Zometeen gezellig nog de Paralympics en ondertussen een gehandicapte bejaarde vrouw naar een strafkamp sturen. Ik heb er meer dan een dubbel gevoel bij.quote:Dwangarbeid voor bejaarde Chinezen
PEKING - Twee Chinese vrouwen van dik in de zeventig zijn veroordeeld tot een jaar dwangarbeid wegens het vele malen indienen van verzoeken om te demonstreren tijdens de Olympische Spelen. Dit heeft een familielid van een van hen woensdag gezegd.
Wu Dianyuan (79) en haar buurvrouw Wang Xiuying (77) hoorden zondag dat zij een jaar lang heropvoeding door dwangarbeid moeten ondergaan. De reden achter de straf is niet nader uitgelegd, maar voorlopig zijn de bejaarden nog niet opgepakt. Het duo staat onder observatie van een buurtwacht en het is onduidelijk of zij naar de gevangenis worden gestuurd.
‘Wang Xiuying is bijna blind en invalide. Wat voor dwangarbeid moet zij verrichten?’, zegt Li Xuehui, de zoon van Wang.
Het vonnis volgt op de herhaalde pogingen van de twee bejaarde vrouwen om te mogen demonstreren tegen gedwongen uitzetting uit hun huizen. De Chinese regering heeft drie plekken in Peking aangewezen waar tijdens de Spelen na toestemming gedemonstreerd mag worden. De Spelen eindigen zondag, maar er is geen enkel verzoek tot demonstreren op deze plekken gehonoreerd.
Anders waren die huizen van die vrouwen helemaal niet met de grond gelijk gemaakt bedoel je.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:53 schreef kawotski het volgende:
nee, van muiswinkel heeft geen gelijk anders was dit niet aan t licht gekomen
Maar eigenlijk wist je al dat er dit soort misstanden in China waren, toch?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:22 schreef SCH het volgende:
Zometeen gezellig nog de Paralympics en ondertussen een gehandicapte bejaarde vrouw naar een strafkamp sturen. Ik heb er meer dan een dubbel gevoel bij.
Lijkt me heerlijk, als je dat zo los van elkaar kunt zien.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 00:41 schreef rubbereend het volgende:
schande, maar dat staat los van de spelen
Boycotten niet doen inderdaad, maar OS toewijzen aan China kun je je vraagtekens bijzetten. Maar goed, denk dat de Chinezen goed betaalden, dus kijk je als IOC lid de andere kant op.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:48 schreef TheArt het volgende:
Tuurlijk zat er een kern van waarheid in, maar de OS boycotten is onzin. Die man is zo hypocriet als de neten
Het IOC is dan natuurlijk ook een verkapte kapitalistische organisatie.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:51 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Boycotten niet doen inderdaad, maar OS toewijzen aan China kun je je vraagtekens bijzetten. Maar goed, denk dat de Chinezen goed betaalden, dus kijk je als IOC lid de andere kant op.
Kapitalisten die graag zaken doen met communisten. Veel gekker moet het niet worden he.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:53 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Het IOC is dan natuurlijk ook een verkapte kapitalistische organisatie.
Onder Samaranch heeft het commerciële denken een vlucht genomen.
De vraag is natuurlijk sowieso hoe zuiver in de Marxistische leer China nog is.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:54 schreef Jarno het volgende:
[..]
Kapitalisten die graag zaken doen met communisten. Veel gekker moet het niet worden he.
Lijkt me niet. Na Moskou 1980 en 1984 vindt men het vooral hoe zonde het is dat die spelen geboycot werden door bepaalde landen. Op het WK van Argentinië 1978 is ook maar weinig kritiek. Ik denk juist dat de Spelen voor China van positieve invloed kunnen zijn. Lees de NRC Next maar van vandaagquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:39 schreef Jarno het volgende:
[..]
Lijkt me heerlijk, als je dat zo los van elkaar kunt zien.
Over 4 jaar zullen wij ons de ogen uit onze kop schamen dat deze spelen hebben plaatsgevonden.
Lijkt me vooral een korte-termijn verhaal. Ik vrees dat als Bejing weer uit de spotlight is, de riemen weer strak aangehaald zullen worden door het regime.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:02 schreef Falco het volgende:
Ik denk juist dat de Spelen voor China van positieve invloed kunnen zijn.
China is de snelst groeiend economie ter wereld, die zijn allang kapitalistisch. Alleen de staat bepaald hoe het geld verdeeld wordt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:54 schreef Jarno het volgende:
[..]
Kapitalisten die graag zaken doen met communisten. Veel gekker moet het niet worden he.
Als de OS nooit aan Beijing was toegewezen, had het Chinese probleem helemaal geen aandacht in de Westerse media gehad. Een paar maanden vol in de spotlights verkies ik dan boven helemaal nooit aandacht krijgen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:14 schreef Jarno het volgende:
[..]
Lijkt me vooral een korte-termijn verhaal. Ik vrees dat als Bejing weer uit de spotlight is, de riemen weer strak aangehaald zullen worden door het regime.
Achja, die executies, ontruimingen en weet ik veel wat allemaal zien we maar even door de vingers dan he. Foei, stoute China!quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:23 schreef TheArt het volgende:
[..]
Als de OS nooit aan Beijing was toegewezen, had het Chinese probleem helemaal geen aandacht in de Westerse media gehad. Een paar maanden vol in de spotlights verkies ik dan boven helemaal nooit aandacht krijgen.
China zet dan een super turnteam in.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:26 schreef Jarno het volgende:
[..]
Achja, die executies, ontruimingen en weet ik veel wat allemaal zien we maar even door de vingers dan he. Foei, stoute China!
Zeg ik dat dan? Nee. Ik zeg alleen dat jij voor dit jaar ook 0,0 aandacht voor dit probleem had. Net als 98% van de mensen die het probleem nu wel opeens zo verschrikkelijk belangrijk vinden, terwijl het al veel langer speelt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:26 schreef Jarno het volgende:
[..]
Achja, die executies, ontruimingen en weet ik veel wat allemaal zien we maar even door de vingers dan he. Foei, stoute China!
Je mag de rij China boeken op de plank hier wel even komen bekijken hoor.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:36 schreef TheArt het volgende:
[..]
Zeg ik dat dan? Nee. Ik zeg alleen dat jij voor dit jaar ook 0,0 aandacht voor dit probleem had. Net als 98% van de mensen die het probleem nu wel opeens zo verschrikkelijk belangrijk vinden, terwijl het al veel langer speelt.
Achja. Die eeuwig gehaaide 78-jarige Chinese gehandicapte vrouwen ook altijd, die niks schuwen om hogerop te komen in het leven. Hoe konden we die vergeten!quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:45 schreef FlatEric het volgende:
Onze muis had en heeft geen gelijk. Als land in je eentje de OS boycotten heeft sowieso geen zin. Met genoeg landen om de spelen plat te leggen maak je pas wat los. Maar dan nog: ik verwacht niet dat het regime dan opeens anders gaat denken. De OS in China houden werkt volgens mij veel beter. Het helpt hoe kort en hoe beperkt ook toch aan een beetje meer contacten met andere culturen. Op die manier raakt de bevolking beter geinformeerd en zij zullen uiteindelijk in opstand moeten komen.
Het geval op zich is moeilijk te beoordelen zonder het hele verhaal te kennen. Misschien was er wel vervangende woonruimte aangeboden en proberen de vrouwen er over de rug van de spelen er een slaatje uit te slaan?
dat doet er toch helemaal niet toe. ze zijn veroordeeld voor het te veel aanvragen van demonstraties. dat mag nog een demonstratie voor het ophangen van hondjes zijn, zolang ze het allemaal via de legale weg doen en alles mooi aanvragen, is het compleet immoreel hen te straffen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 12:02 schreef FlatEric het volgende:
We hebben terecht kritiek over de eenzijdige berichtgeving in China maar andersom werkt het, in mindere mate, net zo. Zeg er dan bij waarvoor men wilde demonstreren en waarom het afgewezen is.
Niet? Could've fooled me!quote:
quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 21:19 schreef maril het volgende:
Tuurlijk heeft hij gelijk, maar de boel boycotten maakt het alleen erger.
Kritischer zijn mag openlijk en dat soort dingen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:09 schreef Leatherface het volgende:
Wat staat er dan in dat artikel Falco? (de conclusie?)
eigenlijk is het zo dat het juist door de spelen weer op de agenda komt en dat de hoogwaardigheidsbekleders van China er nu op aan worden gesproken want ze krijgen al die wereldleiders op bezoek! Het probleem Tibet staat ineens weer op de kaart.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 10:28 schreef Suijk het volgende:
[..]
Maar eigenlijk wist je al dat er dit soort misstanden in China waren, toch?
Ik had ook niet zo'n geloof in een boycot maar ik weet ook niet in hoeverre er nu weer echt iets op de agenda staat. Hoe moeten zo'n bericht als in de OP dan interpreteren. Feest in het Holland Heineken House op de grond waar eerst de huizen van deze dametjes stonden. Heeft wel iets wrangs . Of niet?quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 22:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
eigenlijk is het zo dat het juist door de spelen weer op de agenda komt en dat de hoogwaardigheidsbekleders van China er nu op aan worden gesproken want ze krijgen al die wereldleiders op bezoek! Het probleem Tibet staat ineens weer op de kaart.
Het is wel makkelijk om te zeggen dat we moeten boycotten, dan zadel je ff de sporters op met de problemen. Als je iets wil bereiken is een economische boycot veel effectiever. Sporters niet sturen dupeer je ze echt voor hun leven.
groot gelijkquote:Op vrijdag 22 augustus 2008 22:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
eigenlijk is het zo dat het juist door de spelen weer op de agenda komt en dat de hoogwaardigheidsbekleders van China er nu op aan worden gesproken want ze krijgen al die wereldleiders op bezoek! Het probleem Tibet staat ineens weer op de kaart.
Het is wel makkelijk om te zeggen dat we moeten boycotten, dan zadel je ff de sporters op met de problemen. Als je iets wil bereiken is een economische boycot veel effectiever. Sporters niet sturen dupeer je ze echt voor hun leven.
Dat is absoluut waar. Normaal gesproken hoorde je er weinig tot niets over. Nu zijn in ieder geval voor deze 2 weken de oogkleppen even af, of men er nou graag bij stil staat of niet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 11:23 schreef TheArt het volgende:
[..]
Als de OS nooit aan Beijing was toegewezen, had het Chinese probleem helemaal geen aandacht in de Westerse media gehad. Een paar maanden vol in de spotlights verkies ik dan boven helemaal nooit aandacht krijgen.
Zulke dingen gebeuren in Nederland ook hoor. Of denk je dat de Betuwelijn heel toevallig tussen alle huizen door rechtelijnt? Dat alle snelwegen in Nederland zijn aangelegd zonder grond te onteigenen?quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 00:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik had ook niet zo'n geloof in een boycot maar ik weet ook niet in hoeverre er nu weer echt iets op de agenda staat. Hoe moeten zo'n bericht als in de OP dan interpreteren. Feest in het Holland Heineken House op de grond waar eerst de huizen van deze dametjes stonden. Heeft wel iets wrangs . Of niet?
Ik niet. Is bussiness as usual in China. Als je daar een dubbel gevoel bij hebt, verbaas ik mij een beetje over de hoeveelheid boter op je hoofd.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 22:22 schreef SCH het volgende:
...
Zometeen gezellig nog de Paralympics en ondertussen een gehandicapte bejaarde vrouw naar een strafkamp sturen. Ik heb er meer dan een dubbel gevoel bij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |