouder op het koningsnummer onderging acht weken geleden een operatie aan de heup, maar zegevierde overtuigend in 48,34.

http://www.nusport.nl/200(...)js-wk-op-100-vlinder

(c)ANP
Dat artikel is wel behoorlijk optimistisch voor wat betreft Nederlandse kansen op goud op die afstand. Maar ik zou me Inge Dekker of Marleen Veldhuis zijnde niet te vroeg rijk rekenen.

Er zijn nog altijd zwemsters als Schipper, Magnuson en de Chinezen.
pi_68303040
quote:
Phelps: "Ik probeer nieuwe zwemstijl uit"

Michael Phelps, die in Peking 8 gouden zwemmedailles veroverde, gooit ondanks die successen toch zijn zwemtechniek om. Phelps doet wel nog geheimzinnig over hoe hij zijn slag bijgesleuteld heeft.

"Ik wil er niet te veel over vertellen. Jullie zullen het wel zien wanneer we ermee uitpakken", zegt de 23-jarige Phelps.

"Het is een opvallende en duidelijke wijziging aan mijn techniek, die vanaf de eerste slag zal opvallen. Ik probeer deze stijl een jaar uit. Pakt het niet goed uit, dan keer ik terug naar m'n oude zwemstijl."

"The new Phelps" zwemt voor het eerst op 14 mei. Hij wil vooral sneller door het water klieven op de kortere zwemafstanden.
pi_68303234
Nog wat over de 'nieuwe' wonderpakken:
quote:
Wie draagt welk pak bij de WK?

AMSTERDAM - Nederlandse zwemmers mogen het snelle pak van het nieuwe Italiaanse merk Jaked niet dragen bij de WK in Rome. Dat stelt Coen Stoker, de Nederlandse woordvoerder van zwempakkenfabrikant Speedo.

Speedo heeft een contract met de Nederlandse bond dat zwemmers bij titeltoernooien verplicht zijn pakken te dragen. Gebeurt dat niet, dan treedt een boeteclausule in werking. Dat kan de bond vele duizenden euro’s kosten, afhankelijk van het aantal zwemmers dat aantreedt in een ander merk dan Speedo.

Volgens Stoker is de bond contractueel en moreel verplicht de Nederlandse deelnemers in Speedo te laten zwemmen. Het bedrijf verstrekt al decennia materiaal aan Nederlandse toppers: ‘Het kan niet zo zijn dat je in een pak van Jantje gaat zwemmen als je een contract met Pietje hebt. Als je dat wilt, moet je geen contract aangaan.’

Stoker reageert met zijn opmerking op bondscoach Jacco Verhaeren en topzwemster Marleen Veldhuis. Die spraken afgelopen weekeinde, tijdens de Swim Cup in Amsterdam, de verwachting uit dat Speedo begrip zou kunnen opbrengen voor de keuze voor een ander pak, als dat aantoonbaar sneller zou zijn.

In het pak van Jaked werden diverse Nederlandse records gezwommen. Veldhuis verbeterde twee wereldrecords: één in Jaked en één in de LZR Racer van Speedo.

Volgens Verhaeren is het in het belang van de zwemsport dat Nederlanders goed presteren bij de WK. Hij zei zaterdag dat zij te hard trainen om te willen verliezen van concurrenten die beschikken over beter materiaal. ‘Ik denk dat iedereen erbij gebaat is dat wij toptijden realiseren, ook onze sponsor’, zei Verhaeren, die de mogelijkheid openliet dat Speedo voor de WK nog met een nieuw, beter pak zou kunnen komen dan de LZR Racer.

Veldhuis gaat ervan uit dat zij de vrije keuze heeft. Zij zei zaterdag dat ze bewust geen individueel contract met een fabrikant heeft afgesloten, uit vrees dat ze niet zou kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen.

Haar ploeggenoot Pieter van den Hoogenband moest zich onder een contract met Nike uitwurmen, voordat hij bij de Olympische Spelen het water in kon in het revolutionaire Speedo-pak. In de LZR Racer werden vorig jaar 80 van de 108 wereldrecords gevestigd.

Veldhuis: ‘Ik heb bewust geen contracten getekend, omdat ik alles wilde testen. Je kunt contracten afsluiten en vervolgens heel lomp toch een ander pak aantrekken, maar zo zit ik niet in elkaar. Pieter had al een contract afgesloten voordat er nieuwe pakken kwamen. Dat had mij ook kunnen overkomen. Dat geeft veel onrust.’

Ook Jan Kossen, de directeur van de bond, is van mening dat de zwemmers een vrije keuze hebben. Hij legt het contract met Speedo anders uit dan woordvoerder Stoker. Volgens Kossen is in navolging van de Amerikanen en Australiërs doelbewust een keuzeclausule opgenomen in het contract met Speedo. Het staat zwemmers vrij een ander pak te dragen, mits geen logo’s van het concurrerende merk te zien zijn. ‘Het moet de look en feel hebben van Speedo.’

De bond accepteert dat er moet worden betaald voor die keuzevrijheid. Er wordt geld ingehouden van het sponsorbedrag dat Speedo jaarlijks betaalt. Dat bedraagt volgens Kossen tienduizenden euro’s. ‘We kijken primair naar de prestaties. We gaan niet zeggen: trek een trager pak aan omdat het anders geld kost. Je ziet nu rond Jaked een zekere gekte ontstaan. Maar laat ik zeggen dat ik hoop dat iedereen straks Speedo draagt.’

Veel coaches en zwemmers gaan ervan uit dat het pak van Jaked tijdens het mondiale titeltoernooi in de Italiaanse hoofdstad gedragen mag worden, ook al verwacht Speedo-woordvoerder Stoker dat de wereldzwembond binnen enkele weken meer duidelijkheid zal verschaffen over de regels waaraan pakken moeten voldoen.

Het pak van Jaked is controversieel. Het is volledig bedekt met een ondoordringbare kunststof. Dat vergroot het drijfvermogen en vermindert de weerstand. Directeur Kossen: ‘Ik denk dat het met ingang van volgend jaar wordt afgekeurd.’

Bij de WK is het pak naar verwachting wel toegestaan. De nationale ploeg van Italië draagt het merk, dat in korte tijd populair is geworden. De wereldzwembond zou de organisatoren niet voor het hoofd willen stoten met een verbod.
quote:
Pakkendiscussie laait weer op

AMSTERDAM - Marleen Veldhuis zwom gisteren op de Swim Cup in Amsterdam twee wereldrecords Maar haar prestaties werden overschaduwd door de discussie over zwempakken die nog altijd niet voorbij is.

Ditmaal is het hete hangijzer het pak van de Italiaanse fabrikant Jaked, dat zwemmers op de schoolslag en de vlinderslag naar razendsnelle tijden brengt.

Terwijl de andere zwemmers al op bed lagen om uit te rusten voor de finales, liet Lennart Stekelenburg zich gistermiddag met hulp van maar liefst drie mensen in een Jakedpak hijsen. Hij en zijn trainer Martin Truijens hadden een time- trial aangevraagd om een punt te maken.

De Swim Cup was voor de Nederlandse zwemmers het laatste moment om zich te kwalificeren voor de WK van juli in Rome. De limiet op de 100 meter schoolslag had Stekelenburg al binnen voor het toernooi begon, maar de zwemmer van NZA en zijn trainer hadden tot hun verbazing geconstateerd dat dit weekeinde met het Jakedpak 'bizarre tijden' werden gezwommen. En bij selectiewedstrijden moet iedereen in hetzelfde pak aan de start verschijnen, anders ontstaat er een vertroebeld beeld, vinden zij.

Stekelenburg zwom vervolgens in het bewuste pak een spetterend Nederlands record van 59.50, de vijfde tijd ooit. Hij haalde daarmee ruim een seconde van zijn eigen oude nationale record af en was anderhalve seconde sneller dan die ochtend in de series in zijn gewone pak, de LZR van Speedo.

Het pak van Jaked voldoet aan de globale Fina-regels die onlangs van kracht werden, maar het wachten is nog altijd op de lijst die de internationale zwemfederatie gaat opstellen waarin voor elk pak afzonderlijk wordt vastgelegd of het wel of niet is toegestaan.

Tot die tijd staat het zwemmers vrij te kiezen voor het snelste materiaal, maar Stekelenburg weigerde tijdens de Swim Cup in het snelle Jakedpak te zwemmen. "Ik ben van mening dat dit concurrentievervalsing is en gewoon niet kan. Aan de andere kant moet je er ook gewoon in meegaan als topsporter, maar ik weiger dat hier in de wedstrijd. Dit is een kwalificatiewedstrijd en dan gaat het erom dat de beste zwemmer naar Rome gaat. Als er pakken gedragen worden die sneller zijn dan andere pakken, dan is een objectieve selectie niet meer mogelijk."

Zijn trainer Truijens had graag gezien dat Jacco Verhaeren in zijn hoedanigheid als technisch directeur van de Nederlandse zwembond elke discussie over pakken had voorkomen. "Voor nationale evenementen moet je een regel stellen dat de concurrentie zo eerlijk mogelijk is en dat betekent dat zo veel mogelijk mensen in hetzelfde materiaal aan de start verschijnen. Marleen had in elk pak Rome gehaald, zij is gewoon in bloedvorm en er zijn een hoop gevallen waar het voor het selectiesysteem geen zak uitmaakt, maar op de schoolslag wel."

Marleen Veldhuis was inderdaad in bloedvorm. Ze zwom in de eerste finale van de middag een wereldrecord op de 50 meter vlinderslag in het Jakedpak. Ze scherpte het oude record met dertien honderdste aan tot 25.33. Vijf kwartier later zwom ze opnieuw een wereldrecord, ditmaal op de 50 meter vrije slag en in het gangbare pak van Speedo. Ze was met 23.96 seconden één honderdste sneller dan het oude record van Libby Trickett. "Het gaat in allebei de pakken snel dus misschien is de discussie nu opgelost", lachte Veldhuis na afloop.

"Maar de Fina moet heel snel met die lijst komen, er is een andere wereld ontstaan. De vraag is niet meer hoe je het hebt gedaan, maar in welk pak. Daarom ben ik ook blij dat ik dit in twee verschillende pakken heb gedaan."

Verhaeren, die voorop loopt in de strijd tegen de pakken, herhaalde nog maar eens het standpunt dat hij al langer uitdraagt. "Mijn stelling is heel duidelijk. Als je wil weten wie de beste zwemmer is dan moeten heren in een zwembroek zwemmen en dames in een badpak. Maar als je dat doet, doe je internationaal niet meer mee. Zolang die lijst van de Fina er niet is, moeten mensen in het pak zwemmen waarin ze het hardst zwemmen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')