abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 17:27:43 #1
78309 WurM
Minder dan 1% vet
pi_60661600
Jullie hier in TRU hebben ongetwijfeld wel eens van 2012 gehoord. De ins en outs weet ik niet precies, maar het schijnt dat een oude Maya-kalender aangeeft dat in 2012 het einde van een tijdperk of zelfs het einde van de wereld plaatsvindt. 2012 dus.

Niet lang geleden kwam ik op het internet een pagina tegen die stelde dat 1970 het begin van de aarde is. Computers van voor de eeuwswisseling konden niet of slecht overweg met data voor 1970 (millenniumprobleem) en willekeurige getallen worden nog altijd berekend aan de hand van het aantal milliseconden dat is verstreken sinds 01-01-1970 om 0:00:00:000. 19701 dus.

In The Hitchhiker's Guide to the Galaxy wordt het getal 42 als 'het antwoord op leven, het universum en alles' gegeven. Ook zoekgigant Google geeft 42 als antwoord, als wordt gezocht op 'answer to life, the universe and everything'. 42 dus.

Met bovenstaande gegevens kan een eenvoudige som worden gemaakt. 2012 - 1970 = 42. Als het universum is ontstaan in 1970 en vergaat in 2012, zal het precies zoveel jaar bestaan als het antwoord op datzelfde universum, het leven en alles.

Toeval of niet...

1 Let ook even op de 'alternate text' van het plaatje: The universe started in 1970. Anyone claiming to be over 38 is lying about their age.
Ladidadida: Trusten WurMpie!
fraubitch: truste WurM :*
yvonne: Trusten WurM
Meer van dit
pi_60661710
Tja... als je maar lang genoeg zoekt is er voor alles wel zo'n verklaring te vinden.
Mensen hebben altijd de neiging om overal verbanden tussen te zoeken, zelfs als die er helemaal niet zijn of niets betekenen.
Mij zegt het eigenlijk vrij weinig.... hoe vaak is al wel niet het einde van de wereld voorspelt en dat er niets gebeurt Zo zal het in 2012 ook wel gaan.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 17:46:38 #3
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_60662144
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 17:27 schreef WurM het volgende:
Jullie hier in TRU hebben ongetwijfeld wel eens van 2012 gehoord.

Anyway, tvp maar even
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_60662865
beetje suggestief.
De maya's bekeken dingen niet zo uiterst destructief zoals als wij dat nu zouden doen.

"einde van de wereld" kan makkelijk vertaald worden naar "een nieuw begin".

En wat voor begin dan? tja dat kan van alles zijn.
Ligt eraan wat de maya's precies voorzagen.
Wellicht had het iets met de sterretjes te maken want daar waren ze dol op.
pi_60664965
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 18:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
beetje suggestief.
De maya's bekeken dingen niet zo uiterst destructief zoals als wij dat nu zouden doen.

o ze zijn dol op sterretjes nou snap ik waarom ze zijn uitgestorven
pi_60665187
Okay.

Wij zijn verder qua technologie dan de Maya's ooit waren. Onze kalenders lopen oneindig door. Ik vertrouw op huidige technologie.

Er gebeurt dus niks bijzonders in 2012. Maar daar komen we dan wel (WEER) achter. En dan volgt het volgende grote getal Wake up..
pi_60684727
Het is natuurlijk onzin dat onze wereld pas is ontstaan in 1970. Als je dat gelooft, kan het niet zo zijn dat je ook gelooft dat de Maya's duizenden jaren geleden al hebben voorspeld dat er in 2012 iets spannends gebeurt, want je gelooft simpelweg niet dat er duizenden jaren geleden al iets was. Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat toeval niet bestaat en dat 1970 wel het begin van een nieuw tijdperk(je) is geweest. Dit geeft TS ook al aan, door te wijzen op de willekeurige getallen.

Of 2012 onzin is of niet, is voor mij persoonlijk nog niet duidelijk. Ik geloof niet dat de Maya's zelf zoiets hebben kunnen verzinnen. Er zijn echter genoeg aanwijzingen dat ze, evenals de Egyptenaren, die ook van sterretjes hielden, bezoek hebben gehad. Of dit bezoek buitenaards of uit de toekomst is geweest, weten we niet, maar we weten wel dat zowel Egyptenaren als Maya's hun tijd ver vooruit waren wat sterretjes betreft. 2012 hoeft dus geen onzin te zijn.

Rest ons het getal 42. 42 is uiteraard maar een verzinsel van een filmmaker. Het is leuk om even te geloven dat 42 een getal is, dat overal antwoord op geeft. Realistisch is het echter niet.

Om te concluderen: Ik zelf geloof niet dat toeval bestaat en dit is dan ook geen toeval. Mijns inziens is dit een link die knap is verzonnen door Wurm, maar die verder niets te betekenen heeft.
pi_60729338
Volgens de computers met die 1970 datums zou de wereld in 2000 al zijn vergaan.
"Soms krijg ik gilles de la tourette van jou." - WurM
pi_60729995
quote:
. Anyone claiming to be over 38 is lying about their age.[/i]
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
  maandag 11 augustus 2008 @ 13:00:08 #10
75447 sir_Tachyon
46 and 2 Just Ahead of Me
pi_60730423
quote:
Rest ons het getal 42. 42 is uiteraard maar een verzinsel van een filmmaker. Het is leuk om even te geloven dat 42 een getal is, dat overal antwoord op geeft. Realistisch is het echter niet.
Door de schrijver van het boek. Jammer alleen dat de Hitchhiker serie begon in 1979. En dat van google is natuurlijk ook gebaseerd op het boek van Douglas Adams. Sterker nog het hoofdkantoor van Google heet Googeplex dat ook in 1 van de boeken voorkomt alzijnde hoofdkwartier ergens van.
Voor de rest denk ik niet dat er enige relatie is tussen 1970, 2012 en het getal 42. Wel een grappig weetje.
"The boy blesses whispers into words,
in the painted valleys they await rain"
  maandag 11 augustus 2008 @ 13:05:31 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_60730576
Ik ben van 1966 dus 1970 kan nooit het begin geweest zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 11 augustus 2008 @ 13:08:21 #12
211347 Red_Cat
Je weet wel...
pi_60730655
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 13:05 schreef Megumi het volgende:
Ik ben van 1966 dus 1970 kan nooit het begin geweest zijn.
Je liegt!!
Ik kwam, ik zag en ik was pleite...
Rokers maken de keuze per definitie om eerder dood te gaan, dus waar maak jij je druk om
pi_60730707
quote:
1 Let ook even op de 'alternate text' van het plaatje: The universe started in 1970. Anyone claiming to be over 38 is lying about their age.
Daarmee ontken je dus ook de holocaust, ik zeg slotje en aangifte hiervan.
Lambo of Rekt
  maandag 11 augustus 2008 @ 15:22:57 #14
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_60734066
quote:
Op vrijdag 8 augustus 2008 18:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
beetje suggestief.

zzz
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:50:57 #15
78309 WurM
Minder dan 1% vet
pi_60750513
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 13:10 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Daarmee ontken je dus ook de holocaust, ik zeg slotje en aangifte hiervan.
Ik ontken geen holocaust. Ik zeg alleen dat de 'geschiedenis' zoals wij die kennen van voor 1970, pas sinds 1970 bestaat. Het ligt allemaal een beetje ingewikkeld, maar als ons universum pas sinds 1970 bestaat, bestaat de tijd ook pas sinds 1970. Dit betekent echter niet dat de tijd bij 0 begint. Als ik tijd was, zou ik er ook zeker van willen zijn dat ik zou bestaan, dus mijzelf eerder laten beginnen dan dat ik eigenlijk begin...

Nogmaals: het klinkt erg ingewikkeld, maar het is niet onmogelijk.
Meer van dit
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:52:50 #16
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_60756185
Volgens mij eindigt de wereld dan op dinsdag 03:14:07 UTC, 19 January 2038.
Dat is namelijk de eindtijd van de UNIX 'millenium' bug.
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_60893215
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 15:40 schreef Rotuti het volgende:
Het is natuurlijk onzin dat onze wereld pas is ontstaan in 1970. Als je dat gelooft, kan het niet zo zijn dat je ook gelooft dat de Maya's duizenden jaren geleden al hebben voorspeld dat er in 2012 iets spannends gebeurt, want je gelooft simpelweg niet dat er duizenden jaren geleden al iets was. Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat toeval niet bestaat en dat 1970 wel het begin van een nieuw tijdperk(je) is geweest. Dit geeft TS ook al aan, door te wijzen op de willekeurige getallen.

Of 2012 onzin is of niet, is voor mij persoonlijk nog niet duidelijk. Ik geloof niet dat de Maya's zelf zoiets hebben kunnen verzinnen. Er zijn echter genoeg aanwijzingen dat ze, evenals de Egyptenaren, die ook van sterretjes hielden, bezoek hebben gehad. Of dit bezoek buitenaards of uit de toekomst is geweest, weten we niet, maar we weten wel dat zowel Egyptenaren als Maya's hun tijd ver vooruit waren wat sterretjes betreft. 2012 hoeft dus geen onzin te zijn.

Om te concluderen: Ik zelf geloof niet dat toeval bestaat en dit is dan ook geen toeval. Mijns inziens is dit een link die knap is verzonnen door Wurm, maar die verder niets te betekenen heeft.
Dan zou er dus voor 2012 een tijdmachine ontworpen moeten zijn [...]
  zondag 17 augustus 2008 @ 04:10:24 #18
225100 Ensenata
He who Saw the Deep
pi_60893347
En al dat beeldmateriaal van voor 1970 dan? Al die jaartallen bij youtube filmpjes zijn gelogen? En Woodstock was ook voor-'s wereld?

Maar ok serieus,
2012, heb ik veel over gelezen.

Er gaat van alles rond op het internet, en theorieën over "het einde van de wereld" BLIJVEN maar terugkomen. (Zo komen er bv. in 2017 aliens op aarde om ons te vernietigen).

Maar eigenlijk is het alleen maar leuk om naar de hemel te gaan kijken vanaf ongeveer 12 December 2012, aangezien ons zonnestelsel dan in de "baarmoeder" van het universum komt te liggen. En wat er dan precies gebeurt weet niemand... als iemand dat zou weten, of zou beweren te weten (en hij/zij draagt geen spreekwoordelijke lab-jas) dan zit diegene in een gesticht op dit moment waarschijnlijk.

Dat we in de "baarmoeder" liggen is trouwens ook al vastgesteld door onze wetenschappers. Maar dat was niet echt nodig vind ik, aangezien de Maya's ook wisten wanneer er ijstijden waren.
You think you can't
You wish you could
I know you can
I wish you would
  maandag 18 augustus 2008 @ 10:17:08 #19
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_60917220
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 04:10 schreef Ensenata het volgende:
En al dat beeldmateriaal van voor 1970 dan? Al die jaartallen bij youtube filmpjes zijn gelogen? En Woodstock was ook voor-'s wereld?
OMG, ben je echt zo dom dat je er op in gaat ?
zzz
  maandag 18 augustus 2008 @ 12:36:39 #20
225100 Ensenata
He who Saw the Deep
pi_60920840
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 10:17 schreef L.Denninger het volgende:

[..]

OMG, ben je echt zo dom dat je er op in gaat ?
2 witregels eronder:

"Maar ok serieus,"

Ben je echt zo dom dat je na die 2 regels al stopt met lezen?
You think you can't
You wish you could
I know you can
I wish you would
pi_60929284
quote:
Dat we in de "baarmoeder" liggen is trouwens ook al vastgesteld door onze wetenschappers. Maar dat was niet echt nodig vind ik, aangezien de Maya's ook wisten wanneer er ijstijden waren.
Mocht dit wel serieus zijn, doe me een plezier met wat meer info over beide beweringen...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  maandag 18 augustus 2008 @ 18:16:03 #22
225100 Ensenata
He who Saw the Deep
pi_60929693
"De Maya's waren haarscherp in hun berekeningen en konden in het verlengde hiervan ook haarscherp voorspellen. Ze waren zelfs zo specifiek dat ze in die enorme cyclus van 26.000 jaar tot op de dag nauwkeurig waren: 21 december 2012. Die datum markeert het einde van de grote kalender en van de cyclus van dertien zogenoemde baktuns en waarna de aarde begint aan de 'periode van de vijfde zon'. Volgens hun berekeningen, die astronomisch nog steeds accuraat zijn, komt ons zonnestelsel dan op één lijn te staan met Hunab K'u, het centrum van de Melkweg, de plaats die de Maya's de kosmische baarmoeder noemen. Mayakenner Peter Toonen schrijft begin dit jaar in tijdschrift Frontier: 'Dan staan dus onze Aarde en onze zon op één lijn met elkaar in het hart van de melkweg, dus met Hunab K´u, de Bron [...]. Technisch kun je dan een soort nultoestand krijgen in de draaiingen van de elektromagnetische velden van ons zonnestelsel. Volgens de overleveringen van de Hopi indianen duurt dit drie dagen; drie dagen van leegte en duisternis. Daarna kunnen de magnetische polen omkeren. Wie zal het zeggen?' Hoe het ook zij, de Maya-telling begint dan opnieuw met het jaar nul. De Maya's hebben geen lineaire tijds-telling, maar zien de tijd als inelkaargrijpende cirkels."

http://www.daanspeak.com/Maya01.html

Is nog veel meer te vinden.
You think you can't
You wish you could
I know you can
I wish you would
  maandag 18 augustus 2008 @ 18:34:06 #23
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_60930054
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_60930268
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 18:16 schreef Ensenata het volgende:
"De Maya's waren haarscherp in hun berekeningen en konden in het verlengde hiervan ook haarscherp voorspellen. Ze waren zelfs zo specifiek dat ze in die enorme cyclus van 26.000 jaar tot op de dag nauwkeurig waren: 21 december 2012. Die datum markeert het einde van de grote kalender en van de cyclus van dertien zogenoemde baktuns en waarna de aarde begint aan de 'periode van de vijfde zon'. Volgens hun berekeningen, die astronomisch nog steeds accuraat zijn, komt ons zonnestelsel dan op één lijn te staan met Hunab K'u, het centrum van de Melkweg, de plaats die de Maya's de kosmische baarmoeder noemen. Mayakenner Peter Toonen schrijft begin dit jaar in tijdschrift Frontier: 'Dan staan dus onze Aarde en onze zon op één lijn met elkaar in het hart van de melkweg, dus met Hunab K´u, de Bron [...]. Technisch kun je dan een soort nultoestand krijgen in de draaiingen van de elektromagnetische velden van ons zonnestelsel. Volgens de overleveringen van de Hopi indianen duurt dit drie dagen; drie dagen van leegte en duisternis. Daarna kunnen de magnetische polen omkeren. Wie zal het zeggen?' Hoe het ook zij, de Maya-telling begint dan opnieuw met het jaar nul. De Maya's hebben geen lineaire tijds-telling, maar zien de tijd als inelkaargrijpende cirkels."

interessant
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_60935236
ff tvp voor later
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
  woensdag 20 augustus 2008 @ 01:42:32 #26
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_60970580
Ik weet in ieder geval zéker dat ik de hele dag vrij neem en naar de lucht ga kijken
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  woensdag 20 augustus 2008 @ 01:43:14 #27
158899 GasTurbine
pi_60970588
quote:

Maar ok serieus,
2012, heb ik veel over gelezen.

Er gaat van alles rond op het internet, en theorieën over "het einde van de wereld" BLIJVEN maar terugkomen. (Zo komen er bv. in 2017 aliens op aarde om ons te vernietigen).

Maar eigenlijk is het alleen maar leuk om naar de hemel te gaan kijken vanaf ongeveer 12 December 2012, aangezien ons zonnestelsel dan in de "baarmoeder" van het universum komt te liggen. En wat er dan precies gebeurt weet niemand... als iemand dat zou weten, of zou beweren te weten (en hij/zij draagt geen spreekwoordelijke lab-jas) dan zit diegene in een gesticht op dit moment waarschijnlijk.

We liggen juist in een arm van ons sterrenstelsel.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_60970631
er zijn miljarden melkwegstelsels enzo...
znurrrrk ga naar bed nu
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_60970668
Deze is wel heel psychotisch.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 01:55:54 #30
225100 Ensenata
He who Saw the Deep
pi_60970712
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 01:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Deze is wel heel psychotisch.
Nee verveeld
En lichtelijk autistisch, altijd stoned en soms onder invloed van wat drugs...

Oh.. wacht...
You think you can't
You wish you could
I know you can
I wish you would
  woensdag 20 augustus 2008 @ 16:48:55 #31
78309 WurM
Minder dan 1% vet
pi_60985512
quote:

Heeft meneer Speak ook ideeën over het 42-jaren gebeuren?
Meer van dit
  woensdag 20 augustus 2008 @ 17:38:54 #32
225100 Ensenata
He who Saw the Deep
pi_60986699
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 16:48 schreef WurM het volgende:

[..]

Heeft meneer Speak ook ideeën over het 42-jaren gebeuren?
Denk dat dat los staat van de Maya's, als het geen onzin is.
You think you can't
You wish you could
I know you can
I wish you would
  woensdag 20 augustus 2008 @ 20:07:49 #33
78309 WurM
Minder dan 1% vet
pi_60990385
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 17:38 schreef Ensenata het volgende:

[..]

Denk dat dat los staat van de Maya's, als het geen onzin is.
Nou, dat is een beetje de vraag he. Is het onzin of niet?
Meer van dit
  zaterdag 23 augustus 2008 @ 02:03:25 #34
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_61057347
Shokking.

Ok, niet dat ik dit topic serieus ga nemen maar...

42

Kan geen toeval zijn, of wel?
  zondag 24 augustus 2008 @ 15:20:39 #35
78309 WurM
Minder dan 1% vet
pi_61086029
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2008 02:03 schreef Mender het volgende:
Shokking.

Ok, niet dat ik dit topic serieus ga nemen maar...

42

Kan geen toeval zijn, of wel?
Ah, een nieuw bewijs dat 42 geen getal is dat maar genegeerd kan worden, omdat het aan de brein van een filmmaker is ontschoten! Mijn theorie lijkt steeds meer waarheid te worden
Meer van dit
  zondag 24 augustus 2008 @ 19:15:17 #36
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_61091036
quote:
Volgens hun berekeningen, die astronomisch nog steeds accuraat zijn, komt ons zonnestelsel dan op één lijn te staan met Hunab K'u, het centrum van de Melkweg, de plaats die de Maya's de kosmische baarmoeder noemen. Mayakenner Peter Toonen schrijft begin dit jaar in tijdschrift Frontier: 'Dan staan dus onze Aarde en onze zon op één lijn met elkaar in het hart van de melkweg, dus met Hunab K´u, de Bron [...]. Technisch kun je dan een soort nultoestand krijgen in de draaiingen van de elektromagnetische velden van ons zonnestelsel.
Staan de aarde en de zon niet elk jaar wel een keer in één lijn met het centrum van de melkweg?
quote:
Volgens de overleveringen van de Hopi indianen duurt dit drie dagen; drie dagen van leegte en duisternis. Daarna kunnen de magnetische polen omkeren. Wie zal het zeggen?'
Niet de Hopi-indianen, that's for sure.

Wat is dat toch, dat men per se wil geloven dat de Maya's een kalender hadden die vele malen preciezer is dan wat wij nu hebben? Een stel mensenofferende indianen zou een preciezere kalender hebben dan wij?Quatsch.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_61107660
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 18:44 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

interessant
Interessant, maar grotendeels inaccuraat, onzinnig en simpelweg fout.
quote:
Ze waren zelfs zo specifiek dat ze in die enorme cyclus van 26.000 jaar tot op de dag nauwkeurig waren: 21 december 2012
Cyclus van 26.000 jaar? Die is geen 26.000 jaar, maar 25 duizend nogwat. Die nogwat is niet constant. In de tijd van de maya was die 100'den jaren anders dan nu. Het gaat om de precessie der equinoxen en in 2012 zou de winterzonnewende precies op het vlak van de melkweg zijn, iets wat verderop tegen gesproken wordt.
Als de maya werkelijk op de hoogte waren van de tijd van de precessie, dan kwamen ze tot een ander getal dan we nu doen, vanwege die variatie. Dus 13 baktuns kwam niet overeen met de lengte van de precessie in de tijd van de maya.
Verder zou een accurate bepaling van die lengte een enorm lange observatie vereisen, van honderden, zo niet duizenden jaren lang. Er is geen enkel stukje bewijs dat ze dit ook deden. Om dit soort trage verlopen te observeren moet je op zijn minst dingen op schrift zetten, om het van generatie op generatie vol te houden. Iets in die richting is nooit gevonden.
quote:
Volgens hun berekeningen, die astronomisch nog steeds accuraat zijn, komt ons zonnestelsel dan op één lijn te staan met Hunab K'u, het centrum van de Melkweg, de plaats die de Maya's de kosmische baarmoeder noemen. Mayakenner Peter Toonen schrijft begin dit jaar in tijdschrift Frontier: 'Dan staan dus onze Aarde en onze zon op één lijn met elkaar in het hart van de melkweg, dus met Hunab K´u, de Bron [...]. Technisch kun je dan een soort nultoestand krijgen in de draaiingen van de elektromagnetische velden van ons zonnestelsel. Volgens de overleveringen van de Hopi indianen duurt dit drie dagen; drie dagen van leegte en duisternis. Daarna kunnen de magnetische polen omkeren. Wie zal het zeggen?'
Ten eerste is er geen bewijs dat Hunab Ku überhaupt stond voor de kosmische baarmoeder. Deze verklaring werd door José Arguelles "verzonnen", waarbij hij ook nog eens het symbool van een rechthoek in een cirkel veranderde. Verder zijn er sterke aanwijzingen dat deze god in het leven geroepen is, of dusdanig van verhaal veranderd is, om de Spanjaarden gunstig te stemmen. Een idee van oppergod was beter in te passen bij het 1 god/jezus geloof van de Spanjaarden.
Verder staan de zon en de aarde op 21 dec 2012 niet in 1 lijn met het centrum van de melkweg.

Bovenstaand is een plaatje uit het programma starry night. De groene lijn is het pad van de zon, de paarse lijnen het vlak van de melkweg en de meridiaan daar loodrecht op. Het rode vierkant is het centrum van de melkweg.
Zoals je ziet staat de zon niet in het centrum van de melkweg en aangezien dit ene beeld is van de aarde, staan ze dus niet op een lijn. Ook staat de zon niet in het vlak van de melkweg, iets wat je ook regelmatig ziet als het over 2012 gaat.
Starry night is een betaald programma, maar deze gegevens knu je ook met andere programma's prima nakijken, mocht je me niet geloven.
quote:
Hoe het ook zij, de Maya-telling begint dan opnieuw met het jaar nul. De Maya's hebben geen lineaire tijds-telling, maar zien de tijd als inelkaargrijpende cirkels."
De lange telling van de maya's begint helemaal niet op 0. Er is een baktun geëindigt en er zal daarna gewoon weer een volgende baktun beginnen. Het enige wat je kunt zeggen is dat in het gelofo van de maya's gesteld werd dat in een poging de mens te creëren, er vijf pogingen nodig waren, waarvan er vier eindigden na 13 baktuns. Mocht het geloof waar zijn en deze poging is ok niet gelukt, dan kun je stellen dat er aan het eind van de 13 baktuns er inderdaad een nieuwe poging aan zit te komen.
Echter er is geen bewijs dat de maya's dat ook verwachtten. Voor zover wij weten is de poging geslaagd en hoeft er dus geen andere meer te komen. Er zijn ook inscripties gevonden die een datum na 2012 noemen. Ook hadden de maya's begrippen voor jaartallen groter dan die 13 baktun. De kalender zal dus gewoon doortellen en niet weer op nul beginnen.

Dus al met al is die 26.000 jaar inaccuraat, het centrum verhaal fout en het opnieuw beginnen van de kalender onzinnig.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_61109336
toeval.

De maya kalender bestaat uit twee schijven. Het mooie van schijven is dat er geen einde aan zit. Als de maya's geweten hadden dat het leven eindigde in 2012, hadden ze er wel een lijn van gemaakt ofzo.

bovendien is het mogelijk om elke datum met elke datum te verbinden, zolang je maar hard genoeg zoekt naar het getal dat je nodig hebt om het mogelijk te maken.
now get busy! am i paranoid? YES you're paranoid!
pi_61110139
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:41 schreef MrWilliams het volgende:
toeval.

De maya kalender bestaat uit twee schijven. Het mooie van schijven is dat er geen einde aan zit. Als de maya's geweten hadden dat het leven eindigde in 2012, hadden ze er wel een lijn van gemaakt ofzo.

bovendien is het mogelijk om elke datum met elke datum te verbinden, zolang je maar hard genoeg zoekt naar het getal dat je nodig hebt om het mogelijk te maken.
De maya kalender bestaat niet uit twee schijven, dat wil zeggen niet de kalender die 2012 "voorspelt".

De maya hadden meerdere kalenders, waarvan er drie het meest gebruikt en bekend zijn. Dat zijn de haab, tzolkin en de lange telling. De eerste twee zijn inderdaad voor te stellen als twee schijven die samen (maar ook ieder apart) een kalender vormen een periode van 52 jaar heeft.

2012 wordt echter niet door deze twee kalenders "voorspelt", maar door de lange telling, in combinatie met een oud geloof en de daaraan later verzonnen consequenties. De lange telling is net zoals onze kalender een keer begonnen (aug 3114 vc) en loopt eeuwig door (geen twee schijven, geen kringloop). Het oude geloof zegt echter dat rond de datum die op onze kalender overeen komt met 21 dec 2112, de wereld vernietigd/herschapen wordt. Maar de kalender kan gewoon doortellen en er zijn inscripties gevonden die data geven na 2012.
C. Sagan
pi_61125164
[quote]Op maandag 18 augustus 2008 18:16 schreef Ensenata het volgende:

Hallo
Duidelijk uitgelegd.
Geloof je er zelf in ? serieus bedoeld
Zelf geloof ik er wel in, ik geloof dat alles draait om energie, we zijn afhankelijk van de zon, 1 grote bal energie.
maar ook van de maan en vele andere planeten, een soort van astrologie ?
Spannend hoor 2012
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 00:04:50 #41
225100 Ensenata
He who Saw the Deep
pi_61127590
quote:
Hallo
Duidelijk uitgelegd.
Geloof je er zelf in ? serieus bedoeld
Zelf geloof ik er wel in, ik geloof dat alles draait om energie, we zijn afhankelijk van de zon, 1 grote bal energie.
maar ook van de maan en vele andere planeten, een soort van astrologie ?
Spannend hoor 2012
Tuurlijk zijn wij afhankelijk van de andere planeten in ons zonnestelsel, sommige alleen als schild voor meteoren, en andere hebben invloed op onze natuur (energie, zoals je zegt.. zie eb en vloed door de maan).

En ik "geloof" (eerder hoop) wel dat er iets gebeurt in 2012, maar WAT weet ik niet.
You think you can't
You wish you could
I know you can
I wish you would
  woensdag 27 augustus 2008 @ 21:30:16 #42
78309 WurM
Minder dan 1% vet
pi_61176535
Leuk, al dat gebrainstorm over 2012, maar dat was niet helemaal de bedoeling van dit topic. Er zijn, zoals duidelijk te lezen is, verschillende theoriën over 2012 en de een zegt dat het wel zo is, de ander zegt dat er niets aan de hand is. Ik vind het allemaal best.

Maar laten we er nu eens vanuit gaan dat er in 2012 wel 'iets' gebeurt, hoe denken jullie dan over het 1970/42 jaar gebeuren? Daar ben ik vooral benieuwd naar.
Meer van dit
  donderdag 28 augustus 2008 @ 00:55:59 #43
225100 Ensenata
He who Saw the Deep
pi_61182281
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 21:30 schreef WurM het volgende:
Leuk, al dat gebrainstorm over 2012, maar dat was niet helemaal de bedoeling van dit topic. Er zijn, zoals duidelijk te lezen is, verschillende theoriën over 2012 en de een zegt dat het wel zo is, de ander zegt dat er niets aan de hand is. Ik vind het allemaal best.

Maar laten we er nu eens vanuit gaan dat er in 2012 wel 'iets' gebeurt, hoe denken jullie dan over het 1970/42 jaar gebeuren? Daar ben ik vooral benieuwd naar.
Dat vind ik er nog steeds niet bijhoren, ik heb veel gelezen over 2012 maar het getal 42 ben ik nooit tegengekomen.

Wel heb ik net een docu gezien over 2012, en daarin werd verteld dat de Egyptenaren het "einde" al in 2001 voorspelde, 7 september 2001 om precies te zijn. En dat is 11 september 2001 geworden dus.
Wat ook in verband zou kunnen liggen met 2012 dan...

Ook werd er iets gezegd over dat het 's nachts het donkerst is NET voor het licht word, wat waar is en dat in die tijd het niet goed gaat met de wereld. (Dus eerst moeten er slechte dingen gebeuren en daarna gebeurt er wat goeds)
Dat is nu ook aan de gang.
You think you can't
You wish you could
I know you can
I wish you would
pi_61244204
Stond vandaag een groot artikel over 2012 in de Telegraaf.
pi_61247055
Uit nummers kun je alles maken. Ik ben nogal skeptisch over dit soort "Nummer theorien".
De maya's hadden hele andere uitspraken over 2012 dan dat de meeste mensen zeggen.
Zo wordt met 2012 bedoelt het einde van een periode en de komst van een nieuwe periode.
En niet de einde van de wereld.

In 2012 krijgt de wereld ook te maken met een volledige zonsverduistering.
En volgens de NASA krijgt de atmosfeer / magnetosfeer van de aarde in 2012 te maken met Solar Flares dat tot een Pole Shift kan leiden.

Het ergste scenario dat er volgens mij kan gebeuren is dat er een ijstijd in 2012 zou komen.
Maar dit zal vast niet gebeuren.
Voor de rest nergens over druk maken, de wereld gaat heus niet ten onder.
Carpe diem quam minimum credula postero.
pi_61247630
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 16:30 schreef masterblackmesa het volgende:
Uit nummers kun je alles maken. Ik ben nogal skeptisch over dit soort "Nummer theorien".
De maya's hadden hele andere uitspraken over 2012 dan dat de meeste mensen zeggen.
Zo wordt met 2012 bedoelt het einde van een periode en de komst van een nieuwe periode.
En niet de einde van de wereld.
De maya hadden helemaal geen uitspraken over 2012. Niet over het jaartal en niet over het eindigen van deze baktun.
quote:
En volgens de NASA krijgt de atmosfeer / magnetosfeer van de aarde in 2012 te maken met Solar Flares dat tot een Pole Shift kan leiden.
Beide gebeurtenissen zijn al met enige regelmaat voorgekomen. Een zonsverduistering is nooit op de gehele aarde 100% en elke 11 jaar heb je het zonnemaximum, wat gepaard gaat met solar flares. In 1989 heeft dat desastreuse gevolgen gehad voor een waterkracht centrale in Quebec, maar het einde van de wereld of een nieuw begin was het totaal niet natuurlijk.
quote:
Het ergste scenario dat er volgens mij kan gebeuren is dat er een ijstijd in 2012 zou komen.
Maar dit zal vast niet gebeuren.
Voor de rest nergens over druk maken, de wereld gaat heus niet ten onder.
Ijstijd gaat inderdaad niet gebeuren in 4 jaar van nu.
C. Sagan
pi_61263987
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 17:04 schreef The_stranger het volgende:
De maya hadden helemaal geen uitspraken over 2012. Niet over het jaartal en niet over het eindigen van deze baktun.
Jawel. Lees de vertaling ervan.
  maandag 1 september 2008 @ 13:18:30 #48
225100 Ensenata
He who Saw the Deep
pi_61289920
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 17:04 schreef The_stranger het volgende:

Beide gebeurtenissen zijn al met enige regelmaat voorgekomen. Een zonsverduistering is nooit op de gehele aarde 100% en elke 11 jaar heb je het zonnemaximum, wat gepaard gaat met solar flares. In 1989 heeft dat desastreuse gevolgen gehad voor een waterkracht centrale in Quebec, maar het einde van de wereld of een nieuw begin was het totaal niet natuurlijk.

[..]

Ijstijd gaat inderdaad niet gebeuren in 4 jaar van nu.
Elke 11 jaar is ook maar als een bacterie in het universum, veel te klein om een gevolg te hebben.
Wat de Maya's en andere volken (Egyptenaren en Hopi's bijvoorbeeld) hebben gezegd, is dat er eens in de 13.000 jaar (!) een nieuwe "baktun" komt, zo noemde zij het dan. Wij zeggen gewoon een nieuwe periode of een nieuwe zon.
Onze planeet verandert dan van koers, hij komt heel dichtbij de zon, waardoor er magnetische velden onstaan.
Die zorgen weer dat slapende vulkanen wakker worden en er aardplaten gaan verschuiven op de oceanen waardoor er tsunami's komen en meer van dat soort gedoe.
Ook zullen alle elektrische apparaten ontploffen.

Van een ijstijd is dus natuurlijk geen sprake... dat gebeurt dan weer over 13.000 jaar als de aarde weer van koers verandert, de andere kant op dan dus, weg van de zon.

En geloof het of niet, dit is allemaal al bezig sinds 11 september 2001, de Egyptenaren hadden als hun "einde" namelijk 7 september 2001.. en er kan iets van een week speling zitten in zo'n voorspelling.
En vanaf toen is het best bergafwaarts gegaan, er gebeuren ook al erg veel rampen, hoevaak heb je de laatste jaren wel niet gehoord "de ergste *vul ramp in* in zoveel jaar?" bijvoorbeeld de tsunami van 2004.

Nu, (bijna) dagelijks hoor ik wel weer dat er een orkaan is ergens in Noord-Amerika, of een aardbeving in China, overstomingen in India ofzo.

Bereid je dus maar vast voor, we zijn bezig met de aanloop naar wat groters.

Al ben ik natuurlijk ook NIET 100% overtuigd van dit alles, maar ik vind het toch allemaal wel "toevallig", en ik zal pas echt overtuigd zijn als het echt begint en internationaal erkend word.
Maar ik vind het erg interessant en er schuilt wel een kern van waarheid in, omdat dit ook aantoont hoe Dino's uitgestorven zijn, of de Egyptenaren enzo zelf.
You think you can't
You wish you could
I know you can
I wish you would
  maandag 1 september 2008 @ 13:34:13 #49
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_61290335
quote:
Op maandag 1 september 2008 13:18 schreef Ensenata het volgende:
Onze planeet verandert dan van koers, hij komt heel dichtbij de zon, waardoor er magnetische velden onstaan.
Die zorgen weer dat slapende vulkanen wakker worden en er aardplaten gaan verschuiven op de oceanen waardoor er tsunami's komen en meer van dat soort gedoe.
Waarom zou de aarde dichter bij de zon komen te staan?
quote:
Maar ik vind het erg interessant en er schuilt wel een kern van waarheid in, omdat dit ook aantoont hoe Dino's uitgestorven zijn, of de Egyptenaren enzo zelf.
Dan hanteer jij een ruime definitie van aantonen...
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  maandag 1 september 2008 @ 13:54:59 #50
158899 GasTurbine
pi_61290863
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 16:30 schreef masterblackmesa het volgende:

En volgens de NASA krijgt de atmosfeer / magnetosfeer van de aarde in 2012 te maken met Solar Flares
En dat is in 18xx ook al voorgekomen. Toen kon je poollicht in Athene zien.

Maar Ensanata, waarom zou de aarde plotsklaps van koers veranderen? Dat druist in tegen zo'n beetje alle natuurkundige wetten die er bestaan. En waarom zouden vulkanen ineens gaan werken?
pi_61293704
quote:
Op maandag 1 september 2008 13:18 schreef Ensenata het volgende:

[..]

Elke 11 jaar is ook maar als een bacterie in het universum, veel te klein om een gevolg te hebben.
Maar het is al gaande sinds het ontstaan van de zon en aarde, wat maakt 2012 dan het tijdstip dat er wel wat merkbaars gaat gebeuren...
quote:
Wat de Maya's en andere volken (Egyptenaren en Hopi's bijvoorbeeld) hebben gezegd, is dat er eens in de 13.000 jaar (!) een nieuwe "baktun" komt, zo noemde zij het dan. Wij zeggen gewoon een nieuwe periode of een nieuwe zon.
Een baktun is simpelweg een eenheid om een hoeveelheid tijd te meten, net zoals wij bv. de eeuw kennen. De Egyptenaren kenden het niet, net zoals de hopi het niet kenden. Dat ze een eenheid hadden voor een X aantal jaar, zal mij niet verbazen, maar het woord baktun kenden ze niet. Los daarvanm is een baktun ook geen periode van 13.000 jaar. Een baktun bestaat uit 144.000 dagen, of wel 400 tun (ongeveer 400 " onze" jaren). De maya beschaving heeft zelf rond de 8ste á 9de baktun plaatgevonden.

Volgens mij haal je wat termen door elkaar, misschien eerst even uitzoeken wat wat is, is makkelijker voor beiden...
quote:
De koers van onze planeet veranderd niet ten opzichte van wat de aarde elk jaar doet. Elk jaar draait hij vrolijk zijn rondje, op precies dezelfde afstand als het jaar daarvoor. [/i]De koers veranderd niet[/i].
Mogelijk ben je in de war met de precessie van de equinoxen, iets wat vaker in verband wordt gebracht met 2012
quote:
Grote onzin, de afstand aarde-zon verandert niet in 2012. Er zijn aanwizingen dat er in de 4,5 miljard jaar er inderdaad afwijkingen zijn geweest, ook na het turbulentie begin, in de afstand, maar dat is minimaal en heeft niets met 2012 te maken.
quote:
Van een ijstijd is dus natuurlijk geen sprake... dat gebeurt dan weer over 13.000 jaar als de aarde weer van koers verandert, de andere kant op dan dus, weg van de zon.
Aangezien je dit blijft aanhalen en je zeker lijkt te zijn van je zaak, geef mij een bron van die koersverandering, misschien kan ik nog wat leren...
quote:
En geloof het of niet, dit is allemaal al bezig sinds 11 september 2001, de Egyptenaren hadden als hun "einde" namelijk 7 september 2001.. en er kan iets van een week speling zitten in zo'n voorspelling.
En vanaf toen is het best bergafwaarts gegaan, er gebeuren ook al erg veel rampen, hoevaak heb je de laatste jaren wel niet gehoord "de ergste *vul ramp in* in zoveel jaar?" bijvoorbeeld de tsunami van 2004.
Mmm de drie ergste aarbevingen in de geschreven geschiedenis hebben plaatsgevonden in 1960 (Chili 9,5), 1964 (Alaska 9,2) en 2004 (tsunami 9,15). De laatste heeft qua aardbeving een derde plek veroverd. Overstromingen komen natuurlijk al langer voor, het enige wat toeneemt is het aantal doden, rechtevenredig met de toename van de wereldbevolking.
In de top 5 van grootste tsunami's staat er slecht 1 van na 2001.
Van de top tien van sterkste orkanen in Amerika staat er geen een van na 2001.
Ook de lijst van grootste bosbranden geeft geen beeld van toename na 2001.

Ook het volgend eplaatje geeft geen toename van cycloon activiteit na 2001:

Welke rampen bedoel je dan wel? Ik denk dat dat je je laat leiden door uitspraken die geen gegronde basis hebben, maar wel leuk als soundbyte klinken om de vele hulpgirorekeningen te vullen.
quote:
Nu, (bijna) dagelijks hoor ik wel weer dat er een orkaan is ergens in Noord-Amerika, of een aardbeving in China, overstromingen in India ofzo.
Maar komt dat omdat er meer aardbevingen zijn, of omdat je exposure gewoon groter geworden is. Men krijgt meer zenders, meer toegang tot nieuws, meer gedrevenheid om meer nieuws op een zo spannend mogelijke manier te brengen.
quote:
Bereid je dus maar vast voor, we zijn bezig met de aanloop naar wat groters.
Tot nu toe heb je daar geen bewijzen voor aan geleverd...
quote:
Al ben ik natuurlijk ook NIET 100% overtuigd van dit alles, maar ik vind het toch allemaal wel "toevallig", en ik zal pas echt overtuigd zijn als het echt begint en internationaal erkend word.
De Egyptenaren zijn niet uitgestorven, maar de beschaving is uit een gevallen, of wel opgenomen in, in dit geval, de romeinse beschaving. Ook deze beschaving is op zijn beurt uit een gevallen, hebben de maya's dat ook voorspeld? En wat betreft het uiteenvallen van de chamaven, bataven en saksen?
Over de dinosaurussen kan ik niets terug vinden wat de maya's zouden hebben voorspeld/verklaard.

(Inter)nationaal erkent worden? Wat precies? Alles wat je hier aandraagt is onzin of niet te bewijzen, wat moet er erkent worden?
C. Sagan
pi_61293730
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 13:42 schreef GaylordF0kker het volgende:

[..]

Jawel. Lees de vertaling ervan.
Lange lap tekst, kom er later op terug, wil er even de tijd voor nemen, is in ieder geval interessant tot nu toe.
C. Sagan
  maandag 1 september 2008 @ 15:58:45 #53
158899 GasTurbine
pi_61294268
quote:
Op maandag 1 september 2008 15:38 schreef The_stranger het volgende:

De koers van onze planeet veranderd niet ten opzichte van wat de aarde elk jaar doet. Elk jaar draait hij vrolijk zijn rondje, op precies dezelfde afstand als het jaar daarvoor. [/i]De koers veranderd niet[/i].
Mogelijk ben je in de war met de precessie van de equinoxen, iets wat vaker in verband wordt gebracht met 2012
Jawel. Onze maan verandert ook, maar dat is een paar meter in de paar duizend jaar. Over tientallen duizenden jaren is het zelfs zo dat de maan 'op drift' gaat. Maar dat heeft helemaal niets te maken met 2012 of een ander jaargetal.
pi_61294890
quote:
Op maandag 1 september 2008 15:58 schreef GasTurbine het volgende:

[..]

Jawel. Onze maan verandert ook, maar dat is een paar meter in de paar duizend jaar. Over tientallen duizenden jaren is het zelfs zo dat de maan 'op drift' gaat. Maar dat heeft helemaal niets te maken met 2012 of een ander jaargetal.
Klopt, inderdaad beweegt de aarde van de zon af, niet relevant voor de post waarop ik reageerde. Maar om het geheel 100% kloppend te maken, twee processen zorgen voor de toenemende afstand. Het getijde effect, zoals jij al zegt, ook met de maan aan de hand, waarbij de rotatie snelheid verlaagd word, wat een ruimere baan veroorzaakt en de uitstoot van zonnedeeltjes die de aarde wegduwen.
Beide effecten zijn te klein om te meten, maar er wordt geschat dat het eerste effect zorgt voor ene verwijdering van 1 micrometer per jaar en het tweede effect 1,5 cm per jaar.

Beide niet relevant op de gequote post, maar inderdaad, je hebt gelijk...
C. Sagan
  dinsdag 2 september 2008 @ 19:23:06 #56
225100 Ensenata
He who Saw the Deep
pi_61327773
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 00:11 schreef GaylordF0kker het volgende:
Morgen op de Vlaamse radiozender Studio Brussel ook al over 2012. 2012 Komt vaak in het nieuws de laatste tijd.
Omdat het nog maar 4 jaar duurt, en ik denk dat veel mensen het toch wel spannend vinden, dus word het ook goed bekeken.

Word vast wel weer een hele hype over 2-3 jaar gok ik. 2012 t-shirts, Maya spulletjes en weet ik wat....
You think you can't
You wish you could
I know you can
I wish you would
pi_61338331
quote:
Op dinsdag 2 september 2008 19:23 schreef Ensenata het volgende:

[..]

Omdat het nog maar 4 jaar duurt, en ik denk dat veel mensen het toch wel spannend vinden, dus word het ook goed bekeken.

Word vast wel weer een hele hype over 2-3 jaar gok ik. 2012 t-shirts, Maya spulletjes en weet ik wat....
Ja, je zou gerust gelijk kunnen hebben.

Dit weekend komt er ook al een 2012-artikel in de weekend-editie van Het Laatste Nieuws, een van de grootste Belgische kranten. Zo mainstream in een korte periode is het nog nooit geweest, denk ik.
pi_61339407
[quote]Op maandag 18 augustus 2008 18:44 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

interessant
[/quo Presies..dit is de waarheid ..
pi_61339515
Ik zie dat meer als einde van een periode en het begin van een nieuwe periode,En NIET het einde van de wereld ....Mensen schreeuwen ooooow de wereld vergaat in 2012!!!! denk na, tis meer een andere episode..
  woensdag 3 september 2008 @ 09:38:24 #60
225100 Ensenata
He who Saw the Deep
pi_61340656
quote:
Op woensdag 3 september 2008 08:30 schreef Elecktra het volgende:
Ik zie dat meer als einde van een periode en het begin van een nieuwe periode,En NIET het einde van de wereld ....Mensen schreeuwen ooooow de wereld vergaat in 2012!!!! denk na, tis meer een andere episode..
"Het einde van de wereld" wil niet zeggen dat de wereld vernietigd word ofzo. Het betekent meer "Het einde van de wereld zoals wij die kennen".
Dus dat er wat drastische veranderingen komen op en rond 2012, die niet te voorzien zijn.
You think you can't
You wish you could
I know you can
I wish you would
pi_61341323
quote:
Op woensdag 3 september 2008 08:21 schreef Elecktra het volgende:
[quote]Op maandag 18 augustus 2008 18:44 schreef Schunckelstar het volgende:

[..]

interessant
[/quo Precies..dit is de waarheid ..
Als je in sprookjes geloofd, welke geen enkele basis hebben in de werkelijkheid en wetenschap, dan kan dat inderdaad best de waarheid zijn...
C. Sagan
pi_61349936
quote:
Op woensdag 3 september 2008 10:15 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Als je in sprookjes geloofd, welke geen enkele basis hebben in de werkelijkheid en wetenschap, dan kan dat inderdaad best de waarheid zijn...
Er is nochtans waarheid rond 2012 en de maya-kalenders. Het hemels proces dat de eindkalender beschrijft is te zien. Wiskundigen hebben zelfs bepaald wanneer de zon exact de galactische evenaar oversteekt. Dat was in 98, toevallig ook het jaar dat het magnetische veld van de aarde wat klappen kreeg. Check de cijfers.
pi_61351522
quote:
Op woensdag 3 september 2008 16:09 schreef GaylordF0kker het volgende:

[..]

Er is nochtans waarheid rond 2012 en de maya-kalenders. Het hemels proces dat de eindkalender beschrijft is te zien. Wiskundigen hebben zelfs bepaald wanneer de zon exact de galactische evenaar oversteekt. Dat was in 98, toevallig ook het jaar dat het magnetische veld van de aarde wat klappen kreeg. Check de cijfers.
Ik doelde meer op de post waarover gezegd werd dat het de waarheid is (en in zijn geheel niet klopt), nie tover het 2012 verhaal opzich...
C. Sagan
  woensdag 3 september 2008 @ 18:18:53 #64
158899 GasTurbine
pi_61353439
Hoe kan de zon in het midden van iets staan wat misschien wel oneindig is? Daar is geen midden, geen evenaar en geen boven of onderkant.

Of weten jullie soms wat er aan het einde van het heelal is? Een enorme stenen muur?

Edit: ik reageer dus op die gast die zegt dat de aarde in het midden van het heelal gaat staan binnenkort
pi_61353495
quote:
Op woensdag 3 september 2008 18:18 schreef GasTurbine het volgende:
Hoe kan de zon in het midden van iets staan wat misschien wel oneindig is? Daar is geen midden, geen evenaar en geen boven of onderkant.

Of weten jullie soms wat er aan het einde van het heelal is? Een enorme stenen muur?
Einde van de materie is het einde van het heelal.
Verbeterd zijn leven op FOK!
  woensdag 3 september 2008 @ 18:25:01 #66
158899 GasTurbine
pi_61353587
quote:
Op woensdag 3 september 2008 18:21 schreef tard het volgende:

[..]

Einde van de materie is het einde van het heelal.
Hoe weet je zeker of het heelal eindig is? Of de materie eindig is?
pi_61355133
quote:
Op woensdag 3 september 2008 18:18 schreef GasTurbine het volgende:

Edit: ik reageer dus op die gast die zegt dat de aarde in het midden van het heelal gaat staan binnenkort
De aarde staat niet in het midden van het heelal. An sich heeft onze planeet er ook niet zoveel mee te maken. Het is hoogstens een ijkpunt voor de waarnemer.

De zon is wel een nieuw gebied in de melkweg in aan het gaan. De zon steekt de galactische evenaar over, alsof we van noord naar zuid gaan en het kantelmoment overschrijden. Deze afbeelding maakt het misschien duidelijker:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')