Nooit van gehoord, maar het bestaat echt.quote:Op zaterdag 20 september 2008 18:08 schreef leonpwner1 het volgende:
Schopje, ik kan namelijk nog een afschuwelijk tyfus woord...
.
.
.
.
.
TaptoeGod wat een tyfus woord zeg.
Helaas wel, een taptoe is zo'n soort optocht met van die leger mooiboys met hun trompetjes. Noem het dan godverdomme geen taptoe maar gewoon parade ofzoquote:Op zaterdag 20 september 2008 23:35 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Nooit van gehoord, maar het bestaat echt.
Dat heeft een historische oorsprong. Als je oplet wie ijskast gebruikt en wie koelkast, kan je afleiden of men uit rijke families stamt.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 00:10 schreef DaMart het volgende:
[..]
Net als een koelkast die ineens ijskast heet.
ik zeg ook altijd ijskast.quote:Op dinsdag 23 september 2008 23:46 schreef hasse8 het volgende:
[..]
Dat heeft een historische oorsprong. Als je oplet wie ijskast gebruikt en wie koelkast, kan je afleiden of men uit rijke families stamt.
Voor de uitvinding van de elektrische koelkast, hadden veel rijke mensen een ijskast (blokken ijs waarin eten en drinken gekoeld werd). Nadat iedereen elektriciteit had, bleven de rijken het ding een ijskast noemen maar de andere klassen noemden het koelkast. Simple comme bonjour
Geen idee, deze uitleg hoorde ik van de oma van mijn man. Laat ik het zo zeggen: bij mij thuis spraken we van koelkast, in zijn familie van ijskast... De familie van mijn man en mijn familie komen uit de provincie Utrecht: Breukelen en Zeist. Kan me daarom juist voorstellen dat het meer een klasse-verschil is, dan een streekgebonden woord. Maar misschien kan beiden wel? Geen idee...quote:Op woensdag 24 september 2008 08:21 schreef Curiosity het volgende:
[..]
ik zeg ook altijd ijskast.
Is het niet meer regio gebonden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |