Goed gezien!quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 21:51 schreef Detroit het volgende:
Gaaf huus! In de hoofddorpplein-buurt ofzo? Hoeveel m2 is het?
Thanks!quote:
Ik heb het gekocht voor EUR 228.500, budget voor de verbouwing is zo'n 30.000. Dat wordt veel zelf doen dus, want er moet veel gebeurenquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 22:15 schreef Syytön het volgende:
Leuk huis, flinke klus. Hoeveel m2 is het? En mag ik vragen wat je er voor betaald hebt? Zal wel niet weinig zijn in OZ.
Ga je veel zelf doen of veel laten doen?
Nee, dat is ook zo, ik heb ze in Amsterdam ook zat slechter gezien. Die van mij heeft tenminste nog een inbouwtoilet! Okee, het is een gewoon toilet met het reservoir achter een voorzetwandje, en een gat in het wandje ter hoogte van de spoelknopquote:Op zondag 31 augustus 2008 04:18 schreef Metus het volgende:
Ziet er goed uit, leuk! En die badkamer valt me nog best mee -- voor Amsterdamse begrippen is het niet eens heel gek![]()
Dat klopt. Vroeger hadden al die jaren-30 appartementencomplexen aan de achterkant 3 kamers. Eén "grote" slaapkamer (de kamer waar nu nog de keuken in staat), in het midden de keuken (de kamer met een gewone deur) en nog een slaapkamerje (de andere openslaande deuren). De muur tussen de kleine slaapkamer en de keuken is niet dragend, die wordt er dus meestal uit gesloopt. Zo kan je ook +/- 1M2 hal bij de vergrote kamer trekken.quote:Heb je nu een gewone deur én openslaande deuren in je slaapkamer?
Maar wat een leuk huisquote:Als u in een huis woont dat voor 1960 is gebouwd, zou het kunnen zijn dat uw kraanwater uit loden waterleidingen komt. Water dat uit loden leidingen komt is niet geschikt voor consumptie door kinderen jonger dan één jaar. De waterleidingbedrijven streven ernaar om de ondergrondse loden leidingen voor het jaar 2005 te vervangen. Het waterleidingbedrijf komt slechts tot voor de voordeur. De huiseigenaar is verantwoordelijk voor het vervangen van loden leidingen in de woning zelf. Wat voor een leidingen in de woning zitten weet de huiseigenaar. Bij twijfel kunnen de leidingen gecontroleerd worden door een loodgieter.
De loden waterleiding is een minpunt, maar niet direct gevaarlijk. Het is vooral schadelijk voor baby's, en die heb ik voor zover ik weet niet. De gietijzeren standleiding is denk ik een groter probleem, omdat ik sporen van lekkage zie. En dat roestige afvoerwater wil ik straks niet bovenop mijn strak gestuucte plafonnetjequote:Op maandag 1 september 2008 07:02 schreef lady-wrb het volgende:
mijn tip voor de waterleiding: vraag of je bovenburen ook plannen voor vervanging hebben/of zelf al vervangen hebben.
misschien wilden ze wel, maar lagen de onderburen dwars en doen ze meteen mee, of misschien hebben ze boven je al vervangen en loop jij je suf te piekeren hoe je die aansluiting met lood moet maken, terwijl als je even verder kijkt, je gewoon op koper door kan.
Ja, dat is hier heel dichtbijquote:Op dinsdag 2 september 2008 19:45 schreef dennisdotcom het volgende:
Mijn vader is vroeger opgegroeid in de Piet Gijzenbrugstraat. Is het daar ergens?
Hehe ja inderdaad Free powerquote:Op donderdag 4 september 2008 12:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Volgens mij kan je prima een aftakking maken aan de elektra van de buurman
Altijd handig voor koelkast en wasmachine
Kabelwarteltje er bij in draaien ff aansluiten, en geen haan die er na kraait.quote:Op donderdag 4 september 2008 12:53 schreef ikweethetookniet het volgende:
Volgens mij kan je prima een aftakking maken aan de elektra van de buurman
Altijd handig voor koelkast en wasmachine
Nee, nu niet meerquote:Op donderdag 4 september 2008 17:04 schreef Vonkenboer het volgende: Gaan er verder dingen als de meterkast / bedrading / leidingen aangepakt worden ?
Niet nodig, ik kan gewoon zijn centraaldoos zo openschroevenquote:Op donderdag 4 september 2008 17:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Kabelwarteltje er bij in draaien ff aansluiten, en geen haan die er na kraait.
Ook makkelijk voor het kweken van een paar wietplantjes natuurlijk![]()
quote:Gaan er verder dingen als de meterkast / bedrading / leidingen aangepakt worden ?
Ja nouja, ik verstop het netjes achter een laag glaswol, er zal niet zo veel mee gebeuren. En ik hang toch rookmelders opquote:Op vrijdag 5 september 2008 08:11 schreef zwahiel het volgende:
Knip deed ik bij de draadjes van de bovenbuurman, ophoepelen met die neppe half bakken zooi. En als je dat doet... Prima, maar dan wel bij jezelf en niet bij iemand anders. En wat is dat een centraaldoos waaruit grondkabel komt zetten, niet goed weggewerkt en niet vastgezet. Lekker link als je in je plafond zou boren om iets op te hangen. Leuk man zo'n bovenbuur...
Vandaag is er een loodgieter geweest, die zegt ook dat de standleiding vervangen moet worden, en de loden waterleiding ook. Hij gaat een offerte maken, maar die moet dan nog goedgekeurd worden door de VVE. En die heeft waarschijnlijk niet genoeg in kas (omdat de balkons net vernieuwd zijn), dus dat is nog even afwachten.quote:Op vrijdag 5 september 2008 10:04 schreef Helox-in-a-box het volgende:
Hoe is het afgelopen met die roestige buis in de keuken? Lijkt me dat de VVE dat gaat betalen aangezien het eruit ziet als een standleiding.
Vloer ophogen wil ik niet, de vloer van de badkamer is nu al zo'n 7 cm. hoger dan de rest. De badkamer staat op een betonnen plaat (de rest is inderdaad van hout), dus open zagen is nog niet zo makkelijk.quote:Op zaterdag 6 september 2008 00:18 schreef junkiexp het volgende:
Er zijn aansluitstukken die in het oude gat gaan, dan met een soort platte buis naar achteren, en dan zit de aansluiting weer aan de bovenkant.
...
Zoiets dus, weer niet hoe ze heten maar heb ze zien liggen in de bouwmarkt vandaag.
Moet je alleen wel of je vloer ophogen, op je vloer open zagen.
Lijkt me geen punt want dat is gezien het bouwjaar van je woning van hout.
Morgen ben ik ongetwijfeld weer () in de Gamma dus zal ik even voor je kijken
Uit de (verticale) standleiding kan je niet zomaar een stuk tussenuit halen, omdat ik op de begane grond zit. Het volledige gewicht van 3 verdiepingen gietijzeren buis drukt dus op de buis die bij mij zichtbaar is. Ik heb wel horizontale leidingen onder de vloer lopen, maar ook die zijn allemaal van gietijzer. Enig hak-, boor- en breekwerk ontkom ik niet aan ben ik bang..quote:Op zaterdag 6 september 2008 10:02 schreef Plankje55 het volgende:
Boren en hakken in gietijzer is een recept voor veel ellende, doe dat bij voorkeur op zondagmiddag als de bouwmarkten gesloten zijn :-)
Er zijn wel goede overgangsstukken (Fernco, Konfix) te krijgen van gietijzer naar PVC, bijvoorbeeld bij Warmteservice. Ik zou de gietijzeren standleiding (gedeeltelijk) weghalen en ook (een gedeelte van) het liggende stuk onder de vloer. Veel werk, maar de aansluitingen komen tenminste op de goede plek en de kans op lekkages is kleiner, dan wanneer je gaat zitten rommelen aan gietijzer. Kan je bovendien direct onder de vloer de afvoer van je keuken maken.
quote:Op zaterdag 6 september 2008 10:10 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat soort bochten zou je kunnen gebruiken, ik raad het echter niet aan omdat je een grotere kans op verstoppingen krijgt. (Als er dingen door het toilet worden gespoeld die er nou net niet thuis horen)
Ik heb ze vrijdag gezien bij de Praxis. Kostte 35 euroquote:Op zaterdag 6 september 2008 00:18 schreef junkiexp het volgende:
Morgen ben ik ongetwijfeld weer () in de Gamma dus zal ik even voor je kijken
Die standleiding is (als het goed is) per verdieping afgesteund, anders zou zelfs gietijzer sneuvelen. Maar in de badkamer zou je best met een stevige beugel (geen Gamma kwaliteit!!) de standleiding aan de muur vast kunnen maken. Zo te zien zit er halverwege een mof. Daarboven maak je een stoel om de standleiding af te steunen, daaronder ga je dan lekker met pvc verder.quote:Op zaterdag 6 september 2008 22:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Uit de (verticale) standleiding kan je niet zomaar een stuk tussenuit halen, omdat ik op de begane grond zit. Het volledige gewicht van 3 verdiepingen gietijzeren buis drukt dus op de buis die bij mij zichtbaar is. Ik heb wel horizontale leidingen onder de vloer lopen, maar ook die zijn allemaal van gietijzer. Enig hak-, boor- en breekwerk ontkom ik niet aan ben ik bang..
[..]
Tsja, dat soort prijzen zijn in Oud-Zuid heel normaal (eigenlijk nog aan de goedkope kant). Voor dat geld kan je ook groter of moderner wonen in Amsterdam, maar dan is het weer ver van mijn werk, ver weg van alles of je woont tussen de satellietschotels. Het is een keuze.quote:Op zondag 7 september 2008 11:48 schreef Charisma het volgende:
tvp
jee, 228,.000 euro voor 55m2 en dan nog zo veel doen. dat was mijn eerste gedachte, ...ben benieuwd naar het vervolg
De gietijzeren buizen krijg ik geen enkele beweging in. Maar het is ook niet meer nodig, want het probleem is opgelostquote:Op zondag 7 september 2008 12:09 schreef Plankje55 het volgende:
Ik zit je foto's nog eens te bekijken en misschien kan je de hele standleiding in de douche omleggen naar de hoek. Dan moet je ook het T-stuk aan het plafond weghalen en met PVC een nieuwe aansluiting maken, maar het levert wel flink wat ruimte op.
En maak ook ergens een ontstoppingsdeksel, zodat je zonder te hakken erbij kan.
De rotzooi die in de pijp valt is niet zo'n probleem.quote:Op woensdag 10 september 2008 01:43 schreef Charisma het volgende:
bah, moet er niet aan denken, al die rotzooi die zo maar in de pijp valt zonder afdichting brrrrr
Ja, nu ik zo veel klus duikt m'n posts-per-dag-gemiddelde behoorlijk omlaag.quote:Op woensdag 10 september 2008 08:05 schreef tinny het volgende:
TVP'tje voor DonJames en gelijk een vraag:
DJ betekent dit ook dat je minder gaat posten in WGR? nu je zo gaat klussen?
Wow, dan moet het wel een hele goede buurt zijn zeg.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 22:21 schreef DonJames het volgende:
Ik heb het gekocht voor EUR 228.500, budget voor de verbouwing is zo'n 30.000. Dat wordt veel zelf doen dus, want er moet veel gebeuren
Die zie je toch niet als het toilet klaar is ?quote:Op vrijdag 12 september 2008 13:04 schreef Fortitudo het volgende:
ga je die tegels achter je wc nog veranderen?
veel succes
Zeker spannend!quote:Op woensdag 10 september 2008 14:49 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Wow, dan moet het wel een hele goede buurt zijn zeg.
Ik vind die jaren 30 huizen er van de buitenkant altijd wel heel mooi uit zien trouwens, jammer dat heel vaak de binnenkant niet meer geheel up-to-date is. In ieder geval wel spannend, je eerste écht eigen huis. Veel plezier.
Dat dus. Er komt een gipswand voor (want het inbouwtoilet staat verder van de muur af) die wordt betegeld.quote:Op vrijdag 12 september 2008 21:07 schreef m3nster het volgende:
[..]
Die zie je toch niet als het toilet klaar is ?
Ik vond het tegenvallen hoeveel werk het is. Bedenk wel dat er 80 ytong blokken in het muurtje zitten, die allemaal ingemeten, op maat gezaagd en en/of waterpas gelijmd moeten worden. Al met al ben je er wel een tijdje zoet mee, maar moeilijk is het niet.quote:Op zaterdag 13 september 2008 00:11 schreef junkiexp het volgende:
Ziet er goed uit.
Is het veel werk om zo'n muurtje te bouwen ?
Zijn Ytong blokken neem ik aan ?
Klopt, de Deen is 80 meter hier vandaanquote:Op zaterdag 13 september 2008 08:18 schreef Hyperdude het volgende:
Is dit ergens bij de Deen in de buurt? Ik heb jaren op de Haarlemmermeerstraat gewoond. Leuke buurt. Hoe is dat nou; vrijdagmiddag bij Sophia deftig lopen doen en dan zaterdagochtend in je bouwput wakker worden?
Maar het klussen ziet er goed uit: succes!
Maar als je alles helemaal hebt opgeknapt kan je er als je het ooit gaat verkopen meer voor vragen dan dat je er zelf voor gegeven hebt. Het is iig geen zinloze investering.quote:Op maandag 15 september 2008 00:05 schreef m3nster het volgende:
Wat een werk! Hopelijk krijg je voldoende hulp bij deze in mijn ogen megaoperatie
De eerste 2 weken had ik vrij van werk, toen schoot het wel aardig op. Nu moet ik alles in de weekenden doen en gaat het dus een stuk langzamer. Maar natuurlijk zijn er vorderingenquote:Op zondag 28 september 2008 00:09 schreef maok het volgende:
Hoe staat het er mee, zijn er al weer vorderingen?
Yep, is allemaal inclusief materiaal. Het enige wat er bij de één wel bij zit en bij de ander niet is de BTWquote:Op zondag 28 september 2008 21:58 schreef maok het volgende:
Vreemd dat de prijzen zo uit elkaar lopen. Zit er wel het zelfde bij in? Als je bij de ene het materiaal zelf moet aanleveren en de andere het zelf mee neemt kan dat het verschil bijvoorbeeld zijn.
Dat heb ik ook overal in huis. Ben je ook alles aan het afbranden? Wat een kutwerk is dit.quote:Op zondag 28 september 2008 21:28 schreef DonJames het volgende:
[..]
Verf afkrabben dus. Een hoop werk, in zo'n oud huis zitten overal architraven.
[ afbeelding ]
Het afbranden vind ik wel meevallen, het schuren word ik wel snel zat.. Verf wordt hoogglans gebroken wit.quote:Op maandag 29 september 2008 08:26 schreef Syytön het volgende:
[..]
Dat heb ik ook overal in huis. Ben je ook alles aan het afbranden? Wat een kutwerk is dit.Er zitten bij mij ook 3 lagen dikke verf op al het houtwerk.
Wat voor verf ga je er op doen?
Thanks! Voor wat betreft de tegeltjes, laten we het erop houden dat smaken verschillenquote:Op maandag 29 september 2008 09:12 schreef Susanne81 het volgende:
Zo op de foto's te zien begint het al wel ergens op te lijken. Leuke tegeltjes trouwens in de keuken!
De situatie bij mij is gelijk. Geen watermeter, en 2 loden waterleidingen omhoog met daarnaast 2 gietijzeren standleidingen. De loodgieter is langsgeweest om te bepalen of de standleiding in de (toekomstige) keuken vernieuwd moet worden (ja dus), die wil gelijk de loden waterleiding ook vervangen. Prima, wat mij betreft. Verder kan zelfs ik niet in de toekomst kijken, dus of het gebruik van loden waterleidingen verboden wordt weet ik niet. Er zijn geen aanwijzingen voor, dus ik hoef er wat mij betreft geen rekening mee te houden. De gietijzeren standleiding in de badkamer is nog in prima staat, dus daar geldt de aloude regel "if it ain't broken, don't fix it"quote:Op maandag 29 september 2008 11:12 schreef Hyperdude het volgende:
NB Laat maar, na grondiger doorlezen van dit topic zie ik dat je dit zelf ook al in de gaten had.![]()
Over loden waterleidingen:
Toen ik (vlak bij TS) in 1995 in deze buurt kwam wonen was er een plan om die loden waterleidingen te vervangen. Ook omdat er nu 2 hoofdleidingen omhoog lopen (net zoals de 2 gietijzeren standleidingen) en er geen watermeter per appartement kon worden aangelegd. Ik neem aan dat TS nog steeds geen watermeter heeft? In 2002; toen ik de boel heb verkocht, was er nog steeds niets gedaan aan de waterleiding.
Weet je zeker dat er de komende tijd niet alsnog loden leidingen vervangen MOETEN worden; lullig als de boel weer open moet net nadat je laatste kozijntje hebt gelakt.
NB. Gietijzeren standleidingen hebben hun beste tijd ook wel gehad. Beetje hetzelfde verhaal als hierboven. Wij hadden ook met enige regelmaat last van wortelingroei van bomen voor de deur. Dan lekt het het eerst op de begane grond. Ik woonde op 2 hoog.
Hmm, ik heb nog geen watermeter. En voor de watermeter moeten dus de 2 loden stijgleidingen veranderd worden in 1 nieuwe. Thanks, ik zal het er eens over hebben met de VVE (die al niet zo blij met mij zijn na de melding dat de standleiding lekt).quote:Op maandag 29 september 2008 13:36 schreef Hyperdude het volgende:
Deze heb ik nog gevonden; met kaartje over planning watermeters/loden leidingen ed. te Amsterdam.
http://www.waternet.nl/we(...)Idt=134657#faq_20015
Het is een professionele VVE, maar wel een hele kleine (alleen de 3 appartementen boven mij+mijn huis). Ook zit er niet veel meer in kas omdat de balkons net vernieuwd zijn. Hoe dan ook, die standleiding moet gewoon worden vervangen, hij is lek. Wil de VVE dit niet zullen ze aansprakelijk zijn voor eventuele schade.quote:Op maandag 29 september 2008 14:00 schreef Hyperdude het volgende:
Is dat een beetje profi-VVE of zijn het de bewoners zelf?
In het laatste geval is de spaarpot meestal niet echt flink gevuld.
Toch weer 230 euro.quote:Hier nog een link over subsidie door de gemeente
http://www.wonen.amsterdam.nl/woonsubsidies/eigenaren/item_4094
Nee, precies. Maargoed, het kan allicht geen kwaad dit voor te leggen aan de VVE.quote:NB.
Soms is het beter geen slapende honden wakker te maken. Als je nergens kan vinden dat je verplicht "MOET vervangen" zou ik mij niet teveel zorgen maken. Maar een slimme meid is op de toekomst voorbereid; dus wij ook.
De planning was oorspronkelijk 1 november, maar ik heb dat ondertussen al opgerekt naar vóór de kerstquote:Op maandag 29 september 2008 19:40 schreef phluphy het volgende:
TS, ik kan zo snel niet terugvinden of je al eens gepost hebt wanneer je erin denkt te kunnen (/willen?) trekken?
Heel veel succes met de voortgang!
Mooi streven!quote:Op maandag 29 september 2008 19:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
De planning was oorspronkelijk 1 november, maar ik heb dat ondertussen al opgerekt naar vóór de kerst
Nee, valt wel mee. Ik zit nu op zich prima in een vrij goedkoop huurhuis, en heb slechts één maand opzegtermijn. Ik hoef heel relaxt mijn huis niet uit vóór een bepaalde tijd ofzo, en heb dus tijd genoeg om alles goed aan te pakken en ook af te maken in verband met het plintensyndroom.quote:Op maandag 29 september 2008 19:58 schreef phluphy het volgende:
[..]
Mooi streven!![]()
En ben je ongeduldig? Of vind je het wel best allemaal? (Typische vrouwenvraag, waarschijnlijk)![]()
Elke keer als ik ging verhuizen duurde elk uur in de vorige woning me te lang!
*Zucht* Altijd die vervelende buren...quote:Op maandag 29 september 2008 14:21 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het is een professionele VVE, maar wel een hele kleine (alleen de 3 appartementen boven mij+mijn huis). Ook zit er niet veel meer in kas omdat de balkons net vernieuwd zijn. Hoe dan ook, die standleiding moet gewoon worden vervangen, hij is lek. Wil de VVE dit niet zullen ze aansprakelijk zijn voor eventuele schade.
[..]
Waarschijnlijk denken zij hetzelfde..quote:Op dinsdag 30 september 2008 08:55 schreef m3nster het volgende:
[..]
*Zucht* Altijd die vervelende buren...![]()
Doe ik zelf, hoef je geen raketgeleerde voor te zijn.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 08:10 schreef tinny het volgende:
leg je die koperen leidingen ook zelf DON? of doet een loodgietretje dat?
Yep. Ze hebben ook allemaal het huis van binnen gezien, inclusief alle lastige muren.quote:Wat betreft die stucadoors verschillen... plaats die van 6.000 euro er eerst geen egaliserende roodband stuc laag op en dan pas het sierstuc?
Nee, gewoon 1/4e deel stemrecht.quote:Op zondag 19 oktober 2008 22:10 schreef Hyperdude het volgende:
Succes met de VVE en de CV prutser.
Heb je ook dubbel stemrecht? Had bij ons appartement op de begane grond wel; die had immers ook nog een kelder en tuin. Moest ook dubbel bijdragen overigens.
quote:Op zondag 19 oktober 2008 22:21 schreef Vonkenboer het volgende:
[ afbeelding ]
Verdwijnt dit straks achter de keuken ? Ik vind het elektrawerk namelijk niet bepaald goed gebeugeld of netjes aangelegdIk zie een ondeugdelijke manier van beugels zetten en enkele zoals ik het nu zie haakse bochten.
Check, ik zal er eentje monteren.quote:En ik mis onder de perilex opbouw een montageplaat...
De draden zijn al getrokken, al kan ik niet zeggen dat het heel makkelijk ging. Max 45 graden dus, okee. Maar raad je nu aan om de delen die ik reeds gemaakt heb te vervangen of kan het nu blijven zitten? dan zal ik de rest niet meer haaks buigen Voor wat betreft het infrezen, dit is het enige gedeelte wat opbouw wordt, en dat zit zometeen dus achter de koelkast en inbouwkast. Zie je dus niks van.quote:Op zondag 19 oktober 2008 23:22 schreef klusfoobje het volgende:
Bij electra buizen moet je haakse bochten echt zien te vermijden. Probeer niet verder te gaan dan 45 graden. Door een haakse bocht krijg je mocht het nodig zijn achteraf bijna geen trekveer meer heen met dito draadjes werk. Daarnaast had ik zelf, zeker in deze achtergrond, de buizen even in gefreesd. Dat is een fluitje van een cent in gipsblokken. ( hoe dik zijn deze?0
Het is geen kookgroep, het is een perilex omdat zo'n afzuigunit 5 draden nodig heeft (aarde, nul, stand 1, 2 en 3).quote:Die yuko blokken zijn minimaal 7 cm en een buis is 16mm. Dus het kan er wel in gelegd worden.
Overigens, Vonkenboer, moet die aansluiting voor de kookgroep niet doro een grotere buis? Ik doe even de gok dat hie rmeer dan 3 draadjes doorheen gaan.
Klopt, ik kan uiteindelijk naar de rechter stappen als ze tegen stemmen. Nou ja, voordat ik allerlei doemscenario's verzin eerst maar morgen even afwachten.quote:Oh ja, wat die vergadering van die VVE over die buis betreft, ik denk dat ze met een verdomd goede reden moeten komen om die niet te vervangen. Als deze lekt en niet gerepareerd kan worden moeten ze wel, daar hoef je niet lang over te vergaderen... Sterker nog, als ze weigeren en het moet toch echt gebeuren kun je ze dwingen ivm noodzakelijk onderhoud.. Of je dat wilt is een heel anderverhaal
Dat is een goeie, ik ga aan de slag met de watervaste stift. Lekker op muren schrijvenquote:PS, maak even een foto van je buizen met hier en daar afstanden tot bijvoorbeeld de muur. Dat maakt het later zeer veel makelijker als je nog even moet boren....
Ik heb het gedaan en mijn buurman zou willen dat hij het had gedaan![]()
Ik val even bij, wij hebben net ook een perilex aangelegd. Deze zijn namelijk speciaal bedoeld voor electrisch koken, maar onze monsteroven vreet 5kW. We hebben ze door 19mm buizen getrokken. Hij zit op 2 groepen en je kan dus tot 7 komma nogwat kW door die stekker trekkenquote:Op maandag 20 oktober 2008 00:09 schreef klusfoobje het volgende:
ik zou dit lekker laten zitten. Als het bedraad is is er in principe geen reden om er ooit nog eens iets doorheen te gaan halen. Mocht je verder nog eea gaan doen met buizen en draden dan zou ik daar iig wel even aan denken. Wel zou ik deze buisjes even wat beter gaan vastzetten. Officieel staat er geloof ik iets van om de 15 cm een klem ofzo? Dat weet vonkenboer wel.
Wat die peridinges aansluiting betreft met al die draadjes, welke buis diameter heb je daarvoor gebruikt? Daar staat een minimum voor en das volgens mij meer dan de standaard 16mm.
Je hebt neem ik aan de buizen op deze manier tegen de muur geprikt naar aanleidng van de latere indeling van je keuken? Alles uitgemeten enzo dus(?).
Is het overigens geen optie om ook eea alvast voor te bereiden mocht je later om welke reden dan ook overstappen op electrisch koken?
Het is inderdaad de standaard 5/8" buis, maar er lopen maar 4 draden door. Eén fasedraad naar de schakelaar, en drie schakeldraden van de schakelaar. De nul en de aarde betrekt de perilexdoos van het stopcontact eronder (is toch allemaal dezelfde groep). Of mag dat niet?quote:Op maandag 20 oktober 2008 00:09 schreef klusfoobje het volgende:
ik zou dit lekker laten zitten. Als het bedraad is is er in principe geen reden om er ooit nog eens iets doorheen te gaan halen. Mocht je verder nog eea gaan doen met buizen en draden dan zou ik daar iig wel even aan denken. Wel zou ik deze buisjes even wat beter gaan vastzetten. Officieel staat er geloof ik iets van om de 15 cm een klem ofzo? Dat weet vonkenboer wel.
Wat die peridinges aansluiting betreft met al die draadjes, welke buis diameter heb je daarvoor gebruikt? Daar staat een minimum voor en das volgens mij meer dan de standaard 16mm.
Klopt.quote:Je hebt neem ik aan de buizen op deze manier tegen de muur geprikt naar aanleidng van de latere indeling van je keuken? Alles uitgemeten enzo dus(?).
Lijkt me niet nodig. Ik kook alleen op gas, en als een eventuele volgende bewoner elektrisch wil koken moet er toch het één en ander aangepast.quote:Is het overigens geen optie om ook eea alvast voor te bereiden mocht je later om welke reden dan ook overstappen op electrisch koken?
Klopt, maar is het niet zo dat er een 3/4"buis gebruikt wordt omdat je zo'n dikke kabel gewoonweg niet door een 5/8"buis heen krijgt? En mijn afzuigertje trekt gelukkig geen 5kW, m'n huis zou imploderenquote:Op maandag 20 oktober 2008 06:55 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ik val even bij, wij hebben net ook een perilex aangelegd. Deze zijn namelijk speciaal bedoeld voor electrisch koken, maar onze monsteroven vreet 5kW. We hebben ze door 19mm buizen getrokken. Hij zit op 2 groepen en je kan dus tot 7 komma nogwat kW door die stekker trekken
Geen idee, onze electricien heeft een aparte fornuisgroep aangemaakt in de groepenkast waar de 5 draden van de Perilex samen komen. Het zijn wel 2 groepen met een nul en een fase, maar de aarde wordt gedeeld...quote:Op maandag 20 oktober 2008 09:52 schreef klusfoobje het volgende:
Ah kijk, 19mm dus. Volgens mij heeft de electro goeroe hier ook een topicje over gestart met informatie.
Ik heb naar aanleiding van dat topic 2 extra buizen getrokken met bedrading. Samen kunnen ze als kookgroep dienen en mocht ik dat niet gaan gebruiken dan heb ik gewoon dus 2 extra ( separate) groepen beschikbaar.
Ik krap me nu gelijk even achter de oren, ik heb de aanname gedaan dat je twee groepen die elke in een eigen buis liggen toch wel mag combineren tot een kookgroep ? Ik kook op gas dus de kans dat ik iid dat nodig heb acht ik klein, maar je wete het niet he...
Ach, volgens mij moet het kunnen. In die 2 buizen heb ik nu per buis bruin, blauw en groen/geel zitten. Ze starten op dezelfde plek en eindigen nu op de zelfd eplek maar hebben ieder dus hun eigen buis.quote:Op maandag 20 oktober 2008 11:05 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Geen idee, onze electricien heeft een aparte fornuisgroep aangemaakt in de groepenkast waar de 5 draden van de Perilex samen komen. Het zijn wel 2 groepen met een nul en een fase, maar de aarde wordt gedeeld...
Ik denk dat ik dat maar ga doen dan.quote:Op maandag 20 oktober 2008 11:31 schreef naaa het volgende:
Ik zou er ook voor kiezen de elektra leidingen als nog in te frezen.
Klopt, het werk is het niet. Ik heb zo'n speciale giboblokkensleuvenschraaptool.quote:Sleuven zijn zo gemaakt in de Gibo blokken
(kan zelfs nog met een verfschraper) en de kosten zijn het niet.
Dat wel. Ik heb de nis expres dieper gemaakt zodat er ook nog een wasmachine in past (een wasmachine is zo'n 65cm diep).quote:Want weet je zeker, dat de uitstekende WCD's en buizen
zometeen niet nét in de weg kunnen zitten met het plaatsen van de keuken?
Waarom hostaliet? Kan dat niet met gewone "gele" buis?quote:Ik zou nog een paar inbouwdozen halen (á 2 euro p/s),
een lengte hostaliet, twee inbouw WCD's en een middag ervoor opofferen.
Zo'n krentenkakker ben ik óók weer nietquote:Je kan ervoor kiezen de perilex opbouw WCD middels een montageplaat
opnieuw te gebruiken (hoef je geen "dure" inbouw versie aan te schaffen).
In de naastgelegen kamer zijn de leidingen al ingefreest, omdat ze daar juist wel in het zicht zitten.quote:De bochten gelijk in 45 graden maken en de buis erin klemmen.
Eventueel kan je de buis op het punt waar het de vloer en
de naast liggende kamer ingaat niet infrezen (verzetje maken).
Hoezo meer lasruimte? De lasdoos blijft toch hetzelfde, en er zitten toch hetzelfde aantal draden in?quote:Daarna dichtsmeren met roodband of alabastine-achtig-spul,
en het ziet er een stuk netter (en professioneler) uit.
En meer vrijheid in de toekomst doordat de trekveer er
met 45 graden bochten makkelijker doorheen gaat.
Plus meer lasruimte in de inbouwdozen voor eventuele uitbreiding
en mocht je de keuken ooit veranderen, een fraaier aanzicht.
ik neem aan dat je die offerte bij een steen-boer hebt? (en niet bij een andere keukenboer?)quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 23:14 schreef DonJames het volgende:
De prijs viel me ook mee, alleen de prijs van het blad niet. Ik wil eigenlijk een granieten blad, en heb al een offerte liggen van een blad van 1.500 euro minder, waar ook nog een massief granieten spoelbak in zit (in plaats van een plaatstalen spoelbak).Maar eens overleggen met de vriendelijke verkoopster.
@vonkenboer... klein beetje off-topicquote:Op maandag 20 oktober 2008 18:43 schreef Vonkenboer het volgende:
- Maximaal 1 groep door een leiding of lasdoos getrokken mag worden.
6-8 weken productiequote:Op woensdag 22 oktober 2008 07:42 schreef tinny het volgende:
[..]
ik neem aan dat je die offerte bij een steen-boer hebt? (en niet bij een andere keukenboer?)
Ik heb de afgelopen 7 jr 3 keukens gekocht waarvan de laatste 2 met granieten blad. Allebei de keren was apart het granietenblad bestellen bij de steen-boer op de hoek vele malen goedkoper... het enige nadeel is dan dat het inmeten vaak pas kan gebeuren als je keuken staat en dat daarna ook pas de productie begint ergo een week of 6-8 geen blad op je keuken.... maar volgens mij is dat voor DJ niet erg...
Andere nadeel is het gezeik over garantie, zowel bij plaatsen of als er iets mis gaat in de toekomst ...
ps
een spoelbak ok van graniet...dat zal me een lieve duit kosten...
pps
soort graniet?
quote:Op woensdag 22 oktober 2008 07:42 schreef tinny het volgende:
[..]
ik neem aan dat je die offerte bij een steen-boer hebt? (en niet bij een andere keukenboer?)
Is niet zo erg, nee. De keuken zit er toch meer voor de sierquote:Ik heb de afgelopen 7 jr 3 keukens gekocht waarvan de laatste 2 met granieten blad. Allebei de keren was apart het granietenblad bestellen bij de steen-boer op de hoek vele malen goedkoper... het enige nadeel is dan dat het inmeten vaak pas kan gebeuren als je keuken staat en dat daarna ook pas de productie begint ergo een week of 6-8 geen blad op je keuken.... maar volgens mij is dat voor DJ niet erg...
Het zal je verbazen, een fatsoenlijke stalen spoelbak (niet zo'n PBS-ding) is duurder.quote:Andere nadeel is het gezeik over garantie, zowel bij plaatsen of als er iets mis gaat in de toekomst ...
ps
een spoelbak ok van graniet...dat zal me een lieve duit kosten...
Weet ik nog niet helemaal. Ik wil denk ik geen zwart, maar iets van grijs, of iets met een subtiel kleurtje. Ook geen effen, er mag wat motief in zitten.quote:pps
soort graniet?
De productie kost een paar miljoen jaar!quote:Op woensdag 22 oktober 2008 08:29 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
6-8 weken productieGraniet is gewoon een kwestie van zagen
Dat is zeker snel! Ze zullen de steen wel op voorraad hebben dan, of er hebben een paar Roemeense kindertjes de afgelopen week héél hard lopen zagenquote:Ons blad zijn ze ook pas komen meten en gaan zagen nadat de keuken is geplaatst, en dat was een week geleden. Vandaag wordt het blad geplaatst
True, true, ze hebben daar miljoenen kilo's graniet op voorraad, en we zijn vorige week een mooi blok aan gaan wijzen waar ze het uit zagenquote:Op woensdag 22 oktober 2008 09:43 schreef DonJames het volgende:
Dat is zeker snel! Ze zullen de steen wel op voorraad hebben dan, of er hebben een paar Roemeense kindertjes de afgelopen week héél hard lopen zagen
Dit kan linke soep zijn hoor. Als iemand hier zonder die specifieke kennis iets mee wil doen en slechts 1 van de 2 groepen dicht zet is hij/zij toch niet veilig voor een nieuw kapsel :-)quote:Op woensdag 22 oktober 2008 07:47 schreef tinny het volgende:
[..]
@vonkenboer... klein beetje off-topic
ik las deze zin en schrok een klein beetje... ik heb een jaartje geleden de keuken vernieuwd en toen moest ik aan éen zijde 2 groepen hebben (1'tje voor de oven en eentje voor de magnetron/koelkast). Echter als ik die 2 groepen daar wilde krijgen aan die zijde was er maar 1 pijpje en lasdoos waar ik hem doorheen kon trekken... (over het plafond)
hoe ga jij om met dit soort situatie ?![]()
beugeltjes op de buitenkant van het plafond lijkt me nou ook niet zo mooi
en een extra sleuf door een beton en gestuced plafon lijkt me ook een beetje overdreven ...
Je zou er voor kunnen kiezen om deze groep te beveiligen door een automaat die gebruikt word bij het aansluiten van een elektrisch fornuis. Dit zijn dubbele 16 Ampere automaten die samen in en bij een defect ook samen uit geschakeld worden.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 07:47 schreef tinny het volgende:
[..]
@vonkenboer... klein beetje off-topic
ik las deze zin en schrok een klein beetje... ik heb een jaartje geleden de keuken vernieuwd en toen moest ik aan éen zijde 2 groepen hebben (1'tje voor de oven en eentje voor de magnetron/koelkast). Echter als ik die 2 groepen daar wilde krijgen aan die zijde was er maar 1 pijpje en lasdoos waar ik hem doorheen kon trekken... (over het plafond)
hoe ga jij om met dit soort situatie ?![]()
beugeltjes op de buitenkant van het plafond lijkt me nou ook niet zo mooi
en een extra sleuf door een beton en gestuced plafon lijkt me ook een beetje overdreven ...
Okee, ik ben een beetje laat.quote:Op dinsdag 21 oktober 2008 23:14 schreef DonJames het volgende:
Vandaag keuken uitgezocht (bij Kvik). Prima geholpen, mooi spul, en geen onrealistische kortingen en verkoperspraat (ze hebben vaste prijzen).
quote:
Ja, dat wel. Maar omdat het meeste werk in de muur en onder de vloer zit (leidingen) zijn de vorderingen visueel nog niet zo spannend. Maar ik zal na het weekend wel weer eens een updeetje doenquote:Op woensdag 19 november 2008 15:56 schreef Quara het volgende:
Nou ik denk het niet, gezien de vorige foto'sMaar misschien al wel een flink stuk gevorderd?
O, dat had ik niet gedacht. Evengoed, ik heb voor 4.500 euro spullen van de Kvik besteld, dus geen comlete keuken (werkblad en deels de apparatuur koop ik elders). En hoe lager het bedrag is, hoe minder korting je krijgt natuurlijk maak ik mezelf dan maar wijs. Oh well, you can't win 'em allquote:Op woensdag 19 november 2008 16:11 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Okee, ik ben een beetje laat.
Wij hebben ook een keuken bij de Kvik gekocht en aan de hand van prijzen die we op internet hebben gevonden, is de prijs van onze keuken toch nog wat gezakt. Niet veel, maar net onder onze psychologische grens van 7.000 euro's. En met een renovatie of nieuw huis, is ieder tientje er toch eentje.
Maar inderdaad: de Kvik waar wij geweest zijn (Barendrecht), was ook een hele prettige zaak.
quote:Op zondag 8 februari 2009 20:15 schreef Oblivion het volgende:
Ja hoe staat het eigenlijk met het leuke huis en die vreselijke mooie achtertuin deuren?
quote:Op maandag 9 februari 2009 09:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
!
Het is nog niet klaar, het is best veel werk in je eentje!
Cool!quote:Ik zal proberen om na het komend weekend weer eens een foto-update te plaatsen.
idd. het haalt wel ingezakte topics naar bovenquote:Op maandag 9 februari 2009 11:18 schreef Stormqueen het volgende:
die klusverkiezingen zijn wel goed voor het weer in leven blazen van slapende topics
Komop met die updeets Don!
Als gevolg van technische problemen verbindingskabeltje camera-computer kwijt in verbouwingstroepquote:Op maandag 16 februari 2009 16:51 schreef Ml-etje het volgende:
Ben ook wel benieuwd het lijkt veelbelovend allemaal
Let je er goed op dat die vogels het plafond van de wand lossnijden? Als ze dat niet doen ga je scheuren krijgen... oh ja? ja, idd als ik bij mij kijk dara zitten dus scheurtjes omdat die sukkel dat niet heeft gedaan en ik het toen niet wist.quote:Op dinsdag 17 februari 2009 10:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als gevolg van technische problemen verbindingskabeltje camera-computer kwijt in verbouwingstroeplaat de update nog even op zich wachten. Heugelijk nieuws is er daarentegen wel: vandaag zijn de stucadoors begonnen
Wat zal ik blij zijn als alle muren en plafonds weer mooi recht en scheurvrij zijn, en ik eindelijk verlost ben van het Stof (leidingen frezen stoft like you wouldn't believe)
Ik zal er even op letten, maar ik denk dat dat wel goed komt. Mijn Oost-Europese vrinden leveren bijzonder puik werk!quote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:24 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Let je er goed op dat die vogels het plafond van de wand lossnijden? Als ze dat niet doen ga je scheuren krijgen... oh ja? ja, idd als ik bij mij kijk dara zitten dus scheurtjes omdat die sukkel dat niet heeft gedaan en ik het toen niet wist.
En in de (vertikale) hoeken...quote:Op vrijdag 20 februari 2009 16:24 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Let je er goed op dat die vogels het plafond van de wand lossnijden? Als ze dat niet doen ga je scheuren krijgen... oh ja? ja, idd als ik bij mij kijk dara zitten dus scheurtjes omdat die sukkel dat niet heeft gedaan en ik het toen niet wist.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |