is het weer zaterdagavond, meis?quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 21:58 schreef yvonne het volgende:
Voer dan in Godesnaam die pil van Drion in, kan ik zelf kiezen wanneer ik eruit wil.
Niks ervan. Alleen God gaat over leven en dood.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 21:58 schreef yvonne het volgende:
Voer dan in Godesnaam die pil van Drion in, kan ik zelf kiezen wanneer ik eruit wil.
Je was er maar leuk ingestonken, geef het nou maar toe.quote:Op zaterdag 23 augustus 2008 14:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je leest ook echt alleen wat je wil lezen...
Je kan vinden wat je wilt, maar als er een Kamerlid keihard werkt, dan is zij het wel. Heeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel gevoel. En ze heeft absoluut het helemaal bij het rechte eind.quote:
Ook christenen kunnen huichelachtig en / of de weg kwijt zijn.... Domme mensen zijn in alle geledingen te vinden.quote:Hoe verklaar jij dit dan?
Voor invoering van het beleid legde hij dit voor aan de Nederlandse Patiëntenvereniging. Die vond het beleid verantwoord en was voor invoering ervan. ,,Kort geleden kreeg ik nog een e-mail van Reliëf, een christelijke vereniging voor zorgaanbieders, over ons beleid dat ik hen had toegestuurd'', zegt Sneep. Zij noemde het beleidsstuk van De Haven een ,,gedegen, goed onderbouwde beleidsnotitie''.
Dan is dat niet reanimeren ook een wassen neusquote:Op zondag 24 augustus 2008 14:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Niks ervan. Alleen God gaat over leven en dood.
Precies. Gewoon nooit reanimeren. Als God wil dat je blijft leven, heb je daar doktoren helemaal niet voor nodig.quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:17 schreef yvonne het volgende:
Dan is dat niet reanimeren ook een wassen neus
Niks ervan. God vraagt ook om mensen hun mouwen uit hun handen te steken. Verantwoordelijkheid nemen. Niet lichtzinnig om te gaan met leven en dood....quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:17 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dan is dat niet reanimeren ook een wassen neus
Jij snapt er ook helemaal niks vanquote:Op zondag 24 augustus 2008 14:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Precies. Gewoon nooit reanimeren. Als God wil dat je blijft leven, heb je daar doktoren helemaal niet voor nodig.
Oké, neem één dag mijn werk over, nee, twee, er zijn zo enorm veel ouederen voor wie het leven écht niet meer hoeft en die dus maar door moeten gaan terwijl de kwaliteit van hun leven en levensvreugde zwaar achteruit gaat.quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Niks ervan. God vraagt ook om mensen hun mouwen uit hun handen te steken. Verantwoordelijkheid nemen. Niet lichtzinnig om te gaan met leven en dood....
Het leven is het grootste geschenk dat God je heeft gegeven. Pleur je dat zomaar weg dan?![]()
Met een pilletje?
Mooi voor de overbevolking toch?quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Precies. Gewoon nooit reanimeren. Als God wil dat je blijft leven, heb je daar doktoren helemaal niet voor nodig.
Prima, maar doe het dan niet via een achterbakse nee-tenzij strategie. Alsof het een gunst is als iemand je wilt reanimeren als je dat zou willen. En natuurlijk wil ik ook niet dat mensen tegen hun zin in gereanimeerd worden, dat zou inbreuk zijn op de lichamelijke integriteit.....quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:22 schreef yvonne het volgende:
[..]
Oké, neem één dag mijn werk over, nee, twee, er zijn zo enorm veel ouederen voor wie het leven écht niet meer hoeft en die dus maar door moeten gaan terwijl de kwaliteit van hun leven en levensvreugde zwaar achteruit gaat.
Manono schets de vitale bejaarde, ik zie de keerzijde en helaas zijn de niet vitale bejaarden in een enorm grote meerderheid.
Geef mensen een keuze!
Dat ligt eraan. Als de patiënt het zelf heeft aangegeven dat ie niet wilt, tja....De keuze respecteren. Niet dan?quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:28 schreef yvonne het volgende:
Toch, even, hoe zou het personeel daar mee omgaan?
Weeten dat er iemand onder je handen dood ligt te gaan en je wat kúnt doen, maar niet meer mag?
Staat er iemand eik ooit bij stil wat dat, ook al is het eigen keuze, met je doet?quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:30 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat ligt eraan. Als de patiënt het zelf heeft aangegeven dat ie niet wilt, tja....De keuze respecteren. Niet dan?
En verder: het ligt eraan wie het betreft. Als je een bloedhekel aan die persoon hebt...
Het lijkt mij vreselijk om dat mee te maken...quote:Op zondag 24 augustus 2008 14:34 schreef yvonne het volgende:
[..]
Staat er iemand eik ooit bij stil wat dat, ook al is het eigen keuze, met je doet?
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=120561quote:Een 81-jarige kankerpatiënt uit Eindhoven vindt het ongehoord dat artsen van het Catharina-ziekenhuis hem niet reanimeren, mocht de situatie daarom vragen. Volgens zijn behandelend arts is de kans dat de man na reanimatie nog een leefbaar leven kan leiden vrijwel nihil.
,,Maar dat betekent ook dat er nog altijd een mogelijkheid bestaat dat een reanimatie wel aanslaat'', aldus de Eindhovenaar. ,,Ik wil elke kans aangrijpen om langer te blijven leven.'' Na enkele gesprekken tussen de kankerpatiënt en de arts blijven beiden bij hun standpunt. ,,Ik vind het vreemd dat ik niet over mijn eigen leven kan beslissen'', vertelt de 81-jarige, die lijdt aan lever- en longkanker en in het verleden hartproblemen had.
Het Catharina-ziekenhuis laat weten dat ,,een arts niet zomaar over gaat tot zo'n beslissing''. ,,Daar wordt goed over nagedacht en er vindt altijd overleg plaats met een collega-arts. Wij proberen altijd in het belang van de patiënt te handelen'', aldus een woordvoerster. Het besluit van een ziekenhuis om in bepaalde gevallen niet tot reanimatie over te gaan, is legitiem. De wet zegt dat artsen niet kunnen worden gedwongen tot zinloos medisch handelen. In de praktijk blijkt dat ziekenhuizen hier verschillend mee omgaan.
De Stichting Medische Ethiek is van mening dat artsen altijd moeten overgaan tot reanimatie. Bestuurslid prof. dr. J.P.M. Lelkens: ,,Vooraf kun je nooit zeggen dat reanimatie zinloos zal zijn. Maar ik zeg: probeer het altijd.''
Lelkens kan zich goed voorstellen dat de 81-jarige hoe dan ook wenst te worden gereanimeerd, mocht dat nodig zijn. ,,Hij heeft groot gelijk, ook al zou die man slechts enkele weken langer leven. Het leven is veel te kostbaar.'' De weigering van de arts in het Catharina-ziekenhuis om de 81-jarige patiënt te reanimeren , acht Lelkens 'niet gepast'.
Ik lees dat het nog ter discussie staat. Het is lastig oordelen op basis van dit artikel, maar dit lijkt toch wel een brug te ver.quote:Op maandag 1 september 2008 21:27 schreef sigme het volgende:
Artsen kunnen ook gewoon bij voorbaat keihard weigeren te reanimeren, zelf als de patient erop staat gereanimeerd te worden.
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=120561
Nou, wat ik lees is dat de oude man tegenspartelt, maar dat 'ie, als ie nu reanimatie nodig heeft, deze in het Catharina *niet* gaat krijgen. Of hij nou hoog of laag springt. En dat dat mag van de wet.quote:Op maandag 1 september 2008 21:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik lees dat het nog ter discussie staat. Het is lastig oordelen op basis van dit artikel, maar dit lijkt toch wel een brug te ver.
Ik kan dat laatste bevestigen noch beamen. Ik vind het geen goede zaak. Maar niemand vraagt het aan mij...quote:Op maandag 1 september 2008 21:50 schreef sigme het volgende:
Nou, wat ik lees is dat de oude man tegenspartelt, maar dat 'ie, als ie nu reanimatie nodig heeft, deze in het Catharina *niet* gaat krijgen. Of hij nou hoog of laag springt. En dat dat mag van de wet.
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=120793quote:Verpleeg- en verzorgingshuizen moeten één lijn trekken in het reanimeren van hun bewoners. Dat heeft staatssecretaris Jet Bussemaker (Volksgezondheid) gisteren geschreven aan de Tweede Kamer. Bussemaker reageert daarmee op de commotie die onlangs ontstond toen het verzorgingshuis St. Pieters en Bloklands Gasthuis in Amersfoort besloot patiënten vanaf zeventig jaar niet langer te reanimeren, tenzij zij van tevoren schriftelijk hadden verklaard dat wél te willen.
Bussemaker vindt niet dat de overheid moet gaan bepalen of artsen standaard al of niet reanimeren. Het is aan de beroepsgroep om daar een besluit over te nemen, schrijft zij in de brief. De Nederlandse vereniging voor Verpleeghuisartsen en sociaal geriaters (NVVA) gaat een discussie voeren over de richtlijn. Ook de huisartsen zijn daarbij betrokken. Het is van belang dat alle verpleeg- en verzorgingstehuizen daarna dezelfde regels gaan hanteren, aldus de staatssecretaris.
In veel verzorgingshuizen is niet geregistreerd of bewoners al dan niet willen worden gereanimeerd op het moment dat hun leven aan een zijden draadje hangt. Ernstig zieke of hoogbejaarde patiënten willen vaak niet dat hun leven nog langer wordt gerekt. Maar even vaak staat deze wens niet zwart op wit.
Bussemaker vindt dat zorginstellingen geen leeftijdsonderscheid moeten maken bij reanimatie. De Amersfoortse instelling had in een brief aan de bewoners gemeld dat reanimatie bij zeventigplussers te veel schade oplevert waardoor de levenskwaliteit in het geding komt. Volgens Bussemaker was dit 'zeer ongelukkig'. De communicatie in verpleeg- en verzorgingshuizen over deze vraag moet wat Bussemaker betreft vooral gericht zijn op uitleg over de kansen op behoud van kwaliteit van leven na reanimatie, ongeacht leeftijd. ,,Alleen zo kunnen patiënt en familie een weloverwogen keuze maken.''
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |