abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60765995
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 16:11 schreef BertV het volgende:
Bouw ook nooit een pc voor een vage kennis.

Je bent direct verantwoordelijk voor alle toekomstige virus en spyware besmettingen.
Mwah, da's meer een kwestie van papierwerk. Je laat een klant (of het nou familie is of niet) bij de installatie/bouw van een nieuwe PC toch helemaal zien dat de betreffende PC functioneert naar behoren en laat een verificatie daarvan door de klant ondertekenen. Dat doe ik met vrijwel alles. Als ik een website voor de klant maak dan laat ik ook ondertekenen dat ik de afgesproken diensten/producten geleverd/gerealiseerd heb zodat de klant achteraf niet komt met "Ja maar ik krijg ook nog dit en dat script van je dat je beloofd hebt!".
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:21:24 #77
37248 BertV
Klei indiaan
pi_60766099
Dat klinkt professioneel... Ik bouw gewoon niet meer voor anderen.
Handgemaakt | Doggerlandvluchteling
pi_60766148
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 16:21 schreef BertV het volgende:
Dat klinkt professioneel... Ik bouw gewoon niet meer voor anderen.
Dat deed ik ook al voor ik 'professioneel' werkzaamheden ging verrichten. Puur om mezelf vrij te stellen van een dergelijke strik die jij al aangaf. Tevens kun je vervolgopdrachten dan als meerwerk rekenen waar je een hoger tarief voor hanteert.
pi_60766252
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:34 schreef het_fokschaap het volgende:
ik heb me ingeschreven bij de KvK en vraag nu 75 euro per uur
Tering, vandaar dat je zo veel op Fok rondhand. Je hebt geen reet te doen.
pi_60767663
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:33 schreef gebrokenglas het volgende:
Jawel. Omdat IT mijn 'competentie' (wat een managementkutwoord) is, ik er helaas wel wat van afweet (hoewel ik mij al jaren niet meer met Windows en PCs en dat soort troep bezig houdt maar alleen met databases, unix servers en dat leuk spul), help ik altijd mijn moeder met haar computerproblems want come-on 't is mijn moeder, en mijn broer die de handel ook wel eens aan gort heeft.

Paar jaar terug kwam daar een oom bij die te zamen met de aanschaf van een win98 computer een seniorencurcus computeren heeft gevolgd; en daar ook de nodige problemen mee had (klikken op tieten.exe van de reclamemail van Zonnet is niet echt slim) en geen idee heeft wat hij eigenlijk doet. Iets Selecteren moet je aanduiden als 'dat moet je blauw maken'. Dus.

Maar goed vorige week op een familiebarbecue was er al weer een andere oom die met zijn computer niets meer kan aanvangen door 6452 gevonden virussen etc en waar ik komende week langsga om eea te fixen.

Ik vrees dat dit ook een gevalletje 'bij problemen Remon nemen' gaat worden. Hmmmm. Geld vragen voor de moeite, tsja....:? 't is familie dus lastig, en dan nog, welk tarief zou dan moeten?

Waar leg jij de grens met hulp? Ook alleen broer/zus/pa/ma en verder niemand?

Dude, je wil je eigen familie niet eens helpen?
"The quieter you become, the more you are able to hear."
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:27:12 #81
57235 shroomer
Tonight's the night.
pi_60767851
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:19 schreef Neophyte010 het volgende:

[..]

Tja maar dat zijn ook vaak mensen die hun oom 1x per jaar zien dan kan ik het ook wel begrijpen als je ze dan opeens met problemen opbellen.

Ik zou persoonlijk echt geen geld vragen aan familie die ik wekelijks of 2 wekelijks zie.
I like rice. Rice is great when your hungry and you want two thousand of something.
Have you heard that the bird is the word?
pi_60768049
Iedereen, alleen sloop ik het denk ik vooral
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:50:30 #83
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_60773331
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:19 schreef Neophyte010 het volgende:

[..]

Jawel. Gister ook al weer gedaan dus. Maar de vraag is: wat is ergens een goeie grens? Bv de oom van de aangetrouwde nicht van je schoonmoeder gaat wel erg ver, of niet?
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_60774277
Zo herkenbaar dit. Ik ben om deze redenen een aantal jaar geleden alles wat ik van IT wist spontaan vergeten En dat bevalt uitstekend
pi_60774756
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 19:34 schreef het_fokschaap het volgende:
ik heb me ingeschreven bij de KvK en vraag nu 75 euro per uur
Betalen particulieren dat echt? Of ga je langs bij bedrijven?
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 20:19 schreef rene90 het volgende:
Ik zou een beetje de afweging maken of het mensen zijn die denken.."zo even profiteren" of niet.
Ik denk dat dat de afweging moet zijn. Voel je je uitgebuit achteraf.

Maar ja, ook al vragen ze na afloop wel "wat krijg je voor het werk?", dan weten ze toch vaak wel al dat je het gratis doet. Dus dat is eigenlijk een overbodige vraag.
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 03:07 schreef gebrokenglas het volgende:
Dat is het probleem: metselwerk en tegelzetting is normaal dat je daarvoor (zwart) betaalt, computerderij is zo ontastbaar en dat moet altijd gratis kunnen.
Klopt. Het probleem is dat ze geen dag zonder badkamer kunnen en daarvoor dus wel willen betalen, en als de computer een weekje stil staat is dat niet zo dringend. Een computer wordt toch nog steeds als een speeltje gezien dat niet echt nodig is als het erop aankomt.

Bovendien wordt, omdat computers in de privesfeer vaak als speeltjes worden gezien (want veelal gebruik je een privecomputer ter ontspanning!), degene die ermee werkt ook als niet serieus gezien. Want "hij doet het toch graag". Dat het wel je hele avond kost als je weer eens een virusbak zit op te ruimen, daar staat niemand bij stil.

En tja, het is ook zo onduidelijk voor de leek wat je precies doet als je hun troep fixt. Dat het echt niet allemaal vanzelf gaat als je het register in moet, snappen ze dan weer niet.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_60775149
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 03:33 schreef Dikke-Doei het volgende:
Ik zit met een dilemma. Ik zelf heb thuis alles legaal. Nu word er de laatste tijd vaak doorgeschemerd, Jij komt binnenkort wel de computer toch ff schoonmaken.

Maar nu is het probleem zo, Ik wil best die computer schoonmaken, maar die computer wil ik alleen backuppen formatteren en een schone installatie. dit is de enige opossing die ik me kan voorstellen bij deze pc. dit komt omdat het een oudere pc is en het gewoon niet meer trekt zo veel troep zit er op.

Maar er word dus verwacht dat ik met een oplossing kom. en dat gaat gewoon niet lukken. deze mensen hebben geen legale windows versie. dus ik loop al vast.

Nu hoor ik het al een hele tijd van je komt nog wel eens een keer. maar dan denk ik iedere keer weer aan van hoe ga ik dat oplossen en wil ik dat wel oplossen voor hun. en het mag ook geen geld kosten. nu vind ik dat voor mijn uren niet erg omdat mijn oplossing voor het uitvoeren hiervan echt totaal geen werk kost voor mijzelf, tis meer van wachten op de installatie en een beetje goede software installeren.

ik heb zelfs een paar keer gedacht van, fuck it ik koop wel zo'n windows xp cd-rom om die mensen maar te pleasen. maar eigenlijk van de zotte dat er zo aan je kop word gezeikt om een kut pc en dat je het zo zat bent dat je er maar geld in gaat stoppen. zo erg kan dat gezeur tot mij dringen. en het ergste is nog dat er gewoon nog een beetje geld nog open staat want ik had hiervoor al wat dingetjes voorgeschoten voor hun pc. ook dit zou ik wel willen kwijtschelden als het gezeur maar eens ophoud.
Kopieer je eigen windows cd. Geen probleem, dat mag, dat is alleen maar de software. Download vervolgens gratis Everest, of een ander tooltje, daarmee kan je de windows key uitlezen van de pc van de illegale versie. Die key kan je dan gewoon weer gebruiken bij de installatie. Let wel op het onderscheid tussen de verschilende versies. Heb je geen met het OS overeenkomde key, er zijn genoeg crack keys te vinden.

Hetzelfde kan je doen voor office (of geef die knakkers openoffice).

Service packs kan je ook in hun geheel downloaden van de website, zodat je die van bijvoorbeeld een cd kan installeren.

En verder, is het hun probleem of het jouwe? Hun probleem dus. Zij hebben het probleem, niet jij. Zij kunnen alleen maar aan jouw kop zeiken als jij dat toestaat. Dus wees duidelijk als je niet voor hun shit wil opdraaien. Wil je hen wel helpen, kies dan voor bovenstaande optie.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:00:00 #87
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_60775873
Vandaag op werk:
Ik word aangeschoten op de gang: 'Jij bent toch van I&A?'
-'Zijdelings, ik doe momenteel dat project daar'.
'Ja, nou, ik kom niet op het netwerk'.
'Nee sorry daar ga ik niet over, ik weet er niets van, daarvoor moet je de Servicedesk bellen op 888'. En dan appelig kijken dat je het niet kunt fixen, want 'je bent toch van I&A, je gaat toch over de computers enzo?'.

Dus ik probeer nu wat voorbeelden paraat te hebben om met dat soort mensen te kunnen spiegelen:

'jij bent leraar hè, hoe zit dat nu precies met de oorlog in 1812?
O sorry je bent geen geschiedenisleraar? o ik dacht dat een leraar die weet dat wel?

'zeg buurman jij bent automonteur, hee er zit een rammeltje in als ik bij 95km/u meer gas geef.
Wat? weet je niet wat dat is? Moet je daarvoor eerst onderzoek doen? Maar je bent toch automonteur, je weet toch alles?

'jij werkt in een ziekenhuis hè, kijk ik heb een rood bobbeltje boven mijn kuit, wat kan dat zijn'?
'Hoezo weet je dat niet, jij weet toch alles over ziektes enzo?'

Dit om dat soort personen te schetsen wat voor belachelijke aannames ze eigenlijk hebben met mensen die op een IT afdeling werken.
Eea natuurlijk in wat tactvollere vorm.

Wie weet nog meer mooie analogien?\
Autocorrect
(zelfst. naamw.)
Een feature die je relatie kan verpesten met één letter.
pi_60776128
Doe het alleen als ze knap is, of het familie is of een buurman of buurvrouw.
pi_60777404
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 22:07 schreef Second1 het volgende:
Doe het alleen als ze knap is, of het familie is of een buurman of buurvrouw.
Dat dus.

Moest laatst een buurman helpen, hele dag verkloot om zijn pc te fixen, was van alles aan de hand, 6 uur 's avonds ben ik eindelijk klaar, maar geen geld gekregen, kijk dat vind ik nou wel kut hoor, dan heb je de hele dag verneukt voor zijn PC, mag een buurman ook wel wat geven vind ik :x
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
pi_60784522
Het ergste is toch wel wanneer je 'even' een computer gaat fixen (lees: spy- en malware d'r af knallen) waar je onder andere voor moet gaan regedit`en bestanden voor moet gaan zoeken, en de computer in kwestie een retetrage, ouwe Packard Bell met een 500 MHz Celeron processor d'r in is waardoor je uiteindelijk een hele dag bezig bent.
pi_60784765
Heel irritant ja, mensen die gebruik van iets maken zonder er mee om te kunnen gaan. En ook niet zelf het proberen te leren he. Bij mij was het afgelopen jaar nog erger; tijdelijk bij een helpdesk gewerkt en ik kreeg telefoon van familie en vrienden met problemen.

Ik snap dat gewoon niet, mensen die zo een ding kopen, er niet mee om kunnen gaan, maar het dan na 2 of 3 jaar nog steeds niet kunnen. Altijd maar bellen als er iets niet werkt. Ik vraag me dan af; zijn jullie nou met alles zo afhankelijk van anderen? Ik probeer ervoor te zorgen dat ik zoveel mogelijk zelf op op kan lossen...
  woensdag 13 augustus 2008 @ 08:42:11 #92
37248 BertV
Klei indiaan
pi_60784922
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 08:10 schreef Tuvai.net het volgende:
Het ergste is toch wel wanneer je 'even' een computer gaat fixen (lees: spy- en malware d'r af knallen) waar je onder andere voor moet gaan regedit`en bestanden voor moet gaan zoeken, en de computer in kwestie een retetrage, ouwe Packard Bell met een 500 MHz Celeron processor d'r in is waardoor je uiteindelijk een hele dag bezig bent.
Iedere keer ga ik met scanners en registry cleaners in de weer om 'm vervolgens toch maar helemaal opnieuw te installeren. In combinatie met het installeren van extra geheugen (vooral door service-packs) is dit de enige manier om die oude bakken te reanimeren.

service-pack 3 van XP is de doodsteek voor veel 512MB systemen in mijn omgeving.
pi_60785147
Ik help alleen mijn zus en ouders nog. Vroeger ben ik vaag genoeg "gezellig op visite" geweest waarbij ik dan in een computerkamertje zat om die zooi te fixen.
pi_60787891
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 03:33 schreef Dikke-Doei het volgende:
Ik zit met een dilemma. Ik zelf heb thuis alles legaal. Nu word er de laatste tijd vaak doorgeschemerd, Jij komt binnenkort wel de computer toch ff schoonmaken.

Maar nu is het probleem zo, Ik wil best die computer schoonmaken, maar die computer wil ik alleen backuppen formatteren en een schone installatie. dit is de enige opossing die ik me kan voorstellen bij deze pc. dit komt omdat het een oudere pc is en het gewoon niet meer trekt zo veel troep zit er op.

Maar er word dus verwacht dat ik met een oplossing kom. en dat gaat gewoon niet lukken. deze mensen hebben geen legale windows versie. dus ik loop al vast.

Nu hoor ik het al een hele tijd van je komt nog wel eens een keer. maar dan denk ik iedere keer weer aan van hoe ga ik dat oplossen en wil ik dat wel oplossen voor hun. en het mag ook geen geld kosten. nu vind ik dat voor mijn uren niet erg omdat mijn oplossing voor het uitvoeren hiervan echt totaal geen werk kost voor mijzelf, tis meer van wachten op de installatie en een beetje goede software installeren.

ik heb zelfs een paar keer gedacht van, fuck it ik koop wel zo'n windows xp cd-rom om die mensen maar te pleasen. maar eigenlijk van de zotte dat er zo aan je kop word gezeikt om een kut pc en dat je het zo zat bent dat je er maar geld in gaat stoppen. zo erg kan dat gezeur tot mij dringen. en het ergste is nog dat er gewoon nog een beetje geld nog open staat want ik had hiervoor al wat dingetjes voorgeschoten voor hun pc. ook dit zou ik wel willen kwijtschelden als het gezeur maar eens ophoud.
Linux installeren.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 13 augustus 2008 @ 11:52:10 #95
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_60789387
Mensen vragen mij wel eens, dan krijg ik wat geld toegestopt of een fles drank
De meeste mensen hebben dat fatsoen wel, ik vind het zo prima.
pi_60789953

woensdag 13 augustus 2008 @ 13:41:21 #97
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_60793265
RTFM?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_60793290
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 13:41 schreef kanovinnie het volgende:
RTFM?
JFGI.
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
  woensdag 13 augustus 2008 @ 13:54:39 #99
37248 BertV
Klei indiaan
pi_60793585
There's no place like 127.0.0.1

I see dead pixels. LOL... er zitten leuke t-shirts tussen.
pi_60793934
Gewoon ongevraagd linux eropknallen bij de volgende klus.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')