abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 augustus 2008 @ 09:28:04 #41
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_61001664
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 08:51 schreef Pappie_Culo het volgende:
Niet gelezen.

Wel enige kennis genomen van de inhoud. Is het een beetje leesbaar?
Ik vind het boek goed leesbaar.
Heb de Engelse versie gelezen.
Voor een paar dollar gekocht bij Amazon.
The Art of War van Sun Tzu trouwens ook, beter dan het "The book of 5 Rings" van Musashi Miyamoto in ieder geval
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_61001828
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 09:28 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Ik vind het boek goed leesbaar.
Heb de Engelse versie gelezen.
Voor een paar dollar gekocht bij Amazon.
The Art of War van Sun Tzu trouwens ook, beter dan het "The book of 5 Rings" van Musashi Miyamoto in ieder geval
Misschien pik ik een vd twee nog wel ff op voor ik op verkanzie ga.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_61004846
tvp
Ik weet het ook niet
pi_61009411
hiero, ik heb 1 van die boeken gelezen, weet niet precies meer welke
een opeensomming van handige weetjes en feitjes voor machthebbers.
bijvoorbeeld:
- zorg dat je leger uit landgenoten bestaat en niet uit huurlingen.
- wees tevreden met een rol op de achtergrond, dan krijg je neit de roem maar ook niet de klappen.
- Begin nooit een belegering van een fort
  donderdag 21 augustus 2008 @ 14:47:31 #45
224327 SunWu
Qui(s) custodiet ipsos custode
pi_61010776
Il principe van machiavelli is absoluut een mooi werk, maar slecht te interpreteren als je niet de situatie van florence in de 16de eeuw begrijpt. De meeste lezen ook Il prinicpe zonder enige kennis van de verwijzingen die machiavellie in zijn boek Il principe maakt. Il principe is het schilderij en de situatie eromheen is de lijst. Maichivelli haalt in zijn werk veel voorbeelden uit de praktijk erbij ter argumentatie, nu wordt het wel bondig uitgelegd maar het laat niet de gehele situatie zien.

Machiavellies belangrijkste werken als politieke denker zijn Il principe en Discorsie, verder heeft hij ook een traktraat over de krijgskunst,gedichten en toneelstukken geschreven. Als je Il principe goed wil begrijpen raad ik dit boek aan, deze heb ik zelf ook. Als je alleen het schilderij wilt zien, dan kun je het beste alleen Il principe lezen.

Maar als je echt lui bent en de basis van Il principe wilt weten, dan kun je het beste deze lectures op youtube kijken.

Filmpje 1

Filmpje 2

Filmpje 3

[ Bericht 0% gewijzigd door SunWu op 21-08-2008 15:22:07 ]
tomorrow I'll change
  donderdag 21 augustus 2008 @ 15:23:52 #46
224327 SunWu
Qui(s) custodiet ipsos custode
pi_61011699
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 14:06 schreef TubewayDigital het volgende:
hiero, ik heb 1 van die boeken gelezen, weet niet precies meer welke
een opeensomming van handige weetjes en feitjes voor machthebbers.
bijvoorbeeld:
- zorg dat je leger uit landgenoten bestaat en niet uit huurlingen.
- wees tevreden met een rol op de achtergrond, dan krijg je neit de roem maar ook niet de klappen.
- Begin nooit een belegering van een fort

Dit klinkt meer als Sun tzu
tomorrow I'll change
  donderdag 21 augustus 2008 @ 15:25:36 #47
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_61011742
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 14:47 schreef SunWu het volgende:
Als je Il principe goed wil begrijpen raad ik dit boek aan
Wow, ziet er goed uit! Dank voor de tip.
pi_61016665
@ Klopbroek
Machiavelli kiest geen partij. Hij blijft zakelijk, indringend en meeslepend.
Mocht je het anders lezen, dan zegt dat meer iets over jezelf.
Er zijn maar weinig boeken, die van het lef getuigen om alleen naar de naakte werkelijkheid te kijken.
Op de werkelijkheid moet je varen, niet op wat je denkt dat de werkelijkheid zou moeten zijn. Dat schrijft hij ook zelf. Deze boodschap geldt voor ieder beroep.

De literaire Engelse vertaling is wel lastig te lezen, zeker als je de tekst nog niet kent. Toch weet die op een andere manier de indringendheid van de tekst te bieden.

Verder moet je langzaam en nauwkeurig lezen en je een helder beeld vormen van wat hij schrijft. Dan beleef je het: het afpakken van boerderijen en tot de bedelstaf brengen van tegenstanders, om die boerderijen dan te geven aan 'vrienden' om zo op goedkope wijze kolonies te stichten. Dat is geen advies van Machiavelli, maar gebeurde in het echt. Een vluchtig romannetje is het niet.
Wie zich gedraagt als een robot, krijgt salaris teveel.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 19:19:57 #49
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_61017451
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 18:41 schreef jantco het volgende:
@ Klopbroek
Machiavelli kiest geen partij. Hij blijft zakelijk, indringend en meeslepend.
Mocht je het anders lezen, dan zegt dat meer iets over jezelf.
Er zijn maar weinig boeken, die van het lef getuigen om alleen naar de naakte werkelijkheid te kijken.
Op de werkelijkheid moet je varen, niet op wat je denkt dat de werkelijkheid zou moeten zijn. Dat schrijft hij ook zelf. Deze boodschap geldt voor ieder beroep.

De literaire Engelse vertaling is wel lastig te lezen, zeker als je de tekst nog niet kent. Toch weet die op een andere manier de indringendheid van de tekst te bieden.

Verder moet je langzaam en nauwkeurig lezen en je een helder beeld vormen van wat hij schrijft. Dan beleef je het: het afpakken van boerderijen en tot de bedelstaf brengen van tegenstanders, om die boerderijen dan te geven aan 'vrienden' om zo op goedkope wijze kolonies te stichten. Dat is geen advies van Machiavelli, maar gebeurde in het echt. Een vluchtig romannetje is het niet.
Zo, en dan moet je nu Nietzsche gaan lezen, en deze post nog eens doornemen. .
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 19:29:43 #50
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_61017643
Tof boek, realist naar m'n hart. Dit jaar maar even bezoekje aan z'n grafmonument brengen.

Jammer van de slechte PR die hij heeft gekregen, totaal onverdiend.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_61019155
Ik.
Leuk boek, maar wel alles in de geest van de tijd lezen, en de omstandigheden.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 20:33:45 #52
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_61019210
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:31 schreef Hobiedobie het volgende:
Ik.
Het grootste gedeelte is nog steeds meer dan relevant hoor.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_61019436
Ik heb het gelezen, een Nederlandse vertaling met toelichting van/door Frans van Dooren althans. Moet zeggen dat ik het wel een interessant boek vond, maar ik kan me absoluut niet vinden in de manier waarop het gebracht wordt. Iets meer theoretische toelichting en wat meer afstand van de materie had ik wel op prijs gesteld.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_61019697
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:31 schreef Hobiedobie het volgende:
Ik.
Als er één boek is dat zowel in een matriarchische democratie als in een klassieke aristocratie geldig is, dan is het Il Principe wel. Er zijn weinig boeken die hun tijd zo overstijgen.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_61019772
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:41 schreef heiden6 het volgende:
Ik heb het gelezen, een Nederlandse vertaling met toelichting van/door Frans van Dooren althans. Moet zeggen dat ik het wel een interessant boek vond, maar ik kan me absoluut niet vinden in de manier waarop het gebracht wordt. Iets meer theoretische toelichting en wat meer afstand van de materie had ik wel op prijs gesteld.
Machiavelli's pragmatisme is mij een verademing. Er zijn genoeg politieke denkers en filosofen die zeer wollig schrijven over onderwerpen die je vrij makkelijk kan uitleggen met wat praktijkvoorbeelden. Machiavelli blinkt daarin uit. Hij laat niet zijn eigen abstracte ideeën spreken, maar de geschiedenis, de politieke praktijk van heden en verleden.
pi_61019863
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:51 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Machiavelli's pragmatisme is mij een verademing. Er zijn genoeg politieke denkers en filosofen die zeer wollig schrijven over onderwerpen die je vrij makkelijk kan uitleggen met wat praktijkvoorbeelden. Machiavelli blinkt daarin uit. Hij laat niet zijn eigen abstracte ideeën spreken, maar de geschiedenis, de politieke praktijk van heden en verleden.
Het boek gaf me niet het gevoel van tijdloosheid wat ik had verwacht.
pi_61020079
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 20:54 schreef heiden6 het volgende:
Het boek gaf me niet het gevoel van tijdloosheid wat ik had verwacht.
Bij eerste lezing dacht ik hetzelfde. Later besefte ik bij herlezing echter hoe tijdloos Machiavelli is. Dat besef komt alleen na verdieping in politieke en militaire geschiedenis en ook kennis van de voorbeelden die Machiavelli aanhaalt, de verwijzingen die hij geeft.
  donderdag 21 augustus 2008 @ 21:04:08 #58
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_61020147
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:01 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Bij eerste lezing dacht ik hetzelfde. Later besefte ik bij herlezing echter hoe tijdloos Machiavelli is. Dat besef komt alleen na verdieping in politieke en militaire geschiedenis en ook kennis van de voorbeelden die Machiavelli aanhaalt, de verwijzingen die hij geeft.
Dat, maar ook rondkijken naar het nieuws en daar zijn stellingen overheen houden. Uncanny hoe die soms passen.
pi_61020255
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:01 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook heel bewust gevoel, want het is natuurlijk wel tijdloos. Ik ben wel van plan om het nog eens te lezen.
pi_61020346
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:04 schreef Dagonet het volgende:
Dat, maar ook rondkijken naar het nieuws en daar zijn stellingen overheen houden. Uncanny hoe die soms passen.
Daar ken ik een goed voorbeeld van, door militair historicus Martin van Creveld. Zie hier

This much having been conceded, what Machiavelli, using examples from the ancient world as well as his own time, has to say boils down to four points. First, should you feel you have no choice left but to resort to cruelty, then the blow should be sudden. The more like a thunderbolt out of a clear sky it comes, the greater the effect; therefore, continue to talk softly while secretly completing your preparations. Second, having made up your mind to strike, you cannot strike hard enough. Better to kill too many people than too few.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')