abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:24:35 #226
185261 Scaurus
Memento mori
pi_62372195
Storend om te zien hoe naïef en welwillend figuren als EchtGaaf tegenover de overheid staan. De staat is redder in nood, de Almachtige die rechtvaardigheid brengt en zonder wie er geen normaal leven mogelijk is. Het is dit soort denken, uit de koker van Rousseau en Hegel, dat heeft bijgedragen aan het totalitarisme van de 20ste eeuw.

Het is dwaas te denken dat het graaien en de zelfverrijking zullen stoppen als de overheid maar ingrijpt. De huidige zelfverrijking komt voort uit het materialisme en consumentisme, die het product zijn van de moderne cultuur. De overheid kan die cultuur niet breken. Met wetten kan je mensen niet deugdzaam maken. Het is de cultuur zelf die zal moeten veranderen.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_62372241
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 11:22 schreef axis303 het volgende:

[..]

Laat mensen dat alsjeblief voor zichzelf beslissen...

Ik heb in het verleden werkweken van om en nabij 60 uur gehad waar een zeer riant salaris aan vast zat, ik heb er mijn huis in België van kunnen kopen en wat andere leuke dingetjes. Ik kan bepaald niet zeggen dat geld niet gelukkig maakt..

Je moet mensen de wet niet voor willen schrijven en het zelf laten ervaren of ze dat willen en/of aankunnen. Besef nou eens dat geen enkel mens hetzelfde is.
Nee, dat mag je niet zelf beslissen, want door egoïsten gaat de samenleving kapot. Er moet dwang uitgeoefend worden om egoïsme af te remmen. Ik vind deze uitspraak van jou onethisch.
pi_62372316
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 11:24 schreef Scaurus het volgende:
Storend om te zien hoe naïef en welwillend figuren als EchtGaaf tegenover de overheid staan. De staat is redder in nood, de Almachtige die rechtvaardigheid brengt en zonder wie er geen normaal leven mogelijk is. Het is dit soort denken, uit de koker van Rousseau en Hegel, dat heeft bijgedragen aan het totalitarisme van de 20ste eeuw.

Het is dwaas te denken dat het graaien en de zelfverrijking zullen stoppen als de overheid maar ingrijpt. De huidige zelfverrijking komt voort uit het materialisme en consumentisme, die het product zijn van de moderne cultuur. De overheid kan die cultuur niet breken. Met wetten kan je mensen niet deugdzaam maken. Het is de cultuur zelf die zal moeten veranderen.
Niet alleen kan de overheid dat wel breken, maar het moet zelfs. Onze samenleving is gedefragmenteerd. Mensen hebben nauwelijks meer oog voor elkaar en leven langs elkaar heen. Alleen met fors overheidsingrijpen kan de ramp die nu ontstaan is weer een halt toegeroepen worden.
pi_62372402
quote:
Op maandag 13 oktober 2008 19:42 schreef SchoppenKoning het volgende:

[..]

Streefde misschien niet, maar genoeg praktijkvoorbeelden waar het niet goed is afgelopen met mensen die een beetje uit de pas liepen. Communisme is blijkbaar nooit verder gekomen dan een ideaal.
[..]

Waar zie jij de chaos in? De huidige economische crisis? Dat moest er ooit een keer van komen. Als je geld uitleent dat er niet is, kan je op je sloffen aanvoelen dat het ooit een keer mis gaat.

Ik kan me trouwens redelijk vinden in het status quo gebeuren. Om dat te bereiken zijn er echter vooral veel technische vernieuwingen nodig zoals het niet meer afhankelijk zijn van energiebehoefte voortkomend uit fossiele brandstof. En je moet zorgen dat iedere wereldburger aan zijn eigen toekomst kan bouwen en zodoende niet meer afhankelijk is van de hoeveelheid kinderen om voor zijn oude dag te zorgen.
Dit bereik in ieder geval absoluut niet door in een klap iedereen economisch gezien maar gelijk te stellen door de welvaart zomaar over de muur te gooien.
De chaos is dat mensen in een gedefragmenteerde samenleving wonen, waar je je voortdurend aan onbekenden moet aanpassen. De relatiemarkt en de arbeidsmarkt zijn voorbeelden van kille rationaliteit geworden. Alleen door fors autoritair ingrijpen en het terugdraaien van materiële welvaart kan een einde gemaakt worden aan het kille individualisme.
pi_62372563
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 11:26 schreef Getsie het volgende:

[..]

Nee, dat mag je niet zelf beslissen, want door egoïsten gaat de samenleving kapot. Er moet dwang uitgeoefend worden om egoïsme af te remmen. Ik vind deze uitspraak van jou onethisch.
De keuze om meer te werken of veel geld te verdienen heeft niets met egoisme te maken. De enige die hier een egoist is, ben jij, doordat je andere mensen onder dwang een levensbeeld probeert bij te brengen. Wat bovendien niet alleen egoistisch is, maar ook zeer onethisch. Zometeen verklaar je nog dat mensen geen baas over eigen lijf zijn...

Je gedachtengoed is failliet en leidt tot belabberde resultaten in een wereldwijd snel-veranderende economie.
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_62379304
Mijn gedachtengoed failliet? Volgens mij hoor ik bij een grotere groep dan jij met de ideeën die ik heb.
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 16:03:10 #232
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_62379595
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 11:26 schreef Getsie het volgende:

[..]

Egoisme is juist de drijfveer achter innovatie en vooruitgang.

Dat jij hier even besluit dat dwang (!) nodig is om natuurlijke gedragingen van mensen te beperken, DAT is onethisch!
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_62391301
Alleen geweld kan dit meningsverschil oplossen.
pi_62453685
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 15:49 schreef Getsie het volgende:
Mijn gedachtengoed failliet? Volgens mij hoor ik bij een grotere groep dan jij met de ideeën die ik heb.
Ik geloof wel in het failliet zijn van het extreme-doorgeslagen- kapitalisme.

Dit kon gewoon niet uitblijven.

Ik hoop dat alles weet in normale proporties terug keert. Blij dat de overheid haar verantwoordelijkheid gaat nemen. Strengere regels, meer toezicht en ECHTE aanpak tegen topsalarissen en perverse beloningssystemen.

Jammer dat ik geen premier ben. Dan had ik de topsalarissen direct aan banden gelegd
pi_62453744
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 16:03 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Egoisme is juist de drijfveer achter innovatie en vooruitgang.

Dat jij hier even besluit dat dwang (!) nodig is om natuurlijke gedragingen van mensen te beperken, DAT is onethisch!
Onesthetisch is het gedrag, als ongebreidelde egoisme doorslaat van ikke ikke en na mij de zondvloed. Dat was/is tot nu toe het gedrag van menig bankier.
pi_62453896
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2008 11:24 schreef Scaurus het volgende:
Wat zou er gebeurd zijn als overheden niet hebben ingegrepen in de shitzooit die martkpartijen hebben aangericht?

Zelfs, ja zelfs onze Ad Scheepbouwer vind dat overheid in deze crisis haar verantwoordelijkheid neemt. Ik wist werkelijk niet wat ik hoorde.
quote:
Het is dwaas te denken dat het graaien en de zelfverrijking zullen stoppen als de overheid maar ingrijpt.
De echte ratten zal je nooit tegen kunnen houden. Als jij gelijk hebt, bevestigt het alleen maar mijn veronderstelling, met wat voor lui we het van doen hebben.

Gewoon witte boorden criminelen, die alleen denken aan hun eigen portemonnee. Die zeer grote, onverantwoorde risico's nemen, op korte termijn scoren, hun zakken vullen en later zo goed als onmogelijk kunnen worden aangepakt. tot nu toe, aandeelhouder van Fortis willen (ex-) bestuurders persoonlijk aansprakelijk stellen. Maar hoe groot is de kans dat het lukt???
quote:
De huidige zelfverrijking komt voort uit het materialisme en consumentisme, die het product zijn van de moderne cultuur. De overheid kan die cultuur niet breken. Met wetten kan je mensen niet deugdzaam maken. Het is de cultuur zelf die zal moeten veranderen.
Op zich niks mis mee. Maar het slaat door, en dan breekt de hel los. Het kon ook echt niet uitblijven.
pi_62453965
Voordat iedereen nu hard begint te schreeuwen dat ik een communist ben,
IK BEN VOOR VRIJE MARKT, maar met een STERKE OVERHEID die regels stelt en toezicht houdt.

Precies wat de Europese leiders nu willen.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 10:23:03 #238
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_62453990
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:13 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Onesthetisch is het gedrag, als ongebreidelde egoisme doorslaat van ikke ikke en na mij de zondvloed. Dat was/is tot nu toe het gedrag van menig bankier.
Onethisch is het gedrag, als ongebreidelde jaloezie doorslaat van het een ander niet gunnen naar het een ander willen afpakken. Dat was/is tot nu toe het gedrag van menig Nederlander.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_62454041
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:23 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Onethisch is het gedrag, als ongebreidelde jaloezie doorslaat van het een ander niet gunnen naar het een ander willen afpakken. Dat was/is tot nu toe het gedrag van menig Nederlander.
Als verhoudingen niet meer proportioneel zijn, dan krijg je dat natuurlijk. Als topsalarissen jaar in en jaar uit stijgen met ettelijke tientallen procenten , terwijl de rest het met een paar procent moet doen, dan vindt ik de ophef niet vreemd.
pi_62454082
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:22 schreef EchtGaaf het volgende:
IK BEN VOOR VRIJE MARKT, maar met een STERKE OVERHEID die regels stelt en toezicht houdt.
Gelet op alle 27 delen hier... laat me niet lachen.
quote:
Precies wat de Europese leiders nu willen.
Paniekvoetbal. En het draagt nog niet ver ook. Het commentaar wat ik heb gehoord van politici (achter gesloten deuren) over Bos bij P&W eerder deze week... AUW!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_62454151
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:25 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Als verhoudingen niet meer proportioneel zijn, dan krijg je dat natuurlijk. Als topsalarissen jaar in en jaar uit stijgen met ettelijke tientallen procenten , terwijl de rest het met een paar procent moet doen, dan vindt ik de ophef niet vreemd.
Dat komt omdat je van nature afgunst bezit tegenover mensen die het beter hebben dan jij.
In wezen ben jij dus slecht van binnen
pi_62455136
En dit is nou precies wat ik bedoel: relatie tussen beloning(stijging) en prestatie is VOLLEDIG zoek.

In totaal nam de salarispost met ruim 27 procent, ofwel 9,7 miljoen euro, toe tot 45,2 miljoen euro.

Mesjokke, compleet mesjokke. Hoop dat dat systeem zsm omvalt. Het gaat echt nergens meer over. Ziek, compleet ziek dit.

[ Bericht 37% gewijzigd door EchtGaaf op 17-10-2008 11:14:22 ]
pi_62455188
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 10:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Gelet op alle 27 delen hier... laat me niet lachen.
Dan heb je 27 delen niet goed opgelet
quote:
Paniekvoetbal. En het draagt nog niet ver ook.
niks paniekvoetbal. Ze doen wat ze moeten doen. Goede zaak Maak zsm een einde aan dit volstrekt doorgeslagen kapitalistisch systeem

Beter laat dan nooit.
quote:
Het commentaar wat ik heb gehoord van politici (achter gesloten deuren) over Bos bij P&W eerder deze week... AUW!
Vertel, wat heb ik gemist?

De bekende discrepantie van Bos datgene wat hij doet/uitdraag en eigen opvattingen?
pi_62455295
quote:
Ajax kreeg meer spelers, een wat oudere groep en een hele dure speler die ik meen een uurtje heeft meegedaan...

Het stijgingspercentage zegt dus NIETS over de stijging van de salarissen van de individuele spelers. Nog afgezien van het feit dat economisch gezien ajax het afgelopen boekjaar veel beter heeft gedaan (winst ipv verlies), dus de prestaties namen economisch gezien nog veel meer toe dan de salarispost.
pi_62455440
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 11:10 schreef EchtGaaf het volgende:

Dan heb je 27 delen niet goed opgelet
Gelet op het brede onbegrip wat ik dan bij de rest ook proef acht ik het niet waarschijnlijk dat het aan mij ligt als ik het mis zou hebben.
quote:
niks paniekvoetbal.
Natuurlijk wel. Dat is overigens standaard bij dit soort zaken, dus om te ontkennen dat men door slaat...
quote:
Vertel, wat heb ik gemist?

De bekende discrepantie van Bos datgene wat hij doet/uitdraag en eigen opvattingen?
Achter gesloten deuren betekent dat het iets is waar jij geen weet van kon krijgen... Dat is iets anders dan "missen".

En ik heb Bos niet gesproken. Wel veel andere politici (logisch) en iedereen had hetzelfde gevoel: hij heeft even de wind mee en draaft meteen door. Stom ook, want de verkiezingen zijn er nog lang niet en het gaat zich m.i. tegen de PvdA keren ten tijde van de verkiezingen. Weer te vroeg gepiekt. Zo dom...

Nog afgezien van het feit dat het onthouden van vergunningen voor banken als ze hun bonussen niet aanpassen naar gewenst niveau onrechtmatig is. Leuk voor de bühne. Nu dan even.
pi_62455499
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 11:08 schreef EchtGaaf het volgende:

In totaal nam de salarispost met ruim 27 procent, ofwel 9,7 miljoen euro, toe tot 45,2 miljoen euro.
Stel: ik ben slager en heb twee mensen in dienst, waaronder jij. Ik neem een derde persoon aan. Jij vindt een stijging van de salarispost met 27 procent belachelijk.

Moet ik nu jouw salaris korten om het salaris van de derde persoon te betalen. Ik vind het best hoor, prima voor ondernemers... Maar is dat wat je wil, of zit je weer te zeiken over een percentage, zonder de achtergrond te kennen...
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 23:23:41 #247
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_62473838
http://www.nuzakelijk.nl/(...)-aex-bedrijven-daalt

.

Heb dat onderzoek van dichtbij meegemaakt, leuk om te lezen.

Ben op dit moment ook met een afstudeerscriptie bezig bij hetzelfde bedrijf, met betrekking tot lange-termijn beloning: verschaft het nu daadwerkelijk incentives aan bestuurders, of fungeert het meer als "nog meer" compensatie (een sneeuwbaleffect dus waardoor extreme beloningen ontstaan)?!

Mijn begeleiders voorspelden in ieder geval veel publiciteit, over een maandje wordt het gepubliceerd .
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
pi_62483574
quote:
EG? Moet het loon van Jan Modaal nu ook naar beneden?
pi_62513939
ING top ziet nu af van de bonussen dit jaar. Ik ben benieuwd hoe hard ze na opheffing van de gedeeltelijke nationalisatie weer omhoogschieten om de schade weer in te halen

Als het aan mij ligt, gaat Bos allee bonnussen aan banden leggen. Het systeem is verwerpelijk en brengt gorte schade toe aan het funnaciele systeem en legt daarme een bom onder de economie.

Sterker nog , de perverse beloningen luiden het faillisment in van het huidige doorgeslagen kapitalistisch systeem.

Zeg maar een soort armageddon van het kapitalisme. Het kon ook echt niet uitblijven.

pi_62514404
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2008 11:22 schreef DS4 het volgende:

[..]

Gelet op het brede onbegrip wat ik dan bij de rest ook proef acht ik het niet waarschijnlijk dat het aan mij ligt als ik het mis zou hebben.
Je zal nergens een quote van mij kunnen vinden, waarin ik pleit voor een communistisch systeem. Ik heb altijd gepleit voor een hybride systeem waarin ruimte is voor vrije markt DAAR WAAR HET KAN. En dat is iets heel anders wat die (neo) liberalen willen, namelijk zoveel mogelijk en koste wat het kost privatiseren.

We plukken nu in deze vreselijke crisis de vruchten van het (neo) liberalisme. Een bestel kan nooit zonder een sterke overheid. Wat zouden we toch in de aap gelogeerd zijn als we een zwakke overheid hadden.... Zonder overheid was de crisis nog veel groter geweest. Het stelsel was dan namelijk omgevallen.

Kapitalisme in de huidige doorgeslagen doorgeslagen vorm is dus gewoon failliet.

Verder is het storend om steeds te moeten e constateren dat een aantal van onze users mijn quotes wel erg in het zwart witte trekken. Dat helpt de discussie niet bepaald verder.
quote:
Achter gesloten deuren betekent dat het iets is waar jij geen weet van kon krijgen... Dat is iets anders dan "missen".
Ach geruchten zijn ook te missen. Ik zie de laatste weken maar al te vaak dat rook vaak naar vuur verwijst....
quote:
En ik heb Bos niet gesproken. Wel veel andere politici (logisch) en iedereen had hetzelfde gevoel: hij heeft even de wind mee en draaft meteen door. Stom ook, want de verkiezingen zijn er nog lang niet en het gaat zich m.i. tegen de PvdA keren ten tijde van de verkiezingen. Weer te vroeg gepiekt. Zo dom...
Je gaat me toch met de beste wil van de wereld niet vertellen dat Bos nu puur handelt uit electorale motieven ?? Kom op....
quote:
Nog afgezien van het feit dat het onthouden van vergunningen voor banken als ze hun bonussen niet aanpassen naar gewenst niveau onrechtmatig is. Leuk voor de bühne. Nu dan even.
In tijden van crisis is het zeker gerechtvaardigd. Volkomen terecht dat Bos die lui van ING van de bonussen laat afzien. Want nogmaals dat is mede de bom onder het systeem geweest.

[ Bericht 3% gewijzigd door EchtGaaf op 19-10-2008 22:04:59 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')