abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 5 juni 2009 @ 09:31:08 #51
165237 Leef
Sunny side up!
pi_69729918
Weet iemand hoe je ook weer van de Marokkaanse/midden-oosterse citroenen in het zout maakt?
pi_69735597
Dat heb ik weleens gemaakt, van die zoute citroenen. Moet ik thuis even voor je opzoeken.
pi_69738226
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 09:31 schreef Leef het volgende:
Weet iemand hoe je ook weer van de Marokkaanse/midden-oosterse citroenen in het zout maakt?
Je hebt nodig: -10 citroenen, -10 koffielepels zout, -water

De citroenen goed wassen en deze enkele uren in water laten liggen. Hierna de citroenen in 4 snijden zonder ze helemaal door te snijden, ze blijven aan de onderkant aan elkaar. De binnenkant van de citroenen goed met zout inwrijven en de citroen dichtdrukken. De citroenen in een glazen vetvrije en goed uitgespoelde pot doen en goed aandrukken, er mag eigenlijk geen vrije ruimte tussen de citroenen zijn. Dan lauw water opgieten totdat de bovenkant van de citroenen onder water liggen, vervolgens de pot goed sluiten. Tenminste 6 weken laten staan in een donker hoekje van je keukenkast. De citroenen zijn maandenlang houdbaar mits je ze met een houten lepel uit de pot haalt. Hoe langer de citroenen er inliggen, hoe zachter de schil en hoe intenser de smaak!
pi_71324276
Zo even tijd voor een enorme schop omhoog.
Ik kom bijna om de groenten uit eigen tuin.
Ik heb van de week de komkommers uit dit oude topic maar eens gemaakt. Ben benieuwd of het gelukt is.

Heb net twee potten zuurkool gemaakt en een pot sperziebonen en een pot snijbonen gemaakt.

Zijn er meer mensen die inmiddels al bezig zijn?
pi_71324400
Heb een week of drie geleden 10 kilo bessen vermaakt tot jam.
Voor de rest nog niet begonnen, zuurkool wil ik pas later in het seizoen doen, en bij gebrek aan geschikte voorraadruimte gaan voorlopig de sperziebonen de diepvries maar weer in. Moet ik morgen maar eens mee in de weer.

Hoe maak jij sperziebonen en snijbonen in?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_71324729
Ik heb een boek over inmaken gekocht: Inmaken en bewaren, compleet handboek van Anna Spreng en Margit Buhler.

Ik heb azijn 1:1 op gebruikt met wat kruiden en vervolgens dat in weckpot 60 min gesteriliseerd in kokend water. Het voor mij ook de eerste keer ben dus benieuwd of het gelukt is.

Bonen schoonmaken, in een pot proppen, kruiden erbij, azijn met water erbij en dan de deksel erop.

Het boek is best handig omdat ook sterilisatietijden erin staan voor de verschillende groenten.
pi_71324875
Eh, ik snap er niks van. Geef je nu de volgorde heel raar aan? (Azijn wecken, daarna rauwe bonen in pot proppen?)

En je maakt de snijbonen dus op dezelfde manier in als de sperziebonen? Ik heb dit jaar (voor het eerst) snijbonen in de moestuin, ik ben van plan ze door de snijbonenmolen te halen en daarna in zout in te maken. Het meer precieze hoe & wat moet ik nog uitzoeken tegen die tijd .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_71326592
sorry

bonen schoonmaken
in pot proppen
azijn met water mengen 1:1
kruiden bij bonen mikken
azijn mengsel erop
deksel op pot
pot steriliseren (in het geval van bonen 60 min).
afkoelen
na een paar dagen controleren of de pot echt dicht is of vacuum gezogen in geval van schroefdeksel.
  † In Memoriam † zondag 26 juli 2009 @ 00:17:01 #59
25682 2cv
Niet subtiel
pi_71330089
TVP. Niet omdat ik een keukenprins ben maar omdat ik het gewoon leuk vind dit soort dingen te lezen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_71713050
Laatst 10 kg bessen tot jam verwerkt, en vorige week 2 kg sleedoornpruimen.

Vandaag 13kg courgette ingemaakt als zoetzuur:
Ik had een aantal vrij dikke courgettes: schil al wat hard, stevige zaadlijsten erin. Ik heb ze geschild (kaasschaaf) en van zaadlijsten ontdaan, en daarna de courgettes geschaafd (alweer kaasschaaf, bleek veruit het handigst te werken).

Een kleine 7 kg courgetteschijfjes. Daaraan toegevoegd 350gr grofgesnipperde ui.
In een emmer gepropt met 350gr zout., en dit een uur of 3 laten staan.
Daarna afgieten.
Toen kwam er wat gokwerk: de hoeveelheden azijn / suiker / kruiderij zijn gerelateerd aan de originele hoeveelheid courgette. Maar na zouten is die nogal gewijzigd, en ik kon moeilijk de complete emmerinhoud in één pan gooien. Dus een schatting gemaakt; mijn pan niet te vol is om en nabij 1 kg courgette geweest.

Per pan (1 kg ongezouten courgette dus):
1/2 liter inmaakazijn
250 gr suiker
1/2 eetlepel gemalen mosterzaad
1 theelepel kurkuma
1 theelepel "inmaakkruiden" (mengsel, Silvo)
(ongemalen mosterdzaad bleek lastig te verkrijgen, eerstvolgende bezoek aan echte kruidenboer een pond inslaan)

Aan de kook brengen, 2 minuten koken, in (schone) potten doen, deksel erop, 10 minuten op de kop.

De rest van de voorraad courgette bestond uit nóg eerst te schillen exemplaren, wat 4 kg schoon opleverde, en ruim 2kg mooie kleintjes, geel & groen.
Ook die zwik geraspt. Er 650 gr ui bij gesnipperd, 50gr versgeraspte mierikswortel, 2 teentjes knoflook. Ingezouten (50gr per kg courgette) en laten intrekken.

Daarna in de pan, per kg ongezouten courgette:
1/2 liter inmaakazijn
250gr suiker
1/2 eetlepel gemalen mosterzaad
1 theelepel inmaakkruiden
2 kruidnagels
1 pijpje kaneel (1 pijpje steeds hergebruikt)

Ook dit 2 minuten koken en daarna in potten doen.

Minimaal twee weken laten staan..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_71736643
Hoe zijn de dingen van vorig jaar gegaan?
Was het allemaal te eten?
En wat doe je met zooooooveel zuur?
Geef je veel weg?
(sorry 4 vragen!) Lijkt me best leuk om eens in te maken maar heb je veel ruimte en potten nodig lijkt mij.
pi_71736854
courgettes en augurk hebben natuurlijk niet/nauwelijks vitamine C, maar hoe zit het met de bloemkoolroosjes? Zitten daar na het inmaken nog nuttige stoffen in voor de lange wintermaanden?
  zondag 9 augustus 2009 @ 17:28:18 #63
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_71736911
respect dat je er zoveel werk van maakt
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_71746419
@sigme: Heb je ook een inmaakketel, waar je de groente in de potten nog zet, om ze te wecken? Dan kan je ze geloof ik langer bewaren.

Ik heb onlangs zo'n pan bij de Lidl gekocht en ga hem nog uitproberen. Mn voor de courgettes lijkt het mij wel handig. Ik weet alleen nog niet precies hoe ik dat moet doen. Dus had ik hoop dat jij dat wist, maar jij kookt gewoon de boel en doet ze dan in potten.
  Licht Ontvlambaar maandag 10 augustus 2009 @ 09:39:47 #65
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_71752874
Ik vond een stukje over hoe en weckpan werkt... Kan als ik het zo lees ook met een andere grote ketel. Ik wil dit jaar ook wel weer eens met sjalotjes, augurkjes of jam aan de slag
quote:
Inmaken of wecken is een techniek voor het conserveren van voedsel.

Bij conserveren gaat het erom dat er geen bacteriën in het voedsel aanwezig zijn of dat de aanwezige bacteriën zich niet verder kunnen ontwikkelen. Zowel de pot of de fles waarin het voedsel wordt ingemaakt als ook het voedsel zelf moet dus vrij van kiemen zijn.

Dit gaat als volgt:

  • Behandel de pot of fles (weckflessen) met een warme oplossing van soda (natriumcarbonaat) of met een oplossing van een goed bacteriedodend afwasmiddel in warm water. Na het wassen moet de pot op zijn kop op een steriele doek worden gezet, zodat er geen bacteriën bij kunnen komen.
  • De pot moet absoluut heel zijn, er mogen geen stukjes af zijn. Er moet absoluut worden voorkomen dat er contact met de buitenlucht kan optreden
  • Speciale aandacht voor de sluitring, weckring of de inmaakring (rubberen ring). Deze moet worden gekookt in een oplossing van soda of afwasmiddel. Ook de inmaakring mag niet beschadigd zijn. Tegenwoordig kan men prima gebruik maken van potten met een zgn. twist-offdeksel.
  • Nu kunnen de flessen of potten worden gevuld met het bij voorkeur gekookte voedsel (gekookte groenten, vlees, fruit). Het koken van voedsel is ook een sterilisatie, dus conservatie. Rauw voedsel inmaken kan overigens wel.
  • Vul de pot met rauw voedsel tot de rand en met gekookt voedsel tot 1,5 tot 2 cm onder de rand
  • Sluit de pot goed af, vergeet de sluitring niet.
  • Doe de potten/flessen in een ketel of grote pan. Zorg dat de potten vrij van de bodem zijn. In een weckpan zit daarvoor een soort rooster, maar een handdoek op de bodem werkt ook. Als het glas direct op de bodem staat is er gevaar van kapot springen. Vul de pan met water dat ongeveer de gelijke temperatuur heeft als de pot. De hoogte van het water is ongeveer 3/4 van de hoogte van de potten/flessen. Bij meerdere lagen geldt dit voor de bovenste laag.
  • Kook het water in de ketel. Kook zolang als nodig is. 60 tot 90 minuten voor gekookt voedsel; 90 tot 120 minuten voor rauw voedsel.
  • Door de temperatuurverhoging zal de lucht in de pot/fles uitzetten en zal deze gedeeltelijk ontsnappen, er ontstaat een overdruk.
  • Na afloop van het kookproces laat je de pot/fles afkoelen. Door de afkoeling ontstaat onderdruk en door de afsluiting zal de pot zichzelf grootdeels vacuum zuigen. Niet in aanraking laten komen met een ijskoud oppervlak want dan springt de hete pot. Zet de potten bijvoorbeeld op een handdoek.
  • Wordt lucht in de pot/fles gezogen tijdens dit proces, dan is het inmaken mislukt voor deze pot. Direct opeten is de enige remedie als je het niet wilt weggooien.
  • Het ingemaakte voedsel vorstvrij en buiten bereik van zonlicht bewaren.
  • Controleer na enige dagen nog eens of de flessen lekvrij zijn en herhaal dit regelmatig.
  • Voedsel volgens deze wijze ingemaakt, is normaliter enige jaren houdbaar. Markeer echter altijd de inmaakdatum op de pot/fles zodat je nog kunt zien hoe lang geleden het voedsel is ingemaakt. Maak de oudste inmaak het eerst op.

    Mocht je vastgesteld hebben dat er lucht in de fles is gekomen of dat er een lek was, dan dien je het voedsel weg te gooien. Let op: voedsel op deze wijze ingemaakt is niet een garantie voor succes; het kan voorkomen dat hoewel je deze methode hebt gevolgd, het voedsel toch bederft.
  • Bron
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
    pi_71755385
    Dank je.

    Ik heb net allerlei dingen bij brouwmarkt.nl besteld. Weckpotten, een weckboek en ook een boek over zelf likeurtjes maken. Lijkt me ook er leuk om te doen. Misschien kan dat wel met onrijpe appeltjes, die van de boom zijn gevallen en mijn overvloed aan bramen enz. enz.
    pi_71828178
    quote:
    Op zondag 9 augustus 2009 17:18 schreef kabouter.muts het volgende:
    Hoe zijn de dingen van vorig jaar gegaan?
    Was het allemaal te eten?
    En wat doe je met zooooooveel zuur?
    Geef je veel weg?
    (sorry 4 vragen!) Lijkt me best leuk om eens in te maken maar heb je veel ruimte en potten nodig lijkt mij.
    Eigenlijk is het best goed gegaan. Na een paar maanden bemerkte ik niet veel verschil tussen pekelen in zout, in pekelwater, koude, warme of kokendhete azijn en andere fratsen. Misschien ben ik geen fijnproever. Ik heb wel donders zure azijn gebruikt (inmaakazijn), dat kan ook wel veel subtielere smaken gesmoord hebben.

    Ik heb er weinig of nik van weggegeven - heb zelf wat trauma's overgehouden aan potten eigengemaakt spul die ik aangeboden kreeg, niet kon weigeren en waar ik dan wat naar zat te staren en dan ook nog moest zeggen wat ik ervan vond.

    Er is ook niet veel meer over, dus blijkbaar hebben we de rest opgegeten. Eigengemaakte augurken waren 's zomers erg lekker - dit jaar lijken er niet veel augurken geproduceerd te worden, helaas.

    Dit jaar gaat er nog steeds gewerkt worden aan een betere voorraadkast - dan kan ik meer inmaken. Potten spaar ik al tijden - en mijn jametende vader levert ze ook braaf in. Ik heb dit jaar tot op heden ongeveer 40 potten jam en 40 potten courgettezoetzuur gemaakt, en er zijn nog lege potten over.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_71828262
    quote:
    Op zondag 9 augustus 2009 22:54 schreef lionessa het volgende:
    @sigme: Heb je ook een inmaakketel, waar je de groente in de potten nog zet, om ze te wecken? Dan kan je ze geloof ik langer bewaren.

    Ik heb onlangs zo'n pan bij de Lidl gekocht en ga hem nog uitproberen. Mn voor de courgettes lijkt het mij wel handig. Ik weet alleen nog niet precies hoe ik dat moet doen. Dus had ik hoop dat jij dat wist, maar jij kookt gewoon de boel en doet ze dan in potten.
    Ik heb nog niet geweckt, wil daar wel binnenkort mee beginnen. Het kan in elke grote pan - en ik heb wel een grote pan. 20 liter ofzo. Alleen weet ik niet bijster veel van wecken en steekt dat wel redelijk nauw, dus dan moet ik me netjes inlezen. Misschien dit jaar nog, anders toch pas volgend jaar.

    Ik hoop me binnenkort op bonen inzouten te kunnen storten.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_71835019
    Over inmaken gesproken.
    Ik heb dit boek ( 'houdbaar en heerlijk') over inmaken, inleggen, op zuur leggen, conserveren, roken, suikeren, zouten, in alcohol leggen... misschien iets voor jou.
    pi_71842690
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 23:18 schreef mgerben het volgende:
    Over inmaken gesproken.
    Ik heb dit boek ( 'houdbaar en heerlijk') over inmaken, inleggen, op zuur leggen, conserveren, roken, suikeren, zouten, in alcohol leggen... misschien iets voor jou.

    Klinkt goed. I
    Ik heb nu het boek: inmaakboek van WECK. Dat is ook wel erg interessant. Er staat zelfs in hoe je gebak en pudding kan inmaken. Erg apart.
      donderdag 13 augustus 2009 @ 11:23:33 #71
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71843464
    Leuk!
    Ik heb vorig jaar een chutney-fase gehad. Heerlijke chutneys gemaakt, ondermeer met verse ananas, pepertjes en Indiaase kruiden (lekkere dip met naan of papadum) en peer met walnoot (lekker op brie).

    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71848003
    quote:
    Op maandag 10 augustus 2009 11:35 schreef lionessa het volgende:
    Dank je.

    Ik heb net allerlei dingen bij brouwmarkt.nl besteld. Weckpotten, een weckboek en ook een boek over zelf likeurtjes maken. Lijkt me ook er leuk om te doen. Misschien kan dat wel met onrijpe appeltjes, die van de boom zijn gevallen en mijn overvloed aan bramen enz. enz.
    Zo die gaat bij mijn favorieten.
    Deze kende ik niet, maar ik ga dan over een maandje wel een kruidendroger bestellen.
    Staan wel meer handige dingen op die op mijn verlanglijstje staan. Zo wil ik zelf ook zuurkool maken.
    Maar dat wordt wel volgend jaar pas denk ik.
    pi_71929722
    Ik heb gisteren bij een voor mij nabijgelegen webshop (dus zelf opgehaald) twee zuurkoolvaten van (slechts) 5 liter gekocht:


    Bij schoonmoederlief de bonenmolen opgehaald:


    En toen boontjes geplukt. Daarna bonen gemalen met dat ding. Goed te doen (al was met z'n tweeën handiger geweest). Daarna de bonensnippers in een emmer, gewogen, en per kg bonen er zo'n 300gr zout doorgekneed.

    Daarna in een pot gepropt. Er gaat iets meer dan 3kg bonen (en 1kg zout) in één 5-literpot.

    In de andere 5-literpot ga ik morgen zuurkool maken van 4 kleine witte kooltjes.

    En dan heb ik nog een bergje bonen liggen, die ga ik op de wijze van zuurkool in een groter zuurkoolvat stoppen en laten vermelkzuren (dus net als de witte kool). Voordeel daarvan (boven het pekelen, zoals ik gister gedaan heb), is dat de geconserveerde bonen nog vitamines bevatten.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_71929855
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 23:18 schreef mgerben het volgende:
    Over inmaken gesproken.
    Ik heb dit boek ( 'houdbaar en heerlijk') over inmaken, inleggen, op zuur leggen, conserveren, roken, suikeren, zouten, in alcohol leggen... misschien iets voor jou.
    Is het een beetje een Goed Boek?

    Veel van dat soort boeken zijn veredelde glossy's, is mijn ervaring.
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
    pi_71931594
    Ik plaats even een tvp. Heb toevallig een paar weken terug aubergine geweckt. Puur om eigenlijk te kijken hoe het ging en of het me lukte. Wil binnenkort wel meer dingen gaan wecken en inmaken.
    Ben ook al bij de Brouwmarkt geweest. Binnenkort maar even wat via internet bestellen.
    Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')