abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60961394
quote:
De Telegraaf publiceerde adres van Duyvendak
Maud Effting
gepubliceerd op 18 augustus 2008 00:00, bijgewerkt op 17:01

De Telegraaf heeft vorige week in de krant het adres gepubliceerd van Wijnand Duyvendak, voormalig Kamerlid voor GroenLinks, terwijl Duyvendak juist aftrad omdat er onder zijn verantwoordelijkheid in de jaren tachtig adressen van hoge ambtenaren zijn gepubliceerd. Een ambtenaar zei daardoor bedreigingen te hebben ontvangen, zoals brandende lappen door de brievenbus en dreigtelefoontjes ’s nachts. Hij beschuldigde Duyvendak van het (aanzetten tot) terroriseren van zijn gezin. De Telegraaf schreef vorige week in het stuk dat Duyvendak zich tijdens de affaire schuilhield in zijn woning, en vermeldde daarbij ook de straat en de buurt waarin hij woont. Alleen het huisnummer werd weggelaten. GroenLinks wil niet zeggen of Duyvendak hierdoor bedreigingen heeft ontvangen. De Telegraaf was onbereikbaar voor commentaar.
Dit had je nog te goed DS4.

Wat hebben jullie nog op te biechten over de jaren 80?
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 19:41:31 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_60961425
Ik stemde VVD in de jaren tachtig
pi_60961451
Oeps, dat is wel meteen een hele erge
pi_60961464
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 19:41 schreef remlof het volgende:
Hoe oud ben jij dan wel niet, remlof?
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 19:45:06 #5
104871 remlof
Europees federalist
pi_60961542
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 19:42 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Hoe oud ben jij dan wel niet, remlof?
Ben van 1970, heb de jaren 80, en zeker het einde dus, bewust meegemaakt en heb in dat decennium ook vast 1 of 2 keer mogen stemmen.
pi_60961545
quote:
Ook schuldig
pi_60961573
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 19:45 schreef remlof het volgende:

[..]

Ben van 1970, heb de jaren 80, en zeker het einde dus, bewust meegemaakt en heb in dat decennium ook vast 1 of 2 keer mogen stemmen.
óoooh.
Je had meer van '80 moeten meemaken. Was mooi!
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 19:51:34 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60961712
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 19:40 schreef SCH het volgende:
Met deze actie gaat de telegraaf wel te ver vind ik
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60961934
Goed zo Martijn Nu nog de oogkleppen af.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 20:02:12 #10
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60962029
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 19:59 schreef Klopkoek het volgende:
Goed zo Martijn Nu nog de oogkleppen af.
Zet jij ze dan ook af
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60962037
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 19:40 schreef SCH het volgende:

Dank.
quote:
Wat hebben jullie nog op te biechten over de jaren 80?
Illegaal op een brommer rijden... illegaal vuurwerk importeren...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 20:37:46 #12
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_60962996
Mocht vanaf 1990 voor het eerst stemmen, verder was ik een rebelse puber in de jaren 80, dus reken maar uit
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_60963855
Rouvoet was pas een crimineel
pi_60966075
De jaren tachtig? toen was ik net geboren, '85
  woensdag 20 augustus 2008 @ 10:07:33 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60974536
quote:
Duyvendak haalt uit naar politiek

(Novum) - Het vorige week opgestapte GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak haalt in zijn boek, dat hij woensdagmiddag presenteert, hard uit naar alle andere politieke partijen. Volgens hem steken zij hun kop in het zand en doet alleen GroenLinks genoeg voor het milieu.

Minister van Milieu Jacqueline Cramer (PvdA) is 'veel te naïef voor de politiek'. Duyvendak is verder teleurgesteld in PvdA-Kamerlid Diederik Samsom, die net als hijzelf een actieverleden heeft, maar nu het in Duyvendaks ogen lakse kabinetsbeleid verdedigt. In theorie milieuvriendelijke partijen als de ChristenUnie en de SP laten het volgens Duyvendak vaak afweten.

De media moeten het ook ontgelden. Kranten en tv-programma's wilden vaak geen aandacht besteden aan voorstellen van Duyvendak, omdat er toch geen Kamermeerderheid voor was. "Als het over Wilders gaat volgen ze die redenering niet", klaagt Duyvendak.

Duyvendak presenteert het boek, getiteld 'Klimaatactivist in de politiek', woensdagmiddag in de Openbare Bibliotheek in Amsterdam. In de aankondiging van zijn boek bekende Duyvendak een inbraak bij het ministerie van Economische Zaken in 1985. Door de ophef die daarover en over latere onthullingen ontstond trad hij vorige week terug als Kamerlid.

Slechts het eerste van de vier hoofdstukken is gewijd aan Duyvendaks verleden als kraker en activist. Behalve bij EZ brak hij ook in bij militaire bunkers en opslagplaatsen, onder meer om mobiele operatiekamers te stelen en naar de Derde Wereld te laten verschepen. Hij zat herhaaldelijk vast, onder meer in de Scheveningse gevangenis op het moment dat Rita Verdonk daar directeur was.

Duyvendak betuigt geen spijt, maar zegt wel dat hij 'steeds resoluter' werd in zijn afwijzing van geweld. "De eis dat je binnen de grenzen van de wet moet blijven, ontwikkelde zich gaandeweg." Over illegale acties heeft hij naar eigen zeggen een negatief oordeel gevormd. "Ik nam en neem er afstand van."

Duyvendak zegt verder dat het verkeerd was dat GroenLinks bij de afgelopen kabinetsformatie niet aan de onderhandelingen wilde deelnemen. "Het schadelijke gevolg was dat we de indruk wekten niet in macht te zijn geïnteresseerd", schrijft Duyvendak. Partijleider Femke Halsema heeft nooit met zo veel woorden erkend dat zij destijds een fout heeft gemaakt.
Bron

Lekker nog even trappen naar de politiek. Komt voor hem niet slecht uit denk ik dat ie opgestapt is
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60978090
Natrappen is zo simpel.
Als ie zo'n goed politicus was, waarom dan niet eerder ermee naar buiten gekomen, en de desbetreffende personen erop aangesproken?
  woensdag 20 augustus 2008 @ 13:49:00 #17
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_60980035
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 10:07 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron

Lekker nog even trappen naar de politiek. Komt voor hem niet slecht uit denk ik dat ie opgestapt is
Nee jong, dat boek heeft is toch al geschreven voordat de hele rel loskwam... Het zijn juist de onthullingen nav het boek die het balletje aan het rollen hebben gebracht....
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_60985208
quote:
Duyvendak krijgt taart in gezicht

AMSTERDAM (ANP) - Voormalig Kamerlid Wijnand Duyvendak heeft woensdag bij de presentatie van zijn boek 'Klimaatactivist in de politiek' een taart in zijn gezicht gekregen. Vanaf het balkon in de Openbare Bibliotheek in Amsterdam gooiden leden van het extreem rechtse Voorpost pamfletten met de kop 'terrorist' in het publiek.
pi_60985239
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Ook belachelijk...

Taart moet je gewoon eten.
pi_60985246
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 13:49 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:

[..]

Nee jong, dat boek heeft is toch al geschreven voordat de hele rel loskwam... Het zijn juist de onthullingen nav het boek die het balletje aan het rollen hebben gebracht....
Wil je de verschrijving in de TT even verbeteren.
pi_60985261
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ook belachelijk...

Taart moet je gewoon eten.
Ja, vrijdag a.s.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 16:41:58 #22
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_60985291
Ik had een Ban de Bom-poster.

Geachte AIVD-persoon, mail maar naar danny@fok.nl voor mijn IP-adres.
pi_60985297
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:41 schreef SCH het volgende:

Ja, vrijdag a.s.
Ben je dan jarig?
pi_60985320
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:41 schreef Frollo het volgende:
Ik had een Ban de Bom-poster.
Zo lang je hem maar niet hebt opgehangen...
pi_60985357
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ben je dan jarig?
pi_60985370
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  woensdag 20 augustus 2008 @ 16:52:09 #27
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_60985605
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zo lang je hem maar niet hebt opgehangen...
Ik ben bang van wel. Voor het raam zelfs, totdat mijn ouders het doorkregen...
pi_60985679
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:52 schreef Frollo het volgende:

Ik ben bang van wel. Voor het raam zelfs, totdat mijn ouders het doorkregen...
Schande.
pi_60986186
quote:
Duyvendak krijgt taart in gezicht (3)

N i e u w bericht, meer informatie in hele bericht

AMSTERDAM (ANP) - Voormalig GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak heeft woensdag bij de presentatie van zijn boek 'Klimaatactivist in de politiek' een taart in zijn gezicht gekregen. Vanaf het balkon in de Openbare Bibliotheek in Amsterdam gooiden leden van het extreemrechtse Voorpost pamfletten met de kop 'terrorist' in het publiek.

De politie hield drie mannen aan, onder wie de taartgooier. De drukbezochte bijeenkomst was extra beveiligd. Nadat hij zijn gezicht had schoongemaakt, kon Duyvendak, die onlangs opstapte als Kamerlid, zijn toespraak vervolgen. Hij zei met iedereen in debat te willen gaan over klimaatverandering, zelfs met de taartgooier.

Een persbericht over zijn boek vormde eerder deze maand de opmaat tot zijn aftreden. In dat bericht gaf Duyvendak toe betrokken te zijn geweest bij een inbraak in het ministerie van Economische Zaken in 1985. Duyvendak bleef erbij het een goed idee te vinden een boek te schrijven over klimaatverandering, ook omdat het huidige kabinet veel te weinig doet om die tegen te gaan.

Over de commotie die ontstond door de aangekondigde publicatie van zijn boek zei Duyvendak dat de acties uit de jaren tachtig kennelijk nog onverwerkt zijn. Hij gaf aan dat te hebben onderschat. Hij stelde nogmaals dat acties zich altijd binnen de wet moeten afspelen. Maar tot zijn verbijstering geldt voor veel mensen het gezegde 'eens een dief, altijd een dief'.

Voorafgaand aan de presentatie had Duyvendak al gezegd actief te blijven voor zijn partij GroenLinks. Ook zal hij blijven strijden tegen klimaatverandering. Hoe hij zich voor GroenLinks in blijft zetten, kon Duyvendak nog niet zeggen, maar hij gaf wel aan buiten de politiek actief te worden.
pi_60986541
quote:
Duyvendak denkt al weer aan terugkeren

Het opgestapte Kamerlid Wijnand Duyvendak van GroenLinks presenteerde vanmiddag zijn boek, dat hem plotseling in „een rollercoaster” bracht.

Door onze redacteur Herman Staal

Den Haag, 20 aug. Het zijn maar twaalf bladzijden. Het boek Klimaatactivist in de politiek, dat vorige week een einde maakte aan de politieke carrière van Wijnand Duyvendak, gaat maar kort in op zijn actieverleden en de jaren tachtig. Over de inbraak in het ministerie in Economische Zaken in 1985 schrijft hij niet meer dan één lange alinea, met weinig details. Een volledig beeld schetsen van het verleden was helemaal niet de bedoeling, laat staan dat hierover een discussie moest ontstaan. Zijn boek gaat in hoofdzaak over zijn grote politieke doel: een doorbraak bereiken in de klimaatcrisis.

Toen Wijnand Duyvendak in 2002 voor GroenLinks Tweede Kamerlid werd, nam hij zich voor acht jaar in het parlement te blijven. Begin vorige week vertelde hij graag langer door te willen gaan, omdat hij het Kamerwerk zo interessant, en vooral zo belangrijk vond. Twee dagen later was alles anders.

'Ik sluit niet uit terug te willen komen'

Vandaag presenteerde de 50-jarige Duyvendak zijn boek waarvan de titel voor publicatie al is achterhaald. Afgelopen donderdag stapte hij uit de politiek. „Het is vreemd nu plotsklaps de Haagse arena te verlaten. Ik was er nog niet klaar. Nog lang niet klaar”, aldus Duyvendak in de toespraak die voor vanmiddag op het programma stond. De commotie over zijn onthulling over de inbraak in het ministerie van Economische Zaken en het feit dat destijds ambtenaren waren bedreigd en belaagd nadat hij in het krakersblad Bluf! hun namen en adresgegevens had gepubliceerd, zorgden voor zijn vertrek.

Het waren weken waarin Duyvendak in „een rollercoaster” zat. „Tot afgelopen donderdag, toen ik er maar even uitstapte. Ik wilde weer controle, met de voeten op de grond. Autonomie.” Een kleine week na dat besluit lijkt er bij Duyvendak al weer lichte twijfel te zijn over het einde van zijn politieke bestaan. „Ik sluit niet helemaal uit in een volgende periode weer terug te willen komen”, zegt hij.

In zijn boek spreekt de voormalige kraker, anti-apartheidstrijder en milieuactivist zich hartstochtelijk uit voor de politiek. Het parlementaire systeem is het beschaafde systeem om alles op te lossen, vindt de Duyvendak van nu. Politieke doelen bereik je, zo schrijft hij, alleen met grote groepen mensen. Tegelijkertijd is hij ook somber over de politiek.

Centraal staan de jaren 80

Er waren dagen dat hij na een vruchteloos debat door de verlaten gangen van het Kamergebouw liep waarin hij zich vertwijfeld afvroeg of het nog goed zou komen met de klimaatproblemen. „Dan schiet door me heen: ben ik nou gek, of zijn zij het?”

Duyvendak wilde geen droog studeerkamerstuk schrijven, ook geen autobiografie. „Ik snap nu wel dat iemand pas op zijn 75ste een autobiografie schrijft, want je maakt jezelf wel kwetsbaar”, zegt Duyvendak. In het persoonlijke relaas staan de jaren tachtig centraal – die indruk kan de afgelopen weken zijn ontstaan, niet in de laatste plaats door Duyvendak zelf. Zo riep hij vorige week samen met GroenLinks-leider Femke Halsema op tot een discussie over de jaren tachtig, en zei hij dat meer mensen zich voor hun daden van toen moesten verantwoorden.

In het hoofdstuk over zijn actieverleden neemt Duyvendak afstand van zijn daden die illegaal waren. Hij heeft er nu een negatief oordeel over. „De moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh hebben politiek geweld een andere lading gegeven. [...] De eis dat je acties moet richten op politieke besluitvorming en je binnen de grenzen van de wet moet blijven ontwikkelde zich pas gaandeweg. Voor mijn kinderen is het moeilijk te begrijpen dat ik daar zo lang over heb gedaan, maar dat is misschien wel het grote verschil tussen de tijd waarin zij opgroeien en de jaren waarin ik me politiek ontwikkelde.”

'GroenLinks-kiezers vliegen het meest'

Van de 175 bladzijden gaan er meer dan 150 over het klimaat. Duyvendak gelooft dat er nog 10 tot 15 jaar de tijd is om de CO2-uitstoot drastisch terug te brengen. „En anders loopt het echt helemaal fout.” Hij beschrijft dat hij internationale conferenties bezocht over het klimaat en hoe de CO2-uitstoot kan worden verminderd (door energiebesparing, verminderen van uitstoot van andere broeikasgassen, meer zonne- en windenergie, meer gebruik van biomassa en CO2-opslag).

Even haalt hij vilein uit naar zijn medestanders: „GroenLinks-kiezers hebben het sterkste milieubewustzijn en maken zich grote zorgen over de klimaatverandering, terwijl ze tegelijkertijd het meeste vliegen van alle Nederlanders. Ze voelen zich schuldig over de vliegreizen maar ze stoppen er niet mee.”

Het kabinet krijgt er harder van langs. Bij de start van het kabinet-Balkenende IV was hij nog positief, want de milieudoelen in het regeerakkoord waren prima. Maar nu ziet hij dat de regeringspartijen „de groene keuzes” ontlopen. Zijn somberheid over de politiek komt hier weer naar voren, zeker op het moment dat hij schrijft over voormalig medeactivist Diederik Samsom (ex-Greenpeace, nu Kamerlid voor de PvdA). In de oppositie trokken ze nog samen ten strijde. Nu niet meer. „Samsom was van aanvaller verdediger geworden en hij identificeerde zich volledig met het kabinetsbeleid.”

De ‘Wijnand uit jaren 80’ bestaat nu écht niet meer

Duyvendak was van plan van zijn boekpresentatie „gewoon een gezellige bijeenkomst te maken”. Toen hij onder vuur kwam bereidde hij zich voor op „een harde politieke bijeenkomst”. Nu markeert het het begin van zijn bestaan als ex-politicus waarbij hij heeft aangekondigd te vechten tegen, volgens hem, onterechte beschuldigingen dat de „Wijnand uit de jaren tachtig” nog bestaat.

Dat hij in de problemen kwam wijt hij in eerste plaats aan zichzelf, maar hij haalt ook uit naar de media. „In een media-affaire vallen argumenten weg. In een media-affaire vallen nuanceringen weg. [...] Insinuaties worden feiten.” Hij hekelt de Volkskrant, GeenStijl.nl en De Telegraaf. Hij zegt onderschat te hebben welke krachten los zouden komen en hoe groot de behoefte is af te rekenen met links. Dat bleek ook vanmiddag. Vanwege dreigtelefoontjes die bij de uitgever binnenkwamen zou politie bij de presentatie aanwezig zijn.
bron
pi_60986662
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:15 schreef SCH het volgende:

[..]
Eerst taarten, dan kogels.
pi_60986774
Opvallend dat de Volkskrant in het rijtje geenstijl en Telegraaf wordt genoemd...

Verder acht ik een terugkeer best mogelijk. Nu weten de kiezers tenminste op wie ze stemmen.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 18:11:19 #33
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_60987406
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:15 schreef SCH het volgende:

[..]
Ludieke aktie.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_60990406
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:43 schreef DS4 het volgende:
Opvallend dat de Volkskrant in het rijtje geenstijl en Telegraaf wordt genoemd...

Verder acht ik een terugkeer best mogelijk. Nu weten de kiezers tenminste op wie ze stemmen.
Volkskrant is dan ook van hetzelfde niveau. Ook riooljournalistiek.
pi_60992943
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 18:11 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Ludieke aktie.
Dat zei je bji Fortuyn ook?
pi_60993132
Betweter duyvendak predikte angstbeeld.
Hoeveel aandacht er sinds 2002 onder premier balkenende ook is besteed aan het milieu,nooit was het genoeg voor de man die in de jaren tachtig een radicale linkse actievoerder was.
Met zijn licht verontwaardige stemgeluid,waarschuwde duyvendak telkens weer voor de grote gevaren van auto`s,fijnstof en CO2-uitstoot.
Alsof het de ondergang van de wereld betrof.
Kritische noten over klimaatverandering of twijfel of de mens daar invloed op heeft,waren aan hem niet besteed.
Ook over fijnstof predikte hij het eeuwige angstbeeld.
pi_60993173
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:40 schreef detlevico het volgende:
Betweter duyvendak predikte angstbeeld.
Hoeveel aandacht er sinds 2002 onder premier balkenende ook is besteed aan het milieu,nooit was het genoeg voor de man die in de jaren tachtig een radicale linkse actievoerder was.
Met zijn licht verontwaardige stemgeluid,waarschuwde duyvendak telkens weer voor de grote gevaren van auto`s,fijnstof en CO2-uitstoot.
Alsof het de ondergang van de wereld betrof.
Kritische noten over klimaatverandering of twijfel of de mens daar invloed op heeft,waren aan hem niet besteed.
Ook over fijnstof predikte hij het eeuwige angstbeeld.
Duyvendak heeft natuurlijk volstrekt gelijk. Dan kan je wel wat van die zinnetjes posten maar daarmee los je het klimaatprobleem ook niet op. Je wekt wel een struisvogel tot leven.
pi_60993468
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:41 schreef SCH het volgende:

Duyvendak heeft natuurlijk volstrekt gelijk.
Natuurlijk joh... .

Was dit trouwens ook een taart vol braaksel, of was 't een lekkere van de Hema ?
pi_60993743
Duyvendak heeft gelijk,omdat het geld oplevert voor de staatskas.
Milieu is het nieuwe geloof, den mensch angst aanpraten zodat men slaafs gaat betalen en zich laat onderdrukken en ook nog een schuldcomplex laat aanpraten.
Je weet wel.............de pc hoofdstraat trekker,oftewel de SUV.
Al de milieu maatregelen helpt maar een klein beetje,maar kosten miljarden euro`s.
Wat wel zou helpen..................den mensch op aarde voor 50 % minderen.
Geboorte beperking,dat is onder andere de sleutel tot een beter milieu.
pi_60993889
Achja, men wil gloeilampen verbieden, maar tegelijkertijd laat mijn werkgever (rijksoverheid) duizenden kantoor-pc's 24/7 aan staan omdat dat zogenaamd handiger zou zijn...

De spreekwoordelijke dikke vinger is hier wel op z'n plaats .
pi_60994655
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2008 21:08 schreef Ashleyjw het volgende:
Rouvoet was pas een crimineel
Al die serieuze reacties daarop.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_60994800
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 21:41 schreef SCH het volgende:

[..]

Duyvendak heeft natuurlijk volstrekt gelijk. Dan kan je wel wat van die zinnetjes posten maar daarmee los je het klimaatprobleem ook niet op. Je wekt wel een struisvogel tot leven.
Die struisvogel.............is dat dezelfde uit de jaren tachtig??
Je weet wel..................SS20 raketten.

De grote Global Warming zwendel
Men komt met verhalen over het uitsterven van de ijsberen op de Noordpool vanwege de opwarming van de aarde. De feiten vertellen echter dat er in 1940 ongeveer vijfduizend ijsberen waren en in 2006 zo’n tweeëntwintigduizend! Er bestaan wetenschappelijke rapporten die de verhalen over de opwarming gewoon zwendel noemen. De Amerikaanse meteoroloog prof. Richard Lindzen spreekt over ‘klimaathysterie’, waarvan politici handig gebruik maken, om allerlei nieuwe belastingen in te voeren. Zeventienduizend wetenschappers in Amerika en vierduizend in Europa, hebben onafhankelijk van elkaar, massaal geprotesteerd tegen de verkeerde voorstelling van zaken door actiegroepen en de media. Merkwaardig is dat deze mensen niet worden gehoord omdat de kletsverhalen van figuren als Gore beter scoren op de televisie en in de media, dan die van de wetenschappers. Er is volgens vele deskundigen geen sprake van een zeer verontrustende ontwikkeling maar eerder van een soort global warming gekte. De bekende Amerikaanse professor aan de staatsuniversiteit van Colorado, Dr William Gray, noemt Gore een “lompe onruststoker” die absoluut niet weet waar hij over praat. Volgens Gray is de mens niet de oorzaak van het opwarmen van de aarde.Gray is niet de eerste de beste maar een uiterst betrouwbare geleerde die meent dat de temperatuurstijging te maken heeft met een bepaalde oceaancyclus.

http://home.hetnet.nl/~fm(...)arming%20zwendel.htm
De grote Globel Warming zwendel

pi_60995246
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:40 schreef detlevico het volgende:

[..]

Die struisvogel.............is dat dezelfde uit de jaren tachtig??
Je weet wel..................SS20 raketten.

De grote Global Warming zwendel
Men komt met verhalen over het uitsterven van de ijsberen op de Noordpool vanwege de opwarming van de aarde. De feiten vertellen echter dat er in 1940 ongeveer vijfduizend ijsberen waren en in 2006 zo’n tweeëntwintigduizend! Er bestaan wetenschappelijke rapporten die de verhalen over de opwarming gewoon zwendel noemen. De Amerikaanse meteoroloog prof. Richard Lindzen spreekt over ‘klimaathysterie’, waarvan politici handig gebruik maken, om allerlei nieuwe belastingen in te voeren. Zeventienduizend wetenschappers in Amerika en vierduizend in Europa, hebben onafhankelijk van elkaar, massaal geprotesteerd tegen de verkeerde voorstelling van zaken door actiegroepen en de media. Merkwaardig is dat deze mensen niet worden gehoord omdat de kletsverhalen van figuren als Gore beter scoren op de televisie en in de media, dan die van de wetenschappers. Er is volgens vele deskundigen geen sprake van een zeer verontrustende ontwikkeling maar eerder van een soort global warming gekte. De bekende Amerikaanse professor aan de staatsuniversiteit van Colorado, Dr William Gray, noemt Gore een “lompe onruststoker” die absoluut niet weet waar hij over praat. Volgens Gray is de mens niet de oorzaak van het opwarmen van de aarde.Gray is niet de eerste de beste maar een uiterst betrouwbare geleerde die meent dat de temperatuurstijging te maken heeft met een bepaalde oceaancyclus.

http://home.hetnet.nl/~fm(...)arming%20zwendel.htm
De grote Globel Warming zwendel

Ja, bekend lulverhaaltje hoor. Van die godsdienstfanaat die gelooft dat het einde der tijden nabij is en dat God achter alles zit en zo

[ Bericht 4% gewijzigd door SCH op 20-08-2008 23:04:10 ]
pi_60995267
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:06 schreef DennisMoore het volgende:
Achja, men wil gloeilampen verbieden, maar tegelijkertijd laat mijn werkgever (rijksoverheid) duizenden kantoor-pc's 24/7 aan staan omdat dat zogenaamd handiger zou zijn...

De spreekwoordelijke dikke vinger is hier wel op z'n plaats .
De raamambtenaar spreekt
  woensdag 20 augustus 2008 @ 23:00:32 #45
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_60995463
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:40 schreef detlevico het volgende:
De bekende Amerikaanse professor aan de staatsuniversiteit van Colorado, Dr William Gray, noemt Gore een “lompe onruststoker” die absoluut niet weet waar hij over praat. Volgens Gray is de mens niet de oorzaak van het opwarmen van de aarde.Gray is niet de eerste de beste maar een uiterst betrouwbare geleerde die meent dat de temperatuurstijging te maken heeft met een bepaalde oceaancyclus.
Als 'ie echt goed was, had hij niet aan een state university (=feitelijk HBO) gezeten in achterlijk gebied.
pi_60995519
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:00 schreef Pool het volgende:

[..]

Als 'ie echt goed was, had hij niet aan een state university (=feitelijk HBO) gezeten in achterlijk gebied.
Hohoho, hij is niet de eerste de beste hoor maar "een uiterst betrouwbare geleerde"
pi_60995627
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:00 schreef Pool het volgende:

[..]

Sowieso, autoriteitsargumenten.
pi_60995734
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:05 schreef Monolith het volgende:
Sowieso, autoriteitsargumenten.
Dat is de opmerking van Pool net zo goed.
pi_60996078
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 23:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat is de opmerking van Pool net zo goed.
Het leek me eigenlijk meer sarcasme. Er lopen wel behoorlijk wat gerenommeerde professoren rond op State Universities in de VS.
pi_61000084
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 22:54 schreef SCH het volgende:

De raamambtenaar spreekt
Nah, ik ben een van die duurdere externen die wel voor de rijksoverheid werken, maar geen ambtenaar zijn omdat er raamambtenaren FTE-plekjes bezet houden enzo. De regeltjes zijn zo mooi .
pi_61000697
quote:
GroenLinks-kiezers vliegen het meest'

Van de 175 bladzijden gaan er meer dan 150 over het klimaat. Duyvendak gelooft dat er nog 10 tot 15 jaar de tijd is om de CO2-uitstoot drastisch terug te brengen. „En anders loopt het echt helemaal fout.” Hij beschrijft dat hij internationale conferenties bezocht over het klimaat en hoe de CO2-uitstoot kan worden verminderd (door energiebesparing, verminderen van uitstoot van andere broeikasgassen, meer zonne- en windenergie, meer gebruik van biomassa en CO2-opslag).

Even haalt hij vilein uit naar zijn medestanders: „GroenLinks-kiezers hebben het sterkste milieubewustzijn en maken zich grote zorgen over de klimaatverandering, terwijl ze tegelijkertijd het meeste vliegen van alle Nederlanders. Ze voelen zich schuldig over de vliegreizen maar ze stoppen er niet mee.”

Het kabinet krijgt er harder van langs. Bij de start van het kabinet-Balkenende IV was hij nog positief, want de milieudoelen in het regeerakkoord waren prima. Maar nu ziet hij dat de regeringspartijen „de groene keuzes” ontlopen. Zijn somberheid over de politiek komt hier weer naar voren, zeker op het moment dat hij schrijft over voormalig medeactivist Diederik Samsom (ex-Greenpeace, nu Kamerlid voor de PvdA). In de oppositie trokken ze nog samen ten strijde. Nu niet meer. „Samsom was van aanvaller verdediger geworden en hij identificeerde zich volledig met het kabinetsbeleid.”
Groen links wilde geen regeringsverantwoordelijkheid en ze hebben de keuze gehad, maar nu wel commentaar leven ???

[ Bericht 46% gewijzigd door henkway op 21-08-2008 08:16:05 ]
pi_61001050
Iemand hier al de Revu gelezen?
pi_61001341
quote:
Nou , als je dat maar nooit meer doet dan, vreselijk.
De VVD is een maffiapartij, die is er alleen voor Verzekeraars en Banken en grote DGA's

Daar gaat de modale Nederlander stuk aan
Jonge wat een miskleun
pi_61021770
Nu stemmen op de VVD,met rutte is zeker een miskleun.
pi_61021853
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 08:43 schreef DS4 het volgende:
Iemand hier al de Revu gelezen?
Wie staat erin.......................katja schuurman
pi_61022421
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 09:06 schreef henkway het volgende:

[..]

Nou , als je dat maar nooit meer doet dan, vreselijk.
De VVD is een maffiapartij, die is er alleen voor Verzekeraars en Banken en grote DGA's

Daar gaat de modale Nederlander stuk aan
Jonge wat een miskleun
De VVD een mafiapartij??????????
Zeker beinvloed door het links onderwijs in nederland.
Wat vindt je nou van balk 4?????? pvda,cda en cu.
Nou dat is een mafiakabinet,met al zijn nieuwe belastingen die de modale nederlander beetje bij beetje uitkleed.
  vrijdag 22 augustus 2008 @ 02:27:17 #57
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_61028793
quote:
Ik kan daar wel in meegaan hoor. Ik heb niet zo heel veel moeite met dit soort inbraken - zeker in die tijd. De overheid hield stelselmatig info achter en belazerde de boel en het stond allemaal erg op scherp door die kernenergiediscussie. Als je dan toch een inbraak pleegt, dan heb ik met dit type inbraken nou weer de minste moeite. Maar jij hebt misschien meer met het inbreken in huizen bij onschuldige burgers. Dat kan.
Het is toch vreemd dat leden van GL glashard beweren dat de overheid in de jaren '80 niet betrouwbaar is maar nu van burgers verwacht dat ze al die maatregelen tegen klimaatverandering zomaar doodleuk zonder slag of stoot moeten accepteren van de staat. Ik ben niet op de hoogte wat de uitstoot van een auto doet met het klimaat of met de gezondheid van kinderen en ik kan het als leek ook niet weten. Ik weet wel wat die milieu-maatregelen kosten en dat is behoorlijk veel. Waarom moet de huidige generatie wel opeens de overheid vertrouwen?

Dat is gewoon krom.

[ Bericht 3% gewijzigd door Flumina op 22-08-2008 02:34:16 ]
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_61028935
Omdat linkse activisten weten wat goed is voor de Nederlanders.
Rechtse activisten schijnen het voor eigen gewin te doen...

Links = eigenlijk stiekum rechts?
pi_61031213
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 21:57 schreef detlevico het volgende:

Wie staat erin.......................katja schuurman
Nee, gesprekken met mensen uit de activistenwereld van destijds over Wijnand.

Het beeld dat naar voren komt uit die gesprekken met mensen die het kunnen weten komt volledig overeen met het beeld dat ik hier vorige week schetste en waar SCH zich buitengewoon druk om maakte. Kortweg: spil, leider, brein, op zijn minst betrokken bij RaRa, maar de verdenking van meer hangt er meer dan duidelijk boven...
pi_61050781
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 08:08 schreef henkway het volgende:

[..]

Groen links wilde geen regeringsverantwoordelijkheid en ze hebben de keuze gehad, maar nu wel commentaar leven ???
Dit reli-linkse kabinet stuurt controleurs bij de kroegen langs of het wel rookvrij is.
Als groenlinks in een kabinet zou zitten....................zou men controleurs bij de deuren langs sturen of men wel CO2 neutraal woont.
pi_61050863
ROODGROENE HOUTWORMEN
Eind jaren tachtig begint het rommelen binnen het linkse NCO-front. De projecten die zij financieren voldoen niet meer aan de geest der tijd. Het einde van het Koude Oorlogstijdperk is ingeluid en onder de socialistische en marxistische bewegingen in Nederland ontstaat grote radeloosheid. Ze raken de weg kwijt en zoeken naar nieuwe wegen.
Het broeikaseffect, de zure regen, de smeltende ijskappen, de uitputting van de natuurlijke hulpbronnen: de verwoesting van het milieu. Dat luidt volgens hen het einde van de welvaart in de Westerse Wereld in. Bovendien, zo stelllen ze, heeft die Westerse welvaart de groeikans aan de Derde Wereld ontnomen. De Westerse economie moet terug zodat de 'anderen' ook een kans krijgen. Milieu! Gretig grijpen de marxisten en socialisten het thema milieu aan om hun verlies aan geloofwaardigheid te compenseren. Als roodgroene houtwormen weten zij zich door te vreten tot in de hoogste regionen van de gerenommeerde natuur- en milieuorganisaties.
Onder het mom van Milieu lijkt het er op dat zij van onze maatschappij alsnog een soort DDR willen maken. Een "Dutch Democratic Republic!"
pi_61226883
Dit wou ik jullie niet onthouden. Vond ik in een boekenkast, ik heb het in '83 gekregen op mijn verjaardag. Natuurlijk heb ik de hele serie gezien.
quote:
Begin jaren '80 was het plaatsen van kruisraketten door de NAVO in Nederland een veelbesproken onderwerp. De regering ging met de plaatsing akkoord wat tot vele protesten leidde, waaronder de grote vredesdemonstratie op 21 november 1981.

Zoals vaker bij dramaproducties van de IKON, haakte de jeugdserie Sanne in op deze actualiteit, waarbij het vraagstuk van twee kanten wordt belicht. Heleen Bender, moeder van de 17-jarige Sanne, is Tweede Kamerlid en coach van de minister van defensie. Ze is net gescheiden en met haar dochter in Amsterdam gaan wonen. Vanwege haar drukke baan is ze vaak niet thuis, zeker omdat het ook nog eens verkiezingstijd is.

SanneSanne raakt al snel bevriend met haar klasgenootje Anneke, en leert ook haar oudere broer Chiel kennen. Hij is constant bezig met acties tegen de kernbewapening. Dat hij met gevaar voor eigen leven een groot spandoek aan de Westertoren heeft gehangen vindt Sanne fascinerend.

Na enig aandringen mag Sanne met Chiel mee als hij gaat actie voeren. Heleen maakt zich grote zorgen, helemaal als Sanne met de andere actievoerders wordt opgepakt en een nacht in de cel moet doorbrengen. Maar pogingen om toenadering te zoeken werken averechts, Sanne ziet in haar moeder de gevestigde orde waartegen zij demonstreert. De acties worden steeds harder, en Chiel wil de minister van defensie aanpakken.

Tijdens een rechtstreekse uitzending van de Alles is Anders Show van Aad van de Heuvel word de minister geïnterviewd. Chiel en Sanne verrassen iedereen door voor het oog van een miljoenenpubliek liters paardenbloed, wat ze bij een abattoir hebben gehaald, over hem heen te gooien.
http://www.kindertv.net/index.php?option=com_content&task=view&id=1794&Itemid=356
Ook doen ze stoere acties als een bommelding ergens bij een grote school (en daarna een groot spandoek op het dak).

Ik denk dat half fok schuimbekkend zou ontploffen als de publieke omroep nu zulk schrikbarend links terrorisme zou verheerlijken voor de jeugd (Te laat, te laat, we zijn al geindoctrineerd )
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61227556
Ik was verliefd op Chiel
pi_61227983
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 19:04 schreef SCH het volgende:
Ik was verliefd op Chiel
Ik ook
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_61228018
Bij de jaren '80 denk ik aan grote auto's, bombastische muziek en yuppen in double breasted jasjes. Moet een heerlijke tijd geweest zijn.
pi_61228848
He, X-Rays favoriet!

Overigens waren de jaren '80 geweldig. Doem, ellende, punk, new wave, kraken, rellen, demonstreren. Geen betere tijd om op te groeien denkbaar.
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:15:09 #68
66825 Reya
Fier Wallon
pi_61229351
Om half negen komt overigens op VRT één de onvolprezen verfilming van Pieter Daens of hoe in de negentiende eeuw de arbeiders van Aalst vochten tegen armoede en onrecht.
pi_61231428
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 20:15 schreef Reya het volgende:
Om half negen komt overigens op VRT één de onvolprezen verfilming van Pieter Daens of hoe in de negentiende eeuw de arbeiders van Aalst vochten tegen armoede en onrecht.
Een prachtige schets van wat ons te wachten staat als dit conservatief-liberale klimaat zich doorzet.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 22:59:17 #70
66825 Reya
Fier Wallon
pi_61234671
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 21:26 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Een prachtige schets van wat ons te wachten staat als dit conservatief-liberale klimaat zich doorzet.
Heb je gekeken?
pi_61236036
Ik heb die film voor de derde keer gezien. Jammer dat het altijd met de socialisten slecht afloopt in de film.

Vaak wordt gezegd "De armoede van nu is niet vergelijkbaar met die van de 19e eeuw". Leuk, maar de armoede van de 19e eeuw is ook niet te vergelijken met de armoede van de 17e eeuw.

Een groot gevaar is altijd een te grote gehoorzaamheid aan het gezag. Ook dat laat de film treffend zien. Prachtige film ja. Schitterend.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_61236200
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 19:55 schreef sigme het volgende:

Overigens waren de jaren '80 geweldig. Doem, ellende, punk, new wave, kraken, rellen, demonstreren. Geen betere tijd om op te groeien denkbaar.
O? Het heeft kennelijk weinig indruk op me gemaakt dan. Okay, je sloeg als zestienjarige zo nu en dan een punker op zijn bek, maar gewoon uit baldadigheid. Niet als een daad van idealistisch activisme of zo.
“Everybody's got plans...until they get hit.” - Mike Tyson
pi_61240296
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 23:48 schreef Klopkoek het volgende:

Vaak wordt gezegd "De armoede van nu is niet vergelijkbaar met die van de 19e eeuw". Leuk, maar de armoede van de 19e eeuw is ook niet te vergelijken met de armoede van de 17e eeuw.
Als je het in het juiste perspectief zet zeker wel. Als je naar welvaartsontwikkeling kijkt zie je in de historie een horizontale lijn die begin 19e eeuw de weg omhoog vindt en die ook steeds sterker de weg omhoog vindt.

Als je daarbij ook nog beziet dat pas in de 20e eeuw door de opkomst van socialisten/vakbonden/etc. deze welvaart ook daadwerkelijk ten goede komt aan de arbeiders...

Dus armoede van nu is totaal onvergelijkbaar met die van de 19e eeuw (het is niet eens werkelijk armoede), daar waar armoede van de 19e eeuw zeer zeker vergelijkbaar is met die van de 17e eeuw.
pi_61240798
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 09:45 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als je het in het juiste perspectief zet zeker wel. Als je naar welvaartsontwikkeling kijkt zie je in de historie een horizontale lijn die begin 19e eeuw de weg omhoog vindt en die ook steeds sterker de weg omhoog vindt.

Als je daarbij ook nog beziet dat pas in de 20e eeuw door de opkomst van socialisten/vakbonden/etc. deze welvaart ook daadwerkelijk ten goede komt aan de arbeiders...

Dus armoede van nu is totaal onvergelijkbaar met die van de 19e eeuw (het is niet eens werkelijk armoede), daar waar armoede van de 19e eeuw zeer zeker vergelijkbaar is met die van de 17e eeuw.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_61241102
quote:
Afrekening met links: mosterd na de maaltijd (opinie)
Hans Goslinga
Mythen ontstaan, schrijft Sebastian Haffner in een van zijn boeken over de geschiedenis van Duitsland, doordat gebeurtenissen niet tot ervaring zijn geworden. De herinnering heeft geen kennis of inzicht voortgebracht, maar roept gevoelens en stemmingen op.

Haffner heeft het over mythen in de betekenis van vertekende beelden van de werkelijkheid, die een eigen leven gaan leiden. In de politiek wemelt het van zulke grote en kleine mythen, omdat ze bruikbaar zijn om stemming te maken en emoties te mobiliseren.

Het kan geen kwaad op dit mechanisme acht te slaan, nu naar aanleiding van de affaire-Duyvendak zo’n mythe dreigt te ontstaan over de rol van links in de jaren tachtig. Nog even en het beeld is dat wat in 1985 begon met de inbraak van de activist Duyvendak in het ministerie van economische zaken eindigde met de moord op Pim Fortuyn in 2002. Was het immers niet ook een milieuactivist die Fortuyn om het leven bracht?

Het begin van de mythe ontstond al kort na de moord, toen LPF-voorman Langendam de uitspraak ’de kogel kwam van links’ deed. Die uitspraak was katalysator van gevoelens van haat en wrok jegens alles wat links was of daarmee viel te associëren. Daaraan hielp mee dat Fortuyn zelf de sluizen van opgekropte frustraties had opengezet met zijn motto ’Ik zeg wat ik denk’.

Na deze zomer van oplaaiend anti-links sentiment is andermaal de vraag waar deze heftige emoties vandaan komen. In het verlengde daarvan ligt de vraag of zij in verhouding staan tot de feiten en daarmee historisch gerechtvaardigd.

Om met enkele feiten te beginnen: met de macht van links, als streven de samenleving te hervormen naar socialistisch model, was het in de jaren tachtig eigenlijk al gedaan. De PvdA had zichzelf na het kabinet-Den Uyl (1973-1977) buitenspel geplaatst vanwege overmoedigheid en een naïeve kijk op de machtsverhoudingen. De partij lukte het nog wel de massa te mobiliseren, tegen kruisraketten en bezuinigingen, maar ze kon dit niet omzetten in macht. Voor zover Den Uyl in de jaren zeventig hoop had gewekt in linkse harten, waren de daaropvolgende jaren die van gefnuikte verwachtingen en machteloosheid.

Het grimmige linkse activisme tegen atoomwapens, kernenergie, leegstand en milieuvervuiling vond een voedingsbodem in de wrok die daaruit voortkwam. Maar hoe grimmig soms ook, de acties in de marge hebben nimmer de samenleving ontregeld in de mate waarin de Rote Armee Fraktion en de Brigate Rosse dat deden in Duitsland en Italië. Dat doet niets af aan de onwettigheid van sommige acties, maar het relativeert de betekenis ervan.

Hoewel het activisme kan worden gezien als onvermijdelijk bijproduct van de felle polarisatie die de PvdA in die jaren tegen ’rechts’ voerde, hebben de voormannen van de partij onwettige middelen altijd afgekeurd. Den Uyl veroordeelde in 1969 de bezetting van het Maagdenhuis door studenten, Van Thijn keurde in 1981 als minister van binnenlandse zaken de menselijke blokkades van munitietreinen af. In zijn beroemde artikel over ’de smalle marge van democratische politiek’ schreef Den Uyl dat buitenparlementaire acties konden, op voorwaarde dat de wet niet werd overtreden en de rol van het parlement niet geschaad.

Toch bestond de neiging bij linkse politici milder te oordelen over links dan over rechts geweld. De Amerikanen werden harder aangevallen op hun steun aan junta’s in Chili en Zuid-Europese landen, dan de Russen op hun inval in Tsjechoslowakije. In de jaren zeventig erkenden prominente PvdA-politici als Ien van den Heuvel en Jan Nagel, na een bezoek aan de communistische DDR, de historische noodzaak van de Muur. Den Uyl zette een verkeerde toon in toen hij de wijze waarop Van Agt en Wiegel de regeermacht hadden gegrepen onrechtmatig noemde. Zij waren het Catshuis binnengedrongen ’onder verbreking van het nachtslot’. Van Thijn omschreef hun optreden zelfs als ’moord met voorbedachten rade’.

Aan grote woorden hadden linkse politici nooit gebrek, hun kijk op politiek activisme en geweld is nimmer vrij geweest van een zekere dubbelzinnigheid. Maar dat biedt geen verklaring voor het ressentiment dat de PvdA sinds 2002 oproept. Na de polarisatie bekeerde de partij zich onder Wim Kok tot een realistische koers en was zij in ruil voor regeermacht bereid mee te werken aan het trimmen van de verzorgingsstaat, het karwei waarmee CDA-leider Lubbers in 1982 was begonnen.

Misschien schuilt daar het begin van een verklaring, dat de PvdA er nooit goed in geslaagd is de regeermacht te rijmen met haar idealen. In de jaren vijftig onder Willem Drees leek het erop dat de partij zich zou ontwikkelen tot een natuurlijke staatsdragende partij. Dat is niet gebeurd. Als zij de macht had, werden de idealen afgezwakt; etaleerde ze onder het verketteren van de tegenstanders opzichtig de idealen, dan ontbrak het aan de macht.

Dit gebrek aan consistentie heeft als vanzelf tot veel teleurstelling en frustraties geleid bij de burgers die de partij vertegenwoordigde. Deze verhouding is gaandeweg problematischer geworden, ook door de groeiende afstand tussen partij en kiezers. In de jaren tachtig was het al een zeldzaamheid dat op PvdA-congressen een arbeider het woord voerde. Het partijkader ging steeds meer bestaan uit doctorandussen, ’nieuwe vrijgestelden’ zoals ze smalend werden genoemd. De SDAP, de voorloper van de PvdA, stond al bekend als de partij van Schoolmeesters, Dominees en Advocaten, maar toen waren de bindingen nog sterk. De ontzuiling, de samenwerking met de VVD (de oude klassevijand) in de jaren negentig en het toenemende zelfbewustzijn van de traditionele aanhang hebben elite en kiezersvolk steeds verder uit elkaar gedreven.

In zijn boek over het Duits socialisme constateert J.A.A. van Doorn dat het socialisme niet dóór maar vóór het arbeidersproletariaat is ontworpen. De doctrines, schrijft hij, zijn de schepping geweest van generaties van dromers en denkers, overwegend van ’burgerlijken’ huize. Dat lijkt een open deur, maar het laat zien dat de linkse beweging een ingebouwde spanning kende die op enig moment uit elkaar kon ploffen. Dat cruciale moment leek zich voor te doen in 2002, toen Fortuyn zichtbaar maakte dat de PvdA-top de problemen door de immigratie, die het sterkste voelbaar waren in de oude stadswijken, uit de weg ging en haar traditionele kiezers in de kou liet staan.

Vaker bleek dat leidende socialisten zich vergisten in de denkwereld van hun kiezers, hun zorgen en behoeften, en, zoals Van Doorn schrijft, zelfs hun dromen en hartstochten. Nu lijkt die afstand de PvdA fataal te worden. Tegelijk lijkt de opgebouwde spanning van jaren zich te ontladen in golven van wrok, als een tak die onder grote druk gebogen hard terugzwiept.

Daar komt bij dat veel burgers het vertrouwen dat de PvdA nog altijd heeft in het oplossend en vormgevend vermogen van de overheid zijn kwijtgeraakt. Nieuwe verhoudingen tussen staat, burger en politiek zijn nodig. De afrekening met linkse politici met een vlekje komt als mosterd na de maaltijd. Het einde van links kondigde zich in de jaren tachtig al aan en lijkt nu in zicht.

Er zal toch geen tijd gaan komen waarbij ik de enige sociaal-democraat ben in dit land?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_61241356
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 10:39 schreef Klopkoek het volgende:

Sterke comeback!
pi_61241391
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 10:59 schreef Klopkoek het volgende:

Er zal toch geen tijd gaan komen waarbij ik de enige sociaal-democraat ben in dit land?
Dan zou je eerst eens een sociaal-DEMOCRAAT moeten worden.

Ik denk wel dat je van een uitstervend ras bent. Oud-links is niet meer van deze tijd. De problemen zijn anders, de mensen, de maatschappij...

Ooit wordt ook jij sociaal-liberaal. Geef het tijd, geef het tijd...

(Succes met de ontkenningsfase!)
pi_61241414
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 10:59 schreef Klopkoek het volgende:

Nee joh, dat zijn altijd van die golfbewegingen. Nu is dat zogenaamde sociaal-liberalisme en het conservatisme even hip, dat gaat ook wel weer over.
pi_61241458
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 11:20 schreef SCH het volgende:

Nee joh, dat zijn altijd van die golfbewegingen. Nu is dat zogenaamde sociaal-liberalisme en het conservatisme even hip, dat gaat ook wel weer over.
Kijk, nog een fossiel!
pi_61241603
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 11:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Sociaal-liberalisme... Als er iets is dat onder curatele staat dan is het dat wel. Je kunt er namelijk twee dingen onder verstaan:
1) 'Zuivere' liberalen, dus zonder geperverteerde onzin als het Koningshuis en subsidies voor VNO.
2) De libertaristen, zoals vroeger de VDB was (die geregeld samenwerkten met de SDAP maar zich 'libertair' noemden. Het woord liberalisme vermeden ze omdat naar hun smaak het liberalisme teveel economische crississen had veroorzaakt).

Bij D'66 zitten beide groepen maar het is me nog steeds niet duidelijk waar het heen gaat en bovendien zal zo'n stroming toch nooit meer dan 20 zetels kunnen bemachtigen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_61241637
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 11:22 schreef DS4 het volgende:

[..]

Kijk, nog een fossiel!
En dagelijks eren we de Profeten!

Deuger, Woke & Gutmensch
pi_61241653
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 11:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik denk wel dat je van een uitstervend ras bent. Oud-links is niet meer van deze tijd. De problemen zijn anders, de mensen, de maatschappij...

Jij denkt dat ik geen democraat ben?
Deuger, Woke & Gutmensch
  † In Memoriam † zaterdag 30 augustus 2008 @ 12:25:34 #83
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_61242437
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 11:19 schreef DS4 het volgende:

Zoveel verschil is er niet.
Carpe Libertatem
pi_61242695
Was er heel even een kleine periode van voorzichtige kritiek op de (idealen van) de jaren '60 (die in de jaren '70 vielen), nu kunnen we (we = meest invloedrijke groep = babyboom) goddank de aandacht afleiden. De Vreselijke Jaren 80! Fout! Wat waren de bevlogenen toen Fout! Wat hebben zij het achteraf allemaal Verkeerd gezien! Boete! Door het stof!
pi_61242794
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 11:34 schreef Klopkoek het volgende:

Jij denkt dat ik geen democraat ben?
Ja. Jij accepteert andere meningen niet. Als iemand meent dat uitkeringen omlaag moeten roep jij al "fascist" oid.
pi_61242815
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 12:25 schreef Boze_Appel het volgende:

Zoveel verschil is er niet.
Jawel hoor. Niet in de idealen, maar wel in de mechanismen.
pi_61243076
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 12:40 schreef sigme het volgende:
Was er heel even een kleine periode van voorzichtige kritiek op de (idealen van) de jaren '60 (die in de jaren '70 vielen), nu kunnen we (we = meest invloedrijke groep = babyboom) goddank de aandacht afleiden. De Vreselijke Jaren 80! Fout! Wat waren de bevlogenen toen Fout! Wat hebben zij het achteraf allemaal Verkeerd gezien! Boete! Door het stof!
Inderdaad en de Telegraaf wakkert het vuurtje even weer lekker aan om de dalende oplage op te krikken .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_61246280
Duyvendak: "Ik moest er vaak aan denken als ik dingen vaan GeenStijl las - dat deed ik nou 25 jaar geleden."

De rellerigheid uit de jaren '80 is volgens mij helemaal niet weg. Vind ik niks erg aan.
  † In Memoriam † zaterdag 30 augustus 2008 @ 16:09:54 #89
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_61246556
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 12:46 schreef DS4 het volgende:
Ja. Jij accepteert andere meningen niet. Als iemand meent dat uitkeringen omlaag moeten roep jij al "fascist" oid.
Dus, als je meningen van anderen accepteerd ben je per definitie democraat of kan je als niet-democraat meningen van anderen niet accepteren?
Carpe Libertatem
pi_61246821
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 16:09 schreef Boze_Appel het volgende:

Dus, als je meningen van anderen accepteerd ben je per definitie democraat of kan je als niet-democraat meningen van anderen niet accepteren?
Een vierkant is een rechthoek, maar een rechthoek niet per definitie een vierkant...

Als je alleen democratie accepteert als de uitkomst je welgevallig is, maar de mening van anderen, laat staan de meerderheid terzijde wenst te schuiven als de uitkomst je niet welgevallig is, dan ben je geen democraat.
pi_61248270
quote:
Halsema: ‘Aantijgingen Grijpink beschadigend’
Van onze redactie
gepubliceerd op 30 augustus 2008 05:10, bijgewerkt op 30 augustus 2008 09:43

DEN HAAG - Fractieleider Femke Halsema van GroenLinks maakt korte metten met de zoveelste beschuldigingen aan het adres van Wijnand Duyvendak. Vrijdag zette voormalig agent Dick Grijpink, de omstreden ex-baas van de Amsterdamse taxicentrale TCA, de aanval in op het oud-Kamerlid. Bewijzen bleven achterwege.

Op haar weblog hekelt Halsema de berichtgeving in de Volkskrant. ‘Niet alleen heeft er weer eens geen wederhoor plaatsgevonden, je broek zakt af als je leest wie die agent is die op pagina 1 en 3 scheldend mag leeglopen over Wijnand: Dick Grijpink.’ De directeur van TCA werd in 2006 wegens wanbeleid ontslagen.

Jarenlang zat justitie de directeur op de hielen, maar het kwam niet tot vervolging. Uiteindelijk gelastte de Ondernemingskamer in Amsterdam zijn ontslag. Uit onderzoek bleek dat de top van TCA vooral aan zichzelf dacht. Grote bedragen verdwenen uit spaarpotten van de chauffeurs, bonnetjes ontbraken. Halsema: ‘Grijpink (bijnamen de ‘taxi-gangster’ en ‘dicktator’) heeft de schijn nogal tegen.’

Grijpink, die ook ooit politieman was, schrijft een boek. Daarin noemt hij Duyvendak ‘één grote leugen’. De Volkskrant drukte passages af. Halsema: ‘De Volkskrant glijdt volstrekt onderuit door van deze man een gezaghebbende bron te maken, zonder dat hij een spatje bewijs levert voor zijn beschuldigingen.’ Ze noemt die ‘diep kwetsend en beschadigend’.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 31 augustus 2008 @ 11:03:11 #92
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_61261130
quote:
Kamervoorzitter vindt vertrek Duyvendak terecht

(Novum) - Het vertrek van Wijnand Duyvendak (GroenLinks) uit de Tweede Kamer is terecht. Dat zei Kamervoorzitter Gerdi Verbeet (PvdA) zaterdag in het radioprogramma Tros Kamerbreed. "Zijn geloofwaardig heeft een deuk opgelopen."

Duyvendak trad eerder deze maand terug, omdat hij in de jaren tachtig verantwoordelijk was voor de publicatie van de adresgegevens van hoge ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken. Die had Duyvendak samen met plannen voor energiecentrales ontvreemd. Een aantal ambtenaren werd daarop bedreigd en er werd een poging tot brandstichting gedaan bij het huis van een topambtenaar. Duyvendak ontkende daarvan op de hoogte te zijn geweest, maar trad wel terug als parlementariër.

Duyvendak treedt dinsdag officieel terug als Kamerlid: hij wordt dan kort toegesproken door Verbeet, die dan tevens Jolande Sap zal beëdigen als opvolger. De Kamervoorzitter zei zaterdag het 'werkelijk jammer' te vinden dat het zo gelopen is. "Duyvendak was een heel goed Kamerdlid. Hij was altijd goed voorbereid, maar hij zit met het probleem dat hij de komende tijd veel meer had moeten spreken over zijn eigen positie."

Aangezien geloofwaardigheid uiteindelijk doorslaggevend is voor het functioneren van Kamerleden, is het goed dat Duyvendak zelf het besluit heeft genomen om terug te treden, vindt de voorzitter van de Tweede Kamer. "Jammer, maar het kon niet anders."
Bron
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 4 oktober 2008 @ 17:50:40 #93
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62131115
quote:
'Duyvendak wil weer activist worden'

Wijnand Duyvendak, het GroenLinks-Kamerlid dat in augustus afstand moest doen van zijn Kamerzetel, keert terug naar zijn oude passie: actievoeren.

Duyvendak wil opnieuw als activist druk gaan uitoefenen op klimaatbeleid
Dat zegt hij in een interview met Face Culture.

'De actiemiddelen uit de jaren tachtig heb ik afgezworen, en uit de politiek heb ik me nu teruggetrokken,' aldus Duyvendak. 'Maar ik hunker wel naar een brede maatschappelijke beweging, zoals de vredesbeweging in de jaren tachtig.'

Druk uitoefenen
Het voormalige Kamerlid wil 'een grote coalitie van organisaties en bedrijven smeden'. 'Het is nog te vroeg om te zeggen wie er precies aan mee gaan doen en wat voor soort acties er komen, maar een samenwerking van organisaties die druk uitoefenen op het Nederlandse klimaatbeleid zou heel mooi zijn,' zegt Duyvendak.

Het Groenlinks-Kamerlid moest vorige maand afstand doen van zijn zetel nadat hij in opspraak was geraakt om zijn actieverleden.

Inbraak
In een persuitnodiging voor de presentatie van zijn boek gaf hij toe in de jaren tachtig betrokken te zijn geweest bij een inbraak in het gebouw van het ministerie van Economische Zaken.

De gestolen informatie werd vervolgens geplaatst in het krakersblad Bluf! Ook werden namen en adressen van hoge ambtenaren gepubliceerd met de mededeling ‘de rust van deze onruststokers te verstoren’. De oproep leidde ertoe dat diverse topambtenaren werden bedreigd en belaagd.
Bron
Terug naar zijn Roots. Terug naar de criminelen en activisten
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 5 oktober 2008 @ 01:08:45 #94
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_62140390
quote:
Op vrijdag 22 augustus 2008 02:47 schreef Bommenlegger het volgende:
Omdat linkse activisten weten wat goed is voor de Nederlanders.
Rechtse activisten schijnen het voor eigen gewin te doen...

Links = eigenlijk stiekum rechts?
Ik vind GroenLinks behoorlijk aristocratisch eerlijk gezegd. CEO's vinden dat ze zelf veel mogen verdienen, GroenLinks vindt dat mensen niet mogen consumeren. Van hetzelfde laken een pak. Een gewone burger mag blijkbaar geen geld verdienen en het uitgeven.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_62140764
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 19:38 schreef Monidique het volgende:

exact hetzelfde bassloopje als

de laatste is niet bepaald jaren '80 nostalgie.
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 19:45:08 #96
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_62467976
quote:
Wijnand Duyvendak start 'tv-carrière' bij VARA

Na een smadelijke afgang als Tweede Kamerlid wil Wijnand Duyvendak zijn 'activisme' nu uitvoeren als televisiepresentator bij de VARA. Duyvendak wordt 'sidekick' bij Vroege Vogels.

Duyvendak leest nog eens terug over inbraken in de jaren 80
‘Duyvendak breekt weer in,’ zo luidt de aankondiging van de advertentie van Vroege Vogels.

Tv-persoonlijkheid
De volgens Duyvendak ironische bedoelde uitspraak moet voor de GroenLinkser een nieuwe periode als activist inluiden. Niet meer als inbreker, niet meer als politicus, maar als tv-persoonlijkheid.

In Vroege Vogels mag Duyvendak de uitzendingen van het natuur- en milieuprogramma onaangekondigd onderbreken, ‘om zijn visie te geven op de klimaatverandering en uit te leggen wat de internationale gemeenschap daartegen zou moeten ondernemen’.

Inbraak
Duyvendak gaf eerder dit jaar toe in de tachtiger jaren verantwoordelijk te zijn geweest voor een inbraak in het ministerie van Economische Zaken.

Dit maakte hij bekend nadat de zaak was verjaard. Dus kwam hij er ongestraft mee weg.

Zijn bekentenis, gevoerd op een nogal trotse toon, leidde echter tot een reeks onthullingen, die de positie van Duyvendak als Kamerlid onthoudbaar maakten.

Intimidatie
Zo bleek dat hij ook opriep tot intimidatie van topambtenaren, die daar vervolgens jaren veel last van hebben gehad.

Uiteindelijk besloot Duyvendak uit de Kamer te stappen, in de hoop een debat te ontketenen over de volgens hem onverwerkte jaren 80.

Naast tv-werk gaat Duyvendak ook voor de radio werken en een weblog bijhouden. Duyvendak is voor het eerst te zien op dinsdag 21 oktober
Bron
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')