abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62972356
@water_lelie, als ik zo je topics/postings doorlees, liggen je negatieve sex ervaringen, als grondslag voor je huidige problemen.
Het is wel de bedoeling dat je je therapeut zo veel mogelijk vertelt, dus bijvb ook die rijles ervaring, wat voor gevoel je daarbij kreeg,enzo.
  woensdag 5 november 2008 @ 16:10:39 #52
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_62972881
quote:
Op woensdag 5 november 2008 15:55 schreef THEFXR het volgende:
@water_lelie, als ik zo je topics/postings doorlees, liggen je negatieve sex ervaringen, als grondslag voor je huidige problemen.
Het is wel de bedoeling dat je je therapeut zo veel mogelijk vertelt, dus bijvb ook die rijles ervaring, wat voor gevoel je daarbij kreeg,enzo.
Eens. Je therapeut kan je alleen helpen als jij open durft te zijn. Anders is het verspilde moeite.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 5 november 2008 @ 16:20:11 #53
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_62973213
quote:
Op woensdag 5 november 2008 15:55 schreef THEFXR het volgende:
Mss beetje voorbarig om dat nu al te concluderen, maar dit:
quote:
Is natuurlijk helemaal waar.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_62974891
Ik hoopte juist dat ik het achter kon laten in het topic 'rij-intructeur moet formeel blijven'.
Nu gaan jullie er alsnog hier op door.

Als jullie vinden dat ik het mijn therapeut moet vertellen, dan doe ik dat misschien wel. Weet alleen niet wat ik er mee opschiet.
  woensdag 5 november 2008 @ 17:09:31 #55
262 Re
Kiss & Swallow
pi_62975007
quote:
Op woensdag 5 november 2008 17:06 schreef water_lelie het volgende:
Ik hoopte juist dat ik het achter kon laten in het topic 'rij-intructeur moet formeel blijven'.
Nu gaan jullie er alsnog hier op door.

Als jullie vinden dat ik het mijn therapeut moet vertellen, dan doe ik dat misschien wel. Weet alleen niet wat ik er mee opschiet.
Baat het niet, dan schaadt het niet, zegt men wel eens...

het hoeft geheel niets met elkaar te maken hebben alhoewel er toch een soort van onzekerheid bij je uitstraalt, soms kan wat reflectie van een psycholoog je beter doen begrijpen waarom je soms twijfelt of timide opstelt naar andere toe...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 5 november 2008 @ 17:10:24 #56
109065 sungaMsunitraM
pi_62975040
THEFXR bedoelde niet alleen dat met die rij-instructeur maar ook die andere dingen. Heb je die wel verteld?
pi_62975423
quote:
Op woensdag 5 november 2008 17:10 schreef sungaMsunitraM het volgende:
THEFXR bedoelde niet alleen dat met die rij-instructeur maar ook die andere dingen. Heb je die wel verteld?
Welke andere dingen? Mijn trauma's?
  woensdag 5 november 2008 @ 17:27:29 #58
109065 sungaMsunitraM
pi_62975517
Die bedoel ik ja.
Lijkt me vrij relevant voor het verklaren/behandelen van angsten, paniekaanvallen etc.
pi_62976753
quote:
Op woensdag 5 november 2008 17:23 schreef water_lelie het volgende:

[..]

Welke andere dingen? Mijn trauma's?
De zaken die je hier op Fok gepost heb. Die lijken me zeer zeker van belang voor je therapie
pi_62986042
quote:
Op vrijdag 5 september 2008 17:23 schreef m-niki het volgende:
het is best een oude soort psychotherapie om erachter te komen waar een ziekte vandaan komt (dus niet meer praten over kindertijd enzo gelukkig!!), dat is helemaal niet effectief gebleken in het verleden.. wat wel zo is, is dat het handig is om te weten waar je nu écht bang voor bent (wat ALS je ziek bent, wat is daar dan zo erg aan voor jou?)

Ik vind dat jouw therapeut persoonlijk (!!) erg veel sessies nodig heeft voordat ie eindelijk komt waar het om draait. Ik geef zelf kortdurende therapie en bij 5 sessies zit ik al over de helft! Natuurlijk is het goed om een goede intake te doen, zodat je geen dingen per ongeluk over het hoofd ziet, maar vijf keer vind ik ...nou ja... vreemd.

Het is zeker een heel goed idee om dit met hem te overleggen.. het is een beetje uit de tijd om als therapeut op een hoge stoel te zitten en alles geheimzinnig te laten en de client die de therapie lijdzaam ondergaat... (en zoals ik het nu lees, is de therapie nog niet eens begonnen! Er had al zoveel gedaan kunnen worden...)
praat geen poep psychodynamische therapie is even effectief als welke andere psychotherapie.
pi_62987647
quote:
Op woensdag 5 november 2008 23:02 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

praat geen poep psychodynamische therapie is even effectief als welke andere psychotherapie.
Door Trimbos:
"In de spaarzame vergelijkende studies doet de psychodynamische behandeling het net zo goed als de andere psychotherapeutische behandelingen.[105;108] Deze vergelijkingen zijn echter problematisch:

De gemiddelde duur van de onderzochte psychodynamische therapieën was anderhalf jaar terwijl de cognitieve therapieën gemiddeld slechts 3 maanden duurden. Het is niet uit te sluiten dat bij de psychodynamische therapie ook effecten werden gemeten van spontaan herstel. Ook is het mogelijk dat er sprake is van selectieve uitval, waardoor het effect van de psychodynamische behandeling wordt overschat."

maar heej, als jij veel geld wilt uit blijven geven aan iets wat - de effectiviteit even buiten beschouwing latend - ook korter en goedkoper kan.. .be my guest

@Water-Lelie:
Het klopt wat de mensen hier zeggen: je therapeut kan natuurlijk alleen maar werken met wat jij hem/haar vertelt en dat is het best zo uitgebreid mogelijk. Maar blijft wel overeind dat het heel moeilijk is om iemand te vertrouwen, dus als je het nog niet aandurft, neem dan even de tijd. Zeg bv.: er zijn nog meer dingen die misschien belangrijk zijn, maar die vind ik eng om te vertellen. Dan kan je therapeut misschien je ook meehelpen om het voor jou wat minder eng of makkelijker te maken.. .alles op jouw voorwaarden he!!
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit: blablabla
  donderdag 6 november 2008 @ 00:06:39 #62
91363 dithje
I dith it again!
pi_62987719
het lijkt me niet psycho dynamisch maar psycho analytisch....(van Freud dus) wat konniekipke bedoelt.
Verder, de therapie die bij ts toegepast word is uit het boekje van Carl Rogers.
Eenmaal per week een gesprek, waarin de client de ruimte word gegeven om op zijn eigen wijze zijn probleem te onderzoeken, te bewerken en op te lossen.
Voordat dit alles in werk kan worden gezet moet er sprake zijn van openheid en vertrouwen tussen TS en therapeut.....daar doe je nu eenmaal geen 2 sessies over, maar soms meer...
Just dith it!
  donderdag 6 november 2008 @ 00:11:31 #63
91363 dithje
I dith it again!
pi_62987804
das dus wel psycho dnamisch he, de vorm van carl rogers...bedoel ik dan, hihi
Just dith it!
pi_62987892
psychoanalyse is een vorm van psychodynamische therapie,dithje... vandaar misschien jouw verwarring.. it is the same

en 'uit het boekje' ach, dat denk ik niet... een Rogeriaanse therapeut zou nooit zeggen "we gaan kijken wat je hulpvraag is" die zou eerder helemaal niets zeggen en wachten tot jij eens gaat praten.
Ik ken overigens geen enkele collega die helemaal iets volgens één boekje doet, de meesten werken eclectisch, zodat je wat meer maatwerk kunt leveren (iedere persoon is anders, dus de aanpak en jouw houding is ook elke keer weer anders).

En TOCH heb ik het gevoel dat het niet helemaal klikt tussen TS en haar therapeut en zelf vind ik dat het allerbelangrijkste wat er is... dat die therapeut dat niet aanvoelt is óók raar vind ik. Daar hoor je m.i. op getraind te zijn, altijd rekening mee te houden en ook naar te vragen (maar misschien is dat wel gebeurd?)
[b]The devils water, it ain't so sweet, you don't wanna drink right now, but you can dip your feet, everyonce in a little while[/b]
maar eerst nog even dit: blablabla
pi_62989880
TS, ik ben mijn mijn therapeut ongeveer net zover als jij, alleen bij mij loopt wel alles naar wens. PM me maar als je behoefte hebt om ervaringen uit te wisselen.
pi_62993176
bij mij was het niet hebben van een duidelijke "hulpvraag" juist hetgene dat me tijden in de weg heeft gezeten...
pas nadat ik een positief doel had gesteld in de toekomst ipv alleen het kwijtraken van mijn negatieve gevoel, kwam er enige verbetering...
pi_62998282
quote:
Op woensdag 5 november 2008 17:27 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Die bedoel ik ja.
Lijkt me vrij relevant voor het verklaren/behandelen van angsten, paniekaanvallen etc.
Ik heb tijdens de intake een reeks vragen moeten beantwoorden en dus het een en ander verteld. Hij gaat inderdaad door op sommige thema's (waaronder trauma's) gecombineerd met bij elke sessie vragen wat me heeft bezig gehouden (elke 2 weken). Ik heb dus zelf in de hand wat ik wel en niet vertel van het heden. Maar van het verleden weet hij ongeveer wel wat er heeft afgespeeld, ook niet alles maar daar probeert hij nu inzicht in te krijgen.
Hij is voorzichtig met dingen oprakelen omdat ik nog steeds angsten en paniekaanvallen heb, dus soms vraagt hij alleen maar hoe het gaat en wat me heeft beziggehouden de afgelopen week.
quote:
Op donderdag 6 november 2008 07:42 schreef MLI het volgende:
TS, ik ben mijn mijn therapeut ongeveer net zover als jij, alleen bij mij loopt wel alles naar wens. PM me maar als je behoefte hebt om ervaringen uit te wisselen.
We zijn dus nog niet zover dat ik mijn trauma's aan het verwerken ben.
pi_62998440
quote:
Op woensdag 5 november 2008 18:20 schreef THEFXR het volgende:

[..]

De zaken die je hier op Fok gepost heb. Die lijken me zeer zeker van belang voor je therapie
Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik vind praten erg moeilijk. Het is dat ik gek werd van mijn ziekteangst en op aandringen van de huisarts nu in psychotherapie zit, anders had ik het niet gedaan. En iets op een forum vertellen is nog altijd makkelijker dan persoonlijk tegen iemand. Maarja daar werk ik nu ook naartoe.
pi_62998680
Hij helpt jou degelijk wel. Hij prbobeert er achter te komen, met welke vraag jij uit de knoop komt. hoe jij van je angsten af komt.
ik heb zelf ook een hoop angsten, en die zijn ook totaal NIET fijn.
Maar hij probeert meer duidelijkheid te krijgen en zich er meer in te verdiepen..
Met andere woorden, hij probeert diep in jou te zoeken naar antwoorden, want misschien weet jij het zelf niet eens.
Want wat heeft jou jeudleven te maken jou angsten?
We all Carry these things, inside where no one else can see
pi_63001353
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:35 schreef water_lelie het volgende:

We zijn dus nog niet zover dat ik mijn trauma's aan het verwerken ben.
Ik ook niet. Tenminste, 1 keer kunnen huilen over een gebeurtenis van 8 jaar geleden, maar dat noem ik nog geen verwerken. Maar het is me wel gelukt om weer in contact te komen met mijn gevoel.
  donderdag 6 november 2008 @ 15:01:59 #71
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_63001397
-edit- ja idd

[ Bericht 48% gewijzigd door Re op 06-11-2008 15:06:17 ]
zzz
pi_63002041
De vraag wat je hulpvraag is, is een vrij normale vraag mbt therapie. Ook al is duidelijk dat je daar zit vanwege je angststoornis, een concrete hulpvraag kan er op heel veel verschillende manieren uitzien lijkt mij. "Hoe kom ik van mijn hypochondrie af" lijkt jou het meest logisch in deze volgens mij. Maar dat weet hij niet, misschien zit je daar om zaken uit het verleden te leren verwerken, of om gewoon een luisterend oor te hebben of iets heel anders.

Sowieso wil hij graag de hulpvraag uit jouw mond horen komen, om jou het gevoel te geven dat je op je eigen verzoek en uit eigen motivatie aan de therapie begint. En om af te stemmen, zodat jullie daar met hetzelfde doel bezig gaan.

Ik zou het dus allemaal vrij letterlijk nemen wat hij zegt en er niet te veel achter zoeken. En wat al gezegd is, je kan heel goed aan die man vragen wat hij bedoelt of waar hij naartoe wil als het onduidelijk is.
Springfield's looking pretty dusty today
pi_63002833
quote:
Op donderdag 6 november 2008 13:40 schreef water_lelie het volgende:

[..]

Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik vind praten erg moeilijk. Het is dat ik gek werd van mijn ziekteangst en op aandringen van de huisarts nu in psychotherapie zit, anders had ik het niet gedaan. En iets op een forum vertellen is nog altijd makkelijker dan persoonlijk tegen iemand. Maarja daar werk ik nu ook naartoe.
Misschien kan je hem 1 dag voor je sessie de Fok links mailen, dan kan hij even inlezen en hoef je er niet zelf over te beginnen, das alweer 1 drempel minder
pi_63052942
En toen reageerde de TS nergens meer op?
pi_63055484
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:26 schreef -marz- het volgende:
"Hoe kom ik van mijn hypochondrie af" lijkt jou het meest logisch in deze volgens mij. Maar dat weet hij niet.
Daar zijn we het inmiddels over eens. Mijn doel is van mijn angst af komen.
quote:
Op donderdag 6 november 2008 15:52 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Misschien kan je hem 1 dag voor je sessie de Fok links mailen, dan kan hij even inlezen en hoef je er niet zelf over te beginnen, das alweer 1 drempel minder
Dat is geen gek idee, maar de bedoeling is dat ik zoveel mogelijk zelf vertel en op mijn eigen tempo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')