abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 juni 2011 @ 09:58:26 #51
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_97776612
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 09:23 schreef dribbel79 het volgende:

[..]

je hebt toch nooit een plint bij een stenen/ tegelvloer??
Jawel hoor, hier ook het geval.
pi_97777054
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2011 09:58 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Jawel hoor, hier ook het geval.
En wat voor plinten hebben jullie? Steen of hout?
pi_97777293
Plinten altijd leuk onderwerp. Dure vloer, portemonnee leeg, want net de hele verbouwing gedaan en jawel hoor er moeten nog plinten geplaatst worden.

De vuren / grenen laten gebeitst is hier al verteld. Mdf stroken zagen uit een plaat ook. Alleen heb je dan om de 244 een naad zitten en dat vinden wij ook niet altijd mooi. Daarvoor heeft Candoo vensterbanken van 4 mtr en 6 centimeter lang en 16 mm dik. Hieruit kan je de stroken zagen voor je plinten. Voor de korte stukken zou ik een plaatje van 16 mm dik Mdf opzagen.
De bovenzijde kan je voor behandelen met dunne witte houtlijm. Daarna gronden en aflakken.

Voor de bevestiging heeft HJZ een prachtige oplossing. Voorboren met 4 mm en de plint nagel zo in de muur slaan.

Ze hebben ook een informatieve folder hierover.
Jeroentje.
  zaterdag 11 juni 2011 @ 10:34:48 #54
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_98017512
Een houten plint geschroefd tegen de muur zou ook mijn voorkeur hebben. In dezelfde kleur als de vloer en een rond of 45 graden kantje er aan en de naadjes kleurloos afkitten.
pi_98032996
Plinten, 12cm MDF, met kit tegen de muur. Nergens schroefgaten weg te werken, laatste kiertjes en openstaande randen moet ik nog wegkitten.

De Sjonnie/woningbouw opmerking ontgaat me, dit is m.i. de mooiste oplossing.
met een koekje
pi_98503451
Montagekit, prachtig spul!

Bij mij thuis zitten de plinten ook vast met montagekit, na het lijmen heb ik even een paar panlatten op maat gezaagd enzo de plinten vast geklemd op een andere muur/plint. 24uur laten zitten en klaar. Niks geen gezeur met plammur e.d. (hoorde ik van een aannemer: je kunt met motage kit ook nooit per ongeluk door een leiding die in de muur zit heen schroeven...).
pi_98503610
Wij hebben mdf plinten van Cando gekocht. Alleen nu zag ik dat er nog wat kleine dingentjes op zaten. Wat kleine beschadigingen enz. Is het dan handig om die plinten nog een keer te overschilderen?
pi_98503633
Heb ze zelf gemaakt van MDF, bovenfreesje erover heen en klaar. En gewoon gekit, werkt het beste!
pi_98509922
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2011 12:23 schreef Stansfield het volgende:
Wij hebben mdf plinten van Cando gekocht. Alleen nu zag ik dat er nog wat kleine dingentjes op zaten. Wat kleine beschadigingen enz. Is het dan handig om die plinten nog een keer te overschilderen?
Kleine dingetjes? kwestie van schuren (p150), plamuren, schuren (p200) en nog een keer schilderen.

@ koffielepel: keurig hoor!
pi_98510479
Er zitten wat kleine beschadigingen op die je volgens mij met verf ook wel opvult.
pi_98717413
Kitten jullie de bovenkant ook af? Ik heb nu in mijn nieuwbouwhuis de plinten liggen. Alleen zie je soms wat kieren. Dat is nu nog zo omdat het helemaal leeg is maar ik vroeg me af of je dat afkit of niet?
pi_98723809
Moet je de muren nog afwerken?

Ik werk meestal in de volgorde van plamuren, schuren, kitten en dan schilderen.
pi_98752364
De muren zijn al helemaal klaar. Maar nu alle meubels er staan zie je er niets van. Dus ik denk niet dat ik dat nog doe.
pi_104665459
Na dik een jaar wil ik toch maar aan deze klus beginnen. We hebben dik een jaar geleden plavuizen laten leggen en de afwerking heb ik dus al die tijd niet gedaan.

We willen hoge plinten, en ik wil hierachter enkele draden kunnen wegwerken. Het is voor mij niet belangrijk om de plinten weer eenvoudig te kunnen verwijderen om er kabels extra achter te frotten ofzo. Montagekit is wat mij betreft een prima oplossing om de plinten vast te zetten :)

Ik heb echter wel een vraag over wat nu de beste keus is, want we willen de (gespoten) muren binnenkort glad laten stucen. De vraag is daarom: eerst glad laten stucen en dan de plinten plaatsen, of eerst de plinten plaatsen en er dan "tegenaan" laten stucen (dit laatste werd mij geadviseerd door iemand terwijl ik juist de 1e optie logischer vond)? Tips?
pi_104665706
Voordeel van eerst de plinten, is dat de stuc mooi aansluit tegen de bovenkant plint. Nadeel is dat stucen een enorme zooi geeft: je moet de hele plint afplakken tegen de gipstroep. Maar dat moet ook met je vloer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_104665884
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:24 schreef blomke het volgende:
Voordeel van eerst de plinten, is dat de stuc mooi aansluit tegen de bovenkant plint. Nadeel is dat stucen een enorme zooi geeft: je moet de hele plint afplakken tegen de gipstroep. Maar dat moet ook met je vloer.
En dat is dan eigenlijk weer het "probleem" voor de stucadoor. Die moet toch al de boel afplakken. Hmmm.
pi_110471925
Goed.

De stukadoors hebben de boel afgesmeerd en komen zaterdag terug voor de laatste afwerking en het spuiten van de plafonds en wanden. Voor de plinten heb ik gekozen voor Cando plinten van 12cm hoog. Om ze te bevestigen heb ik het Cando systeem meegenomen (blauwe 'knoopjes' om ze te bevestigen), ik zit alleen nog met de hoeken: deze wil ik NIET met de plastic hoekjes doen die ze erbij verkopen. Ik vind dat a) lelijk en b) verkleurt wit plastic na verloop van tijd en dan is het nog lelijker. Oh, en c) : de hoekjes moeten worden gelijmd, dat vind ik niet heel handig als je een plintsysteem hebt waarbij je de plinten makkelijk weer kunt verwijderen als je een kabel moet bijplaatsen of verwijderen. Dan zit je toch met gelijmde delen.....

Ik wil de plinten dus in verstek zagen, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik heb een heel goedkope cirkelzaag die vast niet het gewenste, verfijnde resultaat zal geven. Een verstekbakje is te klein.

Moet ik soms kijken of ik zo'n verstekzaagmachine (cirkelzaag / bank) kan huren? Of is er een andere tip die ik kan opvolgen?

[ Bericht 12% gewijzigd door WebbySP op 18-04-2012 08:54:48 ]
pi_110472601
een verstekbak misschien? kost weinig :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_110474463
quote:
2s.gif Op woensdag 18 april 2012 08:59 schreef RanTheMan het volgende:
een verstekbak misschien? kost weinig :)
Ik heb gezien op de site van Cando dat ze een extra hoge hebben. Maar es kijken of ze dat bij de bouwmarkt ook hebben. Anders wordt het denk ik toch iets huren...... :X

edit: toch eens bij de Karwei kijken: http://www.karwei.nl/advies-en-inspiratie/plinten-aanbrengen/

[ Bericht 11% gewijzigd door WebbySP op 18-04-2012 12:58:37 ]
  woensdag 18 april 2012 @ 12:41:21 #70
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_110479538
ik ga molgen ook plinten
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
pi_110486306
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 08:12 schreef WebbySP het volgende:
Goed.

De stukadoors hebben de boel afgesmeerd en komen zaterdag terug voor de laatste afwerking en het spuiten van de plafonds en wanden. Voor de plinten heb ik gekozen voor Cando plinten van 12cm hoog. Om ze te bevestigen heb ik het Cando systeem meegenomen (blauwe 'knoopjes' om ze te bevestigen), ik zit alleen nog met de hoeken: deze wil ik NIET met de plastic hoekjes doen die ze erbij verkopen. Ik vind dat a) lelijk en b) verkleurt wit plastic na verloop van tijd en dan is het nog lelijker. Oh, en c) : de hoekjes moeten worden gelijmd, dat vind ik niet heel handig als je een plintsysteem hebt waarbij je de plinten makkelijk weer kunt verwijderen als je een kabel moet bijplaatsen of verwijderen. Dan zit je toch met gelijmde delen.....

Ik wil de plinten dus in verstek zagen, maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Ik heb een heel goedkope cirkelzaag die vast niet het gewenste, verfijnde resultaat zal geven. Een verstekbakje is te klein.

Moet ik soms kijken of ik zo'n verstekzaagmachine (cirkelzaag / bank) kan huren? Of is er een andere tip die ik kan opvolgen?
Koop een afkortzaag. Met een verstekbak heb je grote kans dat je plinten gaan rafelen.
pi_110487026
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 10:07 schreef WebbySP het volgende:

[..]

Ik heb gezien op de site van Cando dat ze een extra hoge hebben. Maar es kijken of ze dat bij de bouwmarkt ook hebben. Anders wordt het denk ik toch iets huren...... :X

edit: toch eens bij de Karwei kijken: http://www.karwei.nl/advies-en-inspiratie/plinten-aanbrengen/
Hoge verstekbak is in iedere geval bij de Gamma en Karwei te verkrijgen, we zijn er erg tevreden over. Hij ligt alleen wel bij de laminaat en niet bij gereedschap :P

Het systeem met de clips kan trouwens alleen als je hele rechte muren hebt (vaak niet het geval bij oude huizen).
Klussen deel 1 en 2
pi_110539053
De muren zijn net gestuct, en recht genoeg :)

Ik ga dan maar voor de verstekbak. Als blijkt dat dit niet goed gaat, kan ik altijd nog met een afkortzaag aan de slag.
pi_111961420
Alles is klaar, de afwerking kan gaan beginnen.

Die hoge verstekbak van Cando is ruk. Met een paar zagen geprobeerd (dacht dat het daar ook aan kon liggen), en met een lijmklem (om de plint goed vast te zetten) ook nog, maar op een hoogte van 12 cm ga je toch altijd nog scheef.
Wordt dan denk ik toch een zaagtafel / afkortzaag of zoiets.......grrrrrrr
pi_111974957
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 10:34 schreef WebbySP het volgende:
Alles is klaar, de afwerking kan gaan beginnen.

Die hoge verstekbak van Cando is ruk. Met een paar zagen geprobeerd (dacht dat het daar ook aan kon liggen), en met een lijmklem (om de plint goed vast te zetten) ook nog, maar op een hoogte van 12 cm ga je toch altijd nog scheef.
Wordt dan denk ik toch een zaagtafel / afkortzaag of zoiets.......grrrrrrr
Afkortzaag met trekfunctie en 45 graden stand :Y
met een koekje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')