abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 12 juni 2011 @ 14:52:33 #276
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98064450
Op de markt voor praktisch niks een paar zakken komkommers gehaald, die gaan mooi de pot in :9
pi_98074974
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 14:52 schreef Erasmo het volgende:
Op de markt voor praktisch niks een paar zakken komkommers gehaald, die gaan mooi de pot in :9
Hhmmm, heb je in dat kader ook nog een paar mooie recepten om taugé in te maken?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 12 juni 2011 @ 19:31:58 #278
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98076005
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 19:11 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Hhmmm, heb je in dat kader ook nog een paar mooie recepten om taugé in te maken?
Kiemgroenten heb ik nog nooit ingemaakt, maar het zal niet zo wezenlijk anders zijn. Tijdje in het zout, zout en nat afspoelen, azijnmengsel en kruiden naar keuze erbij en een nachtje ondersteboven laten staan.
pi_98076364
Aah, goed idee! Moet ik beslist eens maken :Y.
quote:
250 gr tauge
2 kopjes azijn
2 stuks ui
2 eetlepel suiker
1 teen knoflook
1 stuks rode paprika

De knoflook wordt fijngehakt. De uien worden fijngesneden.

Was de tauge en verwijder de groene schilletjes. Snij de paprika (of rode lombok) in zeer kleine stukjes. Vermeng de tauge met de uien, knoflook en paprika goed door elkaar en doe dit in een glazen pot. Breng dan de azijn met de suiker aan de kook. Giet dan de kokende azijn bij de groenten en laat dit afkoelen. Deze atjar is lang in de koelkast houdbaar.
quote:
125 gram taugé
1 rode peper,
in ringetjes1 geraspte wortel
200 milliliter natuurazijn
0,5 theelepel laos
0,5 theelepel sereh
1 teentje fijngesneden knoflook
1 theelepel djahe
4 eetlepels suiker

Taugé wassen en laten uitlekken.
Taugé, wortel en peper mengen en overdoen in een afsluitbare pot.
In steelpan azijn, knoflook, 1 theelepel zout, laos, sereh, gember, knoflook en suiker aan de kook brengen. Koken tot de suiker is opgelost.
Azijn over de taugeh gieten en pot afsluiten. De atjar is in de afgesloten pot lang bewaarbaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 12 juni 2011 @ 19:43:44 #280
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98076625
Misschien dat ik nog wel een paar potten maak waar alles inzit waar ze EHEC op hebben gevonden :D
  zondag 12 juni 2011 @ 19:53:35 #281
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_98077139
Zou Tauge toch zeker ook wecken of blancheren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 juni 2011 @ 14:26:18 #282
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98370017
Net een begin gemaakt met een fles knoflookolie. Paar flinke knoflooktenen gesneden en in een fles met olijfolie gedaan, over 2 weken wel nog verhitten tegen eventuele botulismebacteriën.
pi_98370629
Misschien niet helemaal hier de juiste richting.
Maar ik heb een fles Wodka staan die ik niet ga gebruiken (Heb nog 1,5 fles betere wodka staan)

Zat eigenlijk te denken om er iets mee te maken. Bijvoorbeeld Limoncello.
Iemand een juist recept? Want op internet vind ik ze alleen maar met 94% alcohol en mijn Wodka heeft er maar 40%.
  † In Memoriam † zondag 19 juni 2011 @ 15:18:48 #284
91830 MaximusTG
pi_98371897
Idd niet de juiste richting hier, maar hier wel :P:
Kruidenbitter maken
Staat volgens mij al een limoncello recept in.
pi_98404456
nou heb ik keurig komkommer gekocht, gewassen, afgedept en aan plakjes gesneden.
suiker en zout erover, in een vergiet met een bak eronder gedaan, in de kelder gezet voor 24 uur.
en nu zag ik dat ik de zaadjes eruit moet snijden: vergeten......
is dat erg?
pi_98405927
Het vochtgehalte van de komkommers is nu tamelijk wat hoger dan wanneer je de zaadlijsten eruit gesneden had, dus "klopt" je hoeveelheid suiker/zout niet meer. Bij 24 uur wegzetten is dat niet zo erg, wat ga je er na die 24 uur mee doen?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98406536
afspoelen en drogen, in pot schone potten doen, hete gekookte azijn met wat suiker, zout en inmaakkruiden erbij. zou dat lukken denk je? anders nog geen ramp, want ik heb maar 2 komkommer gebruikt. het gaat me meer om het idee dat ik zo stom zou zijn geweest om het zo te doen.
pi_98406619
geweldig topic trouwens, doet me denken aan m'n opoe, die was ook altijd bezig met inmaken en wecken. ik heb zelf tot nu toe gemaakt: piccalilly, chutney van appel, van mango's, atjar tjampoer en courgettes in zoet-zuur. het smaakt gewoon tien keer zo lekker als kant-en-klaar spul.
pi_98406755
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 12:28 schreef lies1947 het volgende:
afspoelen en drogen, in pot schone potten doen, hete gekookte azijn met wat suiker, zout en inmaakkruiden erbij. zou dat lukken denk je? anders nog geen ramp, want ik heb maar 2 komkommer gebruikt. het gaat me meer om het idee dat ik zo stom zou zijn geweest om het zo te doen.
Ja hoor, dat lukt wel :Y. Ik heb vanalles aan komkommerachtigen (augurk dus) met en zonder zaad en met en zonder in stukken te zijn gesneden in dezelfde pekels en inmaakazijn ingemaakt en dat werd allemaal prima.
pi_98407098
dank je wel!
ik blijf dit topic met veel plezier volgen hoor.
  maandag 20 juni 2011 @ 19:09:47 #291
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_98424295
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 11:26 schreef lies1947 het volgende:
nou heb ik keurig komkommer gekocht, gewassen, afgedept en aan plakjes gesneden.
suiker en zout erover, in een vergiet met een bak eronder gedaan, in de kelder gezet voor 24 uur.
en nu zag ik dat ik de zaadjes eruit moet snijden: vergeten......
is dat erg?
In die dunne komkommers uit de supermarkt zitten nauwelijks zaadlijsten.
Zelf gekweekte komkommers worden 4x zo zwaar, die zitten wel vol zaadjes.
Wie dit leest is gek
  maandag 20 juni 2011 @ 19:11:31 #292
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_98424401
quote:
99s.gif Op maandag 20 juni 2011 19:09 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

In die dunne komkommers uit de supermarkt zitten nauwelijks zaadlijsten.
Zelf gekweekte komkommers worden 4x zo zwaar, die zitten wel vol zaadjes.
Eerder oogsten, dezelfde fout maken mensen ook altijd met courgette. Klein zijn ze veel lekkerder.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_98836179
Van de week mijn vorig jaar ingemaakte pruimen opgegeten. Erg lekker. Ik had pruimen met appel suiker en kaneel gekookt, dus het was een soort compote geworden. Heerlijk.

Ook hebben we de pruimen die in de wodka zaten met vanille en kaneel en suiker gezeefd en in flessen gedaan. Erg lekker.

Ik hoop dat ik dit jaar ook tijd heb om het te maken en dat mijn schoonouders weer zo'n enorme oogst hebben. Dan kan ik nl wel wat pruimen meenemen.
  woensdag 29 juni 2011 @ 23:15:40 #294
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_98845883
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 14:26 schreef Erasmo het volgende:
Net een begin gemaakt met een fles knoflookolie. Paar flinke knoflooktenen gesneden en in een fles met olijfolie gedaan, over 2 weken wel nog verhitten tegen eventuele botulismebacteriën.
Heb het vandaag al gedaan. De knoflooksmaak is al behoorlijk in de olie getrokken :D
  dinsdag 5 juli 2011 @ 17:31:39 #295
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_99073127
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 23:15 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Heb het vandaag al gedaan. De knoflooksmaak is al behoorlijk in de olie getrokken :D
Klinkt goed! :9

Nadat onze peperplant waar we eigenlijk niet al teveel van verwachtten toch nog als een malle ging produceren, gisteren twee potten sambal gemaakt :)
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_99236682
Mijn eerste vulling voor de voorraadkast dit jaar: 4 potten jam van zure kersen met rozemarijn...

pi_99254973
Weet er iemand of er inmaakrecepten zijn van onrijpe appels? Er zijn namelijk erg veel appels van de bomen bij mijn schoonouders gevallen en die zijn dus nog niet rijp. Er is geen appelmoes van te maken, daar zijn ze veel te wrang voor en bovendien krijg je ze niet stukgekookt.
pi_99257295
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 21:09 schreef lionessa het volgende:
Weet er iemand of er inmaakrecepten zijn van onrijpe appels? Er zijn namelijk erg veel appels van de bomen bij mijn schoonouders gevallen en die zijn dus nog niet rijp. Er is geen appelmoes van te maken, daar zijn ze veel te wrang voor en bovendien krijg je ze niet stukgekookt.
Ja hoor:

Crab Apple Jelly
2 kg appels*
1,2 liter water
sap van 2 limoenen
4 kruidnagels
suiker

* Het kookboek spreekt van crab apples, dat zijn wilde appels. Maar wrange, onrijpe gedomesticeerde appels zouden ook moeten gaan, lijkt me.

- De appels in een pan doen met het water, limoensap en de kruidnagels. 1 1/2 uur sudderen totdat het pulp is.
-Gedurende een nacht de pulp laten uitlekken in een pan (dat kun je met een kaasdoek op een schone theedoek doen. Even iets creatiefs verzinnen om het geheel op te hangen).
-Meet het sap de volgende dag af, en voeg 500 gram suiker per 600 ml sap toe. Vervolgens op laag vuur koken, terwijl je continu roert totdat de suiker helemaal is opgelost. Daarna het vuur hoger zetten en koken, terwijl je af en toe een druppel op een koud bord doet om te kijken of het al gelei wordt (er komt een velletje op de druppel na het afkoelen).
-Als het ver genoeg gekookt is om een gelei te vormen, kun je het in gesteriliseerde potten doen.
  zondag 10 juli 2011 @ 02:50:11 #299
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_99266899
Hoelang blijft zelf gemaakte pindakaas goed in een afgesloten kuipje buiten de koelkast? :)
pi_99268432
Heb je een recept voor de zelf gemaakte pindakaas?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')