Onze JAM is, als moreel ijkpunt van het topic, natuurlijk vrijgesteld van deze beleidsmaatregel.quote:Op vrijdag 5 september 2008 17:35 schreef JAM het volgende:
godverdomme
"Iedereen kan drie kwartier eerder naar huis."quote:
Proudhon, je kent dat wel. En dan meteen daarop een oproep tot collectivisatie van de koffieautomaat. Ach, de jeugd.quote:Etre gouverné c'est être gardé à vue, inspecté, espionné,dirigé, légiféré, reglementé, parqué, endoctriné, prêché, contrôlé, estimé, apprécié, censuré, commandé, par des êtres qui n'ont ni titre ni la science, ni la vertu...
Etre gouverné, c'est être, à chaque opération, à chaque transaction, à chaque mouvement, noté, enregistré, recensé, tarifé, timbré, toisé, coté, cotisé, patenté, licencié, autorisé, apostillé, admonestré, empêché, réformé, redressé, corrigé. C'est, sous pretexte d'utilité publique, et au nom de l'intérêt général, être mis à contribution, exercé, ranconné, exploité, monopolisé, concusionné, pressuré, mystifié, volé ; puis, à la moindre résbce, au premier mot de plainte, réprimé, amendé, vilipendié, vexé, traqué, houspillé, assomé, désarmé, garotté, emprisonné, fusillé, mitraillé, jugé, condamné, déporté, sacrifié, vendu, trahi, et pour comble, joué, berné, outragé, déshonoré. Voilà le gouvernement, voilà sa justice, voilà sa morale !
Ik bezit stomtoevallig aandoenlijk beeldmateriaal van zodiakk in zijn jaren tachtig. In vriendschap aan mij toevertrouwd, dus ik zal het hier niet prijsgeven, maar stel u een innig tevreden knaapje met zijn voorwereldlijke computer voor. Een drang tot knuffelen overviel mij.quote:Op vrijdag 5 september 2008 18:35 schreef ShadyLane het volgende:
Ja, toen waren we allemaal nog jong. Hoor je dat, zodiakk? In de jaren '80 waren wij allemaal nog jong.
Ik ook. Ik heb er een levenslange afkeer aan het gezamenlijk ventileren van één mening aan overgehouden. Ik vond het, welbeschouwd, vreselijk.quote:In de jaren '90 ben ik bij een hoop demonstraties geweest. Met Kees Koning, ik lees nu net dat ie dood is.
Bij wijze van hoge (en tijdelijke )uitzondering:quote:Op vrijdag 5 september 2008 18:40 schreef Gellius het volgende:
Ik bezit stomtoevallig aandoenlijk beeldmateriaal van zodiakk in zijn jaren tachtig. In vriendschap aan mij toevertrouwd, dus ik zal het hier niet prijsgeven, maar stel u een innig tevreden knaapje met zijn voorwereldlijke computer voor. Een drang tot knuffelen overviel mij.
quote:Op vrijdag 5 september 2008 19:53 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Bij wijze van hoge (en tijdelijke )uitzondering:
[ afbeelding ]
Zo zien we maar weer, lieve mensen, dat een rijkelijke consumptie van fruit tot veel moois kan leiden.quote:Op vrijdag 5 september 2008 19:53 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Bij wijze van hoge (en tijdelijke )uitzondering:
[ afbeelding ]
Oh, wacht.quote:Op zaterdag 6 september 2008 11:45 schreef Frollo het volgende:
Kees Koning, de hiphopjournalist en -labeleigenaar? Is die dood?
Wist ik veel joh, nog nooit van die man gehoord.quote:Op zaterdag 6 september 2008 11:57 schreef Lienekien het volgende:
En hij is al 12 jaar dood.
't Was meer voor Shadylane met haar 'ik lees nu net dat hij dood is'.quote:Op zaterdag 6 september 2008 11:58 schreef Frollo het volgende:
[..]
Wist ik veel joh, nog nooit van die man gehoord.
In tegenstelling tot onze bananenboom, natuurlijk.quote:Op zaterdag 6 september 2008 11:01 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik begrijp het succes van de fruitschaal niet zo goed, eigenlijk.
Ze staan immers niet zelden onaangeroerd op tafel.
Maar dat schijnt onlogisch en schier onmogelijk te zijn.quote:Op zaterdag 6 september 2008 19:10 schreef k_man het volgende:
Ik zou denken dat de hypothese nu één van de twee is en dat je 'm anders moet formuleren.
Mmm, ik ga nu toch twijfelen.quote:Op zaterdag 6 september 2008 19:50 schreef Mainport het volgende:
Bedankt Frollo, dan denk ik ook dat je het herformuleren achterwege moet laten. Deterministisch betekent dat er een causaal verband bestaat, en probabilistisch heeft dat niet.
x: de mate waarin de samenwerkende gemeenten van vergelijkbare omvang zijn;quote:Op zaterdag 6 september 2008 20:44 schreef Mainport het volgende:
De hypothese is:
"In de regio Noord-Nederland is in samenwerkingsverbanden bestaande uit gemeenten van vergelijkbare omvang de samenwerking relatief succesvoller dan bij samenwerkingsverbanden bestaande uit gemeenten van zeer verschillende omvang."
Ik zie deze zinsconstructie steeds vaker en het klinkt heel onnatuurlijk. Misschien ben ik de enige, maar het moet toch zijn: "Nu moet de keukenradiator één centimeter verplaatst worden"?quote:Op maandag 8 september 2008 10:04 schreef Gellius het volgende:
Nu moet de keukenradiator één centimeter verplaatst.
Ik weet alleen dat het goed is. Zie: http://nonkeljoene.wordpress.com/2006/10/19/zonder-worden/. Ik ga eens op onderzoek uit.quote:Op maandag 8 september 2008 14:58 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik zie deze zinsconstructie steeds vaker en het klinkt heel onnatuurlijk. Misschien ben ik de enige, maar het moet toch zijn: "Nu moet de keukenradiator één centimeter verplaatst worden"?
Gellius? Claudia_x? Hebben jullie een antwoord?
quote:Op maandag 8 september 2008 15:30 schreef Claudia_x het volgende:
Bron (lees zelf de hele discussie maar!)
He bedankt! Interessant! Overigens heb ik gisterochtend een aardig interview gezien met de auteur van 'Het einde van de standaardtaal'. Interview is hier te zien: http://boeken.vpro.nl/afleveringen/39830485/ . Ik ben overigens voorstander van het expliciet noemen van in duidende zin nutteloze hulpwerkwoorden: het klinkt beter,quote:Op maandag 8 september 2008 15:40 schreef Claudia_x het volgende:
Uit de ANS:
In welke gevallen het deelwoord zonder worden mogelijk is, kan niet duidelijk worden aangegeven.
Dat zou nou een typische uitspraak kunnen zijn van een vijfde klasser op het gymnasium waar ik nu werk. Mijn god, die mini-zodiakks daar vechten voortdurend om aandacht door provocerende uitspraken te doen, extreme meningen te ventileren en dan maar kijken hoe die nieuwe mevrouw 'x' daarop reageert. Het is heel aandoenlijk.quote:Op vrijdag 5 september 2008 19:54 schreef zodiakk het volgende:
Ik ben overigens van mening dat mijn generatie moreel volledig in de steek is gelaten door alle voorgaande generaties.
quote:Op maandag 8 september 2008 17:39 schreef mane het volgende:
Dat zou nou een typische uitspraak kunnen zijn van een vijfde klasser op het gymnasium waar ik nu werk. Mijn god, die mini-zodiakks daar vechten voortdurend om aandacht door provocerende uitspraken te doen, extreme meningen te ventileren en dan maar kijken hoe die nieuwe mevrouw 'x' daarop reageert. Het is heel aandoenlijk.
.
quote:Op maandag 8 september 2008 18:52 schreef zodiakk het volgende:
Volgens mij vragen ze alleen je aandacht zodat ze ook je borsten eens kunnen bewonderen in plaats van alleen je achterwerk.
Ik vind mega-zodiakk leuker.quote:Op maandag 8 september 2008 19:35 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Jij bent nooit een mini-zodiakk geweest he?
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik over een dergelijk onderwerp moet uitweiden. Eigenlijk ben ik tegen generatiedenken; of eerder, ik denk dat generatiedenken niet genoeg diepte kan brengen in diachrone analyses over moraal. Wat ik wel denk is dat moraal in het politieke discours van de jaren negentig (mijn tienerjaren) vrij impliciet was in vergelijking met eerdere tijden en dat daarmee de samenleving waar ik deel van uitmaakte niet zo geprikkeld werd om een moraal te vormen. De samenleving is denk ik wel degelijk een belangrijke invloed op je moreel besef. Deze 'culturele' invloed maakt tezamen met de ouderlijke invloed en je eigen ideeën de bulk op van het spanningsveld waar je als individu in zit. Als de culturele invloed zwak is, d.w.z. als in het politieke discours de morele voorschriften zwak of helemaal niet worden geformuleerd dan betekent dit niet dat je reddeloos vastzit in een moreel vacuüm, maar wel dat het moeilijker is om een weg te vinden in een samenleving. En aangezien het collectieve discours altijd bepaald wordt door voorgaande generaties, denk ik dat je wel kunt zeggen dat de voorgaande generaties mijn generatie moreel in de steek gelaten hebben.quote:Op maandag 8 september 2008 18:12 schreef Gellius het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat zoodje daarmee precies wilde zeggen. Ik heb zelf eigenlijk nooit naar 'voorgaande generaties' gekeken voor morele inspiratie, hoogstens naar mijn ouders en zelfs hun invloed is niet allesbepalend geweest. Moraliteit lijkt me primair een individuele kwestie en vindt pas in het politieke discours een meer collectieve vorm.
Dit is gespeelde naïviteit he?quote:Op maandag 8 september 2008 19:40 schreef ShadyLane het volgende:
Jullie vergeten dat mane nu lesgeeft op een gymnasium. Als gymnasiumjongetjes op die leeftijd al een enkel hormoontje actief hebben, dan worden die ingezet voor een crush op een twee jaar jonger vriendinnetje.
Gefeliciteerd JAM! En hoe is het nu gelukt? Je woont toch nog niet in Leuven?quote:Op maandag 8 september 2008 15:37 schreef JAM het volgende:
Felicitaties lijken me op dit moment op zijn plaats. Ga jullie gang:
[ afbeelding ]
Ik denk dat hier wel wat in zit. De televisieprogramma's die ik zag hadden geen uitgesproken moraal. Ik keek naar The Young Ones en kon daar gewoon om lachen. Mijn ouders hebben me niet belast met veganistisch voer of kernwapendemonstraties. Ik ben me nooit zo bewust geweest van een 'politiek discours'. Politiek, dat was André van Duin als Ruud Lubbers.quote:Op maandag 8 september 2008 19:47 schreef zodiakk het volgende:
Wat ik wel denk is dat moraal in het politieke discours van de jaren negentig (mijn tienerjaren) vrij impliciet was in vergelijking met eerdere tijden en dat daarmee de samenleving waar ik deel van uitmaakte niet zo geprikkeld werd om een moraal te vormen.
Is er een essentieel verschil tussen het geilen op borsten en het in vervoering raken van haarkroezeltjes in de bocht een lelieblanke zwanehals? Tussen een bobbel in de broek en mooi geaderde mannenhanden? Hoogstens gradueel, zou ik denken. Ik zie ook niet wat er plat of onaangenaam zou zijn aan fascinatie voor wat in essentie misschien een verlangen of een voor-verlangen is naar verwondering over het andere.quote:Op maandag 8 september 2008 20:05 schreef ShadyLane het volgende:
Nou, ik nam serieus aan dat gymnasiumjongetjes minder op leraressen zouden geilen dan andere even oude jongetjes, omdat hoe hoger het schooltype, hoe later de ontwikkeling op dat vlak. Maar misschien zijn juist de gymnasiumjongetjes daarom wel fanatiekere leraressengeilers, omdat ze nog geen vriendinnetjes hebben en een en ander nog niet in de praktijk brengen.
Dat vind ik naïef.quote:Op maandag 8 september 2008 20:05 schreef Gellius het volgende:
Ik zeg alleen maar dat de moraliteit in het politieke discours zijn meer algemene vorm vindt, en niet dat het politieke leidinggevend zou moeten, of zelfs kan zijn, in het vormen van een moraal.
Ik kan ook leven in zo'n wereld (sterker nog ik moet, er is geen alternatief). Ik weet niet of ik er 'prima' in kan leven. Gelukkig heb ik tegenwoordig wel een werkbare modus gevonden waar ik wel gelukkig van kan worden.quote:Op maandag 8 september 2008 20:05 schreef Gellius het volgende:
Ik zeg alleen maar dat de moraliteit in het politieke discours zijn meer algemene vorm vindt, en niet dat het politieke leidinggevend zou moeten, of zelfs kan zijn, in het vormen van een moraal. Natuurlijk is het in werkelijkheid altijd een wisselwerking, maar laat ik zeggen dat in mijn wereldbeeld moraliteit een individuele afweging zou behoren te zijn. Je vormt een mening over wat slecht is en wat goed is, en vervolgens, naar behoefte, zoek of vind je medestanders. Of niet. Maar de eindverantwoordelijke voor wat "okay" en "niet okay" is, ben je zelf. Dat betekent onmiddellijk ook dat je zult moeten erkennen dat er verschillen bestaan in morele overtuiging, en dat politiek altijd een compromis zal zijn. Ik kan prima leven in zo'n wereld.
Joop Visser heeft er een mooi lied over geschreven, waarvan regelmatig flarden in mijn hoofd rondwaren. Helaas ben ik de cassette kwijt en heb ik de liedtekst (nog) nergens gevonden.quote:Op vrijdag 5 september 2008 18:40 schreef Gellius het volgende:
Ik ook. Ik heb er een levenslange afkeer aan het gezamenlijk ventileren van één mening aan overgehouden. Ik vond het, welbeschouwd, vreselijk.
Je poneert dit als een gegeven, maar je zou het nog even kunnen toelichten. Het komt mij voor dat (ook) mensen van D66 vinden dat het gaat om een persoonlijke afweging, die je in de wet faciliteert. Dat betekent dat je uitgaat van een bestaande situatie, die dat niet faciliteert, en die wijzigt. De overheid is niet het geëigende instrument om daar morele normen over vast te leggen. Of ik begrijp je verkeerd/quote:Op maandag 8 september 2008 20:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat vind ik naïef.
Een voorbeeld. Ik vond het erg moeilijk om aan academici (!) uit te leggen dat D66 geen zelfbeschikking maar overheidsbeschikking voorstond als het om euthanasie ging.
Mensen maken met pubers dezelfde fout als met bejaarden. Ze zijn niet allemaal hetzelfde. Er zijn wijze bejaarden en er zijn bejaarden die ondanks hun uitgebreide ervaring met het leven altijd dom zijn gebleven.quote:Op maandag 8 september 2008 20:11 schreef Gellius het volgende:
Is er een essentieel verschil tussen het geilen op borsten en het in vervoering raken van haarkroezeltjes in de bocht een lelieblanke zwanehals? Tussen een bobbel in de broek en mooi geaderde mannenhanden? Hoogstens gradueel, zou ik denken. Ik zie ook niet wat er plat of onaangenaam zou zijn aan fascinatie voor wat in essentie misschien een verlangen of een voor-verlangen is naar verwondering over het andere.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |