Kort voor galilei is er nog een wetenschapper op de brandstapel gesmeten omdat hij van die bizarre dingen zei als "de wereld is niet het centrum van het universum". Verder zal je er inderdaad niet veel meer vinden nee, de kerk hield niet zo netjes bij wie ze als ketter op de brandstapel smeten.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 19:32 schreef Scaurus het volgende:
[..]
'[T]he Inquisition burned 59 women in Spain, 36 in Italy and 4 in Portugal, while in Europe civil justice put to trial close to 100,000 women and burned 50,000 of them.[11][12] 26,000 condemned "witches" died in Germany.' Bron
[..]
Dat is geen concreet voorbeeld dat qua bodycount kan tippen aan dat van seculiere regimes.
[..]
Buiten het bekende geval van Galilei zijn er bar weinig wetenschappers vervolgt door christenen. Wetenschap is juist ontstaan in christelijke landen. In strikt atheïstische regimes (bijv. Sovjet-Unie) bloed wetenschap daarentegen snel dood omdat het 'onwenselijke' informatie oplevert.
quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 21:50 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Jezus, moeilijk he? Ik zeg dat er in de Middeleeuwen het experiment ontstond, een vorm van natuurkennis die later (17de eeuw) deel gaat uitmaken van wat wij nu natuurwetenschap noemen.
quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 19:55 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Zoiets als 'wetenschappelijke vooruitgang' in de Middeleeuwen is niet mogelijk, omdat er toen nog geen wetenschap was.
Je spreekt jezelf gewoon tegen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 20:13 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Quatsch. In de Middeleeuwen is juist een vorm van natuurkennis ontstaan die onmiskenbaar deel uitmaakt van wetenschap, namelijk het experiment. Dat er in de Middeleeuwen geen wetenschap is ontstaan, komt doordat de wiskunde weinig beoefend werd en er nog geen heropleving van de klassieken (Aristoteles enzo) was geweest. Soortgelijke obstakels zijn aanwezig in de Oudheid en bij de Arabieren, daar is niets 'Middeleeuws' aan.
[..]
Ok, een stuk duidelijker. Overigens heb ik nooit beweerd dat wetenschap slechts over experimenteren gaat. Pak mijn Inca voorbeeld er nog eens bij. Dat het niet om pure wetenschap maar om praktische wetenschap(met als doel om de aardappelen beter te doen groeien) gaat, wil nog niet zeggen dat het geen wetenschap is.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 22:21 schreef Scaurus het volgende:
Nee, jij kan gewoon niet goed lezen. Ik zeg dat in de Middeleeuwen het experiment als middel tot kennisverwerving ontstond. Experiment is echter nog geen wetenschap, anders dan jij denkt. Het werd later pas deel van wat wij nu wetenschap noemen. Zie het als met krenten. Je hebt krenten, die meng je met deeg en bak je: voila, je hebt krentenbrood. De krenten zijn los echter nog geen krentenbrood, omdat er meer ingredienten nog zijn voor krentenbrood. Duidelijk?
om china een bakermat te noemen van atheïsme toont aan dat je maar weinig geschiedskennis hebt. en atheïsme is niets anders dan een hekel hebben aan religie.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 10:59 schreef Burakius het volgende:
China....... bakermat van Atheïsme.. and that's why it's such a beautifull place
China ==> geen geloof. Dat is toch wat je wou. What's left now in China? But some opressed depressed people. Dat is Atheïsme jochie. Geen waarden voor een menselijke individu.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:00 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
om china een bakermat te noemen van atheïsme toont aan dat je maar weinig geschiedskennis hebt. en atheïsme is iets anders dan een hekel hebben aan religie.
dit vind ik toch momenteel de beste nominatie voor de domste post aller tijden!quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:02 schreef Burakius het volgende:
[..]
China ==> geen geloof. Dat is toch wat je wou. What's left now in China? But some opressed depressed people. Dat is Atheïsme jochie. Geen waarden voor een menselijke individu.
Ga je schamen mafkees...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:02 schreef Burakius het volgende:
[..]
China ==> geen geloof. Dat is toch wat je wou. What's left now in China? But some opressed depressed people. Dat is Atheïsme jochie. Geen waarden voor een menselijke individu.
Het staatsatheïsme van China komt uit Europa: het is een product van 'ons' marxisme en communisme.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:02 schreef Burakius het volgende:
Geloof werd dan ook graag gebruikt om sociale misstanden te vergoeilijken. Lotsbestemming enzo.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:16 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Het staatsatheïsme van China komt uit Europa: het is een product van 'ons' marxisme en communisme.
top. ga jij lekker S-A rondhangen. Overigens waren het taoïsme en confucianisme, ook wel boedhisme en hindoeïsme als godsdiensten. Het is wel altijd vrij gebleven van achterlijke en bekrompen religies als de islam, christendom en jodendom.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 10:59 schreef Burakius het volgende:
China....... bakermat van Atheïsme.. and that's why it's such a beautifull place
Dat groepsgevormde in tegenstelling tot het individu komt trouwens al eeuwen voor in China. Een vriendin van mij doet haar afstuderen over het chinese hofhuis en heeft daarbij een groot deel van Peking onder de loep genomen. Van oudsher heb je al het familiegevoel, waarbij families in een hofhuis woonden en voor elkaar zorgden, met een hierchargische verdeling welke zelfs in de detaillering in het huis werden teruggevonden. Momenteel vind op dat gebied in China een enorme clash tussen het westerse individualisme en het gezamelijke. Veel Chinezen weten niet beter, vinden het best en wij westerlingen vinden het slecht en kijken alleen maar naar het communistische egdachtengoed als boosdoener. Wat dat betreft zou het zoveel beter zijn als we eens moeite deden als maatschappij om ons te verdiepen in hun eeuwenoude cultuur en leefwijze etc, voordat we meteen over Tibet enzo gaan mauwen. Ik wil hierbij niet aangeven dat ik het geweld en sommige delen van onderdrukkingen afkeur, maar ik vind het frappant dat veel mensen denken dat ze het beter weten dan China zelf...quote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:05 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Geloof werd dan ook graag gebruikt om sociale misstanden te vergoeilijken. Lotsbestemming enzo.
Het communisme is daar de heersende ideologie. En, zoals we aan de vele religieuze conflicten in de wereld kunnen zien, verdragen concurrerende ideologieën elkaar slecht.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:02 schreef Burakius het volgende:
[..]
Er is wel degelijk geloof in China, alleen werkt de overheid actieve zieltjeswinnerij tegen.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:02 schreef Burakius het volgende:
[..]
Christelijke holbewoners? in het stenen tijdperk... je weet wel met die stenen nog niet bestaande bijbels.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 19:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wie heeft het vuur uitgevonden? De speer? Het wiel? Buskruit?
Boedhisme een godsdienst.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 12:13 schreef Sora het volgende:
[..]
top. ga jij lekker S-A rondhangen. Overigens waren het taoïsme en confucianisme, ook wel boedhisme en hindoeïsme als godsdiensten. Het is wel altijd vrij gebleven van achterlijke en bekrompen religies als de islam, christendom en jodendom.
Het was eerder een zelf reflectie test voor menigen hier. Zo dom zijn de reacties over de Islam ook vaak en daar moeten wij moslims dan op reageren (dan doel ik op de monologen als het ware die menigen houden over de Islam op dit forum). Zou jij de moeite nemen? Zelfreflectie mensen zelfreflectie.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 11:11 schreef Jerruh het volgende:
[..]
dit vind ik toch momenteel de beste nominatie voor de domste post aller tijden!
Maar God/Allah bestaat niet dus de Islam is een leugen. Wat is daar dom aan dan?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 02:28 schreef Burakius het volgende:
[..]
Het was eerder een zelf reflectie test voor menigen hier. Zo dom zijn de reacties over de Islam ook vaak en daar moeten wij moslims dan op reageren (dan doel ik op de monologen als het ware die menigen houden over de Islam op dit forum). Zou jij de moeite nemen? Zelfreflectie mensen zelfreflectie.
Jouw uitspraak juist nu is een leugen. Daarom is het dom. (Wat een sesamstraat-dialoog die je voert zegquote:Op donderdag 21 augustus 2008 02:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar God/Allah bestaat niet dus de Islam is een leugen. Wat is daar dom aan dan?
Zoiets heet algemene ontwikkeling. Maar goed, als je enkelt de koran hanteerd dan zal je inderdaad niet veel leren nee. Confucianisme, Taoïsme en Boedhisme zijn overigens idd meer levensovertuigingen.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 02:27 schreef Burakius het volgende:
[..]
Boedhisme een godsdienst.En hoelang heb je moeten googlen om dit te vinden trouwens. Niet meteen alles copy pasten jongeman.
Ik vind het vrij dom om als volwassene (of in ieder geval boven de 12) nog in goden of andere sprookjes als sinterklaas of roodkapje te geloven. Maar goed, als jij gewoon empirisch bewijs hebt van 't bestaan van je god/allah, dan mag je dat hier neerplempen hoorquote:Op donderdag 21 augustus 2008 03:08 schreef Burakius het volgende:
[..]
Jouw uitspraak juist nu is een leugen. Daarom is het dom. (Wat een sesamstraat-dialoog die je voert zegHoe oud ben je nou? )
Boeddhisme is een stuk minder goddeloos dan de Westerse zweefteverige traditie doet geloven.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 02:27 schreef Burakius het volgende:
[..]
Boedhisme een godsdienst.En hoelang heb je moeten googlen om dit te vinden trouwens. Niet meteen alles copy pasten jongeman.
Ik vind het gezeik op de islam ook niet terecht.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 02:28 schreef Burakius het volgende:
[..]
Het was eerder een zelf reflectie test voor menigen hier. Zo dom zijn de reacties over de Islam ook vaak en daar moeten wij moslims dan op reageren (dan doel ik op de monologen als het ware die menigen houden over de Islam op dit forum). Zou jij de moeite nemen? Zelfreflectie mensen zelfreflectie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |