Papierversnipperaar beschrijft godsbesef als een historisch proces. Hij ziet de godsdienstgeschiedenis als een lijn van vooruitgang die uiteindelijk tot het atheïsme zal leiden. Zijn beeld van de geschiedenis is teleologisch en niet wezenlijk anders als dat van marxisten en christenen zelf, maar dat terzijde. Als Papierversnipperaar deze ontwikkeling in de geschiedenis denkt te zien, mogen historici deze falsificeren. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door er op te wijzen dat godsdienst niet uitsterft maar nog even vitaal is vandaag de dag.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:30 schreef SpecialK het volgende:
Aangezien de beginselen van godsbesef een prehistorische aangelegenheid is lijkt mij dit niet echt binnen het vakgebied van historici vallen. Wellicht binnen het vakgebied van antropologen en antropobiologen.
Het is inderdaad waar dat in de meeste delen van de wereld godsdienstigheid en persoonlijke spiritualiteit weinig inkrimpen. Behalve in Europa waar een duidelijke dalende lijn waarneembaar is. Het leek er 20 jaar geleden nog op dat een zelfde lijn in de US ingezet ging worden maar die is weer krampachtig recht getrokken lijkt wel.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:35 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Papierversnipperaar beschrijft godsbesef als een historisch proces. Hij ziet de godsdienstgeschiedenis als een lijn van vooruitgang die uiteindelijk tot het atheïsme zal leiden. Zijn beeld van de geschiedenis is teleologisch en niet wezenlijk anders als dat van marxisten en christenen zelf, maar dat terzijde. Als Papierversnipperaar deze ontwikkeling in de geschiedenis denkt te zien, mogen historici deze falsificeren. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door er op te wijzen dat godsdienst niet uitsterft maar nog even vitaal is vandaag de dag.
Nog even vitaal als wanneer? Als je de ontkerkelijking in beeld brengt in Nederland, en het aantal mensen dat zich atheïst noemt, dan is daar in de 20e eeuw duidelijk een verandering te zien. Ook de directe invloed op de politiek en het openbare leven is drastisch teruggelopen. In de VS echter zien we dat een stuk minder (alhoewel atheïsme daar onder jongeren ook een steviger voet aan de grond lijkt te krijgen).quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:35 schreef Scaurus het volgende:
Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door er op te wijzen dat godsdienst niet uitsterft maar nog even vitaal is vandaag de dag.
Hoe zit dat volgens jou dan met de moslims en hun Koran? En hoe zit dat met al die andere gelovigen die niet de Bijbel als hun heilige boek erkennen?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:45 schreef MdMa98 het volgende:
Zijn deze topics nu nog gaande?
Het is toch heel simpel:
De bijbel is altijd een opvoedkundig boek geweest. Zie het als een regelgeving. Geloof in een god is gecreerd in de tijd dat de bijbel er was...
Plat gezegt: Mensen die geloven in (een) god, zijn eigenlijk bijbelvolgelingen.
Het geloof sterft niet uit.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:46 schreef daftme het volgende:
Het geloof is wel aan het uitsterven. Kerken worden omgebouwd naar weet ik veel wat en steeds meer kinderen raken van het geloof af, omdat ze door de huidige samenleving voor veel uitdagendere dingen komen te staan. Geloof is een goed iets mits je niet doorslaat en ook een niet gelover goedkeuring geeft op zijn visies. Extremisten in het geloof, maakt niet uit wat voor geloof, zouden geen nieuwe generatie van op de wereld moeten zetten. Wij als mens hebben de vrijheid dus gebruik die ook.
Religie staat bij lange na niet op uitsterven, maar in Europa is toch heus een tendens waar te nemen, ook in Oost-Europa, dat het langzaam aan de kant wordt geschoven. Je hebt nog wel legio mensen die zeggen dat er een God is, maar vrijwel niemand houdt zich meer bezig met religieuze praktijken, behalve naar de Kerk gaan met kerstquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:51 schreef Scaurus het volgende:
Na twee volle topics heb ik nog steeds geen bron gezien waaruit blijkt dat wereldwijd steeds minder mensen ongelovig worden en dat religie op uitsterven staat. Aangezien jullie zo graag hameren op het met empirisch bewijs onderbouwen van je standpunten, lijkt het me niet onredelijk als jullie je secularisatiethese eens bewijzen.
Ah, je bent het met mij eens. Ontkerkelijking schrijdt voort, maar mensen worden niet minder religieus. Ze blijven vasthouden aan allerlei vormen van spiritualiteit. Dat deze vormen veranderlijker en individualistischer zijn maakt in wezen niet uit: mensen blijven geloven in een hogere macht. New Age en dergelijke tonen aan dat er een constant verlangen naar het goddelijke blijft, ook als georganiseerde religies in de marge gedrukt zijn.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:50 schreef Iblis het volgende:
Allicht dat er ergens een grens opzit, waarna het percentage gelovigen en niet-gelovigen gelijk blijft. Op het moment durf ik echter wel te stellen voor Nederland dat de georganiseerde godsdienst, en dan met name de christelijke kerken aanmerkelijk minder vitaal zijn dan 50 jaar geleden. Natuurlijk staat daar de wildgroei aan New-Ageinstellinkjes tegenover, maar hoe vitaal deze organisatie als geheel is, moet ik nog bezien, in de zin dat ik het niet onmogelijk acht dat New-Age op den duur verdwijnt en voor een vorm van spiritualisme plaats maakt die op dat moment in de mode is. Een 2000 jaar durende instelling zie ik het niet worden.
In de VS zijn atheïsten ook nog ’s lands meest wantrouwde minderheid. Ik heb ook een Amerikaanse vriend die wel uitkijkt tegen wie hij voor zijn ongeloof uitkomt, aangezien dat echt in zijn nadeel kan werken.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het is inderdaad waar dat in de meeste delen van de wereld godsdienstigheid en persoonlijke spiritualiteit weinig inkrimpen. Behalve in Europa waar een duidelijke dalende lijn waarneembaar is. Het leek er 20 jaar geleden nog op dat een zelfde lijn in de US ingezet ging worden maar die is weer krampachtig recht getrokken lijkt wel.
Dan ook voor jou de vraag: waar zijn je bronnen, je cijfers en bij voorkeur in de vorm van een mooie grafiek, waarvan duidelijk een dalende lijn af te lezen valt.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:56 schreef Steeven het volgende:
[..]
Religie staat bij lange na niet op uitsterven, maar in Europa is toch heus een tendens waar te nemen, ook in Oost-Europa, dat het langzaam aan de kant wordt geschoven. Je hebt nog wel legio mensen die zeggen dat er een God is, maar vrijwel niemand houdt zich meer bezig met religieuze praktijken, behalve naar de Kerk gaan met kerst.
Ik vraag om een BRON. Je kan prachtige verhaaltjes afsteken over de opmars van het atheïsme, maar tot ik cijfers zie uit sociologische onderzoeken geloof ik er weinig van. Het voortbestaan van de orthodoxe kerk in oost-Europa doet mij namelijk vermoeden dat een deel van de bevolking nog altijd vastklampt aan de oude religie, ook al is een aardig groot deel ronduit ongelovig.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:56 schreef Steeven het volgende:
Religie staat bij lange na niet op uitsterven, maar in Europa is toch heus een tendens waar te nemen, ook in Oost-Europa, dat het langzaam aan de kant wordt geschoven. Je hebt nog wel legio mensen die zeggen dat er een God is, maar vrijwel niemand houdt zich meer bezig met religieuze praktijken, behalve naar de Kerk gaan met kerst.
Misschien niet, maar het word wel degelijk minder. Of het nou het aantal mensen is of de overtuiging van het geloof zelf.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:56 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Het geloof sterft niet uit.
http://en.wikipedia.org/wiki/Irreligionquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:58 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dan ook voor jou de vraag: waar zijn je bronnen, je cijfers en bij voorkeur in de vorm van een mooie grafiek, waarvan duidelijk een dalende lijn af te lezen valt.
Waaruit leid jij af dat het minder wordt?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:59 schreef daftme het volgende:
[..]
Misschien niet, maar het word wel degelijk minder. Of het nou het aantal mensen is of de overtuiging van het geloof zelf.
Ik wist dat je hierom vroeg en was al op zoek naar de grafiek. Zie hierboven.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 10:01 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Waaruit leid jij af dat het minder wordt?
quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:51 schreef Scaurus het volgende:
Na twee volle topics heb ik nog steeds geen bron gezien waaruit blijkt dat wereldwijd steeds minder mensen ongelovig worden en dat religie op uitsterven staat. Aangezien jullie zo graag hameren op het met empirisch bewijs onderbouwen van je standpunten, lijkt het me niet onredelijk als jullie je secularisatiethese eens bewijzen.
Post dan ook even de zeer relevante kanttekening die erbij wordt geplaatst en die juist nu net de crux vormt van dit subdebat:quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 10:01 schreef Steeven het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Irreligion
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als je dit vergelijkt met 2000 jaar terug dan is dat een behoorlijk groot verschil.
http://en.wikipedia.org/wiki/Irreligion#Irreligious_theistquote:Irreligious theist
Although people classified as irreligious might not follow any religion, not all are necessarily without belief in the supernatural or in deities; such a person may be a non-religious or non-practicing theist. In particular, those who associate organized religion with negative qualities, but still hold spiritual beliefs, might describe themselves as irreligious. It also must be noted that in countries such as Saudi Arabia, the government essentially requires religion, so the numbers might not be entirely accurate.
Ook jij zal toch moeten toegeven dat er nu veel meer mensen zich athëistisch/agnostisch noemen en daarnaast een grote groep mensen die zich nog wel spiritueel noemen, maar niet bij een bepaalde kerk of religie scharen, dan pak weg het geval was in de jaren '50 of ga jij daar echt niet in mee zonder bron?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:56 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ah, je bent het met mij eens. Ontkerkelijking schrijdt voort, maar mensen worden niet minder religieus. Ze blijven vasthouden aan allerlei vormen van spiritualiteit. Dat deze vormen veranderlijker en individualistischer zijn maakt in wezen niet uit: mensen blijven geloven in een hogere macht. New Age en dergelijke tonen aan dat er een constant verlangen naar het goddelijke blijft, ook als georganiseerde religies in de marge gedrukt zijn.
Nee. Ik verklaar de verschillende verschijningsvormen van godsbesef (natuurgodsdiensten, polytheïsme, monotheïsme, niks-isme) aan de hand van de ontwikkeling van het menselijk (zelf) bewustzijn. Religie is daar slechts het resultaat van.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:26 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Jij beschrijft de evolutie van het godsbesef als een historisch proces. Over dit historisch proces gaan historici. Een leek als ik kan zelfs al het grootste deel van jouw verhaal van hand doen als gewauwel uit de mond van iemand met weinig historisch besef, iemand die denkt dat de Romeinse goden vooraf gingen aan Wodan en Thor.
Ja, dus? Geloven in een hoger wezen wil nog niet zeggen dat je religieus bent.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 10:05 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Post dan ook even de zeer relevante kanttekening die erbij wordt geplaatst en die juist nu net de crux vormt van dit subdebat:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Irreligion#Irreligious_theist
Ik vind spiritualiteit en religieus-zijn niet geheel hetzelfde. Religieuze beleving is vaak spiritueel, maar ik zou niet elke spirituele beweging religieus noemen. Ook al ‘gelooft’ iemand in astrologie, en ziet die persoon in de standen van de planeten en sterren krachten die werken op de individu en de levensloop bepalen, en zie zo'n persoon daarin verborgen verbanden en oorzaken in het universum die op een bepaalde manier bovennatuurlijk zijn, dan kan ik daar een soort spiritualiteit in zien, maar als opvatting zelf vind ik het toch tamelijk atheïstisch.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 09:56 schreef Scaurus het volgende:
Ah, je bent het met mij eens. Ontkerkelijking schrijdt voort, maar mensen worden niet minder religieus. Ze blijven vasthouden aan allerlei vormen van spiritualiteit. Dat deze vormen veranderlijker en individualistischer zijn maakt in wezen niet uit: mensen blijven geloven in een hogere macht. New Age en dergelijke tonen aan dat er een constant verlangen naar het goddelijke blijft, ook als georganiseerde religies in de marge gedrukt zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |