Behalve inmiddels dus een flinke schuld heeft deze Roemeen een aardig rijtje clubs:quote:Chelsea krijgt 17 miljoen van Mutu
Geschreven op donderdag, 14 augustus om 19:00
Voorlopig geen dure etentjes of avondjes uit meer voor Adrian Mutu. De tuchtcommissie van de FIFA heeft bepaald dat de Roemeen zijn voormalig werkgever Chelsea liefst zeventien miljoen euro moet betalen. Dat meldt Chelsea donderdagavond op haar officiële website. Klik hier! Mutu dient het immense bedrag over te maken wegens de straf die hij in 2004 opgelegd kreeg. Chelsea betaalde in 2003 zo’n 24 miljoen euro voor de toenmalige speler van Parma, die een jaar later alweer werd ontslagen omdat hij werd betrapt op het gebruik van cocaïne. Vervolgens diende Chelsea een schadeclaim in bij de wereldvoetbalbond.
Pas vier jaar na dato kwam de tuchtcommissie van de FIFA met een uitspraak. Mutu, die momenteel zijn geld verdient bij Fiorentina, dient zeventien miljoen euro over te maken naar The Blues. Dit is vijf miljoen euro meer dan verwacht werd. Mutu’s zaakwaarnemer Cristian Sarbu claimde eerder deze zomer dat zijn cliënt ‘slechts’ twaalf miljoen euro diende te betalen, maar dit bedrag blijkt niet juist.
De inmiddels 29-jarige Mutu werd na de positieve drugstest voor zeven maanden geschorst door de FIFA, waarna hij de draad weer oppakte bij Juventus. In Turijn speelde hij 33 competitiewedstrijden voordat hij in de zomer van 2006 naar Fiorentina vertrok. In Florence is hij een van de sterspelers, en daardoor een van de grootverdieners, in de selectie. Mutu verlengde onlangs zijn aflopende contract tot medio 2012.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 | 1996/97 Arges Pitesti 1997/98 Arges Pitesti 1998/99 Arges Pitesti 1998/99 Dinamo Boekarest 1999/00 Dinamo Boekarest 1999/00 Internazionale 2000/01 Verona 2001/02 Verona 2002/03 Parma 2003/04 Chelsea 2004/05 Chelsea 2004/05 Juventus 2005/06 Juventus 2006/07 Fiorentina 2007/08 Fiorentina |
Mutu is een internationaal gezien zeer aansprekende speler met uitmuntende resultaten. Helaas wil hij wel eens een klein foutje maken,quote:Op donderdag 14 augustus 2008 23:11 schreef leolinedance het volgende:
De TS verwacht dat er van zo'n fluttopic meerdere delen komen?
Hier sluit ik me bij aan, ik vind het een rare gang van zaken.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 11:38 schreef Stpan het volgende:
Wat is dit voor onzin?
Straks kan iedere speler die geschorst wordt of op doping wordt betrapt zijn transfersom gaan terugbetalen. Ik vind het maar een vreemde uitspraak. Chelsea ontslaat hem, niet andersom. Chelsea betaalde de transfersom, Mutu heeft daar geen enkel aandeel in gehad.
Dat Mutu een schadevergoeding moet betalen voor de 7 maandan die hij niet kon voetballen ter hoogte van zijn toenmalige salaris, dat vind ik redelijk.
What's next, Henry die zijn transfergeld moet terugbetalen aan Barca omdat hij toch niet zo goed was als gedacht?
3.5 miljoen / jaar bij fiorentina dacht ikquote:Op donderdag 14 augustus 2008 22:51 schreef TargaFlorio het volgende:
Flinke schadevergoeding![]()
Wat heeft ie voor salaris gehad de laatste paar jaren?
Euh, beperkt gebruik van cocaïne kan je uithoudingsvermogen vergroten..quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 12:39 schreef Elvislives het volgende:
Dikke onzin. Je gaat niet beter voetballen van coke gebruik. Zelfde met die Franse keeper die geschorst werd nadat ie een jointje rookte
Eeuh, hooguit voor een minuut of 20 / 25 misschien. Daarnaast is het met je fysiek na die tijd een stuk minder gesteld. Dus voordeel zal je er echt niet van hebben...quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 12:43 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Euh, beperkt gebruik van cocaïne kan je uithoudingsvermogen vergroten..
Ja, maar na de schorsing was hij gewoon weer beschikbaar geweest voor chelsea, als ze hem niet hadden ontslagen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 12:54 schreef Thomas87 het volgende:
Ik vind het niet meer dan een logische straf. Chelsea betaald 24 miljoen voor het werk wat Mutu zou gaan leveren. Door toedoen van Mutu zelf, en niemand anders, is hij niet in staat geweest dit werk te leveren. Omdat Mutu de internationale regeling omtrend doping (cocaine in dit geval) geschonden heeft en dus niet mocht voetballen vind ik het logisch dat hij een schadevergoedeing moet betalen.
Dan keur je drugsgebruik als club gewoon goed he, het is een duidelijk statement van Chelsea om hem te ontslaan.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 12:55 schreef Elvislives het volgende:
[..]
Ja, maar na de schorsing was hij gewoon weer beschikbaar geweest voor chelsea, als ze hem niet hadden ontslagen.
Dat laatste is in ieder geval de meest kromme vergelijking.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 11:38 schreef Stpan het volgende:
Wat is dit voor onzin?
Straks kan iedere speler die geschorst wordt of op doping wordt betrapt zijn transfersom gaan terugbetalen. Ik vind het maar een vreemde uitspraak. Chelsea ontslaat hem, niet andersom. Chelsea betaalde de transfersom, Mutu heeft daar geen enkel aandeel in gehad.
Dat Mutu een schadevergoeding moet betalen voor de 7 maandan die hij niet kon voetballen ter hoogte van zijn toenmalige salaris, dat vind ik redelijk.
What's next, Henry die zijn transfergeld moet terugbetalen aan Barca omdat hij toch niet zo goed was als gedacht?
Jij weet de helft van de tijd niet waar je over praat zeker?quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 12:42 schreef Jnk18 het volgende:
Beetje sad van Chelsea mja het zijn ook van die geldhonden daar hé..
Hopelijk gaat mutu in beroep en wint hij. (ik heb niks met Mutu maar ik walg soms van Chelsee)
Klopt. Vanuit Chelsea's standpunt waren ze niet verplicht hem te ontslaan, maar imagotechnich gezien hadden ze natuurlijk geen keus en moesten ze hem ontslaan.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 13:07 schreef Messenga het volgende:
[..]
Dan keur je drugsgebruik als club gewoon goed he, het is een duidelijk statement van Chelsea om hem te ontslaan.
Dat betaalde Chelsea ook niet aan hem. Dat is iets tussen Chelsea en die andere club. Een beetje raar dat de prestatie die Mutu zou moeten leveren zeg 4 miljoen waard is als hij hem levert, en 12 miljoen als hij hem door eigen schuld niet levert.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 13:59 schreef mcyodogg het volgende:
Volgens mij betalen de meeste bedrijven in Nederland ook geen 25 miljoen om een werknemer binnen te halen.
Dat betaalde Chelsea inderdaad niet aan hem, maar wel voor hem. En door zijn toedoen his het grootste gedeelte daarvan een misinvestering geworden.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 14:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat betaalde Chelsea ook niet aan hem. Dat is iets tussen Chelsea en die andere club. Een beetje raar dat de prestatie die Mutu zou moeten leveren zeg 4 miljoen waard is als hij hem levert, en 12 miljoen als hij hem door eigen schuld niet levert.
De risico's van een investering is iets wat een bedrijf dus ook deze club aan moet kunnen. Als je een werknemer inhuurt ga je kijken wat voor persoon dat is. Als een speler bekend staat als een gedreven en gedisciplineerde braverik, dan verhoogt dat ook zijn marktwaarde. Het is in ieder geval aan de club om dat in te schatten voor ze de afkoopsom aan een andere club betalen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 14:18 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Dat betaalde Chelsea inderdaad niet aan hem, maar wel voor hem. En door zijn toedoen his het grootste gedeelte daarvan een misinvestering geworden.
Dat lijkt me wel de juiste grondslag. Alleen als hij ontslagen wordt, dan moet je over die periode daarna ook niet meer zeuren. Als je een werknemer ontslaat, dan kies je ervoor afstand te doen van de wederzijdse verplichtingen. Als je van je verplichting tot loonbetaling af wil, moet je ook geen tegenprestaties meer verwachten natuurlijk.quote:Ik heb de uitspraak zelf nog nergens kunnen nvinden, maar ik lees wel op verschillende sites dat het bedrag tot stand is gekomen nadat ze gekeken hebben naar de waarde van de rest van zijn contract. Dus dan zullen ze ook wel gekeken hebben naar wat hij verdiende. En met nog een 4-jarig contract destijds zal dat aardig wat geweest zijn.
Als je iemand ontslaat is dat einde verhaal tussen de werkgever en werknemer. Dan nemen beide partijen hun verlies en klaar is kees.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 13:28 schreef mcyodogg het volgende:
Mutu heeft contactbreuk gepleegd, en voor Chelsea zat er niets verder op dan hem te ontslaan. Ze hebben een zero-tolerance policy tegenover drugs, en als je je gepakt wordt sta je op straat. Als je er dan ook nog over gaat liegen(en niet 1x ofzo), zal de club niet heel veel meer sympathie voor je krijgen.
Wat had er moeten gebeuren? Chelsea die een speler moet ontslaan omdat hij contractbreuk pleegt, en dat die speler dan lekker transfervrij rond mag lopen?
Ze kunnen het ook wel aan in de zin van dat ze niet in financiele moeilijkheden komen. Maar de vraag is of de club een dergelijke schade moet lijden, terwijl een van haar spelers bewust de regels heeft geschonden. Ze zullen Mutu ook wel gescout hebben, maar ik denk niet dat ze ergens eerder zijn tegengekomen dat hij ontslagen is vanwege drugsgebruik.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 14:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De risico's van een investering is iets wat een bedrijf dus ook deze club aan moet kunnen. Als je een werknemer inhuurt ga je kijken wat voor persoon dat is. Als een speler bekend staat als een gedreven en gedisciplineerde braverik, dan verhoogt dat ook zijn marktwaarde. Het is in ieder geval aan de club om dat in te schatten voor ze de afkoopsom aan een andere club betalen.
Het is natuurlijk iets meer dan alleen het afwillen van loonbetaling. In feite is een speler kapitaal voor een club. Nou kan dat kapitaal afnemen door slechte prestaties, maar daarvoor kan je een speler niet ontslagen worden. Maar als de regels opzettelijk geschonden worden, heeft de club daar geen schuld aan. Moeten ze dan wel accepteren dat 15 miljoen van hun kapitaal eraan gaat?quote:[..]
Dat lijkt me wel de juiste grondslag. Alleen als hij ontslagen wordt, dan moet je over die periode daarna ook niet meer zeuren. Als je een werknemer ontslaat, dan kies je ervoor afstand te doen van de wederzijdse verplichtingen. Als je van je verplichting tot loonbetaling af wil, moet je ook geen tegenprestaties meer verwachten natuurlijk.
Daarnaast is het de Fifa die dan lange schorsingen oplegt, om dan nu uitspraak te doen over de schade door die schorsing? Dat is ook beetje vreemd natuurlijk.
Normaal gesproken wel, maar in het voetbal is een speler wel wat meer dan gewoon een werknemer. Als Steve Clark zoiets zou doen, stapt Chelsea niet naar de FIFA. En het gaat niet zozeer om de imagoschade die Chelsea geleden heeft. Het gaat om de financiele schade die ze geleden hebben. Het is de speler die contractbreuk gepleegd heeft, niet de club.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 15:23 schreef Stpan het volgende:
[..]
Als je iemand ontslaat is dat einde verhaal tussen de werkgever en werknemer. Dan nemen beide partijen hun verlies en klaar is kees.
Tenzij er een boetebeding is opgenomen waarin staat dat je als speler 17 miljoen imagoschade vergoeding (of een x aantal keer je jaarsalaris) moet betalen is deze hele boete nergens op gebaseerd.
En Chelsea had hem of transfervrije status moeten geven, transfergeld door het putje. Of ze hadden hem moeten houden en verhuren of verkopen. Het is kiezen of delen.
Maar deze hele uitspraak van de FIFA is juridisch bizar slecht beredeneerd. (van wat ik hier lees)
quote:Christian Borcea, chairman of Dinamo Bucharest, the club where Adrian Mutu has grown up, has decided tu open a special fund to help the Fiorentina forward, condamned by FIFA to pay a 17 million euros refund to Chelsea: "We can't loose a player like Mutu" he said "We must do all we can"
Dat vind jij. Ik (en de rechter) vinden waarschijnlijk van niet.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:21 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Normaal gesproken wel, maar in het voetbal is een speler wel wat meer dan gewoon een werknemer.
(nogmaals) Als in het contract staat dat je bij drugsgebruik je contract moet inleveren en X-bedrag schadevergoeding betalen dan is het contractbreuk. En dan heeft Chelsea gelijk geld te eisen.quote:Je kan niet gewoon 25 miljoen door de put gooien, omdat een van je spelers zo graag een lijntje neemt. Ook bij verkoop zou de speler ook maar een fractie waard zijn wat hij eerst was. En aanhouden tot de schorsing voorbij is, was ook geen optie, aangezien iedere drugsgebruiker ontslagen wordt, althans dat is het beleid.
Nee, maar het 'ontsporingsrisico' is wel iets wat de club moet inschatten. Een gewone werkgever bekijkt ook of je het werk aankan, je ambitie, toewijding en dat soort dingen. Een werkgever maakt wel eens een verkeerde inschatting, dat is het ondernemersrisico. Chelsea concurreert gewoon met andere clubs, en dus ook op personeelsbeleid, werving en selectie.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:11 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Ze kunnen het ook wel aan in de zin van dat ze niet in financiele moeilijkheden komen. Maar de vraag is of de club een dergelijke schade moet lijden, terwijl een van haar spelers bewust de regels heeft geschonden. Ze zullen Mutu ook wel gescout hebben, maar ik denk niet dat ze ergens eerder zijn tegengekomen dat hij ontslagen is vanwege drugsgebruik.
Natuurlijk wel, zij hebben hem toch uitgezocht?quote:Het is natuurlijk iets meer dan alleen het afwillen van loonbetaling. In feite is een speler kapitaal voor een club. Nou kan dat kapitaal afnemen door slechte prestaties, maar daarvoor kan je een speler niet ontslagen worden. Maar als de regels opzettelijk geschonden worden, heeft de club daar geen schuld aan.
Dat moeten ze zich afvragen wanneer ze die transfersom betalen.quote:Moeten ze dan wel accepteren dat 15 miljoen van hun kapitaal eraan gaat?
Ze hoeven hem niet te ontslaan. Dat is gewoon een vrije keuze. De club kan ook zeggen dat hij in een moeilijk periode zit en dat ze hem steunen, zoals clubs dat ook deden met nandrolon-"gebruik" of het missen van een dopingtest.quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 16:18 schreef M0NTANA het volgende:
Het is heel simpel, CFC koopt Adrian Mutu voor veel geld en moreel gezien moeten zij Mutu wel op straat zetten, na het coke-gebruik. Voetballers hebben een voorbeeldfunctie, zeker miljoenenaankopen van CFC. Maar aangezien zij hem dus wel moesten ontslaan, is er veel geld verloren en slechts één daarvan is de schuldige.
Neemt niet weg dat ik het onzin vind dat coke-gebruik zo zwaar wordt gestraft.
Dat is inderdaad het vreemde, maar waarschijnlijk legt de FIFA dit uit als een straf voor contractbreuk en een voor het gebruik van cocaïnequote:Op zaterdag 16 augustus 2008 11:03 schreef Weltschmerz het volgende:
Het rare is ook dat de Fifa twee keer straft. Officieel is de straf die schorsing, maar dan komt er nu nog even een veel zwaardere straf achteraan omdat de Fifa even moet laten zien hoezeer ze de war on drugs wel niet steunen.
www.vi.nlquote:Adrian Mutu gaat in beroep tegen de boete die hij vorige week kreeg opgelegd door de FIFA. De Roemeen noemt het 'onrechtvaardig en onmenselijk' dat hij 17,2 miljoen euro moet betalen aan Chelsea.
'Deze sanctie is incorrect. Want ik denk niet dat ik iets heb misdaan dat zo'n straf rechtvaardigt', motiveerde Mutu zijn beslissing in beroep te gaan tegen de uitspraak van de FIFA. Waarschijnlijk wendt de spits van Fiorentina zich tot het sporttribunaal CAS.
Mutu moet boeten omdat hij tijdens zijn verblijf bij Chelsea werd betrapt op het gebruik van cocaïne. De Engelse club ontsloeg de Roemeense spits, maar leed een fors verlies, aangezien The Blues een jaar eerder nog een transfersom van 24 miljoen euro voor hem hadden betaald.
Onzin, moreel gezien moesten ze wel. Het gebruiken van coke is niet te vergelijken met nandrolon, een heel onschuldige doping. Als je een speler toestaat om cocaïne te gebuiken, kan je niet meer serieus genomen worden. Tenminste, niet in de ogen van FA, UEFA en FIFA. CFC moest Adrian Mutu wel ontslaan, waardoor ze kapitaalvernietiging pleegden en deze nu willen verhalen op de speler.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 11:03 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ze hoeven hem niet te ontslaan. Dat is gewoon een vrije keuze. De club kan ook zeggen dat hij in een moeilijk periode zit en dat ze hem steunen, zoals clubs dat ook deden met nandrolon-"gebruik" of het missen van een dopingtest.
Het rare is ook dat de Fifa twee keer straft. Officieel is de straf die schorsing, maar dan komt er nu nog even een veel zwaardere straf achteraan omdat de Fifa even moet laten zien hoezeer ze de war on drugs wel niet steunen.
quote:Mutu stapt naar CAS om recordboete
LAUSANNE - De Roemeense voetballer Adrian Mutu heeft bij het internationaal sporttribunaal CAS beroep aangetekend tegen de recordboete die hij van de wereldvoetbalbond FIFA kreeg. De bond oordeelde vorige maand dat Mutu ruim 17 miljoen euro moet betalen aan zijn voormalige werkgever Chelsea.
De Roemeen werd in oktober 2004 na een jaar dienstverband bij Chelsea ontslagen en voor zeven maanden geschorst nadat hij positief had getest op cocaïne. De FIFA bestrafte hem onlangs met een torenhoge boete, de hoogste ooit die de wereldvoetbalbond oplegde. Volgens de federatie is de ruim 17 miljoen euro gelijkwaardig aan de schade die de Engelse club heeft geleden door de contractbreuk.
Mutu is het niet eens met de straf en besloot naar het CAS te stappen. Dat liet het sporttribunaal vrijdag weten.
quote:Adrian Mutu stopt als international van Roemenië, tenzij de nationale voetbalbond een andere bondscoach aanstelt. Dit meldt de Roemeense krant Libertatea. Druppel die de emmer deed overlopen was de opmerking van bondscoach Victor Piturca na het duel tegen Litouwen. Volgens hem zou Roemenië ook met 3-0 verloren hebben van Litouwen mét Mutu. Die opmerking zou verkeerd gevallen zijn bij de oud-aanvaller van onder meer Chelsea en Juventus.
Piturca tast vooralsnog in het duister over het besluit van zijn aanvoerder, die in 64 interlands 29 doelpunten maakte. “Ik heb nog niets gehoord, Mutu heeft niets aan de bond of mij verteld. Ik ben verbaasd over deze beslissing.”
Mutu kwam onlangs nog in het nieuws, toen bekend werd dat hij zeventien miljoen euro diende te betalen aan Chelsea. The Blues kochten hem in 2003 voor een bedrag van 24 miljoen van Parma, maar Mutu werd na een jaar ontslagen toen bekend werd dat hij cocaïne had gebruikt. Inmiddels staat de spits bij Fiorentina op de loonlijst.
quote:Adrian Mutu must pay Chelsea £14.65m after losing his appeal against a Fifa ruling for a breach of contract.
The striker, who cost the Blues £15m in 2003, was sacked a year later after he tested positive for cocaine and given a seven-month worldwide football ban.
Fifa issued the fine last year but Mutu described it as "inhumane and unjust" and outlined his intention to appeal.
However, the Court of Arbitration for Sport (Cas) has ruled against the 30-year-old, who now plays for Fiorentina.
"The Cas panel concluded that the appeal brought by the player was to be dismissed and the measure of damages, as awarded by Fifa's Dispute Resolution Chamber (DRC), was to be confirmed," said a Cas statement.
"Adrian Mutu must therefore pay 17,173,990 euros to Chelsea FC."
The fine, based on lost earnings, was calculated on the length of time Mutu's contract had left to run, and was the highest ever handed down by Fifa.
After being sacked by Chelsea and serving his ban, the Romanian joined Juventus in January 2005, and at the end of the following season he moved to his current side, Fiorentina.
When Fifa announced its verdict, Chelsea welcomed it, calling it "a very significant decision for football".
The Chelsea statement continued: "Not only did the Dispute Resolution Chamber make us a very significant monetary award, it also recognised the damaging effect incidents involving drugs have on football and the responsibility we all have in this area."
The latest ruling is third time that Cas has been involved in the case.
"In 2005, Cas confirmed the decision of the Football Association Premier League Appeals Committee finding that, because of a positive doping test, Mutu had committed a breach of the employment contract without just cause," added the Cas statement.
"In 2007, Cas set aside a first decision by the DRC denying jurisdiction and referred the matter back to Fifa to determine and impose the appropriate sporting sanction and/or order for compensation arising out of the dispute."
Nou ik denk dat dat wel eens tegen kon vallen, Chelsea kan vrij eenvoudig aantonen dat door zijn wangedrag ze een substantieel gedeelte van hun investering kwijt zijn, en dit willen verhalen op de schuldige.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:08 schreef Stpan het volgende:
Dus 2 sporttribunalen leggen deze boete op. Hop naar de civile rechter, ik kan me niet voorstellen dat die akkoord gaat met dit soort boetes.
Het heet dan ook geen boete, maar 'compensatie'.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:08 schreef Stpan het volgende:
Dus 2 sporttribunalen leggen deze boete op. Hop naar de civile rechter, ik kan me niet voorstellen dat die akkoord gaat met dit soort boetes.
Ja, je kunt zoveel eenvoudig aantonen!quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou ik denk dat dat wel eens tegen kon vallen, Chelsea kan vrij eenvoudig aantonen dat door zijn wangedrag ze een substantieel gedeelte van hun investering kwijt zijn, en dit willen verhalen op de schuldige.
Maar dan nog, je past je levensstijl ook aan aan je inkomsten. Mij lukt het niet om even 3 a 4 jaarsalarissen op te hoesten als boete op dit moment.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:19 schreef DIGGER het volgende:
Mutu zal veel verdienen - zit helaas niet meer in Italie waar regelmatig statistieken hierover in de kranten staan om het exacte geschatte bedrag te achterhalen. Maar vergis je niet wat daar nog aan inkomsten bijkomt aan sponsoring, commercials, portretrecht, wedstrijdpremies etc.
En het Britse pond is voor hem gunstig qua koersverhouding sinds z'n snoepen uit de snoeppot.
Denk het niet. Want na 7 maanden schorsing kon hij zijn contract uitdienen ( zijn verplichtingen nakomen) , maar chelsea weigerde dat. Je kan zeggen dat Mutu contract breuk pleegde door drugs te gebruiken maar dan nog heb je het over het contract tussen hem en Chelsea en daar staat die 24 miljoen buiten.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 14:10 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou ik denk dat dat wel eens tegen kon vallen, Chelsea kan vrij eenvoudig aantonen dat door zijn wangedrag ze een substantieel gedeelte van hun investering kwijt zijn, en dit willen verhalen op de schuldige.
Ik denk ook dat hij tijd gaat rekken door de ene zaak na de andere uit te proberen tot hij stoptquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:19 schreef mcyodogg het volgende:
The Guardian schrijft dat aangezien het een voetbal-authoriteit is die de claim heeft opgelegd, Mutu wellicht kan proberen er onderuit te komen door simpelweg te stoppen met voetballen.
Ik hoop eigenlijk dat Mutu ervoor kiest om deze zaak naar een werkelijke rechtbank gaat brengen, zodat we echt weten waar hij nou wel of niet verantwoordelijk gehouden kan worden. Wat we weten is dat Mutu contractbreuk gepleegd heeft, en in de mate waarop hij ontslagen kon worden. En of dat ontslaan vrijwillig is of niet, Chelsea heeft dan recht op een schadevergoeding. CAS zegt 15 miljoen, benieuwd wat een Engelse rechtbank gaat zeggen.
Daar zullen ze blij mee zijn in Turijnquote:Adrian Mutu noemde het maandag nog ‘oneerlijk’ dat hij 17,2 miljoen euro moest betalen aan Chelsea, maar de Roemeen hoeft zelf niets te betalen. Juventus staat namelijk garant voor het bedrag dat de aanvaller dient over te maken. De Oude Dame haalde Mutu na zijn schorsing transfervrij binnen en sprak toen af dat de club een eventuele schadevergoeding zou betalen. Daar zal Juve nu spijt van hebben. (La Repubblica)
quote:Mutu wil goede doelen steunen
Geschreven op dinsdag, 8 september om 17:41
Adrian Mutu heeft nog één week om in beroep te gaan tegen de eis dat hij een bedrag van 17,2 miljoen euro aan zijn ex-werkgever Chelsea moet betalen. De spits van Fiorentina heeft dinsdag echter via een brief aan Chelsea en de wereldvoetbalbond FIFA voorgesteld dat hij een bepaald bedrag schenkt aan enkele goede doelen.
Tijdens zijn verblijf bij Chelsea werd Mutu in 2004 betrapt op het gebruik van cocaïne. Een ontslag volgde en na zeven maanden een straf uitgezeten te hebben, verkaste de Roemeense spits transfervrij naar Juventus. Chelsea liep daarbij fors verlies op omdat het Mutu voor 24 miljoen euro had overgenomen van Parma.
Het sporttribunaal CAS oordeelde dat Mutu een fikse boete moet betalen. "Zo'n bedrag kan ik niet betalen", legt hij in de brief uit. "Het is geen kwestie van slechte wil, ik ben er eenvoudigweg niet toe in staat. Dat is de enige en rationele verklaring. Ik wil een bedrag geven aan organisaties die jongeren met drugsproblemen helpen. Ik wil organisaties in Florence en Roemenië uitkiezen, Chelsea mag dat doen in Londen."
Kan jij garanderen dat ze dan wat van de investering hadden teruggezien? Mutu zou de selectie uitgeknikkerd zijn en wat voor een transfersom had je dan verwacht(als dat uberhaupt al iets zou zijn).quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:04 schreef pfaf het volgende:
Tuurlijk is dat niet eerlijk. Als ze nog wat van hun investering terug hadden willen zien, hadden ze 'm maar niet moeten ontslaan.
Garanties heb je nooit.quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:41 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Kan jij garanderen dat ze dan wat van de investering hadden teruggezien? Mutu zou de selectie uitgeknikkerd zijn en wat voor een transfersom had je dan verwacht(als dat uberhaupt al iets zou zijn).
Chelsea heeft de positive test pas bekend gemaakt toen Mutu problemen met Mourinho kreeg, hij werd helemaal niet de selectie uitgeknikkerd.quote:Op dinsdag 8 september 2009 18:41 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Kan jij garanderen dat ze dan wat van de investering hadden teruggezien? Mutu zou de selectie uitgeknikkerd zijn en wat voor een transfersom had je dan verwacht(als dat uberhaupt al iets zou zijn).
Ik heb al gezegd dat deze compensatie nogal excessief lijkt, maar volgens mij doe je daar geen afstand van als je iemand ontslaat(ook niet juridisch van wat ik erover gelezen heb).
Als reactie op pfaf ging ik dan ook in op een hypothetische situatie waarin Chelsea Mutu niet zou ontslaan. Dan zou hij toch op z'n minst de selectie zijn uitgezet.quote:Op dinsdag 8 september 2009 22:45 schreef Bevin het volgende:
[..]
Chelsea heeft de positive test pas bekend gemaakt toen Mutu problemen met Mourinho kreeg, hij werd helemaal niet de selectie uitgeknikkerd.
Andere clubs moeten niks. Wat ik net al zei, met het ontslaan van een speler, geef je niet meteen het recht op een schadevergoeding op.quote:Op dinsdag 8 september 2009 23:15 schreef dennis00 het volgende:Mutu was ontslagen. Je kunt achteraf geen geld vragen als voorwaarde voor ontslag. Andere clubs hebben ook gewoon moeten uitzitten.
Volgens mij is het nog altijd Mutu zelf geweest die voor kapitaalvernietiging zorgt. Hij is degene die met zijn snuit in de poeder zat. Verder hebben transfers van andere spelers hier helemaal niks mee te maken. Voor Mutu is 25 miljoen betaald, lijkt me een redelijk gangbare prijs voor een goede spits uit een topcompetitie.quote:Chelsea was de voetballerij al aan het kapot maken door investeren van honderden miljoenen in spelers tegen veel te hoge prijzen. Chelsea is degene die laks met geld om gaat, elk andere club had hem niet ontslagen omdat ze normaal met kapitaal omgaan. Hij mag best gestraft worden, maar door de rijkdom en geldverkwisting van Chelsea met een schuld van 17 miljoen te zitten en uiteindelijk failliet verklaard te moeten worden, dat is geen rechtvaardigheid.
Zijn straf(de boete) was 7 maanden schorsing, die 17 miljoen is een schadevergoeding. Twee verschillende dingen.quote:Hij was al gestraft voor 7 maand en 20.000 boete. Hij wordt nu dubbel gestraft.
En als de clubs iets daarover in het contract hebben laten opnemen, heet dat contractbreuk en kan je een rechtzaakje verwachten. Of denk je dat clubs dergelijke regels voor de fun in zo'n contract zetten. Nee, de veiligheid van de speler en club moet gewaarborgd worden. Uiteindelijk is het Mutu geweest die met zijn cokeneus, zijn eigen en Chelsea's reputatie geschaad heeft. En toen hij gepakt werd daar ook nog eens lekker over ging liegen, bedriegen en met vingers ging wijzen. Als ie zo graag aan de coke zit, moet ie een ander baantje vinden.quote:Hij gebruikte cocaïne, dit is illegaal om de reputatie van de sport te beschermen, maar Hij is veel zwaarder bestraft dan enige speler die ooit drugs heeft gebruikt dat ook daadwerkelijk invloed heeft op de prestaties. Stam, Davids, Maradona, Couto, gebruikten anabole steroïden.
Nogmaals, het is geen boete, het is een schadevergoeding. Als ik met mijn dronken kop een BMW aanrij, gaat dat mij dat, naast een bon, ook geld kosten, terwijl ik 0.0 invloed heb op de waarde van zo'n bak.quote:Als clubs boetes uitdelen aan spelers moeten ze dat doen op basis van de salaris van een speler, niet op basis van zijn aankoopsom. die zijn inmiddels zo gigantisch, zeker door Chelsea, dat ze 15x hoger zijn dan een jaarsalaris. Mutu is verantwoordelijk voor zijn eigen acties, maar het zijn de clubs die ongelooflijke bedragen uitgeven aan spelers, dat nooit bij de spelers terecht komt. Mutu werd al gestraft, omdat hij 3x(!) zoveel verdiende bij het geldverkwistende Chelsea, als bij Juventus. En hij had nog een contract voor 3,5 miljoen, dit zou aardig wat geld geweest zijn!
Wel typisch weer. Mutu is degene die contractbreuk pleegt, een instelling heeft als een amateur. En dan wijst de club (en het CAS) op zijn verantwoordelijkheden en dan is Chelsea weer de badguy. Volgens mij heeft Chelsea helmaal niets fout gedaan in deze kwestie. Ze hebben precies gehandeld hoe ze zouden moeten handelen. Dat daar zo'n exorbitante rekening uitkomt ligt niet aan Chelsea maar aan het systeem en de regels, dus ik zou zeggen: richt daar lekker je frustratie op af.quote:Chelsea is makkelijk met het verkwisten van kapitaal, hun verantwoordelijkheid.
De manier waarop Chelsea met de hele manier is omgegaan verdient alles behalve een schoonheidsprijs!
En terecht, Mutu is degene die de fout is ingegaan. Ga nou niet van Chelsea de boeman maken.quote:.
De manier waarop Chelsea met de hele manier is omgegaan verdient alles behalve een schoonheidsprijs!
Nee hoor, het is niet eens een rechtbank. Het is net zoiets als de geschillencommissie van de meubelbranche, maar dan voor de sport. Die moeten binnen een wettelijk kader werken, en staan onder een echte rechter, en het is maar helemaal de vraag of zo'n commissie het niet te hoog in de bol heeft gekregen en zijn boekje te buiten is gegaan.quote:Op woensdag 9 september 2009 14:13 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
CAS is overigens de hoogste rechtbank
Je weet duidelijk niet waar je het over hebtquote:Op woensdag 9 september 2009 14:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor, het is niet eens een rechtbank. Het is net zoiets als de geschillencommissie van de meubelbranche, maar dan voor de sport. Die moeten binnen een wettelijk kader werken, en staan onder een echte rechter, en het is maar helemaal de vraag of zo'n commissie het niet te hoog in de bol heeft gekregen en zijn boekje te buiten is gegaan.
Jij begrijpt het! Als Mutu stopt met voetballen, hoeft hij de boete ook niet te betalen.quote:Op woensdag 9 september 2009 14:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor, het is niet eens een rechtbank. Het is net zoiets als de geschillencommissie van de meubelbranche, maar dan voor de sport. Die moeten binnen een wettelijk kader werken, en staan onder een echte rechter, en het is maar helemaal de vraag of zo'n commissie het niet te hoog in de bol heeft gekregen en zijn boekje te buiten is gegaan.
Daar ga jij niet over.quote:
http://sport.fok.nl/voetbalquote:Op maandag 1 februari 2010 13:21 schreef por200 het volgende:
up,
weet iemand of dit onderwerp ergens anders wordt besproken? dan [post ik mijn beklag daar wel even
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |