Deflatie.quote:Op woensdag 17 september 2008 00:48 schreef darktower het volgende:
of nog even wat verder gedacht... stel dat de beurs echt nog veel verder onderuit gaat, a la 1929. Wat kunnen we dan verwachten aan inflatie en spaarrentes?
Stond een paar dagen geleden op het forum van spaarinformatie.nl. NIBC biedt nu 6% bij 5 jaar; of bedoel je 6% bij Credit Europe?quote:Op woensdag 17 september 2008 00:46 schreef darktower het volgende:
5,75% voor twee jaar nu bij Credit Europe.
5,50% voor een jaar
Ik vroeg vorige week nog of er kans is dat depositorente naar 6% ging. Not likely, was het antwoord.
Zullen we alsnog een weddenschap afsluiten?
Spamquote:Op woensdag 17 september 2008 11:45 schreef deflatie het volgende:
Omdat Eric Mecking’s boek "Deflatie in aantocht. Waarom huizen- en aandelenmarkten ineen zullen zakken" al enige tijd is uitverkocht, verschijnt begin oktober 2008 een tweede, geheel herziene en bijgewerkte druk, getiteld: “Deflatie in aantocht. De historische achtergronden van de kredietcrisis en waarom deze tot een grote depressie zal leiden”.
De rente wordt per dag berekend en opgeteld bij de opgebouwde rente. Je krijgt dus gewoon 11 maanden rente over ¤10.000 en 1 maand over ¤1.000.quote:Op woensdag 17 september 2008 15:39 schreef CreativeMind het volgende:
Credit Europe keert de rente jaarlijks op 1 januari uit. Maar wat als ik gedurende het jaar bijvoorbeeld 10000 euro heb staan, en in het begin van december 9000 euro daarvan opneem? Wat is dan de rente die ik nog zal krijgen?
Is dit propottioneel, of ontvang ik nog maar 5% over die overgebleven 1000 euro, dus 50 euro?
En al antwoord op? Ik heb nog niet lang mijn contract opgestuurd.. dus is het nog niet helemaal rond.quote:Op dinsdag 16 september 2008 20:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vervolgvraag: nadat dat geregeld is, en ik inlog, zie ik wel saldo, maar mag ik niet opnemen? Dit is altijd "test 2" bij een nieuwe rekening...
Ik heb het ze niet gevraagd, sinds vandaag werkt het wel gewoon.quote:Op woensdag 17 september 2008 17:44 schreef vdvorst het volgende:
[..]
En al antwoord op? Ik heb nog niet lang mijn contract opgestuurd.. dus is het nog niet helemaal rond.
Bij mij nog niet namelijk, wanneer heb jij je contract opgestuurd?quote:Op woensdag 17 september 2008 18:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik heb het ze niet gevraagd, sinds vandaag werkt het wel gewoon.
Mijn eerste overboeking naar NIBC heb ik gisteravond gedaan. Vandaag met de functie overboeken de helft terug geboekt om te kijken of dat ook wil.quote:Op dinsdag 16 september 2008 20:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vervolgvraag: nadat dat geregeld is, en ik inlog, zie ik wel saldo, maar mag ik niet opnemen? Dit is altijd "test 2" bij een nieuwe rekening...
Klopt.quote:Op woensdag 17 september 2008 18:40 schreef vdvorst het volgende:
[..]
Bij mij nog niet namelijk, wanneer heb jij je contract opgestuurd?
En kun je gewoon via betalingen geld sturen? (waar nu dus nog staat: je hebt geen geschikte rekening)
Gestort heb ik al, en het contract zit al op de bus.quote:Op woensdag 17 september 2008 18:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Klopt.
En ik was hooguit een paar dagen eerder. Je moet wel eerst storten.
aantal posts: 1 (gemiddeld 1 per dag)quote:Op woensdag 17 september 2008 11:45 schreef deflatie het volgende:
Omdat Eric Mecking’s boek "Deflatie in aantocht. Waarom huizen- en aandelenmarkten ineen zullen zakken" al enige tijd is uitverkocht, verschijnt begin oktober 2008 een tweede, geheel herziene en bijgewerkte druk, getiteld: “Deflatie in aantocht. De historische achtergronden van de kredietcrisis en waarom deze tot een grote depressie zal leiden”.
Meld het dan in FB.quote:Op woensdag 17 september 2008 19:27 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
aantal posts: 1 (gemiddeld 1 per dag)
het antwoord is lichtelijk verbijsterendquote:Geachte mevrouw, mijnheer,
Ik besef dat u dezer dagen bedolven moet worden met vragen over het depositogarantiestelsel.
Ik hoop dat u toch op het volgende wil antwoorden.
Kort gezegd (en juridisch kort door de bocht geformuleerd) komt het op neer dat deposito's bij instellingen met een bankvergunning onder de garantie vallen.
Maar wat gebeurt er als de bankvergunning wordt ingetrokken?
Als ik de regeling lees, kom ik tot de conclusie dat dan de garantie niet meer van toepassing is.
Is deze dan ook niet van toepassing op bestaande deposito's, en zo ja, hoe lang, en volgens welk wetsartikel of besluit?
conclusie: het is dus inderdaad echt niet geregeld.quote:Hartelijk dank voor uw email.
Op het moment dat er sprake is van het intrekken van een vergunning zullen rekeninghouders hierover en over de gevolgen bericht krijgen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Er is een bodem, en die bodem is 0 punten, dat is de enige zekerheid die er isquote:Op woensdag 17 september 2008 22:16 schreef darktower het volgende:
Ik las vorige week dat er toch heus wel een bodem in de AEX zat, van 382.
Waar zitten we nu op, 356?
Pfff...
Bron: http://www.nu.nl/news/1748101/1201/Bankroet%21.htmlquote:Bankroet!
Uitgegeven: 17 september 2008 08:02
Laatst gewijzigd: 17 september 2008 08:04
Paniek in de financiële wereld: twee Amerikaanse zakenbanken zijn omgevallen. Maar Nederlanders hoeven voorlopig niet bang te zijn voor hun spaargeld. Door Anno.
Sinds het faillissement van de Amsterdamse effectenbank Teixeira de Mattos in 1966 is er een garantieregeling voor particuliere spaartegoeden.
Teixeira had al vóór het faillissement speciale aandacht van De Nederlandsche Bank (DNB). Zo protesteerde DNB toen Teixeira het Bredase diepvriesbedrijf Eurofrost een te hoge lening toekende: die zou het bedrijf nooit kunnen aflossen.
Verduistering
Ook vermoedde DNB fraude met effecten. Later, na het faillissement, werd de directeur van Teixeira inderdaad veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf voor valsheid in geschrifte, oplichting en verduistering.
Na de waarschuwingen van DNB verloren de klanten hun vertrouwen in de bank: ze vroegen massaal hun tegoeden op. Dit kon de bank niet aan: eerst werd uitstel van betaling aangevraagd, daarna volgde het faillissement.
Flinke knauw
De financiële positie van Teixeira had al twee jaar eerder een flinke knauw gekregen. Met de uitgifte van aandelen in Nederlands eerste commerciële televisiezender, de Reclame Exploitatie Maatschappij (REM), nam ze een groot risico.
Commerciële televisie was verboden in Nederland, maar de voorloper van de TROS hoopte dit te omzeilen door vanaf een booreiland bij Noordwijk uit te zenden. Toen de regering de zender toch uit de lucht haalde, zat Teixeira met een schuld van twaalf miljoen gulden.
Inleg
Particulieren zagen na het faillissement maximaal de helft van hun inleg terug. Dit was voor DNB de aanleiding om een garantieregeling in te stellen. Hierdoor krijgen particuliere spaarders tegenwoordig tot twintigduizend euro terug als een bank die onder toezicht van DNB staat failliet gaat.
Jouw zin klopt ook niet helemaal, het is als je tot 40k hebt, krijg je 38k terug, daarboven niets, en als je 2 rekeninghouders hebt dubbelequote:Op woensdag 17 september 2008 23:17 schreef MrBadGuy het volgende:
Column van Nu.nl over het ontstaan van de depositogarantieregeling:
[..]
Bron: http://www.nu.nl/news/1748101/1201/Bankroet%21.html
De laatste zin klopt natuurlijk niet, je krijgt namelijk tot ¤ 38.000 van je spaartegoed terug (als je 40k of meer spaargeld hebt). Maar het is wel duidelijk wat bedoelt wordt.
Klopt wel, als je 100k hebt, krijg je 38k terug. Als je 40k hebt ook, dus vanaf 40k en meer krijg je 38k terugquote:Op donderdag 18 september 2008 08:15 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Jouw zin klopt ook niet helemaal, het is als je tot 40k hebt, krijg je 38k terug, daarboven niets, en als je 2 rekeninghouders hebt dubbele
Misschien zijn ze failliet.quote:Op donderdag 18 september 2008 11:00 schreef vdvorst het volgende:
Ehm, de NIBC houd zich ook niet echt aan die 24 uur die ze aangeven om te reageren op emails... het is nu al 48 uur geleden en heb nog steeds geen reactie..
quote:Op donderdag 18 september 2008 08:15 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Jouw zin klopt ook niet helemaal, het is als je tot 40k hebt, krijg je tot 38k terug, daarboven niets, en als je 2 rekeninghouders hebt dubbele
Zie mijn eerdere reactie:quote:Op zondag 14 september 2008 10:47 schreef ManAtWork het volgende:
Ik wacht de reactie van Dinosaur_Sr even af,...
Al heb ik het antwoord van dyna18 ook nog niet voorbij zien komen.
En ook de reactie van Dinosaur_Sr:quote:Op dinsdag 9 september 2008 16:21 schreef dyna18 het volgende:
Nog even over de NIBC. Hoewel de bank zich voornamelijk op Nederland en Duitsland richt, houden ze zich ook veel bezig met de handel van hypotheken. Vooral ook op de Amerikaanse markt. Volgens hun eigen cijfers bestaat hun mortage bezit uit 82% prime-rated mortages. Er is dus een risico dat op die 18% nog flinke afschrijvingen nodig zijn vanwege (groot) waardeverlies. Tot nu toe hebben ze 1% op bad-mortages afgeschreven.
Wat betekend dat voor ons spaarders, niet zo heel veel, aangezien je spaargeld tot 20.000 volledig gegarandeerd is, en van 20k tot 40k voor 90%. Echter hou er rekening mee dat deze bank naar mijn visie een risico heeft om een klap te krijgen in de financiële crisis. Ik zou er dus niet meer dan 40k op inleggen.
quote:Op zondag 14 september 2008 08:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
omdat ze qua kredietwaardigheid maar 1 streepje boven junk status zitten, omdat ze een kompleet stuk business-model hebben, omdat de bank eigendom is van een venture capitalist, en overigens de financierende banken wel zorgen dat zij de boedel op tijd perfect kaal plukken.
En.. dan?quote:Op donderdag 18 september 2008 13:44 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Zie mijn eerdere reactie:
[..]
En ook de reactie van Dinosaur_Sr:
[..]
Als je meer dan 20k inlegt welquote:Op donderdag 18 september 2008 13:54 schreef vdvorst het volgende:
En.. dan?
moeten we ons zorgen maken?
niet als je dus onder de 20.000 blijft per persoon. Dan is gewoon de garantie van DNB van toepassing.quote:Op donderdag 18 september 2008 13:54 schreef vdvorst het volgende:
[..]
En.. dan?
moeten we ons zorgen maken?
Er zijn dus mensen met meer geldquote:
Ze vallen onder de Nederlandse bankgarantie.quote:Op donderdag 18 september 2008 14:25 schreef Sphere het volgende:
Vertel? Hoe weet je dat deze bank stabiel en betrouwbaar is?
Mijn zin klopt prima, zoals vdvorst ook al zegt. Als je ¤ 40.000 of meer spaargeld hebt, krijg je ¤ 38.000 uitgekeerd.quote:
Niets mis om meer geld te sparen, maar ik zou dat niet bij NIBC doen.quote:Op donderdag 18 september 2008 14:45 schreef vdvorst het volgende:
[..]
Er zijn dus mensen met meer geld![]()
Maar inderdaad, ik blijf lekker onder de 20k
Ja, dat zijn er wel meer.quote:Op donderdag 18 september 2008 14:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ze vallen onder de Nederlandse bankgarantie.
Maar die geven lang niet allemaal zoveel rente als CEB op een spaarrekening zonder voorwaarden. Vandaar dus.quote:Op donderdag 18 september 2008 15:09 schreef Sphere het volgende:
Ja, dat zijn er wel meer.
Als je meer dan 20k hebt, zou ik 20k bij bv. nibc zetten, en de volgende 20k bij icesave. Meer dan dat zou ik persoonlijk niet doenquote:Op donderdag 18 september 2008 14:59 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Niets mis om meer geld te sparen, maar ik zou dat niet bij NIBC doen.
Zelf ben ik erg fan van Icesave.
Vandaag (een dag later dus) keurig netjes het bedrag op mijn giro. Ben niet ontevreden over de snelheid van NIBC.quote:Op woensdag 17 september 2008 18:45 schreef wingdings het volgende:
[..]
Mijn eerste overboeking naar NIBC heb ik gisteravond gedaan. Vandaag met de functie overboeken de helft terug geboekt om te kijken of dat ook wil.
Heb 'm op dezelfde dag aangevraag en inderdaad erg snel. Vraag per e-mail was binnen twee uur binnen op zaterdag. Tot nu toe positieve indruk van afhandeling.quote:Op donderdag 18 september 2008 22:03 schreef Marijkezwolle het volgende:
Heb zondag een rekening bij de NIBC geopend en alles ingestuurd op maandag, gisteren was alles al binnen. Erg snel
Bron? Op de site zie ik nietsquote:Op vrijdag 19 september 2008 08:31 schreef Aether het volgende:
AKBank geeft aan volgende week de rente te verhogen; huidige rente is 4,80% dus zal wel richting de 5,00% gaan. Rabobank heeft juist alle deposito's verlaagd met 0,1 tot 0,3%.
De uitgebreide voorwaarden zijn verder niets bijzonders. Ik heb eergisteren 20K overgemaakt naar Apeldoornquote:Op vrijdag 19 september 2008 08:49 schreef g0dz0r het volgende:
Centraal beheer doet ook mee:
- 5,27% spaarrente tot 9-9-2009
- Géén minimum inleg
- Rente wordt elke maand bijgeschreven
- Tussentijds opnemen (alleen vóór 9-9-2009 1% opnamekosten)
Ik heb nog niet naar de uitgebreide voorwaarden gekeken.
Wordt meestal ook niet aangekondigd. De bron komt van het spaarinformatie.nl-forum waar iemand dit telefonisch ‘bevestigd’ kreeg. Meestal is dit dan inderdaad het geval.quote:Op vrijdag 19 september 2008 09:09 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Bron? Op de site zie ik niets
Nu moet je nog wel even wachten tot je contract daar is, en geldig is. Heb het in het weekend verstuurd, en is nog niet doorgevoerd... Vanmiddag maar eens bellen.quote:Op donderdag 18 september 2008 22:03 schreef Marijkezwolle het volgende:
Heb zondag een rekening bij de NIBC geopend en alles ingestuurd op maandag, gisteren was alles al binnen. Erg snel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |