Bron: paroolquote:AMSTERDAM - Een getuige die zondag tegen een uur of vier 's middags zag hoe de verkeersregelaar van Traffic Support werd aangereden, kent geen twijfel: het was opzet, zeker geen ongeluk.
De bestuurder van de blauwe Mini Cooper probeerde te parkeren op een invalidenparkeerplaats, hoewel geen van de drie inzittenden gehandicapt was.
Toen een verkeersregelaar ze daar weg stuurde, werden ze kwaad. De verkeersregelaar en een collega die hem te hulp schoot, hielden voet bij stuk en hielden de auto ook tegen toen de bestuurder tegen de rijrichting in een hellingbaan wilde oprijden.
''Ze zijn tijdens de ruzie nog van bestuurder gewisseld, en die heeft vervolgens die verkeersregelaar moedwillig aangereden,'' aldus de getuige, die anoniem wil blijven.
''Die man werd hard geraakt en belandde op de motorkap. Hij is met kritiek hersenletsel naar het AMC gebracht. Klanten hebben die Mini vervolgens met hun eigen auto's klem gezet, zodat ze niet konden vluchten. Vervolgens is de bestuurder gearresteerd.''
Hij is weer vrijgelatenquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 17:44 schreef Ronhui het volgende:
wat een zielige mensen zijn er toch in de wereld. Die vent zal wel 3 jaar de cel in moeten, maximaal....
Onbegrijpelijk...quote:Politie en het Openbaar Ministerie konden vanmorgen nog niet zeggen of de 25-jarige bestuurder voor een tweede keer zou worden opgepakt. ''We moeten nog een besluit nemen hoe we verder moeten gaan,'' aldus het Openbaar Ministerie.
De automobilist werd na het incident op zondag opgepakt, maar was na verhoor vrijgelaten. ''Op het moment dat die beslissing werd genomen, was de situatie minder duidelijk dan nu. Getuigenverklaringen stonden tegenover elkaar,'' aldus politiewoordvoerder Rob van der Veen. Wat volgens hem ook meespeelde, was dat het letsel van de man in eerste instantie leek mee te vallen.
De politie heeft inmiddels meer getuigen gehoord en bestudeert camerabeelden. ''We weten nu meer.'' De districtsrecherche heeft de zaak inmiddels overgenomen van het wijkteam. Mocht de automobilist de verkeersregelaar moedwillig hebben aangereden, dan kan hem doodslag ten laste worden gelegd.
Bij Ikea is verbaasd gereageerd op de vrijlating van de verdachte. ''Het klinkt vreemd in de oren dat de bestuurder werd vrijgelaten. Maar we moeten vertrouwen hebben in de politie,'' zegt Ikeawoordvoerster Helen van Trierum. Volgens haar is er sprake van een incident. ''In het algemeen gaat parkeren in alle vrede.''
Idd onbegrijpelijk dat ze hem vrij laten maar wel hulde voor de bestuurders die hem klemredenquote:
misschien dezelfde persoonquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:51 schreef IBAZ het volgende:
Ik zei er laatst wat van toen zo'n eikel zijn auto invalide parkeerde bij de supermarkt.
Die gozer flipte zowat van woede. Volgens mij zat hij in een psychose of zo.
Ik heb het er maar bij gelaten, net als de rest van het publiek.
Die reed niet in een mini. Die reed in een verlaagde honda civic met een sportuitlaat en een zooi plastic accessoires.quote:
Dat kennen ze hier net.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 17:56 schreef rutger05 het volgende:
Gelukkig dat er getuigen zijn. Hopelijk verprutst justitie het niet en wordt de dader keihard gestraft.
Hij is zwaar de lul hoor, kennelijk is hij niet vluchtgevaarlijk.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 00:42 schreef Asgard het volgende:
Belachelijk!
Als je twee keer over een verdrijvingsvlak rijdt en de snelheid fors overschrijdt zonder schade aan te richten word je rijbewijs ingevorderd, rijd je iemand dood word je gewoon vrijgelaten. Gatverdamme
Is dit niet gewoon moord. Als je iemand blijkbaar zo hard moedwillig aanrijdt dat deze er aan overlijd?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:00 schreef henkway het volgende:
[..]
Hij is zwaar de lul hoor, kennelijk is hij niet vluchtgevaarlijk.
Hij zal zeker aangeklaagd en veroordeeld worden voor doodslag
Dat is gewoon strafbaar.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 19:43 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
maar wel hulde voor de bestuurders die hem klemreden
Eigenhandig optreden.quote:
Nee. Doodslag betekent al opzettelijk doden. Bij moord is er sprake van voorbedachte rade, dat je 's morgens al weg gaat met de intentie om iemand te doden. En hoewel ik de situatie niet ken, lijkt het mij stug dat iemand al op weg gaat met het idee om de parkeerregelaar te vermoorden.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:05 schreef ssebass het volgende:
[..]
Is dit niet gewoon moord. Als je iemand blijkbaar zo hard moedwillig aanrijdt dat deze er aan overlijd?
Uuuh nee hoor.quote:
Het is maar net hoe de rechter het gaat zien,al die mooie theoriën gelden dan niet meer.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:25 schreef Semisane het volgende:
[..]
Uuuh nee hoor.Zie post MagNet...daarin staat wat ik ook al wilde aangeven.
Zover het krantenartikel aangeeft is er dus geen geweld gebruikt, nadat de mini was klemgezet, niks strafbaars aan dus.
Ehhhhhhhhh. Een rechter zal zich juist aan deze theorie houden bij het rechtspreken.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:30 schreef kraakschandaal het volgende:
[..]
Het is maar net hoe de rechter het gaat zien,al die mooie theoriën gelden dan niet meer.
Moord moet beraamd zijn, dit was doodslag.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:05 schreef ssebass het volgende:
[..]
Is dit niet gewoon moord. Als je iemand blijkbaar zo hard moedwillig aanrijdt dat deze er aan overlijd?
Tegenstrijdige getuigenverklaringen. De passagiers van de Mini mochten kennelijk ook hun zegje doenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:43 schreef ShaoliN het volgende:
Bizar trouwens dat de politie in de eerste instantie twijfelt of het moedwillig ging. De beste man probeerde te vluchten en werd klemgereden.
"We wilden heul niet wegrijden, we zochten een ander parkeerplekje, meneer de agent!"quote:Op woensdag 20 augustus 2008 10:02 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Tegenstrijdige getuigenverklaringen. De passagiers van de Mini mochten kennelijk ook hun zegje doen
'dat was ik niet, dat was iemand anders.. Het was een neger!'quote:Op woensdag 20 augustus 2008 10:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
"We wilden heul niet wegrijden, we zochten een ander parkeerplekje, meneer de agent!"
Toen ik een tijdje terug in Laren op een invalide-parkeerplaats parkeerde ging er iemand helemaal uit zijn dak tegen mij toen ik vrolijk uitstapte en spullen uit de achterbak begon te sjouwen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:51 schreef IBAZ het volgende:
Ik zei er laatst wat van toen zo'n eikel zijn auto invalide parkeerde bij de supermarkt.
Die gozer flipte zowat van woede. Volgens mij zat hij in een psychose of zo.
Ik heb het er maar bij gelaten, net als de rest van het publiek.
Als je geen invaliditeitsparkeerkaart hebt, mag je daar toch niet parkeren.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 10:30 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Toen ik een tijdje terug in Laren op een invalide-parkeerplaats parkeerde ging er iemand helemaal uit zijn dak tegen mij toen ik vrolijk uitstapte en spullen uit de achterbak begon te sjouwen.
Hoe ik het in mijn hoofd haalde om op een invalide-parkeerplek te parkeren, aangezien ik prima kon lopen en sjouwen en roep het maar.
Nou ja, toen liep ik maar naar het andere voorportier om m'n half-verlamde vader te helpen uitstappen uit z'n eigen auto (waar ik 'm even in heen en weer reed).
waarschijnlijk wel, de invalidenparkeerkaart is op kenteken gestelt, óf de invalide man heeft een 'passagiers-invalidenkaart' (die dan niet op kenteken staat maar enkel voor de persoon geldt, in dat geval is het echter ook geldig als de man enkel passagier is) ... in beide gevallen is het dus volledig legitiem en toegestaan de invalidenparkeerplaats te gebruikenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:00 schreef henkway het volgende:
[..]
Als je geen invaliditeitsparkeerkaart hebt, mag je daar toch niet parkeren.
Goh, leg jij eens uit wat je daarmee bedoelt? Je moet geen moeilijke woorden gebruiken als je er niet mee om kan gaan.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 17:50 schreef geenID het volgende:
[..]
Was wel te verwachten. Wat een fascistische politiestaat hebben we toch.
Als je geen kaart bij je hebt kun je gewoon een bekeuring krijgen, hinkende oom of niet, als die mensen een kaart bij zich hadden, kan de IKEA man fout geweest zijn en is het mogelijk wel een ongeluk, en dan weet ik het nog niet, mogelijk sprong de man voor de auto om ze tegen te houden, kortom het is niet zo simpel .quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:35 schreef RM-rf het volgende:
[..]
waarschijnlijk wel, de invalidenparkeerkaart is op kenteken gestelt, óf de invalide man heeft een 'passagiers-invalidenkaart' (die dan niet op kenteken staat maar enkel voor de persoon geldt, in dat geval is het echter ook geldig als de man enkel passagier is) ... in beide gevallen is het dus volledig legitiem en toegestaan de invalidenparkeerplaats te gebruiken
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:57 schreef Blik het volgende:
Hij is weer aangehouden volgens AT5
quote:AMSTERDAM - De 25-jarige automobilist die zondag op het parkeerdek van Ikea in Zuidoost met opzet verkeersregelaar Willem van Koerten uit Harderwijk zou hebben aangereden, is opnieuw aangehouden.
Het Openbaar Ministerie beschuldigt de automobilist van doodslag. Van Koerten (54) overleed gisteren in het AMC.
De bestuurder werd zondag na het incident meteen aangehouden, en na verhoor vrijgelaten omdat op dat moment volgens de politie 'getuigenverklaringen tegenover elkaar stonden en het letsel in eerste instantie leek mee te vallen'.
http://www.parool.nl/paro(...)-dek-weer-vast.dhtml
quote:Dader kan, bij opzet, tot vijftien jaar cel krijgen
AMSTERDAM - Juridisch gezien is het van groot belang of in de zaak van de aangereden Ikeaverkeersregelaar sprake is van opzet, zoals justitie nu stelt.
Als kan worden bewezen dat de bestuurder van de Mini Cooper de verkeersregelaar opzettelijk heeft aangereden, kan hij worden veroordeeld voor doodslag, waarop een strafmaximum van vijftien jaar staat.
De automobilist moet daarvoor in elk geval bewust de aanmerkelijke kans hebben aanvaard dat de verkeersregelaar door zijn handelen kon komen te overlijden. Hij moet, met andere woorden, het risico voor lief hebben genomen dat de man door zijn actie zodanig gewond kon raken dat hij zou sterven.
Weliswaar maakt het iets uit of hij heel hard of minder hard heeft gereden, maar over het algemeen wordt aangenomen dat sprake is van het aanvaarden van die aanmerkelijke kans op het moment dat er met een auto op iemand wordt ingereden. Het is namelijk een feit van algemene bekendheid dat het op iemand inrijden zo gevaarlijk is, dat het de dood tot gevolg kan hebben.
Maar theoretisch bestaat de mogelijkheid ook dat de bestuurder kan hard maken dat hij de verkeersregelaar niet wilde doden - dat er geen opzet was op de dood. De omstandigheden zouden dat dan moeten aantonen.
Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan een situatie waarbij de bestuurder stapvoets reed, en hij de verkeersregelaar zachtjes heeft aangetikt bij het wegrijden. Zou de man ongelukkig zijn gevallen, dan zou de automobilist kunnen aanvoeren dat hij die val niet had kunnen voorzien en dat daarmee geen sprake was van opzet op de dood.
In zo'n geval, waarbij de bestuurder het slachtoffer bewust heeft geraakt en daarmee de kans op enig letsel heeft aanvaard, zou sprake kunnen zijn van het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel met de dood tot gevolg, of van de minst zware kwalificatie, mishandeling met de dood tot gevolg. Op deze misdrijven staat een lagere maximumstraf dan op doodslag.
Als er helemaal geen opzet in het spel was, omdat hij de man bijvoorbeeld niet heeft gezien, kan sprake zijn van dood door schuld.
Germaine C. die in 2005 een tasjesdief doodreed, werd eveneens verdacht van doodslag. Volgens het OM had zij kunnen weten dat de tasjesdief door haar handelen zou komen te overlijden. De rechters oordeelden echter dat zij die opzet niet had. Zij veroordeelden haar voor 'zeer onvoorzichtig rijgedrag, met de dood tot gevolg' - dood door schuld. Zij kreeg een taakstraf van 180 uur. (HET PAROOL)
http://www.parool.nl/paro(...)ar-cel-krijgen.dhtml
Mocht bovenstaand verhaal worden bewezen, dan is het overduidelijk doodslag.quote:Willem van Koerten kwam collega te hulp
AMSTERDAM - De boze automobilist die zondag op het parkeerdek van Ikea verkeersregelaar Willem van Koerten aanreed, had het eigenlijk op Van Koertens collega voorzien. Een reconstructie.
Zondagmiddag om een uur of vier staat op het parkeerdek van Ikea een blauwe Mini met drie passagiers half op een invalidenparkeerplaats.
Eén van de zes verkeersregelaars die bij Ikea actief zijn, klopt op het autoraampje en vraagt of de bestuurder van plan is daar te blijven staan. Een passagier begint direct te schreeuwen en roept onder meer tegen de verkeersregelaar: ''Ik steek je dood.''
De verkeersregelaar schrikt ervan. Hij deinst terug en roept via de portofoon de hulp in van Willem van Koerten, die de leiding heeft over de verkeersregelaars.
De passagier blijft ondertussen tieren en dreigen. Hij stapt uit de auto en wisselt van plaats met de bestuurder. Dan geeft hij gas en rijdt hij op de verkeersregelaar in. Die kan wegspringen.
Van Koerten, die net komt aanlopen, lukt dat echter niet. Hij wordt vol geraakt en rolt via de motorklep van de auto op de grond. Zijn hoofd slaat op de auto.
Volgens een getuige rijdt de automobilist daarna nogmaals op Van Koerten in. Klanten van Ikea zetten vervolgens met hun eigen auto de Mini klem, waarna de bestuurder wordt gearresteerd. Hij wordt verhoord en daarna vrijgelaten.
In eerste instantie lijkt het letsel van Van Koerten mee te vallen. Hij verlaat bij aankomst in het AMC lopend de ambulance. 's Avonds maakt hij in het ziekenhuis nog grappen, ook tegen zijn werkgever die op bezoek komt.
Dan raakt hij in coma. Twee operaties mogen niet baten. Van Koerten (54) is gistermorgen overleden. (HET PAROOL)
http://www.parool.nl/paro(...)ollega-te-hulp.dhtml
Ja, dan komt ie de eerste tien jaar niet meer los, lekker dom om je zo te gedragen als je een lampje komt kopen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:17 schreef Montov het volgende:
Het Parool heeft echt goede informatieve artikelen erover:
[..]
[..]
Mocht bovenstaand verhaal worden bewezen, dan is het overduidelijk doodslag.
Dan moet wel twijfelloos aangetoond worden dat de automobilist bewust een tweede keer op de verkeersregelaar ingereden is, zoals die ene getuige dus verteld (maar ik vraag me af of andere getuigen dat ook bevestigen, dat zal wel moeten)quote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:17 schreef Montov het volgende:
Het Parool heeft echt goede informatieve artikelen erover:
[..]
[..]
Mocht bovenstaand verhaal worden bewezen, dan is het overduidelijk doodslag.
Als hij dit geweten had dan zou ie ook liever nu zijn stropdas opvreten denk ik.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:30 schreef Henk-B het volgende:
TVP
Hoop zo dat hij sterft in een politiecel!
Dan mag jij raden of iemand die aan een kant van zijn lichaam compleet verlamd is een invalidenkaart zou hebbenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:00 schreef henkway het volgende:
[..]
Als je geen invaliditeitsparkeerkaart hebt, mag je daar toch niet parkeren.
Als ie hem aangevraagd heeft, dan zal het wel, maar de parkeermeneer kan dat niet ruiken die wil hem voor het raam zien liggen, met je BSNnummer erop en je fotoquote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:46 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dan mag jij raden of iemand die aan een kant van zijn lichaam compleet verlamd is een invalidenkaart zou hebben
Afvoeren, donker gat opzoeken, erin flikkeren en de sleutel kwijtraken.quote:Een passagier begint direct te schreeuwen en roept onder meer tegen de verkeersregelaar: ''Ik steek je dood.''
Heerlijk, mensen die denken extra rechten hebben en deze denken te kunnen afdwingen door met de dood te dreigen. Voor alleen die opmerking al mag hij van mijn vijf jaar cel krijgen.quote:Zondagmiddag om een uur of vier staat op het parkeerdek van Ikea een blauwe Mini met drie passagiers half op een invalidenparkeerplaats.
Eén van de zes verkeersregelaars die bij Ikea actief zijn, klopt op het autoraampje en vraagt of de bestuurder van plan is daar te blijven staan. Een passagier begint direct te schreeuwen en roept onder meer tegen de verkeersregelaar: ''Ik steek je dood.''
Dat heb ik wel vaker gedacht, Murat B bv (die zn leraar van dichtbij door het hoofd schoot)...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Lijkt me sterk dat ie er makkelijk vanaf komt.
Dus hij is geen 25 maar pas 21?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:03 schreef Xith het volgende:
-knip-
Juist niet, doodslag betekent dat je iemand zoveel letsel toebrengt, dat hij (zonder dat dat de bedoeling was) aan zijn verwondingen overlijdt.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 09:25 schreef Montov het volgende:
[..]
Nee. Doodslag betekent al opzettelijk doden.
"Moord" is altijd met voorbedachten rade....quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:28 schreef Markster het volgende:
[..]
Juist niet, doodslag betekent dat je iemand zoveel letsel toebrengt, dat hij (zonder dat dat de bedoeling was) aan zijn verwondingen overlijdt.
Moord en moord met voorbedachten rade zijn ook weer 2 verschillende dingen.
Nee joh, lekker laten wegrotten zijn hele leven..quote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:30 schreef Henk-B het volgende:
TVP
Hoop zo dat hij sterft in een politiecel!
Weet je, ik denk idd dat dit gewoon helemaal geen uitzondering is. Nu heeft een ongelukkige, fatale afloop maar ik denk dat je op een gemiddelde zondag aardig wat van dit soort frusto's/aso's rond hebt crossen die bij het minste geringste helemaal flippen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:45 schreef Adelante het volgende:
Ik snap nu waarom IKEA Amsterdam geen jongens/meisjes meer kon vinden die verkeersregelaar wilden zijn in de weekenden en daarom maar koos voor de duurdere oplossing van inhuren van een externe partij.
Waarom doe je alsof je er wat vanaf weet terwijl dat duidelijk niet het geval is?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:28 schreef Markster het volgende:
[..]
Juist niet, doodslag betekent dat je iemand zoveel letsel toebrengt, dat hij (zonder dat dat de bedoeling was) aan zijn verwondingen overlijdt.
Moord en moord met voorbedachten rade zijn ook weer 2 verschillende dingen.
Er zijn ook opnames van beveiligingscamera'squote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Gelukkig dat er getuigen bij waren.
Het feit dat hij BEWUST wisselde met de bestuurder en daarna BEWUST inreed op de 1e verkeersregelaar is in mijn ogen al doodslag. ( Hij had tig momenten om zich te bedenken) Die mag van mij wegrotten achter de tralies die smeerkeesquote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:31 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dan moet wel twijfelloos aangetoond worden dat de automobilist bewust een tweede keer op de verkeersregelaar ingereden is, zoals die ene getuige dus verteld (maar ik vraag me af of andere getuigen dat ook bevestigen, dat zal wel moeten)
De eerste keer inrijden zal waarschijnlijk voor een advocaat van de verdachte goed te verdedigen zijn met een bewering 'dat de automobilist niet had voorzien dat de betreffende verkeersregelaar er net aankwam' en dan wordt doodslag erg lastig aan te tonen...
Is de autombolist een tweede keer bewust ingereden op het slachtoffer zou dat de beste grond zijn om voor een zeer zware doodslag te pleiten...
maar als er hierover tegenstrijdige verklaringen zijn zal dat nog best lastig kunnen worden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |