abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:30:02 #201
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61255976
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:17 schreef Iblis het volgende:
Maar uiteindelijk is het altijd heilig. Dat leidt fundamenteel tot problemen, ondanks de verschillende verschijningsvormen. Ook díé opmerking heeft heel veel kanttekeningen en marges, maar iets als heilig bombarderen betekent dat het zich aan bepaalde normen kan onttrekken, dan wel dat het zeggingskracht vergaart louter vanwege de (vermeende) heiligheid.
Wat is er mis met heiligheid? Als mensen aan bepaalde fenomenen - zeg, huwelijk - heiligheid toekennen, dan kan dat een functioneel doel hebben. Die fenomenen worden namelijk met een grote nederigheid en voorzichtigheid benadert, omdat ze niet zomaar verandert mogen worden. Ze moeten op een voetstuk staan.

In een liberale utopie is dit natuurlijk problematisch. De heiligheid van zoiets als seksualiteit belemmert natuurlijk het vinden van een geheel eigen relatie tot seks.

De wereld waarin wij nu leven is ontdaan van alle heiligheid. In ruil voor het heilige is het platvloerse gekomen, met als gevolg dat mensen de wereld waarin zij leven - relaties, maar ook milieu - tot bestand maken, te gebruiken voor eigen nut en gewin.

Religieuze heiligheid omtrent bijv. vrije meningsuiting is zeer dodelijk, maar wij moeten niet afwijzend staan tegenover de verheffing van dingen boven de alledaagse realiteit van plezier, nut en egoïsme.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61256012
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 22:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat klopt, maar je kunt wel een hekel hebben aan cricket omdat de fans altijd treinen slopen, aan je zitten als ze in de treincoupé zitten, de binnenstad onveilig maken en het je favoriete TV-programma’s verdringt. Goed, dat zal in het geval van cricket niet zoveel voorkomen, maar je snapt het idee.

Ik ben het met je eens dat de psychologie van de koude grond die af en toe voorbij komt om de godsbehoefte te verklaren niet altijd even inzichtvol is.
Het gaat mij meer om de ergenis die komt van atheïstische gastjes die mij denken uit te leggen door wie en wanneer de bijbel geschreven is en dat Jezus eigenlijk een allergorie is voor de zon.
De meesten hebben geen idee waarover ze praten, dus de klachten van Scaurus waren meer dan terecht. Dat werd in dit topic maar weer eens bewezen.

Jij lijkt het alleen maar voor ze op te willen nemen. Erger jij je ook niet aan die domheid? Of erger jij je alleen aan christelijke domheid?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61256030
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:25 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik dacht dat de hippies al een oudere claim hadden uitstaan, bovendien komt bij hen het schoeisel ook nog overeen.

Overigens wil ik nog wel zo coulant zijn dat de 12 gezangen naast de oude berijming van de psalmen ook toelaatbaar zijn.
Ja maar dat komt omdat ze hem willen jatten van het metal zijn. Denken zo van als wij sandalen aan doen zien we er hetzelfde uit.
Maar Jezus zou voor metal en kisten kiezen als hij nu zou leven.
pi_61256323
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 10:29 schreef koningdavid het volgende:

[..]


Maar goed dat het christelijk is, maakt het waarschijnlijk al moeilijk te verteren voor je.
Dat zal mij echt aan mijn aars roesten al gaat het over kabouters en elfjes.
P.O.D. vind ik om de muziek niets.

Als ik de muziek cool vind boeit het onderwerp mij niet zo achterlijk veel. Ik luister net zo makkelijk naar Noorse Satanische Black metal als naar bijv een White Cross die dat christelijke gedonder door de rock/metalwereld laten galmen.

Als de muziek goed is, prima.

al moet ik wel melden dat ik terugdeins voor muziek waar heel overdreven en huilerig zielig gedaan word over god en consorten zo van "ik huil want wat ben ik blij dat ik een christen ben en dat ik god omhels". Dat vind ik namelijk gewoon eng.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:49:06 #205
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61256391
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:30 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Wat is er mis met heiligheid? Als mensen aan bepaalde fenomenen - zeg, huwelijk - heiligheid toekennen, dan kan dat een functioneel doel hebben. Die fenomenen worden namelijk met een grote nederigheid en voorzichtigheid benadert, omdat ze niet zomaar verandert mogen worden. Ze moeten op een voetstuk staan.

In een liberale utopie is dit natuurlijk problematisch. De heiligheid van zoiets als seksualiteit belemmert natuurlijk het vinden van een geheel eigen relatie tot seks.

De wereld waarin wij nu leven is ontdaan van alle heiligheid. In ruil voor het heilige is het platvloerse gekomen, met als gevolg dat mensen de wereld waarin zij leven - relaties, maar ook milieu - tot bestand maken, te gebruiken voor eigen nut en gewin.

Religieuze heiligheid omtrent bijv. vrije meningsuiting is zeer dodelijk, maar wij moeten niet afwijzend staan tegenover de verheffing van dingen boven de alledaagse realiteit van plezier, nut en egoïsme.
Ja, ik weet dat jij heel weinig op hebt met liberalisme. Mijn probleem is niet eens zozeer dat ze aan iets een heiligheid toekennen, dat vind ik prima. Dat homoseksuelen derhalve niet kerkelijk ingezegend worden bij sommige gemeenten kan ik derhalve begrijpen. Het burgerlijk huwelijk daarentegen zou m.i. niet zulke beperkingen moeten kennen. Het heeft enkele gelijkenissen met het kerkelijk huwelijk, maar het is een staatscontract. (Er valt overigens wel het een en ander voor te zeggen m.i. om het überhaupt niet van overheidswege te regelen.)

Ik snap de functie wel om het huwelijk iets te maken wat je niet lichtzinnig benadert, maar ik snap de behoefte niet om dit af te dwingen. Idem met seksualiteit. Juist door het zo ontzettend heilig te maken, onaantastbaar zelfs, veroorzaak je m.i. op den duur meer problemen dan je ermee voorkomt, doordat echtscheiding bijvoorbeeld een enorm taboe wordt, en dat seks iets onbehoorlijks wordt.

Zodra iets echter heilig is, krijgt het zo’n enorme lading, dat een nuttige discussie erover onmogelijk wordt. Ook omdat één partij altijd de kaart ‘heilig’ kan spelen om de discussie te beklinken. Het klonen van embryo’s, of embryoselectie is bijvoorbeeld zo’n precair onderwerp. De discussie komt helemaal vast te zitten als je het gaat hebben over ‘heilig’. In het laatste geval heb ik me echt gestoord aan enkele personen van de CU, die daarin niet te vermurwen waren; en ook al ben ik het niet met hen eens, ik denk dat ik hun redenatie snap, maar wat ik dan niet snap is hun wens het voor iedereen te verbieden, terwijl de tegenpartij niet ernaar streeft het voor hen te verplichten.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:56:44 #206
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61256585
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:32 schreef koningdavid het volgende:
Het gaat mij meer om de ergenis die komt van atheïstische gastjes die mij denken uit te leggen door wie en wanneer de bijbel geschreven is en dat Jezus eigenlijk een allergorie is voor de zon.
De meesten hebben geen idee waarover ze praten, dus de klachten van Scaurus waren meer dan terecht. Dat werd in dit topic maar weer eens bewezen.

Jij lijkt het alleen maar voor ze op te willen nemen. Erger jij je ook niet aan die domheid? Of erger jij je alleen aan christelijke domheid?
Het is zo dat ik me niet zo aan hen erger als ik zou doen wanneer ze ‘tegen’ mij zouden zijn. Ik voel me echter ook niet echt met hen verbonden, laat ze maar reutelen, denk ik dan. Soms, als ze al te veel domheid spuien, ja, laat ze dan maar gaan.

Zo heb je af en toe een gelovige die totale waanzin uitslaat wat de evolutietheorie betreft, en die er duidelijk geen sikkepit vanaf weet. Dat is natuurlijk niet representatief voor elke gelovige. Uiteindelijk erger ik me meer aan zulke domheid dan aan atheïstische domheid; alhoewel ik in het geval van antitheïsme en beknotting van de vrijheid van meningsuiting me menigmaal ook aan atheïsten erger, het is een beetje afhankelijk van de insteek van de discussie en met welk aspect ik me associeer.

Ik reageerde net, omdat ik in jouw antwoord een beetje dacht te lezen (terecht of niet), dat je eigenlijk geen recht van spreken had als je geen verstand hebt van het Christelijk geloof. Dat is soms zeer zeker waar, maar soms ook niet. Ik vind dat je soms best valide kritiek kunt uitoefenen zonder dat je b.v. alle werken van Karl Barth hebt bestudeerd.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_61256592
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:46 schreef McKillem het volgende:

[..]

Dat zal mij echt aan mijn aars roesten al gaat het over kabouters en elfjes.
P.O.D. vind ik om de muziek niets.

Als ik de muziek cool vind boeit het onderwerp mij niet zo achterlijk veel. Ik luister net zo makkelijk naar Noorse Satanische Black metal als naar bijv een White Cross die dat christelijke gedonder door de rock/metalwereld laten galmen.

Als de muziek goed is, prima.

al moet ik wel melden dat ik terugdeins voor muziek waar heel overdreven en huilerig zielig gedaan word over god en consorten zo van "ik huil want wat ben ik blij dat ik een christen ben en dat ik god omhels". Dat vind ik namelijk gewoon eng.
nu ik het er toch op heb staan
Mijn voorkeur gaat doorgaans uit naar folk achtige metal trouwens.

pi_61256641
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:46 schreef McKillem het volgende:

[..]

Dat zal mij echt aan mijn aars roesten al gaat het over kabouters en elfjes.
P.O.D. vind ik om de muziek niets.

Als ik de muziek cool vind boeit het onderwerp mij niet zo achterlijk veel. Ik luister net zo makkelijk naar Noorse Satanische Black metal als naar bijv een White Cross die dat christelijke gedonder door de rock/metalwereld laten galmen.

Als de muziek goed is, prima.

al moet ik wel melden dat ik terugdeins voor muziek waar heel overdreven en huilerig zielig gedaan word over god en consorten zo van "ik huil want wat ben ik blij dat ik een christen ben en dat ik god omhels". Dat vind ik namelijk gewoon eng.
Ik luister best wel veel christelijke muziek, maar dat laatste is ook niet mijn favoriete genre.

Ik hou meer van christelijke bands die over het geloof zingen op een wat intelligentere manier: The Spirit That Guides Us, This Beautiful Mess (beiden Nederlands) of Blindside bijvoorbeeld.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zondag 31 augustus 2008 @ 00:00:26 #209
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61256655
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:46 schreef McKillem het volgende:

al moet ik wel melden dat ik terugdeins voor muziek waar heel overdreven en huilerig zielig gedaan word over god en consorten zo van "ik huil want wat ben ik blij dat ik een christen ben en dat ik god omhels". Dat vind ik namelijk gewoon eng.
Eenzelfde gevoel bekruipt mij als Dimmu Borgir op het podium zie staan met hun schmink, of als ik de typische shirts van Cradle of Filth zie, of als ik de titels van God Dethroned lees; alhoewel het gevoel dan vaker is, tot lachen. Het komt er echter op neer dat sommige lui net iets te ver gaan.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_61256694
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:59 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik luister best wel veel christelijke muziek, maar dat laatste is ook niet mijn favoriete genre.

Ik hou meer van christelijke bands die over het geloof zingen op een wat intelligentere manier: The Spirit That Guides Us, This Beautiful Mess (beiden Nederlands) of Blindside bijvoorbeeld.
Die laatste is niet half slecht, alleen ben ik niet helemaal van een stemgebruik op die manier.
Beetje te....punkerig? voor mijn stijl.
Die andere 2 zijn me echt te rustig.
pi_61256750
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:56 schreef Iblis het volgende:

[..]

Het is zo dat ik me niet zo aan hen erger als ik zou doen wanneer ze ‘tegen’ mij zouden zijn. Ik voel me echter ook niet echt met hen verbonden, laat ze maar reutelen, denk ik dan. Soms, als ze al te veel domheid spuien, ja, laat ze dan maar gaan.

Zo heb je af en toe een gelovige die totale waanzin uitslaat wat de evolutietheorie betreft, en die er duidelijk geen sikkepit vanaf weet. Dat is natuurlijk niet representatief voor elke gelovige. Uiteindelijk erger ik me meer aan zulke domheid dan aan atheïstische domheid; alhoewel ik in het geval van antitheïsme en beknotting van de vrijheid van meningsuiting me menigmaal ook aan atheïsten erger, het is een beetje afhankelijk van de insteek van de discussie en met welk aspect ik me associeer.

Ik reageerde net, omdat ik in jouw antwoord een beetje dacht te lezen (terecht of niet), dat je eigenlijk geen recht van spreken had als je geen verstand hebt van het Christelijk geloof. Dat is soms zeer zeker waar, maar soms ook niet. Ik vind dat je soms best valide kritiek kunt uitoefenen zonder dat je b.v. alle werken van Karl Barth hebt bestudeerd.
Tuurlijk, zolang het maar gefundeerde kritiek is. Je hoeft geen theoloog te zijn om het christelijk geloof af te wijzen.
Mijn ergenis gaat vooral over die mensen die zeggen dat ze niet in God geloven omdat de bijbel door priesters in de middeleeuwen is geschreven enzo. Pure onwetendheid dus, maar je wilt niet weten HOE VAAK dat voorkomt.

Dat ik mij meer erger aan christelijke domheid dan jij je ergert aan atheïstische domheid zal er inderdaad mee te maken hebben dat ik mij meer verbonden voel met andere christenen dan jij met andere atheïsten dan.
Ik heb het vaker gezegd, maar het is jammer dat atheïsten onderling niet die corrigerende houding hebben, het zou een hoop domheid kunnen voorkomen.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61256753
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 00:00 schreef Iblis het volgende:

[..]

Eenzelfde gevoel bekruipt mij als Dimmu Borgir op het podium zie staan met hun schmink, of als ik de typische shirts van Cradle of Filth zie, of als ik de titels van God Dethroned lees; alhoewel het gevoel dan vaker is, tot lachen. Het komt er echter op neer dat sommige lui net iets te ver gaan.
Klein contrast natuurlijk wel dat het in de metal voor 90% show is, en in die christelijk muziek het voor 90% gemeend word.

Je hoeft nou niet met voorbeelden te komen want ik weet dat er mensen zijn die wel menen wat ze zingen in metalwereld, want 'gekken' heb je overal bij.
  zondag 31 augustus 2008 @ 00:11:20 #213
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61256841
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 23:57 schreef McKillem het volgende:

[..]

nu ik het er toch op heb staan
Mijn voorkeur gaat doorgaans uit naar folk achtige metal trouwens.

Is deze thematiek en insteek representatief? Ik bedoel, drinkliedjes op z'n tijd kunnen grappig zijn maar dit is gewoon ronduit plat. Vergeleken met zoiets is hogere poëzie. (tekst).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_61256900
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 00:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Is deze thematiek en insteek representatief? Ik bedoel, drinkliedjes op z'n tijd kunnen grappig zijn maar dit is gewoon ronduit plat. Vergeleken met zoiets is hogere poëzie. (tekst).
Corvus Corax, niets mis mee.
Waren ook op wacken dit jaar, mooie show.
pi_61262347
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 00:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Is deze thematiek en insteek representatief? Ik bedoel, drinkliedjes op z'n tijd kunnen grappig zijn maar dit is gewoon ronduit plat. Vergeleken met zoiets is hogere poëzie. (tekst).
Naar metal hoef je dan ook niet te luisteren vanwege de geniale teksten over het algemeen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 31 augustus 2008 @ 13:08:13 #216
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61263301
Topic gekaapt
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61263769
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 13:08 schreef Scaurus het volgende:
Topic gekaapt
was vast gods wil
  zondag 31 augustus 2008 @ 13:49:00 #218
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61264094
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 13:08 schreef Scaurus het volgende:
Topic gekaapt
Het is de schuld van de moslims!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_61264188
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 13:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het is de schuld van de moslims!
+10 voor Papierversnipperaar
  zondag 31 augustus 2008 @ 13:58:55 #220
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61264329
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 13:08 schreef Scaurus het volgende:
Topic gekaapt
Terugkapen dus!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 31 augustus 2008 @ 15:17:07 #221
196697 Heathen.
Its No Game
pi_61266146
Riddle of Epicurus:
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
  zondag 31 augustus 2008 @ 16:03:12 #222
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61267243
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 15:17 schreef Heathen. het volgende:
Riddle of Epicurus:
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
Het leven is een test, en we leven al in de best mogelijke wereld.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 31 augustus 2008 @ 16:30:26 #223
196697 Heathen.
Its No Game
pi_61267924
Ja en...?
  zondag 31 augustus 2008 @ 16:49:28 #224
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61268416
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 16:30 schreef Heathen. het volgende:
Ja en...?
Dat is het antwoord. En natuurlijk de zondeval.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 31 augustus 2008 @ 16:54:20 #225
196697 Heathen.
Its No Game
pi_61268544
Dus god is slecht, is je antwoord.
  zondag 31 augustus 2008 @ 17:18:48 #226
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61269230
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 16:54 schreef Heathen. het volgende:
Dus god is slecht, is je antwoord.
Nee, God is goed, dat weet iedereen, alleen jouw overovergrootoma had met d'r vingers van die boom moeten blijven!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 31 augustus 2008 @ 17:42:04 #227
196697 Heathen.
Its No Game
pi_61269833
Daarmee impliceer je dat God niet bij machte is hier iets aan te doen omdat de mens 'the trigger' heeft overgehaald om de poort van het kwaad te openen.
Of je bedoelt dat God nu zoiets heeft van 'ja dan had je ook maar niet aan die boom moeten zitten' en wil hiermee de mensheid laten lijden. In dat geval is het een sadist en een gefrustreerd type omdat miljarden mensen de verantwoordelijk kennelijk moeten dragen voor hetgene wat een persoon ooit gedaan heeft zonder daar zelf ooit invloed op hebben kunnen uitoefenen. En die persoon bestaat toch al niet meer.

(en ik snap je wel dat je advocaat van de duivel wilt spelen)
pi_61270580
Maar wat is nou eik precies 'verstand hebben van religie'? Kennis van het mechanisme dat religie is? Of weet hebben van de feiten?

Dat laatste is nou juist een probleem want niet iedereen verstaat hetzelfde onder het begrip feit. Als je getuigenverslagen van 2000 jaar terug, die tíg keer vertaald zijn, en het wereldbeeld van de gewone man niet verder ging dan zijn eigen dorp en de 3 omliggende, om nog maar te zwijgen van de wetenschappelijke medische kennis, die claimen dat iemand echt dood was en de volgende dag weer levend werd aangetroffen, betrouwbaar vindt, tja....

Zoals al gezegd werd, dán komt ook een stukje geloof om de hoek kijken. Nou volgens mij moet je ook wel heel erg graag wíllen dat het waar is om dat aannemelijk te achten, ik kan er met mijn kop niet bij anders.

En verder denk ik dat er in diverse andere religies even 'sterke' feiten te vinden zijn, maar hoeveel gelovigen hebben zich daar ook in verdiept? Heeft KD op dezelfde manier de islam bestudeerd en daarna de conclusie getrokken dat het christendom aannemelijker is?

De oneliner van Dawkins dat iedereen atheïst is t.o.v. alle religies alleen sommigen t.o.v. alle -1, die 'mag' niet meer opgevoerd worden? Waarom niet? Zoals Sam Harris zei 'het is niet zo dat er ooit bewezen is dat die andere religies niet waar zijn en toch verwerpen christenen de islam en viceversa'. Da's toch raar? Want datzelfde argument 'bewijs maar dat het niet zo is!' voeren ze juist aan als onderbouwing van hun eigen wereldbeeld.
  zondag 31 augustus 2008 @ 18:40:23 #229
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61271149
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:13 schreef Modus het volgende:
Maar wat is nou eik precies 'verstand hebben van religie'? Kennis van het mechanisme dat religie is? Of weet hebben van de feiten?
Dat ligt eraan wie je het vraagt. Gelovigen (en Scaurus) zullen uiterst schamper en verbolgen reageren als je het mechanisme en de oorzaken van religie wilt bediscussiëren en ze zullen je er op wijzen dat je verzinsels niet overeenkomen met hun religieuze doctrine.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 31 augustus 2008 @ 18:57:54 #230
196697 Heathen.
Its No Game
pi_61271472
Om in te gaan op papierversnipperaar, ik denk dat religie voornamelijk voorkomt uit misverstand, perceptie, interpretatie, psychose en chaos.
pi_61274560
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:13 schreef Modus het volgende:
Maar wat is nou eik precies 'verstand hebben van religie'? Kennis van het mechanisme dat religie is? Of weet hebben van de feiten?

Dat laatste is nou juist een probleem want niet iedereen verstaat hetzelfde onder het begrip feit. Als je getuigenverslagen van 2000 jaar terug, die tíg keer vertaald zijn, en het wereldbeeld van de gewone man niet verder ging dan zijn eigen dorp en de 3 omliggende, om nog maar te zwijgen van de wetenschappelijke medische kennis, die claimen dat iemand echt dood was en de volgende dag weer levend werd aangetroffen, betrouwbaar vindt, tja....
Dit geeft dus aan dat je gaat oordelen over zaken waar je te weinig kennis van hebt.

Ten eerste: Wat heeft het vertalen van de teksten in hemelsnaam te maken met de betrouwbaarheid ervan?
Ten tweede: Uitgebreide medische kennis is er niet nodig om te constateren dat mensen alleen morsdood van een kruis afkomen na een kruisiging.
Ten derde: Zeggen dat Jezus de 'volgende dag' levend werd aangetroffen is onjuist.
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:13 schreef Modus het volgende:
Zoals al gezegd werd, dán komt ook een stukje geloof om de hoek kijken. Nou volgens mij moet je ook wel heel erg graag wíllen dat het waar is om dat aannemelijk te achten, ik kan er met mijn kop niet bij anders.
Tja... misschien heeft het ermee te maken dat je niet uitblinkt in kennis over dit specifieke onderwerp (waarom je de evangeliën serieus zou nemen).
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:13 schreef Modus het volgende:
En verder denk ik dat er in diverse andere religies even 'sterke' feiten te vinden zijn, maar hoeveel gelovigen hebben zich daar ook in verdiept? Heeft KD op dezelfde manier de islam bestudeerd en daarna de conclusie getrokken dat het christendom aannemelijker is?
Ik ken de islam wel beter dan de gemiddelde atheïst verstand heeft van het christendom.

Desondanks heb ik niet erg veel verstand van de islam en hou ik mij afzijdig van uitspraken over hoe de Koran precies tot stand is gekomen en welke Hadith nou het meest betrouwbaar zijn.

Maar ik weet genoeg over de Islam om het af te wijzen. De islam is voor mij niets meer dan een vermenging van de Abrahamistische religies met foklore en lokale legendes en gebruiken. In het geval van Jezus maakt de Koran de fout latere apocryfe geschriften serieuzer te nemen dan de betrouwbare boeken uit het NT. Hierdoor kom je bij een 'Jezus' uit die niet overeen lijkt te komen met de historische Jezus. En dan met name bij zijn kruisiging gaan moslims de mist in. Elke oude bron over Jezus (christelijk, Romeins of joods) vermeldt dat hij gekruisigd is. Dat de moslims dat 600 jaar na dato opeens ontkennen komt niet erg geloofwaardig over.
En als Mohammed met zijn gewelddadige acties, merkwaardige seksuele moraal en zijn niet bijster intelligente levenslessen de uitverkoren profeet is van God, is dat niet echt een God die ik graag zou willen volgen.
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:13 schreef Modus het volgende:
De oneliner van Dawkins dat iedereen atheïst is t.o.v. alle religies alleen sommigen t.o.v. alle -1, die 'mag' niet meer opgevoerd worden?
Jawel, maar het wordt zo saaaaaaaaaai.
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 18:13 schreef Modus het volgende:
Waarom niet? Zoals Sam Harris zei 'het is niet zo dat er ooit bewezen is dat die andere religies niet waar zijn en toch verwerpen christenen de islam en viceversa'. Da's toch raar? Want datzelfde argument 'bewijs maar dat het niet zo is!' voeren ze juist aan als onderbouwing van hun eigen wereldbeeld.
Nu generaliseer je, dat laatste zal je mij nooit horen zeggen.

Van alle religies waar ik mij in verdiept heb, komt er simpelweg geen een ook maar een beetje in de buurt van het christendom qua pracht en geloofwaardigheid. Voor mij is de keuze niet moeilijk hoor.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61275011
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 15:17 schreef Heathen. het volgende:
Riddle of Epicurus:


Is he able, but not willing? Then he is malevolent.

Deze volgt niet. Er zouden allerlei redenen kunnen zijn waarom God het 'kwaad' zijn gang laat gaan. Zelfs 'benovolente' redenen.

Trouwens, wat is 'het kwaad' eigenlijk vanuit atheïstisch perspectief? Is er zoiets als objectief kwaad dan?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zondag 31 augustus 2008 @ 21:32:16 #233
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61275736
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 21:11 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Deze volgt niet. Er zouden allerlei redenen kunnen zijn waarom God het 'kwaad' zijn gang laat gaan. Zelfs 'benovolente' redenen.

Trouwens, wat is 'het kwaad' eigenlijk vanuit atheïstisch perspectief? Is er zoiets als objectief kwaad dan?
Net zo goed als dat er vanuit ‘religieus’ oogpunt is. Als een gelovige kan bedenken wat goed en kwaad is, dan kan een atheïst dat ook vanuit atheïstisch perspectief, aangezien het geloof uiteindelijk ook een mensenproduct is. Het goed of kwaad van de atheïst is derhalve niet objectiever dan dat van de gelovige.

Maar nu komen we weer op het punt van heilig – de gelovige heeft zijn waarheid sacrosanct gemaakt. En verkeert in de illusie dat er iets als objectiviteit is.

De benevolente redenen voor het kwaad vind ik overigens grotendeels niet overtuigend, zeker niet als het b.v. om ziekten gaat waaraan kinderen leiden, of natuurrampen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_61276013
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 21:32 schreef Iblis het volgende:

[..]

Net zo goed als dat er vanuit ‘religieus’ oogpunt is. Als een gelovige kan bedenken wat goed en kwaad is, dan kan een atheïst dat ook vanuit atheïstisch perspectief, aangezien het geloof uiteindelijk ook een mensenproduct is. Het goed of kwaad van de atheïst is derhalve niet objectiever dan dat van de gelovige.
Dat wil ik ook niet beweren. Ik ben ervan overtuid dat er zoiets is als 'kwaad' en 'goed'. Veel atheïsten daarentegen niet, dat maakt 'kwaad' voor hen niets meer dan iemands persoonlijke ;smaak'. Dan krijg je ook 'moreel relativisme' enzo, waar ik niet zo'n fan van ben. Het zou de 'riddle of Epicurus' ook 'pointless' maken.
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 21:32 schreef Iblis het volgende:
De benevolente redenen voor het kwaad vind ik overigens grotendeels niet overtuigend, zeker niet als het b.v. om ziekten gaat waaraan kinderen leiden, of natuurrampen.
Dat kan.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61276309
Hoeveel kruisigingen heb je bijgewoond KD? . Staat er in de bijbel dat zijn hartslag verdwenen was?

Ik vind dat altijd zooooo vreemd, van die hele boude stellingen alsof mensen het gisteren zelf meegemaakt hebben. En vertalingen zijn net als taal onderhevig aan tijdsgeest, cultuur etc. Dat weet je zelf ook wel. Ik snap echter ook wel dat als je daarin meegaat je daarmee twijfelt aan de status die je dat boek toekent.

Ohja en heb je meer christenen in je omgeving dan moslims toevallig? Laat me raden. .
pi_61276433
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 21:46 schreef Modus het volgende:
Staat er in de bijbel dat zijn hartslag verdwenen was
Doorboord hart.
  zondag 31 augustus 2008 @ 22:00:56 #237
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_61276782
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 21:38 schreef koningdavid het volgende:
Dat wil ik ook niet beweren. Ik ben ervan overtuid dat er zoiets is als 'kwaad' en 'goed'. Veel atheïsten daarentegen niet, dat maakt 'kwaad' voor hen niets meer dan iemands persoonlijke ;smaak'. Dan krijg je ook 'moreel relativisme' enzo, waar ik niet zo'n fan van ben. Het zou de 'riddle of Epicurus' ook 'pointless' maken.
Waarom zou een gelovige minder last van ‘smaak’ te hebben? Zou jij moreel veel anders doen als je geen rekening met je geloof zou houden? Ik neem niet aan dat je gaat stelen, moorden, al naar gelang je smaak.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_61276907
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 21:46 schreef Modus het volgende:
Hoeveel kruisigingen heb je bijgewoond KD? . Staat er in de bijbel dat zijn hartslag verdwenen was?
Er staat in de bijbel, door vijf verschillende schrijvers bevestigd, dat hij dood was. Ook niet-christenen Josephus en Tacitus bevestigen dit.

Je moet wel ongelooflijk gek zijn om te denken dat hij een kruisiging overleeft. Dat was praktisch onmogelijk.
Lees deze post eens, daar behandel ik het onderwerp uitgebreider.
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 21:46 schreef Modus het volgende:
Ik vind dat altijd zooooo vreemd, van die hele boude stellingen alsof mensen het gisteren zelf meegemaakt hebben.
Wat een onzinnige opmerking. We kunnen dus ook met geen zinnig woord iets zeggen over Alexander de Grote of Julius Ceasar, we hebben het immers zelf niet meegemaakt.
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 21:46 schreef Modus het volgende:
En vertalingen zijn net als taal onderhevig aan tijdsgeest, cultuur etc. Dat weet je zelf ook wel.
Ja dus? Wat heeft dat met de betrouwbaarheid van een boek te maken?

Het is niet alsof we alleen nog maar de vertalingen van de bijbel hebben ofzo. We hebben nog hartstikke veel oeroude documenten met de teksten in de originele taal.
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 21:46 schreef Modus het volgende:
Ik snap echter ook wel dat als je daarin meegaat je daarmee twijfelt aan de status die je dat boek toekent.
Niet dus. Wordt een Nederlands geschiedenisboek ook opeens minder betrouwbaar als het vertaald wordt en in andere landen wordt uitgebracht?
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 21:46 schreef Modus het volgende:
Ohja en heb je meer christenen in je omgeving dan moslims toevallig? Laat me raden. .
Dat lijkt steeds meer te veranderen anders... Maar wat doet dit ertoe?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61277085
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:00 schreef Iblis het volgende:

[..]

Waarom zou een gelovige minder last van ‘smaak’ te hebben? Zou jij moreel veel anders doen als je geen rekening met je geloof zou houden? Ik neem niet aan dat je gaat stelen, moorden, al naar gelang je smaak.
Je begrijpt niet helemaal wat ik wil zeggen. Het gaat niet over hoe atheïsten en christenen zich moreel verschillend zouden gedragen. Het gaat erom hoe christenen en atheïsten vaak verschillend over moraal denken.

Veel christenen vinden dat 'goed' en 'kwaad' bestaat. Veel atheïsten zullen zeggen dat er geen obsolute moraliteit bestaat, 'goed' en 'kwaad' bestaat niet echt.

Moreel relativisme dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door koningdavid op 31-08-2008 22:24:21 ]
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61277317
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:09 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Je begrijpt niet helemaal wat ik wil zeggen. Het gaat er niet over atheïsten en christenen zich moreel verschillend zouden gedragen. Het gaat erom hoe christenen en atheïsten vaak verschillend over moreel denken.

Veel christenen vinden dat 'goed' en 'kwaad' bestaat. Veel atheïsten zullen zeggen dat er geen obsolute moraliteit bestaat, 'goed' en 'kwaad' bestaat niet echt.

Moreel relativisme dus.
Goed en kwaad in de zwart-wit zin zijn mooie christelijke begrippen om oorlogen te rechtvaardigen. Kijk maar naar Amerika. Het probleem is echter dat het kwade van de één het goede van de andere is. Wie zegt dan dat jij gelijk hebt, jezus?
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zondag 31 augustus 2008 @ 22:20:49 #241
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61277482
Het moreel relativisme berust uiteindelijk op een ontkenning van de menselijke natuur. In die natuur ligt al een morele orde besloten die aan het individu voorafgaat. Het individu heeft weinig over zijn eigen moraal te zeggen: hij kan deze in ieder geval niet opnieuw uitvinden, zoals Nietzsche beoogde.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  zondag 31 augustus 2008 @ 22:22:42 #242
185261 Scaurus
Memento mori
pi_61277551
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:16 schreef Steeven het volgende:
Het probleem is echter dat het kwade van de één het goede van de andere is.
Goede verwoording van het moreel relativisme.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61277567
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:16 schreef Steeven het volgende:

[..]

Goed en kwaad in de zwart-wit zin zijn mooie christelijke begrippen om oorlogen te rechtvaardigen. Kijk maar naar Amerika. Het probleem is echter dat het kwade van de één het goede van de andere is. Wie zegt dan dat jij gelijk hebt, jezus?
De bijbel heeft ons een aardige bagage meegegeven wat betreft 'goed' en 'kwaad'. Verder vermeldt de bijbel dat ieder mens de wet als het ware in zijn hart geschreven heeft gekregen. M.a.w.: ieder mens heeft wel een zeker besef van 'goed' en 'kwaad'.

Niet dat het altijd een makkelijke inschatting is wat nou goed is en wat nou slecht. Maar als we volgens de ethiek, die de 10 geboden en Jezus ons geleerd heeft, zouden leven zouden we voor een stuk minder dilemma's komen te staan denk ik.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61277803
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:20 schreef Scaurus het volgende:
Het moreel relativisme berust uiteindelijk op een ontkenning van de menselijke natuur. In die natuur ligt al een morele orde besloten die aan het individu voorafgaat. Het individu heeft weinig over zijn eigen moraal te zeggen: hij kan deze in ieder geval niet opnieuw uitvinden, zoals Nietzsche beoogde.
Eens. Moreel relativisme kan schadelijk zijn.


Toepasselijk shirt van christelijke rapper, en psycholoog, Propaganda.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61277842
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:23 schreef koningdavid het volgende:

[..]

De bijbel heeft ons een aardige bagage meegegeven wat betreft 'goed' en 'kwaad'. Verder vermeldt de bijbel dat ieder mens de wet als het ware in zijn hart geschreven heeft gekregen. M.a.w.: ieder mens heeft wel een zeker besef van 'goed' en 'kwaad'.

Niet dat het altijd een makkelijke inschatting is wat nou goed is en wat nou slecht. Maar als we volgens de ethiek, die de 10 geboden en Jezus ons geleerd heeft, zouden leven zouden we voor een stuk minder dilemma's komen te staan denk ik.
Dat ben ik zeker wel met je eens, maar toch vind ik het een beetje 'captain obvious'. Het kan ook zijn dat ik dusdanig ben opgevoed, dat, ondanks een gebrek aan religie in het gezin ik toch christelijke normen en waarden heb meegekregen (omdat mijn ouders ze weer wel van gelovige ouders hebben meegekregen) en ik deze normen en waarden daarom als vanzelfsprekend ben gaan beschouwen. Toch blijkt uit antropologische studies dat deze waarden vrij universeel zijn gebleken, het is bijvoorbeeld niet zo dat de wereld een grote chaos was voor Jezus bestond. Daarom ben ik nog altijd sceptisch, niemand kan ontkennen dat het geen goede boodschap is, maar er is niet veel bijzonders aan (voor mij dan), en sowieso geen fundering voor wat goed en wat kwaad is.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  zondag 31 augustus 2008 @ 22:45:53 #246
57235 shroomer
Tonight's the night.
pi_61278179
Ah jullie zijn nog lang niet uitgepraat merk ik. Voor een vrolijke noot: (ignore the clapping americans.)
I like rice. Rice is great when your hungry and you want two thousand of something.
Have you heard that the bird is the word?
pi_61279924
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:32 schreef Steeven het volgende:

[..]

Dat ben ik zeker wel met je eens, maar toch vind ik het een beetje 'captain obvious'. Het kan ook zijn dat ik dusdanig ben opgevoed, dat, ondanks een gebrek aan religie in het gezin ik toch christelijke normen en waarden heb meegekregen (omdat mijn ouders ze weer wel van gelovige ouders hebben meegekregen) en ik deze normen en waarden daarom als vanzelfsprekend ben gaan beschouwen. Toch blijkt uit antropologische studies dat deze waarden vrij universeel zijn gebleken
Dank je, en dat is het punt!

Christenen zullen juist beamen dat dergelijke waarden vrij universeel zijn. Zoals Paulus ook schrijft.

Romeinen 2:
14 Wanneer namelijk heidenen (niet-joden dus - kd), die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.

Moreel relativisten, wat veel atheïsten zijn, zullen zeggen dat 'goed' en 'kwaad' en moraal vooral cultuurgebonden is en voor ieder mens eigenlijk kan verschillen.
Bot en gechargeerd gezegd: Wij vinden verkrachting vreselijk en 'slecht'. Maar over een cultuur waar dat gewoon is zullen moreel relativisten moeten zeggen dat 'verkrachtig' blijkbaar niet 'slecht' is.

Dat is het gevaar van moreel relativisme.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_61279976
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 22:45 schreef shroomer het volgende:
Ah jullie zijn nog lang niet uitgepraat merk ik. Voor een vrolijke noot: (ignore the clapping americans.)
Die kan ook op de 'atheïsten-bingokaart'. Dat filmpje van die demagogische clown.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zondag 31 augustus 2008 @ 23:53:53 #249
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_61280063
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 23:48 schreef koningdavid het volgende:

Bot en gechargeerd gezegd: Wij vinden verkrachting vreselijk en 'slecht'. Maar over een cultuur waar dat gewoon is zullen moreel relativisten moeten zeggen dat 'verkrachtig' blijkbaar niet 'slecht' is.

Dat is het gevaar van moreel relativisme.
Zo werkt het niet. Niemand vind verkrachting goed, maar er zijn culturen die verkrachting een gepaste straf of een logisch gevolg vinden van onzedelijk gedrag. Wat onzedelijk gedrag is en of verkrachting daarmee goed gepraat kan worden is dan wel weer cultuur gebonden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 31 augustus 2008 @ 23:55:58 #250
196697 Heathen.
Its No Game
pi_61280106
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 21:11 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Deze volgt niet. Er zouden allerlei redenen kunnen zijn waarom God het 'kwaad' zijn gang laat gaan. Zelfs 'benovolente' redenen.
Als dat het geval is, is God niet omnipotent. Daar zit juist dat knelpunt.
quote:
Trouwens, wat is 'het kwaad' eigenlijk vanuit atheïstisch perspectief? Is er zoiets als objectief kwaad dan?
Nee die bestaat niet. Er bestaat geen personificatie van het kwaad of 'het kwaad'. Het probleem is direct ook daar dat er zonder 'het kwaad' ook niet 'het goede' bestaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')