http://hln.be/hln/nl/960/(...)hes-in-reclame.dhtmlquote:Europa ergert zich aan seksistische clichés in reclame
De huisvrouw die de keuken schoonmaakt, de man die een krachtige auto bestuurt: dit soort stereotypes over mannen en vrouwen moet volgens het Europese Parlement gebannen worden uit televisiereclame.
Clichés
Meer dan 500 Europarlementsleden schaarden zich vandaag achter een initiatiefrapport over de invloed van marketing en reclame op de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Want ondanks het bestaan van tal van Europese programma's om seksuele gelijkheid te bevorderen, maakt de reclamewereld volgens initatiefneemster Eva-Britt Svensson nog steeds gebruik van clichés die de traditionele kijk van de publieke opinie bestendigen.
Dat topic bleek (er kan ondertussen ook wel wat veranderd zijn, ik weet het niet) niet te kloppen, en ook in dit geval klopt de OP niet. Zoals je kunt lezen, niemands vrijheid wordt ontnomen. Ja, het is, ik zou zeggen, bevoogdend en me dunkt een verschrikkelijke verspilling van geld en tijd, maar de OP klopt niet: Er is geen wet die onafhankelijke reclamemakers de vrijheid ontneemt hun spotjes zo op te nemen als hun goeddunkt.quote:
je beweert dat er een initiatievoorstel ligt/aangenomen is in het Europees parlement...quote:Op woensdag 3 september 2008 20:47 schreef LXIV het volgende:
Daarom staat er in de TT ook 'initiatiefvoorstel' in plaats van 'wet aangenomen'
En jij kunt het allemaal wel vinden meevallen, het zijn wél allemaal stapjes in een bepaalde richting. Verder is dat van het manipuleren van foto's in musea van rokers gewoon waar, is overal terug te lezen.
Het lijkt er wel op als of de betutteling van dit kabinet Europa nu ook al bereikt heeft. Een heel zorgelijke ontwikkelingquote:Op woensdag 3 september 2008 20:31 schreef RemcoDelft het volgende:
De overheid is inderdaad erg betuttelend... Straks krijgen we spotjes van hardwerkende ambtenaren!
Ik erger me ook altijd aan die folders waar tig buitenlanders op staan, om maar te laten zien hoe multicultureel politiek correct de bevolking overheid is!
Dit kabinet Balkenende is de motor achter dit initiatiefRAPPORT ? (wat is dat eigenlijk)quote:Op donderdag 4 september 2008 19:09 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Het lijkt er wel op als of de betutteling van dit kabinet Europa nu ook al bereikt heeft. Een heel zorgelijke ontwikkeling
quote:De huisvrouw die de keuken schoonmaakt, de man die een krachtige auto bestuurt: dit soort stereotypes over mannen en vrouwen moet volgens het Europese Parlement gebannen worden uit televisiereclame.
Clichés
Meer dan 500 Europarlementsleden schaarden zich vandaag achter een initiatiefrapport over de invloed van marketing en reclame op de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Want ondanks het bestaan van tal van Europese programma's om seksuele gelijkheid te bevorderen, maakt de reclamewereld volgens initatiefneemster Eva-Britt Svensson nog steeds gebruik van clichés die de traditionele kijk van de publieke opinie bestendigen.
Sensibilisering
Het halfrond roept de Europese instellingen op strenger toe te zien op de naleving van de Europese wetgeving over discriminatie en aansporingen tot haat op grond van geslacht. Ook verzoeken de Europarlementsleden de instellingen en de lidstaten om sensibiliseringscampagnes op te starten tegen seksistische beledigingen en denigrerende beelden van vrouwen en mannen in reclame en marketing. (belga/bdr)
http://www.europarl.europ(...)-2008/default_nl.htmquote:Vrouwen maken de keuken schoon en mannen rijden in krachtige auto's - kan reclame discriminerend werken en de gelijkheid tussen mannen en vrouwen ondermijnen? Om mentaliteiten te veranderen en stereotypen te veroordelen, stelt een verslag van de commissie Rechten van de vrouw en gendergelijkheid voor om instanties voor mediatoezicht op te richten en een gedragscode voor reclame in te stellen.
Lees ons interview met rapporteur Eva-Britt Svensson.
Volgens het niet-wetgevende verslag, opgesteld door het Zweedse parlementslid Eva-Britt Svensson (GUE/NGL), worden "vrouwen, mannen, meisjes en jongens door genderstereotypen in reclame in een keurslijf geperst doordat zij een vooraf opgelegde en kunstmatige rol krijgen aangemeten, die vaak voor beide seksen neerbuigend en vernederend is en waarin ze dommer worden afgeschilderd dan ze zijn".
Hoe sterk is de invloed van reclame en marketing op de gelijkheid tussen mannen en vrouwen?
"Genderstereotypering in reclame is één van de verschillende factoren die een grote invloed hebben op de inspanningen om de maatschappij meer gendergelijk te maken. Deze invloed is vrij groot omdat veel mensen zich niet bewust zijn van hoe wij allen door de beelden, waar wij constant door worden omringd, worden beïnvloed. Tegenwoordig komen wij overal reclame tegen: thuis, in openbare ruimten, in kranten , in tijdschriften, op de televisie, enzovoort. Wanneer vrouwen en mannen op een stereotype manier worden afgebeeld, kan het gevolg zijn dat het in andere contexten moeilijk wordt om de capaciteiten van vrouwen en van mannen op gebieden buiten die van de traditionele genderrollen te zien. Op dezelfde manier worden jonge meisjes en jongens beïnvloed in hun keuzen voor onderwijs en carrière.
Wat kunnen de lidstaten en de EU doen om de situatie te verbeteren?
Zij kunnen zich bewust zijn van genderstereotypering en er rekening mee houden. Zij kunnen er ook voor zorgen dat er een orgaan bestaat waar het publiek zijn klachten over geslachtsstereotypen in marketing en reclame kan indienen. Er kan ook onderzoek worden gedaan door het toekomstige Europees Instituut voor Gendergelijkheid.
Bewustzijn onder consumenten en het publiek over de invloed van reclame is van groot belang. Er kan tegenwoordig bijvoorbeeld geen reclame worden gebruikt die bijdraagt tot vervuiling. Reclame moet een verantwoordelijkheid voor het milieu tonen en klimaatverandering voorkomen. Het doel van mijn verslag is om het onmogelijk te maken om van genderstereotypen gebruiken te maken in reclame.
Volg dinsdagavond het debat rechtstreeks via EP Live. Op woensdag wordt er over het verslag gestemd.
http://www.earthtimes.org(...)-housewives-ads.htmlquote:European lawmakers are calling on advertisers to stop reinforcing gender stereotypes by constantly portraying women cleaning the kitchen and men polishing their cars. A non-legally binding report to this effect was adopted in the European Parliament on Wednesday with 504 votes in favour, 110 against and 22 abstentions.
()
While welcoming the report, MEPs rejected similar calls for advertisers to stop using extremely thin women as role models and to use a "more realistic range of body images" instead.
http://www.dag.nl/1097783(...)ben-en-schrobben.htmquote:De indiener is de Zweedse Europarlementariër Eva-Britt Svensson. In haar resolutie verzoekt ze de 27 lidstaten ‘instanties voor mediatoezicht op te richten met een specifieke dienst voor gendergelijkheid en expertise ter zake, waar de mensen terechtkunnen met klachten’. Over haar bedoelingen met de resolutie en het onderzoek dat daaraan voorafging is ze duidelijk: ‘Het doel van mijn verslag is om het onmogelijk te maken om in reclame gebruik te maken van genderstereotypen.’
Niet te handhaven
Klare taal, maar lastig uit te voeren. De aangenomen resolutie verplicht de regeringen van de EU-landen tot niks, maar is slechts een verzoek. Willemien Ruygrok, beleidsmedewerker bij E-Quality (het kenniscentrum voor emancipatie, gezin en diversiteit) verwacht er dan ook weinig van. ‘Deze wetgeving is bijna niet te handhaven. Als een bedrijf echt over de schreef gaat, kan in Nederland een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie. Vaak zie je dan dat een producent zelf de reclame stopzet.’
Wat een elitair gelul. Mensen zijn juist zeer wel in staat zelfstandig te denken. En dat bevorder je door ze ook daadwerkelijk zelfstandig te laten denken. Niet door ze -nog meer- te betuttelen en ze voor te kauwen hoe ze moeten leven...quote:Op woensdag 3 september 2008 20:37 schreef LXIV het volgende:
Vergis je niet in het effect van zulke campagne's. Maar zeer weinig mensen zijn tot zelfstandig denken in staat. Een permanent bombardement van politiek-correcte reclame's, theatervoorstellingen, comedy's, films etc zal mensen doen geloven dat een dergelijk beeld het enige normale is.
Dat is toch de bedoeling van de reclame-industrie?quote:Op donderdag 4 september 2008 19:55 schreef El_Matador het volgende:
Niet door ze -nog meer- te betuttelen en ze voor te kauwen hoe ze moeten leven...
Ja, maar je hebt ten alle tijde de mogelijkheid om reclame weg te zappen of de TV uit te zetten. Dat komt omdat je eigen verantwoordelijkheid hebt. Om mensen als makke schepsels te gaan zien die beschermd moeten worden tegen reclame, is precies het tegengaan van het nemen van eigen verantwoordelijkheden.quote:Op donderdag 4 september 2008 20:01 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is toch de bedoeling van de reclame-industrie?
Gebruik dit en dan wordt je gelukkiger ?
Hij heeft met die opmerking niks gezegd of ie voor of tegen is hoor...quote:Op donderdag 4 september 2008 19:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wat een elitair gelul. Mensen zijn juist zeer wel in staat zelfstandig te denken. En dat bevorder je door ze ook daadwerkelijk zelfstandig te laten denken. Niet door ze -nog meer- te betuttelen en ze voor te kauwen hoe ze moeten leven...
Is het nou zo ontzettend moeilijk om te begrijpen: mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Waarom zou dat bevorderd moeten worden?quote:Meer dan 500 Europarlementsleden schaarden zich vandaag achter een initiatiefrapport over de invloed van marketing en reclame op de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Want ondanks het bestaan van tal van Europese programma's om seksuele gelijkheid te bevorderen...
Hij zegt letterlijk dat maar zeer weinig mensen tot zelfstandig denken in staat zouden zijn. Dat is regelrechte elitaire bullshit. Hij wil zich blijkbaar beter voelen dan de rest van Nederland. Triest.quote:Op donderdag 4 september 2008 20:28 schreef Ponco het volgende:
[..]
Hij heeft met die opmerking niks gezegd of ie voor of tegen is hoor...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |